[درخواست سوال و راهنمایی] مشاوره، سوال و درخواست مطالب علوم دام

نعنا پونه

عضو جدید
سلام خسته نباشید در خانه 3 جوجه گوشتی کوچک زیر یک ماه داریم که یکی ازونها مریضه. بیحال هست اما غذا کمی میخوره. زانوهاش قرمزه و کمی انگار متورم هست همش میشینه و چرت میزنه مدفوعش گاهی سفید و گاهی سبز پر رنگ و گاهی فقط آب . بلهاش هم کمی افتاده هست

با اینکه مدفوع میکنه ولی همیشه انگار حالت دفع داره.
غذای اونا دان هست و داخل ابشون مولتی ویتامین ریختیم.
 

azimraeesi

عضو جدید
درخواست طرح توجیهی مرغ تخم گذار

درخواست طرح توجیهی مرغ تخم گذار

سلام
یک طرح توجیهی کوچک برای مرغداری تخم گذار میخوام
در حدود 500 تا 1000 تا مرغ برای تخم و پرورش مرغ تخم گذار
 

baharbaharbahar

عضو جدید
سلام، من نزدیک به چهارساله بعنوان مشاور با گاوداریها فعالیت می کنم در زمینه اصلاح نژاد، تغذیه و جیره نویسی و مدیریت و بهداشت اگه نیاز داشتید در خدمتم
 

mehrdad_ahmadi93

عضو جدید
وضعیت بازار

وضعیت بازار

سلام سوالتون خيلي كليه
دنبال چي ميگردين؟
اگه منظورتون سود كار مرغداري هستش خدمتتون عرض كنم هيچيش معلوم نيست گاهي سود زياد و گاهي سود خيلي ناچيز البته با در نظر گرفتن تلفات ٤٪ چون تو بازار الان نهادها و بطبع خوراك خيلي بالا و پايين ميشه و مرغدارو دچار مشكل ميكنه
گوشه اي از مشكلات كار بود
 

baharbaharbahar

عضو جدید
تغذیه اسب

تغذیه اسب

سلام دوستان هرکسی در مورد تغذیه و نحوه جیره نویسی و جدول احتیاجات اسب مطلبی داره ممنون میشم در اختیارم قرار بده با تشکر
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
10نکته کاربردی در تغذیه اسب ها
1 هنگام تنظیم یک جیره جدید همیشه برنامه تغذیه را با علوفه اغاز کنید و سپس در صورت نیاز کنسانتره را به تدریج اضافه کنید:
اسب های بدون فعالیت و یا با فعالیت کم تنها نیازمند به علوفه غنی و با کیفیت بالا در جیره خود هستند و نیاز به کنسانتره ندارند مگر اینکه علوفه فاقد کیفیت و ارزش غذایی باشد که مطابق با ان کنسانتره به جیره اسب ها باید اضافه شود . با افزایش فعالیت بدنی اسب به همان نسبت بر میزان نیاز اسب به کنسانتره افزوده می شود ولی همیشه باید توجه داشته باشیم که در جیره روزانه اسب نباید مقدار علوفه کمتر از 1 درصد وزن بدنش باشد (5 کیلوگرم برای یک اسب 500 کیلوگرمی لازم است) از سویی دیگر مصرف زیاد علوفه ( اسپرس ، کاه ، یونجه ، شبدر ...) بی کیفیت و نا مرغوب به بزرگی شکم و ضعف عضلانی اسب شما می انجامد .

2 اسبها را برای نگهداری در شرایط ایده آل بدنی تغذیه کنید :
تمام اسبها اشتهای یکسانی برای یک جیره ویژه ندارند. در هنگام تغذیه اسبها با یک جیره جدید توجه کنید که اسبها از آن جیره استفاده می کنند یانه نخوردن آنها از یک خوراک می تواند به دلائل ذیل باشد:الف- بی کیفیت بودن خوراک ، ب - خستگی و استرس اسب به دلیل مسابقه یا مسافرت بلند مدت ج _ بیماری اسب به عوامل عفونی یا انگلهای داخلی د _ تیز بودن لبه های بیرونی دندانها . خوراک هائی مانند ملاس و یا مکمل های ویتامینی شامل گروه بی می تواند سبب تحرک اشتهای اسب شود .

3 تلاش کنید خوراک را در اوقات معین و به شکل منظم به اسبتان بدهید:
اسب ها به ویژه هنگامی که به مدت طولانی در اصطبل نگهداری می شوند به شرایط و زمان معینی عادت می کنند و می آموزند که باید در اوقات مشخصی از روز منتظر خوراک خود باشند . پژوهشها نشان داده که خوراک منظم اسبها در زمان های معین روزانه توانایی هضم غلات خوراک را تا 40 % افزایش می دهد . هنگامی که اسبها منتظر دریافت جیره خود می مانند گرسته و بی حوصله خواهند شد و این احتمال وجود دارد که این امر سبب افزایش رفتارهای نابهنجار آنها در اصطبل شود .

4- خوراک روزانه اسبها را ماکسی موم در دو نوبت تأمین کنید:
جیره روزانه اسب را به اندازه کم و در وعده های زیاد بگنجانید . علم آناتومی و فیزیولوژی دستگاه گوارش اسب نشان داده که اسبها برای حفظ سلامت خود نیاز دارند به شکل پی در پی تغذیه شوند . اکثر اسبها در دو وعده بامداد و عصر تغذیه شده و برخی هم وعده های ظهر و شب را نیز برای خوراک دادن به اسبها در نظر می گیرند به هرحال خوراک های علوفه ای و کنتسانتره باید با برنامه منظم و متعادل در تمام روز داده شوند و یک وعده غذای علوفه ای حجیم نیز در هنگام شب برای مشغول نگه داشتن اسب در نظر گرفته شود . ایده آل ترین خوراک کنسانتره ای این است که حداکثر در هر وعده 200 تا 300 گرم بیشتر نباشد .

5- همیشه از مواد خوراکی با کیفیت برای جیره اسبها استفاده کنید:
خوراک های گرد و غبار آلود و کپک زده به بیماریهای تنفسی و صدمه به ریه ختم می شود . همچنین خوراک های کپک زده می توانند سبب اختلالات گوارشی در اسبها شوند . هرگز نباید اسب را با افزودن ملاس به خوراک های کپک زده ترغیب نمود . علوفه های گرد و خاک آلود و تفاله چغندر قند را می توان برای کاهش آلودگی پیش از دادن به اسب ها در آب خیساند .

6 همیشه جیره را کاملا قاتی نمائید:
این امر برای مصرف یکنواخت اسب از جیره و جلوگیری از انتخاب بخش هائی از خوراک و رها کردن باقی مانده آن است . همچنین از قاتی کردن تمام مکمل ها در خوراک اطمینان پیدا کنید . مرطوب کردن خوراک نیز به کاهش گرد و خاک آن کمک شایان توجه ای می نماید و از به هم چسبیدن اجزای کنسانتره به علوفه خوراک جلوگیری می کند و امکان انتخاب را از اسب می گیرد .

7- هنگامی که جیره را قاتی و مرطوب کردیم باید سریعا آن را به مصرف برسانیم:
چنانچه خوراک بدین صورت برای مدت زیادی نگهداری شود ممکن است خراب شده و اسب را دچار مشکلات گوارشی کند . هنگامی که در مسافرت برای شرکت در یک مسابقه هستید خوراک اسبها را به گونه مجزا نگهداری نمائید و در هنگام مصرف آنها را با هم قاتی کرده و اگر خواستید مرطوب نمایئد .
8- مواد خوراکی خورده نشده در آخور باید قبل از ریختن خوراک جدید کاملا خارج شود .

9- همیشه مواد خوراکی جیره را با وزن کردن دقیق بدست آوردید و نه به وسیله حجم آنها:
بسیاری از پرورش دهندگان اسب متأسفانه از ظروف گوناگون برای تعیین وزن مقدار خوراک روزانه اسبها استفاده می کنند ، این کار اشتباه است زیرا مواد خوراکی گوناگون دارای وزن های گوناگونی در یک حجم برابر هستند . مثلا در یک ظرف که یک کیلوگرم جو گنجایش دارد ، هیچگاه نمی توانیم یک کیلوگرم سبوس را جای دهیم . بنابراین به جای استفاده از معیار حجم باید از معیار وزن حقیقی مواد خوراکی برای استفاده در جیره استفاده کرد . علوفه ها را نیز باید با وزن معین در اختیار اسبها قرار داد ، آیا می توان وزن یک بسته علوفه را از روی شکل و حجم آن تعیین نمود!؟ بیشتر اسب ها را با برش هائی از بسته علوفه خشک تعلیف می نمایند که ممکن است نسبت به فشردگی از یک بسته به یک بسته دیگر کاملا وزن متفاوتی داشته باشند . بهترین کار که البته نیازمند صرف کمی وقت هست این است که برای برای وزن کردن علوفه ها از یک باسکول متری که توانایی آویزان کردن از در انبار را داشته باشد استفاده کرد . یک بسته یونجه خشک که تقریبا 25 کیلوگرم وزن دارد ، یک پنجم آن نیاز یک اسب 500 کیلوگرمی را به علوفه کاملا تأمین می کند .

