رله و انواع آن

p-electric

عضو جدید
در تاسیسات الکتریکی مانند شبکه انتقال انرژی ء مولدها وترانس ها وتجهیزات واسباب و ادوات دیگر برقی در اثر نقصان عایق بندی ویا ضعف استقامت الکتریکی ء دینامیکی و الکتریکی در مقابل فشارهای ضربه ای پیش بینی نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد مجاز درجه حرارت ء خطاهایی پدید می آید که اغلب موجب قطع انرژی می گردد.
این خطاها ممکن است بصورت اتصال کوتاه ء اتصال زمین ء پارگی و قطع شدگی هادی ها و خورده شدن و شکسته شدن عایق ها و غیره ظاهر شود. قطعات یا وسایلی که چنین خطایی پیدا می کنند باید بلافاصله از شبکه ای که آنرا تغذیه می کند جدا شود تا ازدیاد و گسترش خطا و از کار افتادن بقیه قسمت های سالم شبکه جلوگیری گردد.
پس باید شبکه طوری طرح ریزی شود که از یک پایداری و ثبات قابل قبول در حد امکان برخوردار باشد برای این کار باید از رله استفاده کرد ء وظیفه رله این است که در وقع پیش آمدن خطا در محلی از شبکه برق متوجه خطا شود و آن خطا را بسنجد و دستگاه خبر را آماده کند یا در صورت لزوم خود رله عمل کندو سبب قطع مدار الکتریکی شود .

رله وساختمان آن :
رله اصولا به دستگاهی گفته می شود که در اثر تغییر کمیت الکتریکی و یا کمیت فیزیکی مشخص تحریک می شود و موجب به کار افتادن دستگاه ویا دستگاه های الکتریکی دیگری می شود .
رله ای که برای حفاظت دستگاههای برقی به کار برده می شود رله حفاظتی نامیده می شود ورله از نظر اتصال به شبکه به دو نوع اولیه ( پریمر) و ثانویه ( زکوندر ) تقسیم می شود .
رله اولیه یا پریمر :
در این نوع رله سیم پیچی تحریک شونده مستقیما در مدار قرار دارد یعنی بدون ترانس جریان یا ولتاژ در مدار قرار می گیرد .
معایب رله اولیه :
1- حجم بزرگ ( از نظر عایق بندی )
2- حساسیت کمتر
3- عدم دسترسی در حین کار (نمی توان دست زد )
4- محدودیت جریان و ولتاژ ( در ولتاژ و جریان زیاد نمی توان بکار برد )
مزایای رله اولیه :
1- ارزانتر
۲- امکان تشخیص سریعتر اشکال در سیستم حفاظت
رله ثانویه یا زکوندر :
رله ای که سیم پیچ تحریک کننده آن از سیم پیچ ثانویه ترانس جریان یا ولتاژ شبکه ای که باید حفاظت شود
نیرو می گیرد رله زکوندر نامیده می شود.
معایب رله ثانویه عبارتند از :
1- گرانتر 2- خرابی بیشتر
مزایای رله ثانویه عبارتند از :
1- حجم کوچکتر 2- حساسیت بیشتر
هدف از حفاظت :
برای جلوگیری از صدمه بیشتر قسمت آسیب دیده و جلوگیری از صدمه دیدن قسمت های سالم
مشخصات سیستم حفاظت :
1- سرعت عملکرد رله 2- قابلیت انتخاب 3- حساسیت 4- پایداری 5- هزینه
1- سرعت عملکرد رله : فاصله زمانی بین وقوع اتصال و عملکرد رله کم باشد.
2- قابلیت انتخاب : فقط قسمت آسیب دیده ازمدار خارج می شود.
3- حساسیت : بین حداکثر مقدار مجازو حداقل مقدار غیر مجاز تفاوت گذاشته شود .
4- پایداری : جلوگیری از عملکرد رله در شرایط گذرا .
5- هزینه : رله ای که در هر قسمت از سیستم قرار می دهند بایستی هزینه رله را در نظر داشته باشند.

