خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عربستان قادر به کاهش قیمت نفت به 100 دلار نیست

عربستان قادر به کاهش قیمت نفت به 100 دلار نیست

به گزارش خبرگزاری فارس سداد الحسینی موسس مرکز تحقیقات انرژی الحسینی در ظهران عربستان در مصاحبه اختصاصی با بلومبرگ تصریح کرد با توجه به کاهش ظرفیت مازاد تولید عربستان و همچنین اعمال تحریمهای جدید اروپا بر ضد ایران ، قیمت نفت طی هفته های آینده افزایش خواهد یافت و ریاض قادر به کاهش قیمت نفت برنت به کمتر از 100 دلار نخواهد بود .


بر اساس این گزارش وی افزود عربستان در کوتاه مدت قادر نیست قیمت نفت برنت دریای شمال را به کمتر از 100 دلار در هر بشکه کاهش دهد . این در حالی است که قیمت نفت برنت دریای شمال با 15 درصد کاهش نسبت به ماه مارس به کمتر از 109 دلار رسیده است .


علی النعیمی وزیر نفت عربستان به تازگی خواستار کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از 100 دلار شده است . بر اساس آمارهای سازمان بین المللی انرژی میزان ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک طی ماه آوریل به کمتر از 2.38 میلیون بشکه در روز رسیده است . این رقم در ماه مارس به بیش از 2.54 میلیون بشکه در روز رسیده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات پتروشیمی ایران کاهش یافت

صادرات پتروشیمی ایران کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز منابع آگاه تجاری اعلام کردند ، میزان صادرات پتروشیمی ایران در دو هفته گذشته به علت اینکه شرکتهای کشتی رانی قادر به یافتن پوشش بیمه ای مورد نیاز خود نیستند بیش از 90 درصد کاهش داشته است .


تحریمهای اتحادیه اروپا بر ضد ایران عامل اصلی این مساله اعلام شده است . بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای تحریمهای جدیدی را بر ضد صنعت نفت ایران اعمال کند .


بر این اساس اریک نیکولای کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد تحریمهای اعمال شده بر ضد صنعت پتروشیمی ایران می تواند بر ضد نفت خام نیز اتخاذ شود ولی من فکر می کنم تاثیر این تحریمها بر صنعت نفت ایران به بزرگی صنعت پتروشیمی نخواهد بود .


این گزارش افزود تحریمهای اتحادیه اروپا بر ضد شرکتهای بیمه و کشتیرانی که خدمات مورد نیاز ایران را تامین کنند از ابتدای ماه می اعمال شده است . حدود 90 درصد ناوگان کشتی رانی جهان که البته با ایران نیز همکاری می کنند تحت پوشش خدمات بیمه ای موسسه بین المللی پی اند آی هستند .


یک مقام آگاه در سنگاپور تاکید کرد ، تا کنون شرکتهای کشتی رانی بین المللی نتوانسته اند پوشش بیمه ای مورد نیاز خود را پیدا کنند و این مساله موجب کاهش 90 درصدی صادرات پتروشیمی ایران شده است . . این در حالی است که عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت ایران تاکید کرده است تحریمهای اروپا تاثیری بر صادرات پتروشیمی ایران نداشته است . منابع آگاه اعلام کردند چین تنها مشتری محصولات پتروشیمی ایران در ماه جاری میلادی بوده است . شرکتهای چینی هنوز می توانند پوشش بیمه ای مورد نیاز برای حمل محموله های ایران را پیدا کنند .


منابع دیپلماتیک از تلاش لندن برای به تاخیر افتادن تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا به مدت شش ماه خبر می دهند تا از افزایش چشمگیر قیمت نفت جلوگیری شود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش واردات نفت هند از ایران ارتباطی با فشارهای آمریکا ندارد

کاهش واردات نفت هند از ایران ارتباطی با فشارهای آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشریه تایمز هند ، روبرت بلیک معاون وزیر کشور هند در امور آسیای مرکزی و جنوبی تصریح کرد ، گر چه آمریکا از هند خواسته است تا واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد ولی کاهش واردات نفت دهلی نو از تهران به علت مسائل تجاری و مالی بوده است و ارتباطی با فشارهای آمریکا نداشته است .


بر اساس این گزارش وی افزود هند پیشرفت خوبی در زمینه کاهش کاهش وابستگی به واردات نفت از ایران داشته است و این پیشرفت به علت فشارهای سیاسی آمریکا نبوده است بلکه دولت هند ملاحظات مالی و تجاری را در نظر گرفته است .


این در حالی است که هند قصد دارد واردات نفت خام از ایران را در سال مالی جاری با 11 درصد کاهش به 15.5 میلیون تن برساند . هند 80 درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند . هند سال گذشته 12 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کرده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش آفریقای جنوبی برای واردات نفت ایران به‌رغم تحریم‌ها

تلاش آفریقای جنوبی برای واردات نفت ایران به‌رغم تحریم‌ها

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، یک مقام عالی رتبه بخش انرژی آفریقای جنوبی، روز پنجشنبه گفت، آفریقای جنوبی که یک چهارم نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند، مذاکرات فشرده ای را با آمریکا ، اتحادیه اروپا و ایران در خصوص خرید نفت ایران در دستور کار قرار داده است و امیدوار است به راهکاری برای کنار آمدن با تحریم های آمریکا دست یابد.


واشینگتن که به همراه اتحادیه اروپا در صدد فشار بر ایران است، تهدید کرده که بانک های کشورهایی که به میزان قابل توجهی از واردات نفت خود از ایران نکاهند را مورد مجازات قرار خواهد داد.


اما آفریقای جنوبی، به عنوان بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا، که در گذشته به دلیل اعتصاب ها و مشکلات پالایشگاهی از کمبود سوخت رنج می برد، ممکن است برای جبران هر گونه کاهش خرید نفت از ایران با کشمکش مواجه شود و تلاش می کند تا مشمول معافیت از این تحریم ها قرار گیرد.


تسلیسو ماکوبلا، معاون مدیر کل سازمان انرژی آفریقای جنوبی به خبرنگاران گفت: «گفتگوها در این خصوص ادامه دارد، آنها احتمالا به گفتگوهای هر روزه خود با تمام این بازیگران ادامه می دهند و باید بگویم که همانطور که جناب وزیر اشاره کردند، ما مطمئن هستیم که راه حلی را که برای آفریقای جنوبی مفید باشد، خواهیم یافت.


ماکوبلا گفت، با توجه به اینکه شرکت ها مجبور خواهند شد سوخت مورد نیاز خود را از جای دیگری تهیه کنند، (این تحریم ها) تاثیر اقتصادی قابل توجهی در پی خواهد داشت. حداقل یک پالایشگاه، یعنی پالایشگاه انجم، که بخش عمده ای از سهام آن متعلق به شرکت دولتی نفت پتروناس مالزی است، به میزان زیادی به نفت ایران وابسته است.


دیپو پترز، وزیر انرژی آفریقای جنوبی نیز در جریان همین کنفرانس خبری اظهار داشت، آفریقای جنوبی مطمئن نیست که موضوع معافیت از تحریم ها را دنبال نماید. وی بدون اینکه توضیح اضافه ای در این خصوص ارائه کند، افزود: «در حال حاضر ما نمی توانیم بگوییم که معافیت مسیری است که ما نهایتا آن را دنبال خواهیم کرد، ما به دنبال مجموعه ای از گزینه ها هستیم.»


