خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
منابع آب استان بوشهر در وضعیت بحرانی قرار دارد

منابع آب استان بوشهر در وضعیت بحرانی قرار دارد

منابع آب استان بوشهر در وضعیت بحرانی قرار دارد

سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷:۴۷

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت : به علت کاهش بارندگی و استمرار خشکسالی، منابع آب استان بوشهر در وضعیت بحرانی قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، مهندس شاهپور رجایی با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر از 32 دشت استان، سه دشت بوشکان، جم و ریز به علت افت شدید منابع آب زیر زمینی و برداشت بی رویه، به عنوان دشت های ممنوعه تلقی می شوند.
وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای بوشهر اجازه هیچ گونه اضافه برداشت از منابع آب این مناطق را نمی دهد و صدور هر گونه پروانه بهره برداری جدید از این دشت ها را ممنوع اعلام کرده است.
وی 29 دشت دیگر استان را دشت های آزاد و فاقد پتانسیل دانست و اذعان داشت: برای جلوگیری از وضعیت بحرانی و ممنوعه شدن این دشت ها، برنامه تعادل بخشی که توازن برداشت و تغذیه آب را در این مناطق ایجاد می کند، در دستور کار داریم.
رجایی تصریح کرد: سالانه حدود 520 میلیون متر مکعب برداشت آب از دشت های استان انجام می گیرد که در سال های خشک، این برداشت به حدود 350 میلیون متر مکعب نیز می رسد.
وی برگشت به حالت اولیه منابع آبرفتی استان را به علت خشکسالی های متمادی غیر ممکن دانست، ولی افزود: به استناد مواد 140 تا 143 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی عهده دار به تعادل رساندن بیلان آب زیر زمینی دشت های کشور و به تبع آن استان بوشهر هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اذعان داشت: مطابق بند 5 ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه با اجرای نظام مدیریتی آب کشور بر اساس سه سطح ملی، حوضه های آبریز و استانی، می بایست تراز منفی سفره های آب زیر زمینی دشت های خود را نسبت به سال آخر برنامه چهارم (1389) حداقل 25 درصد بهبود دهند.
وی در پایان خواستار اصلاح الگوی مصرف آب توسط کشاورزان شد و ابراز داشت: صرفه جویی در مصرف آب بسیار حائز اهمیت بوده و عدم استفاده بهینه و اصولی از منابع آب در دراز مدت سبب کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در استان خواهد شد.




منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معرفی 43 نفر از متجاوزان به حریم و بستر رودخانه های غرب مازندران به مراجع قضایی

معرفی 43 نفر از متجاوزان به حریم و بستر رودخانه های غرب مازندران به مراجع قضایی

معرفی 43 نفر از متجاوزان به حریم و بستر رودخانه های غرب
مازندران به مراجع قضایی


سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۵:۴۲

43 نفر از افرادی که در سال گذشته اقدام به برداشت غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه های غرب مازندران و یا تصرف غیر مجاز در بستر رودخانه ها کرده بودند، به مراجع قضایی معرفی شدند.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، پرونده تعدادی از این افراد منجر به حکم محکومیت علیه آنها به ویژه جریمه نقدی و حبس و اعاده به وضع سابق شده و و تعداد دیگری نیز در دست رسیدگی است که به زودی احکام آنها از سوی مراجع قضایی صادر خواهد شد .
از این 43 مورد، 26 مورد مربوط به برداشت شن و ماسه از رودخانه های چالکرود، تیرم، صفارود، کاظم رود تیلورسر و آزارود بوده و بقیه مربوط به تصرف غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه های ولی آباد، نسارود، تیرم و سه هزار و ساخت و ساز غیر مجاز در آنهاست.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فراخوان مقاله سمپوزیوم 2012 کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ منتشر شد

فراخوان مقاله سمپوزیوم 2012 کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ منتشر شد

فراخوان مقاله سمپوزیوم 2012 کمیسیون بین المللی
سدهای بزرگ منتشر شد



سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵:۲۲

فراخوان مقاله سمپوزیوم 2012 کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ که در تاریخ پانزدهم خردادماه سال آینده در شهر کیوتوی ژاپن برگزار می شود، منتشر شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ برای سمپوزیوم 2012 کیوتو، کمیته ای را تشکیل داده و از کلیه متخصصان، مدیران و تصمیم گیران جامعه بین المللی سدها برای شرکت در این سمپوزیوم دعوت کرده است.
این سمپوزیوم در تاریخ پنجم ماه ژوئن 2012 (پانزدهم خردادماه 1390) در کیوتوی ژاپن با شعار "سدها برای یک دنیای متغیر" برگزار می شود.
زبان رسمی این سمپوزیوم فقط زبان انگلیسی است و علاقه مندان به ارسال مقاله، باید چکیده مقاله خود را در یک صفحه ( 400 کلمه ) در زمینه یک یا چند موضوع از موضوع های: اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر سدها و نیز بر منافع حاصله از سدها؛ سدها برای رفع تقاضاهای فزاینده آبی جمعیت رو به رشد جهان؛ تبادل علم و فناوری در مهندسی سد؛ فناوری های پیشرفته ساخت سدها؛ روش های جدید جلوگیری و مدیریت حوادث و تصادفات؛ زمین لرزه ها و جنبه های ژئوتکنیک، تهیه و ارسال کنند.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات، 31 ژوئن 2011 (9 مرداد ماه 1390) و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات، 15 نوامبر 2011 (24 آبان ماه 1390) است.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت http://icold2012kyoto.org/symposium/index.html مراجعه کنند.



منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران - ترجمه: میترا عزیزی نژاد
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان منصوب شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان منصوب شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان منصوب شد

سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱:۰۳

با حکم مهندس محمد حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، مهندس شاهین پاک روح به عنوان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان منصوب شد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، در این حکم آمده است: "نظر به مراتب تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمند جنابعالی و به استناد مصوبه مورخه 24/2/90 مجمع عمومی و بر اساس پیشنهاد صورت جلسه شماره 3/90 مورخه 25/2/90 هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای کردستان، به موجب این حکم برای مدت دو سال به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت مذکور تعیین و منصوب می شوید.
توفیق روزافزون جناب عالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم."
مهندس شاهین پاک روح دارای کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی است و پیش از این به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان فعالیت می کرده است.





منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موافقت شرکت آب منطقه ای گیلان با ساخت مجتمع خدمات بازرگانی در حاشیه رودخانه سفیدرود

موافقت شرکت آب منطقه ای گیلان با ساخت مجتمع خدمات بازرگانی در حاشیه رودخانه سفیدرود

موافقت شرکت آب منطقه ای گیلان با ساخت
مجتمع خدمات بازرگانی در حاشیه رودخانه سفیدرود


سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳:۲۹

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از صدور مجوز ساخت مجتمع خدمات بازرگانی در حاشیه رودخانه سفیدرود و خارج از بستر این رودخانه در منطقه رودبار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، مهندس سیف الله آقابیگی، مدیر عامل این شرکت، گفت: به منظور ارائه خدمات صادقانه به مردم شریف استان گیلان و در راستای توسعه زیر ساخت های استان، پس از حضور استاندار محترم در جلسه شورای اداری شهرستان رودبار و با تأکید و پیگیری ایشان مبنی بر رفع مشکل تجاری مردم منطقه و تسریع در ساخت بخش خاتمه نیافته آزاد راه رشت - قزوین در محدوده شهرستان رودبار، این شرکت مجوز ساخت مجتمع خدمات بازرگانی در این محدوده را صادر کرد.
وی تصریح کرد: مجوز احداث این مجتمع با رعایت ضوابط و در چهار چوب مقررات قانونی وزارت نیرو بوده و کارشناسی های دقیقی که از سوی شرکت آب منطقه ای گیلان به عمل آمده نشان می دهد ساخت آن در حاشیه خارج از بستر 25 ساله رودخانه سفیدرود هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
آقابیگی در پایان گفت: شرایط خاص اقتصادی منطقه رودبار یکی از دلایل عدم تکمیل آزادراه رشت به قزوین در جوار شهرستان رودبار و در حاشیه رودخانه سفیدرود بوده که با صدور مجوز ساخت این مرکز خدمات بازرگانی، مشکل بازاریان و مردم شریف این منطقه برطرف خواهد شد.


منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تجلیل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از برندگان مسابقه پیک بهاری

تجلیل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از برندگان مسابقه پیک بهاری

تجلیل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از برندگان مسابقه پیک بهاری

سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳:۰۶

شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی به پاس قدردانی از دانش آموزانی که پاسخ های درست به مسائل مطرح شده توسط این شرکت در پیک های بهاری سال 1390 داده بودند، جوایزی را به آنان اهدا کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی، در این مراسم که با حضور مدیر عامل و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت و نیز مسئولانی از سازمان آموزش و پرورش استان، شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان و برخی از سازمان های همکار، در کانون شهید مطهری شهرستان بیرجند برگزار شد، به 52 نفر از برگزیدگان پیک های بهاری جوایزی اهدا شد.
مهندس غلامرضا غلامرضایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، در این مراسم گفت: مقوله آب از مقوله هایی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در جهت نگهداری این نعمت گرانبها تلاش بسیار نماییم .
وی افزود: نقش حیاتی آب در زندگی انسان امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. ارزش و احترامی که نیاکان ما برای آب قائل بوده و آن را تا مرز مقدس بودن پیش برده و روایات فراوانی که در خصوص ارزش و احترام آب از بزرگان دینی ما نقل شده، نشان دهنده اهمیتی است که این مایع حیات بخش و غیر قابل جایگزین دارد.
وی در ادامه به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم در باب اهمیت دانش آموزی و تربیت در دوران کودکی پرداخت و گفت: حفظ نمودن دانش و فرمول های علمی به وسیله کودک نورس بسان نقشی است که بر سینه سنگ زده می شود و حفظ نمودن بزرگسال بسان نوشته ای است بر پهنه آب.
مهندس غلامرضایی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای متولی تامین آب در بخش های مختلف شهر است؛ ما صنایع مختلف داریم و این صنایع نیاز به آب دارند. تامین آب بخش کشاروزی و آب شرب و بهداشت مردم بر عهده شرکت آب منطقه ای است.
وی سپس گفت: باید چگونگی مصرف بهینه را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نمود و بهترین گزینه برای آموزش، کار با نونهالان است و باید آموزش را از کودکی انجام دهیم و فرهنگ سازی ما با تعلیمات آموش و پرورش هماهنگ باشد.
در ادامه این مراسم، از تعدادی از دانش آموزانی که اقدام به تحلیل، پاسخگویی صحیح و ارسال جواب درست مسائل مطرح شده توسط این شرکت در پیک های بهاری سال 1390 نموده بودند، قدردانی شد و جوایز و لوح تقدیرهایی به رسم یادبود به آنان تقدیم شد.







منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فردا و با حضور رییس جمهور سد کمال صالح افتتاح می شود

فردا و با حضور رییس جمهور سد کمال صالح افتتاح می شود

فردا و با حضور رییس جمهور سد کمال صالح افتتاح می شود


چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹:۵۷

روز 5 شنبه 29 اردیبشت ماه و با حضور رییس جمهور سد کمال صالح در استان مرکزی به همراه سامانه انتقال و تصفیه خانه آب اراک به طور همزمان به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، با افتتاح این سد کیفیت آب شرب شهرهای اراک، شازند، هندو در و 40 روستای مسیر بهبود قابل توجهی خواهد یافت.
سد سنگریزه ای کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سرشاخه های دز و در 74 کیلومتری جنوب غربی شهر اراک در استان مرکزی احداث شده است.
این سد که از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است 80 متر ارتفاع دارد و حجم کل مخزن آن 110 میلیون مترمکعب است.
خط انتقال آب این سد 80 کیلومتر طول داشته و سالانه نزدیک به 65 میلیون مترمکعب آب را تنظیم می کند. سامانه انتقال آب این سد با 3 مرحله پمپاژ آب به ارتفاع 440 متر و تصفیه خانه شهرستان اراک نیز 1600 لیتر ظرفیت خواهد داشت.
انتقال و تامین آب مورد نیاز شهر اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه در یک افق 20 ساله، تغذیه زیرزمینی اراضی مجاور و کنترل جریان های سطحی رودخانه های تیره و قلعه نو از جمله اهداف مهم اجرای این طرح است.





1305717597orig.jpg

منبع خبر: شبکه خبری آب ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران در زنجان آغاز شد

دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران در زنجان آغاز شد


دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران
در زنجان آغاز شد


چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹:۳۶

دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران، صبح روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه با پیام معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در زنجان گشایش یافت.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، مهندس محمدرضا عطارزاده،معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در پیامی که به شکل ویدئو کنفرانس پخش شد، خواستار تحول در بخش پژوهش های مربوط به صنعت آب کشور شد و گفت: با توجه به جایگاه مهم و حیاتی بخش آب در نظام تصمیم گیری و اداره کشور و نیز مشکلات و چالش هایی که وجود دارد، باید گام های موثرتری در بخش تحقیقات برداشته شود.
مهندس محمدرضا عطارزاده در ادامه آب را یکی از محورهای توسعه در کشور دانست و گفت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام "جهاد اقتصادی" نام گذاری شده، آب می تواند زیربنای توسعه اقتصادی کشور باشد و هر گامی برای توسعه، مستلزم تأمین آب است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا سپس به موضوع هایی مانند: تغییر اقلیم، خشکسالی، بهره گیری از دانش باستانی مدیریت آب، مهندسی مخازن، انتقال آب، کیفیت منابع آب و آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در هر کدام از این حوزه ها، مشکلات قابل توجهی وجود دارد که نیازمند استفاده از آخرین راهکارها و دستاوردهای علمی برای رویارویی با آنها هستیم.
وی ورود پژوهشگران دانشگاهی را به این مباحث ضروری دانست و گفت: امروزه تولید دانش حرف اول را در دنیا می زند و ما نیز باید زمینه های حضور دانشگاهیان را به مباحث آب به منظور تولید دانش و فن در این بخش، هرچه بیشتر مهیا کنیم.
این گزارش می افزاید: در ادامه این کنفرانس، مهندس محمد حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تبیین راهبردهای کلان پژوهشی شرکت مدیریت منابع آب ایران، خواستار ایجاد ساختارهای مناسب برای پژوهش، دقت در انتخاب موضوع ها و اولویت بندی تحقیقات شد.
وی سپس به تکالیف وزارت نیرو در بخش آب در سال جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدها به میزان دست کم 200 هزار هکتار، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و بحث های مربوط به اصل 44 و واگذاری ها و خصوصی سازی، عمده ترین تکالیف ما در سال جاری هستند.
حاج رسولیها سپس توجه بیشتر بخش تحقیقات آب کشور به هرکدام از این تکالیف را خواستار شد و گفت: با توجه به اهدافی که برای این کنفرانس درنظر گرفته شده، امیدوارم که بتوانیم از دستاوردهای آن در اجرای تکالیف بخش آب در برنامه پنجم توسعه کشور استفاده کنیم.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه افزود: ما به عنوان بخش اجرایی باید از انجام تحقیقات بنیادی که از وظایف دانشگاه هاست، بپرهیزیم و اجرای پژوهش های کاربردی را در دستور کار قرار دهیم.
این گزارش حاکیست: در بخش های دیگری از این مراسم، مهندس جعفر فهیمی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان، و دکتر سعدالله نصیری قیداری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
مهندس فهیمی با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب استان، برنامه ها و اقدامات این شرکت را نیز تشریح کرد.
دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران، طی روزهای 28 و 29 اردیبشهت ماه امسال، در زنجان برگزار می شود.
در این کنفرانس ملی، بیش از 500 نفر از استادان، پژوهشگران و کارشناسان حضور دارند و طی دو روز آن، 142 مقاله به صورت پوستری و 72 مقاله نیز به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.















