***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه:
تشويق به اعمال نيكو
براى هر كدام از شما عاقبت و پايان مهلتى تعيين شده، با نيكوكارى بدانجا برسيد
با انجام واجبات، حقوق الهى را ادا كنيد، كه وظائف شما را آشكارا بيان كرده/
در عمل به دستورات قرآن خدا، و در ادامه راهى كه فرمان داد، و بر روش درست پرستش بندگان او، استقامت داشته باشيد، و پايدار مانيد، و از دستورات خدا سرپيچى نكنيد، و در آن بدعت گزار مباشيد، و از آن منحرف نگرديد، زيرا خارج شوندگان از دستورات الهى در روز قيامت از رحمت خدا دورند.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دست دادن دوستان غربت است .
سه شنبه:
ضرورت كنترل زبان
زبان و دل را هماهنگ كنيد. مرد بايد زبانش را حفظ كند، زيرا همانا اين زبان سركش، صاحب خود را به هلاكت مى‏ اندازد.
همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست. زيرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى گويد،نخست مى ‏انديشد، اگر نيك بود اظهار مى ‏دارد، و چنانچه ناپسند، پنهانش مى‏ كند، در حالى كه منافق آنچه بر زبانش آمد مى‏ گويد، و نمى‏داند چه به سود او، و چه حرفى بر ضرر اوست
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه
پرهيز از بدعت‏ها
اى بندگان خدا آگاه باشيد مؤمن كسى است كه حلال خدا را هم اكنون حلال، و حرام خدا را هم اكنون حرام بشمارد،
آن كس كه از آزمايش‏ها و تجربه‏هاى خدا دادى سودى نبرد از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و كوته فكرى دامنگير او خواهد شد تا آنجا كه بد را خوب، و خوب را بد می‏نگرد.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
من احساس میکنم برنامه چهارشنبه و پنج شنبه یه مورد یداره...چون من که نتونستم پیدا کنمش...

ثمّ إيّاكمْ وتهْزيعالاْخْلاق وتصْريفها واجْعلوا اللّسان واحداً، ولْيخْتزن الرّجل لسانه فإنّ هذا اللّسان جموحٌ بصاحبه والله ما أرى عبْداً يتّقي تقْوى تنْفعه حتّى يخْتزن لسانه، وإنّ لسان الْمؤْمن منْ وراء قلْبهض، وإنّ قلْب الْمنافق منْ وراء لسانه: لانّ الْمؤْمن إذا أراد أنْ يتكلّم بكلامٍ تدبّره في نفْسه، فإنْ كان خيْراً أبْداه، وإنْ كان شرّاً واراه، وإنّ الْمنافق يتكلّم بما أتى على لسانه لا يدْري ماذا له، وماذا عليْه، ولقدْ قال رسول الله صلى الله عليه وآله : «لا يسْتقيم إيمان عبْدٍ حتّى يسْتقيم قلْبه، ولا يسْتقيم قلْبه حتّى يسْتقيم لسانه»؛ فمن اسْتطاع منْكمْ أنْ يلْقى الله سبْحانه وهو نقيّ الرّاحة منْ دماء الْمسْلمين وأمْوالهمْ، سليم اللّسان منْ أعْراضهمْ، فلْيفْعلْ. [تحريم البدع] واعْلموا عباد الله أنّ الْمؤمن يسْتحلّ الْعام ما اسْتحلّ عاماً أوّل، ويحرّم الْعام ما حرّم عاماً أوّل، وأنّ ما أحْدث النّاس لا يحلّ لكمْ شيْئاً ممّا حرّم عليْكمْ، ولكنّ الْحلال ما أحلّ الله، والْحرام ما حرّم الله، فقدْ جرّبْتم الاْمْور وضرّسْتموها ووعظْتمْ بمنْ كان قبْلكمْ، وضربت الاْمْثال لكم، ودعيتمْ إلى الاْمْر الْواضح؛ فلا يصمّ عنْ ذلك إلاّ أصمّ، ولا يعْمى عنْه إلاّ أعْمى. ومنْ لمْ ينْفعْه الله بالْبلاء والتّجارب لمْ ينْتفعْ بشيْءٍ من الْعظة، وأتاه الْتّقْصير منْ أمامه حتّى يعْرف ما أنْكر، وينْكر ما عرف. وإنّما النّاس رجلان: متّبعٌ شرْعةً، ومبْتدعٌ بدْعةً، ليْس معه من الله سبْحانه برْهان سنّةٍ، ولا ضياء حجّةٍ.


سه شنبه
ثم ایاکم........من اعراضهم،فلیفعل میشه اون خط های قرمز....

چهار شنبه

فمن علامه.......علی لسانک
الان این کجاست؟؟؟؟

پنج شنبه

واعلموا عبادالله .......ولا ضیاء حجه اینم میشه اون خط های بنفش درسته؟


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم





بر مخزن غیب ، باب مفتوح ، علیست / گیتی همه کشتی و در او نوح ، علیست
آن روح که مبدأ حیات همه است / در قالب آفرینش ، آن روح ، علیست




سلام دوستان عزیز
(این حقیر باکسب اجازه از استارتر محترم)

با استعانت از درگاه باری تعالی برنامه هفته سیزدهم را اعلام میکنم

خطبه 176

شنبه

انتفعوا.........طی المنازل
وحکمت 62
وَ قَالَ (عليه السلام)
. و درود خدا بر او ، فرمود :


إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِى عَلَيْهَا وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ

چون تو را ستودند ،بهتر از آنان ستايش كن ،و چون به تو احسان كردند ، بيشتر از آن ببخش ، به هر حال پاداشِ بيشتر از آنِ آغاز كننده است .

یک شنبه

واعلموا ............اهواء کم
وحکمت63


وَ قَالَ (عليه السلام)
و درود خدا بر او ، فرمود :
الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ .


شفاعت كننده چونان بال وپر در خواست كننده است.


دوشنبه

العمل العمل...........یوم القیامه

وحکمت64
وَ قَالَ (عليه السلام)
و درود خدا بر او ، فرمود :
أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ .

اهل دنيا سوارانى در خواب مانده اند كه آنان را مى رانند.

سه شنبه
ثم ایاکم........من اعراضهم،فلیفعل
وحکمت65
وَ قَالَ (عليه السلام)
درود خدا بر او ، فرمود :
فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ .
از دست دادن دوستان غربت است .

چهار شنبه

واعلموا عبادالله .......ولا ضیاء حجه

و
حکمت66
وَ قَالَ (عليه السلام)
و درود خدا بر او ، فرمود :
فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا .

از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است.


پنج شنبه

وان الله................. تا آخر خطبه 176

وحکمت 67
وَ قَالَ (عليه السلام)
و درود خدا بر او ، فرمود :
لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ .

از بخشش اندك شرم مداركه محروم كردن ، از آن كمتر است.

جمعه جمع بندی


دوستان عزیز ومهربان
بازم مثل همیشه التماس دعا دارم فراوان

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
من احساس میکنم برنامه چهارشنبه و پنج شنبه یه مورد یداره...چون من که نتونستم پیدا کنمش...

ثمّ إيّاكمْ وتهْزيعالاْخْلاق وتصْريفها واجْعلوا اللّسان واحداً، ولْيخْتزن الرّجل لسانه فإنّ هذا اللّسان جموحٌ بصاحبه والله ما أرى عبْداً يتّقي تقْوى تنْفعه حتّى يخْتزن لسانه، وإنّ لسان الْمؤْمن منْ وراء قلْبهض، وإنّ قلْب الْمنافق منْ وراء لسانه: لانّ الْمؤْمن إذا أراد أنْ يتكلّم بكلامٍ تدبّره في نفْسه، فإنْ كان خيْراً أبْداه، وإنْ كان شرّاً واراه، وإنّ الْمنافق يتكلّم بما أتى على لسانه لا يدْري ماذا له، وماذا عليْه، ولقدْ قال رسول الله صلى الله عليه وآله : «لا يسْتقيم إيمان عبْدٍ حتّى يسْتقيم قلْبه، ولا يسْتقيم قلْبه حتّى يسْتقيم لسانه»؛ فمن اسْتطاع منْكمْ أنْ يلْقى الله سبْحانه وهو نقيّ الرّاحة منْ دماء الْمسْلمين وأمْوالهمْ، سليم اللّسان منْ أعْراضهمْ، فلْيفْعلْ. [تحريم البدع] واعْلموا عباد الله أنّ الْمؤمن يسْتحلّ الْعام ما اسْتحلّ عاماً أوّل، ويحرّم الْعام ما حرّم عاماً أوّل، وأنّ ما أحْدث النّاس لا يحلّ لكمْ شيْئاً ممّا حرّم عليْكمْ، ولكنّ الْحلال ما أحلّ الله، والْحرام ما حرّم الله، فقدْ جرّبْتم الاْمْور وضرّسْتموها ووعظْتمْ بمنْ كان قبْلكمْ، وضربت الاْمْثال لكم، ودعيتمْ إلى الاْمْر الْواضح؛ فلا يصمّ عنْ ذلك إلاّ أصمّ، ولا يعْمى عنْه إلاّ أعْمى. ومنْ لمْ ينْفعْه الله بالْبلاء والتّجارب لمْ ينْتفعْ بشيْءٍ من الْعظة، وأتاه الْتّقْصير منْ أمامه حتّى يعْرف ما أنْكر، وينْكر ما عرف. وإنّما النّاس رجلان: متّبعٌ شرْعةً، ومبْتدعٌ بدْعةً، ليْس معه من الله سبْحانه برْهان سنّةٍ، ولا ضياء حجّةٍ.


