گفتمان معماری ...

mahshid shz

عضو جدید
دوست من اگه از معماری منظورت معماری فعلی باشه نمی توان با دیگر جا ها مقایسه کرد . چون هر موقعیت جغرافیایی قوانین خودشو داره و بیشتر نمی توان در این مورد بحث کرد.

ولی اگه منظو رتون سازه هایی عظیم و غول پیکر مانند کشورهای حاشیه خلیج پارس و نمی دونم از این نوع سازه هاست بله ما نسبت به اونها فاصله داریم. بله فعلا ما از همچین کشور هایی عقب تر تشریف داریم.

ولی خوشبختانه معماری گذشته ما روشن بوده و می درخشد... ولی متا سفانه فعلا به دلایلی معلوم . در دوران خواب هستیم شاید روزگاری بیدار شویم....

البته زمانی که انگولا ساکسون ها در جنگل های امریکا و نمی دونم کدوم نا کجا اباد نیزه بز زمین می کوبیدن و هو هو می کشیدن در ایران با گنبد مکان هایی رو پوشش می دادن.

که افتخار گذشته . حال و اینده ما هستن....


البته من در موقعیتی نیستم که نظر بدم ولی یه چیز هایی گفتم دیگه......

دوست عزیز
اولا وای به حال ما ملت های مدعی ایجاد تمدن(ایران/ مصر/یونان) که اگر این گذشته پرشکوه نیود، حال و روزمان شاید کمی بهتر می بود و این افتخار به گذشتگان آفت جان ما نمی شد.

دوم این که تاریخ را مطالعه بفرمایید، چگونه تمدنی مثل آزتک و مایا را دست کم گرفتید؟ ضمن آنکه انگولا ساکسون ها در اروپا ساکن بودند...

در مورد سازه ها هم باید مقصر را امثال مرحوم پیرنیا دانست که هرچند فکر نمی کرد، اما گفته هایش را سینه به سینه نقل می کنیم بدون ذره ای تحقیق!
 

#Tulip#

عضو جدید
من معتقدم وضعیت الان معماری ما به قدر وخیمه که شبیه یه بیمار رو موته و علتش هم به نظرم اینه که اولا سبک جدید زندگی ما با فرهنگمون هماهنگ نشد و بعد هم حظور افراد غیر متخصص و دلسوز در این عرصه.
واقعا الان خونه های ما رو چه کسانی می سازن؟ کی طراحی می کنه ؟ اصلا طراحی در کار هست؟
 
من دوست دارم اینقدر قوی بشم که فقط بشینم و با آرامش وعلاقه و ریلکس بشینم طراحی کنم دوست دارم هنگام طراحی از محیط دیدن کنم برای رفتن سر پروژه در حین اجرای کار هم علاقه مند نیستم دوست دارم بعد از اتمام کامل پروژه و تمیز شدن محوطه برم و از پروژه دیدن کنم
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار






سلام و درودی دیگر، حضور دوستان ِ عزیز و محترم ِ معماری...:gol:
قبل از هر چیز ، از حضور ِ گرم و پر انرژی ِ شما عزیزان ، در بحث و نظر سنجی ، صمیمانه تشکر میکنم ، و امیدوارم که با ادامه ی بحث ، به هدف ِ اصلی ِ تاپیک برسیم .

همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد ، با توجه به آمار ِ به دست آمده از نظر سنجی ، و همچنین بررسی ِ صحبت های دوستان ِ محترم در تاپیک، مرحله ی اول ِ بحث (که شناختن عمده ترین مشکلات ِ دانشجویان معماری بود) رو خاتمه دادیم ، و دور جدیدی از مذاکرات رو شروع می کنیم و در ادامه ، به ارایه ی راهکارهای سازنده و راهبردی ، برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت.
دوستان محترم نیز ، با توجه به دانش و مهارتهای فردی ِ خویش ، هر یک از مشکلات زیر را به دلخواه ، بررسی کنند و برای رفع ِ نقصان و حل ِ مشکل ، راهکارهای مورد نظرشان را ارایه نمایند .




لیست عمده ترین مشکلات ، " به ترتیب اولویت" :

1- عدم آگاهی به مسایل اجرایی و فنی صنعت ِ ساختمان
2- شناخت محدود مبانی نظری و فلسفی معماری
3- ضعف در انتقال ِ مفاهیم فکری ، به صورت بیان ِ تصویری
4- دسترسی نداشتن به معماران ِ بزرگ (برای مصاحبت و آشنایی از نزدیک).
5- عدم خلاقیت و ثبات فکری ، و استاد محوری بودن
6- ضعف در تحقیق و پژوهش و محدودیتِ منابع و رفرنس های اطلاعات معماری
7- ضعف در ارایه بوسیله نرم افزارهای معماری
8- کمبود ِ انگیزه برای فعالیت مستمر در حوزه های مختلف معماری
9- ضعف در پایه ی علمی ِ دانشجویان.
10- فعالیت و تفکر و طراحی ، به شیوه ی " تحویل پروژه ای".
11- مطالعه بسیار کم و ناچیز ِ دانشجویان
12- بی سوادی یا کم سوادی در حوزه ی زبان انگلیسی
13- انحراف ِ بعضی از دانشجویان در اولین ترمهای آموزش ِ معماری از اصل ِ موضوع
14- عدم ِ مسافرتهای معمارگونه ی دانشجویان ِ معماری
15- فاصله ی بین علم و عمل
16- مشکلات ِ اقتصادی ِ دانشجویان
17- نقصان و کمبود در حوزه ی معنویات (که البته فقط ریشه در معماری ما داره).
18- اگر موضوعی رو ناخواسته از قلم انداختم ، شما آن را مطرح کنید .


نکات مهم :
• دوستان ِ محترمی که تاکنون ، در جریان ِ اصل ِ تاپیک قرار نگرفته اند ، به اینجارجوع کنند .
• ترجیحا موضوع رو به سمت ِ "بحث های گروهی" هدایت نمایید که دیگران تشویق به مباحثه و تبادل نظر شوند .هر چقدر دوستان ِ بیشتری در بحث شرکت کنند ، نتیجه ی جامع تر و کاملتری خواهیم گرفت .
مهم : تکراری بودن بعضی از موضوعات ، نباید مانع از شرکت ِ در بحث بشود . ای بسا در هر بار تکرار و بررسی ، به نتایج ِ جالب و قابل توجهی برسیم .

.
.
.

سپاسی بی قیاس...
شاد و سربلند و پیروز باشید .
:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
[گفتگوی معماری] عمده ترین مشکل شما ، در "معمــــــــاری" چیست ؟

اهداف تاپیک : یافتن نقاط قوت و ضعف "دانشجویان معماری" و ارایه ی راهکار برای تقویت نقاط قوت ، و بر طرف نمودن نقاط ضعف .

با عرض ادب و احترام ، حضور دوستان عزیز معماری...:gol:
همانطور که مستحضر هستید ، تاپیک های بی شماری در تالار معماری وجود داره ، که به بررسی مشکلات معماری ایران اعم از فرهنگی، آموزشی،اقتصادی، اجرایی و ... پرداخته اند ، و تقریبا در هیچ یک ، به طور تخصصی مشکلات ما را (به عنوان دانشجو یا فارغ التحصیل معماری) ، بررسی و تحلیل نکرده اند .
مطلع هستید که نسل خالق معماری آینده ، ما هستیم ، و اگر معماری دهه های آتی دارای نقایص و کمبود هایی باشد، یکی از عوامل آن، ما هستیم .کما اینکه اگر در معماری دهه های 40 و 50 در ایران ، شاهد آثار بی نظیری بوده ایم، اصلی ترین دلیل آن ، معماران عزیز آن دوره بوده اند .
حال ، این تاپیک برای یافتن مشکلات ما دانشجویان در حال تحصیل یا تازه فارغ التحصیل شده، بر پا گردیده ، و در صورت حضور و شرکت شما عزیزان ، میتواند به عنوان یک " جامعه آماری" به نمایندگی از تمام دانشجویان معماری ایران معرفی گردد و همچنین ، بر آمارهای به دست آمده ی آن ، استناد کرد .
نکته ای که شرح آن لازم به ذکر است ، اینه که بعد از پایان این نظر سنجی و بررسی آمار آن و شناخت نقاط قوت و ضعف ، با کمک همه ی شما دوستان عزیز ، به ارایه ی راهکارهایی برای حل عمده ترین مشکلات خواهیم پرداخت .(در تاپیک های بعدی، و تحت عنوان هایی خاص).


