اخلاق کاری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا چندماه پیش جمعه رفتم عکس دادم به عکاس از روش تکثیر کنه و گفتم فردا صبح واسه کار اداری لازمه بزن بده الان گفته برو نیم ساعت بعد بیا گفتم تا کی هستی؟؟؟ گفته تا یه ساعت بعد :) رفتم یه دوری زدم ماشینو پارک کردم درست 15 دقیقه بعد برگشتم دیدم مغازه رو بسته کرکره رو کشیده و سه قفله کرده و رفته :eek: نه رو شیشه شماره داره نه کسی از همسایه هاش شماره شو میدونه نه .... :surprised: به ضرب و زور یه شماره ازش پیدا کردم زنگ زدم میگم مرد حسابی عکس منو تکثیر کردی که رفتی؟؟؟ اول که اصلا یادش نبود من کی هستم بعد برگشته میگه حتما دیر اومدی :biggrin: میگم بابا هنوز یه ساعت نشده انگار من پامو از مغازه گذاشتم بیرون بسته رفته :razz: برگشته میگه خب من کار داشتم رفتم تو هم برو فردا صب بیا ببر :mad: میگم مرد حسابی من فردا تو یه شهر دیگه کار اداری دارم و ساعت 7 باید اونجا باشم تو 10 هم نمیای با این مسئولیت پذیریت .... دیگه خودتون بخونید باقی داستان رو که با چه مکافاتی یه عکاسی دیگه پیدا کردم تا از روی یه عکس دیگه واسم تکثیر کنه و بتونم فردا برم به کارم برسم و هنوزم که هنوزه دیگه سراغ اون مردتیکه نرفتم
 

narges_F

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخلاق کاری یعنی احترام به خود ودیگران به نظرمن انسانی که واسه خودش وکارش ودیگران احترام می گذارد یعنی اخلاق کاری دارد واینجوری میتونه فرهنگ سازی کنه وحتی دیگران ازاویاد میگیرن.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظرات تو برخی از صفحات رو خوندم ... با بیشترشون موافق بودم ....

من فردی که بیشتر از همه دیدم که در کارش خیلی زیاد این اخلاق کاری رو رعایت کرده پروفسور حسابی بوده .... حتما کتاب استاد عشق ( زندگی نامه ایشون) رو بگیرید و مطالعه کنید. ایشون یه انسان فوق العاده بودند...

مطلب دیگری که میتونم بگم اینکه همه ی ما بهتره این حرفها رو از خودمون شروع کنیم و کمی از انتظاراتی که از دیگران داریم تو کار و رشته ی خودمون عملی کنیم ...
 

ham_den

عضو

هر موقع یک ملت فرهنگ خودشون رو در مورد کار کردن مشخص کردند و به اون پایبند بودند کاری که ژاپن 100 سال قبل کرد میتوان به پیشرفت امیدوار بود

البته میزان رضایت اکثریت مردم و مقبول بودن کسی که در صدر میشینه فاکتور مهمی در نوع رفتار کاری و غیره .... داره
 

vdi

کاربر فعال
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟



وقتي ما به كسايي كه اخلاق كاري رو رعايت نمي كنن و به هر كاري وارد ميشن ميگيم زرنگ فرهنگ سازي چه معنا ميده آخه تو مملكت ما هر كي هر كاري مي خواد راه ميندازه تازه دولت بهش وام هم ميده......اسناول بايد يه سازمان تحت عنوان سازمان مبارزه با زرنگ بازي راه بندازيم بعد فرهنگ سازي كنيم.;):cool::warn::warn::warn:
 

eliot -esf

کاربر فعال مهندسی کشاورزی , گیاهپزشکی
کاربر ممتاز
دیشب 20:30دیدین !!! قسمت سر زده !!! که هر دفعه به یک اداره سر زده میرن و از مردم در مورد نحوه برخود کارمند ها میپرسن !!! دیشب این آقا ریسشون گفت هر کی رفتار درست داشته باشه و کارشو خوب انجام بده برا یم تشویق خوب در نظر میگیریم !!! همون لحظه منم یاد همین عنوان تاپیک شما افتادم اخلاق کاری...

پس اخلاق کاری کجاست ؟؟؟

انگار زوری این ها کار میکنند !!! و اصلا وظیفه ندارن درست رفتار کنند کار مردوم راه بندازن !!!
تازه اگه لطف کنند خوب برخورد کنند تشویق میگیرن !!!