 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مراسم معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان برگزار شد.

مراسم معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان برگزار شد.

مراسم معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان برگزار شد.

چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷:۱۷

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، طی مراسمی با حضور مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، استاندار و معاون امور عمرانی استانداری، معاون پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی از معاونان، مدیران و کارشناسان شرکت های آب منطقه ای کردستان و آب و فاضلاب استان، مهندس شاهین پاکروح به سمت رئیس هیئت مدیره و مدیر عاملی شرکت آب منطقه ای کردستان و مهندس تخت شاهی به سمت عضو اصلی هیئت مدیره و مدیر عاملی شرکت آب و فاضلاب استان کردستان منصوب شدند.
در این مراسم استاندار کردستان دو مجموعه آب و آبفای استان را موفق ارزیابی نمود و همچنین خطاب به مدیران وزارت نیرو اظهار نمود: انتظار پشتیبانی از مجموعه صنعت آب و برق استان وجود دارد و این جانب هم در برنامه کاری خود بازدید مستمر از پروژه های بخش آب را دارم.
در ادامه مهندسن شاهین پاکروح و مهندس عبدالله مشیرپناهی، گزارش عملکرد خود در دوران مدیریت شان در آبفا و آب منطقه ای استان تشریح نمودند.
مهندس پاکروح، سطح آب دهی مطلوب به شهروندان استان را 8/99 درصد و تعداد انشعابات آب و فاضلاب در استان را بسیار بالاتر از نرم کشوری بیان نمود.
وی همچنین به طرح های بلند مدت، میان مدت وکوتاه مدت تأمین آب شرب 19 شهر استان اشاره و مهم ترین آنرا تأمین آب شرب شهر سنندج عنوان کرد.
مدیر عامل سابق آبفای استان همچنین در بخش دیگری از گزارش عملکرد خود، رساندن پرت و هدر روی آب در شبکه از 175 درصد به 28 درصد و در بعضی نقاط به 14 درصد را مورد اشاره قرار داد.
در ادامه مهندس مشیرپناهی،مدیر عامل پیشین شرکت آب منطقه ای کردستان، نیز گزارش عملکرد از بخش آب استان را ارائه و به پروژه های دردست مطالعه، بهره برداری و اجرا اشاره کرد.
سپس مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران به تکالیف وزارت نیرو در بخش آب در سال جهاد اقتصادی اشاره و این تکالیف را شامل: تکمیل شبکه های پایاب و زیردست سدها به میزان 200 هزار هکتار در سال90 ، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و اصل 44 و واگذاری و خصوصی سازی عنوان کرد.
مهندس محمد حاج رسولیها همچنین به هدف گذاری و اقدام بسیار ارزنده ای که از سال 80 در مجموعه وزارت نیرو شروع شده و عبارت بود از اتصال آب شرب شهرها به آب های سطحی علیرغم تبلیغات منفی درخصوص سدسازی را نشان از نگرش بلند مدت در مجموعه و دارای آثار خوب از جمله تأثیر آن در تأمین آب شهرهای کشور در خشکسالی های سال 86 عنوان نمود.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه از استاندار و معاون امور عمرانی، به خاطر روحیه اجرایی و پیگیری امور قدردانی نمود.
معاون پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در سخنانی مهم ترین اقدام در سال 89 در کشور را اجرای طرح هدفمندی یارانه ها عنوان نمود و آنرا درمجموعه وزارت نیرو دارای نتایج بسیار خوب دانست که باعث صرفه جویی 5 درصدی و با اطلاع رسانی مناسب در سطح استان کردستان و کشور، باکمترین چالش همراه بود.
مهندس خشایی همچنین 4 تکلیف آب و فاضلاب های کشور در سال 90 را بحث فروش اموال مازاد و صرف آن در پروژه ها ، افزایش بهره وری و کاهش 50درصدی هزینه های جاری، بالا بردن سطح رفاهیات همکاران و مبحث برون سپاری و اصل 44 بیان نمود.
معاون امور عمرانی استانداری کردستان نیز در بیاناتی آب را دارای نقشی بسیار ارزشمند در آینده نزدیک خاورمیانه عنوان نمود.
مهندس نوسودی همچنین اقدامات صورت گرفته در بخش آب و آبفای استان را ارزشمند توصیف و اظهار داشت برای هر قطره آب باید برنامه ریزی داشت.
وی همچنین اعتبارات در نظرگرفته شده برای بخش آب در دور سوم سفرهای استانی هیئت دولت را بسیار خوب بیان نمود.
مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان نیز شاخص های موجود عملکردی در بخش آبفای استان را بالاتر از نرم کشور دانست و اظهار داشت: این، مسئولیت ما را به مراتب سنگین تر می نماید.
مهندس تخت شاهی ارتقای سطح خدمات به مردم و مشترکان را هدف برتر آبفای استان دانست.
در ادامه احکام تودیع مهندس پاکروح از آبفا و مشیر پناهی از آب منطقه ای و همچنین احکام انتصاب مهندس پاکروح و تخت شاهی در سمت های مدیرعاملی آب منطقه ای و آبفای استان قرائت و اهدا شد.
مهندس شاهین پاکروح دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی است و پیش از این به مدت 10 سال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان بوده است.






منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کارگاه آشنایی با تجربیات سدهای بتن غلتکی(RCC) برگزار شد

