سوال در مورد دین

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

در مقابل آقاي sparrow بنده ترجيح ميدم سكوت كنم و از مطالب ايشون كسب فيض كنم و مهر حمايت بر مطالب ايشون بزنم

اما تذكري براي همه دوستان :


1. فكر نكنيد با خوندن چندتا كتاب ميشه دين رو به چالش كشيد يا به اصطلاح روشنفكرانه بحث كرد . . . اگه افرادي مثل ما يك كتاب نه 40 تا كتاب خونديم و به خيال خودمون ميخوايم با اين اطلاعات دين رو به چالش بكشيم ، ما خيلي عقبيم امثال من و شما فقط چندتا كتاب خونديم ، اما يكي مث مطهري ، مجلسي و ... فقط خودشون 40 50 تا كتاب دارن ، حالا چندتا خوندن معلوم نيست ، پس سعي نكنيم با علم اندك مجادله كنيم و بخوايم با علم كوچيك خودمون علم هاي بزرگ رو هدف نقد بزاريم


2. تا يك مطلب يا كتاب رو خونديم ، سريعا اون رو با اعتقادات و افكار خودمون پيوند نديم و اون رو مطالب رو جزو راه خودمون بزاريم ، مطالب ضد و نقيض زياد هست فراوان پس مستند بر اينكه يك مطلب چاپ شده و مكتوب شده نميشه بهش اعتماد كرد و ازش دفاع كرد

3. تاريخ هميشه در تحريف بوده ، شما حقيقت تاريخ ديروز رو هنوز نميدوني چطور ميخواي افراد و اعتقادات 1000 سال پيش رو به چالش بكشي ؟؟؟

4. دين رو بايد عقلي شناخت نه نقلي . . .

5. دين راهي براي رسيدن به اهداف آسماني و كماله / دين خيلي و بلكه كاملا شخصيه ...... صرفا اگر من نوعي و به اصطلاح ديندار اشتباه كنم و يك سنت غلط از خودم بجاي بزارم دليل نميشه كه اسلام مورد داره / دليل بينش غلط من بوده - پس اين دو موضوع رو تفكيك كنيد و بينش هاي غلط رو به حساب دين نزنيد
 

Taßa§om

عضو جدید
کاربر ممتاز
در هیچ زمانی تاکنون کعبه توسط انسان تخریب نشده و تمامی تخریب های آن توسط حوادث طبیعی بوده.
در مورد بحث فلسفی هم هنوز طبق تشخصی خودم وقتش نشده چون تو همین بحث های ساده هنوز راه به جایی نبردیم. فلسفه در مرحله بعدی. هر وقت وقتش شد خودم خبرت میکنم.

مطمئنید؟!!!

زمان زبیر هم به مکه حمله شد و کعبرو سوزوندند و دوباره بازسازی شد...!

تازه باز هم بوده
معلومه که خیلیم مطالعه نداشتید!
 

Sarp

مدیر بازنشسته
- آیا شده یکی از کشفیات خاص این زمان دریکی از کتابهای دینی آمده باشد؟ مثلا در هیچ دینی در مورد دایناسور و کشکشانها و قطب شمال و باکتری و مولکول و اتم صحبت نشده. در قرآن فقط از میوه هایی سخن به میان آمده که اعراب میدونستن چی هست(انجیر، خرما، زیتون و نه آلو ورا برای مثال)! در قرآن فقط در مورد حیواناتی که اعراب میشناختن صحبت شده (گاو، زنبور، عنکبوت و نه پنگوئن). در قرآن درمورد برف صحبت نشده چون اعراب نمیدونستن چیه! و بسیاری از موارد این چنینی که میتونه نشان دهنده علم بشر اون زمان باشه. اگر خدایی این رو فرستاده بود میتونست حداقل برای نشون دادن این موضوع به آیندگان چند مورد اینچنینی هم در اون قرار بده.
در سوره فصلت میخوانیم :
ثم استوى الى السماء و هي دخان فقال لها و للارض ائتيا طوعا او كرها قالتااتينا طائعين.فقضاهن سبع سماوات
[خداوند]هنگامى كه به آفرينش آسمان روى‏آورد،آسمان‏ها به صورت دودى-توده گازى-بودند.آن گاه به زمين و آسمان فرمان‏داد كه به صورت جدا از هم حضور يابند-چه بخواهند و چه بخواهند-(يعنى يك‏فرمان تكوينى بود)،آن‏ها[به زبان حال]گفتند:فرمان پذير آمديم.سپس هفت‏آسمان را اين چنين استوار ساخت

این مطلب در آيه فوق مبين يك حقيقت علمى است كه دانش روز،كم و بيش ‏به آن پى برده است و اون هم اينه كه منشا جهان مادى به صورت يك توده گازى‏بوده . به این ترتيب واژه‏«دخان‏»در كلمات عرب،دقيق‏ترين تعبير از ماده‏ اولیه ساختار جهان است.

در سوره جن میخوانیم :
و من يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كانما يصعد في السماء
در اين آيه از سختى و دشوارى زندگى گم راهان سخن مى‏گويد و آنان را به كسى‏ی تشبيه مى‏كند كه در حال صعود به لايه‏ هاى بالايى جو است و در اثر اين صعود دچار تنگى نفس و فشار سخت‏ در سينه خود میگردد.
امروزه با پى بردن به پديده فشار هوا در سطح زمين و تناسب آن با فشار درجه خون از داخل بدن،كه موجب تعادل فشار بيرونى و درونى است ، وجه تشبيه‏ در آيه بهتر روشن شده و تا حدودى از ابهامات تفاسير پيشين كاسته شده است.

در سوره هود میخوانیم :
اول شي‏ء خلقه من خلقه،الشي‏ء الذي جميع‏الاشياء منه،و هو الماء
نخستين آفريده‏اى كه خدا خلق كرد،چيزى است كه‏تمامى اشيا از آن است و آن آب است

همانطور که الان دانشمندان روی هر سیاره ای اولین چیزی که دنبالش میگردند آب است
چون اگر آب باشه نتیجه گرفته میشه که زندگی هم در آن سیاره در جریان است
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیز جان اینها به نظرت میتونه یک پاسخ منطقی باشه؟
اصلا شما فرض کن در شرق و غرب یک مشت وحشی بد تر از اعراب جاهلی زندگی میکردن، هیچ پیامبری لازم نداشتن؟ هدایت نمیخواستن؟ یکی از این 5 تا پیامبر اصلی نمیتونست اونجا ظهور کنه؟ یا این 5 تا سر جاش ششمی نمیتونست بره برای سایر بخشهای کره زمین؟

نزدیک بود پیامبر رو بکشن؟ اگر خدایی اون رو فرستاده که حرفش رو به مردم برسونه مطمئنا خودش هوای کار رو داره، همونطور که نیل رو برای موسی باز کرد و امان زمان رو مخفی کرد که آسیب نبینه.

میفرمایید و هر قوم و کشوری هم خودش انتخاب میکند که میخواهد دین داشته باشد یا نه؟ به نظرت همینطوری یهو تمام شرقیا تصمیم گرفتن دین نداشته باشن و بقیه تصمیم گرفتن داشته باشن؟

اینجور صحبتهایی که در اکثر کتابهای دینی اومده همش بر اساس احتمالاتی هست که نویسنده داده برای اینکه مخاطب رو به هدفی که تو ذهنش هست برسونه . اثبات وجود خدا رو هم با همین احتمالات انجام دادن و تا آخرش هر چیزی دلیلی براش نباشه میگن شاید اینجوری بوده یا اونجوری!

همین 124 هزار پیامبر که هیچ چیزی جز همین عدد ازشون در دست نیست واقعا نتونستن دین رو در کل کره زمین گسترش بدن؟

میفرمایید مردم خیلی خرافی بودن نمیشده هدایتشون کرد؟ یعنی شما میگی خدا تدبیر انجام این کار رو نداشته؟ نمیتونسته به روشی براشون پیامبر بفرسته که هدایت بشن؟

دوست عزیز بنده که عرض کردم پیامبران برای هر قومی و هر کجای زمین ، طبق گفنه ی قرآن آمده بودند . دقت کنید لطفا ، عرض کردم تمام مردم پیامبرانی داشته اند .
دلایلی که گفتم برای این بود که چرا خبری از آن پیامبران به ما نرسیده است .
و من کی و کجا گفتم که مردم چون خرافی بودند نمی شد هدایتشان کرد؟ من عرض کردم که مردم چون در جهل و بی فرهنگی زندگی می کرده اند نه تنها به دعوت پیامبران بی اعتنا بوده اند ، بلکه با انها دشمنی هم میکرده اند تا آنجا که تعداد زیادی از آنها را به قتل رسانده اند .
و هدایت مردم به تدبیر خدا ربطی ندارد . خداوند تا حدی به مخلوقش اختیار داده و تا حدی هم اختیار را خودش به دست گرفته . لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین
امام صادق میفرماید: نه جبر است و نه تفویض بلکه بین این دو امر است .
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
- آیا شده یکی از کشفیات خاص این زمان دریکی از کتابهای دینی آمده باشد؟ مثلا در هیچ دینی در مورد دایناسور و کشکشانها و قطب شمال و باکتری و مولکول و اتم صحبت نشده. در قرآن فقط از میوه هایی سخن به میان آمده که اعراب میدونستن چی هست(انجیر، خرما، زیتون و نه آلو ورا برای مثال)! در قرآن فقط در مورد حیواناتی که اعراب میشناختن صحبت شده (گاو، زنبور، عنکبوت و نه پنگوئن). در قرآن درمورد برف صحبت نشده چون اعراب نمیدونستن چیه! و بسیاری از موارد این چنینی که میتونه نشان دهنده علم بشر اون زمان باشه. اگر خدایی این رو فرستاده بود میتونست حداقل برای نشون دادن این موضوع به آیندگان چند مورد اینچنینی هم در اون قرار بده.
3.

خب دوستمان در چند پست قبل به چند مورد از پیش گویی های علمی قرآن اشاره کردند . من هم از کتاب توضیح آیات قرآن چند مورد را در آینده میآورم انشالله .
ولی میخواهم سوالی بپرسم . شما خودتان معترفید که اعراب قبل از اسلام چه قدر بی فرهنگ و جاهل بوده اند و زندگی بسیار ابتدایی داشته اند . قرآن با زبان خودشان با آنها صحبت کرده . به قول شما در مورد میوه ها و حیواناتی که آنها میشناختند صحبت کرده . وقتی هم پیش گویی هایی در مورد آینده دارد در قالب کنایه بیان میکند .
با این که مطالب قرآن به این روشنی و با زبان خودشان و "ظاهرا" در حد اطلاعات خودشان بود به پیامبر اسلام نسبت جنون می دادند .
حالا شما فرض کنید پیامبر میامد و میگفت موجوداتی به نام پنگوین وجود دارد . خب انها که ندیده بودند طبیعتا پیامبر را استهزا میکردند و به پیامبر نسبت دروغ میدادند و حرف پیامبر را باور نمی کردند . و به خاطر همین یک چیزی که فهمشان به آن نمی رسید به راحتی تمام حرف های پیامبر را زیر سوال می بردند .
چرا خدا باید چنین مطالبی در قرآن بیاورد؟ که به ضرر رسولش و دینش باشد؟ و باعث عدم هدایت مردم بشود؟
مردم آن زمان ان قدر از نظر اطلاعات و دانش در سطح پایینی بودند که وقتی پیامبر میخواهد بگوید زیر ناخن بلند میکروب جمع میشود ، مجبور بود بگوید زیر ناخن بلند شیطان نهفته است .
به نظر شما مردم آن زمان می توانستند چیزی از میکروب بفهمند؟

گالیله با آن که هزار سال بعد از پیامبر آمد و گفت که زمین میچرخد ، به دادگاه تفتیش عقاید بردندش و زندانی کردند و مجبورش کردند توبه کند . چرا؟ چون یک کشف علمی کرده بود و حرف تازه ای زده بود . تازه او ادعای نبوت هم نداشت .

پیامبر در آن زمان چه طور میتوانست با مردم جاهل در مورد مطالب علمی صحبت کند؟ مردمی که حتی نمی توانند یک کشف علمی را هضم کنند و بفهمند .
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند مطلب علمی که در قرآن بیان شده:
1- کرویت زمین :
سوره الرحمن آیه 17 : رب المشرقین و رب المغربین : پرورگار دو شرق و دو غرب
که اشاره به کرویت زمین دارد .( دقت کنید که این مطلب هزار و چهارصد سال پیش بیان شده در ان زمان هیچ کس به کرویت زمین اعتقاد نداشت .

2- سفر به سوی آسمان :
الرحمن 33 : یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان . ای گروه جن و انس اگر میتوانید به اقطار آسمان ها و زمین نفوذ کنید ، پس نفوذ کنید (فرو روید) ولی نمیتوانید (این کار را ) انجام دهید جز با تسلط ( و تهیه وسایل حرکت به آسمانها و زمین )
که اشاره به فضاپیما ها و زیر دریایی ها دارد که انسان ها را به عمق زمین یا به آسمان ها میبرد : اقطار السماوات و الارض

3- اشاره به اینکه سلول جنسی زن هم در تشکیل جنین نقش دارد ، در قرآن زیاد شده . با اینکه مدتهای زیادی مردم تصور میکردند فقط سلول جنسی مرد باعث پیدایش نطفه میشود . ولی چون بحث طولانی میشود فعلا اینجا نمی آورم .
 

mineral water

عضو جدید
مسئله ای که باید در نظر داشت اینه که هر چیزی تا دلایل وجودش باشه پذیرفته میشه، نه اینکه چون دلیلی بر عدم وجودش نیست پس حتما هست!
مورد بعدی اینکه با تعریفی که شما از پیامبر داشتید ظاهرا در حال حاضر میلیونها پیامبر در کشور داریم!
و مورد بعی اینکه همین 5 تا اولولعزم هم همگی در یک محدوه بسیار کوچک از دنیار ظهور کرده اند.
در قرآن آنقدر مسائل غیر کاربردی و غیر ضروری ذکر شده که اگه بجای اونها به این مسائل پرداخته میشد خیلی بهتر بود (مثلا آیه هایی که به پیامبر اختیار گرفتن هر تعداد زن رو میده که امروزه هیچ کاربردی در زندگی هیچ انسانی ندارد.)

دوست عزیز شما تا حالا توی دانشگاه فرضیه ای رو رد کردید؟ استادتون ازتون نخواسته وقتی میخواین چیزی رو رد کنید حداقل باید یه شناخت جزئی از اون داشته باشید؟!!

شما ایراد گرفتید که چرا انبیایی که تو قران اومده همه یک جا بودن بهتون جواب دادن که نه، خود قران گفته خیلی از انبیا رو ذکر نکرده و خودش گفته که برای هر امتی رسولی هست که از برهان لطف و عدالت خدا هم اثبات شده است

دوم اینکه ایراد گرفتید به تعریف پیامبر، خب وقتی شما هنوز فرق پیامبر و رسول رو با نبی نمیدونید اصلا به چی دارید اشکال میکنید (چون من هم مثل همه که دیگه متوجه شدن شما تابحال هیچ مطالعه ای برای فهم دین اسلام نداشتید یا خیلی کم داشتید برایتان یک توضیح کوچک میدم. ما یک پیامبر اولوالعزم داریم: نبی ای که رسول است و صاحب شریعت است. یک رسول یا پیامبر داریم: نبی ای که رسول است یعنی وظیفه تبلیغ هم دارد . یک نبی داریم: یعنی صرفا یک انسان متوجه و باخبر است که میداند خدا وقیامتی هست و با خدا رابطه دارد) که وجه مشترک دیگه همشون اینه که خدا بهشون وحی میکنه

سوم اینکه پیامبران اولوالعزم همگی از یک نسلند این شدنی نیست که هرکدوم یک جای دنیا باشن پس باید در مرکز اجتماعات قرار بگیرن و فرستادگان و مبلغان آنها در همه جا با سهولت بیشتر پخش میشدن (منطقه خاورمیانه هم مهم ترین و استراتژیک ترین مناطقه جالب بدونین خبرساز ترین منطقه هم هست کعبه هم از زمان حضرت آدم که همه ادیان الهی قبولش دارن از همون اول مرکز توجهات بوده ). که تاثیر وراثت در فهم و درک انسانها اکنون یه چیز ثابت شده است پس بر خدا لازم بوده که شما فرض کن یک خط کش را در تمام دوران ها باقی بگذارد تا همه راه راست را با آنها اتنظیم کنند اون خط کش! هم مبلغانی داشته که در تمام دنیا پخش بوده اند. شما تاریخ رو هم مطالعه بفرمایید پیامبر ماهم مبلغانی به ایران و یونان و مصر و ممالک دیگه فرستاده بودند.
چهارم هم اینکه آیاتی که شما میفرمایید به هیچ دردی نمیخوره
باید عرض کنم شاید شما دردی نداشته باشید ولی اونایی که کارشون استنباط احکام شرعی از آیاته از همین ایات هم برای استفاده میکنن میتونید به کتب فقه استدلالی مراجعه کنید و ثانیا چیزی که شما متاسفانه ازش غافلید اعجاز بیانی و بلاغت آیاته که حتی اجازه نمیده یک کلام هم در قران جابجا بشه میتونید یک سر تشریف بیارید با اونایی که رشتشون ادبیات عربه یه گفتگو کنید یا اگر مسلمونا رو قبول ندارید من شاهد از غیر مسلمون ها بیارم که مجذوب این فصاحت شدن.
 
آخرین ویرایش:

ehsansh84

عضو جدید
سلام

در مقابل آقاي sparrow بنده ترجيح ميدم سكوت كنم و از مطالب ايشون كسب فيض كنم و مهر حمايت بر مطالب ايشون بزنم

اما تذكري براي همه دوستان :

1. فكر نكنيد با خوندن چندتا كتاب ميشه دين رو به چالش كشيد يا به اصطلاح روشنفكرانه بحث كرد . . . اگه افرادي مثل ما يك كتاب نه 40 تا كتاب خونديم و به خيال خودمون ميخوايم با اين اطلاعات دين رو به چالش بكشيم ، ما خيلي عقبيم امثال من و شما فقط چندتا كتاب خونديم ، اما يكي مث مطهري ، مجلسي و ... فقط خودشون 40 50 تا كتاب دارن ، حالا چندتا خوندن معلوم نيست ، پس سعي نكنيم با علم اندك مجادله كنيم و بخوايم با علم كوچيك خودمون علم هاي بزرگ رو هدف نقد بزاريم

2. تا يك مطلب يا كتاب رو خونديم ، سريعا اون رو با اعتقادات و افكار خودمون پيوند نديم و اون رو مطالب رو جزو راه خودمون بزاريم ، مطالب ضد و نقيض زياد هست فراوان پس مستند بر اينكه يك مطلب چاپ شده و مكتوب شده نميشه بهش اعتماد كرد و ازش دفاع كرد

3. تاريخ هميشه در تحريف بوده ، شما حقيقت تاريخ ديروز رو هنوز نميدوني چطور ميخواي افراد و اعتقادات 1000 سال پيش رو به چالش بكشي ؟؟؟

4. دين رو بايد عقلي شناخت نه نقلي . . .

5. دين راهي براي رسيدن به اهداف آسماني و كماله / دين خيلي و بلكه كاملا شخصيه ...... صرفا اگر من نوعي و به اصطلاح ديندار اشتباه كنم و يك سنت غلط از خودم بجاي بزارم دليل نميشه كه اسلام مورد داره / دليل بينش غلط من بوده - پس اين دو موضوع رو تفكيك كنيد و بينش هاي غلط رو به حساب دين نزنيد

1. یک مشکل بزرگ در ادیان اینه که سعی دارن به آدمها بفهمونن که در مورد دین چیزی نمیفهمن و حتما باید از متخصص دینی سئوال کنن! در اسلام هم همیشه گفته شده شما بطور عادی نمیتونید مفسر دین باشید و مرجع تقلید و از این حرفا. اگه مطهری 40-50 تا کتاب داره، استیون هاوگینگ هزاران مقاله و کتاب داره، در همیشه وجود خدا رو نفی میکنه.
اطلاعات بیشتر: http://fa.wikipedia.org/wiki/استیون_هاوکینگ
2. بیشتر چیزایی که من گفتم از فکر خودم بود نه نقل قول از کسی.
3. خوب آره! راه دیگه ای سراغ داری؟ اگر حتی 1% تمام چیزایی که چند هزار سال نقل شده این ور دروغ و خرافات باشه چطور باید این رو فهمید؟ در تاریخ دروغهای زیادی بعنوان حقیقت نقل شده و خیلیاش تا امروز آشکار نشده. همین چند وقت پیش مدارکی کشف شد که بر اون اسا این احتمال قوت گرفت که گراهامبل اختراع تلفن رو از کسی دزدیده بوده! بعد از چندصد سال.
4. کدوم جمله من رو شما نقلی دیدی؟ و اگر چیزی نقلی بوده چند درصد جملات من نقلی بوده؟
5. دین راهی برای انجام خیلی چیزای دیگه هم هست. اهداف آسمانی نقاب قشنگش هست. اما در تمام دنیا و حکومتها داره از ذات دین بهره وری میشه و نقاب قشنگش به مردم معرفی میشه. این استفاده از ذات دین 1400 سال پیش هم بوده که اگر لازم شد در آینده بو اونها هم اشاره میکنم که البته مطمئنا خودتون همه رو شنیدید.
 

ehsansh84

عضو جدید
دوست عزیز بنده که عرض کردم پیامبران برای هر قومی و هر کجای زمین ، طبق گفنه ی قرآن آمده بودند . دقت کنید لطفا ، عرض کردم تمام مردم پیامبرانی داشته اند .
دلایلی که گفتم برای این بود که چرا خبری از آن پیامبران به ما نرسیده است .
و من کی و کجا گفتم که مردم چون خرافی بودند نمی شد هدایتشان کرد؟ من عرض کردم که مردم چون در جهل و بی فرهنگی زندگی می کرده اند نه تنها به دعوت پیامبران بی اعتنا بوده اند ، بلکه با انها دشمنی هم میکرده اند تا آنجا که تعداد زیادی از آنها را به قتل رسانده اند .
و هدایت مردم به تدبیر خدا ربطی ندارد . خداوند تا حدی به مخلوقش اختیار داده و تا حدی هم اختیار را خودش به دست گرفته . لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین
امام صادق میفرماید: نه جبر است و نه تفویض بلکه بین این دو امر است .

1. منم یک سئوال خیلی ساده کردم! یعنی خدا با این همه کار و معجراتی که در مورد 5 تا اولوالعزم کرده، نمیتونست یک تدبیری داشته باشه که اونها رو هم هدایت کنه؟ یعنی چون به ذهن من و شما نمیرسه خدا هم چیزی نمیدونسته؟
2. تفاوت مردم چین با اعراب وحشی، فرعونیان مصر، یهودیان و ... چی بوده که خدا هم بیخیالشون شده؟
3. اگر تا اینحد اوضاعشون خراب بوده چرا یک توفان نوح دیگری نیومده و نسلشون رو از روی زمین برداره؟ یا مثل اتفاقی که برای قوم لوط افتاد، یا خیلی موارد دیگه.
4. همین امروز رو ببینید، فلان روحانی میگه بلایای طبیعی اروپا بخاطر بد حجابی زنانشون هست! خوب همین رو تعمیم بدید به هزاران سال پیش، یک روحانی دیگه همین صحبت رو کرده و اسم اون اتفاق شده معجزه پیامبر یا عذاب الهی یا هر چیز دیگه. فقط اون زمان مردم خیلی نادان تر از امروز بودن و مردم امروز این چیزا رو باور نمیکنند.
 
آخرین ویرایش:

ehsansh84

عضو جدید
دوست عزیز شما تا حالا توی دانشگاه فرضیه ای رو رد کردید؟ استادتون ازتون نخواسته وقتی میخواین چیزی رو رد کنید حداقل باید یه شناخت جزئی از اون داشته باشید؟!!

شما ایراد گرفتید که چرا انبیایی که تو قران اومده همه یک جا بودن بهتون جواب دادن که نه، خود قران گفته خیلی از انبیا رو ذکر نکرده و خودش گفته که برای هر امتی رسولی هست که از برهان لطف و عدالت خدا هم اثبات شده است

دوم اینکه ایراد گرفتید به تعریف پیامبر، خب وقتی شما هنوز فرق پیامبر و رسول رو با نبی نمیدونید اصلا به چی دارید اشکال میکنید (چون من هم مثل همه که دیگه متوجه شدن شما تابحال هیچ مطالعه ای برای فهم دین اسلام نداشتید یا خیلی کم داشتید برایتان یک توضیح کوچک میدم. ما یک پیامبر اولوالعزم داریم: نبی ای که رسول است و صاحب شریعت است. یک رسول یا پیامبر داریم: نبی ای که رسول است یعنی وظیفه تبلیغ هم دارد . یک نبی داریم: یعنی صرفا یک انسان متوجه و باخبر است که میداند خدا وقیامتی هست و با خدا رابطه دارد) که وجه مشترک دیگه همشون اینه که خدا بهشون وحی میکنه

سوم اینکه پیامبران اولوالعزم همگی از یک نسلند این شدنی نیست که هرکدوم یک جای دنیا باشن پس باید در مرکز اجتماعات قرار بگیرن و فرستادگان و مبلغان آنها در همه جا با سهولت بیشتر پخش میشدن (منطقه خاورمیانه هم مهم ترین و استراتژیک ترین مناطقه جالب بدونین خبرساز ترین منطقه هم هست کعبه هم از زمان حضرت آدم که همه ادیان الهی قبولش دارن از همون اول مرکز توجهات بوده ). که تاثیر وراثت در فهم و درک انسانها اکنون یه چیز ثابت شده است پس بر خدا لازم بوده که شما فرض کن یک خط کش را در تمام دوران ها باقی بگذارد تا همه راه راست را با آنها اتنظیم کنند اون خط کش! هم مبلغانی داشته که در تمام دنیا پخش بوده اند. شما تاریخ رو هم مطالعه بفرمایید پیامبر ماهم مبلغانی به ایران و یونان و مصر و ممالک دیگه فرستاده بودند.
چهارم هم اینکه آیاتی که شما میفرمایید به هیچ دردی نمیخوره
باید عرض کنم شاید شما دردی نداشته باشید ولی اونایی که کارشون استنباط احکام شرعی از آیاته از همین ایات هم برای استفاده میکنن میتونید به کتب فقه استدلالی مراجعه کنید و ثانیا چیزی که شما متاسفانه ازش غافلید اعجاز بیانی و بلاغت آیاته که حتی اجازه نمیده یک کلام هم در قران جابجا بشه میتونید یک سر تشریف بیارید با اونایی که رشتشون ادبیات عربه یه گفتگو کنید یا اگر مسلمونا رو قبول ندارید من شاهد از غیر مسلمون ها بیارم که مجذوب این فصاحت شدن.

لطفا برای موارد شماره بزنید تا طبق همون پاسخ بدم.
تفاوت نظریه علمی بادینی:
1- هر نظریه علمی با تمام شواهد و مدارکش ارائه میشه و اون زمانیکه خلافش ثابت میشه اون نظریه نابود میشه. برخلاف دین.
2- هیچ نظریه علمی نیست که اگر رد بشه برای شما مجازات و حکم اعدام در نظر بگیرن. بر خلاف دین.
3- معمولا از ابزار ترساندن زمانی استفاده میشه که روش بهتری برای کنترل موجود نیست یا برای محکم کاری. همین امروز میتونید بلوف های سیاسی رو ببینید.

من شاید فرق خیلی جزییات دین رو هم ندونم اما این هیچ ربطی به بحث من نداره! من روی کلیات دین و خدا بحث دارم شما میخوای من برم جزییات دین رو مطالعه کنم؟

مورد بعدی اینکه خدا میخواد دینش رو بفرسته برای مردم، چه اجباریه حتما پیامبراش از یک نسل باشن؟ حالا گیرم خدا گیر داده نسلشون یکی باشه، یکیشون رو با کاروانهای تجاری میفرستاد به چین! میفرمایید وراثتی باشه بهتره؟ خوب همزمان با نوح 4 تا پیامبر دیگه در 4 گوشه جهان مبعوث بشن. اینها خیلی راحت به ذهن من نوعی میرسه آیا فکر میکنید خدا حواسش نبوده به این مطلب؟

در مورد فصاحت و بلاغت و ایرادات اون هم در آینده بحث داریم. فعلا روی موارد کلی و بنیادی بحث داریم که عقل هر آدمی به اونجا میرسه. الان من از ادبیات عرب چیزی نمیدونم طرف 4 تا اصطلاح میندازه من نمیدونم داره چی میگه اما این همه نکاتی که من اشاره کردم رو هر آدمی به راحتی میتونه مظور من رو بفهمه. ولی کسی جواب درست بهم نمیده!
 

ehsansh84

عضو جدید
چند مطلب علمی که در قرآن بیان شده:
1- کرویت زمین :
سوره الرحمن آیه 17 : رب المشرقین و رب المغربین : پرورگار دو شرق و دو غرب
که اشاره به کرویت زمین دارد .( دقت کنید که این مطلب هزار و چهارصد سال پیش بیان شده در ان زمان هیچ کس به کرویت زمین اعتقاد نداشت .

2- سفر به سوی آسمان :
الرحمن 33 : یا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان . ای گروه جن و انس اگر میتوانید به اقطار آسمان ها و زمین نفوذ کنید ، پس نفوذ کنید (فرو روید) ولی نمیتوانید (این کار را ) انجام دهید جز با تسلط ( و تهیه وسایل حرکت به آسمانها و زمین )
که اشاره به فضاپیما ها و زیر دریایی ها دارد که انسان ها را به عمق زمین یا به آسمان ها میبرد : اقطار السماوات و الارض

3- اشاره به اینکه سلول جنسی زن هم در تشکیل جنین نقش دارد ، در قرآن زیاد شده . با اینکه مدتهای زیادی مردم تصور میکردند فقط سلول جنسی مرد باعث پیدایش نطفه میشود . ولی چون بحث طولانی میشود فعلا اینجا نمی آورم .

یکی از مسائلی که در همه ادیان دیده میشه کلی گویی و ابهام در گفته ها هست بطوریکه هر کسی میتونه هر برداشتی ازش بکنه. چطور از 2 شرق و 2 غرب به کرویت پی بردید؟ چرا بطور واضح از واژه کرئی بئدن استفاده نشده؟

مورد دوم هم فکر نمیکنم چیز عجیبی باشه. همیشه برای انجام هر کاری که بصورت طبیعی قابل انجام نیست نیازی به ابزار هست. برادران رایت هم میدونستن برای پرواز نیاز به ابزار دارن و اون رو ساختن. همین الان میشه خیلی از کارهای نشدنی رو مثال زد و بگیم میشه فقط با ابزار آن!

شما میتونی یک آیه رو در قرآن پیدا کنی که یک دست آورد علمی امروز رو بصورت واضع بیان کرده باشه و نیازی به تفسیر جهت دار نباشه؟

خب دوستمان در چند پست قبل به چند مورد از پیش گویی های علمی قرآن اشاره کردند . من هم از کتاب توضیح آیات قرآن چند مورد را در آینده میآورم انشالله .
ولی میخواهم سوالی بپرسم . شما خودتان معترفید که اعراب قبل از اسلام چه قدر بی فرهنگ و جاهل بوده اند و زندگی بسیار ابتدایی داشته اند . قرآن با زبان خودشان با آنها صحبت کرده . به قول شما در مورد میوه ها و حیواناتی که آنها میشناختند صحبت کرده . وقتی هم پیش گویی هایی در مورد آینده دارد در قالب کنایه بیان میکند .
با این که مطالب قرآن به این روشنی و با زبان خودشان و "ظاهرا" در حد اطلاعات خودشان بود به پیامبر اسلام نسبت جنون می دادند .
حالا شما فرض کنید پیامبر میامد و میگفت موجوداتی به نام پنگوین وجود دارد . خب انها که ندیده بودند طبیعتا پیامبر را استهزا میکردند و به پیامبر نسبت دروغ میدادند و حرف پیامبر را باور نمی کردند . و به خاطر همین یک چیزی که فهمشان به آن نمی رسید به راحتی تمام حرف های پیامبر را زیر سوال می بردند .
چرا خدا باید چنین مطالبی در قرآن بیاورد؟ که به ضرر رسولش و دینش باشد؟ و باعث عدم هدایت مردم بشود؟
مردم آن زمان ان قدر از نظر اطلاعات و دانش در سطح پایینی بودند که وقتی پیامبر میخواهد بگوید زیر ناخن بلند میکروب جمع میشود ، مجبور بود بگوید زیر ناخن بلند شیطان نهفته است .
به نظر شما مردم آن زمان می توانستند چیزی از میکروب بفهمند؟

گالیله با آن که هزار سال بعد از پیامبر آمد و گفت که زمین میچرخد ، به دادگاه تفتیش عقاید بردندش و زندانی کردند و مجبورش کردند توبه کند . چرا؟ چون یک کشف علمی کرده بود و حرف تازه ای زده بود . تازه او ادعای نبوت هم نداشت .

پیامبر در آن زمان چه طور میتوانست با مردم جاهل در مورد مطالب علمی صحبت کند؟ مردمی که حتی نمی توانند یک کشف علمی را هضم کنند و بفهمند .

1- پس چطور در مورد جن و شیطان و فرشته و کلی چیز دیگه صحبت کرده که مردم نمیدونشتن؟ حالا گیرم شیطان و فرشته لازم بوده، جن چطور؟
2- حداقل میتونست در قرآن بیاره که یک جایی موجوداتی زندگی میکنند که شما تاحالا اونا رو ندیدین فقط به این دلیل که نسل های بعد از اعجاز اون آگاه بشن! تمامی پیشبینی های قرآن بصورت کاملا 2 پهلو هست و میشه خیلی برداشتها ازش کرد.
3- چگونه وقتی پیامبر میگفت زیر ناخن بلند که همه داشتند و میدیدند شیطان نهفته است مردم باور میکردند؟ اما اگر میگفت در فلان سرزمین دور فلان چیز وجود دارد مردم باور نمیکردند؟
4- گالیله پشتیبانی خدا رو مثل یک پیامبر اولولعزم نداشت. اگر قرار بود اتفاقی برای پیامبر بیفتد، همان کسی که رود نیل رو برای موسی شکافت، زمین رو برای محمد میشکافت تا او را مصون بدارد.

برخی از این صحبتهایی که عنوان میکنید میتونه حاکی از این باشه که شما قدرت خدا رو برای حفاظت از نبی خودش نادیده گرفتید؟
 
آخرین ویرایش:

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
1. یک مشکل بزرگ در ادیان اینه که سعی دارن به آدمها بفهمونن که در مورد دین چیزی نمیفهمن و حتما باید از متخصص دینی سئوال کنن! در اسلام هم همیشه گفته شده شما بطور عادی نمیتونید مفسر دین باشید و مرجع تقلید و از این حرفا. اگه مطهری 40-50 تا کتاب داره، استیون هاوگینگ هزاران مقاله و کتاب داره، در همیشه وجود خدا رو نفی میکنه.
اطلاعات بیشتر: http://fa.wikipedia.org/wiki/استیون_هاوکینگ
2. بیشتر چیزایی که من گفتم از فکر خودم بود نه نقل قول از کسی.
3. خوب آره! راه دیگه ای سراغ داری؟ اگر حتی 1% تمام چیزایی که چند هزار سال نقل شده این ور دروغ و خرافات باشه چطور باید این رو فهمید؟ در تاریخ دروغهای زیادی بعنوان حقیقت نقل شده و خیلیاش تا امروز آشکار نشده. همین چند وقت پیش مدارکی کشف شد که بر اون اسا این احتمال قوت گرفت که گراهامبل اختراع تلفن رو از کسی دزدیده بوده! بعد از چندصد سال.
4. کدوم جمله من رو شما نقلی دیدی؟ و اگر چیزی نقلی بوده چند درصد جملات من نقلی بوده؟
5. دین راهی برای انجام خیلی چیزای دیگه هم هست. اهداف آسمانی نقاب قشنگش هست. اما در تمام دنیا و حکومتها داره از ذات دین بهره وری میشه و نقاب قشنگش به مردم معرفی میشه. این استفاده از ذات دین 1400 سال پیش هم بوده که اگر لازم شد در آینده بو اونها هم اشاره میکنم که البته مطمئنا خودتون همه رو شنیدید.

حداقل در مورد اسلام این طور نیست .
شما اصول دین را حق نداری تقلید کنی باید تحقیق کنی.اگر تقلید کرده باشی و خودت بهشون نرسیده باشی از شما نمیپذیرند.
در ضمن کسی نمیگه مردم چیزی از دین نمیفهمند بلکه اتفاقا گفته شده بسیار تفقه و تفکر کنید ومدام از ما خواسته اند که با فکر جلو برویم.
اما چیزی که هست هر حوزه ای روش علمی خودش رو داره.
من و شما که تخصص نداریم طبیعیه نظرمون درباره تفسیر ایات قران نمیتونه حجت باشه.همه اش حدس و گمانهای خودمونه.
این در تمام علوم برقراره.شما تا ریاضی بلد نباشی از فیزیک چیز زیادی دستگیرت نمیشه و البته راه هم بسته نیست.
شما برو در این رشته ها تحصیل کن بعد بیا بحث کلامی راه بینداز.کسی هم حق ندارد بگوید چرا؟
تنها چیزی که به ما میگویند این است که بدون مطالعه و تخصص نظر ندهید. مثل اینک شما رشته ات شیمی باشه بیای بدون داشتن تخصص درباره لوزالمعده حرف بزنی . خوب هیچ کس نمیپذیره اینو.
اما اگر کار کردی و به ابزار کار وارد شدی شما هم میتونی مفسر قران بشی و کسی نمیگوید چرا؟

از نوع شروع بحثتون معلومه که روشتون علمی نیست .
بعضی از ایرادهای شما به اصول دین برمیگرده.
اونا هم ترتیب دارند
مثلا شما که در وجود خدا شک داری هنوز تو پله اول اشکال وارد کردی پس طبیعیه که تا این مورد حل نشده نمیشه سراغ بحث نبوت رفت.
اینا ترتیب دارند.
وقتی نمیدانم خدایی وجود دارد یا نه حرف زدن از فرستاده اون خدا بی معنیه.
اول همین رو حل کنید بعد اشکالات دیگر.

بعد از اینکه اصول را پذیرفتید انوقت میشه روی مباحثی مثل ارتداد حرف زد.
 
آخرین ویرایش:

ehsansh84

عضو جدید
در سوره فصلت میخوانیم :
ثم استوى الى السماء و هي دخان فقال لها و للارض ائتيا طوعا او كرها قالتااتينا طائعين.فقضاهن سبع سماوات
[خداوند]هنگامى كه به آفرينش آسمان روى‏آورد،آسمان‏ها به صورت دودى-توده گازى-بودند.آن گاه به زمين و آسمان فرمان‏داد كه به صورت جدا از هم حضور يابند-چه بخواهند و چه بخواهند-(يعنى يك‏فرمان تكوينى بود)،آن‏ها[به زبان حال]گفتند:فرمان پذير آمديم.سپس هفت‏آسمان را اين چنين استوار ساخت

این مطلب در آيه فوق مبين يك حقيقت علمى است كه دانش روز،كم و بيش ‏به آن پى برده است و اون هم اينه كه منشا جهان مادى به صورت يك توده گازى‏بوده . به این ترتيب واژه‏«دخان‏»در كلمات عرب،دقيق‏ترين تعبير از ماده‏ اولیه ساختار جهان است.

در سوره جن میخوانیم :
و من يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كانما يصعد في السماء
در اين آيه از سختى و دشوارى زندگى گم راهان سخن مى‏گويد و آنان را به كسى‏ی تشبيه مى‏كند كه در حال صعود به لايه‏ هاى بالايى جو است و در اثر اين صعود دچار تنگى نفس و فشار سخت‏ در سينه خود میگردد.
امروزه با پى بردن به پديده فشار هوا در سطح زمين و تناسب آن با فشار درجه خون از داخل بدن،كه موجب تعادل فشار بيرونى و درونى است ، وجه تشبيه‏ در آيه بهتر روشن شده و تا حدودى از ابهامات تفاسير پيشين كاسته شده است.

در سوره هود میخوانیم :
اول شي‏ء خلقه من خلقه،الشي‏ء الذي جميع‏الاشياء منه،و هو الماء
نخستين آفريده‏اى كه خدا خلق كرد،چيزى است كه‏تمامى اشيا از آن است و آن آب است

همانطور که الان دانشمندان روی هر سیاره ای اولین چیزی که دنبالش میگردند آب است
چون اگر آب باشه نتیجه گرفته میشه که زندگی هم در آن سیاره در جریان است


اگر شماره آیه رو هم ذکر کنید ممنون میشم.
1- منشاء آسمان گار نبوده بلکه ستارگان و کهکشانهای از گاز بوجود آمدند. در آن سوره گفته شده ابتدا زمین را آفریدیم بعد توده های گازی آمدند اما واقعیت جز این است. سیارات بعد از ستارگان بوجود آمدند.
2- این آیه رو پیدا نکردم.
3- پیدا نکردم
اما نیاز به آب برای زندگی رو فکر کنم همون اعراب بیابانگرد هم میدونستن.
 

TαβαTαβαξξ

عضو جدید
اگر شماره آیه رو هم ذکر کنید ممنون میشم.
1- منشاء آسمان گار نبوده بلکه ستارگان و کهکشانهای از گاز بوجود آمدند. در آن سوره گفته شده ابتدا زمین را آفریدیم بعد توده های گازی آمدند اما واقعیت جز این است. سیارات بعد از ستارگان بوجود آمدند.
2- این آیه رو پیدا نکردم.
3- پیدا نکردم
اما نیاز به آب برای زندگی رو فکر کنم همون اعراب بیابانگرد هم میدونستن.

1- در این مورد هنوز دانشمندان به اطمینان نرسیده اند. اما در عین حال تناقضی هم بین یافته های جدید و آیات مذکور نیست. اگه هست مطرح کنید، البته فقط موارد قطعی رو.

2- آیه ای که پیدا نکردید در سورۀ جن نیست. بلکه آیۀ 125 سورۀ أنعام هست:
فَمَن یُرِدِ اللهُ أن یَهدیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإسلامِ وَ مَن یُرِد أن یُضِلَّهُ یَجعَل صَدرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ کَذلِکَ یَجعَلُ اللهُ الرِّجسَ علی الّذین لایُومِنون

3- اون موردی هم که به اشتباه از سورۀ هود آورده شد، آیۀ قرآن نیست. بلکه کلام امام باقر (ع) است. به گمانم منظور ایشون آیۀ 30 سورۀ أنبیاء هست:
أوَلَم یَرَ الّذینَ کَفَرُوا أنّ السَّماواتِ وَ الأرضِ کانَتا رَتقاً فَفَتَقناهُما وَ جَعَلنا مِنَ الماءِ کُلَّ شَیءٍ حَیٍّ أفلا یُومِنونَ

ضمنا موارد علمی مطرح شده در قرآن بسیار زیاد است. صرفا منتظر نباشید که اینجا مواردی گفته بشه. عجیبه که میفرمایید کشفیات این زمان در قرآن مطرح نشده.
به گمانم آنچنان که باید تحقیق نکردید و مطالعه نداشتید. کتابها و مقالات متعدّدی در این زمینه هست. از جمله The Quran and Modern Science Compatible or Incompatible.
اگه سرچ کنید، فکر کنم برای دانلود هم موجود باشه. موفّق و پیروز باشید.
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
1. منم یک سئوال خیلی ساده کردم! یعنی خدا با این همه کار و معجراتی که در مورد 5 تا اولوالعزم کرده، نمیتونست یک تدبیری داشته باشه که اونها رو هم هدایت کنه؟ یعنی چون به ذهن من و شما نمیرسه خدا هم چیزی نمیدونسته؟
2. تفاوت مردم چین با اعراب وحشی، فرعونیان مصر، یهودیان و ... چی بوده که خدا هم بیخیالشون شده؟
3. اگر تا اینحد اوضاعشون خراب بوده چرا یک توفان نوح دیگری نیومده و نسلشون رو از روی زمین برداره؟ یا مثل اتفاقی که برای قوم لوط افتاد، یا خیلی موارد دیگه.
4. همین امروز رو ببینید، فلان روحانی میگه بلایای طبیعی اروپا بخاطر بد حجابی زنانشون هست! خوب همین رو تعمیم بدید به هزاران سال پیش، یک روحانی دیگه همین صحبت رو کرده و اسم اون اتفاق شده معجزه پیامبر یا عذاب الهی یا هر چیز دیگه. فقط اون زمان مردم خیلی نادان تر از امروز بودن و مردم امروز این چیزا رو باور نمیکنند.
تمنا دارم با دقت بخوانید
دوست عزیز بنده عرض کردم که چین آفریقا ژاپن یا هرکجای دیگر زمین طبق گفته قرآن پیامبر داشته اند
خدا هم روشش با بنده هایش نه جبر است و نه تفویض . ما اختیار داریم که هدایت را انتخاب کنیم یا نکنیم . شما اختیار داری که به خدا ایمان داشته باشی یا نداشته باشی . این اختیار را خود خدا به همه ی بنده هایش داده . و این که با جبر ما را هدایت نمیکند دلیل نیست که نمیخواهد ما هدایت بشویم . خدا عقل داده و اختیار هم داده به همه ی انسان ها . اگر کسی هدایت نشده خودش نخواسته . روش خدا به هیچ وجه اجباری نیست . آن اقوامی هم که عذاب به آنها نازل میشد به خاطر کارهای فاسد و ظلم هایی بود که به مردم و به خودشان میکردند ، نه فقط به خاطر ایمان نداشتن .
ضمنا فکر بشر یک سیر صعودی طی کرده .در زمان حضرت موسی همه دنبال چیزی بودند که با چشم ببینند . خداوند هم معجزه ی موسی علیه السلام را در چیزی شبیه جادو و چشم بندی قرار داد . جریان عصا و اژدها و ...
در زمان حضرت عیسی مردم فکرشان کمی پیشرفت کرده بود . وقتی طبیبان نمیتوانستند مریضی را معالجه کنند عیسی علیه السلام آنها را به اذن خدا معالجه میکرد و شفا میداد . حتی مرده را به اذن خدا زنده میکرد .
در زمان پیامبر معجزه ی دیدنی در کار نبود . چون دیگر وقتی بود که مردم باید با فکر و عقلشان و با کمک راهنمایی پیامبر حقیقت را پیدا میکردند . دیگر زمانی نبود که بخواهند با محسوسات و دیدنی ها ایمان بیاورند . باید با فکر و عقلشان ایمان به خدا میاوردند . اگر خدا باز هم میخواست معجزات دیدنی نشانشان بدهد که فکرشان پیشرفتی نمیکرد . خود شما دیگر امروز سوالات عقلی نمی پرسیدید . ملاحظه میفرمایید که خداوند در طول تاریخ بشر را تربیت کرده است . و هیچ وقت بنده ای را به حال خود رها نکرده از نظر هدایت . مگر آنان که حقیقت را میشنوند و میکویند شنیدیم و اهمیتی نمیدهیم . که خداوند چنین انسان لجوجی را به حال خود رها میکند . چون
نمیخواهد هدایت بشود

کسانی را هم که حقیقت به گوششان نرسیده (حالا به هر دلیلی ) و مردم جاهلی حساب میشوند خداوند در آن دنیا عذاب نمیکند . آیه قرآن میگوید این ها مستضعف فکری حساب میشوند . (مستضعف هم فکر نکنید یعنی آدم خوار های آفریقا ، یکی ممکن است در بهترین دانشگاه ها درس خوانده باشد و دکتر و پروفسور هم باشد ولی حقیقت به گوشش نرسیده باشد ، مثلا آن قدر در تبلیغات اطرافیان و سایر مسایل قرار گرفته باشد که اصلا هیچ وقت نگذارند به طرف این مسائل برود .
آیه اش را هم را اگر خواستید بگویم .

حرف فلان روحانی هم که شما میفرمایید، تا وقتی مطابق با قرآن و روایات معتبر معصوم نباشد ، به هیچ وجه نباید قبول کرد . ما فقط همین دو تا را داریم که برای ما معیار است .
 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشيد آقاي استارتر محترم

من تا اينجا تاپيك رو مطالعه كردم

واقعا شرمنده ام كه اين حرف رو ميزنم - اصلا بحث جنبه نيست / شما فكر كن من يك بت پرست ...

ولي شما خيلي ادعا داري ، همش ميخواي ديگران رو محكوم كني و بگي همه شما غلط ميگيد من درست ميگم / اگه واقعا همه گفته هاي شما صادقه كه خوش بحالتون زندگي شيريني خواهيد داشت .

 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از مسائلی که در همه ادیان دیده میشه کلی گویی و ابهام در گفته ها هست بطوریکه هر کسی میتونه هر برداشتی ازش بکنه. چطور از 2 شرق و 2 غرب به کرویت پی بردید؟ چرا بطور واضح از واژه کرئی بئدن استفاده نشده؟

مورد دوم هم فکر نمیکنم چیز عجیبی باشه. همیشه برای انجام هر کاری که بصورت طبیعی قابل انجام نیست نیازی به ابزار هست. برادران رایت هم میدونستن برای پرواز نیاز به ابزار دارن و اون رو ساختن. همین الان میشه خیلی از کارهای نشدنی رو مثال زد و بگیم میشه فقط با ابزار آن!

شما میتونی یک آیه رو در قرآن پیدا کنی که یک دست آورد علمی امروز رو بصورت واضع بیان کرده باشه و نیازی به تفسیر جهت دار نباشه؟



1- پس چطور در مورد جن و شیطان و فرشته و کلی چیز دیگه صحبت کرده که مردم نمیدونشتن؟ حالا گیرم شیطان و فرشته لازم بوده، جن چطور؟
2- حداقل میتونست در قرآن بیاره که یک جایی موجوداتی زندگی میکنند که شما تاحالا اونا رو ندیدین فقط به این دلیل که نسل های بعد از اعجاز اون آگاه بشن! تمامی پیشبینی های قرآن بصورت کاملا 2 پهلو هست و میشه خیلی برداشتها ازش کرد.
3- چگونه وقتی پیامبر میگفت زیر ناخن بلند که همه داشتند و میدیدند شیطان نهفته است مردم باور میکردند؟ اما اگر میگفت در فلان سرزمین دور فلان چیز وجود دارد مردم باور نمیکردند؟
4- گالیله پشتیبانی خدا رو مثل یک پیامبر اولولعزم نداشت. اگر قرار بود اتفاقی برای پیامبر بیفتد، همان کسی که رود نیل رو برای موسی شکافت، زمین رو برای محمد میشکافت تا او را مصون بدارد.

برخی از این صحبتهایی که عنوان میکنید میتونه حاکی از این باشه که شما قدرت خدا رو برای حفاظت از نبی خودش نادیده گرفتید؟

دوست عزیز پس پیامبرانی که کشته شدند ، چه؟ مگر خدا نمیتوانست آنها را نجات بدهد؟ صدها پیامبر کشته شدند . اصلا چرا راه دور برویم ؟ امام حسین خودمان ، مگر خدا نمیتوانست نجاتش بدهد؟
شما فکر کنید در طول تاریخ همیشه هر جنگ بین حق و باطلی که بوده خداوند با نیرو های ماورا الطبیعه پیامبران را پیروز میکرد و دشمنانش را میکشت . آن وقت اولا کافر ها و ظالم ها متوجه بدی عمل خودشان نمیشدند .
دوما کسانی که ایمان آوردند هم از روی ترس و اجبار ایمان می آوردند نه از روی عقل و فکر .
مثلا اگر امام حسین در کربلا شهید نمی شدند و خیلی عادی پیروز میشدند . دیگر امروز ما ظلم و بدی بنی امیه را درک نمیکردیم . دیگر نمیفهمیدیم اصلا چرا امام حسین با یزید جنگ کرد؟ مثلا امام حسین پیروز میشدند و همه ی لشکر عمر سعد هم کشته میشدند . آن وقت ما از کجا متوجه بدی و ظلم انها میشدیم؟
گاهی لازم است برای حفظ دین چنین اتفاقاتی بیفتد . امام حسین خیلی خوب هم میدانستند که شهید میشوند ولی تنها راه حفظ دین در آن زمان این بود .
حالا این را از جهت مثال عرض کردم . اگر همیشه پیامبران از نظر فیزیکی و ظاهری ؛ قدرت و برتری به مردم داشتند همه از روی اجبار و ترس ایمان می آوردند . ولی اجبار روش خدا نیست .
در مورد معجزات ظاهری هم عرض کردم در پست قبلی .
مساله کرویت را در پست بعدی عرض میکنم .
ببینید شیطان و فرشته از زمان های خیلی خیلی دور باور مردم بوده است . و با اینکه موجودات دیدنی نیستند ولی برای مردم آن زمان بیشتر قابل درک بودند. مثلا وقتی پیامبر میگوید شیطان زیر ناخن بلند شماست به راحتی درک میکردند که چیز پلیدی زیر ناخن ماست و باید ان را کوتاه کنیم . این بیشتر برایشان قابل هضم بود تا اینکه پیامبر بیاید در آن زمان که هیچ وسایل علمی هم نبوده بگوید یک موجودات خیلی ریزی هستند به نام میکروب که باعث بیماری شما میشوند و شما برای دیدنش احتیاج به میکروسکوپ دارید . به نظر شما مردم آن زمان این را میفهمیدند؟
ولی شیطان را راحت میفهمیدند ، چون شیطان از باور های قدیمی و خیلی خیلی قدیمی بشر بوده . همین طور فرشته .

در مورد دوپهلو بودن هم این یکی از موارد بلاغت قرآن است که نباید دست کم گرفت . شما میگویید چرا دو پهلو گفته و چرا مستقیم نگفته ؟ اگر مستقیما میگفت که بروید فضاپیما بسازید و میتوانید به آسمان سفر کنید مردم باور میکردند؟
قرآن قرار بوده کتابی باشد که همه بتوانند آن را بفهمند نه اینکه مطالب سخت و غیر محسوس و غیر قابل فهم در آن باشد . قرار بوده کتاب هدایت باشد . اگر به بیانی نوشته شده بود که کسی از مردم از آن سر در نمی آورد ، آیا باعث هدایت میشد؟ هدف اصلی قرآن هدایت مردم است . نه این که پیش کویی کند . اگر به بیان ساده و همه فهم نوشته نمیشد خب روز قیامت همه به راحتی به خدا میگفتند اگر میخواستی ما را هدایت کنی کتابی میفرستادی که ما آن را بفهمیم . چه طور توقع داری هدایت شویم با کتابی که حتی نمی توانستیم آن را بفهمیم؟
یعنی مطابق با فهم ساده ترین مردم نازل شده . حالا هرکس دانشمند تر باشد بیشتر میتواند از قرآن استفاده های علمی و معنوی بکند .
 

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد دوپهلو بودن هم این یکی از موارد بلاغت قرآن است که نباید دست کم گرفت . شما میگویید چرا دو پهلو گفته و چرا مستقیم نگفته ؟ اگر مستقیما میگفت که بروید فضاپیما بسازید و میتوانید به آسمان سفر کنید مردم باور میکردند؟
این نکته هم قابل عرض هست که خداوند قرآن رو کتابی قرار داده که مردم در آن تفکر کنند و با عقل و اندیشه خودشان و با توجه به اشاراتی که در قرآن آمده بتوانند زندگی خود را ترقی دهند.
 

ehsansh84

عضو جدید
تمنا دارم با دقت بخوانید
دوست عزیز بنده عرض کردم که چین آفریقا ژاپن یا هرکجای دیگر زمین طبق گفته قرآن پیامبر داشته اند
خدا هم روشش با بنده هایش نه جبر است و نه تفویض . ما اختیار داریم که هدایت را انتخاب کنیم یا نکنیم . شما اختیار داری که به خدا ایمان داشته باشی یا نداشته باشی . این اختیار را خود خدا به همه ی بنده هایش داده . و این که با جبر ما را هدایت نمیکند دلیل نیست که نمیخواهد ما هدایت بشویم . خدا عقل داده و اختیار هم داده به همه ی انسان ها . اگر کسی هدایت نشده خودش نخواسته . روش خدا به هیچ وجه اجباری نیست . آن اقوامی هم که عذاب به آنها نازل میشد به خاطر کارهای فاسد و ظلم هایی بود که به مردم و به خودشان میکردند ، نه فقط به خاطر ایمان نداشتن .
ضمنا فکر بشر یک سیر صعودی طی کرده .در زمان حضرت موسی همه دنبال چیزی بودند که با چشم ببینند . خداوند هم معجزه ی موسی علیه السلام را در چیزی شبیه جادو و چشم بندی قرار داد . جریان عصا و اژدها و ...
در زمان حضرت عیسی مردم فکرشان کمی پیشرفت کرده بود . وقتی طبیبان نمیتوانستند مریضی را معالجه کنند عیسی علیه السلام آنها را به اذن خدا معالجه میکرد و شفا میداد . حتی مرده را به اذن خدا زنده میکرد .
در زمان پیامبر معجزه ی دیدنی در کار نبود . چون دیگر وقتی بود که مردم باید با فکر و عقلشان و با کمک راهنمایی پیامبر حقیقت را پیدا میکردند . دیگر زمانی نبود که بخواهند با محسوسات و دیدنی ها ایمان بیاورند . باید با فکر و عقلشان ایمان به خدا میاوردند . اگر خدا باز هم میخواست معجزات دیدنی نشانشان بدهد که فکرشان پیشرفتی نمیکرد . خود شما دیگر امروز سوالات عقلی نمی پرسیدید . ملاحظه میفرمایید که خداوند در طول تاریخ بشر را تربیت کرده است . و هیچ وقت بنده ای را به حال خود رها نکرده از نظر هدایت . مگر آنان که حقیقت را میشنوند و میکویند شنیدیم و اهمیتی نمیدهیم . که خداوند چنین انسان لجوجی را به حال خود رها میکند . چون
نمیخواهد هدایت بشود

کسانی را هم که حقیقت به گوششان نرسیده (حالا به هر دلیلی ) و مردم جاهلی حساب میشوند خداوند در آن دنیا عذاب نمیکند . آیه قرآن میگوید این ها مستضعف فکری حساب میشوند . (مستضعف هم فکر نکنید یعنی آدم خوار های آفریقا ، یکی ممکن است در بهترین دانشگاه ها درس خوانده باشد و دکتر و پروفسور هم باشد ولی حقیقت به گوشش نرسیده باشد ، مثلا آن قدر در تبلیغات اطرافیان و سایر مسایل قرار گرفته باشد که اصلا هیچ وقت نگذارند به طرف این مسائل برود .
آیه اش را هم را اگر خواستید بگویم .

حرف فلان روحانی هم که شما میفرمایید، تا وقتی مطابق با قرآن و روایات معتبر معصوم نباشد ، به هیچ وجه نباید قبول کرد . ما فقط همین دو تا را داریم که برای ما معیار است .

فرمایشات شما درست اما من هنوز همجواب اون سئوال ساده رو نگرفتم.
یکبار دیگه سئوال رو خیلی واضح مطرح میکنم:
در همان زمانی که موسی در مصر اومد،میتونست پامبر دیگری در تمامی نقاط دیگر دنیا هم برای هدایت بیاد. موسی که نمیتونسته کل دنیا رو ارشاد کنه.
در قرآن هم گفته پیامبر اومده اما چرا هیچ اثری ازش نیست؟ پیامبران شرق و غرب نه نام دارند نه کتاب نه زمان ظهور و ....
همه انسانها هم امکان هدایت دارند و نمیشه گفت در فلان بخش کره زمین همه لجباز و دین گریز هستند!

خدا میتونست با تدبیر خودش برای تمام دنیا پیامبران اولولعزم بفرسته تا دین به گوش همه برسه نه اینکه فقط 5 تا اونم تو یه محدوده خاص! بعدهم دوستان میگن این منطقه فلان بوده بهمان بوده پیامبرا باید حتما از یک نسل میبودن و غیره.

این سئوال من کلا همینه و هیچ کس هم به این جوابی نداده. همه کلی گویی هایی میکنند که ریطزیادی به این سئوال نداره.
 

ehsansh84

عضو جدید
دوست عزیز پس پیامبرانی که کشته شدند ، چه؟ مگر خدا نمیتوانست آنها را نجات بدهد؟ صدها پیامبر کشته شدند . اصلا چرا راه دور برویم ؟ امام حسین خودمان ، مگر خدا نمیتوانست نجاتش بدهد؟
شما فکر کنید در طول تاریخ همیشه هر جنگ بین حق و باطلی که بوده خداوند با نیرو های ماورا الطبیعه پیامبران را پیروز میکرد و دشمنانش را میکشت . آن وقت اولا کافر ها و ظالم ها متوجه بدی عمل خودشان نمیشدند .
دوما کسانی که ایمان آوردند هم از روی ترس و اجبار ایمان می آوردند نه از روی عقل و فکر .
مثلا اگر امام حسین در کربلا شهید نمی شدند و خیلی عادی پیروز میشدند . دیگر امروز ما ظلم و بدی بنی امیه را درک نمیکردیم . دیگر نمیفهمیدیم اصلا چرا امام حسین با یزید جنگ کرد؟ مثلا امام حسین پیروز میشدند و همه ی لشکر عمر سعد هم کشته میشدند . آن وقت ما از کجا متوجه بدی و ظلم انها میشدیم؟
گاهی لازم است برای حفظ دین چنین اتفاقاتی بیفتد . امام حسین خیلی خوب هم میدانستند که شهید میشوند ولی تنها راه حفظ دین در آن زمان این بود .
حالا این را از جهت مثال عرض کردم . اگر همیشه پیامبران از نظر فیزیکی و ظاهری ؛ قدرت و برتری به مردم داشتند همه از روی اجبار و ترس ایمان می آوردند . ولی اجبار روش خدا نیست .
در مورد معجزات ظاهری هم عرض کردم در پست قبلی .
مساله کرویت را در پست بعدی عرض میکنم .
ببینید شیطان و فرشته از زمان های خیلی خیلی دور باور مردم بوده است . و با اینکه موجودات دیدنی نیستند ولی برای مردم آن زمان بیشتر قابل درک بودند. مثلا وقتی پیامبر میگوید شیطان زیر ناخن بلند شماست به راحتی درک میکردند که چیز پلیدی زیر ناخن ماست و باید ان را کوتاه کنیم . این بیشتر برایشان قابل هضم بود تا اینکه پیامبر بیاید در آن زمان که هیچ وسایل علمی هم نبوده بگوید یک موجودات خیلی ریزی هستند به نام میکروب که باعث بیماری شما میشوند و شما برای دیدنش احتیاج به میکروسکوپ دارید . به نظر شما مردم آن زمان این را میفهمیدند؟
ولی شیطان را راحت میفهمیدند ، چون شیطان از باور های قدیمی و خیلی خیلی قدیمی بشر بوده . همین طور فرشته .

در مورد دوپهلو بودن هم این یکی از موارد بلاغت قرآن است که نباید دست کم گرفت . شما میگویید چرا دو پهلو گفته و چرا مستقیم نگفته ؟ اگر مستقیما میگفت که بروید فضاپیما بسازید و میتوانید به آسمان سفر کنید مردم باور میکردند؟
قرآن قرار بوده کتابی باشد که همه بتوانند آن را بفهمند نه اینکه مطالب سخت و غیر محسوس و غیر قابل فهم در آن باشد . قرار بوده کتاب هدایت باشد . اگر به بیانی نوشته شده بود که کسی از مردم از آن سر در نمی آورد ، آیا باعث هدایت میشد؟ هدف اصلی قرآن هدایت مردم است . نه این که پیش کویی کند . اگر به بیان ساده و همه فهم نوشته نمیشد خب روز قیامت همه به راحتی به خدا میگفتند اگر میخواستی ما را هدایت کنی کتابی میفرستادی که ما آن را بفهمیم . چه طور توقع داری هدایت شویم با کتابی که حتی نمی توانستیم آن را بفهمیم؟
یعنی مطابق با فهم ساده ترین مردم نازل شده . حالا هرکس دانشمند تر باشد بیشتر میتواند از قرآن استفاده های علمی و معنوی بکند .

جنگ امام حسین به هر ریقی به پابان میرسید مبلغان اسلامی همان رو بههمان صورت تبلیغ میکردند ئ میگفتند این لازم بود اینطوری بشه.
مگر جنگهایی که پیامبر در آنان پیروز شد بدی دمنان از بین رفت؟
یعنی اگر نیروی ماورای طبیعی به کمک امام حسین میومد یزید نمیفهمید این کمک خدا هست و پس خدا با اینهاست؟
همین الان هم بسیاری از ایمانها از روی ترس آتش جهنم هست. خود امام علی زمانی که که یکی ازش تقاضای بیت المال بیتشر کرد آتش نذاشت تو دستش و گفت از ترس آتش جهنم این کارو نمیکنم؟
حالا گیرم ظلم بنی امیه رو درک کردی، تو زندگی آخرتت چه سود؟ مگه مسیحیا از این چیزا دارن؟ مگر دینی بوده که بخاطر نبودن امام حسینی نابود شده باشه؟
ترساندن یکی از روشهای مهم ادیان هست. اگر نبود در جای جای کتب دینی از عذاب و جهنم یاد نمیشد. فقط یکبار جهت اطلاع گفته میشد و دیگر اینقدر یادآوری نمیشد.

منظور از دوپهلو بودن این نیست که برید شاتل بسازید برید فضا، میشد بجای اینکه بگه آسمان از بخار درست شده که ابر هم تجسم بشه، بیاد بگه ستاره از گاز درست شده، یا بجای اینکه بگه کسی که فلان کار را میکنند مانند کسی که به آسمان صعود میکند عذاب میکشد! یک عبارت واضح تری گفته میشد.
تمامی متونیکه معجزات قرآن نام دارن ترجمه و تفسیرشون مغرضانه بوده و از کلمات برداشتهایی میکنند که به چیزی که میخواهند برسند. اگر متن واضحی دیدید خوشحال میشم اینجا قرار بدید. چیزی که صرفا جزو کشفیان این زمان هست و در قرآن به وضوح بهش اشاره شده.

هدف قرآن هدایت است اما فراموش نکنید که قرار بوده معجزه هم باشد.قرار دادن جند جمله واضح برای اثبات اعجاز کار سختی برای خدا نباید باشد. همان طوری که واژه هایی مثل "الم" و "الر" هست که هنوز مردم دقیقا نمیدونن اینا چی هستن چه برسه به اون موقع.

من معتقدم قرآن رو یک آدم عادی نمیتونه راحت بفهمه چون بعضی جاهای خیلی مبهم یا دو پهلو هست. خودت برو سوره نساء رو بخون ببین از شیوه تقسیم ارث قرآن چیزی میفهمی؟ ضمنا خدا روز قیامت جواب ازت قبول نمیکنه نسخه شما پس از مرگ پیچیده هست.

 
آخرین ویرایش:

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
در قرآن هم گفته پیامبر اومده اما چرا هیچ اثری ازش نیست؟ پیامبران شرق و غرب نه نام دارند نه کتاب نه زمان ظهور و ....
همه انسانها هم امکان هدایت دارند و نمیشه گفت در فلان بخش کره زمین همه لجباز و دین گریز هستند!
بسیاری از پیامبران توسط قوم خودشون کشته شدند و پیام بسیتری از اونها مورد تحریف قرار گرفته...نکته بعد هم این هست که الان بسیاری از مردم اروپا و غرب دین مسیحیت رو دارن یعنی پیام به اونها رسیده و بی پیامبر نبوده اند و اسلام هم دینی نیست که امروز ناشناخته باشه و هر کسی در هر جای دنیا توانایی این رو داره که در موردش تحقیق کنه
 

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیدین که گاهی اوقات یه شکست توی زندگی ما تاثیر میذاره در صورتی که اگر پیروز میشدیم شاید تجارب خاصی رو به دست نمیاوردیم و به خیلی چیزها که پس اون شکست هست پی نمیبردیم.بعد هم کسانی که با امام حسین میجنگیدند میدونستند که امام حسین با خداست ولی خودشون میخواستند برای هوا و هوسشون اون رو نا دیده بگیرن..بعد هم شما برای چی میخواهید قتلی که به اون صورت وحشتناک شکل گرفته رو نادیده بگیرین این خودش نشان دهنده ی این هست که امامان ما در طول تاریخ به مبارزه با ظلم میرفتند و هیچ هراسی از شهادت و اسارت نداشتند.
 

خرداد..

اخراجی موقت
دین ساخته ذهن بشر است همش خرافاته زندگی سخن زرتشت ختم می شه گفتار نیک کردار پندار نیک .
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز


فرمایشات شما درست اما من هنوز همجواب اون سئوال ساده رو نگرفتم.
یکبار دیگه سئوال رو خیلی واضح مطرح میکنم:
در همان زمانی که موسی در مصر اومد،میتونست پامبر دیگری در تمامی نقاط دیگر دنیا هم برای هدایت بیاد. موسی که نمیتونسته کل دنیا رو ارشاد کنه.
در قرآن هم گفته پیامبر اومده اما چرا هیچ اثری ازش نیست؟ پیامبران شرق و غرب نه نام دارند نه کتاب نه زمان ظهور و ....
همه انسانها هم امکان هدایت دارند و نمیشه گفت در فلان بخش کره زمین همه لجباز و دین گریز هستند!

خدا میتونست با تدبیر خودش برای تمام دنیا پیامبران اولولعزم بفرسته تا دین به گوش همه برسه نه اینکه فقط 5 تا اونم تو یه محدوده خاص! بعدهم دوستان میگن این منطقه فلان بوده بهمان بوده پیامبرا باید حتما از یک نسل میبودن و غیره.

این سئوال من کلا همینه و هیچ کس هم به این جوابی نداده. همه کلی گویی هایی میکنند که ریطزیادی به این سئوال نداره.

چرا دوست عزیز . بنده هم چند بار عرض کردم که پیامبرانی در همه جای دنیا بوده اند . نه فقط در خاور میانه . همه جا پیامبر داشته است . شاید همزمان با حضرت موسی چندین پیامبر جاهای دیگر فعالیت میکرده اند . اینکه گفتم شاید به خاطر این است که تاریخ دقیقش را نمدانم ولی تحقیق میکنم و بعد همینجا میگویم . صد در صد پیامبران همزمان با هم فعالیت داشته اند . مثلا موسی علیه السلام و هارون . این طور نبوده که یک نقطه ی زمین پیامبر داشته و بقیه جاها نداشته اند .
پیامبرای اولوالعزم از یک نسل هستند . نه همه ی پیامبران دنیا .
من هم اصلا نگفتم که مردم جایی خاص دین گریز و لجباز هستند . گفتم دلیل اینکه تاریخ ، داستان پیامبران نقاط مختلف را به ما نرسانده این است که همه ی جای دنیا عده ای لجوج و ضد دین بودند که پیامبران را به قتل میرساندند و نمیگذاشتند حتی نامی از آنها باقی بماند .
 

mineral water

عضو جدید
دین راهی برای انجام خیلی چیزای دیگه هم هست
بله هست وقتی یک چیز اهمیت فوق العاده داشت از آن همه جور سو استفاده میشود نمیدونم تو همین تاپیک بود نوشتم که مثل علم شکافتن هسته اتم که اهمیت زیادی در زندگی دارم منتها دست اهلش بیفتد جهان روی آرامش میبینه و اگر دست نااهل باشه همش تنش و...

منم یک سئوال خیلی ساده کردم! یعنی خدا با این همه کار و معجراتی که در مورد 5 تا اولوالعزم کرده، نمیتونست یک تدبیری داشته باشه که اونها رو هم هدایت کنه؟ یعنی چون به ذهن من و شما نمیرسه خدا هم چیزی نمیدونسته؟

من نمیدونم یعنی تو قرن بیست و یکم هم عده ای هستن که دوست دارن گوسفند باشن. فرق ما با گوسفند اینه که ما اختیار داریم. اونی که میگه اگه خدا میخواست همه هدایت میشدن مردم رو با گوسفند اشتباه گرفته که چوپون هرکاری بخواد با گوسفندا میکنه هیچ گوسفندی نیس بگه من دیگه نمیخوام تو چوپون من باشی mineral water رو بیشتر دوس دارم ولی تو آدما همه اختیار دارن یکی میگه خدا هست یکی میگه نیس ولی چون جمع متضاد محاله قطعا یکیشون داره اشتباه میکنه

تفاوت مردم چین با اعراب وحشی، فرعونیان مصر، یهودیان و ... چی بوده که خدا هم بیخیالشون شده؟

دوست عزیزم چینیای باستان اومدن به شما گفتن هیچ راهنمایی نداشتن . خب همون قران هم درباره ذوالقرنین که نبی بوده میگه که به ملتی رسید باسم یاجوج و ماجوج که خیلی دلیلا هست که چین بوده حالا خواستی بگو دلیلاشو بگم
حضرت سلیمان بوده که کل سیطره خاکی رو زیر سلطه داشته از چین بگیر تا ...
اینو لطفا بفرمایید از کجا میگید کسی برای راهنمایی اونها نبوده خیال هممون رو راحت کنید. میگید قران چیزی نگفته اونهمه دوستان دلیل آوردن که اولا خود قران خودش گفته اسم همه رو نیاورده دوما وجودشون با برهان ثابت شده است که قبلا هم گفتم

من شاید فرق خیلی جزییات دین رو هم ندونم اما این هیچ ربطی به بحث من نداره! من روی کلیات دین و خدا بحث دارم شما میخوای من برم جزییات دین رو مطالعه کنم؟

شما اول تاپیک گفتید من تحقیق کردم و ... من فکر کردم شما دیگه برا خودت یه آخوندی(البته معذرت میخوام جسارت شد) اون بحث فرق نبی و رسول فکر کنم تو کتاب دینی راهنمایی بود

یکیشون رو با کاروانهای تجاری میفرستاد به چین! میفرمایید وراثتی باشه بهتره؟ خوب همزمان با نوح 4 تا پیامبر دیگه در 4 گوشه جهان مبعوث بشن. اینها خیلی راحت به ذهن من نوعی میرسه آیا فکر میکنید خدا حواسش نبوده به این مطلب؟
عزیزم اگه تاحالا حرف میزدیم زبون دیگه مو دراورده بود فرقه بین الوالعزم و نبی اولوالعزم اومده بقیه تبلیغشو کردن تو هر جایی اصلا هم لازم نبوده خود اون اولوالعزم بفرستشون خود پیغمبرا میفهمیدن که یه شریعت جدید آمده چون خدا بهشون وحی میکرده
 
آخرین ویرایش:

ehsansh84

عضو جدید
حداقل در مورد اسلام این طور نیست .
شما اصول دین را حق نداری تقلید کنی باید تحقیق کنی.اگر تقلید کرده باشی و خودت بهشون نرسیده باشی از شما نمیپذیرند.
در ضمن کسی نمیگه مردم چیزی از دین نمیفهمند بلکه اتفاقا گفته شده بسیار تفقه و تفکر کنید ومدام از ما خواسته اند که با فکر جلو برویم.
اما چیزی که هست هر حوزه ای روش علمی خودش رو داره.
من و شما که تخصص نداریم طبیعیه نظرمون درباره تفسیر ایات قران نمیتونه حجت باشه.همه اش حدس و گمانهای خودمونه.
این در تمام علوم برقراره.شما تا ریاضی بلد نباشی از فیزیک چیز زیادی دستگیرت نمیشه و البته راه هم بسته نیست.
شما برو در این رشته ها تحصیل کن بعد بیا بحث کلامی راه بینداز.کسی هم حق ندارد بگوید چرا؟
تنها چیزی که به ما میگویند این است که بدون مطالعه و تخصص نظر ندهید. مثل اینک شما رشته ات شیمی باشه بیای بدون داشتن تخصص درباره لوزالمعده حرف بزنی . خوب هیچ کس نمیپذیره اینو.
اما اگر کار کردی و به ابزار کار وارد شدی شما هم میتونی مفسر قران بشی و کسی نمیگوید چرا؟

از نوع شروع بحثتون معلومه که روشتون علمی نیست .
بعضی از ایرادهای شما به اصول دین برمیگرده.
اونا هم ترتیب دارند
مثلا شما که در وجود خدا شک داری هنوز تو پله اول اشکال وارد کردی پس طبیعیه که تا این مورد حل نشده نمیشه سراغ بحث نبوت رفت.
اینا ترتیب دارند.
وقتی نمیدانم خدایی وجود دارد یا نه حرف زدن از فرستاده اون خدا بی معنیه.
اول همین رو حل کنید بعد اشکالات دیگر.

بعد از اینکه اصول را پذیرفتید انوقت میشه روی مباحثی مثل ارتداد حرف زد.

بحث دین با رشته های تخصصی یک مقدار فرق داره. دین رو عرب جاهل 1400 سال پیش باید میفهمیده مطمئنا اونا فیزیک و شیمی رو خود خدا هم نمیتونسته بهشون حالی کنه.
مبانی دین و کمی بیشتر در آموزه های درسی ما همیشه بوده و موارد تخصصی تر رو هم هر روز از رسانه ها میشنویم.
این حرف رو بیشتر مردم برای ختم کلام میزنن که برو تحصیل کن در این زمینه بعد بیا! یعنی من برم 6-7 سال از عمرم رو بذارم تا چیزهایی که تو بینیانش مشکل هست از نظر من رو یاد بگیرم؟
من دارم از روش دیگری استفاده میکنم، همه میان میگن دنیا منظمه، هر چیزی علتی داره، پس خدا هست، خوب خدا که مردم رو ول نمیکنه، پس پیامبر هست، پیامبر هم که گناه نمیکنه، پس معصوم هست، ما هم که تخصص دین نداریم، پس گوش کن ببین متخصصان چی گفتن!
روش من اینه که از تضاد ها وتناقض ها دارم به این نتیجه میرسم که خدایی نیست، چون اگر میبود خیلی چیز ها میتونیست متفاوت تر میبود. در اصل ایرادات مسائل منتسب به خدا رو دارم بررسی میکنم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
تقریبا دیگه مطمئن شدم که قرار نیست این دوست عزیزمون بحث فلسفی داشته باشند!!!
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحث دین با رشته های تخصصی یک مقدار فرق داره. دین رو عرب جاهل 1400 سال پیش باید میفهمیده مطمئنا اونا فیزیک و شیمی رو خود خدا هم نمیتونسته بهشون حالی کنه.
مبانی دین و کمی بیشتر در آموزه های درسی ما همیشه بوده و موارد تخصصی تر رو هم هر روز از رسانه ها میشنویم.
این حرف رو بیشتر مردم برای ختم کلام میزنن که برو تحصیل کن در این زمینه بعد بیا! یعنی من برم 6-7 سال از عمرم رو بذارم تا چیزهایی که تو بینیانش مشکل هست از نظر من رو یاد بگیرم؟
من دارم از روش دیگری استفاده میکنم، همه میان میگن دنیا منظمه، هر چیزی علتی داره، پس خدا هست، خوب خدا که مردم رو ول نمیکنه، پس پیامبر هست، پیامبر هم که گناه نمیکنه، پس معصوم هست، ما هم که تخصص دین نداریم، پس گوش کن ببین متخصصان چی گفتن!
روش من اینه که از تضاد ها وتناقض ها دارم به این نتیجه میرسم که خدایی نیست، چون اگر میبود خیلی چیز ها میتونیست متفاوت تر میبود. در اصل ایرادات مسائل منتسب به خدا رو دارم بررسی میکنم.

خدایی نیست دیگر خیلی حرف جالبی است !
خب شما که مساله تان وجود خدا بود . چرا اسم تاپیک را گذاشته اید به چالش کشیدن دین؟
خب میگذاشتید به چالش کشیدن خدا ! یا اثبات عدم وجود خدا !
آن وقت بحثمان خیلی فرق میکرد . در مورد وجود خدا صحبت میکردیم . بهتر بود از اول اصل مطلب را میگفتید دوست عزیز .
 

Similar threads

بالا