نظریه ی کیفیت اسلامی ...

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام و خسته نباشید امشب یک حدیث پیدا کردم که اصل هدایت مدیریتی است :biggrin: گذشته از شوخی واقعا حدیث جالب و تازه ای هست امام علی (ع) می فرمایند:
با سکوت بسیار وقار انسان بیشتر شود و با انصاف بودن دوستان را فراوان کند و با بخشش قدر و منزلت انسان بالا رود و با فروتنی نعمت کامل شود و با پرداخت هزینه ها بزرگی و سروری ثابت گردد و روش عادلانه مخالفان را در هم شکند و با شکیبایی در برابر بی خردی یاران انسان زیاد گردند .
فکر کنم یکذره تجزیه تحلیل کنم خوب باشه با اجازه شما وقار به احترامی و حرمتی گفته میشه با انجام دادن یک عمل فرد و تاثیر مثب ان به فرد داده میشود.و منظور از هزینه ها من هزینه های که برای پیشرفت سازمان پرداخته میشند رو برداشت کردم مثل اشانتیون ، حقیق و توسعه ، برگزاری مراسم فرهنگی ، ارتباط با مشتری،تبلیغات و .... و روش عادلانه هم به نظرم منظور از انتخاب دقیق و درست است و بخش های دیگر هم که مشخص است
با تشکر:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام خسته نباشید حدیث امشب هم دوباره به بحث رهبری اسلامی بر میگرده امام علی (ع) می فرمایند :
شگفتا که حسودان از سلامتی خود غافل مانده اند
حدیث امشب رو میتونم به این عنوان بیان کنم که حسودان به منابع خود اهمیتی نمیدهند یعنی استفاده درست از امکانات و تجهیزات و اموزه ها ندارند مثلا شما به عنوان پیشرفت سازمان کلاس پیشرفته اموزش کار با فرز رو میگذارید کسی که تمرکزش روی حسادت باشه مطمئنا از این اموزش هیچ چیزی نمیفهمه . یا مثلا از امکانات سازمانی برای برچیدن ان فرد میکنه یعنی به قول خودمون و امروزی ها زیر اب زدنند
خدایش تا به حال چند نفر از این بابت رنج کشیده اند راهی برای از بین بردن فرهنگ زیر اب زدند حذف فرهنگ و دیدگاه حسادت است نظرتون چی
 
آخرین ویرایش:

helya.azad

عضو جدید
با عرض سلام خسته نباشید حدیث امشب هم دوباره به بحث رهبری اسلامی بر میگرده امام علی (ع) می فرمایند :
شگفتا که حسودان از سلامتی خود غافل مانده اند
حدیث امشب رو میتونم به این عنوان بیان کنم که حسودان به منابع خود اهمیتی نمیدهند یعنی استفاده درست از امکانات و تجهیزات و اموزه ها ندارند مثلا شما به عنوان پیشرفت سازمان کلاس پیشرفته اموزش کار با فرز رو میگذارید کسی که تمرکزش روی حسادت باشه مطمئنا از این اموزش هیچ چیزی نمیفهمه . یا مثلا از امکانات سازمانی برای برچیدن ان فرد میکنه یعنی به قول خودمون و امروزی ها زیر اب زدنند
خدایش تا به حال چند نفر از این بابت رنج کشیده اند راهی برای از بین بردن فرهنگ زیر اب زدند حذف فرهنگ و دیدگاه حسادت است نظرتون چی
چون امدي گفتي بياين دعوا كنين اومدما!
آخ جون دعوا!
"من شرّ حاسدِ اذا حسد"
خيلي خيلي خوب تحليلش كردي حديثو!
آورين! آورين!
بعضي مواقع benchmarking با حسادت قاتي ميشه!
به جاي اينكه از شركت هاي موفق الگو برداريم و خودمونو بكشيم بالا سعي ميكنيم شركت رقيبو بكشيم پايين!(مثل دو تا جاري:biggrin:)
اگه فرهنگ زير آب زدن حذف بشه ميشه نوري و نورا...!;)
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
چون امدي گفتي بياين دعوا كنين اومدما!
آخ جون دعوا!
"من شرّ حاسدِ اذا حسد"
خيلي خيلي خوب تحليلش كردي حديثو!
آورين! آورين!
بعضي مواقع benchmarking با حسادت قاتي ميشه!
به جاي اينكه از شركت هاي موفق الگو برداريم و خودمونو بكشيم بالا سعي ميكنيم شركت رقيبو بكشيم پايين!(مثل دو تا جاري:biggrin:)
اگه فرهنگ زير آب زدن حذف بشه ميشه نوري و نورا...!;)

