·▪• معرفی-مشاوره وبرنامه ریزی آزمون ارشد ریاضی ●•▪·

مامي

عضو جدید
سلام
4سال پيش رياضي كاربردي خوندم الآن مي خوام ارشد رياضي محض شركت كنم اما نمي دونم بايد از كجا شروع كنم!؟كسي اونقدر مرد هست كه اگه بتونه صادقانه راهنماييم كنه؟
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام....من مرد نیستم ولی امیدوارم بتونم کمکت کنم!
من ریاضی محض خوندم و امسال فارغ التحصیل شدم درس هایی که واسه ارشد باید بخونیم مشترکه/فکرمیکنم اول ازهمه اگه جزوه های درسیتو داری شروع کن به مرور کردن تا دوباره ذهنت اماده ریاضی خوندن بشه/بعد واسه هردرسی کتاب آموزشی کمکی مناسب بگیر تا هرجا تو فهم درس مشکل داشتی از روکتاب مشکلت برطرف بشه/اگه میتونی از مهر آموزشگاه پارسه ثبت نام کن چون منابع کامل ازمون و یه برنامه ریزی کامل بهت میده که تا پایان دوره شش بار درسارو دور کرده باشی آزمون آزمایشی هم میگیره/هزینه اش هم 440000تومانه/
دروسی هم که تو آزمون میاد ایناست:
آنالیز عددی1
آنالیز ریاضی 1 و2
ریاضیات عمومی
معدلات دیفرانسیل
توابع مختلط
جبرخطی
آمارواحتمال1 و 2
جبر1
زبان عمومی و تخصصی
همین.....
 

avayestan

کاربر بیش فعال
سلام عزیز.. منم مرد نیستمااااا.. :redface:اما مثه شما 4سال پیش کارشناسیمو گرفتم.. همونطور که دوستمون گفتن درسا که مشترکه..و پیشنهاد خوبی که دادن مرور جزواته.. سعی کن ریاضیات و آنالیز ریاضی رو خوب بخونی.. من اگه خدا بخواد از مهر شروع میکنم.. اما موسسه نمیرم.. مهم درست خوندن و مفهومی خوندنه و در کنارش کتاب کمکی همراه با تست تا با سوالا آشنا شی..انتشارات پوران پژوهش واسه آنالیز کتاب خوبیه.. کلا تعریف این انتشارات رو شنیدم.. امیدوارم بتونیم توی طول دوره امتحان ارشد.. به هم کمک کنیم .. استارترو بزن.. قبوووووووووووووووووووووول میشیییییییییییییم انشاالله:w11::w42::)
 

مامي

عضو جدید
ممنون از راهنماييت .شما از الآن شروع كردي ؟ميشه باهات در تماس باشم ؟.آخه ميدوني من متاهل ومامان يه بچه 2ساله هستم و احتياج دارم يكي كه تازه نفسه منو ببره تو حال وهواي درس وكنكور.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون از راهنماييت .شما از الآن شروع كردي ؟ميشه باهات در تماس باشم ؟.آخه ميدوني من متاهل ومامان يه بچه 2ساله هستم و احتياج دارم يكي كه تازه نفسه منو ببره تو حال وهواي درس وكنكور.
منظورتون منم؟؟؟ من میخوام شروع کنم کم کم ایشالله...خواهش میکنم مادرخدمتیم امیدوارم مثمرثمرباشم...آخی نازی کوچولوی 2سالتونو ازطرف من ببوسین
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
·▪• معرفی-مشاوره وبرنامه ریزی آزمون ارشد ریاضی ●•▪·

سلام به ریاضی دانان جوان:)


دراین تاپیک ابتدابه معرفی مختصری ازرشته ریاضی میپردازم و سپس راجع به ادامه تحصیل دراین رشته و شرایط وچگونگی کسب آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد اطلاعاتی را قرار میدهم.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مجموعه ریاضی:

این که گفته میشود ریاضیات مادرعلوم است اهمیت این رشته را مشخص میکند.

امروزه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ریاضیات با توجه به گرایش خود در علوم مختلف نیز به کار گرفته میشوند.

ادامه تحصیل دراین رشته؛استعداد؛پشتکارو علاقه بسیار میخواهد و دانشجوی این رشته باید شخصی صبوروباحوصله باشد واز صرف وقت زیاد در حل مسائل خسته نشود و همچنین در حوزه کارشناسی ارشد باید یک روحیه ی -انتقادی و تجزیه و تحلیلی داشته باشد.

طراحی سیستم های برنامه ریزی و مدلسازی برای سازمان ها و مراکز پژوهشی؛ شاغل شدن به عنوان مدرس و وزارت آموزش وپرورش؛موسسات غیرانتفاعی؛ دانشگاه های علمی-کاربردی فعالیت در بانکها و بعضی از مراکز تحقیقاتی و صنعتی ؛ از فرصتهای شغلی فارغ التحصیلان این رشته میباشد.


