شیعه ی علوی کیست؟شیعه ی صفوی چیست؟

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
شما همینو جواب بده بقیه پیشکش.
چرا میدونم.همش کلاه شرعیایی که خودمون میدونیم داریم خودمونو سر کار میزاریم.به اسم مضاربه و مشارکت مردمو تلکه کردن و سود 40 درصد گرفتن بانکداریه همونیه که شما دوسش داری(نه من )
من نمیدونم کجای دنیا وقتی 2 نفر شریک میشن در صورت سود و زیان فقط یک نفر جوابگوئه؟
مضاربه چی کشک چی ؟
کدوم توهین؟یکی یه کاریو کرده گناه نیست من دارم میگم گناهه؟همینه دیگه اقایونتون همین چیزارو یادتون دادن.

من خیلی فکر کردم درباره صحبتای امثال شما که چنین نظر هایی دارین!
هیچکدومتون نمیتونید حرفاتونو با جزییات بگید!
اصلا حرفی ندارید برای گفتن!
فقط فکر میکنید اینا همش کلاه شرعیو اینجور چیزاست!
من هیچ جوابی کامل تر از این مراجع ندیدم! درنتیجه من با تمام وجود قبولشون دارم! مگر اینکه یکی بیاد یه جوابی بده که دیگه نتونن این آخوندا جوابشو بدن!

پیغمبر میفرمایند که امام و قران رو تا روز قیامت ول نکنید!
از طرفی خدا عادله، قطعا برای من که توی این زمونه امام ندارم، یه چیزی داده که جاشو پر کنه!
قطعا اون زمان، امام صادق(ع) میدونستن که یه روزی میرسه که ما از نعمت امام محرومیم، درنتیجه احادیثش رو با یه ویژگیهایی مطرح کرده که بشه حدیث جعلی رو از حدیث اصل تشخیص داد؛خب اون ویژگی هارو ما که نمیدونیم! شاگرد امام صادق میدونه!
اون دنیا هم به خدا میگم که تو برای ما امام نداده بودی! درنتیجه بالاترین مقام رو مراجع ما داشتن! منم از اونا تبعیت کردم! من که اون ویژگیهارو نمیدونستم ! وقتم نداشتم برم سی سال درس بخونم تا یاد بگیرم! به هرحال هرکسی وظیفه ای داره دیگه ! همه نمیتونن که برن مرجع تقلید بشن بابا! جامعه مهندس میخاد، دکتر میخاد، نونوا میخاد و...

شمافرض کن این مراجع ، متخصص قلب هستن که باید بری ازشون درباره بیماری کسی راهنمایی بگیری! تاحالا شده از یه متخصص بپرسی دلیل این حرفات چیه ؟ یا اینکه بگی این دارو رو برا چی برام تجویز کردی؟؟؟

بابا یه کم منطقی باشین!چرا هشن متعصبانه حرف میزنین!؟؟؟؟؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست داشتم کل بچه ها شرکت می کردن تو این تاپیک البته منظظور بچه شیعه ها بود

خیلی برام جالب هست وقتی از برادریت که نگیم ! چه می دونم هم دین بودن! صحبت مکنیم میگیم سنی شیعه

مسیحی و مسلمان و....

=============
در حالی که همچین مفهوم هایی در خود شیعه وجو داره یادش بخیر یه آخوندی بود می گفت هر کی 8 تا امام داره تا 12 امی رو هم داره و همه یه شکل و 100 درصد مثل هم حداقل رو کاغذ همین اعتقادات کاغذیمون منظظورم هست اینا رو با هم شریکیم و مثل هم و...
==========

این اشنایی برام خیلی جالب بود

بنظظرم تمام دوستان شیعه تو این 2 دسته دیگه جا می گیرن و ای کاش هر کدومشون می یو مدن نظظر خودشون رو می گفتن اینجا الان فقط اقا هانی بود و اون دوستمون تهران یونیور (و... چاکر اقا سبحان;))

بقیه شیعه نبودن یا نظری نداشتن (یعنی تو باشگاه همین 4 نفر شیعه بود؟)

===============
اره البته شیعه کم هست نمونش یه
اقلیت مذهبی که تو دبیرستان اومد صرب گرفت و 14 معصوم رو کشید پایین هر چی دوست داشت بهشون گفت! بقیه هم با اهنگش قر دادن و...