برخی کشورها نظیر کره جنوبی، که پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان محسوب می شود، هشدار داده اند که جایگزین کردن نفت سایر کشورها با نفت ایران دشوار خواهد بود. به نظر می رسد که این موضوع برای آفریقای جنوبی نیز چندان آسان نباشد.


جان مولر، از تحلیلگران بازار انرژی در این زمینه گفت: «زمان به ضرر آفریقای جنوبی در حال سپری شدن است، زیرا این کشور به طور اساسی و بالاجبار وارد وضعیتی شده که ممکن است به سود منافع اقتصادی کلان این کشور نباشد.»


پترز افزود، دولت در خصوص پاسخ خود به تحریم های پیشنهادی تا پایان ماه می تصمیم گیری خواهد کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سومین پالایشگاه ژاپنی هم قرارداد خرید نفت ایران را تمدید کرد

سومین پالایشگاه ژاپنی هم قرارداد خرید نفت ایران را تمدید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز شرکت پالایشگاهی ایدمیتسو کوسان ژاپن قرارداد سالیانه خود برای خرید نفت ایران را تمدید کرده است. این شرکت سومین شرکت ژاپنی است که به رغم تحریم های آمریکا قرارداد نفتی خود با ایران را تمدید می کند.


بر اساس این گزارش شرکت ایدمیتسو کوسان قراردادی برای واردات 7 هزار بشکه در روز نفت از ایران داشته که این قرارداد در ماه مارس به پایان رسیده اما مقامات این شرکت به رغم تحریم های آمریکا این قرارداد را برای یک سال دیگر تمدید کرده اند.


در عین حال گفته می شود میزان واردات نفت این شرکت ژاپنی از ایران در قرارداد جدید کاهش یافته است. رئیس این شرکت در ماه مارس گفته بود احتمالا دولت ژاپن از ایدمیتسو کوسان خواهد خواست واردات نفت خود از ایران را 10 تا 20 درصد کاهش دهد.


یک سخنگوی این شرکت تمدید قرارداد با ایران را مورد تایید قرار داد اما از تایید این که آیا واردات نفت از ایران کاهش یافته یا نه خودداری کرد. نفت ایران حدود یک تا دو درصد نیاز این شرکت را تامین می کند.


بر اساس این گزارش دو شرکت شوا شل و کوسمو اویل که بزرگترین خریداران ژاپنی نفت ایران هستند نیز قراردادهای نفتی خود با ایران را تمدید کرده اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت ایران 111 دلار شد/تحرکات جدید اوباما برای کاهش تاثیر تحریم نفت ایران

نفت ایران 111 دلار شد/تحرکات جدید اوباما برای کاهش تاثیر تحریم نفت ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امور بین الملل شرکت ملی نفت در گزارش جدید بررسی بازار جهانی نفت طی روز 16 مه سال 2012 آورده است: در روز چهارشنبه گذشته بهای نفت خام در معاملات بازارهای جهانی عمدتاً تحت تأثیر مشکلات بانکی و سیاسی یونان و افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت اقتصادی اروپا، کاهش یافت.


در حالی که مذاکره در خصوص خروج احتمالی یونان از منطقه یورو و نحوه مقابله با پیامدهای آن مابین رؤسای بانک های مرکزی اروپا در جریان می باشد، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد با توجه به عدم موفقیت برخی از بانک های یونان در تجدید ساختار بدهی های خود، جریان نقدینگی به این بانک ها را متوقف خواهد ساخت. مردم یونان نیز در پی احتمال خروج این کشور از منطقه یورو و وخیم تر شدن شرایط، اقدام به خارج ساختن یورو از بانک های این کشور کرده اند.


از سوی دیگر بنا بر گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 11 مه، 2.13 میلیون بشکه ارتقاء یافته و به سطح 381.64 میلیون بشکه رسیده است. خاطر نشان می گردد طی هشت هفته اخیر موجودی نفت خام این کشور بیش از 35 میلیون بشکه افزایش یافته که در 22 سال گذشته بالاترین میزان می باشد.


همچنین علی رغم افزایش ضریب بهره برداری پالایشی به 88.3 درصد ظرفیت، موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطر آمریکا همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و با کاهش به ترتیب 2.8 میلیون و 969 هزار بشکه ای همره بوده است.


در معاملات روز چهار شنبه قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن با 53 سنت کاهش در سطح بشکه ای 111.71 دلار تثبیت گردید و قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز به 92.81 دلار رسید. این در حالی است که قیمت نفت سبک ایران در این روز به بشکه ای 111 دلار و 13 سنت رسیده است.


فاتح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژی ضمن آنکه اعلام کرد قیمت های کنونی نفت خام همچنان بالا بوده و تهدیدی برای بهبود وضعیت شکننده اقتصاد جهانی به ویژه اقتصاد اروپا و حتی اقتصاد آمریکا بشمار می رود، افزود: آژانس همچنان بازار جهانی نفت و شرایط اقتصادی را تحت نظر دارد و در صورت لزوم به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت خام اقدام خواهد کرد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز همچنان درصدد است تا پیش از نشست ماه ژوئیه اتحادیه اروپا در خصوص تحریم نفتی ایران، نظر مثبت سران کشورهای عضو جی 8 را در نشست آخر هفته، در مورد آزاد سازی ذخایر استراتژیک به منظور کاهش تأثیر حذف نفت خام ایران از بازار اروپا، جلب کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی آسوشیتد پرس ، امروز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 4 سنت افزایش به 92.60 دلار رسیده است .


بر اساس این گزارش قیمت نفت آمریکا روز گذشته با 25 سنت کاهش به کمتر از 92.56 دلار رسیده بود . بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن امروز با 25 سنت کاهش به 107.60 دلار رسیده است که این رقم کمترین قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۱۲ است.


به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ، بحران مالی و بدهی منطقه یورو و ادامه مشکلات اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر افت تقاضای جهانی انرژی داشته است . این گزارش افزود موسسه رتبه بندی مودی روز گذشته رتبه اعتباری 16 بانک بزرگ اسپانیا را کاهش داده است . این موسسه چندی پیش نیز رتبه اعتباری 21 بانک بزرگ ایتالیا را کاهش داده بود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افغانستان تا 5 ماه آینده نفت تولید می‌کند

افغانستان تا 5 ماه آینده نفت تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی پاکستان آبزرور ، جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن افغانستان ، تاکید کرد شرکت ملی نفت چین با همکاری شرکت وطن افغانستان در میدان نفتی تاجیک ، واقع در منطقه نسبتا آرام شمال افغانستان ، نفت تولید خواهند کرد .


بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد ، میزان تولید در ابتدا روزانه پنج هزار بشکه خواهد بود اما به تدریج به 45 هزار بشکه در روز خواهد رسید .


بر این اساس تولید و استخراج نفت بخشی از تلاشهای افغانستان برای دسترسی به منابع سرشار آن کشور از جمله نفت به شمار می رود . بر اساس برآوردهای انجام شده افغانستان میلیاردها بشکه ذخایر نفتی در اختیار دارد .


