·▪•●سوالات و درخواست های مهندسی پلیمر فقط در اینجا مطرح شود●•▪·

Hermione Granger

عضو جدید
یه کتابی هست به اسم "تکنولوژی پلیمرها" جلد اول نوشته دکتر وحید حدادی اصل
یه کتاب قطوره و از هر دری توشه.از تعریف ابتدایی پلیمر تا الاستومر و رزین و ......
همونیه که شما میخواین
قیمتش هم 18000 تومان
ممنون
دارمش
یه نگاه هایی هم بهش کردم
ولی اینقدرها هم مقدماتی نگفته دیگه
 

Saeed.bi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون
دارمش
یه نگاه هایی هم بهش کردم
ولی اینقدرها هم مقدماتی نگفته دیگه

خوب شما میخواین چطوری باشه؟
بهترین راه اینه که هر کدوم از کتب یا جزوات مربوطه رو مطالعه کنین.
آره دیگه وقتی قراره این همه درس پلیمر تو یه کتاب خلاصه بشن،ممکنه قابل فهم نباشن خیلی.به هر حال شما یه رشته دیگه بودین و طبیعیه که براتون قابل فهم نباشه.
به هر حال این چیزی بود که من اطلاع داشتم.
 

.SHaDi

عضو جدید
فرآیند شکستن مولکولها در کاتالیست سیال (Fluid Catalytic Cracking) روشی است برای تبدیل هیدروکربنهای نفتی نسبتاً سنگین به محصولات سبک تر و با ارزش تر (عمدتاً بنزین با اکتان بالا) این عمل بوسیله برخورد هیدروکربنهای نفتی سنگین با کاتالیست داغی که به شکل پودرمی باشد در شرایط خاصی از دما و فشار و در مدت زمان معینی انجام می‌گیرد. استفاده کردن از کاتالیست باعث می‌شود که واکنشهای شکست مولکولی در فشار پایین انجام پذیرد و محصولاتی با کیفیت بالاتر بدست آید. کاتالیست مورد استفاده پودر دانه دانه و نسبتاً ریزی از سیلیکا، آلومینا (Sio۲ – Al۲o۳) که یک ترکیب صنعتی است، می‌باشد. ترکیبات اصلی کاتالیست همان Al۲o۳ وSio۲ می‌باشند و بطوری سنتزی (مصنوعی) ساخته می‌شود. کاتالیست فوق بصورت طبیعی نیز یافت می‌شود که کیفیت کمتری نسبت به کاتالیست مصنوعی دارد. به علت کوچک و ریز بودن ذرات، کاتالیست دارای دو خاصیت می‌باشد که این دو خاصیت در فرآیند بسیار اهمیت دارند، این دو خاصیت عبارتند از:
۱- وقتی که به توده کاتالیست جریان کمی از گاز یا بخار آب یا هوا تزریق گردد و یا موقعی که توده‌ای از کاتالیست در مسیر جریان گازی با سرعت کم، قرار گیرد، توده کاتالیست به حالت سیال (Fluidize) و روان در می‌آید و از بسیاری جهات مانند یک مایع عمل می‌کند، یعنی کاتالیست سیال شده در لوله‌ها فشار را منتقل نموده و باعث افزایش فشار استاتیکی و جریان در لوله‌ها می‌گردد. نام فرآیند FCC از همین خاصیت کاتالیست گرفته شده‌است.
۲- کاتالیست می‌تواند کلاً بصورت معلق باشد (معلق در گاز و هوا) و یا بوسیله جریانی از گاز باسرعت بالا، در مسیر افقی یا عمودی حمل گردد و جابجا شود. با این نوع جریان، کاتالیست بطور قابل ملاحظه‌ای رقیق (Dilute) می‌شود. این نوع جریان در انتقال کاتالیست از راکتور به احیاء کننده و بالعکس مورد استفاده می‌باشد.[SUP][۳]