منم بودم اما ترجیح می دادم کتاب دین زندگیم رو بگیرم و بخونم چون زنگ بعدش امتحان داشتم!!! !!!
=======================
بگذریم زندگی زیباست از این صحبت ها وسط نت نکنید

مخصوصا وقتی 4 تا ... هستن و فکر بد می کنن و....

====================

خوبیش این بود الان 4 نفر رو پیدا کردم و می تونم تو پ خ از هر 2 نظر اطلاعاتشون رو جویا بشم

=============

ممنون از تمام دوستانی که شرکت کردن
======

مدیریت محترم یا قفل بزنه یا ....

من کیس های هدف رو پیدا کردم:gol:

و بازم ازشون کمک می گیرم

البته بیشتر اقا هانی چون بنظظرم نو تر هستن و تازه تر و جدیدتر با اون بحث ها تقریبا اشنا هستم اگر شبه برام پیش اومد از شما ها هم می پرسم

:que::gol:
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دیگه هیچ ایرادی نمیتونی بگیری. قضیه بانکداری هم که میگی، توهّم ایراد هست نه ایراد.
شما حتی معنی مضاربه رو هم نمیدونی. یه چیزی که همه میگن، شما هم تکرار میکنی.(از تعریفت معلومه مبتدی هستی).
من فقط فتوای آیت الله بهجت رو که برای نمونه مثال زدم مینویسم تا دوستان متوجه باشند فرمایشات شما از سر بی اطلاعی هست:

««« وام گرفتن از بانک در صورتی که در آن شرط سود شده باشد، جایز نیست و ربا و حرام است »»».

حالا دیدی وقتی همه مراجع رو با هم جمع می بندی و میگی «حلال خدا رو حرام میکنند و حرام خدا را حلال» ، جز تهمت و افتراء چیز دیگه ای نیست(امیدوارم اینو متوجه شده باشی که بعضی صحبتات عِقاب اخروی داره. اگه قائل به این هم نیستی لااقل از باب وجوب دفع ضرر محتمل که یک قاعده عقلی هست، از گفتن بعضی چیزها حذر کن). کاش لااقل بعضی از خطبه های حضرت علی(ع) رو که خیلی دم از این امام میزنی میخوندی ( فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است. فاصله بین گوش تا چشم). همینطور میخوای مثل بعضیها همیشه ساز مخالف میزنن (طیف اپوزوسیون) بدون اینکه بری حقیقت رو کشف کنی، تو هم ساز مخالف بزنی.
چیزهایی که من یاد دارم اصول دین و فروع دین هست که بر هر مسلمانی از جمله شما واجبه که یاد بگیریم.(کاش یک دهم وقتی رو که برای رشته تخصصی مون میذاریم، برا یادگیری اینطور چیزا میذاشتیم)
باشه اقا من نمیدونم شما همه چیزو میدونی.میدونی عیب شما ها چیه .اینقدر یه نفرو تو ذهنتون بزرگ و مقدس کردین که نمیتونین بپذیرین دارن باهاتون چیکار میکنن.با بازی کردن با الفلظ چیزی درست میشه؟نتیجه بانکداریه اسلامیتون چیه؟ها؟خودتونو گول میزنید .اول که میخای وام بگیری یه سری کاغذو میزاترن جلوت که بیا طبق یکی از عقود اسلامی(این اسلامشون کشته منو.همون امام بزنه تو کمر اونی که سود 40 درصدو میبینه و صداش در نمیاد و فقط فریاد وا اسلاما سر میده)بهت وام میدیم.بعد ذره ذره زندگیتو میگیرن.اینه اسلامتون؟اسم مشارکت که روشه.نیس؟کجای دنیا همچین مشارکتی داریم؟شما نمیخاد به من درس بدی اگه تو شنیدی من تو بازارم دارم میبینم چطوری خون مردمو با بانکداریه اسلامیشون میمکن.همین الان زنگ بزن وحید خراسانی بپرس میخام وام بگیرم ببین میگه حلاله یا حرومه.یه جواب مسخره بهت میده.میگه شما سودو میدین ولی نیت کن ندی.گفتم مگه میشه نیت کنی ندی وقتی که جلو جلو ازت امضا و چک و ضمانت میگیرن.میگه مهم نیت شماست.اینه اسلامتون.فقط ظاهر کارو خوب بلدید درست کنید.تازه این وتم گرفتن بود. پول گذاشتن و سود گرفتن که دیگه هیچ.پس اسن مراجع کی میخان اسلام(حتی خمونی که خودشون اختراع کرئن)رو تو جامعه پیاده کنن؟
من ساز مخالف زدم؟اصلا واسه من هیچ اهمیتی نداره که کی چی میگه و چیکار میکنه.نه ادمیم که ببینم اکثر جامعه چیکارمیکنن و برم دنبالشون و نه برام فرقی داره که شما چه برچسبی بهم میزنی.اگه دنیا همشون بگن بانکداریه ما اسلامیه و همه مراجعتون هم تایید کنن واسه من قران مهمه.من اصلو کشف کردم که با هر حرفی عقیدم عوض نمیشه.
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من خیلی فکر کردم درباره صحبتای امثال شما که چنین نظر هایی دارین!
هیچکدومتون نمیتونید حرفاتونو با جزییات بگید!
اصلا حرفی ندارید برای گفتن!
فقط فکر میکنید اینا همش کلاه شرعیو اینجور چیزاست!
من هیچ جوابی کامل تر از این مراجع ندیدم! درنتیجه من با تمام وجود قبولشون دارم! مگر اینکه یکی بیاد یه جوابی بده که دیگه نتونن این آخوندا جوابشو بدن!

