***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستاي گلم
نمي دونم چيكار كردم كه توفيق خوندن نهج البلاغه ازم صلب شده:w04:
ديگه زياد باشگاه نميام ولي اين تاپيك تنها تاپيكيه كه دلم براش تنگ ميشه:(
تورو خدا دعام كنيد، خيلي داغونم:cry:
دعام كنيد تا از دوباره حضرت امير (ع) يه گوشه چشمي به من بكنه
خيلي محتاج به دعاي شما عزيزان هستم
از آقا احسان هم ممنونم كه حداقل جمع بندي هاي هفتگي رو برام ميزاره تا بي نصيب نمونم:w27:
ممنون و يا علي:gol::gol::gol:

سلام بابک جان
امیدوارم مشکلت خیلی زود حل بشه و بازم از نظراتت استفاده کنیم, حیفه که آدمی مثل تو اینجا نباشه, سعی کن سریعتر به تاپیک برگردی
علی یارت:gol:
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
قناعت ، ثروتى است پايان نا پذير
یکشنبه: سیمای پرهیزکاران
نه معصیت گناهکارن به خدا زیان می رساند و نه اطاعت مومنان برای خدا سودی دارد
پرهیزکاران در دنیا دارای فضیلت های برترند، سخنانشان راست، پوشش آن ها میانه روی، و راه رفتنشان با تواضع و فروتنی است، چشمان خود را بر آنچه خدا حرام کرده می پوشانند، و گوش های خود را وقف دانش سودمند کرده اند،و در روزگار سختی و گشایش حالشان یکسان است.
خدا در جانشان بزرگ و دیگران کوچک مقدارند.
مردم از آزار پرهیزکاران در امان، نفسشان عفیف و دامنشان پاک است..
در روزگار کوتاه دنیا صبر کرده تا آسایش جاودانه قیامت را به دست آورند.

 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرهیزکاران در این دنیا همان اهل فضیلت هایند، گفتارشان درست، لباسشان میانه روی، و رفتارشان با فروتنی است. از آنچه خداوند حرام کرده چشم پوشیدند، و گوش خود را وقف شنیدن دانش سودمند ساختند. در هنگام بلا و مشقت حالشان همچون هنگام آسایش وو رفاه است، چنان مشتاق پاداش و بیمناک از عذاب اند که اگر نبود زمان معینی که خداوند برای ماندنشان در دنیا مقرر فرموده لحظه ای روحشان در پیکرشان قرار نمی گرفت.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

خطبه 193نهج البلاغه (خطبه همّام)

فهرست مطالب
1 -سيماى پرهيزكاران
2- شب پرهيزكاران
3 -روز پرهيزكاران
4-نشانه‏ هاى پرهيزكاران


(گفته شد يكى از ياران پرهيزكار امام عليه السّلام به نام همّام گفت: اى امير مؤمنان پرهيزكاران را براى من آنچنان وصف كن كه گويا آنان را با چشم مى ‏نگرم. امام عليه السّلام در پاسخ او درنگى كرد و فرمود «اى همّام از خدا بترس و نيكوكار باش كه خداوند با پرهيزكاران و نيكوكاران است» امّا همّام دست بردار نبود و اصرار ورزيد، تا آن كه امام عليه السّلام تصميم گرفت صفات پرهيزكاران را بيان فرمايد. پس خدا را سپاس و ثنا گفت، و بر پيامبرش درود فرستاد، و فرمود)


1 -سيماى پرهيزكاران

پس از ستايش پروردگار همانا خداوند سبحان پديده‏ ها را در حالى آفريد كه از اطاعتشان بى‏ نياز، و از نافرمانى آنان در امان بود، زيرا
نه معصيت گناهكاران به خدا زيانى مى‏ رساند و نه اطاعت مؤمنان براى او سودى دارد، روزى بندگان را تقسيم، و هر كدام را در جايگاه خويش قرار داد. امّا پرهيزكاران در دنيا داراى فضيلت‏ هاى برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روى، و راه رفتنشان با تواضع و فروتنى است، چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده مى‏ پوشانند، و گوش‏ هاى خود را وقف دانش سودمند كرده‏ اند، و در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است. و اگر نبود مرگى كه خدا بر آنان مقدّر فرموده، روح آنان حتى به اندازه بر هم زدن چشم، در بدن‏ها قرار نمى گرفت، از شوق ديدار بهشت، و از ترس عذاب جهنّم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران كوچك مقدارند، بهشت براى آنان چنان است كه گويى آن را ديده و در نعمت‏ هاى آن به سر مى ‏برند، و جهنّم را چنان باور دارند كه گويى آن را ديده و در عذابش گرفتارند. دل‏ هاى پرهيزكاران اندوهگين، و مردم از آزارشان در أمان، تن‏هايشان لاغر، و درخواست‏ه ايشان اندك، و نفسشان عفيف و دامنشان پاك است. در روزگار كوتاه دنيا صبر كرده تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند: تجارتى پر سود كه پروردگارشان فراهم فرموده، دنيا مى‏ خواست آنها را بفريبد امّا عزم دنيا نكردند، مى خواست آنها را اسير خود گرداند كه با فدا كردن جان، خود را آزاد ساختند.