حفاظت از خطوط 132 کیلو ولت :
انواع رله هایی که در خطوط 132 کیلو ولت بکار می روند عبارتند از SUB1 یا رله های اصلی که
عبارتند ا ز :
رله دیستانس ، رله اتو رکلوزر ، رله پاور سوئینگ ، رله فیوز فیلور
و SUB2 یا رله های پشتیبانی عبارتند از :
رله اورکارنت دایرکشنال و رله ارت فالت دایرکشنال

رله دیستانس ( رله مقاومت سنج ) :
رله دیستانس از لحاظ کار مانند رله جریان زیاد در مقابل اتصال کوتاه می باشد و رله دیستانس بر اساس فاصله یا امپدانس عمل می کند یعنی رله دیستانس زمانی عمل می کند که امپدانس خط از مقدار تنظیم شده کمتر باشد در غیر این صورت عمل نمی کند و از لحاظی چون مقاومت مصرف کننده ها در حد تنظیم نیست از امپدانس مصرف کننده ها صرف نظر شده ودر زمان اتصال کوتاه طبق رابطه Z=U/ I امپدانس کم می شود چون جریان زیاد می گردد و هر چقدر این امپدانس به رله نزدیکتر شود رله زودتر قطع می کند.
در ضمن در شبکه ای که چند رله دیستانس بکار می رود در موقع اتصالی همه رله های دیستانس تحریک شده ، ولی فقط رله ای قطع می کند که به محل اتصال نزدیک بوده وبقیه رله ها به حال خود بز می گردد.

رله اتو رکلوزر :
انتقال انرژی همیشه در اثر برخورد دو سیم به هم یا سیم به زمین ، اتصالی بوجود نمی آید بلکه عامل بیشتر اتصال ها در اثر جرقه قوس الکتریکی می باشد . این قوس ممکن است بین سیم و زمین در طول مقره یا بین دو سیم زده شود و جرقه معمولا به علت نا مساعد بودن هوا که شامل برف و مه و طوفان و یا در اثر ازدیاد ولتاژ شبکه که شامل صاعقه یا قطع و وصل می باشد در کلید بوجود می آید ، چنین جرقه هایی اغلب با قطع آنی و کوتاه مدت فشار شبکه از بین رفته و خاموش می شود. برای پایداری شبکه از یک نوع کلید در مدارهای فشار قوی از 20 کیلو ولت به بالا و معمولا بیشتر در شبکه های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد چون اغلب اتصالی ها در شبکه هوایی رخ می دهد .

تعریف رکلوزر :
وسیله ای است که در زمان اتصال کوتاه یا اتصال گذرا خط را قطع ، مجددا به طور اتومات وصل کند و در مواقع اتصال دائم خط را قطع دائم می نماید .
اتصال گذرا شامل : 1- پرنده 2- گیر کردن شاخه درخت به سیم 3- در اثر باد یا طوفان
اتصال دائم شامل : 1- پارگی سیم 2- کابل زدگی یا زخم شدن کابل 3- یخ بستن

رله پاور سوئینگ :
برداشتن بار از شبکه باعث نوسان شدید که ناشی از تغییر بار شدید است می گردد و زمان آن بسیار کوتاه است و خط یک امپدانس شدید بوجود می آورد که ممکن است درداخل دایره رله حفاظتی دیستانس می باشد و در نتیجه رله عمل نماید برای جلوگیری از این کار یک مدار به عنوان پاورسوئینگ بلوکینگ اضافه می کنیم و از عملکرد بی مورد رله دیستانس جلوگیری می نماییم .