گرایش های کارشناسی ارشد:

1- ریاضی محض

2-ریاضی کاربردی

3-آموزش ریاضی

4-ریاضی مالی

موقعیت های شغلی:


هرعلمی نهایت به علم ریاضی مرتبط است. به عنوان مثال در رشته های مهندسی معادله لاپلاس دارای کاربرد فراوان است و یا در رشته هایی مثل جغرافیا با توجه به احتمال میتوان بسیاری از مسائل را تجزیه وتحلیل کرد.

به همین دلیل میتوان گفت که درکنارمهندسین و دانشمندان علوم مختلف ؛ ریاضیدان ها جایگاه خاصی دارند؛ زیرا ریاضیدانان میتوانند با تجزیه وتحلیل وآنالیز مسائل شکست را به روش علمی حل کنند.

در کل میتوان گفت که تمامی مشاغل وصنایع زیرساخت ریاضی دارند و به همین علت درتمامی مراکز صنعتی وتحقیقاتی میتوانند مشغول به کار شوند.

هم چنین فارغ الحصیلان این رشته میتوانند درمراکزعلمی و پژوهشی؛مراکز تحقیقاتی؛مراکز آموزشی عالی و...جذب بازار کار شوند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دروس امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد:

در آزمون کارشناسی دانشگاه دولتی به مجموعه4درس زیر دروس پایه گفته میشود:

1- زبان عمومی وتخصصی 2-ریاضی عمومی 3- معادلات دیفرانسیل 4-آمارواحتمال




"زبان عمومی وتخصصی":

ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی(1) و تعداد سوالات این درس در آزمون30سئوال می باشد. همان طور که از نام درس پیداست تعدادی از سئوالات این درس زبان عمومی وتعدادی از آنها مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مجموعه ریاضی میباشد.

بدون تردید اگردانشجویان دردرس زبان حداقل هایی را داشته باشند مطالعه وسرمایه گذاری در این درس میتواند منطقی باشد.



"ریاضیات عمومی 1 و 2":


تعداد سئوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 30 سوال وضریب آن(4) می باشد.
به همین دلیل مهم ترین درس در آزمون دانشگاه دولتی این رشته محسوب میشود.

این درس شامل سرفصلهای تابع ؛ حدوپیوستگی؛مشتق و کاربرد آن؛ انتگرال و کاربرد آن ؛ اعداد مختلط ومختصات قطبی و دنباله سری برای ریاضی عمومی1 و توابع چندمتغیره ؛ انتگرال های چندگانه و کابرد ان ها؛ توابع برداری ؛ انتگرال روی سطح و خم؛ماتریس و خط و صفحه برای ریاضی عمومی2 میباشد.

کتاب های توماس ؛ آدامز ؛ هولد ؛ مارون؛ دمیدوویچ ؛ سیلورمن؛ ودر بعضی مباحث کتاب آپوستل از منابع مهم دروس ریاضی عمومی1و2 می باشد.

تقریبا تمام دانشجویان ریاضی این دروس را در سال های اول تحصیل در دوره کارشناسی گذرانده اند و اطلاعات پایه ای آن ها نسبتا خوب است.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"معادلات دیفرانسیل":

ضریب این درس برای تمام گرایش ها(2)وتعداد سوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی30 سوال می باشد.

کتاب های سیمونز و بویس از منابع مهم این درس هستند.



"آمارواحتمال":


تعداد سوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی25سوال و ضریب ان(2) میباشد.

منباع مهم این درس کتابهای آمارریاضی تالیف والیول ؛مبانی احتمال تالیف شلدون راس؛ کتاب نظریه احتمال و کاربردآن تالیف دکتراخوان نیاکی و امار ریاضی جان فروند می باشند.

سرفصلهای مهم این درس:

روش های شمارش؛ ترکیب وترتیب؛ احتمال؛ توزیع دوجمله ای توزیع گسسته و پیوسته؛ پواسون؛ توزیع همزمان؛ توابع احتمال توام؛ امیدریاضی؛ کواریانس؛ ضریب هم بستگی؛ توزیع های نمونه ای؛ آزمون های فرضی؛ خطاهای آزمون؛ رگرسیون و جدول توافقی می باشد.

به طور کلی دانشجویان رشته ریاضی در این درس ئضعیت متوسطی دارند. به دلیل ماهیت این درس اگر سوالات استاندارد نباشد داوطلبان در پاسخگویی به سوالات دچارمشکل خواهند شد.

شرط تسلط براین درس رو به رو شدن و حل تست ها ومسائل زیاد است.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"توابع مختلط"


تعدادسوالات این درس 20 سوال و ضریب آن برای تمام گرایش ها2 می باشد.

منابع مهم این درس: کتابهای توابع مختلط جیمزواردبراون و روئل چرچیل ترجه امیر خسروی؛ کتاب متغیرهای مختلط تالیف بیسلورمن؛نظریه و مسایل متغیرها تالیف ام .آر.اشپیگل؛ترجمه دکتر علی اکبرعالم زاده می باشند.