به نظرم اگه اینجا تنبیه کنند بیشتر نتیجه میده تا تشویق !!!
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دیشب 20:30دیدین !!! قسمت سر زده !!! که هر دفعه به یک اداره سر زده میرن و از مردم در مورد نحوه برخود کارمند ها میپرسن !!! دیشب این آقا ریسشون گفت هر کی رفتار درست داشته باشه و کارشو خوب انجام بده برا یم تشویق خوب در نظر میگیریم !!! همون لحظه منم یاد همین عنوان تاپیک شما افتادم اخلاق کاری...

پس اخلاق کاری کجاست ؟؟؟

انگار زوری این ها کار میکنند !!! و اصلا وظیفه ندارن درست رفتار کنند کار مردوم راه بندازن !!!
تازه اگه لطف کنند خوب برخورد کنند تشویق میگیرن !!!

به نظرم اگه اینجا تنبیه کنند بیشتر نتیجه میده تا تشویق !!!
شاید انتظار ما زیاده که فکر میکنیم چیزی که غلط جا افتاده باید سریع درست شه
این چیزا معمولا زمانبر هست ... و نیاز به ایجاد فرهنگ اون داره که برای اون هم زیر ساختهای اون رفتار باید شکل بگیره
به هر حال باید امیدوار بود و در راه صحیح قدم برداشت
 

بهار20

عضو جدید
به نظر من اخلاق کاری ریشه در شخصیت فرد و نحوه ی تربیت او در کودکی دارد .کسانی که از کودکی افرادی دقیق - منضبط -قانونیمند و با روشهای درست تربیتی بزرگ شده اند این خصوصیات رو در سنین بالاتر و نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع و محیط کاری هم نشان میدهند و به اصول اخلاقی که از کودکی شخصیت آنها را ساخته پایبند خواهند بود و به اجبار یا از روی ترس به رعایت اخلاق کاری وادار نخواهند شد. کار کردن روی تربیت صحیح کودکان آنها را برای آینده افرادی باشخصیت و با اخلاق - هم خانوادگی هم کاری- پرورش خواهد داد.امروزه هم روشهایی مانند تعیین کارمند نمونه یا امتیاز دادن به افراد برتر از لحاظ شخصیت کاری در محیط کار افراد را بر رعایت بیشتر اخلاق کاری تشویق خواهد کرد.
 

ASILTASH

عضو جدید
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟



سلام و ممنون از دعوتتون :

به نظر من هر کار خوب و شایسته ای که به نظر اکثریت درسته ولی از انجام دادن اون کار درست توسط همون اکثریت خبری نیست به این علته که هر کسی سر خودش کلاه میذاره که ای بابا فلانی و بهمانی چرا اونو انجام نمیدن و چرا باید اونو من انجام بدم . این مطلب شامل همه چیز میشه از کوچکترین کارای روزمره که تو اطرافمون میبینیم تا بزرگترین هاش که سوال مورد نظر شماس.

یه مثال کوچیک در این مورد که خودم هم شاهدش بودم : وقتی یه بچه تو اتوبوس میگه مامان این آشغالو چیکار کنم و اون وقت مامانه میگیره و از پنجره میندازه بیرون به نظرتون چه تاثیری در این بچه میذاره یعنی همه چیز کشکه و تو باید راحتی خودتو بچسبی.

این یه چیز ابتداییه(و قابل تعمیم به کارای بزرگتر ) ولی همین مشکلهای کوچیک دست به دست هم میدن و مشکلای خیلی بزرگتری رو به وجود میارند.

به هر حال من معتقدم که هر کس باید از خودش شروع کنه.
حرف زدن درباره چیزای قشنگ خیلی راحته و امروزه هم نقل هر مجلسی ولی عمل کردن همیشه سخته و معدود افرادی سراغش میرن .

و مهمتر از همه اینکه اصلا با اجبار نمیشه و نمیتونیم کسی رو مجبور به رعایت یه ارزش (اخلاق) بکنیم .فرد خودش باید اون سطح از درک و دانشو داشته باشه که اخلاق کاری که لازمه فعالیت های خودش بدونه و اینه که ارزش داره وقابل تقدیره .
 