فعالیت کاتالیستها..
عبارت فعالیت (Activity) یعنی توانایی نسبی کاتالیست برای تبدیل هیدروکربنهای نفتی سنگین به هیدروکربنهای سبک و با ارزش تحت شرایط معین (دما، فشار، زمان)؛ فعالیت کاتالیست به مرور بر اثر استفاده از آن کم می‌شود. کاهش فعالیت در ابتدای شروع بکار اولیه سرعت بیشتری دارد ولی بعداً کمتر می‌شود با افزودن کاتالیست تازه به سیستم (در احیاء کننده) کاهش فعالیت کاتالیست مورد استفاده در سیستم (راکتور احیاء کننده) جبران شده و پس از مدتی بحالت تعادل می‌رسد. اگر فعالیت تعادلی کاتالیست خیلی کم باشد بایستی با افزایش کاتالیست نو و تخلیه مقداری از کاتالیست مصرف شده (کاتالیست موجود در سیستم راکتور و احیاء کننده) یا Spent Catalyst، فعالیت کاتالیست موجود در سیستم را افزایش داد. مقدار معینی از غیر فعال شدن کاتالیست عادی و اجتناب ناپذیر است.

[h=4]اثر نانوکاتالیست تقویت شده بر فرآیند شکست کاتالیزوری سیال بستر [ویرایش][/h]در سالهای اخیر فناوری ساخت و بکارگیری کاتالیستهای زئولیتی بسیار مورد توجه بوده و تحقیقات فراوانی نیز بر بکارگیری این کاتالیست‌ها در ابعاد نانو انجام گرفته‌است و نتایج حاصل از این تحقیقات گویای این مطلب است که بکارگیری نانوکاتالیست‌ها در فرآیند FCC خواص فوق العاده‌ای را در کاتالیست‌ها از جمله فعالیت و پایداری بسیار شدید تر سبب می‌گردد. کاتالیست‌های رایج SiO[SUB]۲[/SUB]/Al[SUB]۲[/SUB]O[SUB]۳[/SUB] را می‌توان در ابعاد نانو تولید نموده و به کمک بخار آب حاوی آمونیاک در دمای بالا و ترکیب با اکسیدهای فلزات قلیایی خاکی کمیاب فعال تر ساخت. این نانوکاتالیست‌های به اصطلاح بهبود یافته را می‌توان جهت کاهش الفین‌ها در فرآیند FCC بکار برده و به عدداکتان بالاتری برای بنزین نهایی دست یافت. نانو کاتالیست‌های مذکور را می‌توان در دو حالت ساده و مرکب با اکسید گالیم ((Ga۲O۳ در فرآیند FCC بکار گرفت. واضح است که میزان حضور اکسید گالیم به همراه کاتالیست بر روی نتایج حاصل موثر خواهد بود. حضور اکسید گالیم بهمراه کاتالیست در این فرآیند اثر قابل ملاحضه‌ای بر روی فعالیت و میزان پایداری نانوکاتالیست خواهد داشت بطوریکه میزان مناسبی از این اکسید سبب افزایش کارائی کاتالیست‌ها در کاهش ترکیبات الفینی خواهد داشت و پایداری کاتالیست را نیز افزایش خواهد داد، که این امر بسبب وجود نقاط اسیدی بیشتر در منافذ و سطح فعال بیشتر کاتالیست می‌باشد [SUP][۴][/SUP] . همچنین کوتاهی طول کانال‌های آن نیز سبب افزایش سرعت نفوذ مولکولی و کاهش زمان اقامت مولکول‌ها در این کانال‌ها شده که نتیجتًا کاهش تولید کک در کانال‌ها را شاهد خواهیم بود. در واقع سطح وسیع این نانوکاتالیست تقویت شده و حضور نقاط اسیدی زیاد و خواص الکتریکی پیچیده این ذرات سبب شکسته شدن پیوند هایC-Sگردیده و البته سبب تولید H۲Sبیشتر در گازخروجی خواهد شد. بطور کلی می‌توان گفت حضور اکسید گالیم در کنار نانوکاتالیست‌های زئولیتی سبب افزایش کل مکانهای اسیدی سطح نانوکاتالیست شده و افزایش فعالیت و توانایی کراکینگ و گوگردزدائی را بهمراه خواهد داشت. لذا این نانوکاتالیست تقویت شده بهترین گزینه بمنظور کاهش ترکیبات تیوفنی در فرآیند FCCخواهد بود [SUP][۵][/SUP] Journal of Molecular Catalysis A: Chemical ۲۶۱, ۲۰۰۶ . علاوه بر آن به دلیل اینکه از فلزات فعال پلاتین (Pt) و رنیوم (Re) روی پایه‌های آلومینا و زئولیت نیز استفاده می‌شود، می‌توان به نانوذرات Pt-Re کاتالیستی اشاره کرد [SUP][۶][/SUP] .از دیگر کاتالیست‌های مورد استفاده مخلوط سیلیکا- آلومینا یا سیلیکا- مگنزیا (اکسید منیزیم) می‌باشد که نانوکاتالیست‌های سیلیکا و مگنزیا ساخته شده‌اند