10 تغذیه اسب ها باید با هدف و توجه به نگهداشتن وزن ان ها همچنین نگهداری انها در شرایط ایده ال بدنی باشد:
جیره بیش از نیاز اسب ها به همان اندازه که جیره ناکافی مخرب است برای اسب و همچنین پرورش دهنده زیان اور است .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیدا کردن تغذیه ای مناسب که احتیاجات اسب را برطرف کند ،همیشه کار ساده ای نیست. بسیاری از مالکین،اشتباها ً طوری اسب های خود را تغذیه می کنند که انگاریا قهرمان پرش بازی های المپیک می باشند و یا در تیم اسب سواران سرسخت ایالت متحده امریکا عضو هستند. اما حقیقت آن است که بسیاری از اسب ها بر اساس حجم کار واقعی خود تغذیه نمی شوند. رسیدن به یک ترکیب درست و متناسب مواد خوراکی سفت و سخت، پروتئین،چربی و کربوهیدرات نیازمند تحقیقات وهمچنین آزمون خطا است.
زیاد مصرف کردن مواد غذایی ممکن است موجب از پا افتادگی، قولنج(گاز معده)،مشکلات کلیوی یا مرض چاقی شود. کم مصرف کردن آن نیز باعث کم رسیدن مواد غذایی مورد نیاز به بدن اسب شود و در این صورت ضرر بیشتری به شما خواهد رسید. مهمتر از همه، یک برنامه تغذیه مناسب موفقیت آمیز، کالری مناسب به بدن اسب رسانده و بازده انرژی بیشتری نیز خواهد داشت. در اینجا برخی از رهنمودهای اولیه برای پیدا کردن فرمولی درست، آن هم براساس احتیاجات اسب شما آورده ایم. این قواعد انگشت شمار، به همراه پیشنهادهای دامپزشک یا کارشناس تغذیه شما،به شما کمک خواهد کرد که یک برنامه مناسب غذایی برای اسب خود تهیه کنید.
پایه و اساس :
زمانی که نیاز به کالری بدلیل سطح فعالیت دوچار نوسان می شود، برخی از احتیاجات اولیه اسب در میان یک طیف غذایی ثابت باقی می ماند. علوفه با کیفیت بالا ، چه علوفه تازه مرتع باشد چه خشک شده، باید کل تمامی حجم وعده غذایی هر اسبی را تأمین کند،از اسب های نیمکت نشین گرفته تا برندگان مسابقات اسب دوانی.
با یک طراحی خوب، بدون متوقف شدن چریدن،تقریبا اسب ها باید به طور روزانه بین 1.5 الی 2.5 درصد از وزن خود را علوفه مصرف کنند. این بدان معنی است که به صورت میانگین،هر اسب بالغ با وزن 1000 پوند، باید هر روز میزان 15 الی 20 پوند علوفه بخورد، بعلاوهء مکمل های غله و دانه که این موضوع بستگی به شرایط و سطح فعالیت اسب دارد. غذای اسب های وحشی و رام نشده ترکیبی از چمن، شبدر، غلات وبسته به موقعیت آنها گیاهان و بوته های چوبی و درختچه ها می باشد. این نوع تغذیه، مواد معدنی و ویتامین های مختلف و نیز سطوح چربی و پروتئین مورد نیاز آنها را در فصول مختلف فراهم می کند. دادن یک نوع علوفه در طول سال به حیوان، تنوع غذایی او را از بین می برد. این ترفند ها برای آن است که، تعادل طبیعی تا جایی که امکان دارد توسط رژیم ها و مواد غذایی مصنوعی قرار داده شده در تغذیه حیوان، حفظ شود . این عمل عموما از طریق خوراندن دانه های "کنسانتره یا تغلیظ شده" صورت می گیرد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغذيه كره اسبها .
كره اسبها تا 4 ماهگي آنزيمهاي گوارشي يا فعاليت سكومي براي دست يافتن به مواد مغذي موجود در دانه حبوبات و علوفه ها را ندارند.
كره اسبها مي توانند از دانه هاي حبوبات يونجه و چراگاه تغذيه كنند،اما از اين منابع، مواد غذايي كمي دريافت مي كنند.آنزيم هاي لاكتاز و مالتاز در كره اسبها تا 3 ماهگي غالبترند.اين آنزيمها شكر شير را هضم مي كنند.با بالا رفتن سن اسبها آنزيمهاي ديگري كه براي شكستن كربوهيدراتها مورد نيازند فعال مي شوند. سيكوم قسمتي از روده بزرگ است كه كربوهيدراتهاي حل نشدني را هضم مي كند.در سيكوم بالغ ميكروبهايي وجود دارد كه به هضم سلولز و فيبر كمك مي كنند.بطور عمده سيكوم به عنوان يك خمره تخمير است اما در ابتداي دوران زندگي بصورت كامل توسعه پيدا نكرده است.بيشترين راه متداول براي كسب آنزيمهاي مورد نياز خوردن مدفوع اسب بالغ مي باشد كهCoprohagia ناميده مي شود كه از لغت يوناني Kopros به معناي مدفوع و Phagia به معناي خوردن گرفته شده است.به خاطر سيستم گوارشي مخصوص اسب دريافت مواد غذايي مناسب اهميت بسياري را دارد.كلستروم و شير مادر بهترين منبع اين مواد غذايي مي باشد...آغوز اولين شير توليدي ماديان مي باشد.آنتي بادي بالايي دارد كه اسبها را در برابر بيماريها محافظت مي كنند.كره اسبها بصورت متوسط بايد در 6 ساعت اول زندگي در هر ساعت 1 فنجان شير را دريافت كنند.دريافت كردن آغوز در 12 ساعت اوليه زندگي بسيار مهم مي باشد.روده كوچك كره اسبها باز است و اجازه جذب ملكولهاي بزرگ آنتي بادي را به آنها مي دهد.پس از 24 ساعت روده كوچك تغيير يافته و آنتي باديها نمي توانند مورد استفاده قرار گيرند.براي اطمينان از دريافت سطح مناسب آنتي بادي يك تست خوني سرم آنتي بادي بايد در اولين روز تولد انجام گيرد.اين آزمايش بسيار مهم مي باشد خصوصاً زماني كه ماديان قبل از كره زايي ترشح كلستروم را داشته باشد و در اين حالت كلستروم مفيد تا قبل از كره زايي از بين رفته است.برخي از ماديانها هم ممكن است كه كيفيت آغوزشان خوب نباشد.آغوز ظرف 12 تا 24 ساعت پس از تولد به شير تغيير مي يابد.شير ماديان از نظر كالري ،پروتئين،كلسيم و فسفر و ويتامينها غني مي باشد.در حالي كه منبع خوبي براي دريافت مواد معدني همانند مس،آهن،منگنز و روي نيست و كره اسبها بايد اينها را در كبدشان پيش از تولد ذخيره داشته باشند و اين علت تاكيد بر تغذيه مناسب ماديان در زمان بارداري مي باشد.ماديانهاي خود را ناديده نگيريد.كره اسبها با بالاتر رفتن سنشان در زمينه تغذيه رفتار مادرانشان را تقليد كرده و علاقه به خوردن غذاهاي جامد نشان مي دهند كه اين در هر كره اسبي متفاوت مي باشد برخي از 2 هفتگي اين تمايل را نشان مي دهند.در اين زمان ميتوان براي كره اسب Creep Feeder (غذاي مخصوص كره اسبها به همراه فضاي محصور جهت دسترسي آنها) تهيه كرد .مواد غذايي Buckeye يكي از بهترين Creep feeder ها را در بازار توليد مي كندكه استارتر كره اسب نام دارد و غذاي پلت با پايه شير مي باشد كه در واقع به نوعي مكمل شير ماديان است. Creep feeder بايد براي كره اسبها نصب گردد.در واقع هدف دسترسي آزاد كره اسبها به غذا و تغذيه آنها مي باشد.اغلب Feeder هاي تجاري ستونهاي قابل تنظيم دارند بنابراين متناسب با پوزه كره اسبها بوده و ماديان توانايي دستيابي به آن را نخواهد داشت. ..
يك نكته: براي پرورش و نگهداري كره اسب بايد يكسري شرايط را مهيا كرد.براي مثال زماني كه يك پرورش دهنده پوني امريكايي متوجه گرديد كه كره اسبش نمي تواند به عمق و ته Creep feeder برسد و اگر ستونها را عريضتر کند اسبها هم مي توانند به غذا دسترسي پيدا كنند. کار ي که اين پرورش دهنده جهت رفع اين مشکل انجام داده است اين بود که يك چوبي را در قسمت كف گذاشته و روي آن يك كاسه ي غذا راقرار داد و اين كار باعث افزايش ارتفاع غذا شده كه دسترسي كامل براي كره اسب را امكان پذير مي كرد.در 3 تا 4 ماهگي به بعد هم بتدريج به غذاي اسبهاي جوان در حال رشد مبدل مي شود .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغذيه و سلامتي اسب.