دقیقا - ممنون مهندس اشاره داشتید به benchmarking در کل اره اگر ما بتونیم فرهنگ زیر اب زدن رو از بین ببریم خود به خود و به حالت زنجیره وار به فرهنگ پارتی بازی هم لطمعه میزنیم بیشتر این فرهنگ های غلط زنجیره وار هست برای همین که میگم واقعا سخته یک فرهنگ رو رواج بدی و اون هر روز اپ دیتش کنی:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید امشب یک ویژگی دیگه به ممانعت های مدیریت اسلامی اضافه میکنیم امام علی (ع) می فرمایند :
طمعکار همواره زبون و خار است
البته من به معنی و واژه طمعکاری بیشتر توجه میکنم و منظورم طمعکاری است بهتر اینجوری بگم که طمعکاری یکی از محرکه دیگه برای ایجاد یک فرهنگ نادرست است و مدیر باید حس طمعکاری رو از بین ببرد طمعکاری اگر در سازمان شکل بگیره استفاده از امکانات رو برای پیشبرد اهداف طمعکاری خود انجام میدهد یعنی یک نفر که طمع کار هست از یکسری امکانات و تجهیزات و مقام خود برای پایین کشیدن بقی به هر نحوه ی و بالا بردن خود می انجامد که البته نکته اصلی طمعکاری حس غیر قابل ارضا شدن ان هست یعنی کسی که طمع میکنه هیچ وقت از این امکانات و مقام خود راضی نمیشه و فقط بیشتر در گفتاری فرو میره
باتشکر:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید حدیث امروز هم تاکید بر قناعت داره که خیلی مبحث زیادی داره و هم تاکید بر خوش خلقی که کلامی زیبای امام علی (ع) بهترین نقل کننده ان است :
امام علی(ع) :
آدمی را قناعت برای دولتمندی و خوش خلقی برای فروانی نعمت های کافی است .
قناعت رو که قبلا هم گفتم مرزی دونستیم که میتونیم با اون کارهای انجام بدیم که با تجهیزاتی دیگر هم میشه انجام داد البته با امتیازهای بیشتر البته این قناعت بیشتر به رسیدن به هدف تاکید داره تا استفاده از وسایل مثلا استوک یا با قبلیت های کمتر برای مثال میتونیم یک خط تولید رو مثال بزنیم که در یک بازه زمانی مثلا 1 ماه 100 قطعه یک محصول را باید تحویل بدهند مدیران ارشد تصمیم به اضافه کردن یک دستگاه دارند دونوع دستگاه وجود دارد با قیمتهای متفاوت هر دو یک محصول را تولید میکنند با یک کیفیت اما یکی فرض کنید برای اپراتور جای نشستن داره یکی نداره :eek::D(من خودم هم موندم این چه مثالی بود که زدم ولی شرمنده وقت ندارم ) خوب ما میتونیم برای این بازه زمانی دستگاهی که جای نشستن نداره رو بگیرم درکل یعنی سخت نگرفتن در فاکتور های موجود برای ادامه فعالیت حالا خودتون واردترید از من و مثالهای زیبا تری دارین
اما بیشتر همین سختگیری کمتر در فکتورهای موجود در ادامه فعالیت هست
پس قناعت یعنی (سختگیری نکردن و حاشیه و مشکل درست نکردن برای ادامه بهتر روند فعالیت رو قناعت میگوییم ) متاسفانه در بیشتر مواقع از زمان بچگی معنی قناعت رو اشتباه به ما گفتند منظورم از اشتباه گفتن بازگو نکردن حقایق و فلسفه قناعت است و دیکته کردن بعضی از جمله ها برای ما والا من از اول بچگی برای قناعت این موضوع رو یادمه مثلا یک بنده خدایی روی حصیر چوبی شبها استراحت میکنه :smile:درسته این حرف اما این موضوع رو نگفتن که بهترین انتخاب استفاده از حصیر چوبی در شرایطی که امکاناتی از قبیل تخت و رو تختی و لحاف و کلا سرویس خواب:biggrin: وجود نداره این انتخاب هست اگر ما هدف بر استراحت کردن فرض کنیم و بخواهیم حتما جایی گرم و نرم رو پیدا کنیم مجبوریم تا ساعت 3 صبح بکوب راه بریم :biggrin:از شوخی بگذریم
امام علی (ع) می فرمایند : ادمی را قناعت لازم است برای افراد دولتمند یا (مدیر ) پس یکی از لازمه های مدیریتی اسلامی =قناعت است
با تشکر http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif
 