[h=3]فعالیت کاتالیستپ[/h]فعالیت کاتالیست اثر زیادی در مقدار تبدیل و ترکیب بازده محصولات دارد. برای تأمین فعالیت خوب برای کاتالیست، اضافه کردن مداوم و کافی کاتالیست تازه به سیستم ضروری می‌باشد.سطح کاتالیست در بستر فشرده کاتالیست احیاء کننده، برای عملکرد بهتر سیکلون‌ها لازم است اما اثری روی فرآیند راکتور ندارد. افزایش فعالیت کاتالیست، تبدیل را زیادتر می‌کند، در یک تبدیل ثابت، افزایش فعالیت کاتالیست باعث تغییرات زیر می‌شود :

  1. گاز خشک کمتر می‌شود.

  1. نسبت بوتین به بوتان کمتر می‌شود.

  1. مقدار کک کاهش می‌یابد.

  1. مقدار گازولین زیادتر می‌شود و عدد اکتان بالاتر می‌رود.

فرآیند کراکینک کاتالیستیFCC بعنوان قلب یک پالایشگاه مدرن محسوب می‌شود. این فرآیند، یک فرآیند نسبتآ قدیمی مبتنی بر تبدیل کاتالیستی در پالایشگاه‌های نفت است در این فرآیند گازوئیل سنگین VGO و ته مانده حاصل از برج تقطیر در خلاء، در راکتور این فرآیند (Riser) در شرایط عملیاتی ۵۰۰ تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد در تماس با ذرات داغ کاتالیزور جامد در یک بستر سیال به هیدروکربن‌های سبکتر و با ارزش نفتی، نظیرگازهای سبک الفینی، پروپان، بوتان، بنزین، گازوئیل و... شکسته می‌شود. هر گونه تغییری در عملکرد این سیستم، موجب تغییراتی در روند فرآیند و در نتیجه، راندمان محصولات خواهد شد.با پیدایش فرآیندFCC فکر افزایش سطح تماس خوراک و کاتالیست هویدا شد لوله‌های تزریق کننده ساده در واحدهای FCC اولیه بتدریج تکامل یافته‌است. اما علی‌رغم همه فوائد موجود در این فرآیند، تجزیه و تحلیل و کنترل فرآیند FCC یکی از مشکلات جدی در راستای گسترش این واحد بشمار می‌رود که می‌توان دلایل آن را بطور خلاصه بصورت زیر برشمرد.


  • سینتیک پیچیده واکنش‌های شکست کاتالیستی و سوزاندن کک

  • ارتباط تنگاتنگ بین عملکرد راکتور رایزر و بازیابی و تاثیر خروجی‌های هر یک از این واحدها روی دیگری

  • محدودیتهای عملیاتی فراوان.

سلام نمیدونم بدردتون میخوره یا نه...
اما گذاشتم واستون..
امیدوارم همین باشه..