پیغمبر میفرمایند که امام و قران رو تا روز قیامت ول نکنید!
از طرفی خدا عادله، قطعا برای من که توی این زمونه امام ندارم، یه چیزی داده که جاشو پر کنه!
قطعا اون زمان، امام صادق(ع) میدونستن که یه روزی میرسه که ما از نعمت امام محرومیم، درنتیجه احادیثش رو با یه ویژگیهایی مطرح کرده که بشه حدیث جعلی رو از حدیث اصل تشخیص داد؛خب اون ویژگی هارو ما که نمیدونیم! شاگرد امام صادق میدونه!
اون دنیا هم به خدا میگم که تو برای ما امام نداده بودی! درنتیجه بالاترین مقام رو مراجع ما داشتن! منم از اونا تبعیت کردم! من که اون ویژگیهارو نمیدونستم ! وقتم نداشتم برم سی سال درس بخونم تا یاد بگیرم! به هرحال هرکسی وظیفه ای داره دیگه ! همه نمیتونن که برن مرجع تقلید بشن بابا! جامعه مهندس میخاد، دکتر میخاد، نونوا میخاد و...

شمافرض کن این مراجع ، متخصص قلب هستن که باید بری ازشون درباره بیماری کسی راهنمایی بگیری! تاحالا شده از یه متخصص بپرسی دلیل این حرفات چیه ؟ یا اینکه بگی این دارو رو برا چی برام تجویز کردی؟؟؟