M@TI$A

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوست عزيز
به نظر من اخلاق كاري چيزيه كه بيشترين اهميت را داره و كمتر در جامعه ديده مي شه ولي مهم اينه كه ما اول از خودمون شروع كنيم مثلا اگر كسي ازما يه چيزي پرسيد با حوصله جوابشو بديم:w26:
 

javadazarakhsh

کاربر فعال
درود بر شما
بحث اخلاق یک موضوع نسبی است. بطور مثال عرض می کنم بریدن دست یک انسان از مچ کاری اخلاقی است یا بی اخلاقی و بد؟؟!! مسلما پاسخ همگی بد است. حال اگر کارگری در حال تعویض چکش های یک آسیاب باشد و حادثه ای رخ دهد و دستش تا مچ در آن گیر کرده باشد چه؟ برای نجات جان او باید دستش را قطع کرد یا خیر؟ دیگر این عمل بی اخلاقی نیست بلکه عین اخلاق است و واقعا جرات و شهامت میخواد که اینکار رو بکنی. مثال فجیعی بود......نه؟
در طول تاریخ فلاسفه در خصوص اخلاق خیلی بحث کرده اند و نسبی بودن هر عمل در موقعیت های مختلف به اثبات رسیده پس نمیتوان حکم داد که مجموعه کارهای خوب در محیط کار عبارتند از ........... نه اینطور نیست. حال از منظری دیگر باید اینطور سوال کنم آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟ بسیاری از اندیشمندان در طول تاریخ رای به درستی و بسیاری رای به غلط بودن آن داده اند. آیا کلیه فعالیت های یک فرد در راستای منافع سازمان مطبوع خود احساس مسئولیت و اخلاق حرفه ای به حساب می آید؟ آیا به هر قیمتی باید برای سازمان کسب سود نمود؟
مطرح کردن مطالب بالا برای ایجاد طوفان فکری بود ، اما در خصوص اخلاق مدار کردن کارکنان در محیط کار باید به عرض برسانم:
همه ما مهندسین ، بدنه مدیریتی سازمان ها را تشکیل می دهیم و کم وبیش همه ما دست به گریبان این موضوع هستیم. همه ما تجربه های بسیاری در خصوص افرادی که ذاتا اخلاق مدار نیستند و از سر اجبار و وظیفه اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند و در صورتی که موقعیتی پیش آید زیر آبی می روند را داشته ایم. به نظر من کارکنان خیلی مقصر نیستند. من به شدت عقیده دارم فضای موجود در هر سازمانی آیینه تمام نمای مدیران آن سازمان است. اگر مدیران یک سازمان جو سالمی را در محیط بوجود آورند دیگران نیز سالم کار می کنند و اگر جو نا سالم باشد دیگران نیز به همان طریق عمل می نمایند.
بطور مثال اگر کسی برای بقای خود و بردن نان خانواده اش مجبور باشد زیرآب همکارش را بزند و مدیرش هم از اینکار استقبال می کند چه کسی می تواند به ان کارگر بگوید اینکار را نکن؟ اگر وضع معیشت کارکنان آنقدر بد باشد و ما هم چند ماه حقوق پرداخت نکنیم چطور می توانیم به کارکنان بگوییم از موقعیت های بدست آمده سوء استفاده نکن.