کارگاه آشنایی با تجربیات سدهای بتن غلتکی(RCC) برگزار شد

کارگاه آشنایی با تجربیات سدهای بتن غلتکی(RCC) برگزار شد

چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸:۴۴

کارگاه آشنایی با تجربیات سدهای بتن غلتکی(RCC) با حضور پروفسور فرانسیسکو رودریگز آندریولو، کارشناس بین المللی از کشور برزیل، در سالن شهید عباسپور شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این کارگاه امروز - چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه 1390 - با حضور مهندس سیاری معاون طرح و توسعه و مهندس شکراللهی مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیران و کارشناسان آب کشور برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه مهندس سیاری معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران ، گزارشی از وضعیت بارندگی های کشور در سال آبی 90 - 89 ارائه داد.
وی ضمن بررسی وضعیت بهره برداری از مخازن سدهای کشور، خلاصه ای از وضعیت و اهداف کمی سدها به تفکیک محل اعتبار در سه بخش سدهای در دست بهره برداری، در دست ساخت و در دست مطالعه ارائه کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: در برنامه سال 90 تعداد 32 سد برای افتتاح و آبگیری قرار گرفته است.
وی همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت شبکه های آبیاری و زهکشی پرداخت.
در ادامه این کارگاه مهندس شکراللهی، مدیرکل دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، هدف از برگزاری این کارگاه را انتقال تجربه عنوان کرد و گفت: ما درصددیم تا با هدف انتقال تجربه که از وظایف مهندسی است، بستری فراهم شود تا از این تجربیات به نحو احسن استفاده شود.
وی در ادامه گفت: همان طور که می دانید سد جگین اولین سد مخزنی از نوع RCC در ایران است که با ارتفاع 80 متر از پی و 68 متر از بستر، در سال 1385 افتتاح شد. در حال حاضر در ایران 9 سد RCC در دست اجرا و 9 سد دیگر در دست مطالعه هستند.
وی افزود: البته این در حالی است که بیش از 1000 سد مخزنی اعم از بزرگ و کوچک در سطح کشور در دست بهره برداری، اجرا و مطالعه است که نیمی از آنها در دست بهره برداری اند و استفاده از کلیه تجربیات موجود در رابطه با این سدهای احداث شده، گنجینه ارشمندی برای مطالعه و اجرای بهینه نیمی دیگر از سدهای کشور است.
مهندس شکراللهی همچنین در ادامه به معرفی پروفسور فرانسیسکو رودریگز آندریولو از برزیل پرداخت و افزود: سوابق اجرایی ایشان عمدتا در زمینه مصالح، بتن، آزمایشگاه و کنترل کیفیت، بتن پیش ساخته و پیش تنیده در پروژه های مختلفی از جمله سدسازی، تونل و مترو، پل، ساختمان و ... بوده است. وی تاکنون 7 کتاب و بیش از 140 مقاله ارائه داده است.
وی در ادامه بیان کرد: پروفسور آندریولو تاکنون در بیش از 100 پروژه در 25 کشور به عنوان مشاور تخصصی کار فرمایان، مشاوران و پیمانکاران از جمله 40 پروژه سدسازی در برزیل، 25 پروژه سدسازی در امریکای مرکزی و جنوبی، 3 پروژه سدسازی در آفریقا، 2 پروژه سدسازی در ایران، 4 پروژه در ترکیه، 5 پروژه در سایر کشورهای خاورمیانه و ... همکاری داشته اند.
در ادامه این کارگاه پروفسور آندریولو در سه بخش به سخنرانی پرداخت.
وی در بخش اول توضیحاتی در خصوص معرفی سدهای بتن غلتکی RCC در دنیا و بررسی مزایا و معایب این سدها در مقایسه با گزینه های دیگر ارائه داد.
پروفسور آندریولو در بخش دوم سخنانش به تجربیات طراحی در سدهای RCC شامل انتخاب ساختگاه با نگرش به مسایل پی، انتخاب نوع و شکل سد، حرارت زایی و کنترل حرارت بتن، طراحی سدهای بتنی قوسی با استفاده از روش بتن غلتکی و مقاومت مورد نیاز اشاره کرد.
همچنین وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص تکنولوژی اجرای سدهای RCC، نحوه تامین به موقع مصالح، کاهش میزان سیمان و پوزولان در سدهای بتن غلتکی، طرح اختلاط بهینه، نحوه تولید انتقال و پخش بتن و انواع روش های اجرای بتن رویه سدهای بتن غلتکی به صورت خلاصه به ارائه مطلب پرداخت.
شرکت جهان کوثر در ادامه به معرفی سد زیردان و تجربیات حاصل از آن و همچنین استفاده از تجربیات کارشناس بین المللی پروفسور آندریولو در ساخت این سد پرداخت.
همچنین به پرسش های طرح شده توسط مدیران و کارشناسان آب کشور پاسخ داده شد.











منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اطلاعات پروژه های پژوهشی صنعت آب کشور یکپارچه سازی می شود

اطلاعات پروژه های پژوهشی صنعت آب کشور یکپارچه سازی می شود

اطلاعات پروژه های پژوهشی صنعت آب کشور یکپارچه سازی می شود

نماینده مجری طرح تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران در گردهمایی سراسری دبیران کمیته های تحقیقات شرکت های آب منطقه ای کشور در زنجان از یکپارچه کردن اطلاعات پروژه های پژوهش صنعت آب کشور خبر داد .
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مهندس روزبه جواهری کوپایی گفت: این طرح از اواخر سال گذشته شروع شده و امسال به نتیجه می رسد و در این بانک کلیه اطلاعات پروژه های حوزه ستادی از عنوان، رقم، تیم های تحقیقاتی که در پروژه ها کار می کنند، بانک اطلاعاتی محققان با تخصص فعال در پروژه ها، زمان بندی پروژه ها و پرویوزال هایی که واصل شده و یا تصویب شده، ثبت خواهد شد.
وی اضافه کرد: این بانک برای 32 مجموعه شرکت های وابسته قابلیت دسترسی دارد و استان ها باید اطلاعات خود را در این سایت ثبت کنند.
مهندس جواهری کوپایی سفر به 27 استان کشور برای نیاز سنجی پژوهش را یاد آور شد و گفت:هم اکنون در مسائل ملی به جمع بندی رسیده ایم و مسائل استانها به استان های مربوط ارسال شده که با نهایی شدن آن به سمت پروژه هایی می رویم که بهره وری و رئوس کلی و سئوالات و دلیل انتخاب آن استان مشخص شود.
وی تاکید کرد: استان ها باید تا آخر شهریور ماه امسال برنامه های عملیاتی چهار ساله خودشان را که در آن نیاز سنجی و موضوعات کار انجام شده باشد را ارائه دهند.
جواهری تخصیص نیم درصد اعتبارات عمرانی دستگاه ها به امر پژوهش و تحقیقات را یاد آور شد و بیان کرد: این یک فرصت مطلوب برای شرکت هاست که باید برنامه ریزی کنند و اگر امکان جذب اعتبار مهیا نیست، به نحوی این اعتبار را در مجموعه بلوکه کنند تا به عنوان پشتوانه مالی در سیستم بماند.










منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان: میدان کاری برای پژوهش های کاربردی در زنجان گسترده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان: میدان کاری برای پژوهش های کاربردی در زنجان گسترده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان: میدان کاری برای پژوهش های کاربردی در زنجان گسترده است


پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶:۲۳

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در بخش آب، نیازمند پژوهش های کاربردی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، جعفر فهیمی در افتتاحیه دومین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی منابع آب ایران، پژوهش را بستر ساز توسعه عنوان نمود و گفت: برای پیشبرد اهداف تعیین شده به منظور شکوفایی اقتصاد کشور در ابعاد مختلف، نیازمند نهادینه کردن مفهوم پژوهش هستیم.
وی سپس گفت: میدان کاری برای انجام پژوهش های کاربردی در استان زنجان بسیار گسترده است.
فهیمی سپس افزود: پژوهش از ضروریات توسعه در دنیای امروز است.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تقدیر استاندار یزد از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد

تقدیر استاندار یزد از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد

تقدیر استاندار یزد از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰:۱۴

استاندار یزد با اهدای لوح تقدیری از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، همزمان با 27 اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد به اتفاق رئیس شورای اطلاع رسانی استان و رئیس روابط عمومی استانداری یزد با حجت الاسلام والمسلمین صدوقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، دیدار نمودند.
در این دیدار لوح تقدیر استاندار یزد به مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد اهدا شد.







منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با دستور دکتر احمدی نژاد، عملیات آبگیری سد سیمره آغاز شد