"جبر1"

تعدادسوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی20سوال وضریب آن برای گرایش ریاضی محض3؛ برای گرایش ریاضی کاربردی1 وبرای گرایش آموزش ریاضی و ریاضی مالی1 می باشد.

منابع مهم این درس کتاب های :
1-جبر هانگرفورد
2-جبرجان فرالی
3-جبر هرشتاین می باشند.

سر فصل های این درس مفاهیم گروه ها و حلقه هاو میدان ها را دربرمیگیرد.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"آنالیز ریاضی1"

تعداد سوالات این درس20سوال وضریب آن برای تمام گرایش ها در آزمون دانشگاه دولتی3 می باشد.
باتوجه به ضریب جزء دروس پراهمیت محسوب میشود.

منابع مهم این درس کتابهای آنالیز رودین؛آنالیز ریاضی آپوستل و همچنین آنالیز ریاضیPugh هستند.
دوکتاب اول در اکثر دانشگاهها تدریسمیشود وکتاب سوم در دانشگاه هایی نظیر صنعتی شریف وبعضاصنعتی اصفهان به عنوان کتاب مرجع مورد استفاده قرار میگیرد.

به طورکلی این درس برپایه ی قوانین؛قضایا،ومفهیم عمیق ریاضی استوار می باشد .



"آنالیز ریاضی2"


تعداد سوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی20سوال وضریب آن برای تمام گرایش ها3 می باشد.

همانند درس آنالیز ریاضی1 مفاهیم این درس نیز به مباحث محض ریاضی میپردازد والبته مباحث آن کمی سخت تر از درس آنالیزریاضی1 می باشد!

منابع مهم آن دقیقا با منابع آنالیز ریاضی1 یکی هستند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"انالیز عددی"

تعداد سوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد20سوال می باشد.
ضریب این درس برای گرایش های ریاضی محض وآموزش ریاضی2وبرای گرایش های ریاضی کاربردی و ریاضی مالی3 می باشد.

همان طور که از نام درس پیداست مطالب آن در مورد محاسبات و آنالیز عددی می باشد و جزئ دروس آسان ریاضی است.
آنچه برای موفقیت در این درس اهمیت دارد داشتن دقت زیاد و حفظ کردن روابط و فرمول های این درس است.

منباع مهم این درس کتاب های آنالیز عددی اصغر کرایه چیان؛آنالیز عددی اسماعیل بابلیان؛ محاسبات عددی عبدالله شیدفر می باشد.



"جبرخطی"


ضریب این درس برای تمام گرایش ها3 وتعداد سوالات آن در آزمون دانشگاه دولتی20سوال می باشد.

منابع مهم این درس دو کتاب جبرخطی هافمن و جبرخطی اونان می باشد.

باتوجه به ضریب اختصاص یافته برای این درس آن را میتوان در زمره دروس مهم در آزمون ارشد دانست.

باتوجه به حجم بالا مطالب و تعداد سوالات و همچنین راحتی فهم مطالب آن نسبت به دروسی مانند انالیز ریاضی1و2 وقت گذاشتن برای این درس ارزشش را دارد.

رئوس مباحث این درس شامل مباحث زیر است:

حل وبحث درمورد دستگاه های mمعادلهnمجهولی روی یک میدان ؛ سطری پلکانی کردن ماتریس ضرایب؛ دستگاه ها؛فضای برداری یک میدان؛ پایه وبعد فضای برداری؛ تبدیل های خطی ؛ فضاهای دوگان؛ بردار ویژه؛ مقدار ویژه؛ چندجمله ای ویزه و مینیمال؛ ماتریس های متشابه؛ قضیه کیلی-هامیلتون؛ قطری ومثلثی کردن ماتریس ها؛فرم های متعارف ماتریس ها .
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خبر
:

در سال های قبل آزمون کارشناسی ارشد ریاضی طی دو مرحله اجرا میشد. به این صورت که آزمون دروس عمومی و آزمون دروس تخصصی به صورت مجزا برگزار میگردید.

اما آزمون سال91 دچار تغییراتی شد به این صورت که از تعداد سوالات در اغلب دروس کاسته شد و همچنین آزمون در یک مرحله برگزار گردید.

تعداد سوالات در دروس مختلف به صورت زیر بود:

زبان عمومی وتخصصی:30

ریاضیات عمومی:20

معادلات دیفرانسیل:10

توابع مختلط:15

آمارواحتمال:10

جبر1:10

آنالیز1:15

آنالیز2:15

انالیز عددی1:10

جبر خطی:15
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آمار حاضرین در جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال1389

مجموعه ریاضی(کد1208)