مرکز پژوهشهای جغرافیایی آمریکا ارزش منابع طبیعی افغانستان را بیش از یک تریلیون دلار برآورد کرده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به مرز 108 دلار رسید

قیمت جهانی نفت به مرز 108 دلار رسید

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از بلومبرگ، همزمان با تشدید بحران حوزه یورو و تضعیف شاخص های اقتصادی آمریکا که موجب افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال کاهش رشد اقتصاد جهانی و احتمال کاهش تقاضای نفت شد، بهای جهانی نفت به پایین ترین میزان از ابتدای سال 2012 رسیده است.


نگرانی ها در خصوص وضعیت حوزه یورو، که پیشتر با آشفتگی سیاسی در یونان تقویت شده بود، با ورود اسپانیا به دوره رکود باز هم افزایش یافت و یورو را برای چهارمین ماه متوالی با کاهش ارزش مواجه ساخت. این در حالی است که آمارهای اقتصادی منتشره در آمریکا نیز حاکی از دریافت علائم نگران کننده از روند بازسازی همچنان شکننده اقتصاد این کشور است.


در پایان معاملات هفته گذشته نفت خام آمریکا با 1.08 دلار کاهش به 91 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید و به کاهش 3 هفتگی قیمت خود که طولانی ترین دوره کاهش قیمت از آگوست 2011 به شمار می رود، ادامه داد.


بر اساس این گزارش، بهای نفت برنت نیز که به پایین ترین رقم از ابتدای 2012 رسیده است در روز جمعه 6 سنت افزایش یافت و به 107 دلار و 98 سنت در هر بشکه رسید.


میشائیل مک کارتی، تحلیلگر بازار نفت در این زمینه اظهار داشت: «ما در حال حاضر تنها بخش کوچکی از یک طوفان تمام عیار را پشت سر گذاشته ایم.» وی خاطرنشان ساخت که تشدید بحران در حوزه یورو، کاهش تقاضا همزمان با کاهش تولیدات صنعتی و میزان مازاد تولید نفت در آمریکا از عوامل کاهش بهای نفت هستند.


وضعیت نابسامان اقتصادی اسپانیا در کنار نگرانی ها از خروج احتمالی یونان از حوزه یورو، بیش از پیش ناظران را نگران ساخته است. به گفته مک کارتی، خروج یونان احتمال از هم پاشیدن ساختار اروپا را افزایش می دهد.


سرمایه گذاران اکنون به مذاکرات هسته ای هفته آینده ایران و 6 قدرت جهانی چشم دوخته اند. بهای نفت برنت در بازارهای جهانی در ماه مارس به دلیل نگرانی از رویارویی غرب و ایران به 128 دلار در هر بشکه رسیده بود.


آمریکا روز پنجشنبه لایحه تحریم های جدید اقتصادی علیه بخش نفت ایران را پس از آنکه جمهوری خواهان سنا گفتند که زمان بیشتری برای مطالعه این طرح نیاز دارند، از دستور کار خارج کرد. این اقدام دموکرات های سنا را که قصد داشتند پیش از مذاکرات هفته آینده این طرح را به تصویب برسانند، خشمگین ساخت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به تبعات تحریم ایران بر بازار نفت

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به تبعات تحریم ایران بر بازار نفت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از داوجونز، دیوید فیف، رئیس بخش بازارهای نفت آژانس بین المللی انرژی گفت، اگر تحریم های غرب تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه از نفت ایران را متوقف کند، این موضوع منجر به شکننده تر شدن هر چه بیشتر بازار نفت در نیمه دوم سال جاری خواهد شد.


به دنبال تصویب تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری میلادی و در حالی که قرار بود این تحریم شش ماه بعد اجرا شود قیمت جهانی نفت به شدت افزایش یافت و به بالاترین رقم از سال 2008 رسید.


فیف که در کنفرانسی در خصوص بازار نفت در لندن سخن می گفت، اظهار داشت، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه در روز نفت ایران تا ماه جولای به دلیل تحریم نفتی اروپا و تحریم های آمریکا از بازار حذف شود.


فیف اذعان کرد که با این حال در این برآورد تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا بر بیمه کشتی های حامل نفت ایران لحاظ نشده است. لندن بزرگترین بازار بیمه کشتی ها در جهان به شمار می رود، بنابراین تحریم های اتحادیه اروپا ممکن است منجر به متاثر شدن محموله هایی غیر از محموله های نفتی ایران شود که مستقیما هدف تحریم ها هستند.


فیف افزود، آژانس بین المللی انرژی، قادر به تعیین میزان دقیق تاثیر تحریم بیمه ای بر محموله های نفتی ایران نبوده است، اما این موضوع می تواند حجم نفت حذف شده از بازار را افزایش دهد.


تحلیلگران موسسه بارکلیز این هفته گفتند که «عدم دسترسی به بیمه های حمل و نقل دریایی تهدید وارد شدن زیانی بسیار بیش از حجم زیان وارد بر صادرات نفت ایران را افزایش می دهد.» بر اساس اعلام این موسسه، اگر روزانه به میزان 1.5 میلیون بشکه از نفت ایران از بازار حذف شود، ممکن است بهای نفت به میزان زیادی افزایش یابد.


تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران در ماه آوریل نهایی شد، اما دولت انگلیس به صورت موقت معافیت هایی را از این تحریم به مورد اجرا گذاشت که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد پوشش بیمه ای در مقابل مسئولیت شخص ثالث و زیان های زیست محیطی را در مورد کشتی های حامل نفت ایران تا اول جولای تامین کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
برآورد استخراج روزانه ۱۴۰۰ بشکه نفت سبک از تنها چاه دریای خزر

برآورد استخراج روزانه ۱۴۰۰ بشکه نفت سبک از تنها چاه دریای خزر

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: خوشبختانه توانستیم با حفاری اولین چاه اکتشافی در دریای خزر به نفت مرغوب سبک دست پیدا کنیم.


مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه حفاری امیر کبیر که در این دریا مشغول به کار است توانست به این مهم دست پیدا کند.


وی تصریح کرد: هفته گذشته وزیر نفت بر روی این دستگاه حفاری حضور رساند و از نزدیک شاهد روند فعالیت حفاری این دستگاه قرار گرفت.


خادمی خاطرنشان کرد: هنوز هیچ آمار دقیقی از حجم نفت کشف شده در این دریا وجود ندارد اما به طور تخمین و میانگین می‌توان گفت تنها از این چاه می‌توان روزانه بین 1300 تا 1400 بشکه نفت سبک مرغوب استخراج کرد.


مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به قرارداد این شرکت با شرکت دراگون اویل ترکمنستان گفت:‌ هفته آینده مدیرعامل این شرکت برای امضا قراردادهای جدید به ایران می‌آید زیرا ما توانستیم در طول مدتی که در ترکمنستان فعال بودیم نسبت به شرکت های مشابه بهترین عملکرد را داشته باشیم که این امر منجر به دریافت پاداش نیز از این شرکت معتبر شد.


