خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دبیر کلی اوپک اهمیت آنچنانی ندارد/ نماینده عربستان انتخاب شود بهتر است

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080905898
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱



نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که سمت دبیر کلی اوپک آنقدر که ایران نشان می‌دهد اهمیت ندارد و اگر از میان چهار کاندیدا نماینده عربستان انتخاب شود بهتر است.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد یارجانی با ابراز تاسف از این که ایران برای دبیر‌ کلی اوپک نقش پررنگی قائل شده است گفت: شاید دلیل این موضوع این باشد که با توجه به سابقه‌ی 50 ساله اوپک ایران تنها یک بار توانست این سمت را به دست بیاورد و آن هم توسط آقای فواد روحانی بود.

وی با اشاره به این‌که در ابتدای تاسیس اوپک نیاز به کارشناس‌های توانا برای وارد‌کردن این سازمان در عرصه‌ی بین‌المللی بود، گفت: ایران با حضور آقای روحانی و همکاری کارشناسان توانمند ایرانی در این زمینه توانست نقش موثری داشته باشد، این درحالی بود که سایر اعضا فاقد چنین کارشناسانی بودند.

یارجانی در مورد انتخاب دبیر کل اوپک گفت: در ابتدای تاسیس اوپک، اعضاء به ترتیب سابقه‌ی عضویت انتخاب می‌شدند. البته ابتدا پنج عضو موسس به ترتیب حروف الفبا در سمت دبیر کلی فعالیت کردند بعد از آن سایر اعضاء براساس تاریخ عضویت به دبیرکلی انتخاب شدند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: آخرین کشوری که براین اساس دبیر کل بود کشور گابون بود و قرار شد بعد از این کشور، نماینده ایران دبیر کل اوپک شود، اما به دلیل جنگ بین ایران و عراق، کشور‌هایی که با ایران مشکل داشتند این فرصت را به کشورمان برای حضور در این سمت ندادند.


[h=4]اوپک آن اوپک سابق نیست[/h]
وی با اظهار این‌که ایران به حق احساس می‌کند که حقی از آن ضایع شده است، گفت: با وجود این، واقعیت امر این است که اوپک آن اوپک سابق نیست چرا که تغییرات شرایط بین‌المللی موجب شده این سازمان دیگر تاثیر سابق را نداشته باشد و در برخی موارد تاثیر پذیر هم باشد.

یارجانی افزود:اوپک در شرایطی که قیمت نفت بدون عوامل اصلی بازار افزایش یافته، شرایط اقتصاد جهانی بد است، تقاضا برای نفت زیاد نیست و قیمت نفت تنها به دلایل ژئوپولتیک افزایش یافته است نمی‌تواند موثر باشد.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر این‌که اهمیت اوپک مشروط است، یاد‌آور شد: در سال 2008 با کاهش قیمت نفت همه اعضای اوپک تصمیم گرفتند که تولید خود را چهار میلیون بشکه کاهش دهند تا این‌گونه از سقوط قیمت نفت جلوگیری کنند. بعد ازاین تصمیم تاکنون قیمت نفت دیگر پایین نیامد. در چنین شرایطی همه دنیا دست به دامن اوپک شد و همین امر امنیت اعضاء را تامین کرد.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش اثر‌گذاری اوپک بر تصمیمات جهانی را اختلاف زیاد بین تولید اعضاء دانست و گفت: به‌طور مثال در حال حاضر تولید نفت ایران به عنوان دومین تولید‌کننده اوپک با عربستان - اولین تولید‌کننده‌ی اوپک- بسیار زیاد است.


[h=4]تصمیم گیرنده وزرا هستند نه دبیر کل[/h]
یارجانی با اظهار این‌که وظیفه‌ی دبیرخانه اوپک فراهم‌کردن شرایط برای تصمیم‌گیری وزراء است، گفت: دبیر کل در خدمت سازمان و 12 عضو است. در شش سالی که عبدالله سالم البدری از کشور لیبی در سمت دبیر کلی است، هیچ کس از او به عنوان دبیر کل "لیبیایی" اوپک یاد نمی‌کند بلکه او را دبیر کل اوپک می‌دانند.

نماینده سابق ایران در اوپک با یاد‌آوری این‌که تصمیم‌گیری اصلی توسط وزرای نفت و انرژی اوپک گرفته می‌شود، گفت: در واقع دبیر کل شرایط را به طرفی پیش می‌برد که مسائل سیاسی در آن تاثیری نداشته باشد و در جلسات وزرا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.


[h=4]حضور کارشناسان ایرانی در اوپک کاهش یافته است[/h]
وی که علاوه بر نمایندگی ایران در اوپک پنج سال نیز در دبیرخانه اوپک فعالیت کرده است، گفت:در حال حاضر تعداد کارشناسان ایرانی در این سازمان کاهش یافته اما باز هم از نظر کیفی توانایی این کارشناسان بسیار زیاد است به‌طوری که می‌توان گفت ایران با حضور این کارشناسان به اوپک یارانه می‌دهد.

یارجانی افزود: ایران هم‌چنین در وزارت نفت مدیریتی مختصص به امور اوپک دارد که در این مدیریت نیز کارشناسان خوبی حضور دارند. هم‌چنین نماینده ایران در اوپک توانایی زیادی برای حضور در جلسات کارشناسی این سازمان دارد.


[h=4]عربستان دبیر کل بشود بهتر است[/h]
نماینده سابق ایران در اوپک در مورد دلایل اهمیت دبیر کلی برای عربستان توضیح داد: عربستان با توجه به توانایی که در زمینه تولید، مازاد تولید و صادرات دارد در اختیار داشتن این سمت برای هماهنگی بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و دیگر اعصای اوپک برای این کشور منافع دارد.

وی با بیان این‌که برخی معتقدند که عربستان دبیر کل بشود بهتر است گفت: چرا که در این شرایط این کشور در مقابل 12 عضو مسوول است.

یارجانی با اظهار این‌که "از نظر من اگر عربستان دبیر کل شود اشکالی ندارد"، گفت: اما باید این کشور دبیرخانه را به طرفی هدایت کند که وزرا بهترین تصمیم را بگیرند.


[h=4]شانس 4کاندیدا مساوی است[/h]
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: همه کاندیدا‌ها به‌طور مساوی برای سمت دبیر کلی شانس دارند، اما باید این موضوع را یاد‌آور شد که عوامل کیفی در تعیین دبیر کل اوپک نقش ندارد به همین دلیل شاید دبیر کل از بین این چهار نفر انتخاب نشود.

وی در پایان اظهار کرد که سمت دبیر کلی اهمیت دارد ولی نه آنقدر که ایران آن را نشان می‌دهد. در واقع ایران باید تلاش کند جایگاه خود را در تولید و صادرات به دست آورد.

به گزارش ایسنا، تصدی سه ساله عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در انتهای سال 2012 به پایان می‌رسد و با توجه به این که دبیرکل بعدی باید فعالیت خود رااز سال 2013 شروع کند از سال پیش تلاش‌های چهار کشور برای دست یافتن به این سمت آغاز شده است.

هم اکنون غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت ایران ، ماجد المنیف نماینده عربستان سعودی در اوپک، سمیر غضبان مشاور ارشد نخست‌وزیر و وزیر اسبق نفت عراق و ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور برای احراز جایگاه دبیرکلی کاندیدا شده‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] توفان سندی همچنان از قیمت نفت می‌کاهد!

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080905780
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱



بهای نفت در بازارهای جهانی امروز(سه‌شنبه) به دلیل تبعات ناشی از بروز توفان در آمریکا مجددا کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی که معمولا طوفان‌های آمریکا خساراتی هم به بازارهای نفت می‌زنند و قیمت نفت را با افزایش همراه می‌سازند، به دلیل تعطیلی پالایشگاهها، جاده‌ها و فرودگاه‌های شرق آمریکا که باعث کاهش تقاضای نفت و سوخت در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت جهان شده، بهای نفت امروز برای دومین روز متوالی کاهش یافت.

همزمان با بروز توفان سندی در آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین توفان‌های تاریخ این کشور است و باعث تعطیلی دو سوم پالایشگاه‌های شرق آمریکا، بزرگ‌ترین خط لوله و بیشتر بنادر مهم شده، عرضه‌ سوخت به مناطق شرقی تقریبا متوقف شده است.

براین اساس بهای نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر برای دومین‌روز متوالی با 62 سنت کاهش به 108 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با 34 سنت کاهش 85 دلار و 20 سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنین قیمت بنزین در آمریکا با 1.03 درصد کاهش دو دلار و 70 سنت در هر گالن به فروش رسید.

توفان سندی باعث تعطیلی سرویس‌های هوایی، دریایی، خطوط راه‌آهن و حتی بزرگراههای مناطق شرقی آمریکا شده است و باعث خاموشی برق بیش از دو میلیون و 800 هزار خانوار شده است.

جاناتان بارات تحلیلگر نفتی در استرالیا گفت: مردم نمی‌توانند از خانه خارج شوند و بنابراین نفت مصرف نمی‌شود. ذخائر نفتی در حال افزایش است و 10 تا 12 درصد بالاتر از متوسط پنج سال گذشته است.

وی افزود: تنها مساله‌ نگران‌کننده این است که پالایشگاه‌ها برای مدتی تعطیل شوند که البته به دلیل آمادگی شرکت‌های مجری در برابر توفان این مساله بعید به نظر می‌رسد.

موسسه نفتی آمریکا اعلام کرده که انتشار‌ گزارش هفتگی خود درباره ذخائر نفتی این کشور را به تاخیر نینداخته ولی به ارزیابی این شرایط ادامه خواهد داد.

تحلیلگران در یک نظر‌سنجی که توسط خبرگزاری رویترز انجام شد، انتظار دارند که ذخایر نفتی آمریکا برای هفته منتهی به بیست‌وششم اکتبر 1.5 میلیون بشکه افزایش پیدا کند.