 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز
این قسمتش جالب بود" دل‏ هاى پرهيزكاران اندوهگين، و مردم از آزارشان در أمان، تن‏هايشان لاغر، و درخواست‏ه ايشان اندك، و نفسشان عفيف و دامنشان پاك است."
براستی که دل های پرهیزکاران از دوری از خدای متعال و عذاب هایی که از جانب بدکاران در این دنیا می بینند و بعضا از بی عدالتی ها در این دنیا واقعا اندهگین است.:cry:
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

دوشنبه



2- شب پرهيزكاران

پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكّر و انديشه مى‏ خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروى درد خود را مى ‏يابند. وقتى به آيه‏ اى برسند كه تشويقى در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روى آورند، و با جان پر شوق در آن خيره شوند، و گمان مى ‏برند كه نعمت‏هاى بهشت برابر ديدگانشان قرار دارد،
و هر گاه به آيه‏ اى مى ‏رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن مى‏ سپارند، و گويا صداى بر هم خوردن شعله‏ هاى آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانى و دست و پا بر خاك ماليده، و از خدا آزادى خود را از آتش جهنّم مى ‏طلبند.

الله اکبر از این همه شیوای سخن آقا امیر مومنان علیه السلام

نقل شده که همام بعد از اتمام خطبه در دم جان به جان آفرین تسلیم کرد چراکه سیمای مجسم پرهیزکاران رو در مقابل خود میدید.........


 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما در شب به پا ایستاده اند، و قرآن را جز به جز شمرده و سنجیده می خوانند و با خواندن آن اندوهی معنوی د رخود پدید می آورند و داروی درد خود را از آن به دست می آورند.
با رکوع پشت خود را خم کرده اند، و با سجود پیشانی و دست و زانو و انگشتان پا را بر زمین گسترده اند، و از خداوند می خواهند که طوق عذاب از گردن هایشان بگشاید.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
از آنچه درباره او می گویند بترسد و گوید: "من خود را بهتر از دیگران می شناسم و پروردگارم مرا بهتر از خودم می شناسد. پروردگارا مرا به سبب آنچه درباره ام می گویند مؤاخذه مکن و بهتر از آنچه در حقم گمان میبرند قرارم ده و بر من ببخشای آن گناهانم را که مردم از آن بی خبرند."
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما در شب به پا ایستاده اند، و قرآن را جز به جز شمرده و سنجیده می خوانند و با خواندن آن اندوهی معنوی د رخود پدید می آورند و داروی درد خود را از آن به دست می آورند.
با رکوع پشت خود را خم کرده اند، و با سجود پیشانی و دست و زانو و انگشتان پا را بر زمین گسترده اند، و از خداوند می خواهند که طوق عذاب از گردن هایشان بگشاید.

از آنچه درباره او می گویند بترسد و گوید: "من خود را بهتر از دیگران می شناسم و پروردگارم مرا بهتر از خودم می شناسد. پروردگارا مرا به سبب آنچه درباره ام می گویند مؤاخذه مکن و بهتر از آنچه در حقم گمان میبرند قرارم ده و بر من ببخشای آن گناهانم را که مردم از آن بی خبرند."