آخرین ویرایش:

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت تمام مهندسین ایران شرمنده چند روز نبودم متاسفانه یکی از صمیمی ترین دوستانم فوت کرده که کمر را شکست واقعا توان اومدن و مطلب گذاشتن نداشتم اما چه میشه کرد دنیاست دیگه فانی است .
حدیث امشب یکذره گیج کنندس چون ان را میتونم به دیدگاه ها در انجام کارها ربط بدم و خوب خیلی این بحث پیچیدست و هنوز از لحاظ علمی کاربردی زیادی در مدیریت و مخصوصا مهندسی نداره
امام علی (ع) می فرمایند : با ان کس که روزی به او روی اورده شراکت کنید که او توانگری را سزاوارتر و روی آمدن روزگار خوش را شایسته تر است .
البته چون این حدیث رو نمیتونم از لحاظ علمی توجیهش کنم برای همین جزء تقسیم بندی نمیزارم
با تشکر:gol:
 

1716

عضو جدید
فکر کنم نیاز به توضیح نداره
مدیریت اسلامی (از منظر قرآن)
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]لیاقت، ملاک ارتقا[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلادَمَ … (بقره، ۳۴)[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif][FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif][FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
به ملائکه امر نمودیم بر آدم سجده کنند.[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
۱.لیاقت از سابقه مهمتر است. (فرشتگان قدیمی که سال‌ها خداوند را عبادت می‌کردند، باید برای انسان تازه به دوران رسیده، اما لایق، سجده کنند.) ارتقای سازمانی نیز باید بر مبنای شایستگی و لیاقت باشد و سابقه داشتن، کافی نیست.[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]عدم انهدام منابع[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
قالَ إِنَّهُ یقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثیرُ اْلاَرْضَ وَ لاتَسْقِی الْحَرْثَ…(بقره، ۷۱)[/FONT]


[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
پس از آنکه قوم بنی اسرائیل خطایی مرتکب شدند، خداوند فرمود: باید گاوی را ذبح کنند که مشخصات آن گاو را اینگونه بیان فرمود: گاوی که نه زمین را شخم بزند و نه آن را آبیاری کند.[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]

۲.در اجرای طرح‌ها، منابع و عناصر فعال تولیدی و اقتصادی نباید منهدم شود. (لاذلول …و لا تسقی)[/FONT]


[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]پیگیری کارها[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]وَ لَقَدْ آتَینا مُوسَى الْکِتابَ وَ قَفَّینا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ …(بقره، ۸۷)[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]خداوند به موسی، کتاب تورات عطا فرمود و پس از آن پیامبرانی پشت سر هم فرستاد تا دین الهی را تبلیغ کنند.[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۳.یکی از نکات لازم در راه رسیدن به موفقیت، پیگیری و تداوم برنامه‌ها برای حصول نتیجه نهایی است. (همچنانکه خداوند، پیامبران را پشت سر هم برای دعوت مردم فرستاده است.)[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]برخورد با متخلفان[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللّهِ مِنْ وَلِی وَ لا نَصیرٍ (بقره، ۱۲۰)[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]خداوند خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: اگر از آنها (یهودیان و مسیحیان) پیروی کنی در حالی که راه درست را به تو نشان دادهایم رابطهات با خداوند قطع خواهد شد.[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۴.پس از ابلاغ وظایف هر فرد، در برخورد با تخلف نباید هیچ تسامح و تساهلی به خرج داد. (همانطور که خداوند حتی نسبت به پیامبرش بدون ملاحظه و با کمال قاطعیت برخورد می‌کند.)[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]تناسب شغل و شاغل، ارتقای پلکانی[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِمامًا… (بقره، ۱۲۴)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
خداوند، حضرت ابراهیم را مورد آزمایش قرار داد و او همه آزمونها را با موفقیت گذراند.[/FONT]