این درحالی است که از سرگیری فعالیت میدان نفتی بوزارد در دریای شمال مجددا به تعویق افتاد و این مساله باعث تاخیر در تحویل محموله‌های نفتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیشتر انتظار می‌رفت میدان نفت بوزارد در دریای شمال روز دوشنبه مجددا راه اندازی شود. شرکت نکسن مجری میدان بوزارد اعلام کرد که فعالیت این میدان طی دو هفته آینده به ظرفیت کامل بازخواهد گشت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مذاکره مستقیم ژاپن با آمریکا برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080905865
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸



ژاپن به دنبال معافیت از تحریم‌های پیشنهادی جدید آمریکا علیه ایران است که می‌تواند روی پرداخت بدهی‌های نفتی این کشور به ایران تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزارش دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیکی چاپ ژاپن گزارش داد: توکیو به دنبال معافیت از تحریم‌های پیشنهادی جدید واشنگتن علیه ایران است که روی پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران تاثیرگذار خواهد بود.

روزنامه نیکی به نقل از منابع آگاه ناشناس نوشت: کوریکی جوجیما وزیر دارایی ژاپن در دیدار با تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا در توکیو از وی درخواست کرد که بانکهای ژاپن را از این تحریم‌های جدید معاف کند.

براساس این گزارش، گایتنر گفته که این موضوع در حال بررسی است. مقامات دولت ژاپن در مورد این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

علاوه بر ژاپن دیگر وارد‌کنندگان نفت ایران نیز احتمالا مخالفت‌ خود را با این تحریم‌های پیشنهادی اعلام خواهند کرد. در حال حاضر ژاپن بدهی نفتی خود به ایران را براساس ین و از طریق حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های ژاپنی پرداخت می‌کند.

روزنامه نیکی ابراز نگرانی کرده است که اگر تحریم‌های پیشنهادی جدید دارایی‌های ایران را مسدود کند، ژاپن دیگر قادر نخواهد بود آزادانه پرداخت‌های نفتی خود را به ایران انجام دهد که این مساله تامین نفت این کشور را با چالش‌های جدیدتری مواجه خواهد کرد.


[h=4]ژاپن بیش از 188 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد[/h]
براساس آمار وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در ماه سپتامبر بیش از 188 بشکه در روز بوده است.

آمارهای وزارت دارایی آمریکا امروز(سه‌شنبه) نشان داد: واردات نفت ژاپن از ایران در ماه سپتامبر نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 38 درصد کاهش یافته است.

براساس این آمار، ژاپن به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، در ماه گذشته 897 هزار و 822 کیلو لیتر(188 هزار و 237 بشکه در روز) نفت از ایران وارد کرده در حالی که این رقم در سپتامبر سال گذشته یک میلیون و 437 هزار و 989 کیلو لیتر بوده است.

وزارت بازرگانی ژاپن نیز قرار آمار خود را روز چهارشنبه منتشر کند که با دقت بیشتری از سوی صنعت نفت دنبال می‌شود زیرا این آمار براساس وضعیت دقیق واردات نفتکش‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژاپن در 9 ماه اول سال 2012، 13 میلیون و 850 هزار کیلولیتر نفت از ایران وارد کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 38.4 درصد کاهش یافته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] صرفه جویی معادل 366میلیون بشکه نفت در سال با رعایت استانداردهای انرژی

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91080905482
سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با رعایت استانداردهای انرژی سالانه 366 میلیون بشکه نفت‌خام صرفه‌جویی خواهد شد که این رقم معادل 14 درصد تولید ناخالص داخلی است.
به گزارش ایسنا، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اگر استانداردهای مصوب در بخش انرژی از جمله مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، حمل و نقل و صنایع انرژی‌بر رعایت شود سالانه 366 میلیون بشکه نفت خام صرفه جویی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: در بخش‌های حمل و نقل، صنعت و ساختمان ظرفیت‌های ارزشمندی برای صرفه‌جویی وجود دارد.
وی اظهار کرد: مدیریت تقاضا یا مدیریت مصرف در بخش انرژی تاکنون درکشور چندان مورد توجه نبوده که با اصلاح قانون الگوی مصرف از سوی مجلس، وزارت نفت علاوه بر عرضه به مدیریت تقاضا نیز مکلف شده است.
کاظمی کاهش مصرف سوخت خودروها را یکی از اقدامات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل عنوان کرد و افزود: تا قبل از تاسیس این شرکت، متوسط مصرف ماشین‌های بنزینی تولید داخل، 10.5 لیتر درهر 100 کیلومترمسافت بود، ولی این میزان اکنون به حدود 8 لیتر رسیده و تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور پیش بینی می شود این میزان به 7 لیتر در هر 100 کیلومتر برسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ۷۹ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن در شهریور ماه

افزایش ۷۹ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن در شهریور ماه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد این کشور در ماه سپتامبر سال جاری 17.1 میلیارد لیتر نفت خام وارد کرده است که نسبت به ماه قبل از آن حدود 4 درصد کاهش داشته است.

در عین حال واردات نفت ژاپن از ایران در ماه سپتامبر افزایش قابل ملاحظه ای داشته است که این امر نشان می دهد پالایشگاه های ژاپنی توانسته اند تحریم نفتی غرب علیه ایران را پشت سربگذارند.

بر اساس این گزارش، ژاپن در ماه سپتامبر 891 میلیون لیتر معادل 187 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. واردات نفت ژاپن از ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 79 درصد افزایش داشته است. ژاپن در ماه اوت 498 میلیون لیتر معادل روزانه 104 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

دولت ژاپن به دنبال تحریم بیمه ای نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا قانونی را از تصویب پارلمان گذرانده است که بر اساس آن محموله های نفتی ایران تا سقف 7.6 میلیارد دلار بیمه می شوند.

ایران پنجمین صادرکننده نفت به ژاپن در ماه سپتامبر شناخته شده است و 5.2 درصد نفت مورد نیاز این کشور را در این ماه تامین کرده است. ایران قبل از تحریم ها چهارمین تامین کننده نفت ژاپن بود. عربستان، امارات، قطر و کویت به ترتیب نخستین تا چهارمین صادرکنندگان نفت به ژاپن در ماه سپتامبر شناخته شده اند.

بر این اساس صادرات نفت ایران به ژاپن در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد کاهش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سریلانکا نفت ایران را جایگزین نمی‌کند/امیدواری کلومبو به حل مسئله تحریم

سریلانکا نفت ایران را جایگزین نمی‌کند/امیدواری کلومبو به حل مسئله تحریم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از پلاتز، یک منبع آگاه سریلانکا گفت: پس از آنکه واردات منظم نفت سریلانکا از ایران متوقف شد، شرکت دولتی سیلون سریلانکا در نظر دارد تا تمام نیاز نفت خام خود را از بازار لحظه‌ای تامین کند.

این منبع آگاه افزود: سیلون هیچ برنامه سریعی برای بستن قرارداد جدید برای واردات نفت جایگزین به جای نفت ایران ندارد و این شرکت منتظر شفافیت بیشتر در مورد وضعیت صادرات نفت ایران است. در عوض این شرکت در تلاش است تا به طور منظم هر 20 روز یکبار 135 هزار تن نفت برای تامین نیاز پالایشگاه‌ خود وارد کند.

سریلانکا امیدوار است طی مذاکره با آمریکا نظر مثبت این کشور برای ادامه واردات نفت از ایران را جلب کند.

بر اساس این گزارش، ساسیل پرماجایانتا وزیر نفت این کشور هفته گذشته گفت: ایران به طور ثابت روزانه 50 هزار بشکه نفت خام به تنها پالایشگاه این کشور تا ماه اوت صادر می‌کرد. پس از این ماه واردات نفت از ایران به علت تحریم‌های آمریکا متوقف شد.

به گفته منبع آگاه دیگری، توقف واردات از ایران منجر شد تنها پالایشگاه سریلانکا جمعه گذشته به علت کمبود نفت خام بسته شود. انتظار می‌رود، تعطیلی این پالایشگاه حدود 2 هفته دیگر به طول انجامد.

به نوشته این گزارش، این پالایشگاه در هفته جاری در تلاش برای یافتن منابع جایگزین است و مناقصه‌ای برای ارسال یک محموله به بندر کلمبو منتشر کرده است. این مناقصه برای محموله‌ای به حجم 85 هزار تا 135 هزار تن نفت خام است و مقامات سیلون هفته گذشته تایید کردند که این پالایشگاه در تلاش است منابع جایگزینی از جمله نفت عمان، عربستان یا مالزی برای نفت ایران بیابد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نبود استراتژی ساخت دکل حفاری در کشور

نبود استراتژی ساخت دکل حفاری در کشور

مهزیار برون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تولید ملی در صنعت نفت تعریف خاصی دارد، گفت: منظور از تولید ملی در صنعت نفت، یعنی حمایت این صنعت از محصولاتی است که مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور است.

وی ادامه داد: در شرایط کلی این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به تولید سامان دهد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: از سال 68 تاکنون روند بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت رشد قابل توجهی داشته و پژوهش‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اما از اوایل سال جاری که مقام معظم رهبری تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مطرح کردند، به جرأت می‌توان گفت یک حرکت جدی در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت شد.

برون تصریح کرد: در بعضی از موارد تجهیزاتی که در داخل کشور تولید می‌شود، از نظر کیفیت در مقایسه با نمونه خارجی آن بسیار بهتر است، ولی پیمانکاران و مدیران صنعت نفت بنا به دلایلی ترجیح می‌دهند، از تجهیزات ساخته شده خارجی استفاده کنند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: متأسفانه تنها بخشی که در صنعت نفت مغفول مانده ، ساخت دکل‌های حفاری است که هیچ استراتژی مشخصی برای آن وجود ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در صنعت نفت باید از 2500 حلقه چاه بهره‌برداری و تولید شود که به نظر می‌رسد مسئولان صنعت نفت هر چه زودتر باید در این باره بیندیشند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، قیمت نفت روز گذشته به پایین ترین حد خود در چهار ماه اخیر رسیده بود که علت اصلی آن کاهش تقاضای نفت خام آمریکا در پی تعطیلی پالایشگاههای بزرگ شرق آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر با 14 سنت افزایش به بیش از 85.68 دلار رسیده است .

بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن نیز با 51 سنت افزایش به 109.59 دلار رسیده است .

توفان سندی موجب شده است تا برق بیش از 8 میلیون خانه در آمریکا قطع شود و 70 درصد ظرفیت پالایشگاههای شرق آمریکا متوقف شده است . شرق آمریکا بیش از 10 درصد کل تولید اقتصادی این کشور را در اختیار دارد. موسسه تحقیقاتی آی اچ اس گلوبال نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد توفان سندی بیش از 20 میلیارد دلار خسارت به املاک و مستغلات شرق آمریکا وارد کرده است و بیش از 10 تا 30 میلیارد دلار زیان نیز به بخش کسب و تجارت و بازرگانی آمریکا وارد شده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت ایران به ترکیه در ماه شهریور

صادرات روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت ایران به ترکیه در ماه شهریور

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، منابع رسمی ترکیه اعلام کردند این کشور در ماه سپتامبر 2012(شهریور) بیش از 110 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت پالایشگاهی توپراس در این ماه روزانه 426 هزار بشکه نفت وارد کرده است که 110 هزار و 308 بشکه از این رقم از ایران تامین شده است.بدین ترتیب ایران بیش از 25 درصد نفت مورد نیاز ترکیه را در این ماه تامین کرده است.

بر اساس این گزارش واردات نفت ترکیه از ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت نصف شده است. در عین حال واردات نفت این کشور از ایران در ماه اوت با افزایش 4 برابری نسبت به ماه جولای مواجه شده و به 221 هزار بشکه در روز رسیده بود.

به گفته فعالان بازار نفت، صادرات نفت ایران به ترکیه توسط نفتکش های ایرانی انجام می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خط‌ لوله صادرات گاز مایع یمن منفجر شد

خط‌ لوله صادرات گاز مایع یمن منفجر شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌المل فارس به نقل از رویترز، خط‌ لوله صادرات گاز مایع یمن منفجر شد.

شرکت یمن ال ان جی وابسته به توتال فرانسه انفجار این خط لوله را تایید کرد. این خط لوله به پایانه بلحاف در خلیج عدن متصل بود و انفجار در 295 کیلومتری شمال تاسیسات میعان‌سازی بلحاف رخ داده است.

از زمان اعتراضات علیه دولت یمن در سال گذشته در خط لوله‌های نفت و گاز یمن مرتبا عملیات انفجاری صورت می‌گیرد. گروه‌های مسلح با انفجار خط لوله‌های نفت و گاز سبب کمبود سوخت و کاهش درآمدهای صادراتی این کشور شده‌اند.

خط لوله 320 کیلومتری صادرات گاز مایع یمن چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. تاسیسات بلحاف در سال 2009 راه اندازی شد و ظرفیت تامین و ارسال بیش از 6.7 میلیون تن ال‌ان‌جی را دارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای جهانی نفت اندکی افزایش یافت

[/h] » سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91081811324
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰



بهای نفت در بازارهای جهانی امروز (پنجشنبه) افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قیمت نفت خام برنت پس از یک کاهش تقریبا چهار درصدی در روز گذشته (بیشترین سقوط طی یک سال گذشته) به بالای 107 دلار افزایش یافت اگرچه نگرانی از مشکلات مالی آمریکا و بحران مالی اروپا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

بر این اساس بهای نفت برنت با 64 سنت افزایش 107 دلار و 46 سنت در هر بشکه معامله شد. کاهش حدودا چهار درصدی بهای نفت برنت در روز چهارشنبه شدیدترین کاهش از دسامبر 2011 تاکنون بود.

نفت سبک آمریکا نیز با 57 سنت افزایش 85 دلار و یک سنت در هر بشکه معامله شد. نفت آمریکا نیز روز گذشته حدود پنج درصد قیمت خود را از دست داد که بزرگترین افت قیمت آن از دسامبر 2011 بود.

کن هاسه‌گاوا تحلیلگر نفتی در توکیو گفت: انتظار ندارم که قیمت نفت به طور کامل دوباره بجای اول بازگردد.

وی افزود: با این همه بی ثباتی اقتصادی در اروپا و آمریکا، فکر نمی‌کنم تقاضای نفت افزایش پیدا کند.

همچنین پس از ویرانی‌های بجا مانده از توفان سندی، سرمایه‌گذاران در حال بررسی تاثیر توفان زمستانی دوم در شمال شرقی آمریکا و همچنین اطلاعاتی مبنی بر افزایش ذخایر نفتی آمریکا در هفته گذشته هستند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] جزییات لغو ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی/ استثنا برای صادرات محصولات ممنوعه
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91081710666
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳



رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اعلام این که ممنوعیت صادراتی برخی محصولات نیمه خام پتروشیمی در کارگروه مشترک وزارت نفت با وزارت صنعت در حال بررسی است، جزییات صادرات محصوات پتروشیمی را تشریح کرد.

محمد زیار _ رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی – در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که از نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی نباید برای برخی از محصولات ممنوعیت صادراتی وضع شود، گفت: به‌طور مثال 600 هزار تن پلی‌استایرن در کشور تولید می‌شود که مصرف داخلی آن 160 تن است که اگر این محصول صادر نشود باعث متوقف‌شدن تولید گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی می‌شود.

وی با اشاره به جلسه دیروز (سه‌شنبه 16 آبان‌ماه) کارگروه مشترک گفت: در این کارگروه مصوب شد منع صادراتی برای محصولاتی مانند سود کاستیک، بنزن، استایل منومر، پی‌.وی.سی، کریستال ملامین، ال.ای.وی، پلی‌اتیلن برداشته شود، اما هم‌چنان برای صادرات محصولات مانند جوش‌شیرین، کربنات سدیم، پلی‌پروپیلن، پت، ای.بی.اس، پلی استایرن، پی.بی.آر و اس.بی.آر، دی.او.پی، ویل استات منومر و اتانول آمین‌ها منع صادراتی وجود دارد.

استثنا برای صادارت محصولات دارای ممنوعیت صادرات

زیار هم‌چنین از امکان صادرات برخی از محصولاتی که در لیست ممنوعیت صادرات قرار دارند، خبر داد و گفت: با توجه به این‌که برخی از تولید‌کنندگان از خارج کشور وام گرفته‌اند و باید پرداخت‌های خود را با ارز انجام دهند نیاز به فروش ارزی محصولات خود دارند، براین اساس این تولید‌کنندگان با تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می‌توانند نسبت به صادرات محصولات خود تنها به میزان پرداخت بدهی‌های ارزی اقدام کنند.


[h=4]ممنوعیت صادرات برای محصولات نیمه خام[/h]
وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات دیگری از پتروشیمی را دارید گفت: در حال بررسی هستیم تا مانع صادرات برخی محصولاتی که در صنایع پایین‌دستی تولید می‌شود، شویم؛ چرا که این محصولات نیمه خام هستند و فرآیند تولید آن‌ها نهایی نشده است. به عنوان مثال محصولی مانند گرانول پی.وی.سی ماده نیمه خام محسوب می‌شود و باید طی فرآیند تولید به ماده با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی البته با اشاره به این‌که تناژ این محصولات بسیار پایین‌ است و در صنایع کوچک تولید می‌شوند، گفت: اما چون روند ارزش افزوده آنها کامل نشده است باید روند ارزش افزایی آن‌ها طی شود.

زیار از تهیه لیستی از این نوع محصولات نیمه‌خام پتروشیمی در کارگروه مشترک خبر داد و گفت: انتظار داریم که این محصولات نیمه خام بعد از رسیدن به ارزش افزوده خود از کشور خارج شوند.


وی با تاکید بر این که مصنوعات و تولیدات پایین‌دستی پتروشیمی منعی برای صادرات ندارند، گفت: باتوجه به این‌که تولید این نوع کالاها نهایی شده‌اند و بالاترین ارزش افزوده را برای کشور به همراه دارند، صادرکنندگان می‌توانند روند صدور این نوع کالاها را ادامه دهند.



[h=4]تولیدکننده اصلی؛ تنها صادر کننده[/h]
او هم‌چنین افزود: برای اطمینان از این که محصولات فروخته‌شده در بورس به صورت خام از کشور صادر نمی‌شوند، دیروز کارگروه مصوب کرد که تنها تولید‌کننده اصلی یا نماینده آن مجوز صادرات محصول را داشته باشد. این‌گونه کسانی که محصولات خام پتروشیمی را از طریق بورس یا هرجای دیگری تهیه می‌کنند نمی‌توانند نسبت به خروج آن اقدام کنند. با توجه به این‌که قیمت ارز نیز افزایش یافته است قاچاق این محصولات به صرفه نخواهد بود.


رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در مورد دلیل اجرای این مصوبه کارگروه توضیح داد: پیش از این محصولات پتروشیمی مورد نیاز داخل کشور بدون هیچ گونه منعی از طریق گمرک به خارج صادر می‌شد و این‌گونه تولید‌کننده داخلی برای تهیه مواد اولیه خود با مشکل مواجه می‌شد. کارگروه مشترک نیز برای برطرف کردن این مشکل این تصمیم را گرفت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سومین نفتکش ایرانی 24 روز دیگر در "دیسان" لنگر می‌اندازد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91081711123
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷



پایگاه خبری بلومبرگ از حرکت یک نفتکش ایرانی به سمت کره جنوبی و تداوم واردات نفت این کشور از ایران در ماههای آتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) یک نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت بندر دیسان کره جنوبی است که نشان می‌دهد این کشور آسیایی همچنان به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

نفتکش غول پیکر "موشن" که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت است، روز سه‌شنبه جزیره خارگ را ترک کرد و در حال عزیمت به سمت بندر دیسان در سواحل غربی کره جنوبی است. شرکت ملی نفتکش ایران صاحب این کشتی است. شرکت هیوندای اویل بانک که در حال وارد کردن محموله نفتی ایران است، یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش 395 هزار بشکه در روز را در بندر دیسان اداره می‌کند.

پس از اینکه شرکتهای نفتی کره جنوبی به دلیل تحریمها علیه ایران، پوشش بیمه اروپایی برای نفتکش‌های حامل نفت ایران را از دست دادند، این کشور خرید نفت خام از ایران را به مدت دو ماه متوقف کرد. پس از این تحریم‌ها، ایران با استفاده از نفتکش‌های خود برای تحویل محموله‌های نفتی صادراتی به کره جنوبی اعلام آمادگی کرد. به گفته سخنگوی شرکت نفتی اس کی انرژی، این شرکت یکی از این محموله ها را در دوم اکتبر در بندر اولسان تحویل گرفت.

همچنین نفتکش "مریگلد" نیز محموله جداگانه ای را در 28 اکتبر به کره جنوبی تحویل داد. سومین محموله که توسط نفتکش وی ال سی سی حمل می‌شود و روز گذشته جزیره خارگ را به مقصد کره جنوبی ترک کرد، 24 روز دیگر به بندر دیسان می‌رسد.

کره جنوبی تقریبا تمام نفت خام مورد نیاز خود را وارد می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] هیچ سانحه‌ای نمی‌تواند صادرات نفت ایران از خارگ را متوقف کند
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91081710854
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱



مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: با توجه ویژه‌ای که در شرکت پایانه های نفتی ایران به پدافند غیرعامل وجود دارد، هیچ سانحه و حادثه ای صادرات نفت را از پایانه نفتی خارگ متوقف نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سید پیروز موسوی در حاشیه گردهمایی پدافند غیرعامل با اعلام این مطلب افزود: به منظور اجرای پدافند غیرعامل، تعمیرات گوی‌های شناور به منظور پایداری عملیات صادرات و جلوگیری از قطع صادرات در زمان بحران، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش ظرفیت مخازن ذخیره سازی استراتژیک نفت‌خام نیز مراحل اجرایی احداث مخازن زیر زمینی نفت در نیز در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت نفت، موسوی ایجاد دیواره های دفاعی و پیشگیری های لازم برای مبارزه با اقدامات سایبری دشمن، انجام مانورهای مختلف نفت ریزی،مقابله با حریق مخازن، تاسیسات و اسکله ها در سطح مناطق عملیاتی خارگ، نکا، عسلویه و همچنین آموزش و فرهنگ سازی در سطح شرکت و جزیره خارگ همراه با اهالی بومی و سازمان های دولتی را از اقدامات شرکت پایانه های نفتی ایران در حوزه پدافند غیرعامل برشمرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای نفت به زیر 111 دلار کاهش یافت
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91081710803
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳



نفت در بازارهای جهانی امروز(چهارشنبه) پس از محرز شدن پیروزی باراک اوباما در انتخابات آمریکا کمتر از 111 دلار در هر بشکه معامله شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز(چهارشنبه) پس از محرز شدن پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در بحبوحه ضعف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا که روی سرمایه گذاران تاثیر منفی می‌گذارد، کمتر از 111 دلار در هر بشکه معامله شد.

بر این اساس نفت برنت دریای شمال پس از افزایش سه درصدی روز گذشته، امروز(چهارشنبه) با 57 سنت کاهش 110 دلار و 50 سنت در هر بشکه معامله شد و قیمت نفت سبک آمریکا با 58 سنت کاهش به 88 دلار و 13 سنت در هر بشکه رسید.

اما به دلیل نگرانی‌ها درباره عرضه نفت که از خشونت در خاورمیانه ناشی می‌شود، کاهش قیمت نفت محدود بود.

تونی نونان، مدیر ریسک در شرکت میتسوبیشی گفت: ما نهایتا از پشت سر گذاشتن انتخابات خوشحالیم اما این فقط آغاز راه است. وی افزود: در حال حاضر تمرکز روی مشکلات مالی و خاورمیانه است. اقتصاد جهانی همچنان ضعیف است.

بحث بحران مالی یونان نیز یکی دیگر از موارد تمرکز است و پارلمان این کشور قرار است امروز به یک مجموعه جدید از کاهش دستمزد و حقوق بازنشستگی رای بدهد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ایران حق خود را برای قطع صادرات نفت محفوظ می‌داند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91082415731
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱



وزیر نفت با اشاره به این‌که ایران هیچ‌گاه از منابع انرژی به عنوان حربه استفاده نکرده است، تصریح کرد: با این حال حق خود را برای مقابله به مثل و قطع صادرات نفت محفوظ می‌دانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی در آخرین روز اجلاس اسکاپ افزود: در صورت تداوم سیاست قدرت‌های سلطه گر و تحریم یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران حق خود را برای مقابله به مثل و قطع صادرات نفت و همچنین تحریم کالاها محفوظ می‌داند.
وزیر نفت همچنین تصریح کرد:‌تا سال 94 میزان تولید نفت تا 5.4 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد و این از برنامه‌های جدی دولت به شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که دوران دسترسی آسان به انرژی‌های هیدروکربنی به سر رسیده است، خاطرنشان کرد: صنعت نفت و گاز جهان تشنه سرمایه‌گذاری است اما این منابع در بخشی از میادین کاهش یافته است.
وزیر نفت با انتقاد از رویکردهای مغرضانه و تبعیض آمیز سیاسی به جای رویکرد آزاد و انجام فعالیت‌های مناسب اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری اظهار کرد: این اقدامات باعث ایجاد محدویت سرمایه‌گذاری در برخی میادین بزرگ نفتی جهان شده و آسیب‌های حاصل از این رویکرد نادرست در عرصه بین المللی پیامدهای فراوانی را در پی دارد.
وی با بیان این‌که ایجاد فاصله بیشتر بین مصرف کننده وتولیدکننده برای بازار نفت مضر است، تصریح کرد: بازار عرضه نفت به صورت سنتی و بازار تقاضا به شکل مدرن امروز باعث جلوگیری از دسترسی آسان به جریان آزاد فن‌آوری شده است.
وزیر نفت با بیان این‌که صنعت نفت در دوران مختلف شاهد فراز و فرودهای مختلف بوده است، گفت:‌اگرچه ارزش واقعی نفت رشد اندکی داشته است اما در این بخش شاهد مکانیزم های سنتی عرضه نفت و گاز هستیم؛ اما باید بدانیم که نفت وگاز فقط کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه‌ای به شمار می رود.
قاسمی با اشاره به این‌که نباید نحوه قیمت گذاری در بخش نفت در حوزه گاز نیز تکرار شود، تصریح کرد: با جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی باید ارزش محصول حفظ شود و پس از آب و خاک، منابع هیدروکربنی ارزشمندترین منابع کره زمین محسوب می شود.
وی گفت: باگذشت بیش از 150 سال از دسترسی بشر به نفت، نیمی از منابع به مصرف رسیده است و این سوال مطرح می‌شود که آیا برای مصرف باقیمانده این منابع نیز به 150 سال نیاز است و آیا در ساختار حقوقی عرضه و تولید نفت دسترسی منصفانه و تقسیم عادلانه لحاظ شده است؟
وزیر نفت ایران را یکی از بنیان‌گذاران کنگره جهانی نفت، اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز دانست و خاطرنشان کرد: ایران هم اکنون صاحب 12 درصد ذخایر نفت جهان و 17 درصد منابع گاز جهان است و این منابع می تواند تا چند دهه آینده حفظ شود.
قاسمی با بیان این‌که ایران نه تنها با وجود تحریم‌های سیاسی برای عرضه انرژی هیچ گاه از این منابع به عنوان حربه استفاده نکرده است، اضافه کرد:‌ در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری شده است که نیاز سالانه 30 میلیارد دلاری سالیانه، فضایی را برای کار مشترک میان کشورها و ایران فراهم می‌کند.
وزیر نفت در پایان با اشاره به جلوگیری از خام فروشی نفت خاطرنشان کرد: در برنامه ایران جهت جلوگیری از خام فروشی نفت 50 درصد از تولید به فرآورده تبدیل و به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] گازوئیل سهمیه‌بندی می‌شود/ واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91082415305

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴



وزیر نفت از سهمیه‌بندی گازوئیل برای خودروهای گازوئیلی و نیز بخش صنعت خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی با اشاره به این‌که اختلاف قیمت گازوئیل تولید داخل با کشور‌های همسایه و نیز متوقف‌شدن مرحله‌ دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها باعث شده دوباره قاچاق گازوئیل افزایش چشم‌گیری داشته باشد از سهمیه‌بندی سوخت خودروهای سنگین گازوئیلی خبر داد.
وی هم‌چنین تاکید کرد: صنایع نیز برای سوخت مورد نیاز خود باید کارت هوشمند دریافت کنند و سوخت آنها سهمیه‌بندی شود.
به گفته‌ قاسمی جلساتی به همین منظور با مسوولان مربوطه برگزار شده و در آینده نیز جلساتی در این زمینه برگزار خواهد شد.
وزیر نفت با بیان این‌که در حال حاضر دولت یارانه سنگینی برای انرژی پرداخت می‌کند، گفت: به همین دلیل این موضوع سختی‌های زیادی ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر این‌که باید با پدیده قاچاق به‌طور جدی مبارزه کرد، گفت: اگرچه گام اول قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها برداشته شد، اما اجرای این قانون در مرحله‌ دوم متوقف شد. به همین دلیل قاچاق سوخت که با اجرای این قانون کاهش یافته بود، دوباره افزایش یافته است.
وزیر نفت با اشاره به اختلاف قیمت سوخت عرضه شده در کشور نسبت به کشور‌های همسایه گفت: در حالی که قیمت یک لیتر آب در ایران 500 تومان است سه لیتر گازوئیل 450 عرضه می‌شود.
[h=4]واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شد[/h] وی با اعلام این‌که واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شده است، خاطر نشان کرد که در تلاش هستیم تا دوباره واردات گاز از این کشور برقرار شود. ضمن این‌که در صورت ادامه توقف واردات گاز تمهیدات لازم برای گاز مورد نیاز استان‌های شمالی اندیشیده شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت رونمایی شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91082415420
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹



نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت بنزین پایه‌ اتانول‌دار و هیدروکمپرسور‌های گاز طبیعی فشرده با حضور وزیر نفت رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با رونمایی از نسل جدید کارت هوشمند سوخت انحصار ساخت این نوع کارت‌ها توسط متخصصان ایرانی شکسته شد.
پیش از این کارت هوشمند خام مورد استفاده در سامانه هوشمند سوخت از شرکت خارجی به صورت انحصاری تامین می‌شد و این وابستگی فنی در طراحی سامانه‌ هوشمند سوخت ایجاد کرده بود و همیشه مدیران نفتی نسبت به این موضوع نگران بودند، اما با تلاش کارشناسان داخلی در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی این انحصار شکسته شد.
با تعریف پروژه‌ بومی‌سازی و پیاده‌سازی نسل جدید کارت هوشمند سوخت در سال 90 برنامه فنی و اجرایی برای شکست این انحصار طرح‌ریزی شد که با تلاش مدیریت سامانه‌ هوشمند سوخت این امر طی یک مرحله‌ آزمایشی در فروردین‌ماه 91 به نتیجه رسید و پس از ثبت سفارش نتایج مثبت این مرحله از ابتدای آبان‌ماه نسل جدید کارت مبتنی بر فن‌آوری جاواکار و بدون وابستگی به یک شرکت خاص به مرحله‌ عملیاتی رسید.
از مزایای این طرح صرفه‌جویی مالی طراحی و پیاده‌سازی مبتنی بر فن‌آوری‌های غیروابسته و باز، توانایی عرضه مجموعه خدمات جدید علاوه بر ارائه‌ خدمات قبلی سامانه هوشمند سوخت، ارائه خدمات متنوع بانکی و خدمات مدیریت وفاداری مشتریان است.
** دستیابی به دانش فنی هیدروکمپرسور‌های CNG
همچنین در مراسمی با اعلام دستیابی ایران به دانش فنی هیدروکمپرسور‌های CNG اعلام شد که کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده است.
به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در مقیاس و ظرفیت پایین و به صورت نخبه‌ وظیفه تعریف پروژه پژوهشی برای ساخت هیدروکمپرسور و بهره‌گیری عملیاتی از آن در جایگاه CNG در دستور کار شرکت‌ ملی فرآورده‌های نفتی قرار گرفته است.
با اجرای این پروژه و بازرسی کامل به دانش فنی تولید این محصول که برای اولین‌بار در خاورمیانه صورت می‌گیرد، ایران به خودکفایی رسیده است.
کمپرسور هیدرولیک هیدروکمپرسوری است که انتقال قدرت برخلاف کمپرسور‌های مکانیکی از طریق جریان روغن و با به‌کارگیری عملگر‌های خطی از نوع هیدرولیک میسر می‌شود.
در این کمپرسور الکتروموتور با استفاده از جریان الکتریسته توان مکانیکی را به وجود می‌آورد. از مزایای این پروژه کاهش هزینه‌های ساخت، کاهش زمان ساخت، کاهش مصرف انرژی از 10 تا 30 درصد، افزایش عمر دستگاه و کاهش ضایعات بر اثر کاهش استهلاک قطعات، کاهش لرزش در دستگاه، کاهش آلودگی صوتی، عدم نیاز به سیستم روانکاری مجزا، عملکرد خطی به جای چرخشی، افزایش ظرفیت دستگاه، کاهش حرارت در دستگاه و عدم نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده، جرم کمتر و حجم کمتر و بدون فنداسیون برای نصب دستگاه است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بی‌نیازی از واردات گاز با تولیدی شدن فازهای جدید پارس جنوبی/ صادرات نفت ایران رو به افزایش است

بی‌نیازی از واردات گاز با تولیدی شدن فازهای جدید پارس جنوبی/ صادرات نفت ایران رو به افزایش است

رستم قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که افزایش تولید گاز مساوی است با عدم نیاز به واردات گاز، گفت: طبیعی است که با اتمام فازهای پارس جنوبی که مراحل نهایی را طی می‌کنند قطعا نیاز است که گاز کمتری وارد شود.

وی پیش از این با اعلام این که واردات گاز ترکمنستان به ایران متوقف شده است، خاطر نشان کرده بود که در تلاش هستیم تا دوباره واردات گاز از این کشور برقرار شود. ضمن این‌که در صورت ادامه توقف واردات گاز تمهیدات لازم برای گاز مورد نیاز استان‌های شمالی اندیشیده شده است.

ایران به علت افزایش مصرف گاز در فصل سرد با کشور ترکمنستان قرارداد واردات گاز با حجم روزانه 45 میلیون متر مکعب و به مدت 15 سال دارد که امسال به دلیل فشارهای امریکا و غرب بر کشور ترکمنستان واردات گاز از این کشور متوقف شد.

تولید گاز از فازهای 15 و 16 تا پایان امسال

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به این سوال که باتوجه به این‌که هنوز مرجله پیش‌راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که وعده تولید گاز از آن در پایان فصل پاییز داده شده، عملیاتی نشده است آیا در زمان اعلام شده تولید از آنها محقق می‌شود یا خیر؟ به ایسنا گفت: ان شاء الله تا پایان امسال این دو فاز افتتاح و تولید گاز از آن آغاز می‌شود.

قاسمی همچنین با اظهار این که سایر فازهای میدان گازی پارس جنوبی نیز به ترتیب در مدار تولید قرار خواهند گرفت، در مورد زمان تولید گاز از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اذعان کرد که باید برنامه زمان‌بندی این فازها دقیق‌تر شود.

برنامه خوبی برای توسعه پارس جنوبی تدوین شده است

پیش از این قاسمی با خوب توصیف کردن پیشرفت فاز‌های در حال توسعه پارس جنوبی گفته بود که زمان مناسب برای تکمیل هر فاز پارس جنوبی 62 ماه است. در حالی که شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال و انی در بهترین زمان فاز‌های پارس جنوبی را 52 ماهه تکمیل کردند، پیشرفت فاز‌های جدیدی که توسط پیمانکاران داخلی در حال توسعه است بسیار بیش از پیمانکاران خارجی است. به‌طوری که با گذشت 28 ماه از شروع کار پیشرفت برخی از فاز‌ها به 70 درصد هم رسیده است که این موضوع در دنیا بی‌سابقه است.

وی با تاکید بر این‌که آمار ارائه شده از پیشرفت فاز‌های جدید پارس جنوبی واقعی است، گفت: برای آنکه زودتر به نتیجه برسیم و تولید 700 میلیون مترمکعب گاز از این میدان گازی محقق شود، برنامه خوبی تدوین شده است.

به گفته‌ی این عضو هیات دولت پیشرفت فاز‌های جدید پارس جنوبی از زمان پیش از شروع موج جدید تحریم‌ها بیشتر بوده است.

به گزارش ایسنا، طبق برنامه تولید گاز از فازهای 12، 15و 16، 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی باید تا پایان امسال وارد مدار تولید ‌شود و تولید گاز از فازهای 22، 23 و 24 نیز در سال 1392 محقق می‌شود.

با تولیدی شدن هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی تولید ایران از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان در سال 1392 به حدود 550 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر تولید از 10 فاز اول پارس جنوبی عملی شده است که حاصل آن روزانه بیش از 290 میلیون متر مکعب گاز است که با تکمیل و یا تولید زودهنگام از هشت فاز در حال توسعه تا پایان سال 92 حجم تولید از این میدان مشترک با افزایش 250 میلیون متر مکعبی به حدود 550 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

اعتبار کل طرح توسعه این طرح، پنج میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام شده است که تاکنون بیش از 2 میلیارد و 241 میلیون دلار از این مبلغ هزینه شده است. همچنین از صندوق توسعه ملی نیز برای شتاب بخشی به پیشرفت این طرح منابع مالی اختصاص یافته است.

برای تکمیل فازهای میدان گازی پارس جنوبی حدود 40 میلیارد دلار نیاز است؛ یعنی هر سال 20 میلیارد دلار تا هدف تولید 800 میلیون متر مکعب گاز در روز محقق شود. این در حالیست که سرمایه مورد نیاز برای توسعه بزرگترین میدان گازی ایران در سال گذشته 22میلیارد دلار تصویب شده بود که فقط 50درصد ازآن تامین شد. البته در سال گذشته با وجود تامین نشدن سرمایه مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی حدود 40 میلیارد دلار عاید کشور شد.

بودجه سال 1391 این شرکت نیز 21 میلیارد دلار مصوب شده است که به گفته سوری، در صورت تامین 40 میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز فازهای پارس جنوبی طی دو سال می‌توان سالانه 110 میلیارد دلار درآمدزایی کرد. البته اگر هر بشکه نفت را 50 دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل به میزان 110 میلیارد دلار در سال خواهد بود. این در حالیست که در صورت محاسبه هر بشکه نفت 100 دلار، این رقم به بیش از 220 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

صادرات نفت ایران رو به افزایش است

وزیر نفت با اشاره به افزایش روز به روز صادرات نفت ایران نسبت به روزهای اول تحریم،گفت: با تشکیل صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات داخلی صنعت نفت مشکلات مالی آنها برطرف می شود.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی گفت: هرچه به روزهای سرد نزدیک می شویم، قطعا تقاضا برای نفت افزایش می یابد که این امر می تواند در قیمت نفت نیز موثر باشد.

وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون قیمت هر بشکه نفت اوپک بیش از 100 دلار است که این قیمت مطلوب ما و دیگر کشورهای عضو اوپک است، ولی امیدواریم این قیمت در روزهای آتی نیز افزایش یابد.

قاسمی با اشاره به وضعیت صادرات نفت ایران تصریح کرد: در روزهای اول تحریم فروش نفت ایران کاهش یافت،اما هرچه زمان می گذرد وضعیت صادرات نفت بهبود پیدا می کند و هم اکنون نیز سعی می کنیم صادرات نفت را افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: یکی از اولویت های وزارت نفت حمایت همه جانبه از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت و گاز است که با تشکیل این صندوق و حمایت مالی از سازندگان تجهیزات نفتی هم چرخ صنعت نفت می چرخد و هم آنکه سازندگان تجهیزات مورد نیاز صنعت دیگر مشکلات مالی نخواهند داشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایان خوشی اماراتی‌ها با انتقال گاز میدان سلمان به عسلویه؛ آغاز تولید گاز از این میدان تا پایان امسال

پایان خوشی اماراتی‌ها با انتقال گاز میدان سلمان به عسلویه؛ آغاز تولید گاز از این میدان تا پایان امسال

محمدباقر سلیمانی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که کار توسعه میدان سلمان از شرکت توسعه پترو ایران گرفته شد و به شرکت نفت فلات قاره سپرده شده است، گفت: طرح تکمیل توسعه‌ی میدان سلمان برای برطرف کردن نواقص برخی تجهیزات باید طی هشت ماه انجام شود که امیدواریم تا پایان امسال این امر به نتیجه برسد.

او با اشاره به این‌که ساخت خط لوله انتقال گاز این میدان توسط شرکت مهندسی و توسعه (متن) در حال انجام است، خاطر نشان کرد: شرکت نفت فلات قاره و پیمانکار در حال انجام بازرسی فنی خط لوله قدیم برای تعمیر و ترمیم آن است.

به گفته‌ی مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره خط لوله انتقال گاز میدان سلمان به عسلویه نیز درحال پیگیری است.

سلیمانی گفت: اگر خطوط انتقال گاز میدان مشترک سلمان تکمیل شوند، گاز تولید شده از این میدان یا به طرف عسلویه برای تزریق به خط لوله سراسری و یا برای صادرات فرستاده می‌شود.

پایان خوشی اماراتی‌ها با انتقال گاز سلمان "فارسی" به عسلویه

گاز تولیدی از میدان سلمان در ابتدا قرار بود به امارات صادر شود. به همین منظور با شرکت کرسنت (یکی از سهامداران اصلی شرکت دانا گاز امارات) قراردادی امضا شد که طبق آن صادرات گاز سلمان از شهریورماه سال 1384 باید آغاز می‌شد.

البته بعد از مدتی این قرارداد به دلیل تعیین قیمت پایین گاز متوقف و صادرات آن منوط به تغییر قیمت گاز شد. با توجه به طولانی شدن مذاکرات درباره قیمت گاز، دستور ساخت خط لوله‌ای‌ 300 کیلومتری از سیری به عسلویه در تابستان سال 87 به‌صورت یک طرح استراتژیک صادر شد.

ساخت این خط لوله، یک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات برای صادرات گاز، علاوه بر تحویل گاز میدان سلمان می‌توان درصورت نیاز به گاز بیشتر در تابستان، از گاز تولیدی عسلویه استفاده کرده و به‌وسیله این خط لوله آن را به سمت امارات منتقل کرد.

از سوی دیگر در صورتی که ایران و امارات در این زمینه به نتیجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلویه منتقل می‌شود و برای جبران بخشی از کمبود گاز ایران در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، توسعه میدان نفت و گاز سلمان مشترک با امارات در سال 1379 به شرکت توسعه پتروایران واگذار شد و قرار بود که تا سال 84 این طرح تکمیل شود و در نتیجه آن، تولید کشور در نفت خام 50 هزار بشکه و در گاز حدود 540 میلیون فوت مکعب افزایش یابد.

اگر چه برداشت نفت از سلمان توسط ایران پیش از این آغاز شده است اما بعد از گذشت 11 سال از شروع توسعه این میدان سهم ایران از برداشت گاز صفر است. این در حالی است که هم اکنون امارات روزانه 640 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند.

از سوی دیگر در حالی تولید گاز از میدان سلمان با تاخیر روبه رو است که سه چهارم از مخزن میدان سلمان متعلق به ایران و یک چهارم آن در اختیار امارات است
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران ساخت خط لوله بزرگ انتقال گاز به سوریه را آغاز کرد

ایران ساخت خط لوله بزرگ انتقال گاز به سوریه را آغاز کرد

به گزارش فارس به نقل از زایا، یک خط لوله بزرگ از ایران به سوریه در دست ساخت است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود، این خط لوله که به طول 1500 کیلومتر است در نیمه دوم سال 2013 کامل شود. این خط لوله پیش از ورود به سوریه از بغداد، پایتخت عراق عبور خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، این اقدام زیرکانه ایران، 2 کشور عراق و سوریه را با حدود 25 میلیون مترمکعب گاز در روز تغذیه خواهد کرد. هزینه ساخت 225 کیلومتر از خط لوله ایران 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

قرارداد این خط لوله 10 میلیارد دلاری در سال گذشته در عسلویه میان وزرای مربوطه ایران و سوریه به امضا رسیده است.

همچنین این خط لوله از میدان گازی عسلویه تهران در خلیج فارس تامین می‌شود. سهم ایران از این میدان تقریبا 16 تریلیون مترمکعب این ذخایر گازی است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجتمع گاز پارس جنوبی 44درصد گاز مصرفی کشور را تامین می کند

مجتمع گاز پارس جنوبی 44درصد گاز مصرفی کشور را تامین می کند

به گزارش ایرنا، جواد اوجی روز دوشنبه در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه بوشهر افزود: بیش از 50 هزار واحد صنعتی بزرگ وکوچک در کشور، گاز طبیعی مصرف می کنند.

وی اضافه کرد: این صنایع از آغاز امسال تاکنون به صورت میانگین روزانه 83 میلیون مترمکعب گاز دریافت کرده اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: استفاده از گاز به جای سوخت مایع درصنایع کشور، باعث کاهش آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

اوجی اظهار داشت: به همین دلیل گازرسانی به صنایع با هدف کاهش مصرف سوخت های مایع دراین بخش از اولویت های مهم شرکت ملی گاز ایران است.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر نفت صبح روز دوشنبه از فازهای مجتمع گازی پارس جنوبی دیدن کردند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودکفایی کشور در تعمیر توربینهای شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی

خودکفایی کشور در تعمیر توربینهای شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی

به گزارش نفت نیوز، مدیر عامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت : مهندسان ایرانی با تعمیر و راه اندازی توربین های ایستگاه تقویت فشار گاز ، انحصار معدود شرکت های خارجی را در این زمینه شکستند.
آقای احمد سراجی افزود : متخصصان داخلی در این تعمیرات موفق شدند با مهندسی معکوس علاوه بر دستیابی به دانش فنی – امکانات جدیدی نیز به این توربینها اضافه کنند.
وی همچنین از ساخت بیش از 200 قطعه مورد نیاز در میادین گازی و ایستگاههای تقویت فشار و خطوط انتقال این شرکت در داخل کشور خبر داد و گفت : با استفاده از توان شرکتهای داخلی ساخت این قطعات در راستای بی اثر کردن تحریمها با موفقیت انجام شد.
شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی به مرکزیت شیراز از 9 میدان گازی در استانهای فارس ، بوشهر و هرمزگان روزانه بیش از250 میلیون متر مکعب معادل 50 درصد گاز مصرفی کشور را تولید می کند و بزرگترین تولیدکننده گاز کشور محسوب می شود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقدیر وزیر نفت از 14 مدیر برگزیده پارس جنوبی

تقدیر وزیر نفت از 14 مدیر برگزیده پارس جنوبی

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مهندس رستم قاسمی که روز های پنجشنبه و جمعه به عسلویه سفر کرده بود پس از بازدید از طرحهای در دست ساخت فازهای 12 ، 13 ، 14 ، 15 و 16 ، 17 و 18، 20 و 21 و نیز 22 تا 24 و دریافت گزارش های مربوط به پیشرفت هریک از فازهای گازی طی مراسمی از مدیران و کارشناسان منتخب در طرحهای عملیاتی که حائز بالاترین رتبه اثر بخشی و کارایی در پروژه های خود بودند با اهدای لوح سپاس تقدیر و تشکر کرد .

وی در این نشست طی سخنانی اجرای طرحهای توسعه پارس جنوبی و افزایش توان تولید گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی را موجب نمایش توانمندی و خودکفایی صنعت نفت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در چشم جهانیان ذکر کرد .

قاسمی عنوان کرد: اکنون پارس جنوبی با توان تولید 295 میلیون متر مکعب گاز و 375 هزار بشکه میعانات گازی در روز در مجموع به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز و میعانات گازی کشور می باشد که با راه اندازی طرحهای دردست اجرا این مقادیر به 775 میلیون متر مکعب گاز و یک میلیون بشکه میعانات گازی درروز افزایش خواهد یافت. به گفته قاسمی ، وزارت نفت تولید هرچه سریعتر از میادین مشترک را در دستور کار قرار داده و کلیه امکانات و منابع صنعت نفت را برای برداشت هر چه بیشتر و سریعتر گاز و نفت از میدان مشترک پارس جنوبی بسیج کرده است.

وی درجمع مدیران و دست اندرکاران پارس جنوبی و جمعی از مدیران عامل شرکتهای اصلی پیمانکاری روحیه جهادی ، تلاش و کار شبانه روزی و خود باوری همراه با توکل به عنایات الهی را عامل اصلی موفقیت طرحهای پارس جنوبی عنوان کردد. وزیر نفت گفت: این موفقیتها در افزایش توان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی در زمانی انجام می گردد که دشمنان صنعت نفت کشور را درشرایط تحریم های شدید و همه جانبه قرار داده اند.

در متن تقدیر از مدیران، مجریان و دست اندرکاران پارس جنوبی که به امضای معاون محترم وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس رسیده ، آمده است :

((... به جهت جدیت ، دلسوزی ، پیگیری امور ، سرعت و کیفیت در پیشبرد طرحهای عظیم ملی ازعملکرد مطلوب شما مدیران ، مجریان و متصدیان امور نفت و گاز پارس تقدیر و تشکر می نمایم...))

وزیر نفت تاکید کرد: تشویق اثربخش مجریان و دست اندرکاران پروژه ها و طرحهایی که به پیشرفت های مطلوب و یا چشمگیر (با حد نصاب های مشخص شده) دست یافته اند به عنوان یک سیاست پایدار و مستمر در میادین مشترک بویژه در پارس جنوبی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی همچنین با هشدار و تذکر به مدیران برخی طرحهایی که با تاخیر مواجه بوده و نتوانسته اند به حداقل پیشرفت قابل قبول ماهانه دست یابند افزود: پیمانکاران و مجریان باید با برنامه ریزی و ورود به جزییات مهم و شناسایی اقلام مورد نیاز طرحها ، نسبت به تامین اقلام کسری و استقرار مدیران و مدیران ارشد طرحها و پروژه ها و نیز پیمانکاران ، مشاوران و کارفرما در محل اجرای طرحها و تمرکز بر اجرا با کار شبانه روزی ، زمینه و شرایط تسریع در روند اجرای طرحها را به طور عاجل فراهم نمایند.وزیر نفت گفت: قطعا اعضای کنسرسیوم هایی مطابق برنامه تعیین شده پیش نروند مشمول تنبیه ، جریمه و یا کاهش کاری و حتی برکناری خواهند شد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورود بانک مرکزی برای تامین 10 میلیارد دلار خط اعتباری پروژه های نفتی

ورود بانک مرکزی برای تامین 10 میلیارد دلار خط اعتباری پروژه های نفتی

به گزارش نفت نیوز، محسن خجسته مهرˈ تصریح کرد: بر اساس بودجه امسال، بانک مرکزی موظف شد خط اعتباری 10 میلیارد دلاری را برای شتاب دهی به پروژه های بالادستی صنعت نفت اختصاص دهد، بر این اساس تسهیلاتی از منابع بانک مرکزی به صورت خط اعتباری و سپرده گذاری در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد.

وی با بیان این که، روند استفاده از منابع بانک مرکزی نسبت به صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری دارد، گفت: بر اساس برنامه موفق شدیم از منابع بانک مرکزی برای اجرای پروژه های اولویت دار استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان این که، پیمانکاران صنعت نفت می توانند بر اساس قانون بودجه سال 91 در مقابل صورت وضعیت کاری خود از وزارت نفت، اوراق مشارکت دریافت و سود این اوراق را برداشت کنند، افزود: فروش اوراق در مقابل صورت وضعیت پیمانکاران، علاوه بر شتاب بخشی به روند فروش اوراق، به عنوان اعتباری برای پیمانکاران در بانک ها محسوب می شود.

خجسته مهر در باره فعالیت کمیته صیانت از منابع نفت و گاز گفت: بسته جامع صیانت برداشت منابع نفت و گاز هم اکنون آماده شده است و جلسه این کمیته نیز تشکیل می شود.

معاون وزیر نفت در برنامه ‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که، بر اساس ماده 130 قانون برنامه، ضریب بازیافت منابع نفت و گاز باید یک درصد افزایش یابد، افزود: راهکارهای اجرای این بند از قانون آماده شده و قرار است در قالب بسته جامع در نشست های این کمیته بررسی و فرآیند تصویب آن طی شود.

خجسته مهر افزود: پس از بررسی ماده 130 قانون بودجه، ماده 229 این قانون نیز که بخشی از بسته جامع صیانت از منابع نفت و گاز را تشکیل می دهد، بررسی و در جلسه مطرح می شود.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار در قانون بودجه، اجازه استفاده از وام های بانکی به شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت داده شد.

خجسته مهر استفاده 18 درصدی از منابع صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از بخش خصوصی، مجوز انتشار 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ارائه مجوز به پنج وزارتخانه برای انتشار 15 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، اجازه به وزارت نفت برای فروش 10 میلیارد دلار سهام و اموال را از دیگر منابع تامین مالی پروژه های وزارت نفت به ویژه در بخش بالادستی اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری پیش تر از تامین هفت میلیارد دلار از اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای 26 طرح و تامین دکل های دریایی مورد نیاز صنعت نفت در سال جاری خبر داد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]گزارش ایسنا از اختلاف نظر نفتی ایران و عربستان
[/h]
[h=1] فرار به جلوی عربستان در میادین نفتی ایران!
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91090100548
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵




درحالی که ادعاهای اخیر عربستان مبنی بر ورود غیرمجاز ایران به محدوده میادین نفتی این کشور با سکوت رسانه‌ای وزارت نفت همراه شده بود، اظهارات اخیر سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور ابعاد جدیدی از این ماجرا را روشن کرد.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درحالی که عرب‌ها در روزهای گذشته ادعای نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران در میادین مشترک نفتی را مطرح کرده بودند، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته صراحتا این موضوع را رد و عربستان را متهم به انجام فعالیت اکتشافی در مرزهای ممنوعه کرد.
در چنین شرایطی با پیگیری‌های ایسنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که اکشافات ایران تنها در مرزهای آبی و خاکی خود صورت می‌گیرد و ایران برای اکتشاف وارد آب‌های هیچ کشوری نشده است.
شرکت ملی نفت ایران در مورد ادعای عربستان مبنی بر ورود ایران به آبهای این کشور برای اکتشاف منابع هیدروکربوری تاکید کرد که ایران تنها در مرزهای آبی و خاکی خود صورت می‌گیرد و ایران برای اکتشاف وارد آب‌های هیچ کشوری نشده است.
شرکت ملی نفت با تایید اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فعالیت‌های اکتشافی نفت در آبهای خلیج فارس تاکید کرد که ایران نسبت به توافقنامه‌های مرزی بین دو کشور ایران و عربستان متعهد است.
رامین مهمانپرست- سخنگوی وزارت خارجه- دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به ادعای ریاض مبنی بر تجاوز ایران به میدان‌های نفت و گاز این کشور اظهار کرده بود که این عربستان بود که در مناطق مرزی ممنوعه فعالیت‌های اکتشافی انجام داده است. به همین علت ایران تذکرات لازم را به این کشور داده‌است و تعهد کشور ما نسبت به توافقنامه‌های مرزی به سفیر عربستان در تهران منتقل شده است.
مهمانپرست در این باره گفت: سعودی‌ها دچار اشتباه شده‌اند. نقض توافق از طرف شرکت‌های سعودی بوده و اگر این مسئله پیگیری شود آنها باید مورد مواخذه قرار گیرند. مذاکره درباره‌ی محدودیت‌های مرز آبی بین ایران وعربستان در قوانین و اسناد بین‌المللی بین دو کشور قید شده است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران معتقد است هرگونه اختلافی از طریق فضای همکاری و روحیه تفاهم و مشارکت قابل حل است.
این در حالی‌است که عبدالله المعلمی - سفیر عربستان در سازمان ملل - هفته گذشته به روزنامه عکاظ گفت که در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل آنچه را که جزییات نقض کنوانسیون‌های رسمی و معاهدات بین ایران و عربستان از سوی ایران می‌خواند را تشریح کرده است.
وی در این نامه مدعی شد که دو قایق نیروی دریایی ایران یک کشتی شرکت نفتی آرامکو را رهگیری کرده و بالگردهای ایران چندین بار بر فراز یک میدان گازی در حصبه – این میدان در ایران فرزاد آ خوانده می‌شود- پرواز کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، ایران و عربستان در آب‌ها خلیج فارس در چهار نقطه باهم دارای میدان‌های مشترک نفت و گاز هستند، میدان‌های فروزان، میدان "فرزاد آ"، میدان آرش و میدان اسفندیار. در این میان ایران و عربستان تنها از میدان فروزان نفت خام برداشت می‌کنند.
[h=4]میدان فروزان[/h] میدان نفتی مشترک فروزان که در 100 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار دارد، بین ایران و عربستان سعودی مشترک است و عرب‌ها آن را مرجان می‌خوانند.
برداشت ایران از میدان مشترک نفتی فروزان روزانه کمتر از 45 هزار بشکه است که در صورت توسعه آن این عدد به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
البته شرکت نفت سعودی "آرامکو" عربستان با همکاری شرکت "مک درموت" آمریکا نیز در حال توسعه میدان نفتی فروزان است و در حال حاضر برداشت این کشور از این میدان حدود 405 هزار بشکه در روز اعلام می‌شود.
[h=4]میدان "فرزاد آ"[/h] میدان فرزاد A , B با ذخیره درجای 12.5 تریلیون فوت مکعب گاز، گاهی با نام میدان "پارسی" خوانده می‌شوند. قسمتی از میدان فرزاد A با کشور عربستان مشترک است و در این کشور "حصبه" نامیده می‌شود.
ایران آذرماه سال گذشته قرارداد توسعه و اکتشاف میدان "فرزاد آ" را با شرکت پتروپارس امضا کرده است.
[h=4]میدان آرش[/h] میدان مشترک آرش با ذخیره گاز درجای حدود یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای حدود 310 میلیون بشکه در سال 1960 کشف شد. این میدان در جنوب غربی جزیره خارگ و بین مرزهای سه کشور ایران، کویت و عربستان قرار گرفته است.
اکنون بنا به دلایل متعدد، بهره‌برداری از این میدان به تاخیر افتاده است. اختلافات از جایی شروع شد که کویت مدعی شد ذخایر گاز منطقه‌ای که ایران برای حفاری انتخاب کرده، با یکی از میاین این کشور به‌نام "الدوره" مشترک است و با تهدید به شکایت از ایران به نهادهای بین‌المللی، ایران را به متوقف کردن ادامه فعالیت‌های خود در این میدان مجبور کرد.
بعد از قبول مشترک بودن این میدان بین دو کشور ایران و کویت، تعیین میزان سهم دو کشور مورد بحث واقع شد. طرف ایرانی معتقد بود که نیمی از میدان آرش متعلق به ایران است، در حالی که طرف کویتی مدعی مالکیت بیش از 50 درصدی از این میدان است.
از سوی دیگر علاوه بر اضافه شدن کشور مدعی عربستان به جمع صاحبان میدان آرش، اختلاف کویت و عربستان بر سر مسیر خط لوله انتقال گاز تولیدی از این میدان گازی نیز از دیگر دلایل عقب افتادن اجرایی شدن این پروژه شد. البته ریاض و کویت در سال 2000 به توافقی دو جانبه در باره مرز آبی میان دو کشور دست یافتند.
با وجود این مذاکرات ایران و کویت برای تعیین خط مرزی از سال 1382 توسط کمیته مشترکی در وزارت امور خارجه و شرکت ملی نفت ایران با مسوولان کویت اغاز شده است و پس از 10 سال همچنان ادامه دارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش تولید میدان نفتی مشترک فروزان تا پایان امسال

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91090100017
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۲



مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره از افزایش تولید نفت‌خام میدان نفتی مشترک فروزان تا پایان امسال خبر داد.
محمد باقر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی مشترک فروزان گفت: توسعه این میدان به خوبی پیش می‌رود به‌طوری که قسمتی از پروژه که به شرکت توسعه ایران پترو واگذار شده بود، تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.
وی همچنین در مورد قسمت دیگر پروژه توسعه میدان مشترک فروزان که توسط شرکت مهندسی و تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است، گفت: این شرکت ساخت عرشه‌های طرح را برعهده گرفته است که باید طبق برنامه 20 ماهه پروژه را تحویل دهد.
به گفته‌ی مدیر امور تولید شرکت نفت فلات قاره این پایه عرشه در کشور کره جنوبی در حال ساخت است.
وی با اشاره به برنامه‌ی تزریق گاز به میدان فروزان گفت: از طریق تزریق گاز موقت به این میدان نفتی سال آینده حدود 5 تا 10 هزار بشکه افزایش تولید از این میدان خواهیم داشت.
ساخت دو عرشه میدان فروزان توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی انجام می‌شود که بنا بر اعلام قائم مقام پروژه‌های این شرک با توجه به اولویت وزیر نفت در تکمیل میادین مشترک نفت و گاز قرار شد ساخت دو عرشه مورد نیاز میدان نفتی فروزان توسط کره‌ای‌ها انجام شود.
‌درحال حاضر از این میدان نفتی روزانه کمتر از 40 هزار بشکه نفت تولید می‌شود که در صورت توسعه آن این عدد به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که با تکمیل طرح توسعه این میدان روزانه 10 میلیون دلار عاید کشور شود.
به گزارش ایسنا، شرکت ملی نفت ایران اردیبهشت‌ 1381 قرارداد اجرایی طرح توسعه‌ میدان نفتی فروزان را با هدف افزایش تولید در قالب بیع متقابل با شرکت پتروایران امضاء کرد و طبق قرار‌داد این شرکت موظف شد 65 هزار بشکه تولید نفت خام این میدان مشترک نفتی را افزایش دهد.
البته پس از مدتی شرکت نفت فلات قاره به عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی فروزان توانایی تولید نفت خام بیشتری دارد و برهمین اساس شرح و حال پروژه تغییر کرد و تغییرات جدیدی در طراحی‌ها و نوع تاسیسات صورت گرفت.
در نهایت این تغییرات هزینه‌ طرح توسعه‌ این میدان را افزایش داد و تامین مالی پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که این افزایش قیمت را شورای اقتصاد تصویب نکرد و پروژه متوقف شد. به پیشنهاد شرکت مهندسی و توسعه‌ نفت، قرار‌داد اجرای طرح توسعه‌ میدان فروزان فسخ و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد.
هم‌اکنون آخرین وضعیت برداشت از میدان مشترک نفتی فروزان روزانه کمتر از 45 هزار بشکه است و محمود زیرکیان‌زاده، مدیرعامل شرکت فلات قاره ابراز امیدواری کرده است که تولید ایران از میدان نفتی فروزان تا پایان امسال رشد 20 درصدی را تجربه کند و به بیش از 50 هزار بشکه در روز برسد.
علاوه بر این، هدف از اجرای طرح توسعه میدان فروزان که عرب‌ها آن را "مرجان" می‌نامند، ساخت تاسیسات جدید برای ارسال گازهای همراه نفت به جزیره خارک به‌منظور جلوگیری از سوزاندن آن، بررسی ظرفیت افزایش بیشتر تولید فروزان و شناسایی لایه‌های جدید تولیدی آن است.
با تکمیل طرح توسعه میدان فروزان، به جای سوزاندن روزانه 258 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، این حجم از گاز به عنوان خوراک به ان.جی ال خارگ منتقل می‌شود و بر همین اساس روزانه حدود یک میلیون دلار درآمدزایی صورت می‌گیرد.
البته شرکت نفت سعودی "آرامکو" عربستان با همکاری شرکت "مک درموت" آمریکا نیز در حال توسعه میدان نفتی فروزان است و در حال حاضر برداشت این کشور از این میدان حدود 405 هزار بشکه در روز اعلام می‌شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برنامه ایران برای جلوافتادگی گازی از قطر



مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه با بهره برداری از 5 فاز جدید پارس جنوبی برداشت گاز ایران و قطر برابر می‌شود، اعلام کرد: تا پایان سال جاری 7 دکل جدید دریایی در این میدان مشترک گازی مشغول به کار خواهد شد.
به گزارش مشرق، موسی سوری در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت برداشت گاز ایران از پارس جنوبی به مرز 300 میلیون مترمکعب در روز رسیده است، گفت: با بهره برداری از پنج فاز جددی 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی در مجموع نزدیک به 200 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز ترش از این میدان مشترک افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت تولید گاز ترش در سکوهای فاز 12 پارس جنوبی را روزانه 84 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در هر یک از 2 فاز 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی هم روزانه امکان برداشت 56 میلیون مترمکعب گاز ترش وجود دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با این افزایش برداشت و با توجه به سهم ایران از پارس جنوبی برداشت ایران و قطر در این میدان مشترک برابر خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به سهم ایران از میدان برداشت گاز با کشور قطر یکسان خواهد شد.

رستم قاسمی وزیر نفت هم اخیرا با تاکید بر اینکه در حال حاضر پارس جنوبی با توان تولید 295 میلیون متر مکعب گاز و 375 هزار بشکه میعانات گازی در روز در مجموع بزرگترین تولید کننده گاز و میعانات گازی کشور است، گفته است: با راه اندازی طرح‌های در دست اجرا ظرفیت تولید روزانه گاز به حدود 775 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

به گفته این عضو کابینه دولت دهم با اتمام فازهای باقیمانده، برداشت از پارس جنوبی به 770 میلیون مترمکعب که مشابه برداشت قطر بوده خواهد رسید.

ورود 7 دکل جدید به پارس‌ جنوبی


سوری در ادامه در خصووص توسعه ناوگان دکل های حفاری فعال در پارس جنوبی، توضیح داد: بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده تا پایان اسفند ماه سالجاری در مجموع هفت دکل جدید دریایی در پارس جنوبی مشغول به کار خواهند شد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر 13 دکل و جک آپ دریایی در فازهای مختلف پارس جنوبی مشغول به کار هستند، تبیین کرد: در مجموع پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد دکل های دریایی در این میدان مشترک به 20 دستگاه و تا سال ‌آینده به 28 دستگاه افزایش یابد.

به گزارش مهر، با موافقت وزارت نفت قرار است مبلغ 40 میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت خرید و یا اجاره دکل های حفاری دریایی در اختیار پیمانکاران پارس جنوبی قرار بگیرد.

پیش بینی می شود با ارائه این پیش پرداخت روند ورود دکل‌های جدید حفاری دریایی به فازهای پارس جنوبی تسریع ‌شود، این طرح پیشنهادی از اواخر سال گذشته تاکنون اجرایی شده است که در نهایت اجرای آن افزایش تعداد دکل‌های حفاری در میدان مشترک پارس جنوبی را به همراه داشته است.

در همین حال، محسن خجسته مهر معاون برنامه ریزی وزیر نفت اخیرا با تاکید بر اینکه افزایش تعداد دکل های حفاری در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، اعلام کرده است: تا پایان سال 1389 در مجموع تعدا 26 دستگاه دکل حفاری در میادین مشترک نفت و گاز ایران مشغول به کار بوده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل دکل‌های حفاری در میادین مشترک به 53 دستگاه افزایش یافته است، بیان کرده است: در مجموع در دو سال گذشته تعداد دکل‌های حفاری شاغل در میادین مشترک دو برابر شده است.
 

Similar threads

بالا