وی با اشاره به حفاری دو حلقه چاه در منطقه آبهای ترکمنستان گفت: ما نیازمند دکل‌های حفاری دریایی و خشکی برای حفاری در دریای خزر هستیم که قصد داریم دو دستگاه حفاری جدید را نیز به این منطقه وارد کنیم اما به علت موقعیت سوق الجیشی دریای خزر امکان حمل دستگاه حفاری تا آن منطقه وجود ندارد بنابراین باید این دستگاه ها در مناطق ساحلی دریای خزر احداث شود و از آنجا به دستگاه منتقل می‌شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصمیم ژاپن برای پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک مرکزی خود

تصمیم ژاپن برای پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک مرکزی خود

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس روزنامه نیکی چاپ ژاپن گزارش داد، دولت ژاپن و مقامات بانکی بخش خصوصی این کشور در حال بررسی در خواست از بانک مرکزی ژاپن برای کمک در زمینه پرداخت پول نفت ایران هستند.


بانک توکیو میتسوبیشی یو اف جی، که بخش عمده ای از پرداخت های مربوط به خرید نفت ژاپن از ایران را انجام می داد، روز پنجشنبه اعلام کرد، مبادلات با بانک های ایرانی را پس از دستور یک دادگاه در منطقه نیویورک آمریکا در اوایل ماه جاری، متوقف نموده است.


یکی از مقامات بانکی در این زمینه گفت، این اقدام، از تصمیم یک دادگاه آمریکایی در سال 2007 ناشی می شود که ایران را به پرداخت بیش از 2.6 میلیارد دلار به بازماندگان و خانواده های قربانیان انفجار سال 1983 پایگاه نظامیان آمریکایی در لبنان محکوم کرده بود.


بر اساس این گزارش بانک مرکزی ژاپن می تواند راه حلی را برای حل این مشکل ارائه کند چرا که بانک های خارجی می توانند حسابهایی را در این بانک به ین افتتاح کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش 17درصدی واردات نفت ایتالیا از ایران به‌رغم تحریم‌ها

افزایش 17درصدی واردات نفت ایتالیا از ایران به‌رغم تحریم‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پرس تی وی، اتحادیه پالایشگاه های ایتالیا اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در مارس 2012 با رشد 6 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.


بر اساس این گزارش پالایشگاه های ایتالیایی در فوریه 2012 حدود 401 هزار تن نفت از ایران وارد کرده بودند و این رقم در ماه مارس به 425 هزار تن افزایش یافته است.


کل واردات نفت ایتالیا از ایران در سه ماه نخست 2012 نیز بالغ بر 1.69 میلیون تن گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است. در سه ماه نخست 2011 حدود 1.44 میلیون تن نفت از ایران وارد شده بود.


در حالی واردات نفت ایتالیا از ایران افزایش یافته است که چندی پیش دولت آمریکا این کشور را از تحریم های خود علیه ایران مستثنی کرد. بر اساس قانون تحریم نفت ایران که در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است کشوری که واردات نفت از ایران را تاحد قابل توجهی کاهش دهد از مجازات های آمریکا در امان می ماند.
 

milad.2m

عضو جدید
اروپا با اجرای تحریم نفت ایران منتظر نفت ۱۶۰ دلاری باشد

اروپا با اجرای تحریم نفت ایران منتظر نفت ۱۶۰ دلاری باشد



به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس وزیر اقتصاد ایران نسبت به تبعات تحریم نفتی اتحادیه اروپا که قرار است از ابتدای ماه جولای اجرایی شود، هشدار داده است. حسینی گفت: ایران می‌تواند تحریم‌ها را تحمل کند اما اقتصاد سایر کشورها ضربه خواهد دید.
شمس‌الدین حسینی اظهار داشت: در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم نفتی را از ابتدای جولای اجرایی کند، قیمت های جهانی نفت ممکن است به 160 دلار در هر بشکه برسد.
وی که در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان سخن می گفت، افزود: «ما باید توجه زیادی به این نکته کنیم که چه زمانی از درآمدهای نفتی و تحریم نفتی سخن می گوییم؟ برندگان و بازندگان این تحریم ها چه کسانی هستند؟» وی اضافه کرد: «در واقع، این امر مشکل به نظر می رسد. اما نه فقط برای ایران. و ما می توانیم خاطر جمع باشیم که افزایش قابل توجهی در قیمت های بازار جهانی نفت رخ خواهد داد. حالا، آیا این بهترین رویکرد است؟»
حسینی گفت: کشورش 33 سال است که تحریم ها را تحمل کرده و «این حقیقتا نشان می دهد که توان اقتصاد ایران به شکلی است که می تواند این تحریم ها را تحمل کند و تنها اقتصادی نخواهد بود که از این تحریم ها آسیب می‌بیند».
نگرانی‌ها از تحریم نفت ایران، بهای نفت را در ماه فوریه به 128 دلار در هر بشکه رساند.
 

milad.2m

عضو جدید
تولید نفت عربستان از روسیه بیشتر شد

تولید نفت عربستان از روسیه بیشتر شد


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، به نقل از بلومبرگ، موسسه جودی اعلام کرد: تولید نفت خام عربستان در ماه مارس به بالاترین میزان در 31 سال اخیر رسید و این کشور روسیه را به عنوان نخستین تولیدکننده نفت در جهان پس از 6 سال کنار زد.
بر اساس این گزارش، تولید نفت این کشور به 9.923 میلیون بشکه در روز رسیده است.
عربستان با این میزان تولید روسیه با تولید 9.920 میلیون بشکه‌ای را برای نخستین بار از ماه فوریه سال 2006 به رتبه دوم در تولید نفت در جهان فرستاد.
وزیر انرژی روسیه تولید 10.36 میلیون بشکه‌ای در ماه مارس را پیش‌بینی کرده بود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اکتبر سال 2008 گفته بود: تولید نفت این کشور بیش از 10 میلیون بشکه در روز در 10 سال آینده باقی خواهد ماند.
 

