·▪•●یک فیلم کوتاه دیدنی : مفهوم ریاضی موبیوس!/ +ویدیوی پشت صحنه ●•▪·

nice_Alice

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
·▪•●یک فیلم کوتاه دیدنی : مفهوم ریاضی موبیوس!/ +ویدیوی پشت صحنه ●•▪·






فیلم کوتاه یکی از عرصه‌های کمتر قدردیده‌ی سینما در ایران است، مخصوصا اینکه در ایران از فیلم کوتاه به عنوان مکانی برای کسب تجربه برای فیلمسازی بلند استفاده می‌شود در حالی که در خارج از ایران فیلم کوتاه به عنوان یک عرصه کاملا حرفه‌ای و گاهی بسیار سخت تر از فیلم بلند شناخته می‌شود.

حتی در نگاه خیلی از بزرگان، فیلم کوتاه یک ژانر مستقل از سینماست که فعالیت در ان نیازمند توانایی و تخصص خاص است و شاید به همین دلیل است که در جوایز اسکار به این اندازه به عرصه فیلم کوتاه زنده یا انیمیشن بها داده می شود و حتی در عرصه انیمیشن بزرگانی مثل کمپانی پیکسار و در عرصه فیلم کوتاه زنده( Live Action) افرادی مثل لارس فون تریه ، اسپایک جونز و جیسون ریتمن فعال هستند.

متاسفانه فیلم کوتاه در کشور ما از کیفیت پایینی برخوردار است و به جز تعداد اندک، بخش بزرگی از فیلمهای کوتاه تولید شده در ایران بسیار ضعیف و حتی زجر اور و کشدار هستند که برای یک فیلم پانزده دقیقه ای ملال آور بودن واقعا کاریست که کمتر کارگردانی موفق به انجام آن می‌شود!

فیلمی که این هفته برای نمایش انتخاب کرده ایم موبیوس نام دارد. موبیوس نوعی مفهوم ریاضی است که به افتخار
آگوست فردیناند موبیوس ریاضیدان آلمانی نام گذاری شده. این مفهوم به وسیله نوار موبیوس طرح می‌شود. نوار موبیوس یک نوار کاغذی است که پس از یک پیچش ابتدای آن به انتهای آن متصل شده، این نوار خواص جالبی دارد مثلا شما می توانید بدون برداشتن خودکار روی دوطرف این نوار را خط بکشید و بسیاری خواص دیگر که همه را می توانید در خانه امتحان کنید. اطلاعات بیشتر راجع به این نوار را می توانید ار اینجا ببینید.

ریاضیاتی که برای تحلیل رفتار این نوار به کار رفته شده امروزه در تحلیل مفاهیم پیچیده فیزیکی و زیستی به کار می رود. فیلم موبیوس البته درباره نوار موبیوس نیست اما داستانی بسیار جالبی دارد.

نکته دیگر در مورد این فیلم ، فیلمبرداری ان با دوربین Canon C300 است که در اصل توسط Canon برای رقابت با دوربینهای مانند RED Scarlett عرضه شده . Canon با ارائه این دوربین به بازار قصد دارد بازار دوربینهای حرفه ای دیجیتال را به تسخیر دربیاورد و عطش روزافزون سینما برای استفاده از دوربینهای دیجیتال به جای آنالوگ را برطرف کند. در فیلم دوم که پشت صحنه این فیلم دیدنی است وینست لافورت کارگردان این اثر درباره کار با این دوربین صحبت می‌کند.
وینسنت لافورت فیلمبردار ، کارگردان و عکاس برنده جایزه پولیتزر سازنده این اثر است. وب سایت او در کنار وب سایت افرادی چون فیلیپ بلوم و شان هارلبات یکی از بهترین منابع برای افراد علاقه مند به عرصه فیلمبرداری هست



امیدوارم لذت ببرید

لینک دانلود فیلم
( از اینجا دانلود کنید )

تماشای آنلاین فیلم


ویدیوی پشت صحنه این فیلم را هم می توانید از اینجا ببینید ( پشت صحنه ویدیوی دوم است)



منبع: سینما زندگی من
 
بالا