بابا یه کم منطقی باشین!چرا هشن متعصبانه حرف میزنین!؟؟؟؟؟؟؟
منم میدونم هم صحبت شدن با امثال شما کار به جایی نمیبره .حرفامو زدم دلیلامو اوردم.حرف جدید داری بزن نداری........سکوت بهترین چیزه پسر جان
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
باشه اقا من نمیدونم شما همه چیزو میدونی.میدونی عیب شما ها چیه .اینقدر یه نفرو تو ذهنتون بزرگ و مقدس کردین که نمیتونین بپذیرین دارن باهاتون چیکار میکنن.با بازی کردن با الفلظ چیزی درست میشه؟نتیجه بانکداریه اسلامیتون چیه؟ها؟خودتونو گول میزنید .اول که میخای وام بگیری یه سری کاغذو میزاترن جلوت که بیا طبق یکی از عقود اسلامی(این اسلامشون کشته منو.همون امام بزنه تو کمر اونی که سود 40 درصدو میبینه و صداش در نمیاد و فقط فریاد وا اسلاما سر میده)بهت وام میدیم.بعد ذره ذره زندگیتو میگیرن.اینه اسلامتون؟اسم مشارکت که روشه.نیس؟کجای دنیا همچین مشارکتی داریم؟شما نمیخاد به من درس بدی اگه تو شنیدی من تو بازارم دارم میبینم چطوری خون مردمو با بانکداریه اسلامیشون میمکن.همین الان زنگ بزن وحید خراسانی بپرس میخام وام بگیرم ببین میگه حلاله یا حرومه.یه جواب مسخره بهت میده.میگه شما سودو میدین ولی نیت کن ندی.گفتم مگه میشه نیت کنی ندی وقتی که جلو جلو ازت امضا و چک و ضمانت میگیرن.میگه مهم نیت شماست.اینه اسلامتون.فقط ظاهر کارو خوب بلدید درست کنید.تازه این وتم گرفتن بود. پول گذاشتن و سود گرفتن که دیگه هیچ.پس اسن مراجع کی میخان اسلام(حتی خمونی که خودشون اختراع کرئن)رو تو جامعه پیاده کنن؟
من ساز مخالف زدم؟اصلا واسه من هیچ اهمیتی نداره که کی چی میگه و چیکار میکنه.نه ادمیم که ببینم اکثر جامعه چیکارمیکنن و برم دنبالشون و نه برام فرقی داره که شما چه برچسبی بهم میزنی.اگه دنیا همشون بگن بانکداریه ما اسلامیه و همه مراجعتون هم تایید کنن واسه من قران مهمه.من اصلو کشف کردم که با هر حرفی عقیدم عوض نمیشه.
واقعا من موندم شما تمام مخالفتت با تقليد فقط و فقط بانكداريه!!!
حالا خوبه برات متن استفتاء هم آورده ميشه ولي باز حرف خودت رو ميزني نكنه فكر كردين مسئوليت بانكها با مراجعه؟؟؟
تلفن شما هم براي كسي سند محسوب نميشه البته اگه باز به پر قباتون بر نميخوره كه بهتون تهمت زدم گرچه شما به هيچ يك از مراجع تقليد تهمت نزديد و اسلام حقيقي تنها نزد شماست!!
خواهشا چشماتو كامل باز كن تا تنها گير تخيليت به مرجعيت رفع بشه
سلام .من کارمند یکی از بانکها هستم طبق وظیفه بانکی از مشتریان هنگام اعطا وام سود ویا هنگام بازپرداخت دیرکرد می گیریم با توجه به اینکه از نظر مراجع اخذ سود وجریمه حرام می باشدو با توجه به اینکه ما از همین سیستم بانکی که در نظام کشوری فعال هستند حقوق ومزایای خود را دریافت می کنیم ایا حقوق ما هم امیخته به مال حرام است ؟لطفا حداقل نظر 5 نفر از مراجع مهم را عنوان کنید.
پاسخ:

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
به نظر آیت الله بهجت، کار کردن در بانک ها برای کارمندان بانک بدون اجازه مرجع تقلید جایز نیست . باید با اجازه مرجع تقلید خود در بانک کار نماید . بعد از اجازه مرجع تقلید برای کار، در قسمتی که مربوط به کارهای ربوی نباشد، کار کردن اشکال ندارد . حقوقی که می گیرد ،در صورتی که یقین ندارد که از عین مال ربا باشد، اشکال ندارد.
اما در غیر بانک اگر در جای دیگری مثل شرکت و یا سازمان خصوصی باشد، در صورتی که نمی داند کار آن ها ربوی است یا نه، کار کردن اشکال ندارد . اگر قسمتی از کارهای شرکت یا سازمان ربوی باشد و قسمت دیگری از آن مربوط به ربا نباشد، کار کردن در قسمتی که معاملات ربوی انجام می شود، حرام است. کار کردن در قسمت غیر ربوی اشکال ندارد. حقوقی هم که دریافت می کند و نمی داند از عین درآمد ربا است ،بنا می گذارد که از درآمد ربا نمی باشد و اشکال ندارد.(1)
به نظر آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی، تبریزی: کار کردن در موسسات مالی و اعتباری و بانک ها، در صورتی که قوانین شرعی در آن ها مراعات گردد و معاملات ربوی صورت نگیرد و طبق یکی از قوانین شرعی مانند مضاربه یا شرکت و یا جعاله سپرده گذاری و سود دهی صورت بگیرد، اشکال ندارد.(2)
به نظر آیت الله وحید گرفتن حقوق در قبال فعالیت های مربوط به وام ربوی اشکال دارد.(3)
پی نوشت ها:
1. سؤال تلفنی (7743271-0251) از دفتر آیت الله بهجت؛
2.آیت الله خامنه ای، استفتائات، سؤال1948 ؛
آیت الله مکارم، استفتائات جدید ج3، سؤال 1332 - 1334؛
آیت الله تبریزی،استفتاآت جدید،ج 1،س 2122.
3.سؤال تلفنی از دفتر آیت الله وحید(7740611-0251).
http://www.pasokhgoo.ir/node/27660