milad.2m

عضو جدید


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل ‌فارس، رویترز در گزارشی به بررسی بیانیه گروه 8 پرداخته و نوشته است، رهبران گروه هشت آمادگی خود را برای آزادسازی ذخایر استراتژیک در تابستان اعلام کردند.
بر اساس این گزارش، رهبران جی8 در بیانیه‌ای خواستار آماده‌باش آژانس بین‌المللی انرژی که مسئول هماهنگ‌سازی ذخایر استراتژیک غرب است، شدند.
به نوشته رویترز، این امر واضح‌ترین نشانه دریافت حمایت اوباما برای بهره‌برداری از ذخایر نفتی برای دومین بار در 2 سال اخیر است.
گروه هشت در بیانیه‌ای جداگانه روز گذشته اعلام کرد: در راستای احتمال اختلال‌های آتی در فروش نفت و افزایش تقاضای پیش‌بینی شده در ماه‌های آینده، این گروه به دقت موقعیت را تحت نظر دارد و آماده است تا از سازمان بین‌المللی انرژی برای انجام یک اقدام مناسب به منظور اطمینا‌ن‌بخشی به بازار درخواست کند.
اوباما گفت: همه ما بر ادامه تحریم‌ها و فشار بعلاوه بحث‌های دیپلماتیک با ایران اصرار داریم و امیدواریم که بتوانیم این موضوع را به شیوه صلح‌آمیزی که به اقتدار ایران و حقوق این کشور در جامعه بین‌المللی احترام بگذارد اما به مسئولیت‌های خود واقف باشد، حل کنیم.
میشائیل فرومان مشاور ارشد کاخ سفید گفت: اگرچه در این بیانیه به وضوح از ذخایر نفتی نام برده نشده است اما بی‌تردید این پیام را دارد که آنچه سازمان بین‌المللی انرژی انجام می‌دهد، هماهنگی آزادسازی ذخایر استراتژیک است.
در ادامه این گزارش آمده است، سفته بازی افزایش یافته است که اوباما جلسه‌ای در مورد انرژی با گروه هشت برای دریافت حمایت از آزادسازی ذخایر انرژی پیش از اعمال تحریم‌ اروپا و آمریکا علیه ایران تشکیل داده است.
این نشست همچنین نشان داد که رکود قیمت نفت در ماه جاری، اوباما را از آزادسازی دوباره ذخایر استراتژیک نفتی باز نداشته است. این آزادسازی دومین آزادسازی بی‌سابقه اوباما خواهد بود که می‌تواند وی را با انتقادهای جمهوری‌خواهان مبنی بر استفاده از ابزارهای امنیتی ملی برای برنده شدن در انتخابات ماه نوامبر مواجه کند.
فورمان تصریح کرد: با اینکه قیمت نفت در هفته‌های اخیر کاهش یافته است اما هنوز بالا است. گروه هشت در مورد محرک خاصی بحث نکردند که به سرعت عکس‌العمل نشان دهد.
وی افزود: این بیانیه مهمی برای بازار، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان است و نشان‌دهنده این است که رهبران گروه 8 نظرات مشترک دارند، اماده اقدام کردن هستند، آماده هستند از طریق سازمان بین‌المللی انرژی اقدامی انجام دهند تا به بازار این اطمینان را بدهند که با اعمال این تحریم‌ها بازار کاملا تامین می‌شود.
دیگر سخن غیررسمی این بیانیه این است که عربستان ممکن است ظرفیت اضافی کمی برای تولید در آینده و کنترل قیمت نفت داشته باشد و این دلیل مهم و اصلی برای آمادگی ذخایر ضروری است.
علی النعیمی وزیر نفت عربستان گفت: این کشور حدود 10 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و 2.5 میلیون بشکه ظرفیت مازاد دارد اما برخی از تحلیلگران از عدم توانایی این کشور برای تحمل تولید در هنگام اوج تقاضا بیم دارند.
در این بیانیه آمده است، اختلال‌های فزاینده‌ای در عرضه نفت در بازارهای جهانی در چندین ماه گذشته وجود داشته است که خطر قابل توجهی برای رشد اقتصادی جهان محسوب می‌شود. در پاسخ به این خطر، تولیدکنندگان اصلی تولیدات خود را افزایش دادند درحالی که به ظرفیت‌های مازاد متکی بودند.
به گزارش رویترز، عربستان اعلام کرده است که 80 میلیون بشکه نفت در این کشور و خارج به منظور اطمینان‌بخشی به مصرف‌کنندگان برای تامین بازار بدون نیاز به ذخایر استراتژیک ذخیره کرده است.
آزادسازی ذخایر یک نتیجه‌گیری قبلی ندارد؛ هنوز مشخص نیست که اوباما و هم‌پیمانانش صبر برای فهمیدن اینکه آیا صادرات ایران کاهش و قیمت‌ها افزایش می‌یابد را انتخاب کرده‌اند یا این حرکت، حرکتی پیش‌دستانه برای از بین بردن آشفتگی ناشی از سفته‌بازی است که می‌تواند قیمت بنزین آمریکا را به بیش از 4 دلار را افزایش دهد.
در ماه جاری قیمت نفت آمریکا 12 درصد سقوط کرد و پایین‌ترین میزان از ماه نوامبر رسید.
 

sage007

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یکم اطلاعات در مورد افرایند تبدیل گاز به بنزین می خاستم چطور میشه از گاز بنزین تولید شود مگه همچین چیزی امکان داره و به صرفه ی اقتصادی باشه؟
 

milad.2m

عضو جدید
یکم اطلاعات در مورد افرایند تبدیل گاز به بنزین می خاستم چطور میشه از گاز بنزین تولید شود مگه همچین چیزی امکان داره و به صرفه ی اقتصادی باشه؟

اینجا تاپیک خبری هستش.
سوالتون رو در قسمت سوال ها مطرح کنین حتما پاسخ داده میشه.
 

milad.2m

عضو جدید
واردات نفت چین از ایران 53 درصد افزایش یافت

واردات نفت چین از ایران 53 درصد افزایش یافت




به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بر اساس اطلاعات گمرک چین، واردات نفت خام چین در ماه آوریل از ایران نسبت به ماه قبل از آن 53 درصد افزایش داشته و به 388 هزار و 34 بشکه در روز رسیده است.
به گزارش رویترز، واردات نفت چین پس از آن افزایش یافته است که دو کشور قراردادهای سالانه خرید نفت را تمدید کرده اند. پیش تر گفته می شد ایران و چین بر سر قیمت نفت اختلافاتی باهم داشته اند.
چین در مارس 2012 حدود 253 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود. در عین حال واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد کاهش داشته است.
متوسط واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل برابر با 355 هزار و 989 بشکه در روز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کمتر است.
یک منبع آگاه چینی گفت: «یونیپک» بازوی تجاری شرکت «سینوپک» بر اساس قرارداد سالانه سال 2012 در مقایسه با سال گذشته 10 تا 20 درصد کمتر نفت از ایران وارد خواهد کرد.
 

milad.2m

عضو جدید
نفت ایران با بیمه شرکت ایرانی به هند رفت

نفت ایران با بیمه شرکت ایرانی به هند رفت




به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، یک منبع آگاه هندی گفت: پالایشگاه مانگلور هند یک محموله نفتی بیمه شده توسط یک شرکت ایرانی را دریافت کرده است؛ این شرکت نخستین پالایشگاهی است که پس از اینکه شرکت‌‌های محلی از پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایرانی خودداری کردند ، این کار را انجام داده است.
اتحادیه اروپا تصمیم دارد از اول جولای پوشش بیمه ای نفت ایران را ممنوع کند. شرکت های اروپایی 90 درصد نقل و انتقال نفت در جهان را بیمه می کنند. برخی شرکت های بیمه ایران نسبت به ارائه پوشش بیمه ای برای محموله های نفتی ایران اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش رویترز، این منبع آگاه افزود: پالایشگاه مانگلور اخیرا محموله‌ای را دریافت کرده که توسط یک شرکت ایرانی بیمه شده است و دیگر محموله‌ها نیز می تواند توسط ایران بیمه شوند. این شرکت این کار را مورد به مورد این کار را انجام خواهد داد.
چین، ژاپن، کره جنوبی و هند اصلی‌ترین خریداران 2.2 میلیون بشکه نفت صادراتی ایران هستند. شرکت نفتی مانگلور، یکی از مشتری‌های اصلی هندی نفت ایران است و بیمه‌نامه آن با شرکت بیمه دهلی نو برای محموله‌هایش در اوایل ماه جاری به پایان رسید.
 