[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۵.برای منصوب کردن افراد به مقامات، گزینش و آزمایش لازم است. (چنانکه خداوند برای انتصاب حضرت ابراهیم به امامت او را آزمود.)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۶.پست‌ها و مسؤولیت‌ها باید تدریجاً و پس از موفقیت در مراحل مختلف به افراد واگذار شود. (چنانکه حضرت ابراهیم پس از گذراندن مرحله نبوت و موفقیت در آزمایش‌ها به مقام امامت رسید.)[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]ارزش و تلاش[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ …(بقره، ۱۳۴)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]آنها امتی بودند که درگذشتند و دستاورد آنها مربوط به تلاش خودشان می‌باشد و دستاورد شما نیز مربوط به تلاش خودتان است.[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۷.معیار ارزش گذاری در موفقیت افراد، میزان تلاش آنان است.[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]

نظارت[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ …(بقره، ۱۴۳)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]خداوند، خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: و بدین سان شما را امتی میانه‌رو قرار دادیم تا ناظر بر اعمال مردم باشید.[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۸. مدیریان و رهبران باید بر کارها و عملکرد زیردستان خود نظارت داشته باشند. (لتکونوا شهداء علی الناس)[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]

قاطعیت[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرینَ (بقره، ۱۴۷)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]خداوند، پس از نزول آیة تغییر قبله به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: حق، آن چیزی است که از سوی پروردگار تو آمده است، پس هرگز به خود تردید راه مده.[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۹.رهبر باید از قاطعیت و یقین برخوردار باشد، به خصوص وقتی که قانونی را تغییر داده و سنتی را می‌شکند. (فلا تکونن من الممترین)[/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]

تشویق و تنبیه[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]إِنَّ الَّذینَ یکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَینّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ‏ (۱۵۹) إِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَینُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحیمُ (بقره، ۱۶۰)[/FONT]
[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]خداوند می‌فرماید: کسانی که حقایق هدایت را کتمان کنند، مورد لعنت خدا قرار می‌گیرند، مگر آنکه توبه کنند و کارهای خود را اصلاح کنند که در این صورت ایشان را می‌بخشم زیرا من توبه پذیر و مهربانم.[/FONT]

[FONT=verdana, tahoma, arial, helvetica, sans-serif]۱۰.توبیخ بدکاران و پاداش به نیکوکاران، دو رکن ‌اساسی در زمینه ‌سازی رشد و اصلاح نادرستی‌ها در سازمان است. (یلعنهم الله …انا التواب الرحیم)[/FONT]
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
از مهندس کمال تشکر رو دارم به نظرم خیلی کامل بود و واقعا متحیر شدم فقط یک نکته رو اشاره کنم برای برخورد با متخلفان - به نظرم اینکه بخواهیم بگوییم که خداوند بدون بخشش و با قاطعیت برخورد کردنند اینه بوده که خداوند بر تمام امور علم مطلق دارند و از تصمیم و روش که انتخاب میشه علم مطلق وجود دارد اما ما انسان ها بر بعضی از تصمیمات علم مطلق نداریم - در بعضی از روش ها اره این شیوه برخورد کاملا درست است اما در برخی دیگر نه
بازهم تشکر میکنم امشب حدیث نمیذارم که دوستان نظراتوشون ارائه بدن
با تشکر از همه دوستان :gol:
 
  • Like
واکنش ها: 1716

m.r119

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا فوق العاده بود مهندس...صادقانه بگم تا حالا اینجوری قرآن نخونده بودم!!!