مواد مغذي مورد احتياج يک اسب بوسيله وزن ، سن ، سطح فعاليت ، وضعيت توليد مثلي ، شرايط محيطي ، سرعت رشد و غيره مشخص ميشود . اسبهاي بالغ نسبتا به مواد پروتئيني کمتري احتياج دارند .
علوفه ، به شکل يونجه خشک و يا گياهان مرتعي براي ادامه فعاليت دستگاه گوارش اسب از احتياجات اساسي ميباشد. بر خلاف نشخوارکنندگان ، اسبها تک معده اي هستند. غذا (علوفه) از ميان معده و روده کوچک به طور نسبتا سريع ميگذرد و علوفه هضم شده به بخش انتهايي دستگاه گوارش جائيکه توسط روند تخمير شکسته ميشود ، فرستاده ميشود . سرعتي که طي آن خوراک از روده کوچک ميگذرد ، مستقيما بر راندمان استفاده از خوراک و جذب مواد مغذي تاثير دارد. بنابراين مهم است که کيفيت ، قابليت دسترسي بيولوژيکي و تعادل خوراک در سطح بالايي باشد . خيلي از مواد مغذي مورد احتياج اسبها در روده بزرگ جذب ميشود . ميکرواورگانيسمهاي سودمند در روده بزرگ مواد غذايي را ميشکنند و تبديل به اسيدهاي آلي ، پروتئين ، ويتامينهاي ب-کمپلکس و گاز ميکنند . علاوه بر اين ، روده بزرگ ، فيبرهايي که اسب ناتوان به هضم آن ميباشد را تجزيه ميکند. تخمير فيبر منبع اصلي توليد اسيدهاي آلي ميباشد که مورد نياز اسب به عنوان منبع انرژي ميباشد . کارايي روند تخمير توسط نوع و بالانس ميکرواورگانيسمهاي سودمند در روده مشخص ميشود .
ميکرواورگانيسمهاي مفيد ساختن گازها و اسيدها را در روده کاهش ميدهد و کمک به کاهش کوليک ميکند .
اگر انرژي در رژيم غذايي اسبها پائين باشد، پروتئين ميتواند به انرژي تبديل شود . بيماريهاي ارتوپديک ( مربوط به اندامهاي حرکتي ) پيشرفته شامل : بيماريهاي جسمي ،Osteo Chondritis Dissecans) OCD ) و اتصال تاندونها ، مشکلاتي هستند که با رشد کره ها در ارتباطند. اين مشکلات ميتواند با کاهش انرژي مصرفي کم شوند .
اسبها براي رشد و نمو عضلات ، نمو پوست و مو ، توليد مثل ، شيردهي ، و ترميم بافتهاي بدن به پروتئين احتياج دارند . کيفيت پروتئين (مقدار آمينواسيدهاي ضروري آنها) و همچنين ميزان کلي پروتئين مهم است . در زمان تغذيه به کره ها ، بايد به کيفيت پروتئين و جذب پروتئين و سطح فعاليت توجه داشت . يک برنامه غذايي منظم کارآيي غذا را افزايش ميدهد .
لايزين (يک اسيد آمينه ضروري) مورد نيازبراي کره هاي تازه از شير گرفته شده تا يکساله 6/0 تا 7/0 درصد و براي کره هاي يکساله تا 18 ماهه 5/0 درصد ميباشد . استفاده از جيره هاي متعادل حاوي علوفه خشک با کيفيت بالا و يا علوفه خشبي به همراه دانه غلات با کيفيت ميتواند تعادل اسيدهاي آمينه را براي کليه گروه هاي اسب تامين نمايد .
مشکلاتي که در رابطه با خوراک در اسبهاي بالغ اتفاق مي افتد کوليک و لاميناتيس (لنگش) ميباشد . عموما کوليک از تغييرات ناگهاني در رژيم غذايي ايجاد ميشود . لاميناتيس ، بيماري سم ميباشد که باعث لنگش ميشود و از مصرف زياد غذاهاي پر انرژي ايجاد ميشود .
اسبها به رژيم غذايي متعادل که براساس اندازه ، سن ، سطح فعاليت ، بارداري و غيره فرموله شده اند نياز دارند .مقدار جيره روزانه اسب بايد توسط وزن بر خلاف حجم فرمول بندي شود . مکملها ، ويتامينها و مواد معدني بايد به اندازه لازم در جيره لحاظ گردند و از استفاده بيش از حد آنها اجتناب کرد .
علوفه ها معمولا داراي اوره بوده (مواد نيتروژن دار غير پروتئيني) و نبايد به اسبها خورانده شوند .
بر خلاف باورهاي مرسوم ، پروتئين بيش از حد معمول باعث رشد ماهيچه ها در اسب نميگردند . پروتئين اضافي به کالري (انرژي) و اوره تجزيه ميشود که به صورت ادرار دفع ميگردد .
بسته به شرايط محيطي و سطح فعاليت يک اسب از نصف تا يک گالن آب در هر 4/45 کيلوگرم وزن اسب در روز نياز است .
مواد معدني و نمک به مقدار ناچيز و بطور آزاد خورانده شود .
اسبهايي با وزن 4/45 کيلوگرم در هر روز به 14/1 تا 40/1 کيلوگرمد خوراک احتياج دارند ، که شامل حداقل يک کيلوگرم علوفه يا يونجه خوب ميباشد . از دادن جو و يونجه هاي کثيف ، نمکدار و کپکي اجتناب کنيد که ميتواند باعث سوء هاضمه و مشکلات تنفسي شود .
هر زمان که امکان داد اسبها بايد به صورت انفرادي خوراک داده شوند . اين امر ميتواند در اسبهاي پرخاشگر از پر خوري جلوگيري کند .
هيچگاه در درمان اسبها از داروي رومنزين (نوعي آنتي بيوتيک) استفاده نکنيد . رومنزين يک محرک رشد ميباشد که ميتواند باعث مرگ و مير در اسبها شود .
از وادار کردن اسبها به فعاليت و کار پس از خوراکدهي دوري کنيد ، و به اسبها اجازه دهيد يک تا 2 ساعت غذا را هضم کنند .
دندانهاي اسب بايد بطور منظم چک شده و سوهان زده شود .
انگل زدايي در اسبها در طي يک برنامه منظم از مشکلات گوارشي و خوني جلوگيري ميکند . همچنين از تغييرات ناگهاني در نوع تغذيه و مصرف آن توسط حيوان بايد اجتناب کرد .

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جيره غذايي اسب ميتواند به صورت هاي زير طبقه بندي شود :

- جيره غذايي صحيح و علمي كه همه مواد مغذي در آن به اندازه قابل قبول وجود دارد .
- جيره روزانه اي كه توسط دامدار براي اسب تهيه ميشود .
- جيره اي كه واقعا اسب مصرف مينمايد و ممكن است با آنچه متخصص تغذيه و يا دامدار در نظر گرفته كاملا متفاوت باشد .

تغذيه اسب هم به منزله يك علم و هم يك هنر ميباشد . متخصصين تغذيه و صاحبان اسب بايد قادر باشند تعادلي را بين اين دو ايجاد نمايند . شخصي كه هر روز با اسب سر و كار دارد بهترين كسي است كه در به كارگيري كامل استعدادهاي اسب ميتواند تصميم گيري نمايد . اين اطلاعات ميتواند توسط متخصصين تغذيه كه راهنمايي تامين احتياجات غذاي اسب را تنظيم ميكنند , مورد استفاده قرار گيرد . توانايي تشخيص تفاوت هاي فردي و تنظيم حساب شده روابط آنها هنر علم تغذيه است .