آیت‏الله بهجت:{T به طور کلى گرفتن وام با بهره از بانک حرام است؛ مگر آنکه خودش با بانک معامله شرعى انجام دهد.V}دفتر آیت‏الله بهجت.{V T}تبصره.{T نظر آیت اللّه بهجت این است که به عنوان مثال بانک جنسى را ، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد؛ به شرط اینکه مبلغى را تا مدت معینى به بانک قرض بدهد.V}آیت‏الله بهجت، توضیح‏المسائل، م 2283.{V
بانک براساس یکى از عقود شرعى (مانند جعاله، شرکت، مضاربه و...)، به مشترى وام مى‏دهد و در این معامله سودى دریافت مى‏کند. البته بانک گاهى وامى به صورت قرض الحسنه به مشترى مى‏دهد و در ازاى آن سود دریافت نمى‏کند؛ بلکه از مشترى کارمزد مى‏گیرد که حکم آن در متن بیان شده است. گفتنى است که آیت اللّه بهجت و آیت اللّه وحید خراسانى، به طور کلى با شیوه کنونى عملیات بانکى مخالف بوده و معتقدند: هر کس مى‏خواهد پول خود را به عنوان سرمایه گذارى به بانک بسپارد یا از بانک وام دریافت کند، لازم است خودش با بانک، به مبلغ مورد تقاضاى خود معامله شرعى انجام دهد و در ضمن آن، وام را شرط کند.
توجه : هر چند گرفتن چنین وامی از بانک جایز نیست ولی اگر گرفت و در موردی استفاده کرد مانند گرفتن وام عمره عبادت او باطل و خدشه دار نمی شود به هر حال طبق فتوای ایت الله بهجت حتما باید در مقابل سودی که به بانک داده می شود یک معامله شرعی انجام داد
http://www.porseshkadeh.com/Question/23575.aspx

ابنا: بازار گرم ثبت نام عمره مفرده و توقف آن پس از ثبت نام فعلی بسیاری از مردم را به تکاپو واداشته است تا به هر طریقی از این ثبت نام عقب نمانند.
بر اساس این گزارش بانکهای عامل ثبت نام نیز برای عقب نماندن از کسب سود و درآمد به اعطای وام با سودهای بالا روی آورده اند.
وام ها ی اعطایی از سوی بانک ها با استناد به عقد جعاله انجام می شود، در حالی که بانک ها در قبال دریافت این سود ۱۴ درصدی خدمتی انجام نمی دهند.
در همین زمینه دفاتر حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید خراسانی این وام را دچار اشکال و حرام اعلام کرده اند.
دفتر حضرت ایت الله العظمی وحید خراسانی نیز اعلام کرد اگر سود دریافتی کمتر از ۴ درصد باشد می توان گرفتن این وام را بلا اشکال است و مردم نیز سود چهار درصدی را تحت عنوان کارمزد با بانک ها مصالحه می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسویان عضو شورای فقهی بانکداری اسلامی نیز در گفت و گو با خبرگزاری ابنا گفت : هیچ توجیهی برای این وام وجود ندارد.
دکتر موسویان افزود: سود جعاله باید در قبال انجام یک کار و خدمتی باشد، اما بانک ها در برابر سود ۱۴ درصدی که از مردم دریافت می کنند، خدمت قابل توجهی انجام نمی دهند که بخواهند این سود را دریافت کنند.
http://www.fardanews.com/fa/news/162328/نظر-مراجع-تقلید-درباره-وام-حج-عمره

چرا بانک ها بر انجام فعل حرام اصرار دارند؟

ه گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، بر اساس احکام دین مبین اسلام، گرفتن سود پول، ربا و حرام است. در واقع بر اساس تعالیم دینی، اگر فردی به فرد دیگر پولی قرض بدهد، حق ندارد از او پول بیشتری مطالبه کند، مگر این که فرد قرض گیرنده بر اساس صلاح دید خود و بدون مطرح کردن عددی خاص، مبلغی به رقم دریافتی اضافه کرده و آن را برگرداند.

بانک ها در کشور ما ،سرمایه های کلانی دارند که آن را در بخش های مختلفی مانند طرح های عمرانی زیربنایی سرمایه گذاری می کنند. این پول که بخش قابل توجه آن از خود مردم با خرید سهام بانک های خصوصی یا سپرده گذاری در بانکهای دولتی و خصوصی به دست آمده، سود اندکی را نصیب سپرده گذاران و خریداران سهام می کند.