ممنونم:gol:
 

1716

عضو جدید
ولی حمید آقا اینو در نظر بگیرید که مثلا اگه در ی کار مشخص با یکی جدی برخورد بشه و با یکی دیگه فقط ی تذکر خب باعث دو دستگی میشه (بیشتر بنظرم مربوط به جدی بودن در تخلفات و بعضی خطوط ممنوعه شرکت میشه) مثل همین اختلاص و نحوه برخوردشون

خود من هم اینطوری قران رو نه خونده بودم و نه بهش فکر میکردم و برام جالب بود و جالب تر اینکه همه آیاتی که ذکر شده برای سوره بقره است
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
ولی حمید آقا اینو در نظر بگیرید که مثلا اگه در ی کار مشخص با یکی جدی برخورد بشه و با یکی دیگه فقط ی تذکر خب باعث دو دستگی میشه (بیشتر بنظرم مربوط به جدی بودن در تخلفات و بعضی خطوط ممنوعه شرکت میشه) مثل همین اختلاص و نحوه برخوردشون

خود من هم اینطوری قران رو نه خونده بودم و نه بهش فکر میکردم و برام جالب بود و جالب تر اینکه همه آیاتی که ذکر شده برای سوره بقره است

اره جالبه من دقیقا 3 سال یا 4 ساله پیش بود که یاد گرفتم حدیث ها و ایات رو از این دیدگاه ببینم اونم به کمک یکی از استادهای ادبیات بود خدا خیرش بده خوب دیدگاهی رو نوشن داد خوب من منظورم اینکه در برخورد اول نمیشه با این جدیت برخورد کرد شاید اشکال از ما بوده یا شاید شرایط مساعد نبوده و هزار دلیل دیگه به نظرم اول باید از گزینه خودمون مطمئن بشم بعد جدیت رو توی کارهامون انجام بدیم
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلامی مجدد امشب یک تفسیر از امام علی(ع) میذارم . سوره نحل ایه 90
((خدا به عدل و احسان فرمان میدهد ))
امام علی (ع) می فرمایند: عدل همان انصاف و احسان همان بخشش است
عدل و احسان یکی از راه کار های رهبری در مدیریت اسلامی است و در حوضه رهبری قرار میگیرد اما به نظرم منظور امام علی(ع) از عدل همان انصاف است یعنی اینکه اگر ما خودمونو جای دیگری بگذاریم شاید بتونیم مفهموم عدل رو درک کنیم همانطور که امام علی (ع) میفرمایند : هر انچه که برای خود میپسندی برای دیگری هم بپسند و هر انچه که برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند من جمله ای زیبا تر و واضحتر از این حدیث پیدا نکردم واقعا زیبا فرمودنند مثلا یک مهندس برای درک بهتر و برنامه ریزی بهتر یکی از کارهای که میتونه انجام بده اینکه خودشو یک ساعت جای اپراتور جا بزنه البته این کار بیشتر مواقع بعیده اما مهندس های داشتیم که این کار ها رو انجام دادند و واقعا قدرت برنامه ریزیشون چند برابر شده بلاخره مهندسی که در جربان کار باشه بهتر از اینکه پشت میز باشه و با معادلات ریاضی اپراتور ها رو راهنمایی کنه برای احسان هم همینطور بخشش یک راهی است برای رسیدن به احسان داشتند و احسان کردن فقط به نذری دادن و خرج دادن نیست بعضی مواقع حتی چشم پوشی از یک خطا هم احسان میشود
متشکرم که برای خواندن مطالب وقت میگذارید :gol:
 

m.r119

عضو جدید
کاربر ممتاز
گاهی وقتا ما ها میبخشیم ولی فقط به اونایی که دلمون میخواد نه اونایی که واقعا سزاوارشن...
به نظرم جالبه میشه اگر در احسان کردن هم انصاف داشه باشیم!
حدیثه قشنگی بود:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
دقیقا موافقم چون خودم چند مورد برام پیش اومده :biggrin:
 

1716

عضو جدید
تا الان چند تا حدیث شده
کی می خوای جمع بندی کنی (اون فایلی هم که درست کرده بودی رو دیدم)
ی مسئله ای ، میخوای فقط کیفیت اسلامی رو با غربی مقایسه و کیفیت اسلامی رو عنوان کنی یا کیفیت اسلامی رو ب عنوان ی مدل جدید ارائه بدی
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
تا الان چند تا حدیث شده
کی می خوای جمع بندی کنی (اون فایلی هم که درست کرده بودی رو دیدم)
ی مسئله ای ، میخوای فقط کیفیت اسلامی رو با غربی مقایسه و کیفیت اسلامی رو عنوان کنی یا کیفیت اسلامی رو ب عنوان ی مدل جدید ارائه بدی