اسبها براي حفظ سلامتي و انجام صحيح فعاليتهاي مختلف به حدود 40 ماده مغذي نياز دارند كه بايد اين مواد به مقدار كافي در اختيار حيوان قرار گيرد . مواد ياد شده جزو يكي از 6 دسته زير هستند :

- كربو هيدرات ها
- پروتئين ها
- چربي ها
- مواد معدني
- ويتامين ها
- آب
-
اسب ها معمولا از جيره اي شامل علوفه خشك , يولاف و سبوس مصرف ميكنند . بدين ترتيب ميزان كنسانتره خوراك نيز به ميزان و نوع كاري كه اسب انجام ميدهد وابسته است . اما امروزه تنظيم يك جيره با استفاده از مواد مختلف غذايي و مكمل هاي موجود نه تنها كاري آسان نيست بلكه بسيار پيچيده و نيازمند محاسبات فراوان است . بنابر اين براي اتخاذ تصميم درباره چگونگي تغذيه اسب ها بايد به موارد مختلفي توجه داشت . از جمله :

- نحوه دسترسي به خوراك
- قيمت هر يك از اجزائ جيره
- نيازمنديهاي غذايي اسبها
- كيفيت خوراك
- مقدار مواد مغذي هر خوراك
-
خوراك اسب ها به دو دسته عمده تقسيم ميشوند :

1 . خوراكهاي علوفه اي ( فيبري ) 2 . كنسانتره ( مواد غذايي متراكم )

يك جيره مناسب بايد انرژي , پروتئين , چربي , مواد معدني , انواع ويتامين ها و آب را در حد كافي تامين نمايد تا اسب سرزنده و سالم بوده , توانايي انجام فعاليتهاي مورد انتظار را داشته باشد . نيازهاي غذايي اسب ها به عوامل متعددي مربوط است كه از آنها ميتوان به موارد زير اشاره كرد :
اندازه بدن - وضعيت بدن – نوع فعاليت – اشتها – سن – مرحله توليد مثلي – سلامتي – محيط – مديريت

همچنين قوانيني نيز وجود دارد كه بايد در تغذيه اسب رعايت شود :
- تغذيه با توجه به وزن خوراك و نه حجم آن
- تغذيه به تناسب ميزان مورد نياز بدن
- تغذيه به ميزان كمتر از اشتهاي كامل حيوان
- تغذيه بيشتر علوفه و مواد خشبي و تا حد امكان استفاده كمتر از مواد خوراكي متراكم ( كنسانتره )
- تغذيه با توجه به وزن اسب
- اصلاح و تغيير جيره در صورت لزوم
- كرم كشي منظم
- بازبيني دندانها به طور منظم .

در مورد مكمل ها نيز بايد بدانيد كه تنها استفاده از يك مكمل عامل كسب موفقيت نيست بلكه در صورتي كه بتوانيد كمبودها و عدم تعادل جيره را برطرف نماييد موثر خواهد بود . بنابر اين قبل از انتخاب مكمل لازم است از خود بپرسيد اسبتان چه چيزي كم دارد و به چه نوع مكملي نياز دارد . براي اين كار ميتوانيد نظر يك متخصص تغذيه يا دامپزشكي با تجربه را جويا شويد .

در هفته هاي آينده به بسط و توسعه بيشتر موارد فوق و ارائه جزئيات بيشتر خواهيم پرداخت . همچنين براي مطالعه دقيقتر ميتوانيد به منبع مورد استفاده ( خوراك و خوراك دادن اسب نوشته سارا پيلينر , ترجمه دكتر حافظيان و مهندس شاهسواراني ) مرجعه نماييد .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغذيه اسب
منابع خوراک
۱- علوفه:
الف) علوفه تازه: که ممکن است به صورت چرا در مرتع يا مستقيما" پس از برداشت به مصرف برسند. علوفه هاي جوان حاوي آب، پروتيين و خوشخوراکي بيشتري دارند. خانواده بقولات از خانواده گراسها پروتيين بيشتر و گراسها از بقولات انرژي بيشتري دارند. پس حالت مطلوب مصرف اين دو خانواده به صورت توام است.
ب) علوفه خشک: به علوفه اي اطلاق مي شود که پس از برداشت در مقابل نور آفتاب يا حرارت مصنوعي خشک مي شود و معمولا" رطوبت آن بايد به کمتر از ۱۵٪ برسد. خشک کردن علوفه در برابر خورشيد باعث افزايش ويتامين د آن مي شود. در هنگام حمل علوفه خشک بايد نهايت دقت بشود که حتي الامکان برگ علوفه که پر ارزشترين قسمت علوفه مي باشد به هدر نرود و اين کار بايد قبل از خشک شدن کامل انجام شود.
ج) علوفه سيلو شده: يکي از روشهاي نگهداري علوفه در طولاني مدت است که در اين روش علوفه تازه با حدود ۷۰٪ رطوبت را روي هم انباشته کرده و با پوشانيدن روي آن عمليات تخمير انجام مي گيرد. عمل تخمير باعث پايداري و ثبات علوفه مي گردد و از فساد آن جلوگيري مي کند. براي تهيه سيلوي خوب ۳ شرط مهم بايد تحقق يابد: ۱- خارج کردن هوا توسط فشردن علوفه، ۲- جلوگيري از ورود و خروج هوا، ۳- پايين آوردن PH تا ۵/۴. هر چه تخمير لاکتيک در سيلو بيشتر باشد مفيدتر است (بوتيريک مفيد نيست).
د) علوفه مرتعي: از چراگاههايي حاصل مي شوند که به صورت طبيعي رويش دارند. علوفه مرتعي بسته به اينکه از چه گونه اي باشد ارزش غذايي آن متفاوت است. مرتع هر چه از بقولات غني تر باشد ارزش غذايي آن بالاتر و حاوي پروتيين بيشتري است.
برخي از علوفه هاي مناسب براي اسب بر اساس خانواده عبارتند از:
بقولات: يونجه، انواع شبدرها، اسپرس و .... از نظر پروتيين، کلسيم، ويتامينهاي آ، اي و کا، غنيند.
گراسها: جو، گندم، ذرت، يولاف، مرغ و .... پروتيين آنها کمتر از بقولات ولي انرژي آنها بيشتر است.
۲- خوراکهاي انرژي زا:
غالبا" الياف خام آنها کمتر از ۱۸٪ و پروتيين آنها کمتر از ۲۰٪ است. انرژي زايي بالايي دارند و مهمترين آنها عبارتند از:
الف)غلات: به بذور گراسها گفته مي شود مثل، جو، ذرت، چاودار، سورگوم، يولاف، گندم و .... در اين دانه ها مقدار قابل توجهي نشاسته ذخيره مي شود، که به عنوان ذخيره انرژي به حساب مي آيد. رطوبت آنها براي انبار کردن بايد به حدود ۱۲٪ برسد. غلات از نظر ويتامين آ ضعيف هستند (به جز ذرت) و اسيدهاي آمينه متيونين و ليزين در پروتيين آنها کم است. عموما" از نظر کلسيم فقير و از لحاظ فسفر غني هستند.
مهمترين غله مورد استفاده در خوراک اسب جو مي باشد. ذرت و يولاف نيز مصرف بسياري دارند.
ب) فرآورده هاي فرعي غلات: مانند جنين ذرت و آرد جنين گندم.
ج) ملاسها: مهمترين آنها ملاس چغندرقند و نيشکر است که محصول فرعي کارخانجات تهيه قند از چغندرقند و نيشکر هستند. به دليل اثر مسهلي که دارند مصرف آنها محدوديت دارد.
د) ريشه ها و غده ها: آب زيادي دارند و به علت پايين بودن سلولز قابليت هضم بالايي دارند. انرژي زايي نسبتا" بالايي دارند. بايد در هنگام مصرف توجه داشت که خاک آلود نباشند. مهمترين آنها چغندر علوفه اي و چغندرقند، سيب زميني و هويج مي باشند. برخي داراري محدوديت مصرفند.
هـ) چربيها و روغن ها: چربيها معمولا" در دماي اتاق جامد و روغنها مايع هستند. ۲۵/۲ برابر کربوئيدراتها انرژي توليد مي کنند. محدوديت مصرف داشته و کاربرد آنها ظرافت خاصي را مي طلبد. به هنگام مصرف آنها ويتامينهاي محلول در چربي مثل آ، د، اي و کا بهتر جذب مي شوند. بر دو نوع دامي و گياهي هستند. نوع گياهي بر نوع دامي ارجحيت دارد.
۳- مکملهاي پروتييني:
به مواد خوراکي اطلاق مي شود که حداقل ۲۰٪ پروتيين داشته باشند. مکملهاي پروتييني يا منشا گياهي دارند يا منشا حيواني. مواد پروتييني دامي از لحاظ تنوع اسيدهاي آمينه تشکيل دهنده آن غني ترند و ارزش بيولوژيکي بالاتري نسبت به دسته گياهي دارند ولي از لحاظ قيمت بالاترند.
مکملهاي پروتييني گياهي، تفاله دانه هاي روغني پس از استخراج روغن آنها هستند که به آنها کنجاله اطلاق مي شود. بسته به روش استخراج روغن که شيميايي يا مکانيکي باشد درصد پروتيين آنها فرق مي کند. مهمترين کنجاله هاي مصرفي عبارتند از: سويا، تخم پنبه، بادام زميني، آفتابگردان، منداب و گلرنگ. اين کنجاله ها هر کدام به علت وجود برخي مواد داراري محدوديت مصرف هستند.
مکملهاي پروتييني دامي: مانند، پودر ماهي، پودر گوشت و استخوان، پودر خون، پودر پر، شير پس چرخ، پودر آب پنير و کشک. اين گروه در خوراک اسب مصرف چنداني ندارند و گران قيمتند.
مکملهاي پروتييني تک سلولي نيز وجود دارند که حاصل کشت ميکرواورگانيسم هاي تک سلولي مثل قارچ، باکتري و جلبک بر روي محيط هاي اختصاصي کاه، کلش، ملاس و ضايعات کشاورزي پرورش مي يابند.
از ازت غير پروتييني مانند اوره هم به ميزان بسيار اندک مي توان استفاده کرد که به دليل خطرناک بودن و جذب بالاي آن در اسب معمول نيست.
۴- ضايعات و پس مانده هاي کشاورزي:
به اقلامي از مواد خوراکي اطلاق مي شود که هدف اصلي، توليد آن محصولات نبوده ولي در کنار محصول اصلي اين اقلام توليد شده اند که به شکلي در غذاي دام کاربرد دارند. تفاله نيشکر، تفاله چغندر قند، ملاس چغندرقند و نيشکر، برگ و طوقه چغندر قند و سبوسهاي گندم و برنج از مهمترين و پر مصرفترين اين اقلام هستند.
۵- مکمل هاي معدني:
تامين کننده کمبود مواد معدني موجود در خوراک هستند و غالبا" به صورت آجر ليسيدني در اختيار اسب گذاشته شده و بعضا" مانند کربنات کلسيم، نمک طعام و مواد معدني به خوراک افزوده مي شوند.
۶- مکمل هاي ويتامينيه:
در صورتي که خوراک از لحاظ ويتامينها ضعيف باشد يا مثلا اسب در معرض آفتاب نباشد تا ويتامين د در بدنش ساخته شود مي توان ويتامينها را به خوراک افزود.
۷- افزودنيهاي خوراک:
موادي که به خوراک افزوده شده و باعث افزايش کارآيي مي شوند جزو اين گروه تعريف مي شوند مانند: آنتي بيوتيکهاي غذايي، هورمونها، آنزيمها و محرک هاي رشد.

فرآوري و غني سازي مواد خوراکي
مواد خوراکي را به روشهاي مختلف مي توان فرآوري کرد. اين روشها ممکن است فيزيکي، شيميايي، ميکروبي يا توام باشند.
روشهاي فيزيکي مانند، خرد کردن علوفه، بلغور کردن غلات و .... از روشهاي شيميايي مي توان به غني سازي کاه با آمونياک و بيولوژيکي به اضافه کردن آنزيم سلولاز، پکتيناز، زايلاز و يا قارچهاي تک سلولي و مخمر اشاره کرد. از اين روشها به صورت توام هم مي توان استفاده کرد.

روشهاي تعيين مقدار خوراک مصرفي
به منظور تعيين خوراک اسب در دوره هاي مختلف فيزيولوژيکي بايد احتياجات نگهداري و توليد را برآورد نماييم و بر اساس آن مبادرت به تنظيم جيره بنماييم. بديهي است احتياجات توليد نيز مشابه نمي باشد، مثلا" دام جواني که در حال رشد است نياز به پروتيين و مواد معدني بيشتري در جيره غذايي دارد و يک ماديان شيرده به انرژي بالاتري نياز دارد. ميزان احتياجات را مي توان به صورت کمي و يا به صورت درصدي از جيره بيان کرد. همچنين براي بيان احتياجات ممکن است از اشکال مختلف مغذي استفاده شود مانند، پروتيين خام، پروتيين قابل هضم، انرژي قابل هضم، انرژي کل و ...، نکته اي که اهميت دارد اين است که از هر شکلي که براي بيان احتياجات استفاده مي شود بايد از همان شکل نيز در تنظيم جيره استفاده شود.
۱- احتياجات نگهداري: زمانيکه اسب هيچگونه فعاليت و توليدي اعم از شير، کار، افزايش وزن، رشد و ... نداشته باشد، در حال نگهداري است که اصولا" ميزان جيره غذايي بايد به حدي باشد که تغيير در وزن و حتي در ترکيبات بدن ايجاد ننمايد.
۲- احتياجات توليد: نياز هاي غذايي اسب در هنگامي که توليدي دارد بيشتر مي شود و بر اساس آن بايد جيره را تنظيم نمود. مانند، آبستني، کشش، شيرواري، رشد، پرش، اسبدواني و ....
تنظيم جيره
يکي از مهمترين بخشهاي علم تغذيه است. جيره غذايي روزانه متعادل عبارت است از مقدار خوراکي که داراي انرژي و مواد مغذي مختلف به مقدار و نسبت صحيحي باشد به طوري که بتواند احتياجات اسب را به مدت ۲۴ ساعت به نحو مطلوبي تامين نمايد. براي تهيه جيره غذايي بايد جداول استاندارد احتياجات غذايي و که نشان دهنده مقادير مواد مغذي مورد نياز حيوان است را در اختيار داشته باشيم. علاوه بر آن جدولي که ترکيبات خوراک را از نظر مواد مغذي مختلف نشان مي دهد نيز لازم است. جداول استاندارد غذايي دو اطلاعات به ما مي دهند: الف) احتياجات غذايي، ب) تجزيه مواد خوراکي. اين جداول به خوشخوراکي، اقتصادي بودن، وضعيت فيزيکي خوراک، تفاوت هاي فردي اسب، اقليم اسب، وضعيت مديريتي و ... اشاره اي ندارند. مهمترين جدول غذايي و احتياجات، جدول NRC مي باشد که مربوط به کشور آمريکاست.
براي جيره نويسي لازمست که اقلام خوراکي در دسترس را بشناسيم، مواد مغذي هر ماده خوراکي را بدانيم، از قيمت هر کدام مطلع بوده و محدوديتهاي مصرف آنها را با دقت در نظر بگيريم تا بتوانيم جيره اي تهيه کنيم که کليه نيازهاي حيوان را برآورده کرده، خوشخوراک باشد و به لحاظ اقتصادي ارزانترين باشد.
پس از تنظيم جيره استفاده از آن بهتر است ارزيابي مرتب روي بازده آن انجام شود تا چنانچه نياز به اصلاحاتي دارد در جيره نويسي هاي بعدي انجام شود.

 

VAHID.MAKU

عضو جدید
برنامه اي براي مديريت قوچ ها جهت بره زايي دوبار در سال

برنامه اي براي مديريت قوچ ها جهت بره زايي دوبار در سال

سلام دوستان من ميخاستم كه ساليانه دوبار بره بگيرم از ميش ها . برنامه ي ورود و خروج قوچ ها به گله به چه شكلي بايد باشه؟ اين امر امكان پذيره يا بايد از داروهاي تنظيم فحلي استفاده كرد؟
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یک سوال از اساتید پرورش زنبور عسل دارم
من غرب تهران هستم ، نزدیک کرج
یک حیاط هشتاد متری دارم با باغچه که درخت میوه دارد . میتوانم در این حیاط یکی دو تا کندو بگذارم و زنبور پرورش بدهم؟
گفتم شاید بشود توی باغچه اسطوخودوس و بهارنارنج کاشت برای تغذیه شان .

با توجه به این که از چند طرف ما ، خانه و حیاط همسایه ها هست ، آیا وجود کندو باعث مزاحمت و آسیب دیدگی همسایه ها نمیشود؟
شدنی است این کار؟
لطفا راهنمایی کنید ، من خیلی در مورد زنبور صفر کیلومترم :D
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان. من ميخاستم بدونم خوراندن سويا به جاي كنجاله سويا ، واسه تغذيه گوسفند به جاي پروتئين در جيره غذايي اشكالي نداره؟
دونه هاي سويا رو اسياب كنم با ساير مواد جيره غذايي مخلوط كنم مشكلي پيش نمياد؟
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان. من ميخاستم بدونم خوراندن سويا به جاي كنجاله سويا ، واسه تغذيه گوسفند به جاي پروتئين در جيره غذايي اشكالي نداره؟
دونه هاي سويا رو اسياب كنم با ساير مواد جيره غذايي مخلوط كنم مشكلي پيش نمياد؟

http://salimin.blogfa.com/
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یک سوال از اساتید پرورش زنبور عسل دارم
من غرب تهران هستم ، نزدیک کرج
یک حیاط هشتاد متری دارم با باغچه که درخت میوه دارد . میتوانم در این حیاط یکی دو تا کندو بگذارم و زنبور پرورش بدهم؟
گفتم شاید بشود توی باغچه اسطوخودوس و بهارنارنج کاشت برای تغذیه شان .

با توجه به این که از چند طرف ما ، خانه و حیاط همسایه ها هست ، آیا وجود کندو باعث مزاحمت و آسیب دیدگی همسایه ها نمیشود؟
شدنی است این کار؟
لطفا راهنمایی کنید ، من خیلی در مورد زنبور صفر کیلومترم :D

درمورد زنبور عسل مطالبش درسایت.. گزینه ای در گوشه بالا سایت سمت چپ وجود داره.. سرچ کنید.. مطالب رو از سایت بگیرید و بخونید حتما سوالاتون جواب داده میشه.
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
ممنون بابت راهنماييتون اما من توي او وبلاگ نتونستم جواب سوالمو بگيرم سوالم در مورد سويا هست نه يونجه دوست عزيز!!
 

SHARANG

عضو جدید
ممنون بابت راهنماييتون اما من توي او وبلاگ نتونستم جواب سوالمو بگيرم سوالم در مورد سويا هست نه يونجه دوست عزيز!!

چربی سویا بالاست و به مدفوع حالت مارپیچی و اسهالی میده . شما از 2 تا 3 درصد جیره میتونی شروع کنی و به 6 درصد برسونی ولی از 6% بالاتر نره اونهم سویای تازه که زیر یک سال انبار شده باشه .
 

SHARANG

عضو جدید
سلام دوستان من ميخاستم كه ساليانه دوبار بره بگيرم از ميش ها . برنامه ي ورود و خروج قوچ ها به گله به چه شكلي بايد باشه؟ اين امر امكان پذيره يا بايد از داروهاي تنظيم فحلي استفاده كرد؟

بستگی به نژادی که استفاده میکنید داره که آیا فحلی فصلی داره یا اینکه تمام سال فحله . اکثر نژاد ها در بهار و پاییز جفت میخورند و بالطبع در بهار و پائیز زایمان میکنند که با توجه به زمان از شیرگیری بره ( 2 الی 3 ماهگی ) جفت گیری مجددممکنه به اوائل زمستان یا اوائل تابستان برخورد کنه که استفاده از سیدر لازم میشه . در این روش هم ما سه بار زایمان در دوسال داریم نه دو بار در یک سال .
 
آخرین ویرایش:

SHARANG

عضو جدید
سلام. من یه سری مطلب در مورد نژادهای زیر(گوسفند و بز) می خوام. اگر بتونید کمکم کنید ممنون میشم:

* کیوسی


سومین نژاد شیری دنیاست و چند قلو زایی بالایی هم داره . در موسسه تحقیقات ایران 5 قلو هم ازش استحصال شده . تو خراسان سالها توسط شرکت بهدام کشت با نژاد بلوچی آمیزش داده شد که منجر به ثبت نژادی بنام ایران بلک شده . گوسفند کشیده ای هست که دست و پای بلندی داره اما بدنش فاقد عرضه بنابراین موقع زایمان مشکل سخت زایی نداره . مثل همه ی نژاد های شیری به اسیدوز و ورم پستان قاعدتا حساسه . دست و پای ظریفی داره و احتمال داره مستعد لنگش هم باشه هر چند من با چشم خودم ندیدم . چون ما گله ی میش کیوسی خالص در ایران به اون صورت نداریم و چیزهایی که گفتم بر اساس قوچ نری که باش کار کردم گفتم . دم نیمه پهن درازی هم داره که باید دید با نژاد های دیگه قابلیت جفتگیری داره یا خیر . برای تقویت صفات شیردهی و بره زایی نژاد خوبیه .
 

SHARANG

عضو جدید
از اقایانی که به من کمک کنند ممنونم....می خواهم یک کوسفندداری باز کنم در منطقه خراسان چه نوع کوسفدی بهتر است ....وووووو......هر کمکی بکنید ممنونم:gol:

نژادی گویا ثبت شده بنام آرمان که تلاقی 4 نژاد بلوچی _ قزل _ سافولک _ کیوسه . همه ی صفات مورد نیاز رو ظاهرا در خودش گنجونده از جمله مقاومت محیطی شیرواری و خواص پرواری. اما برای اونکه برای خلق و رجیستر شدن یکنژاد نیاز به تعداد زیادی دامه که در طرح شرکت کنن و رکوردگیری و ثبت مشخصات وجود داشته باشه و عملا سالهای زیادی زمان میبره که ژنها تثبیت بشن من مطمئن نیستم که این نژاد آرمان تا چه حد درست و حسابیه از نظر خلوص و عدم تفرق ژنها در نسلهای بعد . خلق نژاد عملا باید تحت حمایت دولت باشه . بهر حال همین امکانات محدود در دسترسه .
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
بستگی به نژادی که استفاده میکنید داره که آیا فحلی فصلی داره یا اینکه تمام سال فحله . اکثر نژاد ها در بهار و پاییز جفت میخورند و بالطبع در بهار و پائیز زایمان میکنند که با توجه به زمان از شیرگیری بره ( 2 الی 3 ماهگی ) جفت گیری مجددممکنه به اوائل زمستان یا اوائل تابستان برخورد کنه که استفاده از سیدر لازم میشه . در این روش هم ما سه بار زایمان در دوسال داریم نه دو بار در یک سال .


نما نژاد ماكويي مد نظرمون هست. ممنون بابت راهنمايتون :gol:
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
چربی سویا بالاست و به مدفوع حالت مارپیچی و اسهالی میده . شما از 2 تا 3 درصد جیره میتونی شروع کنی و به 6 درصد برسونی ولی از 6% بالاتر نره اونهم سویای تازه که زیر یک سال انبار شده باشه .
من به علت بالا بودن هزينه ي كنسانتره ميخام خودم كنسانتره واسه دام ها تهيه كنم اگه ميتونين كمكم كنين كه چه موادي براي تهيه كنسانتره لازم داريم؟ زمين واسه كشت زياد داريم ميتونيم مواد اوليه كنسانتره رو خودمون توليد كنيم اما درصدشونو نميدونم كه چقدر از هر كدوم لازم داريم. ايا اين كار عملي هست؟
 

SHARANG

عضو جدید
من به علت بالا بودن هزينه ي كنسانتره ميخام خودم كنسانتره واسه دام ها تهيه كنم اگه ميتونين كمكم كنين كه چه موادي براي تهيه كنسانتره لازم داريم؟ زمين واسه كشت زياد داريم ميتونيم مواد اوليه كنسانتره رو خودمون توليد كنيم اما درصدشونو نميدونم كه چقدر از هر كدوم لازم داريم. ايا اين كار عملي هست؟

برای تولید کنستانتره در دامداری نیاز به آسیاب میکسر و کارگر برای مخلوط کردن روزانه غذا دارید چون مکمل ها رو نمیشه بصورت دستی و توسط بیل به خورد خوراک داد . در صورت خرید کنستانتره آماده از بیرون از این هزینه ها معاف میشید . بنابراین برای فارم های کوچک ممکنه خرید کنستانتره ی پلت بصرفه تر باشه . کنستانتره هم تشکیل شده از جو سبوس ملاس سویا نمک و مکمل . درصد کنستانتره رو نوع پرورش شما مشخص میکنه که قصد بره گیری ( داشتی ) دارید یا پروار کردن . در هر دو صورت هم باید دید چرای آزاد دارید یا نه . به نژاد و فصل پرورش هم ربط پیدا میکنه در هر حال یک چیز کلی همه شمولی وجود نداره . اما میشه گفت چون گوسفند کم بازده هست بنابراین قیمت نقش تعیین کننده تری داره . امکانات منطقه تون رو بشناسید چون خوراک رو از هر چه نزدیکتر تهیه کنید قیمت تمام شده ش مناسب تره . مثلا یک کارخونه ی آبمیوه گیری در نزدیکی شما یک امتیازه و میتونید از تفاله ی میوه ها برای دامتون استفاده کنید . اگر سیستم پرورش تون بسته هست که حتما نیاز به سیلو پبدا میکنید . خوراک عمده ی پرورش گوسفند در دنیا سیلوی ذرته و اخیرا هم تریتیکاله هست . اینکه زمین کشاورزی دارید خوبه ولی لزوما به این معنی نیست که بهتره غذای مورد نیاز گوسفند رو در اون کشت کنید . ممکنه کشت اصلی که در اون زمین انجام میگیره سود بیشتری به شما بده تا اینکه مثلا جو یا ذرت برای مصرف گوسفند در اون بکارید . اقلیمی که در اون قرار گرفتید مهمه برید ببینید در منطقه ی شما گوسفند داری به چه نحوی در جریانه کاری که شما در ابتدای انجام اون هستید رو همسایگان شما به چه شکلی دارن انجامش میدن . اگر کشاورزید گوسفند برای پس چر زمین ها تون گزینه ی خوبیه ولی در همون حد پس چر اما اگر میخاین رسما دامداری کنید باید گفت با تعداد کم و دست به عصا حرکت کنید که متضرر نشید . گوسفند دامیست کم نهاده و کم بازده . کم خرج و کم سود .
 
آخرین ویرایش:

VAHID.MAKU

عضو جدید
برای تولید کنستانتره در دامداری نیاز به آسیاب میکسر و کارگر برای مخلوط کردن روزانه غذا دارید چون مکمل ها رو نمیشه بصورت دستی و توسط بیل به خورد خوراک داد . در صورت خرید کنستانتره آماده از بیرون از این هزینه ها معاف میشید . بنابراین برای فارم های کوچک ممکنه خرید کنستانتره ی پلت بصرفه تر باشه . کنستانتره هم تشکیل شده از جو سبوس ملاس سویا نمک و مکمل . درصد کنستانتره رو نوع پرورش شما مشخص میکنه که قصد بره گیری ( داشتی ) دارید یا پروار کردن . در هر دو صورت هم باید دید چرای آزاد دارید یا نه . به نژاد و فصل پرورش هم ربط پیدا میکنه در هر حال یک چیز کلی همه شمولی وجود نداره . اما میشه گفت چون گوسفند کم بازده هست بنابراین قیمت نقش تعیین کننده تری داره . امکانات منطقه تون رو بشناسید چون خوراک رو از هر چه نزدیکتر تهیه کنید قیمت تمام شده ش مناسب تره . مثلا یک کارخونه ی آبمیوه گیری در نزدیکی شما یک امتیازه و میتونید از تفاله ی میوه ها برای دامتون استفاده کنید . اگر سیستم پرورش تون بسته هست که حتما نیاز به سیلو پبدا میکنید . خوراک عمده ی پرورش گوسفند در دنیا سیلوی ذرته و اخیرا هم تریتیکاله هست . اینکه زمین کشاورزی دارید خوبه ولی لزوما به این معنی نیست که بهتره غذای مورد نیاز گوسفند رو در اون کشت کنید . ممکنه کشت اصلی که در اون زمین انجام میگیره سود بیشتری به شما بده تا اینکه مثلا جو یا ذرت برای مصرف گوسفند در اون بکارید . اقلیمی که در اون قرار گرفتید مهمه برید ببینید در منطقه ی شما گوسفند داری به چه نحوی در جریانه کاری که شما در ابتدای انجام اون هستید رو همسایگان شما به چه شکلی دارن انجامش میدن . اگر کشاورزید گوسفند برای پس چر زمین ها تون گزینه ی خوبیه ولی در همون حد پس چر اما اگر میخاین رسما دامداری کنید باید گفت با تعداد کم و دست به عصا حرکت کنید که متضرر نشید . گوسفند دامیست کم نهاده و کم بازده . کم خرج و کم سود .
منطقه ما كوهستانيه ( آذربايجان غربي شهرستان ماكو مرز تركيه ) و دامداري به صورت باز جريان داره. من علاقه زيادي به دامداري دارم چه گوسفند باشه چه گاو. دوست دارم پروار بندي كنم . شما توصيتون چيه؟ كدوم دام راحت تر و پر سود تره؟ با توجه به شرايط من و وجود زمين زراعي تهيه علوفه و سيلو خرج تغذيه نسبتا كمتر ميشه اما اطلاعات دقيقي از قيمت كنسانتره ندارم . اين پلت كه مي گين نوعي كنسانتره هست؟ از چه تعداد شروع كنم بهتره بنظرتون ؟ گاو بهتر سود ميده يا گوسفند؟ ممنونم كه راهنمايي مي كنين و اهميت ميدين به نوشته هاي ما .:gol:
 

SHARANG

عضو جدید
منطقه ما كوهستانيه ( آذربايجان غربي شهرستان ماكو مرز تركيه ) و دامداري به صورت باز جريان داره. من علاقه زيادي به دامداري دارم چه گوسفند باشه چه گاو. دوست دارم پروار بندي كنم . شما توصيتون چيه؟ كدوم دام راحت تر و پر سود تره؟ با توجه به شرايط من و وجود زمين زراعي تهيه علوفه و سيلو خرج تغذيه نسبتا كمتر ميشه اما اطلاعات دقيقي از قيمت كنسانتره ندارم . اين پلت كه مي گين نوعي كنسانتره هست؟ از چه تعداد شروع كنم بهتره بنظرتون ؟ گاو بهتر سود ميده يا گوسفند؟ ممنونم كه راهنمايي مي كنين و اهميت ميدين به نوشته هاي ما .:gol:
دو مدل پرواربندی داریم یکی هفت الی نه ماهه که گوسفند به چرا فرستاده میشه و در پایان روز با مقداری حول و حوش نیم کیلو کنستانتره تغذیه میشه و یکی هم صد روزه که در آغله و هر چی کمتر تحرک داشته باشه بهتر وزن میگیره و تغذیه و شرایط دیگه ش هم متفاوته . اگر بتونید گوسفند رو به چرای کوه بفرستید میشه مثلا سه ماه از مرتع استفاده کرد و بعد از سه ماه که مراتع وارد قرق ممنوعیت چرا شدند سه الی چهار ماه دیگه رو در مزارع بصورت آیش یا چرای کنار مزارع یا کشت شبدر و جو سر کرد . در پایان این هفت ماه بره ای که در سه ماهگی از شیر گرفته شده ده ماهه میشه و احتمالا 40 یا 45 کیلو وزن پیدا میکنه بسته به وزن بلوغ نژاد ماکویی البته . هزینه ی این نوع پروار ( پروار طولانی مدت ) پایینه و درآمدش هم ممکنه خیلی بالا نباشه ضمن اینکه کنترل شده هم نیست و تلفات میتونه بالا باشه . چوپانان ایران هم اکثرا به همین روش پروار میکنن . البته برخی مواقع به محض از شیر گیری بره رو میفروشند چون رشدی که بره با شیر داشته خیلی بیشتر از رشدیه که قراره تو چند ماهه بعدش با مراتع احیانا فقیر یا چرای پائیزه بدست بیاره . پس اینکه مرتع خوب بهاره در پیشه یا اینکه امکان کشت شبدر در پائیز هست یا نه و همچنین نژادی که باهاش کار میکنید بعد از شیر گیری چطور به پیک رشدش میرسه (سریع مثل نژاد شال؟ یا کند مثل نژاد زل؟ ) استراتژی های پروار هم متفاوته . پرواربندی بسته هم شرایط خاصی داره مهمترینش اینکه نژاد مورد پروار باید توانایی 250 تا 300 گرم افزایش وزن در روز رو داشته باشه که اکثر نژاد های ایرانی ندارند و باید اصلاح نژاد روشون صورت بگیره . مثلا اینکه با نژاد های شال یا افشاری آمیخته گری انجام بگیره که اونهم مشکلات خاص خودش رو در ایران داره . از جمله اینکه اینکه نتایج آمیخته گری در ایران تثبیت شده نیست در بسیاری موارد هتروزیس کسب شده منفیه و همچنین نر پروف شده ی مورد تایید مراکز اصلاح نژاد یا نیست یا اینکه قیمتش سر به فلک میرنه . برای آمیخته گرزی هم شما دو تا گله باید داشته باشی یکی یک گله میش ماکویی که در حال چرا باشند با نر های نژاد گوشتی یکی هم نتاج 50% یا 75% حاصل از اون که نر و ماده به پروار بسته بشن . چون جایی وجود نداره که شما مراجعه کنید و بتونید مثلا 200 بره ی آماده پروار آمیخته بخرید . توصیه میشه پایه مادری گوسفند مورد پروار بومی ( ماکویی در اینجا ) باشه تا با آب و هوای منطقه و بیماریهاش سازگاری داره . ولی چون اینکار زمانبر و هزینه بره و همچنین توی خود F1 هم باید انتخاب صورت بگیره بنابر این میشه برای دست گرمی روی چند نژاد نسبتا گوشتی منطقه تون یا نژاد های گوشتی کشور مثل شال بصورت خالص کار کنید و پروارشون کنید تا حساب کار دستتون بیاد در کنارش هم سیستم آمیخته گری رو به تدریج جلو ببرید . آمیخته گری کنترل شده ( هیبیرید ویگور ) هم گزینه ی خوبیه اما حتی بیشتر زمانبره به این صورت که شما در نسل اول صفات مادری مثل شیر یا بره زایی رو تقویت میکنید و در نسل بعد صفات مربوط به رشد و وزن گیری رو . گذشته از مسائل فنی مسائل اقتصادی کاره که باعث شده صنعت پروار بندی بصورت بسته چه در گاو چه در گوسفند در ایران خیلی کم رمق باشه . شرایط اقتصادی ایران بی ثباته و شما باید به قدر کافی نقدینگی داشته باشین که هر نهاده ای رو موقعی که قیمتش مناسبه برای مصرف سالانه تون بخرید و انبار کنید . با اینحال باز هم ضمانتی وجود نداره که اون نهاده پایین نیاد و شما ضرر نکنید . خوراک دام گاهی تا 100 درصد نوسان قیمت داره در حالی که قیمت خود دام خیلی دیرتر خودش رو با این نوسان هماهنگ میکنه و همین تاخیر میتونه دامدار رو وارد ضرر های هنگفت کنه . حتی اگر هم ثباتی بوجود بیاد سودی که در دامپروری با دامهای بزرگ هست خیلی بیشتر از پولی شاید نباشه که بانک در ازای خوابوندن همون مقدار سرمایه به شما میده . احتمالا برای کسانی میتونه خوب باشه که کشاورز _ دامدارند که اونهم با توجه با بالا رفتن حقوق کارگر و چوپان در حال تغییر و تحوله . ولی به نظر من میشه با ترکیب کردن روشهای سنتی و مدرن و کمک این دو بخش به همدیگه و کار اصلاحی بلد مدت به یک نقطه ی با ثبات رسید .
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
دو مدل پرواربندی داریم یکی هفت الی نه ماهه که گوسفند به چرا فرستاده میشه و در پایان روز با مقداری حول و حوش نیم کیلو کنستانتره تغذیه میشه و یکی هم صد روزه که در آغله و هر چی کمتر تحرک داشته باشه بهتر وزن میگیره و تغذیه و شرایط دیگه ش هم متفاوته . اگر بتونید گوسفند رو به چرای کوه بفرستید میشه مثلا سه ماه از مرتع استفاده کرد و بعد از سه ماه که مراتع وارد قرق ممنوعیت چرا شدند سه الی چهار ماه دیگه رو در مزارع بصورت آیش یا چرای کنار مزارع یا کشت شبدر و جو سر کرد . در پایان این هفت ماه بره ای که در سه ماهگی از شیر گرفته شده ده ماهه میشه و احتمالا 40 یا 45 کیلو وزن پیدا میکنه بسته به وزن بلوغ نژاد ماکویی البته . هزینه ی این نوع پروار ( پروار طولانی مدت ) پایینه و درآمدش هم ممکنه خیلی بالا نباشه ضمن اینکه کنترل شده هم نیست و تلفات میتونه بالا باشه . چوپانان ایران هم اکثرا به همین روش پروار میکنن . البته برخی مواقع به محض از شیر گیری بره رو میفروشند چون رشدی که بره با شیر داشته خیلی بیشتر از رشدیه که قراره تو چند ماهه بعدش با مراتع احیانا فقیر یا چرای پائیزه بدست بیاره . پس اینکه مرتع خوب بهاره در پیشه یا اینکه امکان کشت شبدر در پائیز هست یا نه و همچنین نژادی که باهاش کار میکنید بعد از شیر گیری چطور به پیک رشدش میرسه (سریع مثل نژاد شال؟ یا کند مثل نژاد زل؟ ) استراتژی های پروار هم متفاوته . پرواربندی بسته هم شرایط خاصی داره مهمترینش اینکه نژاد مورد پروار باید توانایی 250 تا 300 گرم افزایش وزن در روز رو داشته باشه که اکثر نژاد های ایرانی ندارند و باید اصلاح نژاد روشون صورت بگیره . مثلا اینکه با نژاد های شال یا افشاری آمیخته گری انجام بگیره که اونهم مشکلات خاص خودش رو در ایران داره . از جمله اینکه اینکه نتایج آمیخته گری در ایران تثبیت شده نیست در بسیاری موارد هتروزیس کسب شده منفیه و همچنین نر پروف شده ی مورد تایید مراکز اصلاح نژاد یا نیست یا اینکه قیمتش سر به فلک میرنه . برای آمیخته گرزی هم شما دو تا گله باید داشته باشی یکی یک گله میش ماکویی که در حال چرا باشند با نر های نژاد گوشتی یکی هم نتاج 50% یا 75% حاصل از اون که نر و ماده به پروار بسته بشن . چون جایی وجود نداره که شما مراجعه کنید و بتونید مثلا 200 بره ی آماده پروار آمیخته بخرید . توصیه میشه پایه مادری گوسفند مورد پروار بومی ( ماکویی در اینجا ) باشه تا با آب و هوای منطقه و بیماریهاش سازگاری داره . ولی چون اینکار زمانبر و هزینه بره و همچنین توی خود F1 هم باید انتخاب صورت بگیره بنابر این میشه برای دست گرمی روی چند نژاد نسبتا گوشتی منطقه تون یا نژاد های گوشتی کشور مثل شال بصورت خالص کار کنید و پروارشون کنید تا حساب کار دستتون بیاد در کنارش هم سیستم آمیخته گری رو به تدریج جلو ببرید . آمیخته گری کنترل شده ( هیبیرید ویگور ) هم گزینه ی خوبیه اما حتی بیشتر زمانبره به این صورت که شما در نسل اول صفات مادری مثل شیر یا بره زایی رو تقویت میکنید و در نسل بعد صفات مربوط به رشد و وزن گیری رو . گذشته از مسائل فنی مسائل اقتصادی کاره که باعث شده صنعت پروار بندی بصورت بسته چه در گاو چه در گوسفند در ایران خیلی کم رمق باشه . شرایط اقتصادی ایران بی ثباته و شما باید به قدر کافی نقدینگی داشته باشین که هر نهاده ای رو موقعی که قیمتش مناسبه برای مصرف سالانه تون بخرید و انبار کنید . با اینحال باز هم ضمانتی وجود نداره که اون نهاده پایین نیاد و شما ضرر نکنید . خوراک دام گاهی تا 100 درصد نوسان قیمت داره در حالی که قیمت خود دام خیلی دیرتر خودش رو با این نوسان هماهنگ میکنه و همین تاخیر میتونه دامدار رو وارد ضرر های هنگفت کنه . حتی اگر هم ثباتی بوجود بیاد سودی که در دامپروری با دامهای بزرگ هست خیلی بیشتر از پولی شاید نباشه که بانک در ازای خوابوندن همون مقدار سرمایه به شما میده . احتمالا برای کسانی میتونه خوب باشه که کشاورز _ دامدارند که اونهم با توجه با بالا رفتن حقوق کارگر و چوپان در حال تغییر و تحوله . ولی به نظر من میشه با ترکیب کردن روشهای سنتی و مدرن و کمک این دو بخش به همدیگه و کار اصلاحی بلد مدت به یک نقطه ی با ثبات رسید .

ممنونم بابت توضيحاتتون.
من با يكي از دوستانم كه گاو شيري پرورش ميدن صحبت كردم گفت كه پروار بندي گوساله پر سود تره . گوساله 2 تا 3 ماه رو ميخرن سه ماه بهش ميرسن ميفروشن. به گفته ي دوستم هزينه هر راس در طول يك دوره صد روزه حدود يك و نيم مليون ميشه. موقع فروش علاوه بر مخارج حودود يك مليون سود ميده. ميخاستم بدونم اين گفته ها چقدر با واقعيت ساز گاره؟
 

VAHID.MAKU

عضو جدید
درمورد نوسان قيمت كنسانتره هم ما ميتونيم از تركيه مواد كنسانتره و بلوك هاي ليسيدني رو با قيمت كمتر از بازار داخل وارد كنيم.
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمورد زنبور عسل مطالبش درسایت.. گزینه ای در گوشه بالا سایت سمت چپ وجود داره.. سرچ کنید.. مطالب رو از سایت بگیرید و بخونید حتما سوالاتون جواب داده میشه.

بله سرچ کردم ولی چیز زیادی در مورد پرورش زنبور در خانه پیدا نکردم و به جواب سوالاتم نرسیدم .
ممنون میشوم اگر کسی راهنمایی کند
 

Similar threads

بالا