milad.2m

عضو جدید
قرارداد جدید حفاری 10ساله با اماراتی‌ها/دکل‌های جدید می‌خریم

قرارداد جدید حفاری 10ساله با اماراتی‌ها/دکل‌های جدید می‌خریم




هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به دکل حفاری ایران خزر که در آبهای ترکمنستان مشغول حفاری است گفت: تاکنون 32 حلقه چاه در آبهای ترکمنستان حفاری کردیم و قرار است با مدیرعامل شرکت دراگون اویل که به عنوان کارفرما محسوب می شود در هفته جاری جلسه ای را داشته باشیم.
وی ادامه داد: مدیر عامل شرکت دراگون اویل قرار است فاینانس های جدیدی را ترتیب دهد تا بتوانیم دکل های حفاری جدید آبی و حتی خشکی را خریداری کنیم و در طول مدت یک قرار داد 10ساله بتوانیم پول این دکل ها را پرداخت کنیم.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال تصریح کرد: این شرکت نیز تقاضاهای خود را برای دکل های جدید ارائه کرده است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم و دکل ها را پس از نصب در سواحل ایران به آب بیاندزیم.
وی در پایان تصریح کرد: شرکت دراگون اویل به دلیل آنکه شرکت حفاری شمال توانسته است زودتر از موعد مقرر برنامه خود را عملی کند مبلغ یک میلیون و 200 هزار دلار برای این شرکت پاداش در نظر گرفته است.
 

milad.2m

عضو جدید
کره جنوبی تصمیمی برای توقف واردات نفت ایران نگرفته است

کره جنوبی تصمیمی برای توقف واردات نفت ایران نگرفته است




به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، یک مقام دولتی کره جنوبی روز سه شنبه گفت، سئول تصمیمی برای متوقف ساختن واردات نفت از ایران پیش از تصمیم اروپا و آمریکا در این خصوص ندارد.
این مقام دولتی کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود افزود، یافتن جایگزینی مناسب برای نفت ایران در کوتاه مدت که حدود 10 درصد کل واردات نفت کره جنوبی را تشکیل می دهد، «بسیار مشکل » است.
به گفته این مقام کره ای، کره جنوبی «تمام تلاش خود را می کند» تا مشمول معافیت از تحریم های آمریکا و تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران شود.
وی اضافه کرد، سئول انتظار دارد، اتحادیه اروپا تصمیم نهایی خود در خصوص معافیت این کشور از تحریم بیمه ای علیه محموله های نفتی ایران را در ماه ژوئن اعلام کند.
رویترز روز گذشته به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود شرکت پالایشگاهی اس کی کره جنوبی از اول جولای و با اجرایی شدن تحریم های اروپا علیه ایران وارد نفت از این کشور را متوقف می کند.
بر اساس گزارش داوجونز شرکت اس کی نیز با تکذیب این خبر تاکید کرد تاکنون تصمیمی در خصوص توقف بالقوه واردات نفت از ایران نگرفته است و در خصوص این موضوع با دولت همکاری نزدیکی دارد.
تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه کشتی های حامل نفت ایران از ابتدای ماه جولای اجرایی خواهد شد.
 

milad.2m

عضو جدید
قیمت جهانی نفت از مرز 109 دلار گذشت

قیمت جهانی نفت از مرز 109 دلار گذشت




به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بازارهای جهانی در انتظار نتایج 2 نشست کنترل بحران بدهی اروپا و نشست ایران و گروه 1+5 که آینده تقاضای و عرضه جهانی نفت را تعیین می‌کنند، هستند و این امر سبب شد قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی افزایش یابد و به 109.04 دلار در هر بشکه برسد.
به گزارش رویترز، رهبران اتحادیه اروپا ممکن است قوانین جدیدی برای کنترل بحران بدهی این منطقه که در حال بدتر شدن است در نشست روز چهارشنبه اعمال کنند. همچنین فردا کشورهای غربی با ایران ملاقات خواهند داشت.
قیمت نفت برنت دریای شمال با 23 سنت افزایش به 109.04 دلار در هر بشکه رسید؛ این قیمت از بالاترین قیمت نفت برنت در ماه مارس حدود 20 دلار کمتر است.
نفت آمریکا نیز با 4 سنت افزایش به 92.97 دلار در هر بشکه افزایش یافت.
بن لی بران تحلیلگر بازارهای نفتی گفت: قیمت‌ها در حالی به این نقطه رسیده است که می‌توانست سفته‌بازی یا خریدهای اختصاصی وجود داشته باشد. بی‌ثباتی در منطقه یورو در حال راندن موضوعات مربوط به ایران به حاشیه است مگر اینکه اخبار رسیده از مذاکرات ایران بدتر شود.
پس از مذاکرات در مورد خروج احتمالی یونان از منطقه یورو که آشفتگی در میان سرمایه‌گذاران را افزایش داد، فراسوا اولاند بر پیشنهادی برای تقسیم کردن بار بدهی منطقه یورو در نشست غیررسمی رهبران اروپا در بروکسل در هفته جاری اصرار خواهد کرد.
لی بران افزود: سرمایه‌گذاران باید تا انتخابات دوباره یونان در 17 ماه ژوئن منتظر بمانند تا تصویر روشن‌تری از ماندن یا خروج یونان در منطقه یورو به دست بیاورند. در زمان بی‌ثباتی تاجران ترجیح می‌دهند که کمتر مداخله کرده و بعدا مذاکره کنند.
آزادسازی ذخایر راهبردی آمریکا و تولید بیشتر اوپک افزایش بیشتر قیمت نفت را کنترل کرده است اما اگر هر نشانه‌ای مبنی بر افزایش تنش‌ها میان غرب و ایران دیده شود، ممکن است که قیمت‌ها دوباره افزایش یابد.
 

milad.2m

عضو جدید
مشعل فازهای 15و 16پارس جنوبی روشن شد/بهره‌برداری تا دو ماه آینده

مشعل فازهای 15و 16پارس جنوبی روشن شد/بهره‌برداری تا دو ماه آینده




به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: تا پایان سال همه میادین مشترک تعیین تکلیف می شوند و میدان مشترک دیگری باقی نخواهد ماند.وی ادامه داد: رقم قرار داد های این سه میدان نفتی که امروز امضا شد 1.3 میلیارد دلار است که از فردا کار توسعه این سه میدان آغاز می شود.قاسمی با اشاره به اینکه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند،تصریح کرد: روز گذشته مشعل این فازها روشن شد و تا یک یا دو ماه آینده این فازها به طور رسمی به بهره برداری می رسد.وزیر نفت ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که وزارت نفت انجام داده است تشکیل کارگروه‌هایی برای بررسی افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی است.
 

milad.2m

عضو جدید
عقب‌نشینی اورپا از تحریم نفت ایران/ واردات نفت اروپا از ایران افزایش یافت

عقب‌نشینی اورپا از تحریم نفت ایران/ واردات نفت اروپا از ایران افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، منابع آگاه تجاری در بازار نفت اعلام کردند ، پس از کاهش صادرات نفت ایران طی ماه مارس صادرات نفت این کشور در ماه می کاهش نداشته است.
بر اساس این گزارش علت اصلی افزایش واردات نفت اروپا و آسیا از ایران در ماه می نگرانی از آغاز تحریمهای آمریکا و اروپا بر ضد ایران از ابتدای جولای است .
بر اساس آمارهای رویترز میزان صادرات نفت ایران طی ماه می به 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است . یک منبع آگاه در یک شرکت بزرگ نفت اروپا تاکید کرد ، میزان صادرات نفت ایران در ماه می نسبت به ماه آوریل تغییر کمی داشته است . میزان صادرات نفت ایران در سال گذشته به 2 تا 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است . میزان کل تولید نفت ایران نیز سال گذشته به طور میانگین به 3.5 تا 3.6 میلیون بشکه در روز رسیده است .
آمارهای رسمی ایران کاهش صادرات نفت ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز را تایید نمی کنند.
بر این اساس در حالی که صادرات نفت ایران طی ماههای مارس و آوریل با کاهش روبرو شده است این رقم در ماه می با افت روبرو نشده است . مشتریان نفتی ایران در اروپا و آسیا به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهند داد .
اتحادیه اروپا از کلیه اعضای خود خواسته است تا واردات نفت از ایران را از ابتدای جولای متوقف کنند .
 

milad.2m

عضو جدید
اقتصاد جهان از تحریم نفت ایران زیان می‌بیند

اقتصاد جهان از تحریم نفت ایران زیان می‌بیند




به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، موسسه مودی در 2 گزارش جدید خود به بررسی میزان تاثیر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران بر روی بخش‌های اقتصادی جهان پرداخته و نوشته است، قیمت بالاتر نفت که نتیجه بالقوه تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفتی ایران است، برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی سود خواهد داشت اما برای بخش‌های صنفی مانند خطوط هوایی، پالایشگاه‌های نفتی، خودروسازی و خرده‌فروشی‌های اروپا اثرات منفی خواهد داشت.
بر اساس گزارش ترند نیوز مودی اعلام کرد که خطر قیمت 150 دلاری هر بشکه نفت ناشی از بستن تنگه هرمز از سوی ایران، کم است چراکه بستن این راه کوتاه‌مدت خواهد بود.
اولیور برود مدیرعامل شعبه لندن موسسه مودی گفت: شرکت‌های نفتی بین‌المللی از تحریم ها به طرز چشمگیری سود خواهند برد.
به نوشته مودی، این سود بیش از جبران اثرات مضر بر پالایشگاه‌های بین‌المللی پایین‌دستی است.
استیون وود مدیرعامل شعبه نیویورک این موسسه توضیح داد: شوک نفتی ناشی از تقابل غرب با ایران در صنایع دیگر جهان آشوب ایجاد می‌کند و نیز می‌تواند بهبود اقتصاد جهان را از مسیر خود خارج کند.
بر اساس گزارش این موسسه رتبه‌بندی، بخش‌های زیر بیشتر آسیب می‌بینند:
خودروسازان اروپایی در اثر این شوک نفتی با خطر بزرگ‌تری نسبت به همتایان آمریکایی و آسیایی روبه‌رو خواهند شد؛ با این حال، سودها و تولید نقدینگی خودروسازان آمریکایی نیز در فشار زیادی خواهد بود.
خطوط هوایی نیز به علت افزایش قیمت سوخت جت نیز خسارت خواهند دید و افزایش هزینه بلیت نیز تقاضای مسافران را برای استفاده از آنها را کاهش خواهد داد. خطوط هوایی اروپا با برخوردهای بیشتری در خاورمیانه بیش از همکاران آمریکایی و آسیایی خود مواجه خواهد شد.
خرده‌فروشان، رستوران‌ها و دیگر صنایع در صورتی که قیمت سوخت افزایش یابد دچار زیان می‌شوند. افزایش هزینه‌های حمل و نقل و توزیع درآمدهای خرده فروشان اروپایی را کاهش خواهد داد.
 

milad.2m

عضو جدید
دولت ژاپن تانکرهای حامل نفت ایران را بیمه می‌کند

دولت ژاپن تانکرهای حامل نفت ایران را بیمه می‌کند




به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از روزنامه نیکی چاپ توکیو، دولت ژاپن قصد دارد به منظور تداوم واردات نفت از ایران، پس از اجرای کامل تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، مسئولیت بیمه تانکر های حامل نفت ایران به مقصد ژاپن را بر عهده بگیرد.
بر اساس این گزارش دولت ژاپن در این راستا لایحه ای را به پارلمان این کشور ارائه می کند و پیشنهاد شده است بخش عمده ای از پوشش بیمه ای این نفتکش ها توسط اتحادیه جبران خسارت و حمایت متقابل کشتی داران ژاپن انجام شود.
بر اساس قوانین ژاپن، شرکت های حمل و نقل دریایی موظفند از پوشش بیمه ای در مقابل خسارات ناشی از تصادفات و از جمله نشت نفت در دریا و تلفات جانی برخوردار باشند.
شرکت های بیمه ای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که بخش عمده ای از پوشش های بیمه ای نفت کش های جهان را بر عهده دارند، احتمالا از ابتدای ماه جولای اجازه پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران را نخواهند داشت.
در 23 ژانویه، اتحادیه اروپا با تحریم های جدید علیه بخش های نفت و مالی ایران موافقت کرد. این تحریم ها کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از خرید نفت ایران و همکاری با بانک مرکزی این کشور منع می کند. تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای ماه جولای اجرایی خواهد شد.
به علاوه، این تحریم ها از نقل و انتقال، خرید و بیمه کشتی های حامل نفت ایران توسط شرکت های اروپایی را در تمام نقاط جهان ممنوع می سازد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت چین از ایران قانونی است/ تحریم‌های یک‌جانبه را نمی‌پذیریم

واردات نفت چین از ایران قانونی است/ تحریم‌های یک‌جانبه را نمی‌پذیریم

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از خبرگزاری شینهوای چین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، واردات نفت خام چین از ایران «کاملا متعارف و مشروع است» و هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی کند.


هونگ لی، در نشست روزانه خود با خبرنگاران گفت: «واردات نفت چین از ایران بر اساس نیازهای توسعه اقتصادی این کشور تنظیم شده است.» وی افزود: «این (واردات)کاملا متعارف و مشروع است.»


هونگ این اظهارات را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تصمیم چین در مورد کاهش واردات نفت از ایران برای معافیت از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بیان داشت.


هونگ با تاکید بر اینکه چین مکررا موضع خود را در این زمینه اعلام کرده است، اظهار داشت، پکن همواره مخالف اعمال تحریم های یکجانبه از سوی یک کشور علیه یک کشور دیگر بوده است و «وقتی این تحریم های یکجانبه به یک کشور ثالث نیز تحمیل شود، بیشتر غیر قابل قبول خواهد بود.»


سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «واردات نفت چین به زیان منافع هیچ کشور ثالثی نیست و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نیز نقض نمی کند.»


دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد 7 کشور دیگر را از تحریم نفتی علیه ایران مستثنی می کند. تحریم هایی که آمریکا قرار است از 28 ژوئن آنها را اعمال کند.


چین در بین کشورهای معاف از تحریم های آمریکا قرار ندارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشتریان آسیایی نفت ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یافته‌اند

مشتریان آسیایی نفت ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یافته‌اند

به نقل از پایگاه اینترنتی آی بی تایمز، مشتریان عمده نفت ایران در آسیا دو راه جدید را برای دور زدن تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا و ادامه واردات نفت از این کشور پیدا کرده اند.


پارلمان ژاپن روز چهارشنبه با تضمین های دولتی برای بیمه محموله های نفتی ایران موافقت کرد که به موجب آن به دولت ژاپن اجازه داده می شود، هر تانکر حامل نفت ایران را به میزان حداکثر 7.6 میلیارد دلار در برابر حوادث احتمالی تحت پوشش بیمه ای قرار دهد.


چین نیز تصمیم گرفته از ایران بخواهد، خود مسئولیت تحویل و خطرات متوجه محموله های نفتی را بر عهده بگیرد.


تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، که شامل تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایران نیز می شود، مشکلاتی را برای کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و هند که از شرکت های بیمه ای اروپایی برای بیمه محموله های نفتی خریداری شده از ایران استفاده می کنند، ایجاد کرده است.


هند اعلام کرده که واردات نفت خود از ایران را با استفاده از روش پرداخت به روپیه ادامه خواهد داد. بر اساس این روش شرکت های نفتی هند پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه در بانک یو سی اوی هند پرداخت خواهند کرد و طرف ایرانی از این پول برای خرید محصولات کشاورزی و دارویی هند استفاده خواهد کرد.


رفیق احمد، رئیس فدراسیون سازمان های صادراتی هند در این زمینه گفت: «معادل 550 میلیون دلار (به روپیه) در مرحله اول به این حساب واریز خواهد شد.»


بر اساس این گزارش، کالاهای هندی به ارزش 500 تا 600 میلیون دلار در طی دو تا سه ماه پس از اجرای این روش به ایران ارسال خواهد شد.


با این حال، به نظر می رسد که دولت هند ناچار است راهی را برای دور زدن تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا بیابد، زیرا شرکت های بیمه هندی از ظرفیت مالی کافی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران برخوردار نیستند و اکثر شرکت های حمل و نقل هندی نیز بدون برخورداری از پوشش بیمه ای تمایل چندانی به حمل نفت ایران به هند ندارند.


هند و ژاپن اخیرا مشمول معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران قرار گرفته اند.


ایران در سال گذشته حدود 9 درصد از نفت مورد نیاز ژاپن و 12 درصد از نفت مورد نیاز هند را تامین کرد.


بر اساس گزارش رویترز کشورهای بزرگ آسیایی که به شدت به واردات نفت وابسته هستند تمایلی به قطع کامل واردات نفت از ایران ندارند و نمی خواهند به طور کامل به واردات نفت از عربستان ، لیبی و عراق وابسته شوند ، این در حالی است که وضعیت تولید نفت عراق و لیبی هیچ گونه ثبات خاصی ندارد .


منابع آگاه اعلام کردند چین و ژاپن طی ماه جولای مجموعا روزانه 620 هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد . ایران در سال 2011 میلادی حدود دو سوم صادرات روزانه نفت خود معادل 1.45 میلیون بشکه را به این چهار کشور آسیایی صادر کرده است .


یک مقام ارشد نفتی چین نیز در مصاحبه با رویترز تاکید کرد اعمال تحریمهای اروپا بر ضد ایران مشکلی برای ما نخواهد بود و ایران می تواند نفت صادراتی به چین را با نفتکشهای خود به چین صادر کند .


یک مقام آگاه ژاپنی نیز گفت با توجه به تعطیلی اکثر نیروگاههای اتمی ژاپن این کشور به واردات نفت از ایران نیاز دارد و برای ماههای جولای و ژوئن روزانه 120 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است .


واردات نفت ژاپن از ایران طی ماه می نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است . ایران نه درصد نفت مورد نیاز ژاپن را در سال 2011 تامین کرده است .


در همین حال، کره جنوبی ممکن است در ماه جولای به دلیل تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا، واردات نفت خود از ایران را متوقف سازد. سئول برنامه ای برای اختصاص پوشش بیمه ای دولتی برای محموله های نفتی ایران ندارد. در عوض مقامات کره ای در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا هستند تا بتوانند اجرای این تحریم ها را متوقف سازند و یا به تعویق بیاندازند. این مذاکرات تا کنون نتیجه ای را در بر نداشته است.


گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هفته گذشته در جریان یک کنفرانس اظهار داشت، اتحادیه اروپا تحریم نفتی علیه ایران را متوقف نخواهد کرد و به تعویق نیز نخواهد انداخت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
استقبال بزرگترین پالایشگاه ژاپن از طرح بیمه نفت ایران توسط توکیو

استقبال بزرگترین پالایشگاه ژاپن از طرح بیمه نفت ایران توسط توکیو

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از آساهی، رئیس اتحادیه صنعت نفت ژاپن از تصویب طرح تضمین دولتی محموله های نفتی ایران توسط دولت ژاپن، با هدف دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا تمجید کرد.


یاسوشی کیمورا، رئیس اتحادیه صنعت نفت ژاپن در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «در حال حاضر، ما قادریم به راحتی واردات نفت ایران به ژاپن را ادامه دهیم. من مایلم از دولت و تمام احزابی که بدین منظور تلاش کردند، تشکر کنم.»


اظهارات کیمورا در حالی بیان می شود که پارلمان ژاپن روز چهارشنبه طرحی را به تصویب رساند که دولت این کشور را قادر می سازد، پوشش بیمه ای به میزان حداکثر 7.6 میلیارد دلار برای تانکرهای حامل نفت ایران به ژاپن را فراهم سازد.


پیش بینی شده که این طرح تا 27 ژوئن، پیش از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود. این اقدام به منظور تداوم واردات نفت ژاپن از ایران پس از اجرای تحریم های اتحادیه اروپا انجام شده است.


تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت های بیمه ای واقع در این اتحادیه را از پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران منع می کند.


کیمورا که ریاست شرکت نیپون اویل اند انرژی، بزرگترین شرکت پالایشگاهی ژاپن را نیز بر عهده دارد، گفت: «هیچ انتخابی جز پیروی از روند جهانی وجود ندارد و پالایشگاه ها باید اقدامات جدی را برای حفظ پایداری منابع نفتی خود انجام دهند.»


آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش می کنند با کاهش میزان واردات نفت ایران، درآمدهای این کشور را پایین بیاورند در عین حال ژاپن اخیرا به همراه 17 کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده است. بدین ترتیب بجز چین بقیه مصرف کنندگان نفت ایران از تحریم ها معاف شده اند.


ژاپن، دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است که حدود 10 درصد نفت مورد نیاز خود را از این کشور تامین می کند. ژاپن که تا پیش از زلزله و سونامی مهیب سال گذشته و حادثه نشت رادیو اکتیو از نیروگاه فوکوشیما در مارس 2011، بخش عمده ای از نیاز انرژی خود را از طریق نیروگاه های اتمی تامین می کرد، اکنون به دلیل نگرانی های ناشی از ایمنی این نیروگاه ها، همه 50 نیروگاه اتمی خود را از مدار خارج کرده و به همین علت بیش از پیش به واردات نفت خام و سایر منابع انرژی از کشورهای دیگر نیازمند است.
 

Similar threads

بالا