با دستور دکتر احمدی نژاد، عملیات آبگیری سد سیمره آغاز شد

با دستور دکتر احمدی نژاد، عملیات آبگیری سد سیمره آغاز شد

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵:۲۱

عملیات آبگیری سد سیمره، صبح امروز - پنج شنبه 29 اردیبهشت ماه - با دستور دکتر احمدی نژاد از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس و با حضور استانداران ایلام و لرستان صادر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در ابتدای این مراسم مهندس رضازاده، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، گفت: در ابتدای سال جهاد اقتصادی، عملیات آبگیری سد بتنی دو قوسی 180 متری سیمره به عنوان بلندترین سد استان ایلام آغاز می شود.
وی با اشاره به پیشرفت 84 درصدی عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه سیمره تصریح کرد: حجم بتن ریزی بدنه سد سیمره 578 هزار متر مکعب است.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: مدت زمان آبگیری مخزن 8/2 میلیارد مترمکعبی سد سیمره در شرایط معمول دو سال به طول می انجامد.
مهندس رضازاده با بیان اینکه نیروگاه سیمره نیز با سه واحد 160 مگاواتی ظرفیت تولید سالانه 850 گیگاوات ساعت برق را دارد، افزود: تاکنون 92 درصد عملیات اجرایی ساختمان سد و 58 درصد نیروگاه آن نیز تکمیل شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: براساس برنامه واحد اول نیروگاه سیمره تا پایان سال 1391 و واحدهای دیگر نیز هر یک به فاصله دو ماه وارد مدار می شوند.
این مسئول سپس به بیان مزیت های طرح سیمره پرداخت و گفت: تنظیم و کنترل سیلاب ها، تولید انرژی پاک برق آبی، تعادل بار شبکه سراسری برق، امکان تبادل برق با کشور های همسایه، بهبود شرایط عمرانی منطقه و اشتغال زایی از جمله مهمترین مزیت های اجرای طرح سیمره است.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین یادآور شد: ساخت سد سیمره و عقد قرارداد مطالعات باستان شناسی در محدوده این سد توسط آب و نیرو با پژوهشکده باستان شناسی موجب شناسایی و حفظ آثار باستانی این منطقه شد به گونه ای که اگر این سد ساخته نمی شد شاید تا سال ها این محوطه های باستانی مورد کاوش قرار نمی گرفت.
وی سپس گفت: در کنار سد و نیروگاه سیمره ، اجرای طرح نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایلام نیز با ظرفیت یک هزار مگاوات شامل یک مخزن در بالادست با سدی خاکی به ارتفاع 75 متر و مخزنی به حجم 5 میلیون متر مکعب نیز پیش بینی شده است.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران علاوه براین به بند تنظیمی سیمره که در 8 کیلومتری پایین دست این طرح ساخته خواهد شد، اشاره کرد و افزود: مطالعات مرحله اول بند تنظیمی سیمره از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 23 متر به پایان رسیده است.
مهندس رضازاده یادآورشد :حجم خاک ریزی بدنه این بند حدود یک میلیون متر مکعب و حجم مخزن ایجاد شده 20 میلیون متر مکعب خواهد بودکه هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه است.
وی در خاتمه گفت: تا کنون 570 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و برای اتمام طرح نیز با توجه به تملک اراضی و بند تنظیمی، به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
در ادامه این جلسه مهندس رهبری، مجری طرح سیمره، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره کلیه دست اندرکاران این طرح که جان خود را تقدیم کرده اند، گفت: آغاز آبگیری طرح سیمره، حاصل سال ها تلاش و زحمت کارگران و مهندسان کشور است که هم اکنون به مرحله ثمردهی نزدیک می شود.
مهندس رهبری یادآور شد: در دوران پیک کار حدود 2500 نفر در کارگاه سیمره مشغول فعالیت بودند و هم اکنون که طرح در مرحله آبگیری قرار دارد حدود 1500 نفر در این طرح مشغول به کار هستند که بالغ بر 75 درصد آنها را نیروهای بومی منطقه تشکیل می دهند.
وی همچنین به احجام عمده این طرح از جمله اجرای 9 کیلومتر تونل، بیش از 5 میلیون متر مکعب خاک برداری ، 1/1 میلیون متر مکعب خاک ریزی و 975 هزار متر مکعب خاک ریزی اشاره کرد .
مجری طرح سیمره در خصوص نکات اجرایی این طرح نیز گفت: اجرای عملیات بتن ریزی بدنه سد با تسمه و نقاله، ساخت مخزن ضربه گیر منحصر به فرد، طراحی تونل آب بر به صورت شیب دار، اجرای فیتیله های زهکش، حفاری 50 متری پی آبرفتی سد و استفاده از حداکثر توان داخلی در تولید تجهیزات سد و نیروگاه برق آبی، مستند سازی و انتقال کلیه تجارب این طرح بزرگ به مراکز علمی و اجرایی کشور همواره مدنظر بوده است.
ساختگاه سد 180 متری سیمره در فاصله تقریبی 700 کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و40 کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره در حال احداث است.







منبع خبر: روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عملیات اجرایی پروژه سد تاخیری کنترل سیلاب سعادت شهر امسال به پایان می رسد

عملیات اجرایی پروژه سد تاخیری کنترل سیلاب سعادت شهر امسال به پایان می رسد

عملیات اجرایی پروژه سد تاخیری کنترل سیلاب سعادت شهر
امسال به پایان می رسد




پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸:۳۴

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس گفت: در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی پروژه سد تاخیری کنترل سیلاب سعادت شهر تا پایان سال جاری به پایان می رسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس، سد تاخیری کنترل سیلاب شهر سعادت شهر با پیشرفت فیزیکی بیش از 54 درصد در 120 کیلومتری شمال شیراز و 10 کیلومتری سعادت شهر واقع بر روی رودخانه فصلی سرپنیران در محل تنگه سعادت شهر در دست احداث است.
مهندس حمیدرضا دهقانی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس، به اتفاق مهندس تاج گردون، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری فارس، و تنی چند از کارشناسان استانداری، شرکت آب منطقه ای فارس و پیمانکار و مشاور طرح از پروژه سد تاخیری کنترل سیلاب سعادت شهر بازدید کردند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس در این بازدید ضمن ابراز رضایت از وضعیت و میزان پیشرفت فیزیکی طرح اظهار داشت: این پروژه از پاییز سال 87 آغاز شده و تاکنون با صرف 23 میلیارد ریال هزینه بالغ بر 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم با تامین اعتبار به موقع به میزان 40 میلیارد ریال دیگر تا پایان سال جاری مراحل ساخت این سد به پایان برسد.
مهندس خاندشتی، مجری پروژه، نیز با اشاره به مشخصات این سد گفت: این سد از نوع خاکی همگن (GC)با طول تاج 760 متر، ارتفاع از بستر رودخانه 4/16 متر، دارای حجم مفید مخزن 7/5 میلیون مترمکعب است که در شرایط سیلاب حداکثر به 9 میلیون متر مکعب می رسد.
وی افزود: از اهداف عمده طرح می توان به کنترل سیلاب، تامین آب کشاورزی اراضی زیردست و اشتغال زایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی اشاره کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس و همراهان در ادامه ازشبکه آبرسانی دشت توابع ارسنجان نیز بازدید کردند.


منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای فارس
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مشکلات کشاورزان منطقه ایوشان خرم آباد بررسی شد

مشکلات کشاورزان منطقه ایوشان خرم آباد بررسی شد

مشکلات کشاورزان منطقه ایوشان خرم آباد بررسی شد

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷:۴۳

مشکلات کشاورزان منطقه سد مخزنی ایوشان خرم آباد در خصوص تأمین آب کشاورزی با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان و نماینده مردم خرم اباد در مجلس شورای اسلامی بررسی شد .

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای لرستان، در این نشست پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد زمین های پایین دست سد ایوشان که به صورت ثقلی می توانند آبیاری شوند، تأمین آب شوند .
سد ایوشان خرم آباد با هدف تأمین آب کشاورزی مطمئن برای اراضی دیم و پایاب دشت ایوشان به میزان حدود پنج هزار هکتار و تأمین کمبود آب شبکه احداث شده در دشت های چغلوندی با استفاده از آب برگشتی شبکه و تخصیص از آب تنظیمی احداث شده است.
عملیات آبگیری این سد امسال آغاز می شود.








منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاندار خوزستان: سد گتوند علیا باعث بالا رفتن کیفیت آب منطقه می شود

استاندار خوزستان: سد گتوند علیا باعث بالا رفتن کیفیت آب منطقه می شود

استاندار خوزستان: سد گتوند علیا باعث بالا رفتن کیفیت آب منطقه می شود

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳:۵۶

استاندار خوزستان و نماینده مردم شهرستان های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی به همراه تنی چند از مسئولان محلی از کارگاه سد و نیروگاه گتوند علیا بازدید کردند و در جریان روند عملیات اجرایی این طرح بزرگ قرار گرفتند.