شما به عنوان مدیر اگر بخواهید فضای کاری سازمان خود را پاکیزه نگاه دارید باید خودتان دست بکار شوید. اگر کسی بد کسی را نزد شما گفت بلافاصله اقدام نکنید حتما آنها را روبرو کنید. اگر دو بار روبرو کنید دیگر کسی جرات نمی کند پشت سر کسی بد بگوید. اگر شما سود سازمان را کم کنید و به وضع معیشت کارکنان برسید مطمئن باشید هزینه نکرده اید بلکه سرمایه گذاری کرده اید. ویا اینکه هر چقدر برای آموزش و بالا بردن مهارت کارکنان خرج کنید خیلی سریع آن هزینه بر می گردد و سرمایه گذاری کوتاه مدت است نه هزینه.
عزیزان دلم برای اینکه افراد از ته قلب به سازمان وفادار باشند باید حسن نیت شما را ببینند. اگر شما شفاف سازی کنید سود و زیان شرکت را کاملا شفاف به اطلاع همه کارکنان از بالا تا پایین برسانید. اگر کارکنان احساس کنند شما با تمام توان سعی می کنید درآمد آنها را افزایش دهید آنها هم قلبا و ذاتا به سازمان وفادار می مانند. پس برای سالم و پاکیزه نمودن محیط سازمان اقدامات زیر را در وهله اول به انجام برسانید
یکم محیط زیر آب زنی پشت سر گویی را پاک کنید اجازه ندهید چنین فضایی ایجاد شود سریع افراد را با هم روبرو کنید و بر اثر حرف یکنفر تصمیم گیری نکنید و احساساتی نشوید.
دوم تا جایی که امکان دارد وضع معیشتی کارکنان را بهبود بخشید فقط کافی است که کارکنان احساس کنند که شما به فکر آنها هستید حتما لازم نیست همه آنها ثروتمند باشند بلکه فقط کافیست بدانند که شما به فکر آنها هستید
سوم در غم و شادی کارکنان شریک باشید. روز تولد همه کارکنان همسران و فرزندان آنها را یادداشت کنید و به آنها تبریک بگویید در سالگرد های ازدواج یا غم با آنها شریک باشید. در اینصورت آنها احساس نزدیکی با شما می کنند.
چهارم تا جایی که می توانید دانش و مهارت کارکنان را بالا ببرید. کارها و مشاغلی که در سازمان متکی به یکنفر است را شناسایی کنید و به افراد زیادتری یاد بدهید.
پنجم در خصوص مسایل شرکت سود و زیان و مشکلات سازمان شفاف سازی کنید در جلسات عمومی مسایل را به اطلاع همگان برسانید و آنها را در خصوص مشکلات درگیر کرده و راهکار بخواهید.
ششم کرامت انسانی کارکنان خود را حفظ کنید. حداقل یکبار به خانه آنها بروید و پیش خانواده از او تعریف کنید. چایی بنوشید و با آنها آشنا شوید. اما هیچ گاه اجازه ندهید برخی از این روابط سوءاستفاده کنند. حرمت ها و حریم ها را حفظ کنید. یعنی تشویق به موقع و تنبیه به موقع. نه زیاد تشویق کنید و نه از تنبیه چشم بپوشید. اقتدار خود را در عین مهربانی و صداقت حفظ کنید.
هفتم اختیارات خود را به دیگران تفویض کنید. به دیگران مسئولیت بدهید و همه تصمیم ها را خودتان نگیرید. در قبال اختیار مسئولیت بخواهید. بگذارید کارکنان احساس کنند مهم هستند و تصمیم آنها تاثیرگذار است.
*******
با انجام چنین کارهای ساده ای کم کم متوجه می شوید اخلاق مداری کارکنان از سر اجبار و ترس نیست و آنها سازمان را متعلق به خود می دانند. این اقدامات کارهای ساده ای است که برای شروع خوب است. اگر دوستان خوششان آمد و استقبال کردند مفصل تر در اینباره سخن خواهم گفت. این سخنان حاصل 15 سال تجربه مدیریت من است و امیدوارم مفید واقع شود
پاینده و پیروز باشید
 