اما بخش زیادی از ثروت بانکها ناشی از ارائه تسهیلات است. آمار بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته فقط پنج درصد تسهیلات بانکی به بخش قرض الحسنه اختصاص یافته و بقیه این منابع در بخش های دیگر که سود کلانی دارند هزینه شده است.

بانک ها از سودهای کم هم نمی گذرند

با این حال، بانک ها حاضر نیستند حتی از سودهای کوچک بگذرند. مهمترین نمونه این موضوع، دریافت جریمه دیرکرد برای پرداخت اقساط است. در حال حاضر کسی که از بانکی وام دریافت می کند، از همان ابتدا در قرارداد دریافت وام او مشخص می شود که سود دریافتی در مجموع چقدر است.

از سوی دیگر، بانک ها بسته به نوع وام و قرارداد با وام گیرنده، از همان ابتدا مشخص می کنند که در صورت دیرکرد پرداخت اقساط، به ازای هر روز سود دیگری را دریافت می کنند. این رقم که به دیرکرد پرداخت اقساط معروف است، اگر چه در وام های خرد برای یک روز قابل توجه نیست، اما در مبالغ بزرگتر و با محاسبه یک ماه برای پرداخت هر قسط، رقم قابل توجهی است.

اکنون اطلاعات دقیقی از میزان دریافتی بانکها بابت دیرکرد پرداخت اقساط در دست نیست، اما با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر این که بانکها در حال حاضر 109 درصد منابعشان را تسهیلات داده اند و با در نظر گرفته میزان معوقات بانکی، مشخص می شود که جریمه دیرکرد این تسهیلات رقم بسیاز زیادی است.

مراجع معظم چه نظری دارند

پیش از این درباره اخذ جریمه دیرکرد تسهیلات، مراجع معظم تقلید اظهار نظرهایی داشته و اغلب این گونه نظر داده اند که دریافت جریمه دیرکرد، جایز نیست.

دفتر پاسخگویی به پرسشهای شرعی آیت الله وحید خراسانی در تبیین این امر که عده ای اعتقاد دارند از آنجا که هنگام دریافت وام، به صورت پیش شرط، اخذ دیرکرد قید شده است، این مساله چگونه است، عنوان کرده است: خداوند هرقراردادی را نمی پذیرد. در هر مساله ای که رضایت طرفین وجود داشته باشد، الزاماً رضایت خداوند وجود ندارد.

در استفتاء صورت گرفته از دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز درباره اخذ جریمه دیرکرد آمده است: جریمه دیرکرد شرعا اشکال دارد، ولی بر بدهکاران لازم است بدهی خود را به موقع بپردازند، وگرنه گناهکارند.

ایشان بار دیگر در ديدار رييس و اعضاي شوراي عالي استان‌ها گفته اند: جريمه‌هاي دريافتي براي ديركردها خلاف شرع و نوعي رباخواري است و بايد حذف شود. بنده همواره در جواب استفتائات مي‌نويسم جريمه‌ي ديركرد اشكال دارد، اما مردم هم وظيفه دارند بدهي خود را پرداخت كنند.

در استفتاء منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری نیز سؤال شده است: در قراردادهای بانکی جهت پرداخت وام، شرطی با این مفهوم گذاشته می شود که در صورت دیرکرد در بازپرداخت مبلغ اقساطی بانک حق دارد وجوه واریزی را در ابتدا از بابت دیرکرد (خسارت تأخیر تادیه) برداشته و پس از تسویه این خسارات از اصل وام کم کند. آیا دریافت چنین دریرکردی جایز است و در صورت حرمت آیا معامله باطل می شود.

پاسخ ایشان نیز چنین بوده است: دیرکرد حرام است، اما موجب فساد معامله نیست.

آيت‌الله العظمي نوري همداني:خسارت ديركرد يا گرفتن پول در برابر ديركرد حرام است. گرفتن پول در برابر ديركرد و تأخير اداي دين يكي از مصاديق ربا خواري است.

دفتر پاسخگويي به سؤالات شرعي آيت الله سبحاني نيز در پاسخ به اين پرسش، عنوان کرد: اخذ ديرکرد وام جايز نيست. جريمه ديرکرد از نظر شرعي هيچ مبنايي ندارد و حرام محسوب مي شود.

با وجود این احکام شرعی، مشخص نیست چرا بانکها همچنان بر دریافت جریمه دیرکرد اقساط و درج آن در قرارداد پرداخت تسهیلات اصرار دارند و علاقه ای به اجرای قوانین اقتصادی دین مبین اسلام نشان نمی دهند. گوشه ای از نتیجه این فعل حرام بانک ها را البته در ساختمان های بزرگ و پر زرق و برق آنها در کشور و مخصوصا در خیابان فرشته تهران می توان دید.
http://ehavadar.ir/index.php/compon...-بانک-ها-بر-انجام-فعل-حرام-اصرار-دارند؟-.html
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واقعا من موندم شما تمام مخالفتت با تقليد فقط و فقط بانكداريه!!!
حالا خوبه برات متن استفتاء هم آورده ميشه ولي باز حرف خودت رو ميزني نكنه فكر كردين مسئوليت بانكها با مراجعه؟؟؟
تلفن شما هم براي كسي سند محسوب نميشه البته اگه باز به پر قباتون بر نميخوره كه بهتون تهمت زدم گرچه شما به هيچ يك از مراجع تقليد تهمت نزديد و اسلام حقيقي تنها نزد شماست!!
خواهشا چشماتو كامل باز كن تا تنها گير تخيليت به مرجعيت رفع بشه
اقا شما اگه واسه دینت ارزش قائل بودی بعد از این یک سالی که گذشت یه زنگ میزدیمیپرسیدی.
مگه من گفتم برای شما سنده؟من که میدونم شما نمایندگیه خدا روی زمینی (شعبه هم نداری)اونی که راس میگه و از مراجعش مطمئنه زنگ میزنه میپرسه (البته شما رو نمیگما )شما حالت معلومه.
گفتی تنها گیر؟اینا فقط ظواهر دینه ساختگیه شماست .روزی مشخص میشه این همه اعتماد بیجا به بعضیا چه نتیجه ای داره
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اون تیکه سرمایه گزاری تو طرح های عمرانیش ظنز خوبی بود.داداش میگم دیگه شما کلا فقط تو کار کپی پیست هستی داداش.اظلاعاتت فقط در همین حده.یه سر برو بانک متوجه میشی.اخه کروم بچه کوچیکی باور میکنه این مضخرفارو؟بانک پول توی سرمایه دارو میگیره بهت سود میده.سودو از کجا میاره؟از منه بدبخت که رفتم وام گرفتم.به این میگن کار عمرانی.البته راستم میگن.خونه خراب کردن مردم کار عمرانیه
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
اقا شما اگه واسه دینت ارزش قائل بودی بعد از این یک سالی که گذشت یه زنگ میزدیمیپرسیدی.
مگه من گفتم برای شما سنده؟من که میدونم شما نمایندگیه خدا روی زمینی (شعبه هم نداری)اونی که راس میگه و از مراجعش مطمئنه زنگ میزنه میپرسه (البته شما رو نمیگما )شما حالت معلومه.
گفتی تنها گیر؟اینا فقط ظواهر دینه ساختگیه شماست .روزی مشخص میشه این همه اعتماد بیجا به بعضیا چه نتیجه ای داره
من موندم چي بگم ديگه!!متن استفتاء برات ميذارم ميگي زنگ بزن!!!!
كپي پيست رو هم خوب اومدي ولي فكر كنم من سواد مرجعيت ندارم پس بايد كپي پيست كنم!
الان تو متن كدوم يك از مراجع گفتند بانكهاي ما كارشون درسته؟؟؟؟؟آهان بايد زنگ برنم!
به قول دوستمون حداقل مثل بچه ها لج بازي نكن و تهمت به همه مراجع نزن.راستي چقدر آيت الله وحيد رو ميشناسي؟چون هركي كوچكترين شناختي ازش داره ميدونه كه مواضعش چيه.آهان يادم نبود بايد زنگ بزنم!!
نماينده خدا رو خوب اومدي ولي فكر كنم مصداقش خود شمايي كه عقلت كاتاليزور دينه وگرنه من كه دارم از متخصص دين تقليد ميكنم
اگه تنها گير نيست خب بازم مصداق بيار گرچه تو همين هم كم آوردي نشونش حمله به شخصيتته كه مثلا بحثو بپيچوني