به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران‏، این هیات را مهندس رضازاده مدیر عامل این شرکت، و مهندس شیبانی، مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا، همراهی کردند.
دکتر سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، در جریان بازدید از کارگاه سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: با سرعت عملی که طرح در یک سال گذشته پیدا کرده، ظرف ماه های آینده عملیات آبگیری این طرح بزرگ آغاز می شود.
وی افزود: تمام تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و در حال اجراست و این طرح به عنوان بلندترین سد خاکی کشور با ارتفاع 182 متر یکی از پروژه های بزرگ و از شاهکارهای مهندسی کشور و منطقه به شمار می رود .
استاندار خوزستان یادآور شد: این طرح با ابتکارات مهندسان کشور، جزو طرح های ماندگار و ارزشمندی است که برای نسل های آینده نیز قابل استفاده خواهد بود.
وی ضمن تقدیر از کلیه دست اندرکاران این طرح ملی که با تلاش قابل توجهی که در سال 89 داشتند باعث شدند که پروژه با سرعت بیشتری به پیش برود، در خصوص سازند گچساران نیز گفت: بحث وجود نمک در محدوده طرح، مسئله ای است که نه فقط برای مسئولان استان بلکه برای کلیه دست اندرکاران این طرح از ابتدا بسیار مهم بوده و در این راستا از نظرات کارشناسان مجرب داخلی و خارجی همچنین از فناوری های لازم استفاده شده که در حال حاضر اقدامات خوبی نیز صورت گرفته و این مسئله در حال اتمام است.
وی تصریح کرد: در این رابطه حتی اقدامات نظارتی و نکات احتیاطی بسیار ریز در نظرگرفته شده تا این طرح برای بیش از 100 سال آینده نیز با مشکل خاصی مواجه نشود.
دکتر حجازی خاطر نشان ساخت: دولت ضامن همه سرمایه گذاری های پایین دست این طرح و به فکر مردم منطقه است، در نتیجه دقت لازم را برای افزایش هر چه بیشتر ضریب اطمینان در نظر گرفته و می گیرد.
وی در ادامه گفت: بازدید امروز نشان داد که بی تردید این سد در همه زمینه ها دارای نکات مثبت زیادی است و عملیات اجرایی آن با کیفیت ، دقت و سرعت لازم در حال اجرا است.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سادات ابراهیمی، نماینده مردم شهرستان شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، نیز طی سخنانی اظهار داشت: احداث سد عظیم گتوند علیا از جمله افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که تا کنون در آن بیش از 1500 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: حجم آبی که در این سد قابل ذخیره خواهد بود 5 میلیارد متر مکعب برآورد شده و با تولید 2000 مگاوات برق قطعا در جهت رشد و توسعه بخش کشاورزی و صنعت استان خوزستان بالاخص شهرستان های شوشتر و گتوند موثر خواهد بود.
نماینده مردم شهرستان های شوشتر و گتوند یادآور شد: خوشبختانه این بازدید نشان دهنده رعایت کلیه اصول فنی و تخصصی توسط مسئولان طرح بود .
وی ضمن تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران این طرح ملی، خواستار اطلاع رسانی بیشتر در خصوص اقدامات صورت گرفته در این پروژه بزرگ عمرانی شد.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز در خاتمه این بازدید گفت: همان طور که اعلام شد در همه بخش های طرح گتوند کارها با برنامه ریزی، دقت و جدیت در حال پیگیری است و الزامات آبگیری این سد بزرگ نیز توسط کمیته آبگیری وزارت نیرو متشکل از متخصصان بخش های مختلف مورد تایید قرار گرفته است.
وی یادآور شد: برای آبگیری سد بزرگ گتوند علیا علاوه بر برنامه ریزی برای تامین نیازهای کشاورزی پایین دست، تولید بهینه انرژی برق آبی نیز باید مد نظر قرار بگیرد. در نتیجه آبگیری کامل سد گتوند علیا به صورت مرحله ای پیش بینی و برنامه ریزی شده است .
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران سپس به اعلام نگرانی برخی محافل در خصوص وجود سازند گچساران در مخزن سد گتوند اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بازدید از کارگاه طرح گتوند علیا همین مورد بود که با توجه به حساسیت های استاندار و نماینده محترم مردم، از نزدیک فعالیت های دست اندرکاران طرح را در این رابطه مشاهده کردند.
مهندس رضازاده خاطرنشان ساخت: ما با یک ضریب اطمینان بالاتر از حد لازم فعالیت های کنترلی را با ایجاد پوششی روی این سازند و نیز با پر نمودن حفره هایی که حتی فاصله زیادی هم از مخزن دارند، انجام می دهیم.
وی در ادامه افزود: همچنین دستگاه های ویژه ای نیز برای پایش کیفیت آب در طول دوران آبگیری در نظر گرفته شده تا با کنترل های لازم این سد بزرگ بدون مشکل خاصی آبگیری شود.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در خاتمه ضمن تقدیر از همراهی همه مسئولان استان خوزستان در اجرای این طرح بزرگ ملی، خواستار حمایت های بیشتر آنها در طول دوره آبگیری و بهره برداری از طرح سد و نیروگاه گتوند علیا شد.
طرح سد و نیروگاه گتوند علیا هم اکنون با 90 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی خود را طی می کند.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران‏
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیلاب در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی سد قیقاج آذربایجان غربی کنترل شد

سیلاب در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی سد قیقاج آذربایجان غربی کنترل شد

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷:۴۲

سیلاب در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی سد قیقاج
آذربایجان غربی کنترل شد

با احداث زهکش های سطحی توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، از وقوع سیلاب های سهمگین در محدوده شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد مخزنی قیقاج و شهرستان پلدشت جلوگیری شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، مهندس بهروز شقاقی، نماینده مجری طرح توسعه بهره برداری از رودخانه ارس در محدوه استان، با اعلام این خبر افزود: شبکه آبیاری و زهکشی سد مخزنی قیقاج با مساحت ناخالص 2600 هکتار مشتمل بر دو واحد عمرانی است و به دلیل وسعت بسیار زیاد اراضی حوضه آبریز بالا دست این شبکه، همواره در معرض تهدید وقوع سیلاب های سنگین و خسارتبار در مواقع بارندگی بوده است.
وی با اشاره به سیاست های این شرکت در راستای حفاظت از شبکه در مقابل سیلاب ها گفت: با احداث زهکش های حائل و جمع کننده در مسیر و مقطع عرضی مناسب، امسال حجم بسیار بالایی از سیلاب های بهاره کنترل شده و از آب گرفتگی منازل و اراضی روستاهای موجود در پایین دست و وارد شدن خسارت به سازه های احداث شده جلوگیری شد.
مهندس شقاقی با محتمل دانستن وقوع سیلاب های دیگر در روزها و ماه های آتی، به تلاش های این شرکت در جهت رفع موانع موجود در مسیر زهکش ها اشاره کرد و جلوگیری از بروز احتمالی خسارات جانی و مالی ناشی از آن را مورد تاکید قرار داد.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گنجینه آب خراسان شمالی گشایش یافت

گنجینه آب خراسان شمالی گشایش یافت

گنجینه آب خراسان شمالی گشایش یافت

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴:۲۵

مسوول گنجینه آب خراسان شمالی از گشایش این گنجینه همزمان با روز موزه و میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، بابک بهادری گفت: گنجینه آب خراسان شمالی به صورت مجازی در فضای جهانی وب گشایش یافته و از طریق پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای استان در دسترس عموم است.
او افزود: این گنجینه در شرایط کنونی شامل سه بخش "اشیاء و ابزار"، "بناها و سازه‌ها"، "منابع آب استان" و "اسناد و مدارک" است و مراحل آزمایشی و تکمیلی را می‌گذراند.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی چنین مجموعه ای یکی از ضرورت های حفاظت از فرهنگ غنی اقوام این خطه از ایران قبل و بعد از اسلام است، گفت: در دوران انفجار اطلاعات به سر می بریم و برای حفاظت از فرهنگ غنی ملت ایران در برابر سیل فرهنگ غربی، راه اندازی چنین مجموعه هایی می تواند بسیار کمک کند.
بهادری افزود: اهمیت و جایگاه آب در برپایی تمدن های خرد و کلان بشری در طی تاریخ بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل شناسایی و احیا و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی نحوه تامین و انتقال و استفاده کمی و کیفی آب می‌تواند گویای بخش های غنی از فرهنگ اقوام ایرانی باشد.
مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی و مسوول گنجنیه آب استان از اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان به خاطر همکاری در این زمینه تشکر کرد و گفت: این گنجینه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهیه شده است.










منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیشرفت 47 درصدی سامانه انحراف آب سد باراندوز ارومیه

پیشرفت 47 درصدی سامانه انحراف آب سد باراندوز ارومیه

پیشرفت 47 درصدی سامانه انحراف آب سد باراندوز ارومیه

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸:۳۹

سامانه انحراف آب سد باراندوز ارومیه 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 75 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، مهندس هوشمند، مدیر اجرایی سد باراندوز، گفت: ساخت این پروژه از اردیبهشت سال 88 شروع شده و شامل احداث دو رشته تونل انحراف آب به قطر تمام شده 5/3 متر و طول 1152 متر، فراز بند، سازه های ورودی و خروجی، جاده دسترسی به تاج سد و اتاقک شیر آلات است.
وی افزود: عملیات حفاری پرتال های ورودی و خروجی تونل ها به پایان رسیده و در حال حاضر پوشش بتنی تونل ها و تزریقات تحکیمی و تماسی در حال اجرا است .
وی اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، طی سال جاری عملیات لاینینگ تونل ها انجام و امکان برگزاری مناقصه بدنه سد فراهم خواهد شد.
هوشمند افزود: در صورت حل مشکلات موجود، عملیات بدنه سد و شبکه آبیاری و زهکشی باراندوز از طریق اعتبارات فاینانس کشور چین همزمان به پیمانکار واگذار خواهد شد .
وی هزینه های قابل پیش بینی برای احداث بدنه سد و تأسیسات وابسته و استملاک اراضی و اسکان مجدد روستائیان را 700 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در صورت تأمین به موقع اعتبارات مورد نیاز این سد تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.
ساختگاه سد مخزنی باراندوز در 32 کیلو متری جنوب غربی ارومیه قرار دارد . این سد از نوع خاکی با هسته رسی با طول تاج 422 متر و ارتفاع 60 متر خواهد بود.
سد باراندوز با حجم مفید 5/84 میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالانه 239 میلیون متر مکعب قادر خواهد بود کمبود آب کشاورزی 18230 هکتار از باغات موجود و 30 میلیون متر مکعب آب شرب شهر ارومیه برای سال 1400 را تأمین نماید.
تنظیم و کنترل جریان های نابهنگام و هدررونده، کنترل سیلاب ها و ایجاد تعادل و موازنه در آبخوان و جلوگیری از پیشروی و تداخل آب شور دریاچه ارومیه از جمله دیگر اهداف عمده این طرح ملی است.









منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
باید آب های کشور را به سرعت جمع آوری و مدیریت کنیم

باید آب های کشور را به سرعت جمع آوری و مدیریت کنیم

باید آب های کشور را به سرعت جمع آوری و مدیریت کنیم

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۳:۲۹

دکتر احمدی نژاد در مراسم بهره‌برداری از سد و سامانه انتقال آب کمال صالح در استان مرکزی، گفت: با توجه به اینکه کشور کم آبی هستیم، باید آب های کشور را به سرعت جمع آوری و مدیریت کنیم.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، با افتتاح این سد کیفیت آب شرب شهرهای اراک، شازند، هندو در و 40 روستای مسیر، بهبود قابل توجهی خواهد یافت.
سد سنگریزه ای کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سرشاخه های دز و در 74 کیلومتری جنوب غربی شهر اراک در استان مرکزی احداث شده است.
این سد که از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است، 80 متر ارتفاع دارد و حجم کل مخزن آن 110 میلیون مترمکعب است.
خط انتقال آب این سد 80 کیلومتر طول دارد و سالانه نزدیک به 65 میلیون مترمکعب آب را تنظیم می کند. سامانه انتقال آب این سد با سه مرحله پمپاژ آب به ارتفاع 440 متر و تصفیه خانه شهرستان اراک نیز 1600 لیتر ظرفیت خواهد داشت.
انتقال و تامین آب مورد نیاز شهر اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه در یک افق 20 ساله، تغذیه زیرزمینی اراضی مجاور و کنترل جریان های سطحی رودخانه های تیره و قلعه نو از جمله اهداف مهم اجرای این طرح است.
دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، پیش از ظهر امروز - پنج‎شنبه 29 اردیبشهت ماه - طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از سد و سامانه انتقال آب کمال صالح با تأکید بر لزوم ساختن کشور، گفت: همه ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات برای تحقق این آرزوی تاریخی فراهم است.
وی تکمیل زیرساخت‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اگر قرار باشد در جایی کاری انجام شود، نیازمند زیرساخت است؛ لذا تکمیل زیرساخت‌ها در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی دولت است.
وی در ادامه سخنان خود آب را یکی از بخش‌های مهم در تأسیسات زیربنایی عنوان کرد و با بیان اینکه ما جزو کشورهای کم‎آب هستیم، اظهار داشت: با توجه به کمبود آب، باید آب‌های کشور را به سرعت جمع‌آوری و مدیریت کنیم.
وی سپس گفت: با توجه به نیاز روزافزون به آب، ما باید شرایط انتقال آب و سدها را تکمیل کرده و مصرف آب در همه بخش‌ها را مدیریت کنیم.
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر چند کشور کم آبی هستیم، اما برای انجام امور و حفظ سرعت و پیشرفت، آب‌ کم نداریم، اظهار داشت: برای مثال استان یزد یکی از استان‌های کم آب کشورمان است؛ اما در طول چند سال گذشته در آنجا زندگی جاری بوده و با همان کمبود آب، بهترین محصولات کشاورزی به عمل می آید.
وی ادامه داد: این به خاطر مدیریت مصرف آب است. بنابراین ما نیز باید در سراسر کشور، مصرف آب را مدیریت کرده و از آب درست استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: برای استفاده از آب در بخش کشاورزی، در برنامه پنجم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته شده تا شرایط برای انتقال درست و مصرف آب مدیریت شود، ما نیز حمایت می‌کنیم و هر جا پول لازم باشد اختصاص می‌دهیم.
رئیس جمهور سپس گفت: باید ضمن سرعت بخشی به اجرای طرح های سد و شبکه، به مرحله ای برسیم که در پایان برنامه پنجم توسعه کشور، دیگر سد و شبکه مهمی برای اجرا نمانده باشد.
احمدی نژاد افزود: استفاده از شیوه های نوین آبیاری نیز ضروری است و دولت و مجلس نیز اعتبارات لازم را برای تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدها و نیز مدرن سازی کشاورزی در نظر گرفته اند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال یک و نیم میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی باید زیر آبیاری تحت فشار قرار گیرد، گفت: امیدواریم همه در هر جای ایران در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و مدیریت کنند و با طراحی درست سرعت ساختن کشورمان را بالا ببرند.
وی سپس با تشکر از وزارت نیرو و نیز قدردانی صمیمانه از مردم و روستاییان منطقه که در مراحل مختلف ساخت این طرح، همراهی و همکاری کردند، بر پرداخت سریع تر کلیه مطالبات قانونی مردم منطقه تأکید کرد.