.......آب کم جو ، تشنگی آور به دست / تا بجوشد آبت از بالا و پست.......​


قوانین این تاپیک :
1- به خاطر داشته باشید که موضوع مطرح شده در این تاپیک ، صرفا بررسی مشکلات دانشجویان عزیز معماریه؛ در نتیجه در اینجا به سایر مشکلات (اعم از روشهای غلط آموزشی،ضعف فرهنگی، فقر تکنولوژی و...) نخواهیم پرداخت .
2 با توجه به اینکه امکان انتخاب چند گزینه در نظرسنجی وجود دارد،لطفا به ترتیب اولویت ، 3 مورد را انتخاب نمایید .
3- در صورت دلخواه ، میتوانید بعد از دادن رای ، گزینه های انتخابی خود را به طور مختصر توضیح دهید .
4- اگر در گزینه های ارایه شده در نظر سنجی، کمبودی احساس کردید ، آن را با پیام خصوصی یا عمومی اطلاع دهید تا اصلاح گردد.(پست نزنید ).
5- لطفا از دادن پست هایی که به اصل موضوع در ارتباط نیست ، اکیدا خودداری فرمایید .
6- سایر قوانین تالار معماری ، در اینجا نیز لازم الاجراست .

.
.
و در آخر ، پیشاپیش از حسن توجه شما دوستان عزیزم، صمیمانه سپاسگزاری میکنم و امیدوارم که با همکاری و اتحاد ، بتوانیم قدمی هر چند خرد ، در "اصلاح کیفیات معماری ایران عزیز" برداریم .
موفق و پیروز باشید ...:gol:
 
آخرین ویرایش:

AYSAN.SH

عضو جدید
دوست عزیز سلام
سال نو شما هم مبارک باشه...
اول باید به خاطر قرار دادن این تاپیک و این که اطلاع رسانی کردی ازت تشکر کنم...
من فکر میکنم مشکل بیشتر دانشجویان معماری اینه که نمیتونن انچه رو که یاد میگیرند به طور درست در پروزه عملی و سر ساختمان پیاده کنند...
چون که مطالب اموزش داده شده، خصوصا در درسهایی مثل عناصر و جزئیات به طور عملی، کامل و دقیق ارائه نمیشند این مطالب فرار میشند و در ذهن ما نمیمونند و این هم یک ضعف دیگه محسوب میشه.
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام با تشکر از تایپیک مفیدتون
من مشکلم اینه که واسه کارم 1کانسپته توپ دارم اما نمیتونم اونو به خوبی تو طرحم نشون بدم و مشکل دومم که 2ترمه پیدا کردم اینه که استاد میگه بازار میوه طراحی کن بعد نشونش میدم میگه اینکه 1ساختمون اداری عالیه بعدا حتما ازش استفاده کن میگه آب نما طراحی کن طرحمو نشون میدم میگه این که تندیسه واقعا موندم چیکار کنم!
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
ممنون بابت تایپیک واقعا جای خالیه همچین بحثیحس میشد
به جز مورد یکی مونده به اخری من تمام مشکلات مطرح شده رو دارم
و کلی مشکل دیگه
از نر اهمییت هم همشون مهمن
باید به همش پرداخت
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
اهداف تاپیک : یافتن نقاط قوت و ضعف "دانشجویان معماری" و ارایه ی راهکار برای تقویت نقاط قوت ، و بر طرف نمودن نقاط ضعف .

با عرض ادب و احترام ، حضور دوستان عزیز معماری...:gol:
همانطور که مستحضر هستید ، تاپیک های بی شماری در تالار معماری وجود داره ، که به بررسی مشکلات معماری ایران اعم از فرهنگی، آموزشی،اقتصادی، اجرایی و ... پرداخته اند ، و تقریبا در هیچ یک ، به طور تخصصی مشکلات ما را (به عنوان دانشجو یا فارغ التحصیل معماری) ، بررسی و تحلیل نکرده اند .
مطلع هستید که نسل خالق معماری آینده ، ما هستیم ، و اگر معماری دهه های آتی دارای نقایص و کمبود هایی باشد، یکی از عوامل آن، ما هستیم .کما اینکه اگر در معماری دهه های 40 و 50 در ایران ، شاهد آثار بی نظیری بوده ایم، اصلی ترین دلیل آن ، معماران عزیز آن دوره بوده اند .
حال ، این تاپیک برای یافتن مشکلات ما دانشجویان در حال تحصیل یا تازه فارغ التحصیل شده، بر پا گردیده ، و در صورت حضور و شرکت شما عزیزان ، میتواند به عنوان یک " جامعه آماری" به نمایندگی از تمام دانشجویان معماری ایران معرفی گردد و همچنین ، بر آمارهای به دست آمده ی آن ، استناد کرد .
نکته ای که شرح آن لازم به ذکر است ، اینه که بعد از پایان این نظر سنجی و بررسی آمار آن و شناخت نقاط قوت و ضعف ، با کمک همه ی شما دوستان عزیز ، به ارایه ی راهکارهایی برای حل عمده ترین مشکلات خواهیم پرداخت .(در تاپیک های بعدی، و تحت عنوان هایی خاص).


.......آب کم جو ، تشنگی آور به دست / تا بجوشد آبت از بالا و پست.......​


قوانین این تاپیک :
1- به خاطر داشته باشید که موضوع مطرح شده در این تاپیک ، صرفا بررسی مشکلات دانشجویان عزیز معماریه؛ در نتیجه در اینجا به سایر مشکلات (اعم از روشهای غلط آموزشی،ضعف فرهنگی، فقر تکنولوژی و...) نخواهیم پرداخت .
2 با توجه به اینکه امکان انتخاب چند گزینه در نظرسنجی وجود دارد،لطفا به ترتیب اولویت ، 3 مورد را انتخاب نمایید .
3- در صورت دلخواه ، میتوانید بعد از دادن رای ، گزینه های انتخابی خود را به طور مختصر توضیح دهید .
4- اگر در گزینه های ارایه شده در نظر سنجی، کمبودی احساس کردید ، آن را با پیام خصوصی یا عمومی اطلاع دهید تا اصلاح گردد.(پست نزنید ).
5- لطفا از دادن پست هایی که به اصل موضوع در ارتباط نیست ، اکیدا خودداری فرمایید .
6- سایر قوانین تالار معماری ، در اینجا نیز لازم الاجراست .