:cry::cry::cry:
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
آن كه تو را هشدار داد ، چون كسى است كه مژده داد.
سه شنبه:روز پرهیزکاران
پرهیزکاران در روز، دانشمندانی بردبار، و نیکوکارانی با تقوا هستند که ترس الهی انان را چونان تیر تراشیده، لاغر کرده است.
از اعمال اندک خود خشنود نیستند؛ و اعمال زیاد خود را بسیار نمی شمارند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

سه شنبه


3 -روز پرهيزكاران


پرهيزكاران در روز، دانشمندانى بردبار، و نيكوكارانى با تقوا هستند كه ترس الهى آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است، كسى كه به آنها مى‏ نگرد مى‏ پندارد كه بيمارند امّا آنان را بيمارى نيست، و مى‏ گويد، مردم در اشتباهند در صورتى كه آشفتگى ظاهرشان، نشان از امرى بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند، و اعمال زياد خود را بسيار نمى ‏شمارند. نفس خود را متّهم مى‏ كنند، و از كردار خود ترسناكند. هرگاه يكى از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده مى‏ گويد: «من خود را از ديگران بهتر مى‏ شناسم و خداى من، مرا بهتر از من مى ‏شناسد، بار خدايا، مرا بر آنچه مى‏ گويند محاكمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده كه مى ‏گويند، و گناهانى كه نمى‏ دانند بيامرز»


این سیمای پرهیزکارانه اونوقت سیمای ما:

خدانکنه کسی ازمون تعریف کنه دیگه خدا رو هم بنده نیستیم

خدایا چقدر با من صبوری میکنی....


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

چهارشنبه


4-نشانه‏ هاى پرهيزكاران


و از نشانه‏ هاى يكى از پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه مى ‏بينى: در ديندارى نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراى ايمانى پر از يقين، حريص در كسب دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگرى ميانه رو، در عبادت فروتن، در تهي دستى آراسته، در سختى‏ ها بردبار، در جستجوى كسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيز كننده از طمع ورزى، مى‏ باشد. اعمال نيكو انجام مى‏ دهد و ترسان است، روز را به شب مى ‏رساند با سپاسگزارى، و شب را به روز مى‏ آورد با ياد خدا، شب مى‏ خوابد اما ترسان، و بر مى ‏خيزد شادمان، ترس براى اينكه دچار غفلت نشود، و شادمانى براى فضل و رحمتى كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مى‏ كند. روشنى چشم پرهيزكار در چيزى قرار دارد كه جاودانه است، و آن را ترك مى‏ كند كه پايدار نيست، بردبارى را با علم، و سخن را با عمل، در مى‏ آميزد. پرهيزكار را مى ‏بينى كه: آرزويش نزديك، لغزش‏ هايش اندك، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراكش كم، كارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده و خشمش فرو خورده است. مردم به خيرش اميدوار، و از آزارش در امانند. اگر در جمع بى ‏خبران باشد نامش در گروه ياد آوران خدا ثبت مى گردد، و اگر در ياد آوران باشد نامش در گروه بى‏ خبران نوشته نمى ‏شود. ستمكار خود را عفو مى‏ كند، به آن كه محرومش ساخته مى‏ بخشد، به آن كس كه با او بريده مى ‏پيوندد، از سخن زشت دور، و گفتارش نرم، بدى هاى او پنهان، و كار نيكش آشكار است. نيكى‏ هاى او به همه رسيده، آزار او به كسى نمى ‏رسد.
در سختى ‏ها آرام، و در ناگواري ها بردبار و در خوشى ‏ها سپاسگزار است. به آن كه دشمن دارد ستم نكند، و نسبت به آن كه دوست دارد به گناه آلوده نشود. پيش از آن كه بر ضد او گواهى دهند به حق اعتراف مى ‏كند، و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمى‏ سازد، و آنچه را به او تذكّر دادند فراموش نمى ‏كند. مردم را با لقب‏ هاى زشت نمى‏ خواند، همسايگان را آزار نمى ‏رساند، در مصيبت‏هاى ديگران شاد نمى‏ شود و در كار ناروا دخالت نمى‏ كند، و از محدوده حق خارج نمى ‏شود. اگر خاموش است سكوت او اندوه گينش نمى‏ كند، و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمى‏ شود، و اگر به او ستمى روا دارند صبر مى ‏كند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولى مردم در آسايشند. براى قيامت خود را به زحمت مى ‏افكند، ولى مردم را به رفاه و آسايش مى‏ رساند. دورى او از برخى مردم، از روى زهد و پارسايى، و نزديك شدنش با بعضى ديگر از روى مهربانى و نرمى است. دورى او از تكبّر و خود پسندى، و نزديكى او از روى حيله و نيرنگ نيست. (
سخن امام كه به اينجا رسيد، ناگهان همّام ناله‏ اى زد و جان داد. امام عليه السّلام فرمود) سوگند به خدا من از اين پيش آمد بر همّام مى‏ ترسيدم. سپس گفت: آيا پندهاى رسا با آنان كه پذيرنده آنند چنين مى ‏كند شخصى رسيد و گفت: چرا با تو چنين نكرد امام عليه السّلام پاسخ داد: واى بر تو، هر أجلى وقت معيّنى دارد كه از آن پيش نيفتد و سبب مشخّصى دارد كه از آن تجاوز نكند. آرام باش و ديگر چنين سخنانى مگو، كه شيطان آن را بر زبانت رانده است.


:cry::cry:
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه: نشانه های پرهیزکاران
پرهیزکار در ديندارى نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراى ايمانى پر از يقين، حريص در كسب دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگرى ميانه رو،در عبادت فروتن، در تهي دستى آراسته، در سختى‏ ها بردبار، در جستجوى كسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيز كننده از طمع ورزى است

روشنی چشم پرهیزکار در چیزی قرار دارد که جاودانه است، و آن را ترک میکند که پایدار نیست.

مردم را با لقب های زشت نمی خواند، همسایگان را آزار نمی رساند، در معصیت های دیگران شاد نمی شود، و در کار ناروا دخالت نمی کند، و از محدوده حق خارج نمی شود..
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

پنج شنبه

صفات بنده پرهيزكار

خدا رحمت كند كسى را كه چون سخن حكيمانه بشنود، خوب فرا گيرد، و چون هدايت شود بپذيرد، دست به دامن هدايت كننده زند و نجات يابد، مراقب خويش در برابر پروردگار باشد، از گناهان خود بترسد، خالصانه گام بردارد، عمل نيكو انجام دهد، ذخيره‏اى براى آخرت فراهم آورد، و از گناه بپرهيزد، همواره اغراض دنيايى را از سر دور كند، و درجات آخرت به دست آورد، با خواسته‏ هاى دل مبارزه كند، آرزوهاى دروغين را طرد و استقامت را مركب نجات خود قرار دهد. و تقوا را زاد و توشه روز مردن گرداند، در راه روشن هدايت قدم بگذارد، و از راه روشن هدايت فاصله نگيرد. چند روز زندگى دنيا را غنيمت شمارد و پيش از آن كه مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد، و از اعمال نيكو، توشه آخرت برگيرد.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
زن همانند عقرب است ( بدون کینه نیش میزند) ولی نيش زن شيرين است
پنج شنبه:صفات بنده پرهیزکار
کلش نکته بود..با سلام و تشکر از خانم آگاهدخت...ایشون مثل هر روز کامل نوشتن من نتونستم چیزیشو کم کنم....
 

mahsa66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
:w23:روز عرفه بر همگی شما مبارک باشه امیدوارم بتونید از این روز بهترین استفاده رو ببرید .برا منم دعا کنید.:w23:

درود خدا بر او ، فرمود : زبان تربيت نشده ، درنده اى است كه اگر رهايش كنى مى گزد.
زن همانند عقرب است ( بدون کینه نیش میزند) ولی نيش زن شيرين است .

بقیه قسمت ها هم پر از نکته های ظریف بود که فکر کنم یه عمر طول بکشه تا سعی کنیم چند تا از اون ها رو تویه زندگی خودمون پیاده کنیم
خدایا کمکمون کن.:cry:
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستاي عزيز
از مولا ممنونم كه اجازه داد از دوباره نهج البلاغه رو بخونم
و همينطور از شما، مطمئنا دل پاك شما منجر به اين مسئله شد
توي حكمتاي اين هفته يه مسئله هست كه ذهن منو خيلي وقته مشغول خودش كرده و اونم فرمايشات حضذت امير (ع) در مورد زن هاست
به عنوان مثال
قَالَ [عليه السلام] الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ .
زن همانند عقرب است ( بدون کینه نیش میزند) ولی نيش زن شيرين است

البته اين ترجمه اي كه نوشته شده ميشه گفت ترجمه مدرنيته و امروزي اين جملس و ترجمه اصلي يكمي فرق داره
فقط از خانم هاي تاپيك درخواست دارم جواب منو بدن كه نظرشون در مورد اين جمله چيه؟
ببخشيد برگشتم با يه سوال متقارن شد
يا علي
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
سزاوار ترين مردم به عفو كردن ، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است
این یعنی بتونیم قصاص کنیم؟؟

سلام دوست عزيز
به نظر بنده منظور از اين جمله حضرت امير (ع) اينه:
عفو رو اگر شما فرع بر قدرت يه نفر درنظر بگيرين كه البته همينطور هم هست مي تونيم به اين نتيجه برسيم كه انساني كه عفو مي كنه مطمئنا انساني بوده كه قدرت بيشترين كيفر دادن به ديگران رو داشته ولي اينكارو نكرده
يا علي
 

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی وقتی مردم از دین و اسلام دور میشن و به گناه می افتن امام زمان در غیبت می مونن. یعنی وقتی اسلام کمرنگ میشه در بین مردم
یعنی ما الان باید خجالت بکشیم که هنوز ایشون ظهور نکردن:(
ترجمه ها متفاوتن تو نحوه بیان

به نظر بنده و البته با توجه به فرمايش حضرت رسول (ص) كه فرمودند: بدء الاسلام غريبا و سيعود غريبا
يعني اسلام غريب و تنها پيدايش يافت و بسيار زود تنها مي گردد
منظور اينه كه پيرو واقعي وجود نداره
مشكل همه ما اينه كه اسلام رو هرجوري كه دوست داريم تفسير و تاويل مي كنيم و اين بزرگترين ضربه به دينمون هستش
همونطوري كه مي دونيد بعد از ظهور امام زمان (عج) بعضي ها انقدر وقيح ميشن كه ميگن امام در دين بدعت گذاشته، چون دين واقعي رو نشناختيم.
و در تاييد حرف دوستمون كه بايد از امام خجالت بكشيم فقط يه سوال از خودمون مي كنم و اونم اينكه كدوممون وقتي ميريم جمكران واقعا از ته دل براي ظهور امام زمان دعا مي كنيم؟ همه دنبال خواسته هاي خودمون هستيم و كلا امام رو براي برآورده شدن حاجاتمون مي خوايم. خدا انشاالله خودش دلمون رو پذيراي وجود نازنين امام عصر (عج) قرار بده. الهي آمين
ببخشيد امشب خيلي حرف زدم. خيلي وقت بود نيومده بودم اينجا عقده دل وا كردم:D
يا علي
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
این خطبه سراسر نکته بود نمیشه یه جمله ازش جدا کرد!من که بعد خوندنش افسردگی گرفتم!هیچ شباهتی به پرهیزکاران ندارم!:cry:

و يكى از نشانه‏ هاى پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه مى ‏بينى: در ديندارى نيرومند، نرمخو و دور انديش است، داراى ايمانى پر از يقين، حريص در كسب دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگرى ميانه رو، در عبادت فروتن، در تهي دستى آراسته، در سختى‏ ها بردبار، در جستجوى كسب حلال، در راه هدايت شادمان و پرهيز كننده از طمع ورزى، مى‏ باشد.

اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مى‏ كند.
نفس او از دستش در زحمت، ولى مردم در آسايشند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

مدح علي و آل علي بر زبان ماست / گويا زبان براي همين در دهان ماست

چه روزهای عجیبی است این روزهای پر از استجابت دعا

امیر(عج) ما به عرفه میرود وحسین (ع) با خویشان نزدیک، با سه ساله وشش ماهه به سوی کربلا
ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه میبرد ومحمد(ص) ،علی را در غدیر خم به بانگ جلی :
"من کنت مولاه فهذا عل مولاه " میخواند

چه روزهای عجیبی است این روزهای ............





سلام دوستان عزیز


با استعانت از درگاه باری تعالی در روز عید باشکوه قربان و با توجه به نزدیک شدن به عید الله اکبر ،عید غدیرخم
برنامه هفته یازدهم را اعلام میکنم


حسن ظن جناب یارانراد و همفکری جناب Ehsan_M باعث شد که این رحمت الهی شامل حال این حقیر گردد با تشکر ویژه از همراهی تمامی عزیزان :gol:

خطبه ی غدیر ، متن سخنان پیامبر در روز غدیر, وقتی میخواستن مولا رو به عنوان امام معرفی کنند

برای مطالعه ،شما دوستان میتونید به آدرس http://www.missagh.org/ghadir/khotbeh_ghadir.htm مراجعه کنید



برای این هفته با توجه به طولانی بودن متن انتخابی ،حکمت های امیرمومنان (ع) رو استثنائا دنبال نمیکنیم.