[/SUP]
 

adaryabaz

عضو جدید
سلام دوستان اگر جزوه های پلیمر امیرکبیر دارید روی سایت بگذارید
 

Saeed.bi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام Hermione Granger من می خوام تغییر رشته بدم وپلیمر بخوانم از منابع ارشد خبر ندارم می تونی کمکم کنی


سلام
مشکلی نیست که اگه من کمک کنم؟؟

درسهایی که در کنکور ارشد پلیمر میان(جزوات و کتابهای مفیدش رو هم بهت معرفی میکنم):

1-شیمی و سینتیک پلیمریزاسیون(کتاب جرج ادیان و جزوه دکتر افشار طارمی)

2-اصول مهندسی پلیمریزاسیون(کتاب دکتر حدادی جلد دوم سبز رنگ)

3-شیمی فیزیک پلیمرها(کتاب دکتر محمدی)

4-خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها(کتاب نیلسن و جزوه دکتر عارف اذر)

5-الاستومر(جزوه دکتر کتباب)

6-پلاستیک(کتاب برنهارد و جزوه دکتر نازک دست)

7-کامپوزیت(کامپوزیتهای نوشته ماسیس اکبریان و جزوه امیرکبیر)

8-کاربرد ریاضیات(کتاب دکتر رفیع زاده)

9-کنترل فرآیند(کتاب دکتر رفیع زاده و کتاب دکتر نیک آذر)

10-مکانیک سیالات(کتاب هالند-کتاب استریتر-کتاب راهیان ارشد)

11-زبان تخصصی(اگه تونستی جزوه دکتر عارف آذر)

12-انتقال جرم(کتاب میدلمن ترجمه دکتر پورمهدیان)

13-انتقال حرارت(کتاب هولمن)

14-رئولوژی(جزوه دکتر گوهرپی)
 

JAFAREI

عضو جدید
سلام
مهندسین محترم پلیمر .
آیا pvc برای کاربردهای بهداشتی مناسب هست ( بر ای در تماس با آب شرب ) چرا؟
 

Hermione Granger

عضو جدید
سلام
مهندسین محترم پلیمر .
آیا pvc برای کاربردهای بهداشتی مناسب هست ( بر ای در تماس با آب شرب ) چرا؟

تا اونجایی که من اطلاعات محدودی دارم معمولا" از PP یا PET که نفوذ گاز کمی دارن استفاده میکنن برای نوشیدنی ها خوراکی
ولی از pvc استفاده میشه واسه لوله سرم
 

REZA.F

کاربر بیش فعال
سلام
مهندسین محترم پلیمر .
آیا pvc برای کاربردهای بهداشتی مناسب هست ( بر ای در تماس با آب شرب ) چرا؟
pvc هايي كه با روش امولشن ساخته ميشن معمولاً براي استفاده مواد بهداشتي استفاده ميشن. البته اين نوع گريد PVC نبايد حتي يك PPM مواد ناخالص مثل ‍VCM داشته باشه چون سرطان زاست. ولي در كل از گريدهاي خاص اون ميشه استفاده كرد.
اليته به قول دوستمون PET‌هم بخاطر نفوذ ناپذيري هم گزينه خوبيه
 

JAFAREI

عضو جدید
pvc هايي كه با روش امولشن ساخته ميشن معمولاً براي استفاده مواد بهداشتي استفاده ميشن. البته اين نوع گريد PVC نبايد حتي يك PPM مواد ناخالص مثل ‍VCM داشته باشه چون سرطان زاست. ولي در كل از گريدهاي خاص اون ميشه استفاده كرد.
اليته به قول دوستمون PET‌هم بخاطر نفوذ ناپذيري هم گزينه خوبيه

از راهنماییتون ممنون
آیا تستی یا آزمونی وجود داره که نشون بده این pvc استفاده شده ( مثلا شیلنگ ) برا سلامتی مضر هست
 

hadi.blue.chem

عضو جدید
با سلام به مهندسين پليمر عزيز:gol:
خوب هستين؟
يه سوال:huh:
مفاهيم مونو ديس پرس (تك پاشيده) و پلي ديس پرس (بس پاشيده) رو كسي ميدونه چيه برام توضيح بده؟:w10:
ممنون ميشم:gol:
 

FaIr

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام به مهندسين پليمر عزيز:gol:
خوب هستين؟
يه سوال:huh:
مفاهيم مونو ديس پرس (تك پاشيده) و پلي ديس پرس (بس پاشيده) رو كسي ميدونه چيه برام توضيح بده؟:w10:
ممنون ميشم:gol:

سلام

خوب اول باید این شاخص رو تعریف کنیم...
pdi شاخص پراکندگی وزن مولکولی یا نشان دهنده پهنای منحنی توزیع وزن مولکولی هستش...
و با این نسبت تعریف میشه:
نسبت متوسط وزنی وزن مولکولی به متوسط عددی وزن مولکولی

این نمودار توزیع وزن مولکولی رو ببینید...
تعداد مولکولها در برابر وزن مولکولی رسم شده...
viewer.jpg
منحنی تیز شده (narrow) نشون دهنده پلیمر مونودیسپرس هست یعنی پراکندگی وزن مولکولی کمتری داره...
ولی اون یکی که پهن تر هست (broad) پلی دیسپرس هستش...یعنی پراکندگی وزن مولکولی بیشتری داره...

به اینجا هم میتونید یه سر بزنید...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersity
 

hadi.blue.chem

عضو جدید
سلام

خوب اول باید این شاخص رو تعریف کنیم...
pdi شاخص پراکندگی وزن مولکولی یا نشان دهنده پهنای منحنی توزیع وزن مولکولی هستش...
و با این نسبت تعریف میشه:
نسبت متوسط وزنی وزن مولکولی به متوسط عددی وزن مولکولی

این نمودار توزیع وزن مولکولی رو ببینید...
تعداد مولکولها در برابر وزن مولکولی رسم شده...
مشاهده پیوست 104695
منحنی تیز شده (narrow) نشون دهنده پلیمر مونودیسپرس هست یعنی پراکندگی وزن مولکولی کمتری داره...
ولی اون یکی که پهن تر هست (broad) پلی دیسپرس هستش...یعنی پراکندگی وزن مولکولی بیشتری داره...

به اینجا هم میتونید یه سر بزنید...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersity

خيلي ممنونم...:gol:
تشكرات فراوان
 
آخرین ویرایش:

كاترين1

عضو جدید
سلام. برای تولید لوله های آبرسانی از پلی اتیلن سنگین EX3 استفاده می کنیم. کسی می دونه اگر بخواهیم از گرید EX5 به صورت مخلوط با EX3 استفاده کنیم به چه نسبتی باید مصرف شوند؟ خواهشا اگر کسی در این زمینه تجربه ای داره با ما هم در میان بذاره ممنون
 

علی پاکنژاد

عضو جدید
سلام وخسته نباشید به همه عزیزان
برای جلوگیری حباب وکف درحین ذوب ماده هوستافرم ازچه روشی باید استفاده کرد؟منو راهنمایی بفرمایید.
باتشکر
 

محمدکریمی

عضو جدید
المپیاد

المپیاد

:gol:سلام دوستان.من هم توی این سایت تازه واردم و هم توی رشته تحصیلیم.
میخواستم راهنماییم کنید بدونم المپاد پلیمر هم داریم؟یا اینکه دانشجوهای پلیمر فقط میتونن توی المپیادهای مرتبط یعنی المپیاد شیمی شرکت کنند؟
در مورد شرایط شرکت در المپیاد و ثبت نام هم ممنون میشم اگه اطلاعاتتونو در اختیار همه بگذارید.
 

mary90

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:سلام دوستان.من هم توی این سایت تازه واردم و هم توی رشته تحصیلیم.
میخواستم راهنماییم کنید بدونم المپاد پلیمر هم داریم؟یا اینکه دانشجوهای پلیمر فقط میتونن توی المپیادهای مرتبط یعنی المپیاد شیمی شرکت کنند؟
در مورد شرایط شرکت در المپیاد و ثبت نام هم ممنون میشم اگه اطلاعاتتونو در اختیار همه بگذارید.
سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
راستش این طوری که من شنیدم میگن که کسانی که سال سوم دوره ی لیسانس هستند اگه کنکور ارشد رو بدن همون المپیاد به حساب میاد
ولی یه المپیاد دیگه هم هست که نیمه ی تیر برگذار می شه و برای دانشجویان نخبه هست ولی رشته ی \لیمر ومهندسی شیمی جزو رشته هاش نبود
فقط رشته های مهندسی میکانیک وشیمی بود و.....
ولی من اطلاع بیشتری ندارم
ممنون میشم اگه از دوستان کسی اطلاعات بیشتری داره در اختیار ماهم قرار بده
 

sharab

عضو جدید
مطالبی در مورد گرافن (Geraphen)

مطالبی در مورد گرافن (Geraphen)

با سلام به همه ی دوستان.