رله فیوز فیلور :
فیوز فیلور در خطوط 132 کیلو ولت بکار می رود و طرز کار آن به این صورت است که چنانچه فیوز تغذیه ولتاژ رله دیستانس که در ثانویه ترانس ولتاژ قرار دارد عمل کند ، ولی لتصالی در شبکه وجود نداشته باشد فیوز فیلور عمل نموده باعث بلاک رله دییستانس می شود . زیرا می دانیم رله دیستانس براساس Z=U/ I کار می کند . سپس اگر ولتاژ قطع شود رله دیستانس به خطا عمل می نماید که در این حالت فیوز فیلور از این خطا جلوگیری می کند با عملکرد فیوز فیلور آلارم شاخص قرمز رنگی نشان داده می شود پس از وصل فیوز دکمه قرمز رنگ فیوز فیلور را ریست می کنیم .
رله اور کارنت دایرکشنال :
رله اورکارنت دایرکشنال که زمان روی آن تنظیم شده و بر طبق آن عمل می کند و کاربرد رله جریان زیاد دایرکشنال برای مواردی که اتصالی از یک طرف تغذیه می شود به کار می رود .
انواع رله جریان زیاد عبارتند از : 1- زمان ثابت 2- زمان معکوس 3- آنی
1- زمان ثابت : زمان عملکرد قابل تنظیم و به مقدار شدت ارتباط ندارد یا به عبارت دیگر رله ای است که در زمان معینی تنظیم می شود .
2- زمان معکوس : زمان عملکرد نسبت عکس با شدت جریان دارد یا به عبارت دیگر هر چقدر شدت جریان زیادتر شود زمان قطع کمتر می شود .
3- آنی : زمان عملکرد صفر است .
رله ارت فالت دایرکشنال :
رله ای است که مستقیما از اتصال زمین تغذیه می کند و در هنگامی که یک فاز یا دو فاز یا هر سه فاز به زمین وصل شود و جریان از آن بگذرد و به زمین برسد فورا رله آن را دیده و بوبین آن تحریک شده و فرمان قطع را صادر می کند و شاخص آن این عمل را نشان می دهد.
حفاظت از باسبارها :
حفاظت اصلی باسبارها توسط رله دیفرانسیل و حفاظت فرعی یا پشتیبانی آنها توسط رله های اورکارنت و ارت فالت می باشد .
رله دیفرانسیل :
رله دیفرانسیل بر اساس مقایسه جریان ها ( تراز جریانی ) کار می کند و به مقدار جریان بستگی ندارد و فقط اگر ضریب تبدیل بهم بخورد رله عمل می کند . رله دیفرانسیل برای حفاظت ترانس ، ژنراتور ، باسبار ، الکتروموتور بکار می رود.
مواردی که باعث عملکرد نا خواسته رله دیفرانسیل می شود :
الف : اشباع ترانس های جریان CT1 و CT2 در اثر عبور جریان اتصال کوتاه خارج از محدوده حفاظت باعث عملکرد رله می شود .
ب : وجود تپچنجر در ترانس قدرت .
ج : جریان ضربه ای در حفاظت ترانس قدرت .
بنابراین رله دیفرانسیل باید طوری ساخته شود که در موارد بالا از عملکرد آن جلوگیری شود .
الف - اشباع ترانس های جریان : در اثر عبور جریان زیاد ناشی از اتصال کوتاه خارج از محدوده ، حفاظت ترانس های جریان به ناحیه اشباع می رسد و بعلت عدم تطبیق منحنی های مغناطیسی آنها در ناحیه اشباع و در نتیجه خطای ترانس های جریان ، اختلاف جریانی بوجود می آید که می تواند باعث عملکرد نا خواسته رله شود .
ب - وجود تپچنجر در ترانس های قدرت : در اثر تغییر مراحل تپ چنجر در ترانس های قدرت چون نسبت تبدیل ترانس ها در زمان تعویض تپ تغییر می کند در نتیجه در نسبت جریان اولیه و ثانویه نیز تغییری بوجود می آورد که باعث عملکرد ناخواسته رله می شود . برای جلوگیری از عملکرد رله دیفرانسیل باید پایدار باشد.
ج – جریان ضربه ای : هنگام برقدار کردن ترانس ( در صورت باز بودن ثانویه ) یک جریان ضربه ای که مقدار آن به 8 تا 12 برابر جریان نامی می رسد از سیم پیچ اولیه عبور می کند که چون مقدار آن در سیم پیچ اولیه می باشد و جریان ثانویه صفر است رله دیفرانسیل به علت تفاوت جریان عمل خواهد کرد در صورتی که این جریان زیاد ، پس از چند میلی ثانیه کاهش می یابد و به جریان بی باری می رسد رله نباید در این حالت عمل نماید برای جلوگیری از عملکرد رله باید inrush Proof باشد .
دستگاه حفاظت و مراقبت روغن :
دستگاه هایی که جهت مراقبت روغن برای تعیین وتشخیص اتصال کوتاه در ترانس های روغنی روغنی بکار برده می شود عبارتند از : رله بوخهلتس و رله توی بر.
رله توی بر در درجه اول برای حفاظت ترانس در مقابل اضافه بار و درجه دوم برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه بکار می رود . لذا برای شناسایی اتصال در داخل ترانس بیشتر از رله بوخهلتس استفاده می شود
رله بوخهلتس :
رله بوخهلتس رله ای است که جهت حفاظت دستگاه هایی که توسط روغن خنک می شود بکار می رود . این رله در اثر تولید گاز یا هوا در داخل منبع روغنی یا پایین آمدن سطح روغن از حد مجاز ویا جریان شدید بیش از حد مجاز روغن به کار می افتد و در مرحله اول زنگ خطر را بکار می اندازد و سطح روغن اگر بیشتر افت کرد در مرحله دوم دستگاه را قطع می کند . در رله بوخهلتس از روغن بعنوان عایق کاری و خنک کننده استفاده می شود .
عواملی که سبب بکار انداختن رله بوخهلتس می شود :
1- جرقه بین هسته و قسمت های مختلف ترانس .
2- اتصال زمین بین حلقه های کلاف .
3- قطع شدن یک فاز یا سوختن آن .
4- چکه کردن روغن از تانک روغن ویا لوله های ارتباطی آن .
در مرحله اول که زنگ خطر بکار می افتد و آلارم می دهد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
1- نقایص عایق کاری.
2- خراب شدن عایق ورقه های هسته و پیچ اتصال ورق های هسته .
3- کامل نبودن کنتاکتها در اتصالات الکتریکی .
4- گرم شدن بیش از حد قسمتی از سیم پیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان فوکو بیش از حد.
در مرحله دوم که دستگاه قطع خواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهد شد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
1- شکستن بوشینگ ها .
2- اتصال کوتاه فاز به فاز .
3- اتصال زمین .
4- اتصال داخل سیم پیچ ها.
5- اتصال تپ ها به یکدیگر .
6- پایین آمدن سطح روغن در اثر سرد شدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا نشتی روغن .
رله توی بر :
این رله نیز در حفاظت ترانس های روغنی بکار برده می شود در این رله نیز از حرکت روغن و ایجاد گاز استفاده شده است . همانطور که می دانیم ازدیاد درجه حرارت باعث انبساط روغن می شود و این روغن ضمن گذشتن از لوله رابط بین ترانس و ظرف انبساط رزرو به یک سوپاپ سنج ( دیافراگم ) برخورد می کند و در پشت سوپاپ فشار ایجاد می کند که این فشار توسط فشارسنج سنجیده می شود که در این فشار سنج چندین کنتاکت پیش بینی و نصب شده است به طوری که اگر ازدیاد فشار به طور آهسته انجام گیرد کنتاکت خبر دهنده بسته و باعث بستن مدار سیگنال خواهد شد و درصورتی که فشار سریعا ازدیاد یابد کنتاکت دیگری در فشار سنج موجب قطع فوری ترانس می شود. در مرحله اول در اثر بار زیاد ودر مرحله دوم اثر اتصا ل کوتاه ایجاد می شود.
منبع : مرجع مقالات برق
 