شنبه

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي..... كُلِّ شَيْطانٍ مَريدٍ.

یکشنبه

لَمْ يَكُنْ لَهُ ضِدٌّ........... عَزَّوَجَلَّ في كُلِّ حالٍ.

دوشنبه

وَسَأَلْتُ جَبْرَئيلَ.............. فَفَعَلَ فادِياً لي بِنَفْسِهِ.

سه شنبه


مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ.... عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَي.

چهارشنبه

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِيّاً..... أَنِّي قَدْ بَلَّغْتُ.

پنج شنبه

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّما أَكْمَلَ الله... وَلاتَموتُنَّ إِلاّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.



انشالله بقیه خطبه رو هفته بعد دنبال میکنیم

التماس دعا از تمامی عزیزان
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
جمعبندی هفته نهم

جمعبندی هفته نهم

ستایش خداوندی را که موجود بود پیش از آنکه کرسی یا عرش، آسمان یا زمین، جن یا انس پدید آمده باشد.
از خدا يارى مى‏ طلبيم، يارى خواستن كسى كه
به فضل او اميدوار، و به بخشش او آرزومند، و به دفع زيانش مطمئن،و به قدرت او معترف، و به گفتار و كردار پروردگار اعتقاد دارد. به او ايمان مى‏ آوريم، ايمان كسى كه با يقين به او اميدوار، و با اعتقاد خالص به او توجّه دارد، و با ايمانى پاك در برابرش كرنش مى ‏كند، و با اخلاص به يگانگى او اعتقاد دارد، و با ستايش فراوان خدا را بزرگ مى‏ شمارد، و با رغبت و تلاش به او پناهنده مى‏ شود.


سلام به همه دوستای خوبم
عید همگی مبارک

جمله منتخب هفته نهم:

سخاوت آن است كه تو آغاز كنى ، زيرا آنچه با درخواست داده مى شود يا از روى شرم و يا از بيم شنيدن سخن نا پسند است


بین دو عید بزرگ چه چیزی بهتر از تمرین سخاوت, سخاوتی از روی اخلاص


خلاصه مطالب هفته نهم:

*****************************************************************************************************************

جز اللّه خدايى نيست كه هر تاريكى را به نور خود روشن كرد،
و هر چه را كه جز به نور او روشن بود به تاريكى كشاند.


*****************************************************************************************************************
امّا آنگاه كه پيمانه عمرش لبريز و روزى او تمام شد، تيرهاى مرگ از كمان‏ هاى نيستى بر او باريدن گرفت، و خانه و ديار از او خالى گشت،
خانه‏ هاى او بى صاحب ماند، و ديگران آنها را به ارث بردند.


*****************************************************************************************************************

كجايند عمالقه و فرزندانشان (پادشاهان عرب در يمن و حجاز) كجايند فرعون‏ ها و فرزندانشان كجايند مردم شهر رس (درخت پرستانى كه طولانى حكومت كردند) آنها كه پيامبران خدا را كشتند، و چراغ نورانى سنّت آنها را خاموش كردند، و راه و رسم ستمگران و جبّاران را زنده ساختند كجايند آنها كه با لشكرهاى انبوه حركت كردند و هزاران تن را شكست دادند، سپاهيان فراوانى گرد آوردند، و شهرها ساختند


*****************************************************************************************************************

هنگامی که اسلام غریب و تنها بماند و مانند شتری خسته دم بر زمین نهد و سینه بر زمین گذارد، او از دیده ها پنهان می گردد. او با قی مانده ای از حجت های خداوند و جانشینی از جانشینان پیامبران خداست.


*****************************************************************************************************************

با تازيانه شما را ادب كردم نپذيرفتيد، به راه راست نرفتيد، و با هشدارهاى فراوان شما را خواندم ولى جمع نشديد. شما را به خدا آيا منتظريد رهبرى جز من با شما همراهى كند و راه حق را به شما نشان دهد آگاه باشيد آنچه از دنيا روى آورده بود پشت كرد، و آنچه پشت كرده بود روى آورد، و بندگان نيكوكار خدا آماده كوچ كردن شدند، و دنياى اندك و فانى را با آخرت جاويدان تعويض كردند.



*****************************************************************************************************************

منتخب حکمت ها:

سزاوار ترين مردم به عفو كردن ، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است

سخاوت آن است كه تو آغاز كنى ، زيرا
آنچه با درخواست داده مى شود يا از روى شرم و يا از بيم شنيدن سخن نا پسند است
.
هيچ ثروتى چون عقل ،
و هيچ فقرى چون نادانى نيست . هيچ ارثى چون ادب ، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست .

شكيبايى دو گونه است : شكيبايى بر آنچه خوش نمى دارى و شكيبايى در آنچه دوست مى داري.

*****************************************************************************************************************

جملات منتخب دوستان:

Eng shimi:
هنگامی که اسلام غریب و تنها بماند و مانند شتری خسته دم بر زمین نهد و سینه بر زمین گذارد، او از دیده ها پنهان می گردد. او با قی مانده ای از حجت های خداوند و جانشینی از جانشینان پیامبران خداست.

بندگان نیک خدا آماده کوچ شدند و متاع اندک دنیا را که ناپایدار است با نعمت های فراوان آخرت که پایدار است معامله کردند.


Dordoone:
سخاوت آن است كه تو آغاز كنى ، زيرا آنچه با درخواست داده مى شود يا از روى شرم و يا از بيم شنيدن سخن نا پسند است

901010:
شکیبایی بر دو گونه است:
شکیبایی بر آنچه خوش نداری و شکیبایی بر آنچه دوستش داری.




نباشد غنائى بسان خرد *************كه بر قله فخر و عزت، پرد
نباشد نيازى همانند جهل‏*************كه نا بخردش را فروشد بسهل‏
نمى‏باشد ارثى نظير ادب *************كه نخلش دهد خوشه‏هاى رطب‏
نباشد مددكارى و ياورى‏ *************همانند كنكاش در داورى‏


 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه:

پرهیزکار روز را با اندیشه سپاس از حق به شب می رساند، و شب را با اندیشه ذکر و یاد خدا به روز می آورد. شب را با بیم سپری می کند و روز را شادمان آغاز می نماید.
آن کس را که بر وی ستم کرده می بخشاید، و به کسی که او را محروم ساخته عطا می کند، و با کسی که از وی بریده می پیوندد.
سخن زشت از زبانش دور است، گفتارش نرم است.
در دشواری ها آرام و در ناخوشی ها شکیبا و در خوشی ها سپاسگذار است.
مردم را با لقب های زشت نمی خواند، به همسایه زیان نمی رساند و به مصیبت های دیگران شادمان نمی گردد. در باطل وارد نمی شود و از حق بیرون نمی گردد.
خود را برای آخرتش به رنج افکنده و مردم را از خویش آسوده ساخته.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از همه دوستان خوبم که تو این تاپیک زحمت می کش
به خصوص آقا احسان و آقای یارانراد
همچنین آگاهدخت و دردونه عزیز
جمله منتخب این هفته ندارم ولی میتونم بگم پست قبلم که مربوط به چهارشبه هست رو خیلی دوست دارم و همه جملات امام برام قشنگ بودن و پر از درس




راستی شماره خطبه این هفته رو ذکر نکردین
 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از همه دوستان خوبم که تو این تاپیک زحمت می کش
به خصوص آقا احسان و آقای یارانراد
همچنین آگاهدخت و دردونه عزیز
جمله منتخب این هفته ندارم ولی میتونم بگم پست قبلم که مربوط به چهارشبه هست رو خیلی دوست دارم و همه جملات امام برام قشنگ بودن و پر از درس




راستی شماره خطبه این هفته رو ذکر نکردین

سلام...و تشکر از شما دوست عزیز..
آره شماره خطبه رو ذکر نکردند دوست عزیزمون
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از همه دوستان خوبم که تو این تاپیک زحمت می کش
به خصوص آقا احسان و آقای یارانراد
همچنین آگاهدخت و دردونه عزیز
جمله منتخب این هفته ندارم ولی میتونم بگم پست قبلم که مربوط به چهارشبه هست رو خیلی دوست دارم و همه جملات امام برام قشنگ بودن و پر از درس




راستی شماره خطبه این هفته رو ذکر نکردین

سلام
خیلی ممنون, من که دیگه خیلی کم هستم, همه زحمتها گردن دوستانمونه
این هفته از نهج البلاغه قرار نیست چیزی بخونیم, به مناسبت عید غدیر, خطبه غدیر پیامبر رو میخونیم, ممنون میشم اگر دوستانی که میتونن اطلاع رسانی هم انجام بدند
 
بالا