mari gold

عضو جدید
اره خب ادم باید در هر شرایطی مودب وبااخلاق باشه
ولی توی جمعهای دوستانه صمیمیت حرف اولو میزنه
 

رزمنده

عضو جدید
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟
دوران دبیرستان یه معلم داشتیم که یه مطلب قشنگی میگفت. میگفت مردم ژاپن باسوادترین مردم دنیا هستند. گفتیم یعنی چی؟ گفت یعنی اونی که خیابونارو جارو میزنه به کارش ایمان داره. ما که خندمون گرفته بود بازم گفتیم یعنی چی؟ گفت سوپور جاروکششونم فوق لیسانس داره اما خم به ابروش نمیاره. بعد این حرف بود که موضوع ایمان به کارو فهمیدم.
آره رفیق اگر هر کسی تو هر موقعیتی به کارش ایمان داشته باشه حتی اونی که جارو میکشه (درست)جارو بکشه تا رسد به مدیرش همگی ایمان به کارمون داشته باشیم اونوقت احتیاجی به اجبار و الزام نیست.:gol:
 

sahar-22

عضو جدید
من فکر میکنم اخلاق هر فرد از هر نوعی دقیقا به تربیت خانوادگی آن فرد برمیگرده و فرد خوب و بد را یاد میگیرد اگر فردی محسنات در وجودش خو گرفته باشه به ندرت هر کار زشتی را انجام میدهد،منظورم از تربیت خانوادگی اینه: یک کودک تا حدود سن 3تا 4 سالگی مثلا تو آشپزخانه کنار مادرش می ایستد و دقیقا کارهای اورا تقلید میکند فرقی هم نمیکند دختر باشد یا پسر و اگر ببیند مادرش در حین کار کردنش از جون و دل مایه میگذارد و چه دقتی را به خرج میدهد تا غذایش سرنرود یا نسوزد او هم از همان سن یاد میگیرد که در انجام کارهایش دقت بخرج دهد و برای انجام آنها از جون و دل مایه بگذارد،در حالی که اغلب والدین فکر میکنند که کودکان از کارها و حرفهایشان سردرنمی آورند اما آنها خوب معنی حرفهای پدرشان را زمانی که با مادرشان درباره ی کارهایش صحبت میکند را درک میکنند و از آن می آموزند،اگر ببینند پدرشان یا مادرشان صبح زود و با میل و رغبت برای انجام کارهای خودشان ،خانه شان و محل کارشان برمیخیزند آنها هم یاد میگیرند و در وجودشان حک میشود و در پایین ترین مرحله ی تغییر در زندگیشان که مدرسه رفتن است دچار مشکل نمیشوند و همینطور مسئولیت پذیر رشد میکنند،حالا اگر عکس این رفتارها را در وجود پدر و مادرشان ببینند آنها هم یاد میگیرند و مدام نق میزنند. آموزش اخلاق اجتماعی به کودکان از این هم سخت تر است؛چون مستلزم خودداری بسیار زیاد پدر و مادر در اجتماع است و پایین ترین سطح آن در هنگام عبور از عرض خیابان و زمانی است که چراغ عابر پیاده قرمز است،پدر یا مادری که میبیند چراغ مربوط به او قرمز است و با بی توجهی کامل به لزوم رعایت قانون از خیابان عبور میکند در کمال بی فرهنگی این عدم رعایت قانون و دور زدن قانون را به فرزندش می آموزد ، این کودک بی گناه امروز می آموزد که با وجود قرمز بودن چراغ برای او حتی اگر ماشینی هم از خیابان عبور نکند او حق دارد قانون را زیرپا بگذارد و فردا همین کار را در سطح وسیعتری مثلا در اداره و زمانی که باید پشت میزش نشسته و به کار ارباب رجوع رسیدگی کند قانون کار را دور زده و با این دیدگاه که رئیسش نیست که ببیند(مثل زمانی که ماشین نمی آمد اما چراغ قرمز بود) محل کارش را ترک میکند و ارباب رجوع به خاطر این عدم رعایت قانون توسط او روزها از کار و زندگیشان می افتند و اینطوری میگوییم این کارمند اخلاق کاری ندارد اگر به رئیسش هم بگوییم در اصل مشکلی که عدم تربیت درست و نکاشتن نهال وجدان در این فرد و تمام افراد نسلهای گذشته تفاوت بارزی ایجاد نخواهد کرد شاید اندکی بازدارندگی داشته باشد اما به هرحال کارها در سطوح کوچک و بزرگ چون با میل و رغبت انجام نشده اند ناقصند،به کندی پیش میروند و چنگی به دل نمیزنند.


یادمان باشد ما که همه مان اینجا ادعا میکنیم درست تربیت شده ایم هم خودمان اخلاق را در همه ی زمینه ها رعایت کنیم هم فرزندانمان را با اخلاق تربیت کنیم چون ماهی را هروقت از آب بگیری تازه ست ما هم هروقت این سیکل معیوب را متوقف کنیم برای پیشرفت خودمان،کارهایمان و کشورمان دیر نیست :gol:


به امید آن روز
 

MOHSEN HASHEMI

عضو جدید
سلام بر آقای مهندس جواد آذرخش .نظر ات جنابعالی را مطالعه کردم از شما تشکر میکنم منم به همشون اعتقاد دارم .مواردی تو ذهنمه که به عرض می رسونم.مهندس شرایطی که شما مطرح کردین یه شرایط کاملا ایده اله که زمانی خوب جواب میده که همه نیروها ایده آل باشن و همشون به اون چیزی که ما میگیم اخلاق کاری اعتقاد داشته باشن .در غیر اینصورت به نظر شما این شفاف سازی ها مدیریت یه مدیرو به چالش نمی کشونه.من خودم کلا با زیر آب زنی مخالفم و یه همچین آدمی رو سریع اخراجش میکنم ولی به نظر شما وجود یه سیستم اطلاع رسانی تو یه سیستم نیازه یا نه حالا یکی اسمشو میزاره زیر آب زن یکی دیگه میگه دوربین مدار ر بسته البته من از دید یه پیمانکار تو شرایط فعلی ایران از نظر افتصادی و اجتماعی نگاه میکنم.با این شرایط نظرتون چیه؟
 

رستاخیز

عضو جدید
بخ نظر بنده اخلاق کاری کاملا مربوط به تربیت افراد و الگوهایی که براشون ساخته شده
اکثر قشر کارمند به دلیل نفرت از مدیرانشون سعی میکنن کم کاری کنن
کاسبا برای منفعت بیشتر کم فروشی و ...
 

Malihe_Diba

عضو جدید
به نظر من اخلاق كاري اصلا ربطي به فرهنگ نداره بلكه كاملا مرتبط با وجدان انسانهاست.
اخلاق كاري نمايي از درون انسان (وجدان) است.
اخلاق كاري يعني با توجه به وظايف محوله با جون و دل كار نه بلكه كمك كردن به هم نوعان است.
اخلاق كاري يعني تجلي محبت عشق و علاقه در كار
اخلاق كاري رابطه اي هم با روابط انساني داره همونطور كه در دين ما بر كار و روابط انساني تاكيد شده براي رشد و پرورش روح آدمي حال كه ما ميتونيم با رعايت اخلاق كاري به خودمون هم كمك كنيم.
در كشور ما هر سازمان منشور اخلاقي داره ولي چقدر بهش عمل ميشه؟
بنظر من بهتره هر سازمان قبل استخدام كارمندانش يه دوره كلاسهاي روابط اجتماعي بذاره.
يه راه حل ديگه اينكه مثلا هر ارباب رجوع كه پيش كارمندي مراجعه ميكنه بعد از انجام كارش يه نمره از 1تا100 بده در انتهايي هر ماه كارمندان بر اين اساس ارزيابي شن و پاداش و توبيخ در نظر گرفته شود و كارمندان براي رفع نقايص كار خود تلاش كنن!
شما هم راه حل ها و پيشنهادهاتون رو بگيد
باتشكر
 

ah.fekri

عضو جدید
تو اخلاق کاری بنظرم امین و امانت دار بودن از همه چیز مهمه تره ، مخصوصا تو حرفه ما (مدیر آی تی).
ولی جدا از تعریف اخلاق کاری میخوام این رو بگم که متاسفانه تو ایران علاوه بر اینکه اخلاق کاری جایی نداره در یک مجموعه نادرست شخص بیشتر اخلاق مداری رو در برنامه هاش قرار میده ، چون اگر در چهار چوب اخلاق کاری سالم هم رفتار کنه موجب پسرفت اون شخص میشه .
ضعف مدیریت در ایران یکی از مشکلاتی هست که آیندگان هم چوبش رو خواهند خورد.
 

AMIR-ALI

عضو جدید
متاسفانه خوندن پست های قبل از حوصله من خارج هست
اما در مورد پست یک باید بگم بنظرم اخلاق کاری و کلا اگر بخواهیم هر کدام از انشعابات اخلاق را مورد بررسی قرار دهیم
نیازمند این هست که ابتدا تعریف خودمون از اخلاق ارایه بدیم و سپس به گفتگو راجع به تعبیر خودمون از زیرمجموعه های اخلاق بپردازیم
کلیت اخلاق راجع به خوبی و بدی رفتار صحبت میکنه که بنظر من فارغ از مسایل دینی باید بررسی بشه و بنظر من اصولا افراد دیندار _بواسطه تعرض به حقوق دیگران_انسان هایی فاقد ارزش های فرهنگی و اخلاقیات و وجدان هستند ( که در این مقوله نمیگنجه )
این کلیت شخصیت فرد تشکیل میده و فرد در حیطه کاری ، داخل اون چارچوب تعیین شده طبق متد اخلاقی خودش عمل میکنه
پس عملا رعایت اخلاق بواسطه جبر کارفرما منتفی هست
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
این از کلیت اخلاق یعنی شمای کلی یک سازمان و نظام اخلاقس حاکم بر آن
مدیر اصلی چارچوبی تعیین میکنه و طبق اون چارچوب به جذب نیروی انسانی میپردازد و برای پاسداری از این اصل همیشه ناظرینی هم در صحنه حضور دارند
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
اما اخلاق کاری اشاره به فضایی در داخل اون چارچوب داره که فرد در رفتارش ازادی عمل دارد و در انجا فرد طبق اصول اخلاقی خود عمل میکند
این قسمت کاملا مرتبط با شخصیت فرد هست جایی که در اون بزرگ شده ، اعتقادات پدر و مادر ، تجربیاتی که داشته و ...
بنابراین من اصلاحیه ای برای اخلاق فرد نمیبینم
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟
 

unstoppable

کاربر بیش فعال
سلام
من اطلاعات زیادی در این باره ندارم ولی نظرم رو میگم...
:Dبه نظر من اخلاق کاری به چند عامل زیر بستگی داره:
1-وجدان 2-میزان اهمیت دادن شخص به پیشرفت در کارش 3-جلب رضایت دیگران از کاری که انجام میشود (کیفیت کار) 4-علاقه به کار

برای ملزم کردن افراد برای رعایت اخلاق کاری هم احتمالا بهترین راه خواستن کار با بهترین کیفیت است
 

negin91

عضو جدید
اخلاق کاری!
تنها چیزی که هست هر قدر واسه کارفرما، جون! بکنی معلوم نیست و قدر زحماتتون رو هیچ وقت نمیدونن
شاید نسبت به بقیه همکارات یه حساب دیگه روت باز کنن
ولی حقیقت همینه هر قدر بیش از توانت کار هم واسشون کنی باز فراموش میشی یا بقیه کارا هم مبندازن گردنت!
البته ربطی به جواب سوال فکر کنم نداشت نه؟!:D
 

negin jo0on

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظر من خیییلی به ذات آدم ربط داره که چطور کار کنی و چقد از شرافتت بهره بگیری..اما راستش محیط روی اکثر آدما موثره...
 
ممنون از تاپیک خوبی که گذاشتین


یه بخشی از رفتارای غلطی که کارمندا یا هر کسی توی شغل خودش انجام میده هم به خمد ما بر می گرده
مدتی پیش مهندس ساختمان برای تایید نهایی ساختمونی اومده بود، طرف خیلی قاطع به مالک گفت ساختمان شما قابل تایید نیست و بایذ اشکالاتی که بهش وارده رو برطرف کنین ...هرچی مالک پیچیده بهش که یه چایی ، ناهار ...در خدمت باشیم گفت نه و رفت ...هنوز با ماشین کامل از تو کوچه بیرون نرفته بود که فحشا شروع شد:
مرتیکه ی خشک مقدس مزخرف ......................................................................................!
واقعا این سبک برخوردا کارمندای ما رو وسوسه نمی کنه که با رشوه سر و ته داستانو جمع کنن!!!!
و خیلی برخوردای این مدلی که بارها هممون دیدیم....
فکر کنم اگه هرکسی از خودش شروع کنه بهتره ...اخه وقتی خودمون می خوایم یا اگم نمی خوایم اعتراضیم نمی کنیم ...دیگه بحث چی؟
همون داستانه که خودمونو درست کنیم دنیا آباد میشه..
 

SIMA.T

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخلاق کاری؟؟؟؟؟
بنظرم یه نوع ارزیابی در میان کارکنان!!خوب چطوری توضیح بدم؟؟یعنی وجدان کاری داشته باشی برات کارت مهم باشه و بهش اهمیت بدیو به بهترین نهو انجامش بدی!!
البته برای رسیدن به این عوامل مهم اینه که علاقه آن فرد چی بوده باشه اگه از روی اجبار یا فقر یا...آن کارو انتخاب کرده باشه مطمئنا اونوقت سخته به این آرمانها برسیم!!ولی اگه 100٪علاقه ات باشه قطعا به این اهداف میرسیم درنتیجه حقوق بالاتریم میگیریم!!:):D
 

Roza.m

عضو جدید
پست های قبل رو نخوندم ، بسته به اینکه هر کسی برای انجام وظایف خودش در یک سمت و شغل چقدر خودشو ملزم میکنه(رعایت حقوق کارفرما و ارباب رجوع) اخلاق کاری رو رعایت میکنه.(اخلاق کاری داره)
ببخشید من جمله بندیم افتضاست
 

فاطمه طالبی

کاربر بیش فعال
نظر خاصی ندارم فقط میدونم ک آدم باید تو کارش وجدان داشته باشه و کارشو درست انجام بده بنظرم پولی ک اینجور درمیاره حلالتره. و اینکه آدم کارخوب بکنه درحق خودش خوبی میکنه.وهرکسی ک بنحوی ب دیگران ضرر بزنه بالاخره این ضرر ب خودش میرسه... برای همین نیازه که آدم حواسش ب کاراش باشه،چ تو کار باشه؛ چ تو هر کدوم از عرصه های زندگی.
 

samiyaran

عضو جدید
ممنون از دعوتتون.:gol:
نظراتی که در صفحه ی اول رو بود خوندم.و عذرخواهی می کنم که به دلیل زیاد بودن و زمان بر بودن نظرات دیگه رو نخوندم.