توي بحث لج بازي كن مهم نيست ولي يكبار با خودت خلوت كن ببين با اين دلايلت داري چي رو زير سوال ميبري!
يه جمله از اون شخص تو امضات كه جان همه عالم فداش ميذارم البته براي خودم!
من توكل علي العقل رل!!
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من موندم چي بگم ديگه!!متن استفتاء برات ميذارم ميگي زنگ بزن!!!!
كپي پيست رو هم خوب اومدي ولي فكر كنم من سواد مرجعيت ندارم پس بايد كپي پيست كنم!
الان تو متن كدوم يك از مراجع گفتند بانكهاي ما كارشون درسته؟؟؟؟؟آهان بايد زنگ برنم!
به قول دوستمون حداقل مثل بچه ها لج بازي نكن و تهمت به همه مراجع نزن.راستي چقدر آيت الله وحيد رو ميشناسي؟چون هركي كوچكترين شناختي ازش داره ميدونه كه مواضعش چيه.آهان يادم نبود بايد زنگ بزنم!!
نماينده خدا رو خوب اومدي ولي فكر كنم مصداقش خود شمايي كه عقلت كاتاليزور دينه وگرنه من كه دارم از متخصص دين تقليد ميكنم
اگه تنها گير نيست خب بازم مصداق بيار گرچه تو همين هم كم آوردي نشونش حمله به شخصيتته كه مثلا بحثو بپيچوني
توي بحث لج بازي كن مهم نيست ولي يكبار با خودت خلوت كن ببين با اين دلايلت داري چي رو زير سوال ميبري!
يه جمله از اون شخص تو امضات كه جان همه عالم فداش ميذارم البته براي خودم!
من توكل علي العقل رل!!
فکر میکنم بیش تر از یه ساله که این بحث پیش اومده هر وقت شبیه طاهرت در اعماق وجودت دینت برات مهم بود و زنگ زدی با هم حرف میزنیم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
هم یک سال پیش بهت گفتم هم چند تا پست قبل.برو بخون داداش
البته نميخوام جسارت كرده باشم و بگم دروغ ميگيد اما دو حالت به وجود مياد
1-مراجع(تماما) در سود بانكها ذينفع هستند كه خب عقل بنده بيسواد هم ميگه كه اون فتواهايي كه برات نقل قول كردم بايد طبق منفعتشون باشه حالا فتواي تلفني خيلي مهم نيست كه طبق منفعت باشه يا دين!!!
2-عده اي از مراجع در سود بانكها ذينفع نيستند نميگم كلا چون ميخوام بدترين حالت رو در نظر بگيرم پس ايراد به فتواشون فقط و فقط طبق اصول فقهي امكان پذيره البته اگه بخوام طبق منطق گزاره اي برات استدلال كنم از اونجايي كه تمامي فتاوي ارائه شده مخالف عملكرد فعلي بانكها بود پس تمامي صاحبان فتاوي ذينفع نيستند!!
اگه حالت ديگه اي وجود داره خواهشا توضيح بده فقط مرگ من دوباره نگو تلفن بزن چون تو مورد اول برات توضيحش دادم:gol:
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
البته نميخوام جسارت كرده باشم و بگم دروغ ميگيد اما دو حالت به وجود مياد
1-مراجع(تماما) در سود بانكها ذينفع هستند كه خب عقل بنده بيسواد هم ميگه كه اون فتواهايي كه برات نقل قول كردم بايد طبق منفعتشون باشه حالا فتواي تلفني خيلي مهم نيست كه طبق منفعت باشه يا دين!!!
2-عده اي از مراجع در سود بانكها ذينفع نيستند نميگم كلا چون ميخوام بدترين حالت رو در نظر بگيرم پس ايراد به فتواشون فقط و فقط طبق اصول فقهي امكان پذيره البته اگه بخوام طبق منطق گزاره اي برات استدلال كنم از اونجايي كه تمامي فتاوي ارائه شده مخالف عملكرد فعلي بانكها بود پس تمامي صاحبان فتاوي ذينفع نيستند!!
اگه حالت ديگه اي وجود داره خواهشا توضيح بده فقط مرگ من دوباره نگو تلفن بزن چون تو مورد اول برات توضيحش دادم:gol:
کاملا تو خصوصی برات توضیح دادم امیدوارم به عمق قضیه فکر کنی به به کلماتم
 

Similar threads

بالا