arash.ars1

عضو جدید
با سلام و درود فراوان مهندسان عزیز امیدوارم این مبحث کوتاه درباره رله های مغناطیسی هم مفید واقع بشه. ..............................................................................................................................................

رله مغناطيسي براي کنترل جريان به کار مي رود، اصول کار اين رله بر اساس پديده مغناطيس پايه گذاري شده است .




در ادامه آشنايي با مدار فرمان در ابتدا در مورد کنتاکتور صحبت کرديم اکنون در مورد رله مغناطيسي که در مدار فرمان مورد استفاده قرار مي گيرد و لامپ هاي سيگنال گفتگو مي کنيم از اين رله براي قطع جريان هاي اتصال کوتاه استفاده مي شود، مي دانيم که يک اتصال کوتاه بايد سريع قطع شود بنابراين در چنين موقعيتي نمي توان از رله اضافه باري(حرارتي)استفاده نمود چون گرم شدن بيمتال رله به يک زمان نسبتا طولاني نياز دارد. اين رله از يک هسته مغناطيسي تشکيل شده که اطراف آن چند دور سيم پيچيده شده است عبور جريان اتصال کوتاه باعث مغناطيس شدن و جذب اهرم قطع مي شود اين رله را به طور مجزا به ندرت مورد استفاده قرار مي دهند و در کليدهاي اتوماتيک از آنها به همراه رله هاي حرارتي بهره مي گيرند


لامپ هاي سيگنال



لامپ هاي علامت دهنده يا لامپ هاي سيگنال در کليه دستگاه هاي صنعتي و تابلو هاي توزيع و تابلو فرمان به کار مي روند نوع استفاده از اين لامپ متفاوت است اين لامپ به عنوان لامپ خبر استفاده مي شود و مي توان روشن بودن،خاموش بودن و يا عيب دستگاه و...را نشان دهد.چراغ هاي مورد استفاده در مدار فرمان ،يک چراغ کم قدرت (2/1تا5وات) است که با ولتاژهاي مختلف از 24تا 220ولت کار مي کند اين چراغ ها معمولا در سه رنگ استاندارد قرمز،سبز و نارنجي ساخته مي شوند. براي مثال در کارخانه اي که تعداد زيادي موتور در آن واحد مشغول به کار بوده و فواصل آنها تا تابلوي کنترل نسبتا زياد باشد،از چراغ قرمزي که توسط کنتاکت بازي از کنتاکتور اصلي موتور روشن مي شود استفاده مي کنند با استفاده از کنتاکتهاي باز کنتاکتور مي توان چراغ سبزي را که نمايشگر حالت خاموشي مدار است روشن نمود در نقشه ها براي نمايش چراغ سيگنال از حرف h استفاده مي شود.