امروز مطالبی رو درباره ی گرافن برای شما آماده کردم که همه ی فایل ها با فرمت PDF هستند که شما میتوانید آن ها را دانلود کنید.

امیدوارم از این مطالب خوشتون بیاد.







قسمت اول:
http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://meyenab.persiangig.com/Geraphen/Geraphen/730.pdf


قسمت دوم:http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://meyenab.persiangig.com/Geraphen/Geraphen/799.pdf


قسمت سوم:http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://meyenab.persiangig.com/Geraphen/Geraphen/995.pdf
 
آخرین ویرایش:

jungle bird

عضو جدید
سلام به همه دوستان عزیز
من اطلاعاتی درباره رشته پیچی(filament winding) و طرز کار دستگاههای مربوط به آن نیاز دارم. ممنون میشم اگر شما دوستان عزیز من را راهنمایی کنید.
 

jungle bird

عضو جدید
کتاب خواص نیلسن بهتر از همه است ترجمه اش هم تو بازار هست واسه رئولوژی هم کتاب
understanding rheology
 

محمدکریمی

عضو جدید
سلام دوستان....من ترم دو پلیمر هستم و تاحالا درس تخصصی پلیمر پاس نکردم...اما میخوام یه اطلاعات کلی راجه به پلیمر وکاربردش و... بدست بیارم...اگه میشه یه کتاب جامع وکاربردی به من معرفی کنید...ممنون
 

sm64

عضو جدید
استفاده از ضایعات لاستیک بعنوان جاذب

استفاده از ضایعات لاستیک بعنوان جاذب

سلام دوستان
میخواستم ببینم کسی هست راجع به استفاده از ضایعات لاستیک به عنوان جاذب چه به صورت تنها چه به صورت کامپوزیت با دیگر جاذبها اطلاعاتی داشته باشه؟یا اینکه مقاله ای راجع به فراوری و آماده سازی جاذبهایی از جنس لاستیک داشته باشه؟
خواهشا هر اطلاعاتی در این زمینه دارید برام بگذارید و راهنمایی کنید...
 

SERFINA

عضو جدید
خیلی خلاصه،مفید و عالی بود.فقط میشه لطف کنید و درباره تست روغن هم توضیح بدید(اسم دستگاه، نحوه انجام تست، کاربرد و .....).ممنون میشم
 

mary90

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی خلاصه،مفید و عالی بود.فقط میشه لطف کنید و درباره تست روغن هم توضیح بدید(اسم دستگاه، نحوه انجام تست، کاربرد و .....).ممنون میشم
سلام دوست عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه
تستای روغن خیلی زیادن شما کدوم نوع تستا براتون مهمه؟
ومی خواید بدونید؟
وبرای چه نوع روغنی مد نظرتون هست؟
روغن خودرو یا هواپیما؟......
 

رحمان کمالی

عضو جدید
خواص مکانیکی پلیمر های ترموست

خواص مکانیکی پلیمر های ترموست

سلام. من اطلاعات جامع در مورد خواص مکانیکی پلیمر های ترموست نیاز دارم. هر کدام از شما عزیزان اطلاعاتی در این مورد دارید کمکم کنین. اگه فارسی باشه که خیلی ممنون میشم. در مورد رفتارشان تحت کشش و فشار - ضربه - خزش - خستگی - شکست ترد . رشد ترک در دمای پایین و بالای دمای شیشه ای. تاثیر چگالی پیوند عرضی بر روی خواص مکانیکی - تاثیر دمای پخت و زمان پخت
اگه امکان داشته باشه فایل ها را به این ادرس میل کنیین
rah67man@yahoo.com
از همه پچه های پلیمر کمک می خوام
 

Similar threads

بالا