نظر شخصی من این هست که اخلاق کاری در دل خودش معنا رو داره.
وقتی ما از اخلاق یک تعریف داریم.این تعریف به دامنه های گسترده ای تبدیل می شه که هر فاکتور توش براساس اون تعریف معنا پیدا می کنه .
اخلاق در شغل یا کار از نظر تعریفی که من در حال حاضر اون رو قبول دارم:
مجموعه ای از کنش ها و واکنش هایی هست که هنجار ها رو حفظ کنه و پیشرفت دهنده ی سیستم باشه و همچنین در مقابل کنش هایی پیش بینی نشده،واکنش های معقولانه داشته باشه.
نهایتا پای وجدان کاری هم وسط میاد که در کنار اخلاق کاری مطرح می شه.
در صورت نداشتن هر کدوم دیگری هم لنگ می زنه.
حرف از کنش و وکنش زدم که دایره ی اصلی تعریفش رفتارهای ماست.که می تونه این رفتارها با انسان ها در محیط کار و یا حتی در مقابل مسولیت های سپرده شده در اون محیط باشه.

که در هر دو مورد،کنش غیر اصولی از طرف مقابل نباید با واکنش مشابه ما مواجه بشه.
مثلا رفتار نامناسب همکار یا کارفرما نباید با رفتار مشابه پاسخ داده بشه.
و یا اینکه اگر مسولیتی بر عهده ی ما گذاشته شده که با قسمتی از اون و یا کل اون مشکل داریم،اونم از نظر شخصی مثلا از کار پشت رایانه خوشمون نمی آد.این نباید باعث بشه که نسبت به کار بی انگیزه بشیم و مسولیت رو به درستی انجام ندهیم.این قسمت از بحثم رو ارجاع می دم به همنشینی وجدان کاری و اخلاق کاری.

در واقع وقتی یک تعریف و یک سیستم رو معنا می کنیم،نظرهای شخصی باید کمتر در اون تاثیر گذار باشه.موافق هستم با کسانی الان به من می گن که ما ربات نیستیم و احساس داریم.بله من موافق هستم ولی باید دید را به اندازه ی اهداف بزرگ کنیم.و حتما اگر تعریفی به وجود اومد که بتونه ضررهای کمتری داشته اون رو قبول کنیم.

ولی در نهایت یک کل هدف هست و باید سعی کرد تاثیرات مثبت رو دید.
 

suniya2012

عضو جدید
کوتاه بگم، فقط قوانین درست با چارچوب های منطقی و عادلانه میتونه کارارو درست کنه. مهمترینش اینه که هرکس تنیجه کارشو بی کمو کاست ببینه.

بجا تشویق کنیم، بجا مجازات. تنها رمز موفقیت ایجاد رغبت در افراد برای کار بهتر نه کار بیشتره.
 

arch_archi

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاپیک جالبی هست و در اول از استارتر محترم تشکر میکنم
وقت نکردم همه ی پست ها رو بخونم اما جالب بودن;)
.
.
من تجربه خودم رو میگم و حرفی که کارفرمام بهم گفت:

اون گفت برای ما مهمترین چیز اینه که کارمندمون برخورد خوبی داشته باشه،روابط اجتماعی بالایی داشته باشه،ما حاضریم افراد خوش اخلاق رو که کار خوبی بلد نیستن رو جذب کنیم و بهشون آموزش بدیم،در واقع روی این افراد هزینه کنیم و اون ها رو نگه داریم
و فردی که کار خیلی خوبی بلده و توی کارش ماهر هست اما اخلاق خوبی نداره رو جذب نمیکنیم
این حرفش رو همیشه توی کارم مد نظر قرار دادم و نتیجه خیلی خوبی گرفتم.
:redface:

به نظر من مهمترین موارد در اخلاق کاری:تعهد،احساس مسئولیت،مهارت توی کار،پشتکار،برخورد خوب،ظاهر مناسب محل کار، و در اکثر موارد هم مطیع بودن(که البته این مورد اخیر خیلی راحت نیست).
:gol::confused:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا