خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصرف بنزین 100 تومانی به روزانه یک میلیون و 725 هزار بشکه رسید

مصرف بنزین 100 تومانی به روزانه یک میلیون و 725 هزار بشکه رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تنها 8 روز تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مصرف بنزین 100 تومانی در کارت های سوخت فرصت باقی است.


وقتی که خبر حذف بنزین 100 تومانی در کارت های سوخت از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد بنابه گفته برخی از جایگاه داران انبوهی از مصرف کنندگان پشت جایگاه های سوخت صف بستند تا آخرین قطرات بنزین 100 تومانی را هم بریزند در باک های خودروهاشان تا مبادا این موجودی بنزین که یادگار دوران قبل از هدفمند کردن یارانه ها است سوخت شود و مجبور شوند تا از این پس همان میزان بنزین 100 تومانی را با نرخ 400 تومان مصرف کنند.


البته برخی از همین جایگاه داران مدعی هستند برخی از مصرف کنندگان نیز وقتی باک هاشان را پر می کنند به دنبال پرکردن گالنهای چندین 10 لیتری هستند تا این سهمیه هدر نرود و معتقدند اگر بنزین در گام دوم هدفمند کردن یارانه ها قرار است مثلا به 1000 تومان یا بیشتر برسد آنگاه می توانند تا مدت های زیادی بنزین 100 تومانیشان را مصرف کنند و 900 تومان مابقی را در جیب گذارند.


بنا به گفته مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مصرف بنزین 100 تومانی به طور میانگین به یک میلیون و 725 هزار لیتر رسیده است که انتظار می رود هر چه به پایان این ضرب الاجل تعیین شده می رسیم مصرف این نرخ بنزین نیز افزایش یابد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
درآمد نفتی 29 میلیارد دلاری ایران در ۴ ماه نخست ۲۰۱۲

درآمد نفتی 29 میلیارد دلاری ایران در ۴ ماه نخست ۲۰۱۲

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ایران در 4 ماه نخست سال جاری میلادی 29 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده است.


بر اساس این گزارش ایران در ماه آوریل 7 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کرده طی سه ماه نخست 2012 نیز 22 میلیارد دلار درآمد نفتی بدست آورده بود.


درآمد نفتی ایران در سال 2011 نیز بالغ بر 95 میلیارد دلار اعلام شده است. ایران در این سال پس از عربستان و امارات از نظر ارزش درآمدهای نفتی در جایگاه سوم قرار داشته است. متوسط درآمد 4 ماهه ایران در سال 2011 بالغ بر 31.6 میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در 4 ماهه امسال نسبت به سال قبل از آن 8 درصد کاهش داشته است.


منابع رسمی ایران گزارش های این سازمان آمریکایی را تایید نکرده اند.


بر اساس این گزارش در میان تولیدکنندگان اوپک، عربستان با 117 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی در 4 ماه نخست 2012 را داشته است و پس از این کشور، امارات با 35 میلیارد دلار، کویت با 33 میلیارد دلار و نیجریه با 32 میلیارد دلار در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. ایران نیز با درآمد 29 میلیارد دلاری در رتبه پنج قرار گرفته است.


میزان درآمدهای نفتی سایر اعضای اوپک در 4 ماه نخست 2012 به این شرح اعلام شده است: الجزایر 22 میلیارد دلار، آنگولا 25 میلیارد دلار، اکوادور 4 میلیارد دلار، عراق 26 میلیارد دلار، لیبی 15 میلیارد دلار، ونزوئلا 21 میلیارد دلار و قطر 21 میلیارد دلار.


کل درآمد نفتی اوپک در 4 ماه نخست 2012 بالغ بر 381 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این رقم 7.6 درصد برآورد شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت هندی برای واردات نفت ایران کشتی130 هزار تنی اجاره کرد

شرکت هندی برای واردات نفت ایران کشتی130 هزار تنی اجاره کرد

​به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، شرکت نفت اسار، دومین پالایشگاه بزرگ غیر دولتی هند، یک تانکر نفتی را به صورت موقت برای خرید نفت از ایران اجاره کرده است. این تانکر قرار است نفت ایران را از بندر خارک به مقصد هند حمل نماید.​


بر اساس گزارش های واصله از 3 منبع مطلع در بخش حمل و نقل دریایی که یکی از آنها شرکت گالبریت در لندن است، شرکت اسار، کشتی یونایتد استار را برای حمل 130 هزار تن(معادل 960 هزار بشکه) نفت خام در روز 22 می و تحویل آن به بندر ودینار هند اجاره کرده است. این کشتی که با پرچم لیبریا تردد می کند و اندازه آن به گونه ای است که توانایی عبور از کانال سوئز را دارد، هم اکنون عازم آب های خلیج فارس است.


در همین حال، رابین گوش، سخنگوی شرکت اسار در بمبئی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. دو منبع مطلع روز دوم می گفته بودند، شرکت اسار، که برای واردات حدود 100 هزار بشکه نفت در روز با ایران قرارداد منعقد کرده است، 85 تا 90 درصد حجم مورد توافق در این قرارداد را خریداری خواهد کرد.


بر اساس این گزارش به دنبال وضع تحریم های آمریکا علیه ایران، هند واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است. دو دیپلمات و دو مقام نفتی که نخواستند نامشان فاش شود، این هفته گفتند، هند از ماه مارس خرید 14 میلیون تنی نفت خود از ایران را طی 12 ماه به میزان 20 درصد کاهش خواهد داد. در عین حال مقامات رسمی هند در موضع گیری های خود بر ادامه واردات نفت از ایران تاکید می کنند.


گفتنی است، شرکت اسار، ماه گذشته نیز مقدار مشابهی نفت خام از جزیره خارک بارگیری کرده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم نفت کوره ایران بسیار سخت است

تحریم نفت کوره ایران بسیار سخت است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، کاترینا استنزل مدیر‌عامل گروه «اینترتنکو» اتحادیه بین‌المللی تانکرداران گفت: مالکان کشتی می‌توانند تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران را حتی بدون آگاهی از این امر هرزمانی که محموله‌ای را بر روی آب حمل می‌کنند، نقض کنند و این امر آنها را در برابر قرار گرفتن در لیست سیاه آسیب‌پذیر می‌کند.


به گزارش رویترز، کاترینا استنزل افزود: کشتی‌ها از نفتکش‌ها تا کشتی‌های حمل‌کننده محموله‌های خشک و کانتینرها هر زمان که سوخت‌گیری مجدد انجام دهند، امکان دارد در دام تحریم‌ها بیفتند چراکه سوخت در منابع مختلف از جمله ایران در قطب‌های تجاری مخلوط می‌شود.


بر اساس این گزارش، اکثریت ناوگان تانکرهای جهان اعضای «اینترتنکو» هستند.


وی تصریح کرد: برای ما این امر مشکل بسیار بزرگی است، بسیار سخت است که بگوییم این سوخت از ایران است یا نه.


مدیرکل اینترتنکو توضیح داد: مانند این است که شما از بوفه هتل آب پرتقال بگیرید و گفتن اینکه این آبمیوه در این هتل گرفته شده یا جایی در کالیفرنیا بسیار سخت است.


بر اساس آمار اوپک، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت کوره این سازمان است و در سال 2010 روزانه 472 هزار بشکه نفت کوره تولید کرده است. اکثر صادرات ایران به شرق آسیا بازار اصلی نفت کوره می‌رود.


یک تاجر سوخت کشتی سنگاپوری گفت: مالکان کشتی در حال فراهم کردن تضمین‌های مورد نیاز از سوی عرضه‌کنندگان سوخت کشتی به منظور تضمین سوخت مورد استفاده غیر ایرانی هستند.


استنزل خاطرنشان کرد: ابهامات بسیاری در مورد این تحریم‌ها وجود دارد زیرا این تحریم‌ها امتحان نشده هستند و روشی که بر اساس آن تنظیم شده‌اند به طور وسیع اثرات دارد.


اگرچه مالکان کشتی غیراروپایی تحت تحریم‌های اروپا قرار نمی‌گیرند اما اگر آنها نیز از قوانین تخلف کنند، دستیابی به پوشش بیمه‌ و بیمه مجدد دریایی تحت تسط غرب را از دست خواهند داد.


انگلیس به همراه خریداران بزرگ نفت ایران یعنی هند و ژاپن در تلاش است تا با مذاکره با اعضای اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را تا بیش از 6 ماه دیگر به تعویق بیندازند چراکه این تحریم می‌تواند سبب جهشی در قیمت نفت شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ذخیره سازی ۱۵ درصد نفت تولیدی ایران در فصل تعمیر پالایشگاه ها

ذخیره سازی ۱۵ درصد نفت تولیدی ایران در فصل تعمیر پالایشگاه ها

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از وال استریت ژورنال، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، با کاهش واردات برخی کشورها از ایران، صادرات نفت این کشور مجددا در ماه آوریل کاهش یافت.


بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه آوریل در حد 3.3 میلیون بشکه در روز ثابت باقی ماند، اما 15 تا 25 درصد از نفت تولیدی این کشور در تانکرهای شناور بر سطح دریا ذخیره شد. ایران تنها تا چند ماه دیگر ظرفیت ذخیره نفت خود در تانکرهای شناور بر سطح دریا را دارد و به گفته دیوید فیف، رئیس بخش بازارهای نفتی آژانس بین المللی انرژی، در صورت ادامه این وضعیت تهران باید تولید میادین نفتی خود را متوقف سازد.


به گزارش فارس اکنون در فصل تعمیر پالایشگاهای مصرف کننده نفت سنگین به سر می بریم و ایران هر سال در این فصل بخشی از نفت تولیدی خود را در تانکرها ذخیره می کند و با فرا رسیدن فصل سرما به فروش می رساند. بخش عمده نفت تولیدی ایران از نوع سنگین است.


به گفته آژانس بین المللی انرژی، ناوگان کشتی های حمل نفت ایران با هدف فرار از تحریم ها ردیاب های الکترونیکی خود را خاموش کرده اند. بر اساس این گزارش، از 38 تانکر نفتی ایرانی، تنها یک تانکر در حال حاضر سیستم ردیابی ماهواره ای خود را فعال نگه داشته است. عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد نحوه تردد نفتکش ها، برآورد دقیق از میزان واقعی اثربخشی تحریم ها را مشکل ساخته است.


در گزارش های رسمی ایران به اوپک، مقامات این کشور ادعا کرده اند که از زمان تصویب تحریم نفتی در ماه ژانویه، تولید نفت خود را به میزان 38 هزار بشکه در روز افزایش داده اند و به 3.8 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل رسانده اند. تحلیلگران اوپک که از منابع اطلاعاتی دیگر نیز استفاده می کنند، برآورد کرده اند که تولید نفت ایران از ماه ژانویه، 152 هزار بشکه در روز کاهش یافته و در ماه آوریل به 3.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.


یک منبع مطلع در بخش حمل و نقل دریایی هفته گذشته به داو جونز گفت، اطلاعات اولیه نشان می دهد که صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران با کاهش 60 هزار بشکه ای به 1.6 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل رسیده است.


یک مقام ارشد نفتی ایران از اظهار نظر در خصوص آخرین اطلاعات منتشره توسط آژانس بین المللی انرژی خودداری کرد. سایر مقامات در تهران هفته گذشته در گفتگو با داو جونز تایید کردند که حجم نفتی که این کشور ذخیره می کند در فاصله ماه های مارس تا اواخر آوریل دو برابر شده و به 24 میلیون بشکه رسیده است.


آژانس بین المللی انرژی همچنین برآورد خود از تقاضای جهانی نفت تولیدی اوپک را برای نیمه دوم سال جاری به 30.8 میلیون بشکه در روز افزایش داد، در حالی که تولید این سازمان در ماه آوریل روزانه 31.89 میلیون بوده است. بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، به نظر می رسد که تولید کنندگان حوزه خلیج فارس عضو اوپک میزان صادرات نفت خود را پیش از موعد آغاز تحریم ها علیه ایران افزایش داده اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاکستان از برنامه ساخت خط لوله انتقال گاز ایران ۴۵ روز عقب است

پاکستان از برنامه ساخت خط لوله انتقال گاز ایران ۴۵ روز عقب است

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پاکستان تریبیون، یک مقام عالی رتبه وزارت نفت پاکستان گفت، به دلیل رویارویی اسلام آباد با مشکلات ناشی از مسائل مالی، این کشور 45 روز از برنامه اتمام خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان عقب است.


این اولین باری است که دولت اسلام آباد اذعان می کند که اتمام پروژه مذکور با تاخیر مواجه شده است. خط لوله انتقال گاز قرار بود از انتهای دسامبر 2014، گاز را از میدان گازی پارس جنوبی به خاک پاکستان برساند. اما اکنون به نظر می رسد که انتقال گاز از طریق این خط لوله تا سال 2015 نیز آغاز نشود.


پاکستان و ایران پیشتر توافقنامه ای را امضا کرده اند که در صورت تاخیر در اتمام پروژه نسبت به تاریخ تعیین شده، پاکستان باید مبلغی را به عنوان جریمه به ایران بپردازد.


ایجاز چائودری، وزیر نفت پاکستان با تاکید مجدد بر موضع کشورش در خصوص پایبندی به اجرای این پروژه چند میلیارد دلاری، اظهار داشت، علیرغم تاخیر به وجود آمده، این پروژه در زمان پیش بینی شده به اتمام خواهد رسید.


پیشتر، کنسرسیومی به سرپرستی یک شرکت چینی از مشارکت در این پروژه کنار کشیده بود. گفته می شود، فشارهای فزاینده امریکا، موجب انصراف این شرکت چینی از پروژه مذکور شده است.


ایجاز چائودری، هفته گشته گفته بود، در غیاب کمک های خارجی، دولت منابع مالی مورد نیاز این پروژه را از محل اضافه بهای توسعه گازی تامین خواهد کرد. چائودری گفت، برای سال مالی جاری، مبلغی که قرار است از محل اضافه بهای توسعه گازی تامین شود 34 میلیارد روپیه است که تاکنون 80 درصد آن (27 میلیارد روپیه) تامین شده است.


بر اساس گزارش های رسانه ای، دولت پاکستان همچنین به دنبال افزایش نرخ اضافه بهای توسعه گازی از سال مالی آینده برای افزایش منابع مالی خود است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال تعویق امضای تفاهم نامه میدان یاران جنوبی تا اطلاع ثانوی

احتمال تعویق امضای تفاهم نامه میدان یاران جنوبی تا اطلاع ثانوی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، احتمال تعویق امضای تفاهم نامه میدان یاران جنوبی تا اطلاع ثانوی به دلیل مشکلاتی که شرکت ملی نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت بر سر چاه شماره 25 دارخوین با شرکت مهندسی و توسعه پرشیا داشتند قوت گرفت.


این گزارش حاکی است هفته گذشته خبری منتشر شد که از وجود مشکلات پشت پرده برای توسعه میدان یاران شمالی حکایت می کرد.


به طوری که براساس متراژ اولیه طرح توسعه میدان یاران شمالی که شرکت توسعه نفت پرشیا ارائه کرده بود چاه شماره 25 آزادگان با ظرفیت تولید روزانه 8 هزار بشکه نفت وجود داشت اما به دلایلی این چاه از متراژ اولیه توسط شرکت ملی نفت حذف شده بود که قرار بود توسعه میدان یاران جنوبی به همراه این چاه در اختیار شرکت توسعه نفت داناانرژی قرار بگیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولتیماتوم نفتی تهران به گروه 1+5/جزئیات تحریم‌ پیش‌دستانه نفت اروپا

اولتیماتوم نفتی تهران به گروه 1+5/جزئیات تحریم‌ پیش‌دستانه نفت اروپا

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در بغداد، وزارت نفت خواستار لغو تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا شد و تاکید کرد: در صورت عدم لغو تحریمها، فروش نفت ایران به‌کل کشورهای اروپایی متوقف می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمستان سال گذشته طرحی را برای تحریم و توقف خرید نفت خام از ایران تا ابتدای ژوئیه 2012 میلادی ( تیرماه 91) تصویب کردند که در نهایت آثار این تصمیم منجر به افزایش 18 تا 20 درصدی قیمت جهانی نفت در سالجاری میلادی شده است.


در سه ماه گذشته به طور متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال، سبد نفتی اوپک و حتی قیمت نفت خام صادراتی ایران بیش از 110 دلار در هر بشکه معامله شد و حتی افزایش تولید نفت کشورهای مختلفی همچون روسیه، عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات هم منجر به سقوط شدید قیمت جهانی طلای سیاه نشد.

ثبت رکوردهای جدید فروش نفت از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون که حتی منجر به گران شدن بهای طلای سیاه تا مرز 126 دلار در هر بشکه شد مشکلات متعددی را برای اقتصاد برخی از کشورهای منطقه یورو به همراه داشت به‌ طوری‌که اخیرا دولت انگلیس خواستار لغو برخی از تحریم‌های بیمه‌ای علیه صنعت نفت ایران شد.

با این وجود، سوم خردادماه امسال دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به میزبانی بغداد ادامه می‌یابد و با وجود روند رو به رشد مذاکرات و توافق‌های نسبی دو طرف در این نشست‌ها، انتظار می‌رود طرح تحریم نفت ایران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شود.

رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا در جمع خبرنگاران (در هفدهمین نمایشگاه نفت تهران) درباره واکنش احتمالی ایران در قبال عدم لغو تحریمهای نفتی ایران پس از نشست بغداد، گفته است: در حال حاضر ایران مشکلی برای فروش و دریافت مبالغ حاصل از صادرات نفت ندارد.

این عضو کابینه دولت دهم تاکید کرده است: اگر پس از نشست بغداد تحریم‌های نفتی ایران لغو نشود، وزارت نفت حتما صادرات نفت به کل کشورهای اروپایی را قطع خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه اگر نفت ایران بر روی اروپا قطع شود، کشورهای دیگری هستند که نفت خام ایران را خریداری کنند، بیان کرد: اما این طرح پیش دستانه ایران منجر به افزایش قابل توجه بهای نفت در بازار جهانی خواهد شد.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر با بیان اینکه توقف کامل صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا تبعات قیمتی به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: در شرایط فعلی امکان پیش بینی قیمت نفت پس از این اقدام وجود ندارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه سال گذشته متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران بیش از 110 دلار بوده است، بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون هم متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران نزدیک به 120 دلار بوده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه قطع کامل صادرات نفت منجر به افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی خواهد شد، یادآور شد: بر این اساس، پیش بینی می شود قیمت جهانی نفت حتی تا مرز 130 تا 140 دلار در هر بشکه هم افزایش یابد.

در همین حال، پیش از این شرکت ملی نفت ایران از ارسال طرح پیش دستانه تحریم نفتی اروپا به شورای امنیت ملی خبر داده و اعلام کرده بود: نحوه و زمان اجرای این بسته پیشنهادی به نظر مسئولان ارشد کشور بستگی دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عربستان خواستار کاهش قیمت نفت به 100 دلار شد

عربستان خواستار کاهش قیمت نفت به 100 دلار شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، علی النعیمی وزیر نفت عربستان گفت: عربستان با قیمت نفت در حدود 100 دلار در هر بشکه موافق است و خواهان افزایش ذخایر جهانی نفت پیش از افزایش تقاضا در نیمه دوم سال است.


به گزارش رویترز، قیمت جهانی نفت برنت دریای شمال روز جمعه 112.26 دلار بود که نسبت به بیش از 128 دلار در ماه مارس کاهش خوبی داشت. قیمت این نوع نفت از اوایل سال 2011 بیش از 100 دلار معامله شده است و موجب افزایش هزینه های سوخت و تهدید اقتصاد شکننده جهان شده است.


النعیمی توضیح داد: ما خواهان قیمتی در اطراف 100 دلار هستیم؛ 100 دلار قیمت خوبی است. وی افزود: عربستان در تلاش است تا قیمت نفت برنت دریای شمال را به این میزان برساند.


عربستان اعلام کرده است که در ماه آوریل 10.1 میلیون بشکه نفت تولید کرده است و این میزان بالاترین رقم تولید در 30 سال گذشته است.


قیمت جهانی نفت در سال 2012 به علت نگرانی از اختلال در عرضه نفت در جهان در اثر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بالا ماند.


وزیر نفت عربستان تصریح کرد: هفته گذشته تولیدکنندگان میزان کافی نفت برای کنترل اثرات تحریم‌ها بر بازار نفت تولید کردند. وی تکرار کرد: تولیدکنندکان 1.3 میلیون بشکه تا 1.5 میلیون بشکه بیش از تقاضا تولید کردند که به افزایش ذخایر کمک کرد. این امر آسودگی برای مصرف‌کنندگان در بر خواهد داشت.


علی النعیمی اظهار داشت: ذخایر برابر با تقاضای حدود 58 روز است اما عربستان خواستار تهیه ذخایر آماده‌تر برای افزایش فصلی در مصرف سوخت در نیمه دوم سال است.


آژانس بین‌المللی انرژی در روز جمعه اعلام کرد: با وجود بهبود چشمگیر در عرضه جهانی و تهیه ذخایر بزرگ، قیمت نفت احتمالا به علت تنش‌های غرب با ایران بالا خواهد ماند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت عربستان امسال به کمتر از 9.5 میلیون بشکه در روز می رسد

تولید نفت عربستان امسال به کمتر از 9.5 میلیون بشکه در روز می رسد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ این بانک همچنین پیش بینی کرد رشد اقتصادی عربستان طی سال 2013 میلادی نیز به 4.4 درصد خواهد رسید .


بر اساس این گزارش دولت عربستان در سال جاری میلادی با مازاد بودجه 317.4 میلیارد ریال معادل 84.6 میلیارد دلاری روبرو خواهد شد که این رقم 14 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است .


بر این اساس میانگین قیمت هر بشکه نفت صادراتی این کشور نیز امسال به 105 دلار می رسد . این گزارش افزود میانگین تولید نفت عربستان امسال نیز به بیش از 9.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . این در حالی است که عربستان به متحدان غربی خود وعده داده است در حمایت از تحریم نفت ایران تولید خود را به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند. برخی تحلیلگران معتقدند عربستان توان تولید نفت بیش از ۱۰ میلیون بشکه در بلندمدت ندارد.


پیش بینی می شود رشد بخش غیر نفتی اقتصاد عربستان شامل بخش مسکن صنعت و بازرگانی نیز امسال افزایش یابد . عبدالله پادشاه عربستان اواسط سال 2011 میلادی بسته مالی 130 میلیارد دلاری را برای جلوگیری از گسترش اعتراضات کشورهای عربی به این کشور تصویب کرد که هدف اصلی از اجرای این بسته مالی ارتقای سطح زندگی مردم و تامین مسکن اقشار کم در آمد و ضعیف خواهد بود .


دولت ریاض همچنین از سیستم بانکی این کشور خواسته است تا تسهیلات مالی مورد نیاز برای خرید مسکن و خودرو را برای مردم عربستان فراهم کنند . بر این اساس نرخ تورم عربستان نیز امسال به بیش از 4.8 درصد خواهد رسید . مقامهای سعودی به شدت نگران گسترش انقلاب های عربی به این کشور هستند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکیل تیم ویژه بازاریابی؛راهبرد اصلی مقابله با تحریم نفت

تشکیل تیم ویژه بازاریابی؛راهبرد اصلی مقابله با تحریم نفت

سوم بهمن ماه سال 90 بود که اتحادیه اروپا در یک اقدام خصمانه واردات نفت از ایران را تحریم کرد،البته این اتحادیه یک فرصت 6 ماهه به وارد کنندگان نفت ایران داد تا در این مدت به طور کامل وابستگی خود را به نفت ایران قطع کنند؛ به نظر می رسد ارائه این فرصت 6 ماهه به این دلیل است تا مصرف کنندگان نفت ایران بتوانند جایگزینی برای این نفت پیدا کنند ‌یا بتوانند سبد نفتی خود را به طریق دیگری بچینند تا دیگر نیازی به نفت ایران نداشته باشند.


پس از آنکه این خبر در رسانه های مختلف جهان منتشر شد وزیر نفت در یک اقدام انقلابی صادرات نفت ایران را به دو کشور انگلیس و فرانسه قطع کرد که این امر موجب شد تا در طول 3 ماهه گذشته شاهد نوسانات قیمت این طلای سیاه در بازارهای جهانی باشیم به طوری که قیمت نفت ایران در برخی از روزها حتی بالاتر از 125 دلار نیز رسید و این تحریم ها موجب شد تا درآمد نفتی ایران روزانه به بیش از 30 میلیون دلار نیز برسد.


زمانی که این تصمیم گرفته شد در حال گذراندن اواسط فصل زمستان بودیم و همه کارشناسان و تحلیلگران انرژی این موضوع را تصدیق می کنند که در فصل سرما میزان تولید نفت علی رغم بالابودن تقاضا کاهش پیدا می کند و به همین دلیل مقداری قیمت نفت افزایش می یابد،در عین حال به محض پایان فصل سرما دوباره تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده و موجب می شود قیمت نفت به حالت تعادلی قبل بازگردد و یا در شرایطی نیز کاهش محسوسی در قیمت نفت شاهد هستیم،کما اینکه هم اکنون نیز مشاهده می کنیم میانگین قیمت هر بشکه نفت ایران به 110 دلار رسیده و خبری از نفت 126 دلاری نیست.


باید گفت متاسفانه در طول دو ماه گذشته نتوانسته‌ایم به دلیل فقدان دید سیاسی برخی مسئولان وزارت نفت تصمیمات عاقلانه ای بگیریم و بیشتر از این مدت سود ببریم.


این روزها بار دیگر خبرهایی از تهدیدهای جدید وزیر نفت مبنی بر قطع کامل صادرات نفت ایران به اروپا منتشر می شود که باید تاکید کرد اگر چه این ژست های سیاسی ممکن است کارگر افتد، اما باید در کنار این حرف ها به فکر بود و بتوان تیم ویژه ای متشکل از کارشناسان خبره شورای عالی امنیت ملی، وزارت امورخارجه و وزارت نفت را کنار هم گرد آورد. تیمی که بتوانند به صورت ضرب العجل تصمیم گیری کند و به دنبال بازار های جدیدی برای فروش نفت ایران باشند،زیرا هنوز اقتصاد ایران به طور کامل به نقطه‌ای نرسیده است که بودجه سالیانه خود را از نفت خارج کند و در چاه های نفت خود را ببندد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید زودهنگام میدان نفتی آزادگان کاهش نخواهد یافت

تولید زودهنگام میدان نفتی آزادگان کاهش نخواهد یافت

رجب‌علی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسشی درباره بند ذکر شده در قرارداد میدان آزادگاه مبنی بر کاهش تولید زودهنگام 50 هزار بشکه‌ای تاکید کرد: به هیچ وجه تولید زودهنگام 50 هزار بشکه‌ای آزادگان جنوبی کاهش نخواهد یافت و این مسئله نیز با قرارداد چینی‌ها مغایرت ندارد.


وی با بیان اینکه 50 هزار بشکه تولید نفت از آزادگان جنوبی همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: قرارداد چینی‌ها برای تولید نفت از آزادگان لااقل 5 سال زمان می‌برد و احداث تأسیسات سطح الارضی 5 سال طول می‌کشد.


قائم‌مقام متن تصریح کرد: به همین دلیل افزایش تولید نفت از آزادگان تا 5 سال آینده عملیاتی خواهد شد.


وی در پاسخ به پرسشی در زمینه کم شدن زمان پلاتو یا زمان تداوم حداکثر تولید در برابر بالا رفتن میزان تولید و از دست رفتن منافع کشور در این قرارداد گفت: هدف اولیه فاز 1 تولید از آزادگان جنوبی تولید 320 هزار بشکه در روز است که تغییری نکرده است.


وی افزود: مطالعات قبلی که توسط پترو ایران و دیگر شرکت‌های داخلی انجام شده بود سقف تولید فاز اول را 150 هزار بشکه در روز در نظر گرفته بود.


رحمتی در پاسخ به پرسشی درباره کم شدن زمان تداوم تولید از میدان آزادگان با سقف بالای تولید گفت: این میدان ذخیره بزرگی دارد و می‌توانیم افزایش تولید و برداشت خوبی از میدان داشته باشیم و مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.


به گزارش فارس بر اساس قرارداد بیع متقابل توسعه آزادگان جنوبی که با شرکت چینی بسته شده است،‌ شرکت چینی تنها در صورتی تحقق تولید 320 هزار بشکه در روز را تضمین کرده است که تولید زودهنگام از میدان آزادگان از 50 هزار بشکه در روز به 28 هزار بشکه در روز کاهش یابد.


بر این اساس با وجود اینکه دوره حداکثر دبی تولید نفت یا پلاتو مخازن ایران 8 تا 10 سال است در قرارداد چینی‌ها این زمان تنها 3 سال در نظر گرفته شده است.


لایه سروک میدان آزادگان که به اشتباه به دو بخش آزادگان شمالی و جنوبی تقسیم شده است بیش از 70 درصد نفت قابل تولید این میدان را در خود جای داده است. میدان آزادگان که یکی از جدی‌ترین امیدهای کشور برای جبران کاهش تولید نفت از میادین قدیمی و پیر ایران محسوب می‌شود در لایه سروک با عراق مشترک است.


شرکت چینی طرف قرارداد با ایران، قراردادهایی نیز در بخش عراقی این میدان که بخشی از میدان مجنون عراق محسوب می‌شود در اختیار دارد و شواهد نشان می‌دهد این شرکت با وجود تعلل در توسعه طرف ایرانی آزادگان، در طرف عراقی با جدیت بیشتری مشغول به کار است.


خبرگزاری فارس در آینده به مساله قرارداد توسعه میدان بزرگ نفتی آزادگان و تعلل چینی‌ها در توسعه این میدان بیشتر خواهد پرداخت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نصب دکل‌حفاری لایه نفتی پارس جنوبی از خرداد/چاه‌های فازهای ۳۵ماهه به گاز رسید

نصب دکل‌حفاری لایه نفتی پارس جنوبی از خرداد/چاه‌های فازهای ۳۵ماهه به گاز رسید

موسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه پیشرفت پروژه لایه‌ نفتی پارس جنوبی 45 درصد است، گفت: به دنبال اجاره یا خرید شناور FPSO هستیم تا با تکمیل چاه‌ها تا پایان سال یا اوایل سال آینده از این لایه نفت تولید کنیم.


وی اضافه کرد : دکل حفاری لایه نفتی خریداری و به کشور منتقل شده است که انشاالله از خرداد در محل حفاری مستقر شده و حفاری تعمیری را آغاز می‌کند.


مدیرعامل نفت و گاز پارس افزود: ساخت سکوی لایه نفتی که به دلیل مشکلات مالی متوقف بود شروع شده و سفارشات و خرید آن در حال انجام است.


به گزارش فارس قرارداد تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در اوایل دهه 80 و با مصوبه شورای اقتصاد منعقد شد اما با گذشت نزدیک 8 سال از انعقاد این قرارداد هنوز تولید نفت 35 هزار بشکه‌ای مد نظر در قرارداد محقق نشده است. قطر که مساحت بیشتری از این لایه را در اختیار دارد در حال حاضر قریب به 450 هزار بشکه در روز از این لایه نفت برداشت می‌کند.


* حفاری فازهای 35 ماهه به گاز رسید


سوری در ادامه با بیان اینکه حفاری فازهای 13 و 14 از فازهای 35 ماهه به گاز رسیده است، گفت: هر کدام از این فازها با یک چاه توصیفی - تولیدی شروع کرده‌اند و بعد از آن به سراغ حفر حلقه چاه تکمیلی می‌روند.


وی تاکید کرد: در مرحله بعد با نصب جکت، حفاری چاه‌های تولیدی را آغاز خواهد کرد.


قرارداد فازهای جدید پارس جنوبی که به فازهای 35 ماهه معروف شده‌اند، خردادماه با کنسرسیوم‌هایی از پیمانکاران داخلی منعقد شد و مسئولان نفتی امیدوارند بتوانند پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی را در خرداد ماه آینده یعنی پایان مهلت 35 ماهه افتتاح کرده و تولید گاز از یک یا دو سکوی این فازها را نیز با فاصله کمی پس از آن آغاز کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مذاکره سئول و توکیو با اروپا برای مستثنی شدن از تحریم بیمه‌ای نفت ایران

مذاکره سئول و توکیو با اروپا برای مستثنی شدن از تحریم بیمه‌ای نفت ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از بلومبرگ، کره جنوبی از اتحادیه اروپا خواست تا معافیت برخی قراردادهای بیمه تانکرهای حامل نفت ایران را پس از ابتدای ماه جولای تمدید نماید. تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا علیه کشتی‌های حامل نفت ایران قرار است از ابتدای ماه جولای اجرایی شود.


پیش تر نیز خبرهایی در مورد درخواست انگلیس از اتحادیه اروپا برای به تعویق انداختن تحریم بیمه‌ای نفت ایران به مدت شش ماه منتشر شده بود.


وزیر اقتصاد کره امروز اعلام کرد، دولت‌های کره جنوبی و ژاپن در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا در خصوص قوانین بیمه‌ای مربوط به حمل و نقل محموله‌های نفتی ایران هستند. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه مارس موافقت کردند، به مدت 3 ماه پوشش بیمه‌ای مسئولیت شخص ثالث و مسئولیت ناشی از زیان‌های زیست محیطی را از تحریم‌های ایران مستثنی سازند.


تقریبا تمام شرکت های بیمه گر تانکرهای جهان، از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنند، و این بدان معناست که محدودیت‌های بیمه‌ای تصویب شده توسط این اتحادیه به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا محدود نمی‌شود. به گفته وزیر اقتصاد کره، این تحریم‌ها ممکن است بر سئول که تقریبا کل نیاز نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کند، تاثیر بگذارد. تحریم نفتی ایران همچنین احتمالا موجب افزایش بهای جهانی نفت خواهد شد. از زمان مطرح شدن بحث مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 قیمت جهانی نفت بیش از 15 دلار در هر بشکه کاهش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مانگالور هند 35 درصد نیاز نفتی خود را از ایران تامین می‌کند

مانگالور هند 35 درصد نیاز نفتی خود را از ایران تامین می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی دکان هرالد، فشار دولت آمریکا بر هند برای توقف خرید نفت از ایران احتمالا تاثیر زیادی بر شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی نخواهد داشت.


این شرکت که قبلا بیش از 50 درصد نفت خام مورد نیاز خود را به تنهایی از ایران تامین می کرد، واردات خود از تهران را به 35 درصد (حدود 4 میلیون تن در سال) نیاز خود کاهش داده است.


بر اساس این گزارش، این کاهش واردات نفت، همزمان با تعهد هند برای کاهش 15 درصدی خرید نفت از ایران، صورت می گیرد. هفته گذشته، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به دهلی نو، از رهبران هند خواست واردات نفت خام از ایران را کاهش دهند.


منابع مطلع در شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی مانگالور به دکان هرالد گفتند که این شرکت خرید نفت از کشورهای عربستان، کویت، عراق و روسیه را آغاز کرده است. به گفته این منابع، در صورت نیاز، شرکت حجم خرید خود از سایر کشورها را نیز افزایش خواهد داد.


این در حالی است که، شرکت مانگالور، حجم واردات نفت خود را یک ماه پیش از 11.82 میلیون به 15 میلیون تن افزایش داده است.


در صورت کار پالایشگاه با تمام ظرفیت، ممکن است نفت مورد نیاز شرکت به بیش از این نیز برسد. به نظر می رسد که مدیران پالایشگاهی از تامین نفت مورد نیاز خود مطمئن هستند. یکی از این مدیران در این زمینه اظهار داشت، شرکت روزانه تماس های زیادی در خصوص طرح هایش دریافت می کند.


یک منبع آگاه اظهار داشت، «تصمیمات در سطح وزارتخانه اتخاذ شده است.» وی افزود، در هر صورت شرکت یا خریداران متاثر نخواهند شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 42 سنت کاهش به کمتر از 95.71 دلار رسیده است . قیمت نفت آمریکا روز جمعه به 96.13 دلار رسیده بود .


بر اساس این گزارش کاهش تولیدات صنعتی چین و هند و نگرانیها نسبت به کاهش تقاضای انرژی این دو کشور نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است . بر این اساس علی النعیمی وزیر نفت عربستان تاکید کرد قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از 100 دلار در هر بشکه برسد .


این گزارش حاکی است قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن نیز امروز دوشنبه به کمتر از 111.30 دلار رسیده است . این رقم نیز روز جمعه به 111.77 دلار رسیده بود .


النعیمی که در استرالیا به سر می برد تصریح کرد با توجه به کاهش فصلی تقاضای نفت در بازار های جهانی ، میزان ذخایر راهبردی انرژی افزایش خواهد یافت . ادامه بحران سیاسی در یونان و افزایش احتمال خروج این کشور از منطقه یورو نیز تاثیر منفی زیادی بر بازاراهای مالی و کالای جهان داشته است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادعای حرکت نفتکشهای ایرانی با چراغ خاموش در اقیانوس ها

ادعای حرکت نفتکشهای ایرانی با چراغ خاموش در اقیانوس ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه واشنگتن پست ، سازمان بین المللی انرژی افزود ، هدف اصلی نفتکشهای ایرانی از این اقدام ، معلوم نشدن مشتری های نفتی این کشور است . در واقع ایران می خواهد مقصد فروش نفت خود را مخفی نگه دارد .


بر اساس این گزارش سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد ، این اقدام ایران خلاف مقررات حقوق دریاهای آزاد است و تاثیر چندانی هم ندارد زیرا نفتکش های ایران ، در جستجوی مشتری ، ناچار به پیمودن اقیانوسها هستند و با وجود خاموش بودن سیستم ردگیری ، از دیدها مخفی نمی مانند .


این خبر پیش از این نیز توسط مقامهایی که نامشان فاش نشد منتشر شده بود ، اما این نخستین بار است که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی نیز آن را تایید می کنند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ذخایر گازی استرالیا 200 سال دیگر تمام می شود

ذخایر گازی استرالیا 200 سال دیگر تمام می شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی سان دیلی، مارتین فرگوسن تصریح کرد اگر روند کنونی تولید گاز طبیعی در استرالیا ادامه یابد ، ذخایر گازی این کشور برای مصرف 200 سال کافی خواهد بود .


بر اساس این گزارش وی در ادامه افزود استرالیا قصد دارد با سرمایه گذاری کلان در پروژه های گازی طی سالهای آینده به یکی از بزرگترین صادر کنندگان ال ان جی جهان تبدیل شده و با قطر رقابت کند . بر این اساس وی گفت میزان ذخایر گازی استرالیا هم اکنون 30 تریلیون فوت مکعب است ولی اگر عملیات اکتشاف گاز در مناطق ساحلی و دریایی موفقیت آمیز باشد این رقم به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت .


وی افزود استرالیا می تواند طی سالهای آینده نقش مهمتری در تامین گاز مورد نیاز بازارهای جهانی داشته باشد . گاز طبیعی پس از زغال سنگ و اورانیوم سومین ذخایر بزرگ انرژی استرالیا به شمار می رود . به اعتقاد کارشناسان انرژی ، گاز طبیعی به علت پاک بودن طی 25 سال آینده با بیشترین رشد تقاضا در بین سایر حاملهای انرژی روبرو خواهد شد . رشد تقاضای گاز به خصوص در اقتصاد های نو ظهور و در حال توسعه آسیا طی سالهای آینده چشمگیر خواهد بود .


این گزارش افزود استرالیا طی سال مالی 2010 – 2011 میلادی بیش از 20 میلیون تن ال ان جی به ارزش 10.4 میلیارد دلار صادر کرده است که بخش زیادی از آن به آسیا بوده است . پیش بینی می شود صادرات ال ان جی استرالیا امسال بیش از 19 درصد افزایش یابد . استرالیا قصد دارد تا سال 2017 میلادی ظرفیت تولید ال ان جی خود را چهار برابر افزایش دهد و به یکی از بزرگترین صادر کنندگان جهان تبدیل شود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اروپا برای سرمایه‌گذاری در خط لوله ترانس کاسپین اعلام آمادگی کرد

اروپا برای سرمایه‌گذاری در خط لوله ترانس کاسپین اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی ترند نیوز، پیر مورل نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی تاکید کرد ، کشورهای اروپایی از سرمایه گذاری در پروژه خط لوله انتقال گاز دریای خزر موسوم به ترانس کاسپین تی سی پی استقبال می کنند .


بر اساس این گزارش وی در کنفرانس نفت و گاز کشورهای آسیای مرکزی در پاریس تصریح کرد ، اروپا آماده است تا بخشی از تامین مالی این پروژه را بر عهده بگیرد . وی افزود این خط لوله می تواند از مناطق آبی دریای خزر که مورد اختلاف آذربایجان و ترکمنستان نیست عبور کند .


اظهارات این مقام اروپایی در حالی است که ایران با احداث هر گونه خط لوله انتقال نفت و گاز در دریای خزر تا زمانی که رژیم حقوقی این دریا مشخص نشود ، به شدت مخالف است .


وی در ادامه در خصوص توافق وزرای انرژی اروپا در خصوص رایزنی و مذاکره برای احداث پروژه کریدور گازی جنوب در سپتامبر گذشته ، افزود ، این برای نخستین بار در پنجاه سال اخیر است که چنین توافق نامه ای امضا شده است و امضای این توافق نامه مهم نقطه عطف بزرگی در تاریخ اروپا خواهد بود .


خط لوله 300 کیلومتری ترانس کاسپین از سواحل ترکمنستان تا آذربایجان امتداد خواهد داشت . مذاکرات بین ترکمنستان و کشورهای اروپایی برای احداث این پروژه مهم گازی از اواخر دهه 1990 میلادی آغاز شده است . ایران و روسیه به شدت مخالف اجرای هر گونه پروژه خط لوله انتقال گاز و نفت در دریای خزر هستند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکیه وعده به آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران را عملی نکرده است

ترکیه وعده به آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران را عملی نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دولت ترکیه اعلام کرده است میزان واردات نفت خود از ایران را طی سال 2012 میلادی نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش خواهد داد .


بر اساس این گزارش ایران و عراق بزرگترین صادر کنندگان نفت به ترکیه به شمار می روند . بر این اساس ایران سال گذشته نیمی از نیاز نفتی ترکیه را تامین کرده و بیش از 18 میلیون تن نفت خام به این کشور صادر کرده است .


بر اساس این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز اعلام کرد ترکیه سال گذشته هفت درصد از نفت صادراتی ایران را خریداری کرده است که این رقم معادل نیمی از نفت صادراتی ایران به اتحادیه اروپا است . شرکت نفتی توپراس ترکیه طی ماه آوریل 5.3 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است که این رقم معادل 177 هزار بشکه در روز است . میزان واردات نفت ترکیه از ایران طی ماه آوریل نسبت به مارس بیش از 100 هزار بشکه در روز کاهش داشته است .


میانگین واردات نفت ترکیه از ایران در سال 2011 میلادی به بیش از 200 هزار بشکه در روز رسیده است . این رقم در ماه آرویل 2012 میلادی نیز به بیش از 140 هزار بشکه در روز رسیده است و ترکیه هنوز به تعهدات خود در قبال آمریکا برای کاهش 20 درصدی واردات نفت از ایران عمل نکرده است .


میزان واردات نفت ترکیه از ایران طی ماه مارس 2012 میلادی به بیش از 1.174 میلیون تن معادل 270 هزار بشکه در روز رسیده است که این بالاترین رقم از جولای 2011 به شمار می رود
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفتکش‌های آسیایی خواستار برخورداری از خدمات بیمه‌ای ایران شدند

نفتکش‌های آسیایی خواستار برخورداری از خدمات بیمه‌ای ایران شدند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از بلومبرگ، مدیر عامل گروه حمایت و پرداخت غرامت کیش گفت، اوپراتورهای تانکرهای آسیایی جهت برخورداری از پوشش بیمه ای کشتی های خود، با این گروه ایرانی تماس گرفته اند. گروه حمایت و پرداخت غرامت کیش، کشتی ها را در مقابل خطراتی همچون نشت نفت در دریا و تصادفات بیمه می کند.


مدیرعامل گروه حمایت و پرداخت غرامت کیش در مصاحبه با بلومبرگ گفت، شرکت های حمل و نقل چینی و تایوانی مطالعاتی را در خصوص کسب پوشش بیمه ای برای تانکرهای حمل نفت خام، محصولات پالایشگاهی و مواد شیمیایی از گروه حمایت و غرامت کیش انجام داده اند. وی افزود، این گروه، که پوشش بیمه ای 43 کشتی ایرانی را بر عهده دارد، مجاز به بیمه کشتی های خارجی نیست.


بنایی اظهار داشت: «ما توانایی ورود به این عرصه را داریم، اما اجازه این کار را نداریم... افراد زیادی از نقاط مختلف جهان با ما تماس گرفته اند.»


کشتی داران آسیایی به دنبال شرکت های جدید برای بیمه کشتی های حامل نفت ایران هستند، زیرا تحریم اتحادیه اروپا بر پوشش بیمه ای 95 درصد تانکرهای جهان که تحت پوشش 13 شرکت عضو گروه بین المللی باشگاه پی ان دال در لندن قرار دارند، تاثیر می گذارد. کشتی داران در ژاپن و هند از دولت های خود خواسته اند، تضمین های دولتی را برای آنها اختصاص دهند. آژانس بین المللی انرژی در ماه مارس اعلام کرد، دولت چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، تعهداتی را در قبال برخی محموله های ایرانی پذیرفته است.


بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، تحریم های غرب علیه ایران، حجم صادرات نفت تهران را کاهش داده است. بهای نفت در بازار لندن از ابتدای امسال 19 درصد رشد را شاهد بوده است.


بنابر اعلام پایگاه اینترنتی گروه حمایت و پرداخت غرامت کیش، این گروه، تانکر ها را همانند کشتی های حامل سایر محصولات تحت پوشش بیمه ای قرار می دهد. این گروه قادر است مسئولیت کشتی ها تا مبلغ 500 هزار دلار و بیمه مجدد زیان تا مبلغ یک میلیارد دلار را در بازار بیمه ایران تحت پوشش قرار دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند واردات نفت از ایران را به 15.5 میلیون تن در سال می‌رساند

هند واردات نفت از ایران را به 15.5 میلیون تن در سال می‌رساند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پی تی آی، هند که به شدت زیر فشارهای آمریکا برای کاهش واردات نفت از آمریکا است قصد دارد در سال مالی جاری میزان واردات نفت خام از ایران را به کمتر از 15.5 میلیون تن برساند .


هند 80 درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند و ایران بیش از 12 درصد نفت مورد نیاز هند را عرضه می کند .


بر اساس این گزارش ایران در سال مالی گذشته بیش از 18.5 میلیون تن نفت خام به هند صادر کرده است . بر این اساس آمریکا فشار زیادی را به مشتریان بزرگ نفتی ایران وارد می کند تا واردات نفت از این کشور را کاهش دهند .


اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند . هیلاری کلینتون وزیر خارجه هند در سفر اخیر خود به دهلی نو خواستار همکاری بیشتر هند برای کاهش واردات نفت از ایران شده بود . آمریکا ماه گذشته ژاپن و ده کشور اروپایی را به علت کاهش چشمگیر واردات نفت از ایران از تحریمهای جدید معاف کرده است .


بر اساس گزارش وزارت نفت هند میزان واردات نفت این کشور از ایران طی سال مالی 2010 – 2011 به 18.5 میلیون تن و در سال 2011-2012 میلادی نیز به 17.44 میلیون تن رسیده است .
 

milad.2m

عضو جدید
ایران ۳۵ میلیون بشکه نفت ذخیره سازی کرده است

ایران ۳۵ میلیون بشکه نفت ذخیره سازی کرده است



به نقل از بلومبرگ، موسسه حمل و نقل دریایی پلاتو اعلام کرد، با کاهش خرید نفت چین، ژاپن و برخی دیگر از کشورها از ایران، تهران احتمالا میزان ظرفیت ذخیره نفت خود بر روی دریا را افزایش می دهد.ایران همه ساله در فصل بهار که فصل تعمیر پالایشگاه های مصرف کننده نفت سنگین است بخشی از نفت تولیدی خود را ذخیره می کند تا با آغاز فصل سرما بتواند نفت تولیدی خود را با قیمت بالاتری بفروشد.
آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک تا پایان ماه آوریل، 35 میلیون بشکه نفت تولیدی خود را در تانکرهای شناور بر سطح دریا ذخیره کرده، در حالی که حجم این ذخایر یک ماه پیش حدود 8 میلیون بشکه بوده است.
ارسال محموله های نفتی به مقصد چین و ژاپن، دو مشتری بزرگ نفت ایران به دنبال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یافته است. آژانس بین المللی انرژی روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد، احتمالا حدود نیمی از ناوگان تانکری ایران به امر ذخیره نفت اختصاص یافته است.
بر اساس این گزارش، چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، در سه ماهه گذشته حدود 350 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کرده که 43 درصد کمتر از میزان خرید نفت این کشور در سه ماهه پایانی سال 2011 است.
بنابر اعلام وزارت تجارت ژاپن، محموله های نفتی ایران به مقصد ژاپن، دومین مشتری بزرگ نفت تهران نیز با کاهش 30 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.
ایران در ماه آوریل 3.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده که از این جهت پس از عربستان، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک به شمار می رود. بر این اساس، عربستان روزانه 9.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
بر اساس برآوردهای موسسه پلاتو، ذخیره این میزان نفت نیازمند به کارگیری17 سوپر تانکر است که موجب کاهش ظرفیت تجارت و حمل و نقل دریایی و افزایش هزینه ها می شود.
 

milad.2m

عضو جدید
افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی به 1.2 میلیون بشکه در روز

افزایش ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی به 1.2 میلیون بشکه در روز



مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش ظرفیت صادرات میعانات گازی در پایانه عسلویه همزمان با بهره برداری از 14 فاز جدید در پارس جنوبی و منطقه کنگان به یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خبر داد.
سیدپیروز موسوی تصریح کرد: با هدف صادرات میعانات تولیدی در فازهای قدیمی پارس جنوبی دو واحد میترینگ در حال فعالیت است که با تکمیل دستگاه های میترینگ فازهای جدید و استقرار دو دستگاه گوی شناور (اس. پی. ام) توان بارگیری روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی در پایانه عسلویه ایجاد می شود.مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از افزایش 25 درصدی صادرات میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی در سال 90 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و افزود: سال گذشته صادرات میعانات گازی با میانگین روزانه حدود 458 هزار بشکه به 165 میلیون بشکه رسید.وی با بیان این که دو گوی شناور برای انتقال میعانات گازی به کشتی ها در پایانه عسلویه فعال است، گفت: بر اساس برنامه دو گوی شناور دیگر و دوسامانه میترینگ در منطقه کنگان (پارس دو) برای صادرات میعانات فازهای جدید از جمله، 22 تا 24، 12،14 و 19 پارس جنوبی مستقر خواهد شد.به گفته موسوی، سامانه اندازه گیری و مخازن این پایانه از سوی شرکت بهره بردار (شرکت نفت و گاز پارس) در حال ساخت است و حداکثر ظرفیت پذیرش نفتکش در گوی شناور 1 تا 300 هزار تن و در گوی شناور 2 تا 320 هزار تن و شدت جریان بارگیری نفتکش پنج هزار و 200 متر مکعب در ساعت است.وی تصریح کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی و توسعه فازهای جدید در پارس جنوبی پروژه افزایش ظرفیت پایانه صادراتی عسلویه تا پایان سال 93 تکمیل می شود.مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی اظهار کرد: در پایانه صادراتی عسلویه از سیستم های نوین رایانه ای و آخرین روش های تکنولوژی اندازه گیری حجمی میعانات گازی و سیستم های انتقال دیجیتال رایانه ای با هدف صادرات میعانات گازی استفاده می شود، همچنین اندازه گیری میعانات گازی در این پایانه بوسیله پنج دستگاه اندازه گیر نفت خام با حداکثر اندازه گیری 6500 مترمکعب در ساعت انجام می شود.بر پایه این گزارش، بندر عسلویه یکی از بنادر استان بوشهر است و از زمانی که روند توسعه میادین نفت و گاز مشترک در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی (به مرکزیت بندر عسلویه) آغاز شد، تاسیس پایانه صادرات مواد نفتی در این منطقه مورد توجه قرار گرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت به کمتر از 111 دلار رسید

قیمت جهانی نفت به کمتر از 111 دلار رسید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد پرس ، میزان ذخایر انرژی آمریکا طی هفته گذشته افزایش داشته است و این مساله موجب شد تا قیمت نفت به کمتر از 93 دلار برسد که این رقم در شش ماه گذشته بی سابقه است .


بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 1.22 دلار کاهش به کمتر از 92.76 دلار رسیده است که این پایین ترین قیمت نفت از ماه نوامبر است . بر این اساس قیمت نفت روز گذشته نیز با 80 سنت کاهش به کمتر از 93.98 دلار رسیده است .


این گزارش افزود در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه جولای با 1.14 دلار کاهش به کمتر از 110.31 دلار رسیده است . موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم اعلام کرد میزان ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته بیش از 6.6 میلیون بشکه افزایش داشته است .


موسسه پلاتز نیز افزایش 1.5 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا را پیش بینی کرده است . میزان ذخایر بنزین آمریکا طی هفته گذشته با افت 2.6 میلیون بشکه ای روبرو شده است . بر این اساس قیمت جهانی نفت نسبت به رقم 106 دلاری اوایل ماه جاری بیش از 12 درصد کاهش داشته است .


میزان ذخایر انرژی آمریکا نیز به بالاترین حد خود در 22 سال اخیر رسیده است . نگرانیهای بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکاپوی فرانسه و انگلیس برای به تاخیرانداختن تحریم بیمه‌ای نفت ایران

تکاپوی فرانسه و انگلیس برای به تاخیرانداختن تحریم بیمه‌ای نفت ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه گفت، انگلیس و فرانسه در حال مطالعه تحریم پیشنهادی اتحادیه اروپا علیه پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران هستند تا ببینند میزان تاثیر آنها بر مبادلات تجاری با کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا به چه میزان است.


وی که در پارلمان این کشور سخن می گفت، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا دولت انگلیس به دنبال متقاعد کردن سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای به تاخیر انداختن تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایران است یا خیر، ضمن تایید این موضوع عنوان کرد که کشورهای عضو این اتحادیه در حال گفتگو بر سر این مسئله هستند که تحریم بیمه ای از ابتدای ماه جولای اجرایی شود و یا زمانی دیرتر.


هیگ اظهار داشت: «دلیل گفتگوهای ما در این خصوص ناشی از افزایش نگرانی کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا در خصوص تاثیر این تحریم ها بر مبادلات تجاری شان بود. به همین علت، ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم و با همکاری فرانسه تلاش می کنیم دریابیم که تاثیر این تحریم ها چقدر شدید خواهد بود.»


وی ادامه داد: «ما به روشنی در حال اعمال فشار شدیدا فزاینده بر ایران هستیم، اما باید همچنین تبعات گسترده نوسانات قیمت نفت و اقتصاد جهانی و برقراری توازن بین این نگرانی ها را نیز مد نظر قرار دهیم.»


دیپلمات های اروپایی اوایل ماه جاری به رویترز گفتند که انگلیس با این استدلال که تحریم بیمه ای علیه تانکرهای حامل نفت ایران ممکن است موجب افزایش بهای جهانی نفت شود، تلاش می کند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را متقاعد کند تا 6 ماه این تحریم ها را به تاخیر بیاندازند.


تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران، که از ابتدای جولای اجرایی خواهد شد، شرکت های بیمه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران در هر جای جهان که باشند، منع می کند.


تاثیر این اقدام احتمالا در حوزه مالی لندن که از مراکز مهم بیمه دریایی جهان محسوب می شود به شدت احساس خواهد شد.


ایران بخش اعظمی از صادرات روزانه 2.2 میلیون بشکه ای نفت خود را به کشورهای آسیایی ارسال می کند. کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، چهار مشتری اصلی نفت ایران تلاش می کنند پوشش های بیمه ای جدیدی برای جایگزین کردن با پوشش بیمه ای شرکت های انگلیسی بیابند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزیر نفت گزارش سازمان بین‌المللی انرژی را تکذیب کرد/نفت فروش نرفته نداریم

وزیر نفت گزارش سازمان بین‌المللی انرژی را تکذیب کرد/نفت فروش نرفته نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، رستم قاسمی وزیر نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره انتشار آمارهای مختلف از سازمان بین‌المللی انرژی پیرامون کاهش میزان صادرات نفت گفت: هیچ چنین مسئله‌ای صحت ندارد و صادرات نفت ما کاهش ندارد.


وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتشار اخبار در مورد انباشته شدن 30 میلیون نفت در نفتکش‌های ایران بر روی آب افزود: چنین مسئله‌ای به هیچ‌ عنوان صحت ندارد و نفت ما به خوبی در حال فروش است.


وزیر نفت در پاسخ به سؤال دیگری درباره میزان افزایش قیمت بنزین تصریح کرد:‌ قیمت بنزین به طور حتم افزایش خواهد کرد اما میزان افزایش آن را باید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجلس ‌تعیین کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سریلانکا خواستار معافیت از تحریم نفتی ایران شد

سریلانکا خواستار معافیت از تحریم نفتی ایران شد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، وزیر نفت سریلانکا روز سه شنبه گفت، پس از کاهش خرید نفت سریلانکا از ایران به میزان 38 درصد، و جایگزین کردن نفت کشورهایی چون عمان و عربستان به جای نفت ایران، این کشور انتظار دارد مشمول معافیت از تحریم های آمریکا در قبال واردات نفت از ایران قرار گیرد.


سوسیل پرماجایانتا، گفت، کشورش که به واردات نفت از کشورهای دیگر وابسته است، گام هایی را برای کاهش خرید نفت از ایران به 8 محموله در سال از 13 محموله برداشته است و در حال حاضر 4 محموله مورد نیاز خود را از عمان و یک محموله دیگر را نیز از عربستان وارد می کند.


پرماجایانتا اظهار داشت: «ما معتقدیم که این میزان، کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران محسوب می شود.»


وی افزود: «بنابراین ما انتظار گرفتن یک امتیاز را داریم. ما در مورد طرح اقدام و گام هایی که برداشته ایم، با آنها (آمریکایی ها) گفتگو کرده ایم.»


سریلانکا بخش اعظمی از واردات نفت خود را به ایران وابسته است. پیش از این سریلانکا به طور سالانه 13 محموله 135 هزار تنی نفت خام و یا بر اساس برخی منابع 100 هزار بشکه در روز از ایران و یک محموله با همین ظرفیت از عربستان خریداری می کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
امارات به مجمع کشورهای صادر کننده گاز پیوست

امارات به مجمع کشورهای صادر کننده گاز پیوست

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از روزنامه خلیج تایمز، کابینه امارات در جلسه روز سه شنبه خود با پیوستن این کشور به مجمع کشورهای صادر کننده گاز موافقت کرد. مجمع کشورهای صادر کننده گاز یک سازمان بین دولتی متشکل از 12 کشور اصلی تولید کننده گاز جهان است.


این سازمان از کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبریا ، نیجریه ، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا تشکیل شده است.


این نشست که به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مختوم، نخست وزیر، معاون اول رئیس جمهور و حاکم دوبی، در محل کاخ ریاست جمهوری ابو ظبی برگزار شد.


شیخ محمد تاکید کرد، توسعه اساسی امارات، نقش فعالی را برای این کشور در عرصه بین المللی و منطقه ای تعریف می کند. کابینه امارات در این نشست همچنین با عضویت این کشور در اتحادیه عربی حمل و نقل زمینی و موافقتنامه دو جانبه خدمات و حمل و نقل هوایی بین امارات و لیتوانی موافقت کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت تایوان از ایران ۳ برابر شد

واردات نفت تایوان از ایران ۳ برابر شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، وزارت امور اقتصادی تایوان اعلام کرد این کشور واردات نفت از ایران را در ماه مارس پس از توقف ماه پیش از آن از سر گرفته است.


به گزارش بلومبرگ، اطلاعات اداره انرژی تحت نظر وزارت اقتصاد تایوان نشان می دهد این کشور در ماه مارس روزانه 95 هزار و 581 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.


خرید ماه مارس تایوان از ایران 3 برابر خرید ماه ژانویه این کشور برابر با 31.935 هزار بشکه در روز و متوسط خرید در سال 2011 برابر با 30.247 هزار بشکه در روز بوده است.


بر اساس این اطلاعات، متوسط واردات نفت از ایران در 3 ماهه نخست 2 درصد کاهش یافته و به 43 هزار و 440 بشکه رسیده است.


پیش از این در 26 ماه مارس رئیس پالایشگاه دولتی تایوان «سی‌پی‌سی» گفته بود که این پالایشگاه قصد دارد واردات نفت از ایران را در ماه جولای به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قطع کند.
 

Similar threads

بالا