سهمیه آزاد

زن :7439نفر

مرد:2543نفر

جمعا:9982



سهمیه رزمندگان

زن: 28نفر
مرد: 10 نفر

جمعاک38 نفر

سهمیه رتبه اول ونمونه

زن:48 نفر
مرد:22 نفر

جمعا:70 نفر


سهمیه دبیری

زن: 696نفر
مرد:1107 نفر

جمعا:2076 نفر


در مجموع 12166 نفر در رشته امتحانی مجموعه ریاضی شرکت کردند که از این تعداد8484 نفر زن و3682 نفر مرد بودند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آمار پذیرفته شدگان در آزمون کارشناسی ارشد سال 1389
مجموعه ریاضی(کد1208)




سهمیه آزاد

زن: 1645 نفر
مرد: 723 نفر

جمعا: 2368 نفر

سهمیه رزمندگان

زن:13نفر
مرد: 5 نفر
جمعا: 18 نفر


سهمیه رتبه اول و نمونه

زن:40 نفر
مرد: 21 نفر

جمعا:61 نفر



سهمیه دبیری

زن: 195 نفر
مرد: 238 نفر

جمعا:433 نفر



در مجموع 2880 نفر در رشته امتحانی مجموعه ریاضی پذیرفته شدند که از این تعداد1661 در دوره روزانه و 1219 نفر در دوره های شبانه غیر انتفاعی پیام نور و ... پذیرفته شدند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درصد پذیرفته شدگان در آزمون سال 1389:


درصد قبولی در رشته امتحای ریاضی در مجموع 23.67 درصد بوده که 22.3درصد پذیرفته شده زن و 26.8 در صد مرد بوده اند.


میانگین معدل حاضرین در جلسه و پذیرفته شدگان در آزمون سال 1389:


در رشته امتحانی مجموعه ریاضی میانگین معدل حاضرین در جلسه 14.3 و میانگین پذیرفته شدگان 14.6 بوده است.




سه نفر اول رشته امتحانی مجموعه ریاضی فارغ التحصیل دانشگاه های زیر بودند:


سال 88 :

رتبه 1: دانشگاه صنعتی شریف
رتبه 2: دانشگاه صنعتی شریف
رتبه3: دانشگاه تهران


سال 89:

رتبه 1: دانشگاه بوعلی سینا-همدان
رتبه 2: دانشگاه صنعتی شریف
رتبه 3: دانشگاه صنعتی شریف
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال1391

گروه علوم پایه

نام دانشگاه وظرفیت پذیرش در هرشته در سال91:
 

پیوست ها

  • fasle-2-Jadval-2-PAYEH.zip
    507.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گام اول: شروع:


سعی کنید از تابستان مطالعات خود را شروع کنید.تنظیم یک برنامه مطلوب در تابستان در اصل استفاده منطقی و بهینه از زمان محسوب میشود.

اگر دانشجو هستید؛ حداکثر2هفته پس از پایان انتحانات خود در اوایل تابستان استراحت کنید وخودرا برای یک برنامه جدی درسی آماده کنید.

اگر دردروس پایه ای ضعیف هستید؛بهتراست در تابستان بیشترزمان مطالعه خود را به این دروس اختصاص دهید.

هرگز مطالعه این دروس را تنها به پائیز موکول نکنید.

مطالعه کامل این دروس در تابستان احساس رضایت را در داوطلب ایجاد می کند وانگیزه داوطلب را برای ادامه مراحل مطالعه بیشتر میکند.

اگرپایه درسی شما قوی است میتوانید با مطالعه کتاب های کمک آموزشی سطح معلومات خودرا بالاتر ببرید ؛ اما اگر رتبه خیـــــــــــلی خوب مد نظر

شماست و یا اینکه دردروس خوداحساس ضعف شدیـــد دارید و یا اگر تصمیم به تغییر رشته گرفته اید از کلاس های کمک آموزشی استفاده کنید.



البته قبل از شروع مطالعه به نکته های زیر توجه کنید:

- به اندازه کافی ومنطقی برای یادگیری مطالب وقت بگذارید.

-از همه دروسی که مطالعه میکنید نکته برداری کنید.( خیــــــــــــــــــــلی مهمه!)

-سعی کنید نکته ها را درون دفترچه ای قابل حمل بنویسید تا این دفترچه همیشه و همه جا کنارشما باشد.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-برنامه میان مدت:


با توجه به ضرایب دروس آزمون کارشناسی ارشد؛همه دروس در رتبه شما تاثیر دارند.

یکی کمتروشاید یکی بیشتر. برای کسب رتبه های برتر؛ درصدهای قابل قبول وبالا در کلیه دروس نیاز است. هیچ درسی را حتی اگر در آن به شدت احساس ضعف می کنید کنار نگذارید مگر در شرایط خاص وبامشورت مشاور!

برخی دانشجویان بااین فکر که دروس تخصصی نسبت به دروس عمومی همچون زبان و پایه تاثیر بیشتری در رتبه داوطلب دارند ؛مطالعه دروس تخصصی را در اولویت ومطالعه دروس عمومی را به تاخیر می اندازند( حتی به دو یا سه ماه آخر موکول می کنند) این در حالیست که کلیه دروس باید درکنارهم مطالعه شوند تا ذهن فرصت تثبیت مطلب را درخود داشته باشد.

در مورد نسبت زمانی برای مطالعه دروس تخصصی به عمومی و پایه نمی توان عدد خاصی را ارائه داد چون این امر به توانایی های داوطلب بستگی دارد که از هرفرد به فرد دیگر کاملا متغیر خواهد بود؛ لذا داوطلب میتواند براساس رشته اش شناخت از خود و به کمک مشاورین نسبت زمانی مطالعه این دروس را تععین کند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
- مدیریت زمان- راه های ایجادوقت:

انجام کارهابه طور همزمان

زنده کردن زمان های مرده(مثل زمان هایی که در انتظار هستیم....)

تنظیم کردن زمان خواب

کنترل بیشتر روی اوقات تفریح

نه گفتن به درخواست ها وعقب انداختن کارهای غیرمهم

شرکت در کلاس های کمک آمادگی برای آزمون

استفاده از کتاب های مکمل و کمک اموزشی


اما چندنکته کلیدی:

*درست درس خواندن یا مطالعه بهینه یعنی استفاده کامل از زمان موجود برای درکو فهم مطالب

*اگر افزایش ساعات مطالعه مهم است استفاده بهینه از این ساعات مهم تر است.

* دانشجویی که میخواهد جدی باشد باید هرچه سریع تر خودرا درفضای درس خواندن قرار دهد واز مشغله های حاشیه ای اجتناب کند.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-کتاب های کمک آموزشی:

استفاده از کتاب های کمک آموزشی جزئ ارکان اصلی آموزش وآماده سازی داوطلب برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می باشد.

که باید با بیانی شیوا نکاتی که در منابع اصلی وجود دارد وداوطلبان به انها معمولا توجه نمی کنند را برجسته کرده وباعث بالارفتن بهره وری وبازده داوطلب شود.

هم چنین ارتباط بین مباحث آموزشی با پاسخگویی به پرسش ها وتمرین ها وتست های متعدد در راستای تثبیت مطالب در آنها انجام شود.

بهترین کتاب های اموزشی علاوه برمطالب پایه ای وابتدایی مباحث پیشرفته را نیز شامل میشود وتنها به یکی از این مباحث نمیپردازد.

مثال های تالیفی زیادی در این کتاب ها موجود می باشد. تست های تالیفی می تواند بهترین ایده هارا در مواجه با تست های جدید به داوطلب بدهد.

علاوه بر تست های تالیفی تست های سال های اخیر آزمون های دانشگاه های سراسری و آزاد به همراه پاسخ های تستی وتشریحی جزئ مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت کتاب هاست.

چند نکته:

در برنامه ریزی درسی خود موضوع های مشابه را پشت سرهم قرار ندهید.

اگر میخواهید چندکتاب را در یک روز مطالعه کنید ابتدا زمان های خواندن وترتیب قرارگرفتن آنها را مشخص کنید وبعد مطالعه را شروع کنید.

تاجایی که ممکنه برای مطالعه یک کتاب بیش از 2ساعت در روز زمان در نظر نگیرید.

به روش تدریجی درس بخوانید یعنی درطول دوره درس بخوانید وخواندن دروس را به نزدیکی آزمون موکول نکنید. مطاعه تدریجی وباتداوم در طول دوره بسیار بهتر از فشرده وباتراکم چندروز قبلا آزمون است.

 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-تکنیک های مدیریت زمان در جلسه آزمون:

تکنیک(+ و -):

اگر به سوال وپاسخ کاملا مسلط هستید که بلافاصله پاسخ خواهید داد.

گاهی با اندکی فکرکردن متوجه می شوید پاسخ سوال را نمی دانید در این صورت بلافاصله کنارسوال علامت(-) گذاشته و از ان عبور کنید.

گاهی به سوالی بر میخورید که با اندکی فکرکردن در می یابید که پاسخ دادن به آن زمان گیر است و یا بین2گزینه شک میکنید کنار آن سوال علامت(+) گذاشته وعبور کنید.

بعد از اتمام سوالات هر مبحث ابتدا به سوالات با علامت+ ودر صورت داشتن زمان کافی به سوالات با علامت - مراجعه کنید.

مطمئن باشید به درصد قابل توجهی از آنها پس از رهایش ذهنی پاسخ خواهید داد.

تکنیک زمان پاسخگویی به هر درس:

برای حفظ تعادل درصد نمرات وبهبود رتبه های آزمون زمان پاسخگویی به هر درس را به همان درس اختصاص دهید.

توصیه میشود در ابتدای آزمون ساعت شروع پاسخگویی هر درس را کنار درس یادداست کرده مثا اگر آزمون ساعت8.30 آغاز میشود

وزبان 20 دقیقه زمان نیاز دارد کنار درس بعدی مثلا ریاضی بنویسید 8.50 .


تکنیک زمان مرور:

برای اینکه زمان مرورسوالات دروس سخت تر داشته باشید بهتر است زمان پاسخ گویی به هر درس را چنددقیقه کمتراز مان استاندارد برای خود تعریف کنید تادرپایان چنددقیقه فرص برای مرور داشته باشید.


تکنیک اولویت زمان های مرور:

درزمان مرور ابتدا درس هایی را مرور کنید که فرصت نکرده اید در زمان تعیین شده تمام و سوالات را بخوانید. بهد به مرور وسالاتی بپردازید که با علامت+ مشخص کرده اید و نهایتا به مرور وسالاتی بپردازید که با علامت- مشخص کرده اید.
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-روش های یادگیری:

روش دیداری: مطالب بیشتراز طریق مطالعه,دیدن نمودارها,واشکال در ذهن ثبت میشوند.

روش شنیداری:اکثرا اطلاعات ازطریق شنیدن به ذهن منتقل میشود.

روش شهودی:اطلاعات بیشترازطریق تجزیه تحلیل روابط بین موضوعات درسی آموخته میشود.

روش انفرادی: مطالب بیشتر توسط خود فردمطالعه کننده وبه صورت انفرادی مطالعه میشوند.

روش جمعی:مطالب بیشتر از طریق بحث های بین گرئهی آموزش داده میشود.

روش اتفاقی: یادگیری مطالب در این روش هیچ نظم وقانونی ندارد.

روش پلکانی: مطالب در چندین مرحله و به صورت تدریجی آموزش داده میشود.

برای آزمون کارشناسی ارشد بهترین روش های یادگیری شامل :دیداری,شنیداری, وانفرادی هستند.

به دلیل حجم بالای مطالب و منابع درسی و فاصله زیاد بین زمان مطالعه و آزمون کارشناسی ارشد,درس خواندن باید طی چندمرحله انجام شود.

لذا هر کدام از این مراحل به تنهایی کافی نبوده ولی درکنار یکدیگر فرایند آموزشی را کامل می کنند. این مراحل عبارتند از:

1-درک مطلب

2-تسلط مطلب

3-سنجش

4-تثبیت مطلب

5-جمع بندی و نتیجه گیری
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
-مراحل مطالعه:

*پیش مطالعه

*مطالعه

*مرور و بررسی بند به بند

*تکمیل وتسلط

*مطالعه تشریحی وتستی موازی:

عموم داوطلبان فکر میکنند که تست زدن بسیارمهم تر از پاسخگویی به پرسش های متعدد یا حل مساله به صورت تشریحی است. اما تجربه رتبه های برتررشته های مختلف نشان داده است که مطالعه تشریحی وتستی به موازات هم تاثیر بسیاری در کسب رتبه ای خوب خواهد داشت.

*نکته برداری:یادداشت برداری درحین مطالعه دروس باعث افزایش تمرکز ودقت میشود.. هم چنین باعث کاهش حجم مطالب وآشنان شدن مرور می شود.

تست زنی:

پس از پاسخگویی به حداقل75% سوالات تشریحی و تسلط نسبی روی هر مطلب باید به حل سوالات تستی پرداخت.

تست های دروس عمومی و خواندنی را سه روز پس از مطالعه اولیه پاسخ دهید. اما تست های دروس تخصصی وتفهیمی را باید بافاصله کمی پس از مطالعه پاسخ داد.

پس از حل هردسته از تست ها درصد خودرا با استفاده از این رابطه محاسبه کنید:

درصدکسب شده= تعدادسوالات درس*3-تعداد سوالات غلط تقسیم بر تعداد کل سوالات*3

تمرین تست زدن درهرمبحث را تاجایی ادامه دهید که بین70تا90%کسب کنید.چنانچه درصد کسب شده زیر65% بود مجددا مبحث را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنید.

واینکه در ابتدای حل تست ها سرعت پایین خواهد بود ولی رفته رفته و با گذر زمان این روند بهبود خواهد یافت.



 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیریت زمان :

راهنمای نگهداری داده ها در حافظه بلند مدت:

1-دقت و تمرکز:

دقت و تمرکز برنکات مهم هر مطلب وسعی در خلاصه برداری از آنها

2- تکرار و افزایش سرعت پاسخ گویی

3- سلامت ذهن

4-به اختصارنمودن اطلاعات

5-استراحت مغز

6-مطالعه به روش تداعی کردن:

یکی از بهترین روش ها جهت تسریع نمودن عکس العمل ذهن ؛ تجسم گرایی از موارد ثبت شده است.

7- بکارگیری حواس پنجگانه

8-حافظه ایده آل:

یک حافظه خوب گویای این است که بدانید کدام مطلب را از قلم انداخته یا ذخیره نکرده اید وبدترین حافظه آن است که نداند چه مطالبی فراموش کرده است.
به همین علت اگر ذهن شما دنبال مطالب فرارواز یاد رفته است بدانید حافظه خوبی دارید و آن را تقویت نمایید.



عوامل موثر بر فراموشی:

1-گذر زمان

2-یادگیری سطحی

3-تجمع مطالب و تداخل مباحث

4-شرایط درونی ذهن(مشغولیت ذهنی)
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


برنامه ریزی ,اجرا :


یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه است. برنامه ریزی صحیح این است که بدانید چگونه از وقت وامکانات موجود حداکثر استفاده را ببرید.
برنامه ریزی غیرصحیح باعث اتلاف وقت شده وبازده مطالعه بسیارکاهش می یابد.

به یاد داشته باشیم که داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن اجرای برنامه است.

بهترین برنامه ریز درسی:

بهترین برنامه ریز درسی خود فرد است یعنی هر شخص باید باتوجه به شرایط روحی جسمی محیطی علاقه هدف و نقاط ضعف وقوت خویش برای خود برنامه ریزی کند.

کوتاه ساده وقاابل اجرا بودن برنامه:

هرقدر برنامه حجیم و سخت باشد تاثیرمنفی برروحیه فرد می گذارد وبه خاطر پیچیدگی غالبا با شکست مواجه می شود.

هر قدر برنامه کوتاه تر وساده تر باشد شخص راحت تر آن را در زمان تعیین شده انجام می دهد و تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی کسب می کند.

این تجربیات موفق در رسیدن به موفقیت های بعدی تاثیر بسزایی خواهند داشت.

اجرای برنامه در زمان مشخص:

وقتی برنامه ای برای خود در نظر میگیرید باید آن را درزمان مشخص اجرا کنید .

اگر نظم خاصی در اجرای برنامه داشته باشید به راحتی می توانید به اهداف خود برسید.

کسانی که نظم وترتیب را در اجرای برنامه رعایت نمیکنند غالبا برنامه های آنان با شکست مواجه می شود.



آرامش ضمیر ناخودآگاه را پویا وفعال میکند. درسی راکه با آرامش بخوانید قطعا بهتر می توانید بیاموزید.


برای آنکه بازده مطالعه خود را بالا ببرید در سخت ترین شرایط و حتی محدود ترین شرایط زمانی نباید مضطرب شوید وسعی کنید در این

مدت کوتاه با آرامش خاطر مطالعه کنید.

مطالعه بدون اضطراب و داشتن خونسردی کامل تاثیری بسیار مثبت در افزایش یادگیری دارد.

حفظ خونسردی و آرامش به معنی وضعیتی هوشیار همراه با تمرکز حواس و بدون دلهره است.

عقل سالم در بدن سالم است بنابراین به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت بدهید.

هنگامی که خسته هستید؛مطالعه نکنید.

یکی از روش های مفید برای رفع خستگی تنفس عمیق است.

هم چنین یک خواب سبک و کتاه در مواقعی که خیلی خسته هستید در برطرف کردن خستگی بسیارمناسب است.



"تست های زمان دار"

فواید تست های زمان دار:


تمرین زدن تست های زمان دار در منزل به منظور کسب آمادگی در آزمون دو مزیت وفایده موثر دارد:

الف-افزایش سرعت: با ثبت زمان هر تمرین تست زنی میتوانید سرعت خود را به نسبت قبل سنجیده و افزایش دهید.

ب- افزایش دقت: با تنظیم وقت تست زنی خود برای هر دسته سوالات تمرینی قاردخواهید بود که علاوه برسرعت از دقت بیشتر در پاسخگویی برخوردار شوید.

-اگر به طور متوسط ,هر روز تست دروس مطالعه شده سه روز قبل را بزنید موثرتر است.

و چون کنکور یک آزمون جامع است سعی کنید در منزل هم در هر تمرین حداقل سه درس را باهم تست بزنید تا علاوه بر کنترل زمان در چند درس , تمرین انتقال ذهنی از یک درس به درس دیگر نیز فراهم آید.

-بهتر است زمان تست زنی در منزل را از مان استاندارد کنکور کوتاه تر در نظر بگیرید.

واینکه اول یادگیری بعد تست زنی: هیچ گاه قبل یاد گیری مناسب به صورت زمان دار تست نزنید !
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گام آخر:

مرور و جمع بندی :



یکی از عوامل مهم یکی از راه های ذخیره ساری اطلاعات مرور کردن مطالب است.

غالبا مرور مباحث به دوگونه انجام میشود:


1)خواندن و مطالعه مجدد کل مباحث و تاکید بیشتر برنکات مهم

2) مطالعه خلاصه ها ویادداشت های مهم

(که این نحوه مرور کردن به نظرم بستگی به ویزگی های شخصی خودفرد داره ! یکی اگه کل مبحث رو مرور کنه خیلی براش مفیده و تو ذهنش ثبت میشه یکی نه خلاصه ها و یادداشتها براش کافیه ! البته زمان نزدیک به آزمون اصلی همه نیاز به داشتن خلاصه مطالب و مرور اجمالی دارن!)

مزایای مرور کردن:

* فهم مطالب

*تثبیت و نگه داری مطالب

*تسلط و سرعت

*یادآوری و دسته بندی

توجه:

مرور کردن پیش از تسلط به مباحث , نه تنها سبب افزایش راندمان مطالعه نمیشود بلکه ایجاد استرس نموده و این احساس راایجاد میکند که خیلی از مطالب را فراموش کرده اید.

