[ آزمایشات قیر و آسفالت ] دانلود

سروش شیرالی

متخصص مکانیک خاک و ژئوتکنیک
خلاصه استاندارد آزمايش سرعت پالس مافوق صوت
 

پیوست ها

  • خلاصه استاندارد آزمايش سرعت پالس مافوق صوت.rar
    228.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سروش شیرالی

متخصص مکانیک خاک و ژئوتکنیک
آزمایشات قیر

آزمایشات قیر

آزمایشات قیر
 

پیوست ها

  • استاندارد قير.rar
    40.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سروش شیرالی

متخصص مکانیک خاک و ژئوتکنیک
تعیین پخش مواد قیری و نمونه گیری از آسفالت

تعیین پخش مواد قیری و نمونه گیری از آسفالت

تعیین پخش مواد قیری و نمونه گیری از آسفالت
 

پیوست ها

  • استاندارد نمونه گيري از مخلوطهاي آسفالتي.rar
    38.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

سروش شیرالی

متخصص مکانیک خاک و ژئوتکنیک
آزمایش مارشال آسفالت

آزمایش مارشال آسفالت

آزمایش مارشال آسفالت
 

پیوست ها

  • آزمایش مارشال آسفالت.rar
    590.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
هدف : تعيين درجه نفوذ قير
نمونه قير پس از ريخته شدن در ظرف مخصوص و قرارگيری در يک حمام آب با درجه ثابت 25 درجه سانتيگراد پس از مدت حداقل 1/5 ساعت تحت نفوذ سوزن استاندارد با بار 100 گرم در مدت 5 ثانيه قرار می‌گيرد. ميزان نفوذ سوزن در قير بر حسب دهم ميليمتر به عنوان درجه نفوذ قير اندازه‌گيری مي­شود .
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
آزمايش تعيين وزن مخصوص قير



(Password: abrc.iust.ac.ir)



منبع:سایت انشگاه علم و صنعت ، مرکز تحقیقات قیر و مخلوط های آسفالتی
 

sarvazma

عضو جدید
آزمایشهای کاربردی قیر و روش انجام آنها

آزمایشهای کاربردی قیر و روش انجام آنها

تشريح کامل آزمايش درجه نفوذ قير

مقدمه: آزمايش درجه نفوذ قير براي تعيين سختي نسبي قيرهاي دميده و قيرهاي خالص استفاده مي شود . يکي از کاربردهاي درجه نفوذ در نامگذاري قيرهاي خالص و قيرهاي دميده است . قيرهاي خالص تنها بر اين اساس نامگذاري مي شوند اما معيار نامگذاري قيرهاي دميده علاوه بر درجه نفوذ قير ، درجه نرمي قير نيز مي باشد . به عنوان نمونه ، قيرهاي 40-50 ، 60-70 ، 85-100 و ... از جمله قيرهاي خالص معمول در راهسازي مي باشند . دو عددي که همراه قير خالص مي آيد بيانگر آن است که درجه نفوذ قير در اين محدوده قرار دارد. قيرهاي 25/85R ،15/90R ، 10/110R و ... نمونه هايي از قيرهاي دميده متداول در ايران است که عدد اول آن بيانگر درجه نفوذ قير و عدد دوم بيانگر نقطه نرمي قير است . بر حسب تعريف، درجه نفوذ قير عبارت است از مقدار طولي ( بر حسب ميلي متر ) است که يک سوزن استاندارد با شکل معين تحت اثر باري معادل 0/100 گرم در
مدت 5 ثانيه در قيري که در درجه حرارت 25 درجه سانتيگراد است ، نفوذ نمايد .
penetration digital.jpg

يکي از موارد کاربردي نتايج اين آزمايش آن است که هر چه آب و هواي منطقه اي که قرار است قير را در آنجا استفاده نماييم گرم تر باشد يا ميزان آمد و شد بيشتر و بار وسايل نقليه سنگين تر باشد ، بايد از قيري با درجه نفوذ بيشتر استفاده نمود و بالعکس هرچه آب و هواي منطقه مورد نظر سردتر باشد ، بايد از قيرهاي با درجه نفوذ کمتري استفاده نمود.
بنابراين هرچه قير سخت تر باشد، درجه نفوذ آن کمتر و هرچه درجه نفوذ قير بيشتر باشد قير نرم تر خواهد بود . قيرهايي که درجه نفوذ آن ها حدود 80 باشد ، در آسفالت هايي نظير بتن آسفالتي و قيرهاي با درجه نفوذ بيشتر در ماکادام قير و آسفالت سرد بکار برده مي شوند .

استاندارد دستگاه درجه نفوذ قير

Standard Methods, (IP. 49/58)ASTM Methods, (D: 5-52)
در صورتي که آزمايش درجه‌ي نفوذ را در دمايي مساوي با نقطه‌ي نرمي قير انجام دهيم براي همه‌ي قيرها درجه‌ي نفوذ 800 به دست مي‌آيد لذا پارامتري به نام درجه نفوذ تعريف شده است که نشانه‌ي حساسيت قير به تغييرات دما مي‌باشد . هرچه نشانه‌ي درجه نفوذ کمتر باشد حساسيت قير به تغييرات دما بيشتر است . براي قيرهاي راهسازي نشانه‌ي درجه نفوذ از 2- تا 2+ متغير است . اين نشانه براي قيرهاي قطران از 2- کوچکتر و براي قيرهاي دميده از 2+ بزرگتر است .

هدف آزمايش درجه نفوذ قير

هدف از آزمايش درجه نفوذ قير ، تعيين سختي نسبي قيرهاي خالص و دميده مي باشد که جهت نامگذاري اين قيرها استفاده مي شود .

وسايل آزمايش درجه نفوذ قير

· دستگاه مخصوص درجه نفوذ
· دماسنج· کاردک· حمام آب گرم· دو ظرف کوچک با اندازه هاي مختلف

روش انجام آزمايش درجه نفوذ قير

مقداري قير را حدود 60 درجه يا تا دمايي بالاتر از نقطه نرمي گرم مي نماييم و سپس درون ظرف مخصوص مي ريزيم . اين ظرف داراي 5.5 سانتي متر قطر و 3.5 سانتي متر ارتفاع مي باشد . بايد دقت شود که سطح قير کاملا صاف و بدون حباب باشد . جهت صاف نمودن سطح قير مي توان از کاردک استفاده نمود . ظرف حاوي قير را در معرض هواي آزمايشگاه قرار مي دهيم تا قير سرد شود . سپس ظرف قير را در داخل حمام آب گرم با درجه حرارت 25 درجه قرار مي دهيم تا پس از يک ساعت و نيم قير با آب داخل حمام به تعادل برسد . ظرف را از درون حمام آب گرم خارج کرده و سطح آن را با دستمال نخي خشک مي نماييم . طوري ظرف را زير دستگاه تعيين درجه نفوذ قرار مي دهيم که نوک سوزن و نوک تصوير آن در سطح براق قير بر روي هم منطبق شوند . حال درجه دستگاه را صفر مي نماييم و با زدن کورنومتر، سوزني که وزن آن با متعلقاتش 100 گرم مي باشد رها مي شود و طي 5 ثانيه مقدار نفوذ سوزن روي صفحه مدرج قرائت مي شود و يادداشت مي شود. اين آزمايش براي هر نمونه ( هر ظرف ) 5 تا 10 بار انجام مي شود و مقادير بدست آمده يادداشت مي شود. توجه نماييد که مقادير بدست آمده بر حسب دهم ميلي متر مي باشد . بايد دقت نماييد که فواصلي سوزن در قير نفوذ مي کند از يکديگر فاصله تقريبا يکساني داشته باشند و به لبه ظرف بيش از حد نزديک نباشد تا خطاي آزمايش کم شود . اين تعداد آزمايش سبب مي شود که خطاي آزمايش کاهش يابد . ميانگين اعداد بدست آمده همان ميزان درجه نفوذ قير خواهد بود .


 
آخرین ویرایش:
بالا