.
.
و در آخر ، پیشاپیش از حسن توجه شما دوستان عزیزم، صمیمانه سپاسگزاری میکنم و امیدوارم که با همکاری و اتحاد ، بتوانیم قدمی هر چند خرد ، در "اصلاح کیفیات معماری ایران عزیز" برداریم .
موفق و پیروز باشید ...:gol:

والا من نميدونم ضعفمو تو كدوم گزينه پيدا كنم
مشكل من عدم آگاهي اساتيدم هست
 

ReD_CoDE

متخصص REVIT
کاربر ممتاز
بزرگترین مشکل استاد محوریه
اساتید نظر خودشون رو اعمال میکنن و خیلی وقتا خلاقیت رو از دانشجوها میگیرن
بعضی وقتام ضعف علمی اساتیده
خیلی وقتام عدم انگیزه دانشجواست
به ما که یاد دادن معماری رو خودتون باید برین دنبالش و درس دانشگاه بخش کوچیکی رو پوشش میده
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال شما را با چند سوال و جواب به عنوان یک بنده حقیر پاسخ میدهم...(با اجازه)


طبق تجربه و نظر شخصی وبه عنوان فردی که در این رشته در حال فعالیتم چند نکته بیان می کنم که مشکل بعضی از دوستان هم در بالا و هم مشکل معماران می باشد:


  • عمده ترین مشکل در "معماری" چیست ؟

1- فقر سواد اطلاعاتي اساتید معماری در قسمت نظری (تئوری) و نداشتن توانایی در بیان آموخته های خود ( یه فردی را که تا دیروز تک تک خیابان ها را متر می کرده حالا برداشتند گذاشتند استاد که هم وقتش پر بشه هم پولی بهش برسه:w01:این یک واقعیت در مملکت ماست:w06:2 تا کتاب نخوانده که قدرت بیان بالایی داشته باشه)

2- فقر سواد نرم افزاری ( ترسیمی و تری دی) اساتید معماری در آموزش صحیح نرم افزار های تری دی به دانشجویان : بزرگ ترین عامل در این زمینه سیاست بازار کار باعث گردیده اساتید نکات اصلی و کلیدیه آموزش نرم افزار های ترسیمی و تری دی را در دانشگاه ها و آموزشکده ها بیان نکنند و اکثرا دانشجو ها را محتاج خود می کنند که اگر دو سال دیگه دانشجو بخواهد وارد بازار کار شود به دلیل نداشتن تجربه کافی در زمینه برنامه های تری دی مجبور است یا بیخیال آن شود یا چند سال دیگه هم وقتشو بگذارد برای یادگیری تری دی که اون زمانم دیگه اینقدر مشکلات هست که وقت سر خاروندن نمی کند .

و به نظرم مشکلی که دوست ما بیان کردن و گفتند :

سلام با تشکر از تایپیک مفیدتون
من مشکلم اینه که واسه کارم 1کانسپته توپ دارم اما نمیتونم اونو به خوبی تو طرحم نشون بدم و مشکل دومم که 2ترمه پیدا کردم اینه که استاد میگه بازار میوه طراحی کن بعد نشونش میدم میگه اینکه 1ساختمون اداری عالیه بعدا حتما ازش استفاده کن میگه آب نما طراحی کن طرحمو نشون میدم میگه این که تندیسه واقعا موندم چیکار کنم!

این مشکل بر می گردد به نداشتن تجربه کافی در تری دی وکمی بحث را باز می کنم: بزرگ ترین مشکلی که دوست عزیز Eagle Golden و بقیه بچه های معماری در زمینه کانسپت دارند اینه که نمی تونند حجم ذهنیه خودشونو به تصویر بکشند و از انجایی که دست اکثر بچه ها در پرسپکتیو ضعیفه تسلط بر نرم افزار های تری دی بهترین گزینه مورد نظر هست یعنی زمانی که فرمی یا کانسپتی را در ذهن می پرورانید می توانید به راحتی با برنامه های تری دی به تصویر بکشید و مدام تغیرش بدهید تا به ایده اصلی نزدیک شود و این حاصل تمرین زیاد هست و می بینید که رویایی ترین حجم و فرم ها به راحتی به تصویر کشیده می شود و بهترین بازده را می دهد...

3- سومین مورد نبودن منابع اطلاعاتی ارزشمند در زمینه معماریه در ایرانه : حتی من دسترسی کامل به بزرگترین کتابخانه های دنیا دارم که یکیش oxford انگلیس هست که هر موضوعی را که فکرش کنید درباره هر رشته داره اما در زمینه معماری یافت نمی شود دیگه چه برسه به ایران اونم با این ف ی لترینگ... فقط در زمینه معماری مجلات و ebook خارجی در نت موجود است
دوست عزیزی که گفتند :

با سرچ تو اینترنت واقعا مشکل دارمممم چیزیو که بتونه کمکم کنه پیدا نمیشه:wallbash:

به صورت کلی هر مطلبی که فکرش کنید در اینترنت پیدا می شود اما در انجمن ها و سایت های خارجی پس وقت خود را برای سرچ در سایت های خارجی اونم به دنبال ebook و مجله باشید.

4- فقر علم ترسیم پرسپکتیو در اساتیده : اگر یک استاد با خدا روز اولی که می خواد هندسه مناظر آموزش بده (که آغاز یادگیری پرسپکتیو برای هر دانشجو هست)چیزی از هندسه و نقاط گریز سرش می شد الان این مشکلات نبود فردا هم می ره سر کوچه میزنه آموزش اسکیس ,دانشجو بدبخت هم میگه ایول کی کجا شماره حساب بدید استاد واریز کنیم مبلغ را...

5-عدم انگیزه دانشجو

دوستان تمام چیزهایی که بیان کردم تجربه و یا واقعیتی هست که همگان می بینیم مثل هایی که زدم برای خنده نیست درد معماری ماست...امید وارم مفید واقع گردد.:)
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اظهار نظر1

اظهار نظر1

سلامی دوباره حضور همه ی دوستان عزیزم و همچنین سپاس از حضور و همراهی شما.:gol:
قبل از هر چیز باید بگم که این تاپیک و موضوعش ، ثمره ی مشورت و همفکری با چند تن از دوستان دانشمند و عزیز تالار معماری بوده ، و "چند روز" در موردش بحث و مشورت شده ، تا به این صورت در اومده ، و جا داره که از این عزیزان تشکر و قدردانی کنم .:gol:
و اما مشکلات خودم که بسیار بسیار زیاده ؛ اما عمده ترین و پر چالش ترین مشکلات من در معماری، شامل ضعف در اشنایی با مسایل سازه ای و فنی ساختمان ، و در دسترس نبودن معماران بزرگ برای دیدار و مصاحبت میشه.(چرا که چند صباحی با یکی از شاگردان بسیار محترم آقای"دکتر پیرنیا "و جناب "کامران دیبا" مصاحبت داشتم و قاطعانه اعتراف میکنم که یکی از تاثیرگذارترین آیتم ها ، در شکل گیری شخصیت معماری من بوده و هست).و افسوس ،که از این فیض عظیم محروم شدم .

دوست عزیز سلام
سال نو شما هم مبارک باشه...
اول باید به خاطر قرار دادن این تاپیک و این که اطلاع رسانی کردی ازت تشکر کنم...
من فکر میکنم مشکل بیشتر دانشجویان معماری اینه که نمیتونن انچه رو که یاد میگیرند به طور درست در پروزه عملی و سر ساختمان پیاده کنند...
چون که مطالب اموزش داده شده، خصوصا در درسهایی مثل عناصر و جزئیات به طور عملی، کامل و دقیق ارائه نمیشند این مطالب فرار میشند و در ذهن ما نمیمونند و این هم یک ضعف دیگه محسوب میشه.
سلام بر شما ؛ سال نو شما هم مبارک و خجسته .
بابت تعاریفتون ممنونم .
با نظر شما موافقم ؛ تقریبا میشه گفت که قریب به اتفاق ما (دانشجویان معماری)، در مباحث اجرایی از قبیل سازه و عناصر جزییات و ... مشکل داریم که شاید یکی از دلایلش شیوه ی اموزشی معماری ما باشه .
البته اگر فعلا این دلیل رو نادیده بگیریم(ضعف در شیوه ی آموزش)، باید به خودمون رجوع کنیم و ببینیم که چرا ما به دنبالش نیستیم؟! بعضی از علوم وابسته به معماری ، در فضایی غیر آکادمیک آموخته میشن از قبیل کارگاه های ساختمانی.
شاید یک دلیل دیگه ای که بشه ذکر کرد، به روز نبودن ماست . چرا که دنیای تکنولوژی و مصالح ، هر روز شاهد ترقی و نواوری هستش، اما ما هنوز به شیوه های ساختمان سازی و مصالح قدیمی فکر میکنیم .(نمونه ی بارزش ، طراحی های ما در طرح های مختلف هستش که به دلیل ضعفمون ، سراغ سازه های مدرن و ... نمیریم).
خوشحال میشم اگر دوستان ، ایرادات و نقایص صحبت هامو یاداوری کنن.
با سرچ تو اینترنت واقعا مشکل دارمممم چیزیو که بتونه کمکم کنه پیدا نمیشه:wallbash:
بله ، اینم یکی دیگه از مشکلاته ؛ ما به سیستم اینترنت کشورمون کاری نداریم(اگر چه معتقدم که در سطح بسیار پایینی نسبت به دنیا قرار داریم).اما طبق موضوع تاپیک بخواهیم خودمون رو بررسی کنیم و در خود تغییری ایجاد کنیم، باید بفهمیم که ریشه ی این نقصان کجاست؟
در یک پست بالاتر ، دوست عزیزم جناب jentleman_arch بحث خوبی کزدن و تقریبا جواب این موضوع رو دادن .
من اگر بخوام کاملترش کنم ، باید عرض کنم که مشکل اصلی ما در این زمینه ، دانش کم ما در حوزه ی زبان انگلیسیه ؛ ما اگر به قدر ضرورت زبان انگلیسی بلد باشیم ، میتوانیم به راحتی به منابع دسترسی داشته باشیم و ازشون استفاده کنیم .
ضمنا به نظرم نحوه ی صحیح سرچ کردن هم ، مهم و تاثیر گذاره .(که چند تا تاپیک با همین موضوع توی باشگاه وجود داره).


یکی از مشکلات مبانی نظری ضعیف . و یکی از مشکلاتی که خیلی هم شاخص و زیاد برخورد داریم عدم مهارت در پرسپکتیو!
ای کاش دوستان عزیز، بیشتر در این مواردی که مد نظرشون هستش، صحبت کنن ، که بحث رو مفصل تر پیگیری کنیم .
مبانی نظری ما ، نه تنها در زمینه ی معماری، بلکه در اکثر علوم و هنرها وضعیت اسفناک و بغرنجی داره (5 سال تجربه ی تحصیل این رو به من ثابت کرده).
مصداق این مشکل ، سرانه ی مطالعات ماست .که به روزی چند دقیقه میرسه . در ادامه ، با کمک دوستان عزیز ، بیشتر در این مورد صحبت و همفکری خواهیم کرد.

سلام با تشکر از تایپیک مفیدتون
من مشکلم اینه که واسه کارم 1کانسپته توپ دارم اما نمیتونم اونو به خوبی تو طرحم نشون بدم و مشکل دومم که 2ترمه پیدا کردم اینه که استاد میگه بازار میوه طراحی کن بعد نشونش میدم میگه اینکه 1ساختمون اداری عالیه بعدا حتما ازش استفاده کن میگه آب نما طراحی کن طرحمو نشون میدم میگه این که تندیسه واقعا موندم چیکار کنم!
سلام .
ممنونم دوست من.
به نظرم اکثر ما ، دچار این مشکل باشیم ، ولی بر خلاف نظر jentleman_arch عزیز (در پست بالا)، علت اصلی این مشکل نرم افزار نیست ، بلکه ضعف در حوزه ی مبانی نظریه .
ما باید اونقدر شناختمون از عملکردهای معماری و مفاهیم و مبانیشون زیاد باشه که بتونیم تشخیص بدیم که مثلا این فرم خاص، یا این شیوه ی برخورد با موضوع ، جزء فلان دسته قرار میگیره .
برای مثال ، وقتیکه ما در طرح مجتمع های مسکونی یا بیمارستان ، بیش از حد از شکست و انحنا و عناصر الحاقی استفاده کنیم ، کمتر کسی قادره که در اولین نگاه ، تشخیص بده که این بنا ، دارای چه عملکرد و کاربری ای هستش؛ و این نشان از ضعف یک طرح است که مثلا مسکونی باشه، ولی در نگاه اول با تجاری اشتباه گرفته بشه .
در وهله ی بعد ، باز اضافه میکنم که ای بسا آشنایی با نرم افزارهای قدرتمند طراحی و ... ، کار رو خیلی انتزاعی و فرمیک کنه، و شخص طراح ، بدون هیچ فکر و ایده و مفهومی ، چند تا تداخل احجام و ... انجام بده و به یه فرم متنوع برسه(این چیزیه که من بارها و بارها شاهدش بودم).
البت منظورم از این صحبت ها ، به هیچ وجه کمرنگ کردن نرم افزار نیست، بلکه منطورم اینه که در مرحله ی طراحی(یعنی مشکل Eagle Golden عزیز)مسیولیت اصلی رو فکر و مغز معمار ، و بعد دست او به عهده میگیره .(ضعیف بودن دست هم ملاک خوبی نیست؛ به اسکیس های اولیه جناب لوکوربوزیه و ... رجوع فرمایید).

سلام
ممنون بابت تایپیک واقعا جای خالیه همچین بحثیحس میشد
به جز مورد یکی مونده به اخری من تمام مشکلات مطرح شده رو دارم
و کلی مشکل دیگه
از نر اهمییت هم همشون مهمن
باید به همش پرداخت
سلام بر شما دوست عزیز.
خواهش میکنم ، شما لطف دارید.
توی این تاپیک همه ی عزیزان ، استارتر هستن و باید هر کسی به نوبه خودش، مسئولیت هدایت و پیشبرد مباحث رو به عهده بگیره.
انشاالله مشکلات خودتون رو به اشتراک بگذارید ، تا درباره ش بیشتر بحث بشه .

والا من نميدونم ضعفمو تو كدوم گزينه پيدا كنم
مشكل من عدم آگاهي اساتيدم هست
شما حق داری وروجک عزیز؛ همه ی ما این نقطه ضعف اصلی رو خوب میشناسیم و چند ساله که داریم باهاش دست و پنجه نرم میکنیم .
اما فعلا (بر حسب مصلحت) در اینجا به بررسی سایر مشکلات نمیپردازیم ؛ انشاالله بعد از بررسی و نتیجه گیری این مباحث و تحلیل امار نظرسنجی ، در تاپیک های دیگری، به این مقولات خواهیم پرداخت .
بزرگترین مشکل استاد محوریه
اساتید نظر خودشون رو اعمال میکنن و خیلی وقتا خلاقیت رو از دانشجوها میگیرن
بعضی وقتام ضعف علمی اساتیده
خیلی وقتام عدم انگیزه دانشجواست
به ما که یاد دادن معماری رو خودتون باید برین دنبالش و درس دانشگاه بخش کوچیکی رو پوشش میده
و اما استاد محوری که ReD_CoDE گرامی اشاره کردن:
در این گزینه ، ما میتوانیم دو نوع برداشت داشته باشیم؛
اول اینکه منظور از استاد محوری این چیزی باشه که شما گفتید ، که باز با عرض پوزش باید بحثش رو به بعد موکول کرد ، و فقط به مشکلات خودمون بپردازیم .
دوم اینکه منظور از استاد محوری ، همونیه که در گزینه های نطرسنجی وجود داره ، که برای توضیح بیشترش باید عرض کنم که مفهموش اینه که گاهی اوقات ، ما (دانشجوی معماری) ، نمیخوایم زحمت بکشیم و مطالعه و بررسی و آزمون و خطا داشته باشیم، و نه قدرت خلاقیت رو در خودمون پرورش دادیم و نه توان ریسک و جسارت در طراحی رو داریم؛ نتیجه این میشه که همیشه مترصد موقعیتی می شینیم که استاد برامون خط بکشه و هر جلسه طرحمون رو پیش ببره. و این مورد هم ،نمونه های بسیاری رو در کلاسهای طرح همه ی ما داره .
.
.
.
در آخر ، اضافه میکنم که مطالب عرض شده در بالا ، صرفا نظرات شخصی من بوده(نه به عنوان استارتر، بلکه به عنوان یک دانشجوی معماری)، و خوشحال میشم که دوستان عزیز و دانشندم ، نواقص صحبت هامو اصلاح و یادآوری کنن .
بابت تطویل کلام ، عذرخواهی میکنم .
موفق و پیروز باشید...:gol:
 
آخرین ویرایش:

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عجب تاپیک عالی هستش!احسنت

والا من که تازه وارد بحث آموزش شدم و به طور اتفاقی ترم پیش هم بیان داشتم هم تمرین 1 ...خیلی ساده چیزی رو فهمیدم.
بچههایی که تمرین داشتن تو بیان اصلا چیزی یاد نگرفته بودن...حتی مطلب ساده ای مثله تحلیل!
یه کتابم نخونده بودن!

سادس نه؟!
بعد من هنوز دانشجوام خودم...استاد به ما میگفت تحلیل ما کله هفته تو مونوگرافی دانشگاه سال بالایی ها کتابا می گشتیم بار ها می کشیدیم تا روز اسکیس بتونیم خوب اجرا کنیم...الان چی؟!اگر استاد یه شیت بخواد یه 30 40 تایی درست می کنید؟!

من نظر خودمو دارم.

ما دچار یه بحرانیم!
یه رکورد داریم!تعداد مدرسه معماری!تعداد آدمهایی که می خوان معمار شن!چه خبره؟!این واقعا یه رکورده که ما چند مدرسه معماری داریم...
هر وقت تیراژ بره بالا کیفیت میاد پایین.

خوب.ما فرض می کنیم که اصلا به این تعداد معمار نیاز داریم.
دانشجو با هزار ذوق و شوق اومده داخل.اگر همون اول منحرف نشه...!!!که اکثرا جو زده می شن و از درس دور...فرض استادش اینه که عینه خودش جلوشه!یعنی اگر من بگم سر کلاس جلسه دیگه تحلیل پلان دارید اینا باید برن حداقل 5 ساعت تو هفته بخونن و 5 ساعت بکشن..اما اونا می رن هفته دیگه میان چشمشون به دسته استاده!استاد سرد میشه.

حالا فرض کنیم دانشجو ها بهترین هان(که اینجور نیست همیشه بچه های ضعیف کنکور میان معماری خوب ها میرن برق و مکانیک و بیو مکانیک و عمران و اینا...)
استاد کیه؟!
اگر دانشگاه خوب قبول شده باشن که بسیار ظزفیت کمه یه آدم حسابیه.اما این آدم توانش پرورش 10 نفر در ساله نه با وجود سهمیه و هزار جور چیزه دیگه 100 نفر در سال!
اگر دانشگاه بد قبول شده باشن می خورن به پسته یکی مثله من دیگه!دانشگاه برام مهم نی!تو فکر پولم و یه اسم استاد دانشگاهی بد نیست برای راحت تر پروژه دولتی گیر آوردن...حالا اگر تعهد اخلاقی داشته باشم...سر کلاس از پریز برق و ویدیو پروژکتور مشکل دارم تا معماری فضا!
بابا اصلا دانشگاه تهران!رفتید سر کلاسا!همه شیشه ها سیاه عینه زندان....تا همین پارسال گرمایشه کلاس به اون بزرگی با یه رادیاتور بود ته کلاس الام این چیز زشتا رو به سقف زدن...
از شرایط گله نمی کنم!اینا حقیقته.
حالا خوده من بسته به این که کجا درس خوندم سلیقم توانم فرق داره!
بچهها هم فرق دارن...من تخصص ام نرم افزاره..اما کلاس کاربرد نرم افزار برام عذابه.!یکی کدش فوله یکی ویندوز بلد نی!!!یکی ناتبوک داره یکی ماشین حسابم نداره!
حالا استاد خوب دانشگاه و فضا خوب بچه ها هم خوب(فرضه محال که محال نی)
محتوای درسا چطوره؟!معارف خونتون بالا هست یا بگم زیادش کنن؟؟؟چند بار می رید سفر کروکی می کنید!؟چند شب زندگی تو صحرا رو حس میکنید؟توگرمای تیر میرید زیر بادگیر؟چقد می شناسید ایران عزیز رو؟چقدر فرهنگو می شناسیم؟
مهمتر از اون!چند واحد ساختمون رو یاد میگیرید!اجرا رو اصولی...به یه گلکار شهرستانی بگید یه سقف گنبدی بچین 3 سوت میچینه...چند تا دکتر الان بهشون آجر بدی سقف می زنن...؟چقدر زلزله می شناسیم؟چقدر سازه می شناشیم؟تاسیسیات؟چقدر به ابعاد پایداری بنا توجه داریم؟کجا؟!کدوم درس؟!معماری معاصر ایران رو کجا م یخونیم؟کی تحقیق می کنیم اصلا بلدیم؟ این ضعف نیست که تو کله 144 ترم ما فقط یه 3 واحدی یاد میگیریم فاز 2 کینم؟این ایراد نیست که طرحامون فضاییه و اصلا بلد نیستیم نما و مقطع بزنیم؟مگه یه معمار چند تا فرهنگشرا تو کل عمرش طراحی می کنه!به خدا مسخرس...!ماها مسکونی بلد نیستیم بیمارستان 300 تخت خوابی بلیدیم!
کدوم دکتر چشمی رفتید گفتید تاندوم پام پاره شده عملتون کرده!؟تخصص کو؟!کجای سیلابس ما رو متخصص کرد؟!
مبانی نظری ما کجاس؟
چی شد معمار صفوی تونست میدون به اون عظمت بزنه ظرف مدتی کوتاه و ما با این همه ابزار هنوز که هنوزه داریم یه مصلی ماست مال می کنیم اونم وسط پایتخت؟مبانی نظری ما ها ضعیف شده یا حاج محمد رضا اصفهانی جی پی الس داشته و گوگل ارث و تری دی مکس؟
بلدید یه حوض رو اجرا کنیم؟!نظارت کنیم؟!ببینیم حوض مدرسه سپه سالار همه جاس یکسانه چه جوری ساخته شده؟بلدیم عینه معمار سنتی با گونیا و طناب کار کنیم؟
ماهم میریم سر کار با وضو میریم؟حواسمون هست چیزی که طراحی می کنیم زندگی یک یا چند خانواده رو داره نقش میده؟!
همه چیز آرایش نیست!نمی شه همه چیو بزک کرد!ماکت پلکسی نیست!ارائه تری دی که من پول بگیرم برات بزنم نیست!ما عادت کردیم به بزک!تو اسکیس تو کار بیرون تو پروژه ها...کو حرف حساب؟!
من حرف زیاد دارم.
زبان کسی اگر ضعیف باشه به درد این کار نمی خوره...خدایی چقد ما کتاب زبان اصلی می خونیم؟به نظرتون وقتی دانشکده هنرهای زیبا راه افتاد چقد کتاب فارسی داشتن؟!اونا چیا ساختن ماها چیا؟!
وضع معماری هم مثله من خرایه.حرف زیاده

اما خدایی!یکی بیاد بگه معماری چیه؟!هویت ما چیه؟!این مسکنی که ما طراحی می کنیم برای کیه!؟چه جوری میشه مثلا یه مسکن مهر ساخت...هر قومیتی بیاد کنار هم زندگی کنه توش بدون هیچ تداخلی...اصلا میشه؟!

ما یه مثل داریم تیشه زده به ریشمون...
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!
لطفا رسوا شویذ!ما رسوا شویم بهتر از اینه که شهرهامون رسوا شن...!الا این تهران ام القری است دیگه!؟اتوپیای مسلمانانه جهان؟!
آنکس که نداند و ندادن که ندادند..در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند.
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
والا من نميدونم ضعفمو تو كدوم گزينه پيدا كنم
مشكل من عدم آگاهي اساتيدم هست

پیرو این که گفتم ضعف در مبانی نظری الان میخوام اینجور ادامه بدم:
با این موافق نیستم :عدم اگاهی اساتید" . مبانی نطری با مطالعه شکل میگیره. مشکل عمده اینه که همون طور که EHSAN_121_SHAMS
گفتن سرانه مطالعه کم هست.
تا وقتی که دانشجو ها دنبال جزوه گرفتن از اساتید هستن که کم باشه خلاصه باشه و کتاب نخونند مشکل طراحی های آشفته سرجاش می مونه.
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مشکل عمده اساتید نیستن خود ما ها هستیم. وقتی استاد یه پروژه میده یه تحقیق یه تحلیل دانشجو چی کار میکنه؟ هیچی میره کانکت میشه یه سرچ میکنه. بر میداره میاره. کو تحلیل ت؟ اصلا چیزی فهمیدی؟
دانشجو ها با کتابخانه بیگانه اند. مرجع نمی رن. نشریات نمی رن.
5 سال پیش یادمه مسئول مرجع دانشگاه از بچه های معماری بدش میومد و به ما ها میگفت:"معماری افت جامعه ست"!!!! (دوستان هم کلاسیم خوب یادشونه:biggrin:) چرا بد بود؟ چون همش بچه ها تو مرجع بودن. عکی بگیرن. یادداشت بردارن کپی بگیرن.
اما سال قبل جایی بودم که به کسی پیشنهاد دادم برا کارت برو فلان نشریه فلان شماره . اصلا نمی دونست بخش نشریات شون کجاست!!!
بچه هایی که برا یه درس 3-4 تا کتاب به چه قطر می خوندن . الان تو این بلبشو معماری و آشفته بازاری که همه رو تب معماری برداشته یه جزوه میدن 20 صفحه دانشجو هم لبخند میزنه نمره خوب هم میگیره افتخار میکنه.
شما به من بگید کدوم تون می تونستید 4-23 واحد تو یه ترم بردارید؟ اصلا برا معماری این شدنی بود؟ الان راحت دانشجو برمیداره پاس هم میشه لبخند هم میزنه. سرچ نت هم بماند که همش تو وبلاگ های فارسی هست و مثلا یه بار تو یه کلاس ممی بینی 10 نفر یه مطلب با یه شکل و فنت آوردن!

ای اساتید جزوه ندهید. آفت معماری شده است
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکل عمده اساتید نیستن خود ما ها هستیم. وقتی استاد یه پروژه میده یه تحقیق یه تحلیل دانشجو چی کار میکنه؟ هیچی میره کانکت میشه یه سرچ میکنه. بر میداره میاره. کو تحلیل ت؟ اصلا چیزی فهمیدی؟
دانشجو ها با کتابخانه بیگانه اند. مرجع نمی رن. نشریات نمی رن.
5 سال پیش یادمه مسئول مرجع دانشگاه از بچه های معماری بدش میومد و به ما ها میگفت:"معماری افت جامعه ست"!!!! (دوستان هم کلاسیم خوب یادشونه:biggrin:) چرا بد بود؟ چون همش بچه ها تو مرجع بودن. عکی بگیرن. یادداشت بردارن کپی بگیرن.
اما سال قبل جایی بودم که به کسی پیشنهاد دادم برا کارت برو فلان نشریه فلان شماره . اصلا نمی دونست بخش نشریات شون کجاست!!!
بچه هایی که برا یه درس 3-4 تا کتاب به چه قطر می خوندن . الان تو این بلبشو معماری و آشفته بازاری که همه رو تب معماری برداشته یه جزوه میدن 20 صفحه دانشجو هم لبخند میزنه نمره خوب هم میگیره افتخار میکنه.
شما به من بگید کدوم تون می تونستید 4-23 واحد تو یه ترم بردارید؟ اصلا برا معماری این شدنی بود؟ الان راحت دانشجو برمیداره پاس هم میشه لبخند هم میزنه. سرچ نت هم بماند که همش تو وبلاگ های فارسی هست و مثلا یه بار تو یه کلاس ممی بینی 10 نفر یه مطلب با یه شکل و فنت آوردن!

ای اساتید جزوه ندهید. آفت معماری شده است
خوب چرایه استادبایداین کارروبکنه ..................مشکل همیته دیگه ..................چرایه استادبایدجلسه اخراونم باهزارتامنت یه جزوه مزخرف بده...............فرق اونی که وقت گذاشته واونی که پیچونده چیه دست اخرهم نمره اونی که پیچونده به هزارویه دلیل (پاچه خواری و..............)بالاترمیشه......................همه اینا ضعف استادوعدم اگاهیشون رو می رسونه دیگه.............
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیرو این که گفتم ضعف در مبانی نظری الان میخوام اینجور ادامه بدم:
با این موافق نیستم :عدم اگاهی اساتید" . مبانی نطری با مطالعه شکل میگیره. مشکل عمده اینه که همون طور که EHSAN_121_SHAMS
گفتن سرانه مطالعه کم هست.
تا وقتی که دانشجو ها دنبال جزوه گرفتن از اساتید هستن که کم باشه خلاصه باشه و کتاب نخونند مشکل طراحی های آشفته سرجاش می مونه.
کم انداستادهای خوب استادهای منطقی متاسفانه اکثراستادهای معماری خودبزرگ بینی کاذب دارندوقتی دقیق میشی میبینی که همش ادعاست همین وبس......................
یه دلیل دیگه هم اینه که با معماری علی الخصوص طرح سلیقه ای برخورد می کنند.......................
 

iZass32

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز ممنون بابت زدن این تاپیک
یکی از مشکلات من خود استادها هستش چون بعضی از دانشگاه ها با
پارتی بازی استادهایی رو انتخاب میکنند که خود استادها هنوز دانشجو هستند و متاستفانه این جور استادها
الان که میبینم داخل دانشگاه ما زیاد شده:mad:
بعد اینکه رشته معماری در دانشگاه یکی از بیشترین دانشجوها رو داره چون بیشتر
طراحی وعلاقه هستش اما ممکن بعضی از همین دانشجوها از رشته های فنی وارد دانشگاه نشده باشند
ممکن رشته نظری یا تجربی باشند که اصلا علاقه ای به معماری ندارن و بیشتر برای
مدرک معماری رو انتخاب کردند و دانشگاه میرند
یکی دیگر از مشکلات ما هزینه دانشگاه هستش بعد از این همه خرجی که میکنیم کار برای ما اصلا نیست آخرش مجبور میشیم بامدرک کارشناسی ارشد مسافر کشی کنیم
خلاصه ما مشکل زیاد داریم هرچقدر هم که بنویسیم یا بگیم فایده ای نداره :)
ولی بازم ممنون که این تاپیک رو زدید;)

 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظرم اکثر ما ، دچار این مشکل باشیم ، ولی بر خلاف نظر jentleman_arch عزیز (در پست بالا)، علت اصلی این مشکل نرم افزار نیست ، بلکه ضعف در حوزه ی مبانی نظریه .
ما باید اونقدر شناختمون از عملکردهای معماری و مفاهیم و مبانیشون زیاد باشه که بتونیم تشخیص بدیم که مثلا این فرم خاص، یا این شیوه ی برخورد با موضوع ، جزء فلان دسته قرار میگیره .

موفق و پیروز باشید...:gol:


سلام تحلیل خوبی کردید...

فقط مهندس اون چیزی که راجبه دوست خوبم Eagle Golden بیان کردم راجبه قسمت اول حرفشون بود که گفته بودند

سلام با تشکر از تایپیک مفیدتون
من مشکلم اینه که واسه کارم 1کانسپته توپ دارم اما نمیتونم اونو به خوبی تو طرحم نشون بدم !

که شما گفتید ضعف در حوزه ی مبانی نظریه...این درست اما اینو بدونید همه معماران از دوره دانشجویی تا زمانی که می خواهند حرفه ای شوند فرم ها و کانسپ هایی را در ذهن دارند که بدلیل قوی نبودن دستشان و تسلط نداشتن به تری دی نتوانستند اون کانسپت را بر طبق تصوراتشان پیاده سازی کنند و چیزی که پیاده میشه یک کانسپت دست و پا شکسته میشه و طرحش مورد قبول واقع نمی گردد حال هر چقدر هم مبانی نظری آنها قوی باشه 50% راه را طی کردند و 50% آن پیاده سازی و نمایش آن است.

خوب تمام حرفام را در یک مثال توضیح می دهم من 2تا اسلحه را مدل کردم فرض کنید من یک معمار مبتدی هستم که مبانی نظری معمولی دارم و می خواهم یک اسلحه که تو ذهنم است پیاده سازی کنم و یه تصویر بکشم




اسلحه شماره 1 حاصل مبانی نطری ذهنیاتم است و با مدلینگ عالی تونستم اون را به نمایش بگذارم یعنی فرمی را که در ذهنم درگیر آن بودم با تری دی و یا اسکیس دستی پیاده سازی کردم و اگر کارفرما هم ببیند دقیقا تصورات ذهنی اون و خودم را به نمایش گذاشتم...و عملکرد و فرم در کنار هم یک نتیجه قابل قبولی پدید اورده

اما شکل 2- همان اسلحه است ولی به دلیل ناتوانی در به صحنه کشیدن تصویر و کشیدن پرسپکتیو یک فرم بسیار بی معنا شده است...پس ساختمان های معماری نیز به همین روال است ( مبانی نظری خوب+پیاده سازی خوب)

دلیل از اوردن این مثال این است که مبانی نظری 50% و توانایی در پیاده سازی کانسپت به شکل تری دی یا اسکیس دستی نیز 50% است و یه جورایی مکمل یکدیگرند

حال اگر دوست خوب ما Eagle Golden این 2 را در کنار هم انجام دهد به مرور نتیجه لازم را بدست می آورد...

بچه بیشتر از بیان این مثل ها پیدا کردن راه و روش درسته که البته اگر بحث طولانی میشه عذر خواهی می کنم...
 
آخرین ویرایش:

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب چرایه استادبایداین کارروبکنه ..................مشکل همیته دیگه ..................چرایه استادبایدجلسه اخراونم باهزارتامنت یه جزوه مزخرف بده...............فرق اونی که وقت گذاشته واونی که پیچونده چیه دست اخرهم نمره اونی که پیچونده به هزارویه دلیل (پاچه خواری و..............)بالاترمیشه......................همه اینا ضعف استادوعدم اگاهیشون رو می رسونه دیگه.............

من اینو قبول ندارم. تقصیر استاد نیست دانشجو راحت طلب ست. وقتی می تونه 20 صفحه بخونه 18 بشه چرا بخواد کتاب 120 صفحه ای بخونه؟ دانشجو نمی خواد . استاد وقتی می بینه این طوره چرا بخواد بیخود وقت و انرژی صرف کنه؟وقتی دانشجو راحت طلبه!! ربطی هم به دانشج. قوی و ضعیف تو کلاس نداره قوی ترها هم راحت طلب هستن.
نمره گرا هستن. فکر میکنن نمره ملاک تایید و عدم تاییدشان ست.
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کم انداستادهای خوب استادهای منطقی متاسفانه اکثراستادهای معماری خودبزرگ بینی کاذب دارندوقتی دقیق میشی میبینی که همش ادعاست همین وبس......................
یه دلیل دیگه هم اینه که با معماری علی الخصوص طرح سلیقه ای برخورد می کنند.......................


جواب ت رو تو یه مثال میدم. یه استادی داشتیم که خیلی هم استاد پر-ی بود. اما می گفت چرا دانشم رو همین جور دراختیار شما بزار این همه درس خوندم کتاب خونم خط کشیدم سختی کشیدم . بیام همه رو لقمه کنم بزارم دهن شما؟ خودتون باید ازم اطلاعات در بیارید."
اون زمان حرفش رو نمی فهمیدیم ولی تلاش میکردیم که ازش چیز یاد بگیریم (مجبور هم بودیم که یاد بگیریم)و الان که گذشته ،برای هم مون چیزهایی که بسختی ازش یاد گرفتیم واقعا مفید بوده و یادمون مونده و الان هم واقعا کاربردی هست.

بیایم اینقدر به استادها ایراد نگیریم. مطمئنا اون که اومده استاد شده بی سواد نیست. شاید خیلی هم قوی نباشه اما از ما بیشتر میدونه. و اگه ما پویا باشیم اون هم مجبور می شه خودش رو قوی تر کنه که از پس سوالات ما بربیاد
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
من اینو قبول ندارم. تقصیر استاد نیست دانشجو راحت طلب ست. وقتی می تونه 20 صفحه بخونه 18 بشه چرا بخواد کتاب 120 صفحه ای بخونه؟ دانشجو نمی خواد . استاد وقتی می بینه این طوره چرا بخواد بیخود وقت و انرژی صرف کنه؟وقتی دانشجو راحت طلبه!! ربطی هم به دانشج. قوی و ضعیف تو کلاس نداره قوی ترها هم راحت طلب هستن.
نمره گرا هستن. فکر میکنن نمره ملاک تایید و عدم تاییدشان ست.
وقتی خوداستادرفرنسی معرفی نمی کنه -وقتی خوداستادمیگه شماکاری به نمره نداشته باشیدبا من -وقتی 3تاکلاس تویه روز با یه استادداری ونمیادوقتی به خودش زحمت نمیده برای دانشجو وقت بزاره -وقتی ازکل ترم روهم 5جلسه هم سرکلاس نیومده -وقتی برمیداره جزوه دوره دانشجویی خودش رومیاره حتی به خودش زحمت نمیده مکالماتش با دوستاش که کناره جزوه است روخط بزنه -وقتی به اموزش میگه هرکی بامن کلاس داره بگیدبه من زنگ بزنه اونوقت به خودش زحمت نمیده گوشیش رو جواب بده...............................................................................
ای با با بگذریم بهتره کشش ندیم...........................
 

moh110h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کم انداستادهای خوب استادهای منطقی متاسفانه اکثراستادهای معماری خودبزرگ بینی کاذب دارندوقتی دقیق میشی میبینی که همش ادعاست همین وبس......................
یه دلیل دیگه هم اینه که با معماری علی الخصوص طرح سلیقه ای برخورد می کنند.......................


شما در اینده به پست کارفرما ها می خورید که اصلا از معمای سر در نمیارن...اتفاقا این به نظر من حسنه مهندس جون
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب ت رو تو یه مثال میدم. یه استادی داشتیم که خیلی هم استاد پر-ی بود. اما می گفت چرا دانشم رو همین جور دراختیار شما بزار این همه درس خوندم کتاب خونم خط کشیدم سختی کشیدم . بیام همه رو لقمه کنم بزارم دهن شما؟ خودتون باید ازم اطلاعات در بیارید."
اون زمان حرفش رو نمی فهمیدیم ولی تلاش میکردیم که ازش چیز یاد بگیریم (مجبور هم بودیم که یاد بگیریم)و الان که گذشته ،برای هم مون چیزهایی که بسختی ازش یاد گرفتیم واقعا مفید بوده و یادمون مونده و الان هم واقعا کاربردی هست.

بیایم اینقدر به استادها ایراد نگیریم. مطمئنا اون که اومده استاد شده بی سواد نیست. شاید خیلی هم قوی نباشه اما از ما بیشتر میدونه. و اگه ما پویا باشیم اون هم مجبور می شه خودش رو قوی تر کنه که از پس سوالات ما بربیاد
باین حرفتون موافقم ....................گفتم که متاسفانه کم انداین استادها.........................معمولا استادهایی که ساکت ترند وادعایی ندارند پرترندوخودت باید پویا باشی وازش بخوای که کمکت کنه................
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما در اینده به پست کارفرما ها می خورید که اصلا از معمای سر در نمیارن...اتفاقا این به نظر من حسنه مهندس جون
چی حسنه؟ سلیقه ای برخوردکردن یاکارفرماها یاخودبزرگ بینی کاذب......................
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
وقتی خوداستادرفرنسی معرفی نمی کنه -وقتی خوداستادمیگه شماکاری به نمره نداشته باشیدبا من -وقتی 3تاکلاس تویه روز با یه استادداری ونمیادوقتی به خودش زحمت نمیده برای دانشجو وقت بزاره -وقتی ازکل ترم روهم 5جلسه هم سرکلاس نیومده -وقتی برمیداره جزوه دوره دانشجویی خودش رومیاره حتی به خودش زحمت نمیده مکالماتش با دوستاش که کناره جزوه است روخط بزنه -وقتی به اموزش میگه هرکی بامن کلاس داره بگیدبه من زنگ بزنه اونوقت به خودش زحمت نمیده گوشیش رو جواب بده...............................................................................
ای با با بگذریم بهتره کشش ندیم...........................


اینا رو انکار نمی کنم. چون خودمم هم می بینم و واقعا جای تاسف داره.می تونم بد تراز این رو هم براتون بگم که می بینم.اما میخوای چندتا دانشجو بهت معرفی کنم که تو همچین شرایطی درس خوندن و الان مدارج بالاتر و تو بهترین دانشگاه های ایران و خارج از ایران میگذرونن؟؟
فکر نمی کنم هر دانشکده ای هرچقدر هم پایین باشه کتابخونه و مرجع نداشته باشه. حالا بفرض هم نداشته باشه تو اون شهر یا نزدیکش دانشگاهی هست که داشته باشه. میشه ازش استفاده کرد.
باشه به قول شما کشش نمی دیم:D
فقط مهم اینکه خودمون اشکالات ضعف ها و کم کاریهای خودمون رو اول بدونیم بعد بریم بقیه
 

art-s

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عجب تاپیک عالی هستش!احسنت

...خیلی ساده چیزی رو فهمیدم.
بچههایی که تمرین داشتن تو بیان اصلا چیزی یاد نگرفته بودن...حتی مطلب ساده ای مثله تحلیل!
یه کتابم نخونده بودن!


سادس نه؟!
بعد من هنوز دانشجوام خودم...استاد به ما میگفت تحلیل ما کله هفته تو مونوگرافی دانشگاه سال بالایی ها کتابا می گشتیم بار ها می کشیدیم تا روز اسکیس بتونیم خوب اجرا کنیم...الان چی؟!اگر استاد یه شیت بخواد یه 30 40 تایی درست می کنید؟!

ما دچار یه بحرانیم!
یه رکورد داریم!تعداد مدرسه معماری!تعداد آدمهایی که می خوان معمار شن!چه خبره؟!این واقعا یه رکورده که ما چند مدرسه معماری داریم...
هر وقت تیراژ بره بالا کیفیت میاد پایین.

اما اونا می رن هفته دیگه میان چشمشون به دسته استاده!استاد سرد میشه.

حالا فرض کنیم دانشجو ها بهترین هان(که اینجور نیست همیشه بچه های ضعیف کنکور میان معماری خوب ها میرن برق و مکانیک و بیو مکانیک و عمران و اینا...)
استاد کیه؟!
اگر دانشگاه خوب قبول شده باشن که بسیار ظزفیت کمه یه آدم حسابیه.اما این آدم توانش پرورش 10 نفر در ساله نه با وجود سهمیه و هزار جور چیزه دیگه 100 نفر در سال!
اگر دانشگاه بد قبول شده باشن می خورن به پسته یکی مثله من دیگه!دانشگاه برام مهم نی!تو فکر پولم و یه اسم استاد دانشگاهی بد نیست برای راحت تر پروژه دولتی گیر آوردن...حالا اگر تعهد اخلاقی داشته باشم...سر کلاس از پریز برق و ویدیو پروژکتور مشکل دارم تا معماری فضا!

حالا خوده من بسته به این که کجا درس خوندم سلیقم توانم فرق داره!

محتوای درسا چطوره؟!معارف خونتون بالا هست یا بگم زیادش کنن؟؟؟چند بار می رید سفر کروکی می کنید!؟چند شب زندگی تو صحرا رو حس میکنید؟توگرمای تیر میرید زیر بادگیر؟چقد می شناسید ایران عزیز رو؟چقدر فرهنگو می شناسیم؟

مبانی نظری ما کجاس؟
چی شد معمار صفوی تونست میدون به اون عظمت بزنه ظرف مدتی کوتاه و ما با این همه ابزار هنوز که هنوزه داریم یه مصلی ماست مال می کنیم اونم وسط پایتخت؟مبانی نظری ما ها ضعیف شده یا حاج محمد رضا اصفهانی جی پی الس داشته و گوگل ارث و تری دی مکس؟
بلدید یه حوض رو اجرا کنیم؟!نظارت کنیم؟!ببینیم حوض مدرسه سپه سالار همه جاس یکسانه چه جوری ساخته شده؟بلدیم عینه معمار سنتی با گونیا و طناب کار کنیم؟
ماهم میریم سر کار با وضو میریم؟حواسمون هست چیزی که طراحی می کنیم زندگی یک یا چند خانواده رو داره نقش میده؟!
همه چیز آرایش نیست!نمی شه همه چیو بزک کرد!ماکت پلکسی نیست!ارائه تری دی که من پول بگیرم برات بزنم نیست!ما عادت کردیم به بزک!تو اسکیس تو کار بیرون تو پروژه ها...کو حرف حساب؟!
من حرف زیاد دارم.

اما خدایی!یکی بیاد بگه معماری چیه؟!هویت ما چیه؟!این مسکنی که ما طراحی می کنیم برای کیه!؟چه جوری میشه مثلا یه مسکن مهر ساخت...هر قومیتی بیاد کنار هم زندگی کنه توش بدون هیچ تداخلی...اصلا میشه؟!

ما یه مثل داریم تیشه زده به ریشمون...
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!
لطفا رسوا شوید!ما رسوا شویم بهتر از اینه که شهرهامون رسوا شن...!الا این تهران ام القری است دیگه!؟اتوپیای مسلمانانه جهان؟!
آنکس که نداند و ندادن که ندادند..در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند.


جاهایی رو که موافقم قرمز میکنم. موافق نبودنم رو هم آبی. بر میگرده به خود دانشجو و اینکه هدف نداره .(مشکل فقط دانشجو های معماری نیست مشکل نسل منه).و البته تا اینجا گفتم که دانشجو ها کم کاری میکنن و راحت طلبن (به هزار و یک دلیل). اما نمی شه نقش استاد رو انکار کرد.استاد خوب تاثیر مثبت داره و استاد بد تاثیر منفی نداره کار مضاعف دانشجو رو می طلبه. اما برداشتم اینه که نسل قبل اساتیدش دلسوزتر بودن. شاید دانشجو ها هم متفاوت تر از ما بودن:D

رسوا شویم تا تهران آرامانشهر مسلمانان شود. این یعنی که از خودمون شروع کنیم و یعنی راه درست
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا رو انکار نمی کنم. چون خودمم هم می بینم و واقعا جای تاسف داره.می تونم بد تراز این رو هم براتون بگم که می بینم.اما میخوای چندتا دانشجو بهت معرفی کنم که تو همچین شرایطی درس خوندن و الان مدارج بالاتر و تو بهترین دانشگاه های ایران و خارج از ایران میگذرونن؟؟
فکر نمی کنم هر دانشکده ای هرچقدر هم پایین باشه کتابخونه و مرجع نداشته باشه. حالا بفرض هم نداشته باشه تو اون شهر یا نزدیکش دانشگاهی هست که داشته باشه. میشه ازش استفاده کرد.
باشه به قول شما کشش نمی دیم:D
فقط مهم اینکه خودمون اشکالات ضعف ها و کم کاریهای خودمون رو اول بدونیم بعد بریم بقیه
موافقم..............دنبال مقصر نیستیم اما اینا دردهایی که هست تاخودمون هم نخواهیم درست نمیشه.....................خودمون یعنی من شما استادا دانشجوها اموزش دانشگاه همه وهمه.........من همه جورش رودیدم همه استادا مثل هم نیستندهمه دانشجوهاهم یکی نیستن...............
 

Similar threads

بالا