تا الان که دقیقا نمیدونم باید حدود 100 تا یا 90 شده باشه ولی الان تا حدیث 231 نهج البلاغه پیشرفتیم مقایسه فقط برای استارت بود اما میخوام کیفیت اسلامی همینطور که از تاپیک مشخصه به یک متد تبدیل بشه و نظریه ای بشه برای ادامه پیدا کردن :gol:
 

1716

عضو جدید
به غیر از اینجا برای خودت که ی بانک اطلاعاتی از این احادیث درست کردی یا نه
ی کار دیگه هم میتونی انجام بدی اون هم بیایی ببینی چ واژه هایی بیشترین استفاده رو در همه ی احادیث داشته و ... از این منظر هم ی تحلیلی انجام بدی جالب میشه
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
به غیر از اینجا برای خودت که ی بانک اطلاعاتی از این احادیث درست کردی یا نه
ی کار دیگه هم میتونی انجام بدی اون هم بیایی ببینی چ واژه هایی بیشترین استفاده رو در همه ی احادیث داشته و ... از این منظر هم ی تحلیلی انجام بدی جالب میشه

نه متاسفانه اگر بدونی چقدر سرم شلوغه هر روز از ساعت 7 تا 12 که سرکارگاه مونم از ساعت 12 تا 3 اینترنت و نهار و خواب 3 تا 7 یا 8 هم دوباره کارگاه و 8 تا 11 شب هم اینترنت و بعضی مواقع فیلم سینمایی وشام تا ساعت 12 هم خواب تا ساعت 7 منظورم از اینترنت سرزدن به ایمیل ها و انجمن و تحقیق برای مقاله و خود نظریه است
حالا فکر کنید من برای کارهای شخصی خودم به مشکل بر میخورم :biggrin:با این تفاسیر من با راه اندازی یک بانک اصلاعاتی در روز نیاز به یک تا نیم ساعت وقت لازم دارم این بدون شک انجام نشدنی است - اره -برنامه کاری رو اینطوری برنامه ریزی کردم اول احادیث رو تمام انالیز و اون احادیثی که مربوط به نظریه بشه وارد این تاپیک میکنم بعد به سخنرانی ها و خطبه ها و نامه های حضرت علی (ع) رو قرار که انالیز کنم البته قبل از اون باید احادیث رو طبقه بندی کنم بعد از اون که خطبه ها و سخنرانی ها هم تمام شد . و بعد از طبقه بندی روش های انالیز روی کل مطالب - خوشحال شدم از اینکه نظرتونوگفتید ایده جالبی بود -راستی من همیشه این مطلبو گذاشتم به نظرم امام علی (ع) خیلی کامل توضیح دادن اما بقی منابع اسلامی هم به مواردی ساده تر هم اشاره کردنند و بعضی از منابع دیگر موارد جامع تری بیان شده مثلا همین مطالبی که از قران کریم بارگذاری کردینند واقع جامع و کلی بود و مفید واقع میشه
با تشکر:gol:
 
  • Like
واکنش ها: 1716

1716

عضو جدید
پس اگر موافق باشی من ی فرم (شامل حدیث ، شماره حدیث ، تفسیر خودت، تفسیر و نظر دیگران) توی اکسس درست میکنم و این احادیث رو وارد میکنم
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
پس اگر موافق باشی من ی فرم (شامل حدیث ، شماره حدیث ، تفسیر خودت، تفسیر و نظر دیگران) توی اکسس درست میکنم و این احادیث رو وارد میکنم

حتما ایده جالبی است اینطوری برای جمع بندی خیلی کارمون بهتر و سریع تر انجام میشه ممنونم مهندس البته دوستان هم بحث های رو انجام دادن اگر اونها هم مفید هاش جدا بشه و وارد بشه خیلی خوب میشه با تشکر فراوان
:gol:
 
  • Like
واکنش ها: 1716

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت مهندسین عزیز امام علی (ع) می فرمایند:
آن کس که با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد
میدونید این حدیث منو یاد اون زمانی انداخت که من بچه بودم همیشه صبح های جمعه از پدرم پول میگرفتم و میرفتم خامه باز میگرفتم منظورم کیلویی است همیشه صاحب مغازه به اندازه 5 گرم از پول من بیشتر خامه میدادخیلی برام جای سوال داشت اخه چرا باید همیشه 5 گرم بیشتر بده یکروز از ایشون سوال کردم و در جواب گفتند که خداوند برکتشو میده این معنی برکت برام خیلی عجیب بود و الان هم هنوز هست . هیچ وقت یادم نمیره عجب دورانی بود یادش بخیر بماند این حدیث بیشتر یک محرکه برای فرهنگ احسان کردن و نیکی کردن است به قول خودمون
تو نیکی کن و در حجله اندازه که ایزد در بیابانت دهد باز
شرمنده از دوستان این حدیث زیاد تخصصی نیست ولی نشان دهند جامع ای پر از نیکی و دوست داشتن است و اینکه باید سعی شود تا به اون مرتبه برسیم
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشید یک موضوع دیگه به موضوعات مدیریت اضافه میشه و اون مربوط به وقت شناسی هست امام علی (ع) می فرمایند :خردمند آن است که هر چیزی در جای خود می نهد من معنی این حدیث رو وقت شناسی میدونم چون کسی که چیزی یا شی را در جای خود قرار میدهد نظم دارد نظم خود از وقت شناسی و مرتب کردن سرچشمه میگیرد
با تشکر:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
بر مهندسین عزیز من امشب یک حدیث پیدا کردم دقیقا حرف دلمو زد امام علی(ع) فرمودند:
به خدا سوگند این دنیای شما که حرام الوده است در دید من از استخوان خوکی که در دست بیمار جذامی باشد پست تر است
با تشکر فراوان :gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشید خدمت مهندسین عزیز حدیث امشب هم مربوط به شیوه مدیریت و رهبری کردن در کیفیت اسلامی است اما علی (ع) می فرمایند:
هر کس تن به سستی دهد حقوق را پایمال کند و هر کس که سخن چین را پیروی کند دوستی را به نابودی کشاند
درباره حدیث میتونم اشاره به ترویج فرهنگ جسور بودن اشاره کنم . خیلی از دوستان که من در تایپک های متفاوت دیدیم اشاره به پررویی در کار را اشاره کردن میخواستم این نکته رو بگم که پررویی با جسور بودن فرق میکنه البته زیاد نه ولی مرزش خیلی کمرنگه پررویی به یک کار و عمل غیر متعارفانه گفته میشه و لجاجت روی کاری که نباید انجام بپذیره ولی جسور بودن ناشی از اعتماد خود ادم به راهی که انتخاب کرده و پا فشاری کردن بر کاری درست است (البته از نظر خودش) پس پرروی در کار غلط است جسارت در کار درست است
انسان موقعی که سستی در امری داشته باشد به دیگران تعارف بر خوردن و واگذاشتن افراد دیگر بر خوردن حق خود میکند که این کاری است که موجب تشکیل و به شدت رسیدن فساد ها میشود
نمونه اش در همین دهه پیش ایا فسادی که امروز در همه ایران رایج است منشاء خود سرانه دارد یا اینکه علتی مثل سستی در امر نظارت دارد؟
با تشکر :gol:
 

تکنو کرات

اخراجی موقت
پیراهنِ مادرم بویِ خرافات می دهد
پیراهنِ مادرم بویِ خرافات می دهد
و فکر می‌کند
خودم را حرام کرده ام
که من گول خورده ام

که لحظه‌ها حواسم را پرت کرده اند
که آلوده ی فلسفه ی یک زندگی‌ بی‌ فلسفه یِ بی‌ سر و ته شده ام
آه ،چه معصومانه معتقد به فردا هاست مادرم

قبول دارم
من یک فرهنگ را به ابتذال کشیده ام
در جنونِ عبور از فرسنگ‌ها فاصله بین خودم و خودم
مثل یک قمار باز باخته ام
آینده ی نسلِ سر به راهی‌ را
که آرزویِ پدرم بود
و رویای سپیدِ سپیدِ مادرم را

کاش کسی‌ باورش می شد
نجیب سنت ها بودن
خفتش بیشتر است
تا اسیر نفرت ها بودن
کاش کسی‌ این حرف‌ها را می فهمید
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام وخسته نباشید حدیث امشب مربوط به مال غیر در منابع استفاده کردن یا سرمایه رو بر پایه منابعی غیر از منابع صحیح استفاده کردن است امام علی (ع) میفرمایند:
سنگ غصبی در بنای خانه مایه ویران شدن ان است
توضیحی که میتونم بدم اینکه چرا امام علی (ع) وازه سنگ و خانه را اشاره کردنند همانطور که مشخص است سنگ یک منبع از منابع است و این منبع در منابع استفاده میشود مثل ضرب المثل ایرانی که میگه خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا رود دیوار کج
خانه بنا میشود و در اوردن یک قطعه سنگ از ان خانه باعث ویران شدن ان خانه میشود میتوان گفت در حد زیاد یا کم ولی اسیب رساندن به خانه قطعی است یک مورد بود و موردی دیگه که هنوز برای من از نظر علمی مشخص نشده اینست که استفاده از مال حرام در منابع و دزدی کردن از منابع باعث شکست خوردن پروژه ها میشود باز دوستان بهتر از من میدانند
با تشکر :gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی مهندسین عزیز حدیث شماره 241 با عنوان اینده ستمکار امام علی (ع) می فرمایند:
روزی که ستمدیده از ستمکار انتقام کشد سخت تر از روزی است که ستمکار بر او ستم روا داشته
طبقه بندی حدیث در حوضه مدیریتی کیفیت اسلامی دسته بندی میشود و حدیث خاصیت باز دارندگی دارد
ما بیشتر مواقع انتخابی که انجام میدهیم بر اساس ازادی و از راه انالیز عقلی انجام میدهیم و یکی از کارهای که برای انالیز انجام دادن لازم است مربوط به عواقب ان کار است خیلی مسئله ساده اما بی توجهی ان بسیار مشکل ساز است حتی در بعضی از مواقع انتخاب های ما حتی بر کل عمر ما تاثیر میزاره پس نگاه کردن به عواقب رو میشه یکی از عوامل مدیریت کیفیت اسلامی دانست یا اضافه کرد برداشت من از حدیث بیشتر به عواقب نگری بر میگرده دلیل من برای برداشت از این حدیث رو میتونم به قسمتی که فرموده میشود روزی که ستمدیده-- سختر از --و ستمکار روا داشته است یعنی روزی ستمدیده انتخابی دارد برای انتقام گرفتن اما قبل از ان ستمکار انتخابی داشته برای ستمدیده و از همه بدتر پیشرفت انتخاب غلط به سختر شدن ان یعنی هر چه انتخابها غلط تر پیش بره کارها پیچیده تر و سخت تر میشود
با تشکر:gol:
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان حدیث امشب حدیث شماره 243 است که مربوط به طریقه پاسخگویی است امام علی (ع) می فرمایند:
هرگاه پاسخ ها همانند و زیاد شد پاسخ درست پنهان گردد
من در خیلی از نظر سنجی ها یا پرسشنامه ها دیدم که واقعا جوابهای که داده می شوند با واقعیت وجود دارد دور هستند و این اصلا به نفع سازمانها نیست چون باعث میشه برنامه ریزی غلطی انجام بگیره یا مثلا فرض کنید یک مدیر با یکی از کارگر ها درباره خط تولید میخواد حرف بزنه اپراتور اینطوری میگه اره اقای مهندس خط عالی هیچ مشکلی نداره اصلا شما اول خط خاک بزار اخر خط طلا تحویل بگیر :biggrin: خوب یکی نیست بگه بنده خدا اگر واقعیت رو بگی که اقا مهندس مثلا روبات جوشکار ما یکی از مهره هاش هرز شد دیگه این مهندس بنده خدا میدونه دیگه باید چکار کنه
در هر صورت امام علی (ع) راست گفتن من بیشتر موقع های وقتی دوستام حرفهای کلیشه ای میزنن توجهی ندارم ولی بعضی مواقع هم همین حرفهای کلیشه ای درست از اب در میان
با تشکر از وقتی که گذاشتید :gol:
 

Similar threads

بالا