ISO 22000

KARA_DENIZ

عضو جدید
سلام
لطفا مطالبتون و اطلاعاتتون رو در رابطه با ISO 22000 در این تاپیک قرار دهید
 

KARA_DENIZ

عضو جدید
معرفی

معرفی

ISO 22000 استاندارد بین المللی جدیدی است که برای اطمینان از ایمنی زنجیره های تامین مواد غذایی در تدوین شده است.این استاندارد چارچوبی از الزامات هماهنگ شده را در سطح بین المللی برای ایجاد رویکردی یکسان فراهم می سازد . این استاندارد در سازمان ایزو توسط کارشناسانی از صنعت غذا به همراه نمایندگان سازمانهای بین المللی تخصصی و با همکاری نزدیک کمیسیون قوانین مواد غذایی (Codex) ، نهاد تاسیس شده توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان سلامت جهانی (WHO) به صورت مشترک برای توسعه استانداردهای مواد غذایی، تعیین گردیده است .
مزیت اصلی حاصل از تدوین ISO22000 این است که اجرای سیستم قوانین HACCP(تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) را برای سازمانهای سراسر جهان جهت بهداشت مواد غذایی به روشی هماهنگ، آسانتر خواهد نمود که بسته به کشور یا محصول غذایی تغییر نمی­کند.
ISO22000 با پشتوانه اجماع عمومی، الزاماتی را برای مدیریت ایمنی در زنجیره­های تامین مواد غذایی به طور سیستماتیک هماهنگ نموده و راه حلی واحد را برای انجام روش مطلوب بر مبنای توافق جهانی ارائه می­نماید.
مزیت دیگر ISO22000 این است که این استاندارد رویکرد موفق استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2000 را که به طور گسترده در همه بخشها اجرا می­شود ولی به طور ویژه ایمنی مواد غذایی را مورد توجه قرار نمی­دهد، تداوم می­بخشد.
 

sima2009

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزیز
سعی می کنم از امروز به بعد هفته ای یک روز را اختصاص به ISO 22000 بدهم و مطالبی را در رابطه با این استاندارد که در کارخانجات صنایع غذایی و زنجیره غذایی پیاده سازی می شود، در این قسمت برای علاقمندان قرار دهم. همچنین پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهم بود.
از عضو فعال، KARA_DENIZ هم بابت ایجاد این تاپیک ممنون هستم.
 

sima2009

عضو جدید

ISO
، مخفف عبارت International Organization for Standardization (سازمان بین المللی برای استانداردسازی)، فدراسیونی جهانی متشکل از نهادهای ملی استاندارد (نهادهای عضو ISO) می باشد. کار تهیه استانداردهای بین المللی معمولاً از طریق کمیته های فنی ISO انجام می شود.

ISO22000، FSMS -Food Safety Management System - سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی توسط کمیته فنی محصولات غذایی در سال 2005 تهیه و منتشر شده است.


ایمنی مواد غذایی به حضور خطرات ناقل در مواد غذایی در نقطه مصرف بستگی دارد. این استاندارد به منظور حصول اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره غذایی تا نقطه مصرف نهایی، الزاماتی را برای سیستم تعیین می کند.

سازمانهای درون زنجیره غذایی شامل تولیدکنندگان خوراک دام، تولیدکنندگان مواد اولیه تا کارخانجات مواد غذایی، عملیات حمل و نقل و انبارش و پیمانکاران فرعی و مجاری خدمات مواد غذایی (تولیدکنندگان تجهیزات، مواد بسته بندی، مواد شوینده، افزودنیها و ترکیبات) می باشند.


مزیت اصلی حاصل از تدوین ISO22000 این است که اجرای سیستم قوانین HACCP (تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) را با ادغام برنامه های پیش نیازی موجود در این استاندارد برای سازمان های سراسر جهان جهت بهداشت مواد غذایی به روشی هماهنگ آسانتر خواهد نمود.


سیستم HACCP
این سیستم، مجموعه الزامات مربوط به سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی است که به معنی تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی می‌باشد که برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ در کنفرانس ملی حفاظت مواد غذایی مطرح شد. سپس در سال ۱۹۷۳ سازمان فضا نوردی آمریکا (ناسا) با همکاری شرکت پیلسبوری این سیستم را برای اطمینان از سلامت مواد غذایی فضا نوردی اجرا کردند. این سیستم در سال ۱۹۸۵ به اطلاع عموم رسید و در سال ۱۹۹۳ توسط کمیسیون کدکس پذیرفته شد.


در سال ۱۳۷۷ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آیین کار استفاده از HACCP را تحت عنوان استاندارد ملی ۴۵۵۷ منتشر کرد. حروف کلمات این سیستم با هدف ایمن‌سازی فرآیندهای تولید مواد غذایی و پیشگیری از بروز حوادث ناشی از مشکلات بهداشتی مواد غذایی در سازمانها مستقر می‌شود.

بنابراین، 22000 یک استاندارد بین المللی و HACCP سیستمی است که اجرای آن در استاندارد 22000 الزامی است. همچنین تحت یک سیستم مستقل نیز قابل اجراست. ولی در حال حاضر 22000 که کاملتر و جامعتر است، جایگزین این سیستم شده است.

با آشنا شدن با تاریخچه این استاندارد، در جلسات بعدی به ساختار این سیستم می پردازیم.




 
آخرین ویرایش:

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان عزیز
سعی می کنم از امروز به بعد هفته ای یک روز را اختصاص به ISO 22000 بدهم و مطالبی را در رابطه با این استاندارد که در کارخانجات صنایع غذایی و زنجیره غذایی پیاده سازی می شود، در این قسمت برای علاقمندان قرار دهم. همچنین پاسخگوی سؤالات شما عزیزان خواهم بود.
از عضو فعال، KARA_DENIZ هم بابت ایجاد این تاپیک ممنون هستم.
سلام دوست من موفق باشی کمک خواستی منم هستم
در ضمن استارتر تاپیک فک کنمدیگه از اینجا رفته
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیگه باید فعالیت کنیم . لینک مرتبط: iso.org
این سایت ایزو هست و این استاندارد رو می تونید اونجا اطلاعاتش رو ببینید . راستی سوالی داشتید می تونید بهشون ایمیل بزنید بپرسید و سریع جواب بگیرید . هر بار ازشون چیزی می پرسم نهایتا 24 ساعت بعد ایمیل می زنن . البته کلا شرکت ها و موسسه های خارجی اینجورین و سریع جواب می دن . ایرانی ها برعکس ... .
 

sima2009

عضو جدید
سلام

امروز می خواهم کمی در مورد ساختار سیستم 22000 براتون بگم
ساختار این سیستم مانند دیگر سیستم ها از بخش های مجزا جهت تعریف مفاهیم ، دامنه کاربرد، اصطلاحات و الزامات تشکیل شده است.
 

sima2009

عضو جدید
ساختار استاندارد ISO22000:2005

[FONT=&quot]شامل مقدمه، 1. دامنه کاربرد، 2. مراجع الزامی، 3. اصطلاحات و تعاریف، 4. سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی، 5. مسئولیت مدیریت، 6. مدیریت منابع، 7. طرح ریزی و پدیدآوری محصولات ایمن و 8. صحه گذاری، تصدیق و بهبود سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

الزامات این استاندارد در 5 بخش انتهایی یعنی از بند 4 تا 8 قرار دارد.
 
آخرین ویرایش:

sima2009

عضو جدید
[FONT=&quot]مقدمه

[/FONT]
[FONT=&quot]ايمنی مواد غذايي به حضور خطرات ناقل در مواد غذايي در نقطه مصرف بستگی دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] این استاندارد کلی بوده و برای تمام سازمان ها در زنجیره غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]یک زنجيره غذايي متشکل از توليد کنندگان خوراک دام و توليد کنندگان اوليه تا کارخانجات مواد غذايي، عمليات حمل و نقل و انبارش و پيمانکاران فرعی خرده فروش و مجاری خدمات مواد غذايي (توليدکنندگان تجهيزات، مواد بسته بندی، مواد شوينده، افزودني ها و ترکيبات) می باشد. [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]اين استاندارد بين المللی، به منظور حصول اطمينان از ايمنی مواد غذايي در طول زنجيره غذايي تا نقطه مصرف نهايي، الزاماتی را برای سيستم مديريت ايمنی مواد غذايي تعيين می کند و عناصر کليدی (ارتباطات داخلی، مديريت سيستم، برنامه های پيش نيازی، اصول [/FONT][FONT=&quot]HACCP[/FONT][FONT=&quot]) را ادغام می نمايد. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]اين استاندارد بين المللی می تواند به طور مستقل از ساير استانداردهای سيستم مديريت به کار برده شود و اجرای آن می تواند با الزامات سيستم های مديريت مربوطه هم راستا يا ادغام شود و [/FONT][FONT=&quot]اصول سيستم تحليل خطر و نقاط کنترل بحرانی ([/FONT][FONT=&quot]HACCP[/FONT][FONT=&quot]) را با برنامه های پيش نيازی ([/FONT][FONT=&quot]PRPs[/FONT][FONT=&quot]) ترکيب می کند و با تحليل خطر به شناسايي و ارزيابی خطراتی می پردازد که انتظار وقوع آن ها در زنجيره غذايي می رود. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

sima2009

عضو جدید
هدف و دامنه کاربرد

[FONT=&quot]کاربرد اين استاندارد[/FONT][FONT=&quot] براي تمام سازمان هايي [/FONT][FONT=&quot]است [/FONT][FONT=&quot]كه صرف نظر از اندازه در هر زمينه اي از زنجيرة مواد غذايي فعاليت داشته و [/FONT][FONT=&quot]می [/FONT][FONT=&quot]خواهند سيستم هايي [/FONT][FONT=&quot]را [/FONT][FONT=&quot]اجرا نمايند كه محصولات ايمن پايدار تهيه نمايند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]الزاماتی که اين استاندارد بين المللی برای توانایی سازمان مشخص می کند، شامل:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1- [/FONT][FONT=&quot]طرح ريزي، پياده سازي، [/FONT][FONT=&quot]تصدی[/FONT][FONT=&quot]، حفظ و به روز آوري يك سيستم مديريت ايمني مواد غذايي [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]2- [/FONT][FONT=&quot]نشان دادن و اثبات انطباق[/FONT][FONT=&quot] با الزامات قانوني و مقررات ايمني مواد غذايي قابل كاربرد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]3- [/FONT][FONT=&quot]ارزيابي و برآورده نمودن الزامات مشتري و [/FONT][FONT=&quot]اثبات[/FONT][FONT=&quot] انطباق با الزامات توافق [/FONT][FONT=&quot]شده[/FONT][FONT=&quot] با مشتري [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]4- [/FONT][FONT=&quot]ارتباط اثربخش با تأمين كنندگان، مشتريان و طرف هاي ذينفع [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]5- [/FONT][FONT=&quot]اطمينان از انطباق سازمان با خط مشي ايمني مواد غذايي [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]6-[/FONT][FONT=&quot] اثبات اين[/FONT][FONT=&quot] انطباق به طرف هاي ذينفع [/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]7- [/FONT][FONT=&quot]اخذ[/FONT][FONT=&quot] گواهي يا ثبت سيستم مديريت ايمني مواد غذايي خود توسط يك سازمان بيرونی، خود ارزيابي، خود اظهاري [/FONT][FONT=&quot]درباره انطباق[/FONT][FONT=&quot] با اين استاندارد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

sima2009

عضو جدید
مراجع الزامی

[FONT=&quot]مدارک مرجع ([/FONT][FONT=&quot]ISO9000:2000[/FONT][FONT=&quot] ، سيستم های مديريت کيفيت- مبانی و واژه نامه) برای کاربرد اين مدرک، لازم الاجرا هستند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
در صورتی که در سازمان شما استاندارد ISO9001:2008 مستقر شده یا در حال پیاده سازی است، می توانید از ارجاعات متقابل بین این دو استاندارد استفاده کنید. با توجه به تشابهات در الزامات استاندارد 22000 و 9001 در بعضی از بخش ها، نظامنامه سیستم 22000 می تواند به صورت پیوست به نظامنامه مدیریت کیفیت یا نظامنامه IMS افزوده شود. البته امکان تدوین جداگانه این نظامنامه نیز وجود دارد. در این صورت می توان از مدارک مشترک استفاده نمود.

فایل مربوط به ارجاعات متقابل 9000 و 22000

مشاهده پیوست 64620
 

sima2009

عضو جدید
مراجع

مراجع

در بحث مربوط به 22000 رسیدیم به بخش مراجع:

علاوه بر موارد قبلی می توانید با مراجعه به "استاندارد ملي ايران - ايزو شماره 9000 : سال 1387 ، سيستم هاي مديريت كيفيت – مباني و واژگان" و ایزوگاید 51 اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم 22000:2005 علاوه بر مطالعه استاندارد مربوطه و ترجمه آن، می توانید به "استاندارد ملي ايران - ايزو شماره 22000: سال 1386 ، سيستم هاي مديريت ايمني مواد غذايي –الزامات هر سازمان در زنجيرة مواد غذايي" (که همان ترجمه مرجع اصلی است) هم مراجعه نمایید که از سایت www.isiri.org قابل دریافت است.

در مورد گاید یا راهنمای 51 متأسفانه نتونستم اون رو دریافت کنم و اینجا برای دانلود بزارم. :( بهرحال خیلی خوشحال میشم اگر کسی از دوستان این لطف رو انجام بده :gol:

ISO/IEC Guide 51: 1999, Safety aspects- Guidelines for their inclusion in standards



 
آخرین ویرایش:

sima2009

عضو جدید
چند صفحه اول از راهنمای 51 که شامل توضیحات، فهرست و دامنه کاربرد می باشدو اطلاعاتی در رابطه با جنبه های ایمنی در استانداردها و مفاهیم مربوطه در اختیار قرار می دهد.
 

sima2009

عضو جدید
ISO GUIDE 51

ISO GUIDE 51

متن کامل راهنمای 51 :

که نهایتاً تونستم براتون پیداش کنم.
 

پیوست ها

  • ISO_IEC_Guide_51_1999E-Character_PDF_document_0.pdf
    161.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

said92

عضو جدید
22000

22000

سلام
خیلی خوب بود چرا ادامه نداید
برای رستوران میدونید هزینه اش چقدر میشه؟
ممنون
 
بالا