سه شنبه
ثم ایاکم........من اعراضهم،فلیفعل میشه اون خط های قرمز....

چهار شنبه

فمن علامه.......علی لسانک
الان این کجاست؟؟؟؟

پنج شنبه

واعلموا عبادالله .......ولا ضیاء حجه اینم میشه اون خط های بنفش درسته؟




سلام دردانه جان ممنون از دقت نظری که داشتی

من اشتباه نوشتم اصلاحش کردم

متشکرم
:gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

دوشنبه


حکمت64

وَ قَالَ (عليه السلام)

و درود خدا بر او ، فرمود :

أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ .

اهل دنيا سوارانى در خواب مانده اند كه آنان را مى رانند.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج شنبه:
ویژگی های قرآن
در قرآن بهار دل، و چشمه‏ هاى دانش است، براى قلب جلايى جز قرآن نتوان يافت.
هر جا كه نيكى ديديد يارى كنيد، و هر گاه چيز بد و ناروايى مشاهده كرديد دورى گزينيد،


اقسام ظلم و ستم
ظلم بر سه قسم است، ظلمى كه نابخشودنى است، و ظلمى كه بدون مجازات نمى‏ ماند، و ظلمى كه بخشودنى و جبران شدنى است، امّا ظلمى كه نابخشودنى است، شرك به خداى سبحان است،
مبادا در دين دو رويى ورزيد، كه همبستگى و وحدت در راه حق «گر چه كراهت داشته باشيد» از پراكندگى در راه باطل «گرچه مورد علاقه شما باشد» بهتر است زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزى را با تفرقه عطا نفرموده است.


ضرورت خودسازی
خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دردانه جان ممنون از دقت نظری که داشتی

من اشتباه نوشتم اصلاحش کردم

متشکرم
:gol:

سلام خانم معلم گلم..
نه خواهش میکنم..بابت تذکرم معذرت میخوام...
ممنون بابت وقتی که میزارید..
دوستان التماس دعا
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اهل دنيا سوارانى در خواب مانده اند كه آنان را مى رانند.

همیشه پیش خودم میگم اهل دنیا چه کسانی هستند. تو این جمله پر بار از مولا ذهن ناقصم اینطوری برداشت می کنه که اهل دنیا در خواب غفلت فرو رفته اند کسانی اند که از اختیارشان برای به سوی حق رفتن استفاده نمی کنن و و پا بند دنیا هستند و زنجیر های تعلقات را از خودشان جدا نمی کنند
ان شالله که از این زنجیر ها فاصله بگیرم
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
از دست دادن دوستان غربت است .

وقتی که یه دوست خوب رو از دست میدیم تاز ه متوجه ی این کلام نورانیی مولا میشیم .اون موقعه اس که تنهایی می یاد گوشه کنار زندگیت خونه می کنه . دوست خوب می تونه یه کتاب باشه می تونه ورزش باشه می تونه یه انسان پاک و مهربون باشه و.......
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دوشنبه:
3) تشويق به اعمال نيكو
عمل صالح عمل صالح سپس آينده نگرى آينده نگرى و استقامت استقامت آنگاه، بردبارى بردبارى و پرهيزكارى پرهيزكارى براى هر كدام از شما عاقبت و پايان مهلتى تعيين شده، با نيكوكارى بدانجا برسيد. همانا پرچم هدايتى براى شما بر افراشتند، با آن هدايت شويد، و براى اسلام نيز هدف و نتيجه‏اى است به آن دسترسى پيدا كنيد، و با انجام واجبات، حقوق الهى را ادا كنيد، كه وظائف شما را آشكارا بيان كرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قيامت از شما دفاع مى‏كنم و به سود شما گواهى مى‏دهم. آگاه باشيد آنچه از پيش مقرّر شده بود، به وقوع پيوست، و خواسته‏هاى گذشته الهى انجام شد، و همانا من با تكيه به وعده‏هاى الهى و براهين روشن او سخن مى‏گويم كه فرمود: «كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنها فرود مى‏آيند و مى‏گويند، نترسيد و محزون نباشيد كه بشارت باد بر شما بهشتى كه به شما وعده داده‏اند» و همانا شما گفتيد: پروردگار ما خداست، پس در عمل به دستورات قرآن خدا، و در ادامه راهى كه فرمان داد، و بر روش درست پرستش بندگان او، استقامت داشته باشيد، و پايدار مانيد، و از دستورات خدا سرپيچى نكنيد، و در آن بدعت گزار مباشيد، و از آن منحرف نگرديد، زيرا خارج شوندگان از دستورات الهى در روز قيامت از رحمت خدا دورند.

 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سه شنبه:
4)ضرورت كنترل زبان
سپس مواظب باشيد كه اخلاق نيكو را در هم نكشيد و به رفتار ناپسند مبدّل نسازيد . زبان و دل را هماهنگ كنيد. انسان بايد زبانش را حفظ كند، زيرا همانا اين زبان سركش، صاحب خود را به هلاكت مى‏اندازد. به خدا سوگند، پرهيزكارى را نديده‏ام كه تقوا براى او سودمند باشد مگر آن كه زبان خويش را حفظ كرده بود، و همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست. زيرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى گويد،نخست مى‏انديشد، اگر نيك بود اظهار مى‏دارد، و چنانچه ناپسند، پنهانش مى‏كند، در حالى كه منافق آنچه بر زبانش آمد مى‏گويد، و نمى‏داند چه به سود او، و چه حرفى بر ضرر اوست و پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «ايمان بنده‏اى استوار نگردد تا دل او استوار شود، و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد.» پس هر كس از شما بتواند خدا را در حالى ملاقات كند كه دستش از خون و اموال مسلمانان پاك، و زبانش از عرض و آبروى مردم سالم ماند، بايد چنين كند.
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

سه شنبه

حکمت65

وَ قَالَ (عليه السلام)

درود خدا بر او ، فرمود :

فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ . از دست دادن دوستان غربت است .



مطمئنم از این زیباتر نمیشه تذکر داد که مراقب دوستانتون باشید اونهایی که از هر خویشاوندی به شما نزدیکترند

(وقتی تنهاییم، دنبال دوست می گردیم

پیدایش که کردیم، دنبال عیب هایش می گردیم

وقتی که از دست دادیمش، دنبال خاطراتش می گردیم

و همچنان تنها می مانیم...............)


 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است.


التماس به خدا شجاعت است، اگر برآورده شود رحمت است و اگر برآورده نشود حکمت
ا لتماس به خلق ذلت است،اگر برآورده شود منت است و اگر برآورده نشود خفت است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چهارشنبه:
5) پرهيز از بدعت‏ها
اى بندگان خدا آگاه باشيد مؤمن كسى است كه حلال خدا را هم اكنون حلال، و حرام خدا را هم اكنون حرام بشمارد، و آنچه را مردم با بدعت‏ها تغيير دادند، چيزى از حرام را حلال نمى‏كند، زيرا حلال همان است كه خدا حلال كرده و حرام همان چيزى است كه خدا حرام شمرده است. پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختيد، و از تاريخ گذشتگان پند گرفتيد، مثل‏ها براى شما زده‏اند، و به امرى آشكار دعوت شده‏ايد، جز ناشنوايان كسى ادّعاى نشنيدن حق را ندارد، و جز كوران و كور دلان كسى ادّعاى نديدن واقعيّت‏ها نمى‏كند. آن كس كه از آزمايش‏ها و تجربه‏هاى خدا دادى سودى نبرد از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و كوته فكرى دامنگير او خواهد شد تا آنجا كه بد را خوب، و خوب را بد مى‏نگرد. و همانا مردم دو دسته‏اند، گروهى پيرو شريعت و دين، و برخى بدعت گزارند كه از طرف خدا دليلى از سنّت پيامبر، و نورى از براهين حق ندارند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

چهارشنبه


وَ قَالَ (عليه السلام)

و درود خدا بر او ، فرمود :


فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا .

از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است.





برداشت این حقیر این بود که بهتره انسان برای برآورده کردن نیازهاش به هرکسی رو نزنه چزا که این کار باعث میشه اختیارات انسان محدود بشه چرا که هر انسانی لیاقت نداره که ازش حاجتی بخوایم
کاش همیشه یادمون بمونه که برآورنده ی تمام حاجتها خود خود خداست
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
پنج شنبه:
6) ويژگى‏هاى قرآن
همانا خداوند سبحان كسى را به چيزى چون قرآن پند نداده است، كه قرآن ريسمان استوار خدا، و وسيله ايمنى بخش است. در قرآن بهار دل، و چشمه‏هاى دانش است، براى قلب جلايى جز قرآن نتوان يافت، بخصوص در جامعه‏اى كه بيدار دلان در گذشته و غافلان و تغافل كنندگان حضور دارند. پس هر جا كه نيكى ديديد يارى كنيد، و هر گاه چيز بد و ناروايى مشاهده كرديد دورى گزينيد، زيرا پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى‏فرمود: «اى فرزند آدم، كار نيك را انجام ده، و كار بد را واگذار، اگر چنين كنى در راه راست الهى قرار خواهى داشت»

7)اقسام ظلم و ستم
آگاه باشيد كه ظلم بر سه قسم است، ظلمى كه نابخشودنى است، و ظلمى كه بدون مجازات نمى‏ماند، و ظلمى كه بخشودنى و جبران شدنى است، امّا ظلمى كه نابخشودنى است، شرك به خداى سبحان است، كه فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرك به خود، در نمى‏گذرد»و امّا ظلمى كه بخشودنى است، ستمى است كه بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است، و ظلمى كه بدون مجازات نيست، ستمگرى بعضى از بندگان بر بعض ديگر است كه قصاص در آنجا سخت است، مجروح كردن با كارد، يا تازيانه زدن نيست بلكه اينها در برابرش كوچك است پس مبادا در دين دو رويى ورزيد، كه همبستگى و وحدت در راه حق «گر چه كراهت داشته باشيد» از پراكندگى در راه باطل «گرچه مورد علاقه شما باشد» بهتر است زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزى را با تفرقه عطا نفرموده است.

8 )ضرورت خود سازى
اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

پنج شنبه

حکمت 67

وَ قَالَ(عليه السلام)

و درود خدا بر او ، فرمود :


لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ .

از بخشش اندك شرم مداركه محروم كردن ، از آن كمتر است.


مقصودامام علیه السلام (از اندکتر بودن) کم اعتبار وکم ارزش بودن آن است.توضیح آن ناامید کردن،نبخشیدن چیزی است که شایسته ی بخشش باشد،واین مطلب ،قابل شمارش واز مقوله ی کمیت نیست تا قابل کم وزیاد باشد.امام علیه السلام از شرم داشتن نسبت به بخشش اندک به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که صغرای ان جمله ی (فان الحرمان اقل منه).وکبرای مقدار آن نیز چنین است:وهرچه که نا امید ساختن بی ارزشتر از آن باشد،شایسته است که از آن شرم نکنند،بیکه باید از نومید کردن شرم داشت که از بی ارزشتر است.

شرح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی

من متوجه شرح این حکمت نشدم لطفا یکی از دوستان زحمتش روتقبل کنند........
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

پنج شنبه

حکمت 67

وَ قَالَ(عليه السلام)

و درود خدا بر او ، فرمود :


لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ .

از بخشش اندك شرم مداركه محروم كردن ، از آن كمتر است.


مقصودامام علیه السلام (از اندکتر بودن) کم اعتبار وکم ارزش بودن آن است.توضیح آن ناامید کردن،نبخشیدن چیزی است که شایسته ی بخشش باشد،واین مطلب ،قابل شمارش واز مقوله ی کمیت نیست تا قابل کم وزیاد باشد.امام علیه السلام از شرم داشتن نسبت به بخشش اندک به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که صغرای ان جمله ی (فان الحرمان اقل منه).وکبرای مقدار آن نیز چنین است:وهرچه که نا امید ساختن بی ارزشتر از آن باشد،شایسته است که از آن شرم نکنند،بیکه باید از نومید کردن شرم داشت که از بی ارزشتر است.

شرح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی

من متوجه شرح این حکمت نشدم لطفا یکی از دوستان زحمتش روتقبل کنند........
به نظرم یعنی اگر میزان اون چیزی که بهتون بخشیده شده هر چقدری که هست ناشکر نباشید چرا که شاید همین هم نبود..و اون حالت بدتر بود...پس قدر داشته ها حتی اندک را هم بدونیم
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز

بسم الله الرحمن الرحیم



بجز از علي که آرد پسري ابوالعجائب

که علم کند به عالم
شهداي کربلارا
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحابالحسین

برنامه هفته چهاردهم

شنبه
خطبه141
ایهاالناس........اربعاصابع
وحکمت68
وَقَالَ [عليه السلام] الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى .
عفّت ورزيدن زينت فقر ، و شكر گزارى زينت بى نيازى است.

یکشنبه
الباطل..........رایت
وحکمت69
قَالَ[عليه السلام] إِذَا لَمْ يَكُنْمَا تُرِيدُ فَلَا تُبَلْ مَا كُنْتَ .
اگربه آن چه كه مى خواستى نرسيدى ،از آنچه هستى نگران مباش


دوشنبه
خطبه 142
ولیس........الا خره
و حکمت 70
قَالَ [عليه السلام] لَاتَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً .
نادان را يا تُندرو و يا كُند رو مىبيني.


سه شنبه
خطبه143
الاو ان.......مصالحکم فقامتا
وحکمت 71
قَالَ [عليه السلام] إِذَاتَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ .
چون عقل كامل گردد ، سخن اندك شود


چهارشنبه
انالله.......وبادر منیته
وحکمت72

وَقَالَ [عليه السلام] الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَيُقَرِّبُالْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَوَ مَنْفَاتَهُ تَعِبَ.
دنيابدن ها را فرسوده و آرزوها راتازه مى كند ، مرگ را نزديك و خواسته ها رادور و دراز مى سازد ، كسى كه به آن دست يافت خسته مى شود ، و آن كه به دنيانرسيد رنج مى برد


پنجشنبه
اللهم انا.......و تر حص السعار
و حکمت 73
قَالَ [عليه السلام] مَنْنَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْبِتَعْلِيمِ نَفْسِهِقَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُبِسِيرَتِهِ قَبْلَتَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَمُؤَدِّبُهَا أَحَقُّبِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ .
كسىكه خود را رهبر مردم قرار داد،بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد ، خود را بسازد ، و پيشاز آن كه به گفتار تربيت كند ، با كردار تعليم دهد ، زيرا آن كس كه خود را تعليم دهد و ادبكند سزاوار تر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد.


جمعه
جمع بندی


دوستان خوبم تو شبهای
محرم هر وقت دلتون شکست
برای همه ی
نیاز مندان دعا کنید
خیلی نیازمندم خیلی




















 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
عفّت ورزيدن زينت فقر ، و شكر گزارى زينت بى نيازى است.

شنبه:
پرهیز از شنیدن غیبت.
ای مردم! آن کس که از برادرش اطمینان و استقامت در دین و درستی راه و رسم را سراغ دارد باید به گفته مردم درباره او گوش ندهد.
آگاه باشید. گاهی تیرانداز، تیر افکند و تیر ها به خطا می رود، سخن نیز چنین است، درباره کسی چیزی می گویند که واقعیت ندارد و گفتار تباه باطل شدنی است، و خدا شنوا و گواه است.
بدانید که میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام


خطبه 141 نهج البلاغه - پرهيز از شنيدن غيبت و شناخت حق و باطل



فهرست مطالب
1-پرهيز از شنيدن غيبت
2- شناخت حق و باطل


شنبه




1-پرهيز از شنيدن غيبت


و من كلام له ع في النهي عن سماع الغيبة و في الفرق بين الحق و الباطل

أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ فَلاَ يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ اَلرِّجَالِ أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي اَلرَّامِي وَ تُخْطِئُ اَلسِّهَامُ وَ يُحِيلُ اَلْكَلاَمُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ وَ اَللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ إِلاَّ أَرْبَعُ أَصَابِعَ



اى مردم آن كس كه از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در باره او گوش ندهد. آگاه باشيد گاهى تير انداز، تير افكند و تيرها به خطا مى ‏رود، سخن نيز چنين است، در باره كسى چيزى مى ‏گويند كه واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنى است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.



این خطبه درباره نهی از شتاب در تصدیق کسی است که دیگری را که ظاهرش محفوظ وبه صلاح ودینداری مشهور است به عیب ونقصان در دین متهم میکند،واین عبارت دلالت دارد که علاوه برجایز نبودن غیبت ،شنیدن آن نیز منع شده است ،وآیه شریفه :یا ایها الذین امنوا ان جائکم فاسق بنباء فتصیبوا ان تصیبو قوما بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین اشاره به همین مطلب دارد،سپس با ایراد تمشیت امکان خطای کسانی را که به بدگویی وغیبت مرد مبادرت می ورزند یاداوری وفرموده است:تیرانداز گاهی تیرش به خطا می رود،جهت مطابقت این مثل با احوال کسانی که غیبت مرد می پردازد این است که گاهی از اوقات کسی که مورد عیبجویی دیگری قرار گرفته از آن عیب بکلی پاک است ودر این صورت انچه درباره او گفته شده صائب ومطابق با واقع نیست ومانند تیری است که رها شده ولی به هدف نخورده باشد ،معنایش این است که تیر گاهی خطا می رود ومؤثر واقع نمیشود ،ولی سخن در همه احوال اثر خود را می بخشد اگر چه حق ومطابق با واقع نباشد ،زیرا آبروی انسان را مخدوش واورا از نظر کسانی که به درستی وی را نمی شناسد آلوده وچرکین خواهد ساخت .

فرموده است :وباطل ذلک یبور والله سمیع شهید. این سخن مبتنی بر تهدید است ،وثمره گفتار دروغ را که گوینده از نظر منافع ناپایدارمالی یا حیثیتی وامثال اینها گفته تحقیر کرده،و آن را در برابر عقوبت های بزرگ الهی وخشم پایدار خداوندناچیز شمرده است،زیرا این که خداوند سمیع وشهید است یعنی شنوا و آگاه است مستلزم شمول خداوند نسبت به غیبت کننده است،وخشم خداوند نیز مستلزم کیفر وعذاب است .



شارح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی




 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

یکشنبه


2- شناخت حق و باطل


(پرسيدند، معناى آن چيست امام عليه السّلام انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود) باطل آن است كه بگويى «شنيدم» و حق آن است كه بگويى «ديدم».


وفرموده است:آما انه لیس بین الباطل والحق الا اربع اصابع،عمل شخص غیبت کننده وپیامد کردار اومفسراین گفتار است،همچنان که باطل این است که بگویی شنیدم ،وحق این است که بگویی دیدم،چگونگی عمل را روشن می کند،و در اینجا دونکته وجود دارد :اول اینکه بیان آن حضرت که فرموده باطل این است که بگویی شنیدم ،مستلزم کلیت وتعمیم آن نیست تا هر چه را می شنود باطل باشد زیرا در این صورت باطل ومسموع در یک ردیف قرار می گیرد وهر دو را باید ترک کرد.دوم اینکه مراد این نیست که همین گفتار کوبنده که بگوید دیدم حق است بلکه حق آن چیزی است که مشاهده کرده است،همچنان که گفتن جمله سمعت(شنیدم)باطل نیست ،بلکه آنچه شنیده است باطل است ،ودر واقع جمله های رایت وسمعت خبر دادن از چیزی است که دیده وشنیده شده است،ومجازا به جای خبر مخبر عنه یا مرئی (دیده شده)و مسموع (شنیده شده) نشسته اند. وتوفیق از خداوند است .

شارح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اگربه آن چه كه مى خواستى نرسيدى ،از آنچه هستى نگران مباش

وقتی برای یه چیز هایی تلاش می کنی و بهشون نمیرسی. دلت می گیره . رو می کنی به خدا و می گی : خدایا اخه چرا من که تلاشم رو کردم.
این جمله مولا خیلی ارومت می کنه مولا می گه نگران نباش
خب خود خدا شاهد و ناظر بوده که چقدر تلاش کردیم . پس نگرانی دیگه جایی نداره چون خود خود خدا پشت و پناهمونه
یا علی
 
آخرین ویرایش:

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
نادان را يا تُندرو و يا كُند رو مىبيني


به نظر این حقیر موقعه ای که پشت هر کاری تفکر باشه بدون شک تند روی و کند روی های بی مورد تو اون کار نمی بینیم.
وقتی از روی فکر و نه از روی احساس مطلق تصمیم به کاری می گیریم دیگه از نادونی فاصله گرفتیم.
یا علی

 
بالا