فيوزها

در کليه تاسيسات الکتريکي براي جلوگيري از صدمه ديدن و معيوب شدن وسايل و نيز براي قطع کردن دستگاه هاي معيوب از شبکه که بر اثر عوامل مختلف از قبيل نقصان عايق بندي،ضعف استقامت الکتريکي يا مکانيکي و ازدياد بيش از حد جريان مجاز (اتصال کوتاه) وسايل حفاظتي مختلف به کار مي رود. اين وسايل بايد طوري انتخاب شوند که در اثر اضافه بار يا اتصال کوتاه در کوتاه ترين زمان ممکن و قبل از اينکه صدمه اي به سيم ها و شبکه الکتريکي شبکه برسد، مدار قسمت معيوب را قطع کنند. يکي از اين وسايل حفاظتي فيوز است فيوزها از نظر زمان قطع بر حسب منحني ذوب سيم حرارتي داخل انها به دو نوع کند کار و تند کار تقسيم مي شوند. فيوز هاي تند کار زمان قطع کمتري نسبت به فيوزهاي کند کار دارند و به همين دليل در مصارف روشنايي استفاده مي شوند. فيوز هاي کند کار داراي زمان قطع طولاني تري هستنند و در نتيجه براي راه اندازي موتورهاي الکتريکي به کار مي روند. تحمل جريان راه اندازي موتور در حدود 3تا 7 برابر جريان نامي است که بر روي کليه فيوزها جريان نامي آنها نوشته شده است اين جريان کمتر از جريان ماکزيميم تحمل فيوز است.

فيوز در انواع فشنگي ،اتوماتيک(آلفا)،مينياتوري،بکٌس،کاردي (تيغه اي)،شيشه اي يا کارتريج و فيوز هاي فشار قوي ساخته مي شوند.

معمولا فيوزهاي که در مدار قدرت به کار مي روند،مدار کنتاکتور را در مقابل اتصال کوتاه محافظت مي کند ؛
يعني در واقع حفاظت سيم هاي رابط مدار را نيز بر عهده دارد.بنابراين در مدارهايي که مثلا فيوز 25 آمپري به کار مي رود،ممکن است در مدار فرمان آنها از سيم يک يا يک و نيم استفاده شود.پس لازم است مدار فرمان با فيوز جداگانه اي حفاظت شود
.فيوزهاي اتوماتيک يا آلفا نوعي فيوز خودکار است که عبور جريان بيش از حد مجاز از آن باعث قطع مدار مي شود؛ اما دوباره مي توان شستي آن را به داخل فشار داد تا ارتباط برقرار شود. بعضي از فيوزهاي خودکار دو عمل جريان زياد و بار زياد در مدار کنترل مي کنند؛ اما پس از قطع شدن ،بايد پس از مدت کمي دوباره شستي مربوطه را فشار داد تا مدار وصل شود.
در فيوز هاي اتوماتيک دو عنصر مغناطيسي و حرارتي وجود دارد که قسمت مغناطيسي آن اتصال کوتاه يا جريان زياد و قسمت حرارتي آن (بيمتال) بار زياد (افزايش جريان تدريجي) را قطع مي کند.

کليد مينياتوري نوعي فيوز اوتوماتيک است که از نظر ساختمان داخلي با فيوز آلفا شباهت دارد و از سه قسمت رله مغناطيسي (رله جريان زياد زمان سريع)،رله حرارتي يا رله بيمتال (رله جريان زياد تاخيري)و کليد تشکيل شده است اين مجموعه را نيز کليد موتور مي نامند.اين کليدها در دو نوع L و G ساخته شده است.نوع L در مصارف روشنايي به کار مي رود و تند کار است(LIGHT) و نوع G در راه اندازي وسايل موتوري مورد استفاده قرار مي گيرد و کند کار است اين کليد ها در انواع تک فاز دو فاز و سه فاز ساخته مي شوند.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا