Maenad
پسندها
2,739

ارسال های پروفایل آخرین فعالیت ارسال ها درباره

  • http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/387696-از-این-عکسا-در-کنار-هم-چی-متوجه-میشید؟
    خدایا به فرشتگانت بسپار که لحظه لحظه نیایش خویش ، دوستان مرا از یاد نبرند.

    خوبم مرسی,به لطفت شما ویوی!

    چرا آژانسی زن و مرد و پیر و جوون و می برم

    شما آژانس نمی خوای؟
    خواهش می کنم، خوشحالم که بحثمون نتیجه پیدا کرد. مباحثه خوبی بود. :gol:
    خب، گفتم قضای الهی حکم و قطع و یقین. این مطلبی که گذاشتید داره قوانین الهی (قوانین طبیعت، فیزیک و غیره) رو میگه که در محدوده قضای الهی قرار دارن و تقریباً قابل تغییر نیستن. من وارد بخش اراده انسان و قضا و قدر شدم.
    دقیقاً منظورم همین بود که گفتید. فقط، یکی از قضاهای بچه ها این بوده که با اشتباه پدر و مادر (قدر) این قضا محقق شده.
    امیدوارم تونسته باشم مطلب رو برسونم. اگر مایل بودید مطالعه بیشتری داشته باشید:
    قضا و قدر و اراده انسان
    اعتقاد شیعه به قضا و قدر
    معنای قضا و قدر الهی چیست؟
    بذارید بحث رو به شکل خاص دنبال کنیم.
    برای آشنای شما که مثال زدید:
    این برادر می تونست بنا به اختیار خودش دارای قضاهای مختلفی باشه. بره جنگ و شهید بشه. جنگ نره و بره خارج و شاید عمر طولانی داشته باشه. جنگ نره و تصادف کنه، کشته بشه. بره جنگ اما جانباز بشه. بره جنگ و سالم برگرده. و ...، این که ایشون رفتن جنگ از اختیار خودشون بوده و این که توفیق شهادت داشتن (از نظر من با دلایلی) باز هم با اختیارشون بوده.
    یا در مورد خواهرشون، می تونسته این حالت‌ها رو داشته باشه. افراد خبر رو مخفی کنن تا بعد از تولد نوزاد، افراد خبر رو به صورت ملایم و با آماده سازی اعلام کنن. افراد خبر رو به صورت شکه کننده طرح کنن. خب، هر کدوم از اینها بنا به اختیار افراد اتفاق می افتاد و هر کدام قسمت (یا قضای) متفاوتی رو به همراه داشته.
    این گفتن قسمت بوده، نوعی فرار از بار مسئولیت یا نوعی تسلی خاطره که من که مقصر نیستم، خدا مقصره!
    ادامه)
    بحث قضا و قدر و ارتباطش با اختیار انسان، به مطلب پیچیده ای تبدیل میشه. این که چه طور خداوند یک سرنوشت محتوم رو برای کسی قضا قرار میده اما اون فرد می تونه با اختیار خودش اون رو تغییر بده. این دیدگاه که فلان چیز قسمت بوده، ناشی از دیدگاه جبریه هست که معتقده قضا و قدر الهی قابل تغییر نیست که این هم با عقل و هم با شرع به شدت مغایرت داره.
    گفتم، قضای الهی این هست که برای هر امری یک حکم و قطعیت وجود داره اما شرط لازم و کافی این قطعیت، تحقق قدر الهی است. تقدیر خداوند برای انسان (یعنی اندازه و سنجش انسان) بر داشتن اختیار قرار گرفته. پس، شرط لازم و کافی تحقق قضای الهی انسان، اختیار اون هست. قضای الهی بر این قرار گرفته که مثلاً من 80 سال عمر کنم. حالا من با اختیار خودم، از دره بپرم پایین، این تقدیر الهی است که قضا رو عوض می کنه و من بیچاره به خاطر یه بحث اعتقادی خودم رو جوون مرگ کردم! از اون طرف هم ممکنه، قضا بر 80 سال قرار گرفته، اعمال خوب من باعث تغییر قضای الهی و افزایش طول عمر قرار می گیره.
    ادامه)
    قدر: یعنی اندازه و اندازه گیری و تعیین حدّ و حدود چیزی و در اصطلاح به این معنا است که خداوند برای هر چیزی اندازه ای قرار داده و آن را بر اساس اندازه گیری و محاسبه و سنجش آفریده است. خداوند در قرآن می فرماید : "إنّا کلّ شی خلقناه بقدر؛(1) ما هر چیزی را به اندازه خلق کردیم(برای هر چیز اندازه ای قرار دادیم)". یا تعریف دیگه: «قَدَر» عبارت است از اندازه گیرى و مهندسى وجود یک چیز. خداوند متعال هر چیز را با اندازه خاصّى آفریده است.
    (برای هر کدوم 2 تعریف آوردم تا بالاخره یک کدومش مفهوم باشه بس که توی این علوم اعتقادی قلمبه سلمبه صحبت می کنن!)

    چیزی که میان مردم به ”قسمت“ مشهور هست، همان قضای الهی است.
    سلام،
    خواهش می کنم، لطف دارید. ببخشید، صبح فقط در حد نیم ساعت وقت داشتم و باید زود میرفتم سر کار. نشد بحث رو جمع کنم. حالا،
    تعریف قضا و قدر به این ترتیبه:

    قضا: یعنی حکم و قطع و حتمیت. در نظام آفرینش، ‌موجودات مادی از چندین راه ممکن است به وجود بیایند، (مثلاً اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، ورود به خانه شما از چند راه ممکن است) حال اگر از میان چندین راه ممکن، علل و اسباب پیدایش یکی از آن‌ها فراهم شد و تنها همان یکی تحقق یافت، این مرحله از تحقق را قضا می نامند.
    یا به تعریف دیگه این که: قضاء، آن است که کار به مرحله قطعى و حتمى برسد.
    خو این در مورد منم صدق موکونه خو :دی
    من امتحانامو گفتم تموم شد :دی
    شماره 2)
    دو تعبیر وجود دارد که اغلب مردم با همدیگه این دو تا رو مخلوط می کنن. قسمت و تقدیر یا قضا و قدر. که الان دیرم شده، ان شاء الله بعد از ظهر در موردش می نویسم.
    ادامه)
    خداوند نمى‏خواهد هيچ نوزادى ناقص‏الخلقه به دنيا بيايد، اين گونه نوزادان در اثر اشتباهات والدين (به صورت عمدى يا سهوى) به دنيا آمده‏اند كه از نظر پزشكى نيز بسيارى از اين عوامل شناخته شده است.
    اگر سؤال شود كه چرا خداوند اشتباهات آنان را جبران نمى‏كند؟ در پاسخ مى‏گوييم: خداوند آفرينش را بر اساس حكمت و علل و اسباب آفريده و اگر بخواهد با قدرت خود اشتباهات ما را در طبيعت اصلاح كند، بايد نظام آفرينش را به هم بزند.
    ادامه)
    حالا این که چطور یک موجود ناقص الخلقه با احسن الخالقین بودن خدا جور درمیاد.
    شما یک انسان ناقص الخلقه رو به طور مجزا از کل سیستم هستی در نظر بگیرید. مثلاً دو نوزادی که از ناحیه سر به همدیگه چسبیدن یا اقسام دیگه نوزادان ناقص الخلقه. خلقت هر کدام از اینها هم در نوع خودش بی نظیره. شما چون یک نوزاد ناقص الخلقه رو با یک فرد عادی مقایسه می کنید، میگید بله، این نوزاد ناقص الخلقه هست در صورتی که حتی ممکنه یک همچین نوزادی نه تنها به صورت کامل خلق شده باشه بلکه مازاد هم داشته باشه.
    و در آخر یک سوال. با تعبیر شماره 1 شما، خالق نوزاد چه کسی هست؟ خدا یا پدر و مادر؟
    ادامه)
    ترجمه آیه:اى مردم، اگر در باره برانگيخته شدن در شكّيد، پس [بدانيد] كه ما شما را از خاك آفريده‏ايم، سپس از نطفه، سپس از علقه، آن گاه از مضغه، داراى خلقت كامل و [احياناً] خلقت ناقص، تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم. و آنچه را اراده مى‏كنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مى‏دهيم، آن گاه شما را [به صورت‏] كودك برون مى‏آوريم، سپس [حيات شما را ادامه مى‏دهيم‏] تا به حد رشدتان برسيد، و برخى از شما [زودرس‏] مى‏ميرد، و برخى از شما به غايت پيرى مى‏رسد به گونه‏اى كه پس از دانستن [بسى چيزها] چيزى نمى‏داند. و زمين را خشكيده مى‏بينى و [لى‏] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‏آيد و نمو مى‏كند و از هر نوع [رستنيهاى‏] نيكو مى‏روياند.
    سلام، ببخشید که یه مقداری دیر جواب میدم، دیروز به شدت خسته بودم، نشد.

    شماره 1) خداوند در قرآن می فرماید ما شما را از نطفه آفریدیم.
    اَوَ لَم‌ْ یَرَ الاِْنْسهان‌ُ اِنّها خَلَقْنهاه‌ُ مِن‌ْ نُطْفَه‌ٍ فَاِذها هُوَ خَصیم‌ٌ مبین‌ٌ. آیا انسان‌ ندیده‌ است‌ كه‌ ما او را از نطفه‌ آفریدیم‌ كه‌ آشكارا سركشی‌ می‌كند.

    با این تفسیر، خالق هر موجودی چه سالم و چه ناقص، خداوند است. آیه 5 سوره حج:

    يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
    سلام،
    ان شاء الله که بتونه بحث مفیدی برای هر دو طرف باشه. من منتظر شنیدن پاسخ شما هستم. :gol:
  • بارگذاری...
  • بارگذاری...
  • بارگذاری...
بالا