غالبا مرور کردن در زمانی بهترین بازدهی خود را نشان میدهد که مادرک عمقی و تفهیمی از مطالب داشته باشیم و در هنگام مطالعه ابزارهای مهم مرور کردن( همانند خلاصه برداری یا علامت گذاری..) مهیا کرده باشیم.


-مرور با جعبه لایتنر:


سبب می شود تا دشوارترین مطالب را در حافظه ماندگار و طولانی مدت خود ذخیره نمایید.

- مطالعه انتخابی :

این روش که مطابق با شرایط و سلیقه بسیاری از داوطلبین تهیه شده است , میتواند به طور چشمگیری جبران کمبود وقت را نماید و میتوان آن را به دوگونه انجام داد:

1) انتخاب دروس مهم تر :

در این روش , پس از مطالعه کلی بر روی تمامی دروس , درس هایی که دارای ضریب بالاتری و یا اهمیت ویژه ای هستند انتخاب کنید.

این روش بیشتر زمانی کاربرد دارد که داوطلب فرصت لازم برای مرور همه دروس را ندارد و ناگزری دروس با ضریب بالا را انتخاب و مباحث مهم آن را مطالعه و بررسی نماید.

2) انتخاب مباحث مهم تر :

غالبا عده ای از دانشجویان بر این باورند که نمیتوان از مرور حتی یک درس هم چشم پوشی کرد.

اگر این تفکر داوطلب با زمان از پیش برنامه ریزی شده ی او هم خوانی نداشته باشد منجر به اضطراب و ایجاد اختلال در مدیریت فکری و برنامه ریزی وی میشود.

در این زمان یکی از موثرترین روش های مرور کردن , مطالعه مباحث مهم می باشد.

ساده ترین راه برای شناخت مباحث مهم هر درس مراجعه به سوالات کنکور سال های قبل می باشد چرا که این قبیل مسائل بیشتر در کانون توجه طراحان آزمون قرار میگیرد.



- جمع بندی و خود آزمایی:

دردوره جمع بندی مطالب هر فصل یا هر بخش را به صورت کلی نگاه میکنیم وهدف از این دوره تکمیل مطالب مطالعه شده و یادآوری مجدد است.

انواع جمع بندی:

1-جمع بندی فصلی

2-جمع بندی کلی(به صورت هر کتاب)

در جمع بندی فصلی که در پایان هر فصل انجام میگیرد خلاصه مطالب را یادداشت کنید.

درجمع بندی کلی یا کتابی پس از اتمام تمامی فصول هر کتاب صورت میگیرد و دراین روش دید کلی از هر کتاب را به ما میدهد.






برگرفته از "کتاب مشاوره وبرنامه ریزی موسسه مدرسان شریف"
 
آخرین ویرایش:

*زهرا*

عضو جدید
ميشه از رياضيات كاربردي ب معماري تغيير رشته داد؟

ميشه از رياضيات كاربردي ب معماري تغيير رشته داد؟

سلام:redface:
من امسال با رتبه14000 رياضيات و كاربردها روزانه دانشگاه كاشان قبول شدم و چون سال ديگه آخرين سال برگزاري كنكوره ديگه نميتونم كنكور بدم:crying:و خيلي خيلي ب معماري علاقه دارم ميخواستم بدونم ميتونم بعدا تغيير رشته بدم يا ن؟اگه ميشه چجوري؟لطفا هر چه سريعتر منو راهنمايي كنيد چون خيلي سردرگمم.ممنون ميشم:heart::gol:
 

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام

اینکه شما واسه ارشد چه رشته ای شرکت کنین ارتباطی به اینکه کارشناسی چه رشته ای خوندین نداره
یعنی واسه ارشد هر رشته ای رو که دوس داشته باشین میتونین شرکت کنین
اما خب باید دروسی که بچه های معماری گذروندن توی کارشناسی و واسه آزمون لازمه رو تهیه کنین وبخونین
راجع به کنکورسراسری هم چندساله که میگن میخواد برداشته بشه اما نشده ! اول مطمئن بشین که حتما سال دیگه آخرین ساله بعد تصمیم بگیرین.http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif
 
آخرین ویرایش:

tanha-1

عضو جدید
ادامه تحصیل از کارشناسی ریاضیات و کاربردها

ادامه تحصیل از کارشناسی ریاضیات و کاربردها

سلام
من دانشجوی ترم 1 ریاضیات و کاربردها هستم.میخواستم ببینم کسی میدونه که ما (با توجه به اینکه دو سه سالی هست ریاضی محض و کاربردی ودبیری ادغام شدن) برای ادامه تحصیل چه انتخاب هائی داریم؟
ژنتیک و مدیریت و کامپیوتر رو شنیدم ولی میخواستم اطلاعات بیشتری داشته باشم...
 
بالا