وزیر نیرو: تا پایان امسال 13 سد افتتاح می شود

وزیر نیرو نیز در مراسم بهره برداری همزمان سد کمال صالح و آغاز آبگیری سد سیمره، گفت: تا پایان دولت دهم 400مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.
مجید نامجو افزود: این اقدام برگ زرینی در تاریخ دولت است.
وی اظهار داشت: آبگیری 14 سد امسال در کشور آغاز شده و 13 سد دیگر نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان داشت: میزان بارش در کشور تاکنون 179 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 14میلی متر مکعب کاهش داشته است.
وزیر نیرو افزود: با کاهش میزان بارندگی 28 درصد نیز کاهش در روان آب ها خواهیم داشت که با توجه به وضعیت سدسازی و ذخایر آب در پشت سدها، این میزان طوری مدیریت خواهد شد که در بخش کشاورزی و آب شرب دچار مشکل نشویم.












منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از کارکنان روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان تقدیر شد

از کارکنان روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان تقدیر شد

از کارکنان روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان تقدیر شد

پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲:۴۷

به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان از کارکنان روابط عمومی این شرکت قدردانی کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی، مهندس آقابیگی مدیر عامل این شرکت، طی یک نشست صمیمی با کارکنان روابط عمومی شرکت، ضمن تبریک این روز، از تلاش و پیگیری مستمر و صادقانه آنان در جهت اطلاع رسانی دقیق و سریع فعالیت های شرکت تشکر و قدردانی کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ارتباط صحیح و صادقانه با مخاطبان، نقطه اوج کار دستگاه های اجرایی است، گفت : حلقه اتصال دستگاه های اجرایی یا بهتر است بگوییم دولت با مردم، روابط عمومی ها هستند.
آقابیگی افزود: روابط عمومی ها در توفیق و کارآمد جلوه دادن دستگاه ها و نیز در ناکامی، آنها نقش تعیین کننده دارند.
وی با اشاره به تأثیر فراوان روابط عمومی در ارتباط دو سویه، گفت: ارائه گزارش های واقعی به مخاطبان بیرون سازمان و تجزیه و تحلیل بازخوردها، در بهبود روند کار بسیار موثر و موجب جلب اعتماد مخاطبان است و این همکاری دو سویه و شناخت نقاط ضعف و قوت، توسعه در امور را در بردارد.
وی تصریح کرد: دادن اطلاعات بر پایه واقعیات، شناساندن ظرفیت ها به مخاطبان و جلب مشارکت ذینفع های بیرونی؛ در واقع هنر روابط عمومی است .
آقابیگی سپس با اشاره به ارزش حیاتی آب و نیز نقش تعیین کننده کشاورزی استان گیلان در کشور گفت: موهبت های خدادادی در استان گیلان فراوان است و ما نیز شکرگزار آن هستیم، لذا باید با شناسایی همه ظرفیت ها و پتانسیل های استان و بهره برداری صحیح از آنها، موجبات توسعه پایدار را فراهم نمود.
وی افزود: در همین راستا شرکت آب منطقه ای گیلان موظف است تا پایان برنامه پنجم، 5 میلیارد مترمکعب آب را مهار و استحصال نماید و در اینجا نقش روابط عمومی در جلب نظر مردم و مشارکت آنان در این امر، بسیار مهم بوده و تأثیر بسزایی دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان آمادگی خود و معاونان شرکت را در زمینه هرگونه همکاری لازم با روابط عمومی در راستای پیشبرد اهداف شرکت که در نهایت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اعلام نمود.









منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:
آبگیری سد گتوند آغاز شده است


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: مجلس


هرچند نگرانیهایی پیرامون معدن نمک برای شروع آبگیری سد گتوند وجود داشت، اما با اعمال حفاظتهای لازم، آبگیری این سد بزرگ آغاز شده است.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: با وجود نگرانیهایی که پیرامون معدن نمکی در مخزن سد گتوند وجود داشت، آبگیری این سد با لحاظ شرایط مذکور به آرامی آغاز شده است.
محمد سادات ابراهیمی افزود: سد گتوند که در طول سالهای گذشته با هزینه های میلیاردی مراحل فیزیکی خود را به اتمام رسانده است، وظیفه آبرسانی به مناطق زیادی را به عهده دارد که در صورت آبگیری به موقع، بخش کشاورزی نیز از آن منتفع خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با اختصاص بودجه های مناسب در طول سالهای 88، 89 و 90، آبگیری از این سد آغاز شد و انتظار می رود با رفع نگرانیهای موجود درباره رگه های معدن نمکی بهره برداری از این سد به مرحله نهایی خود نزدیک شود.

نگرانی از شوری آب کارون وجود دارد
نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند استاندار استان خوزستان به همراه کارشناسان زیرمجموعه از برداشتن به موقع معدن نمکی و رگه های آن در مخزن خبر داده اند، اما هنوز نگرانی از شوری آب کارون وجود دارد.
سادات ابراهیمی تصریح کرد: وجود کوههای نمک در سر راه مخزن این سد، یکی از نگرانیهای مهم فعالان حوزه محیط زیست است که به نمایندگان مجلس نیز منتقل شده است.
وی اظهار امیدواری کرد، مراحل برداشت معادن نمک از مخزن این سد هرچه سریعتر انجام شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بلندترین سد بتنی کشور به بهره برداری می رسد


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: صنایع و توسعه روستایی


سد کارون 4 بلندترین سد بتونی کشور، روز پنج شنبه (16 تیرماه 90) با حضور مقامهای عالی کشور به بهره برداری می رسد.


به گزارش ایانا از پایگاه خبری وزارت نیرو، "سد کارون 4" بلندترین سد بتنی کشور با ارتفاع 230 متر است که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد.
آبگیری این سد در پنجم فروردین 89 به دست رییس جمهوری انجام شد.
سد کارون 4 شامل چهار واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 250 مگاوات است. حجم مخزن این سد 2/2 میلیارد مترمکعب آب است که در زمان کنونی 100 درصد حجم مخزن پر است.
این سد بالادست ترین سدی است که بر روی رودخانه کارون ساخته شده و در پایین دست آن سدهای کارون 3، کارون 1 و مسجد سلیمان در دست بهره برداری هستند.
به این ترتیب با بهره برداری از این سد، از حداکثر پتانسیل برقابی این رودخانه عظیم که پرآبترین رودخانه ایران است، استفاده می شود.
گفتنی است، در تمام مراحل ساخت این سد، از کمترین توان خارجی بهره گرفته شده و از این رو سد کارون 4 لقب بومی ترین سد کشور را گرفته است./
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:

احداث افزون بر 8/1 میلیون هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: صنایع و توسعه روستایی


تا پایان سال گذشته، در سطح یک میلیون و 803 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها و رژیم طبیعی رودخانه ها، شبکه اصلی آبیاری و زهکشی احداث شده است.


به گزارش ایانا از پایگاه خبری وزارت نیرو، هم اکنون عملیات احداث شبکه اصلی آبیاری و زهکشی در سطح 269 هزار هکتار از اراضی نیز در حال احداث است.
بر اساس این گزارش، عملیات مطالعه برای احداث شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی در سطح یک میلیون و 842 هزار هکتار نیز در حال انجام است که از این میزان، کار مطالعه 901 هزار هکتار به پایان رسیده و آماده اجرا است.
احداث شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سدها ازجمله برنامه های اولویت دار وزارت نیرو در سال جهاد اقتصادی محسوب می شود و قرار است امسال این عملیات در سطح 208 هزار هکتار به بهره برداری برسد./


کد خبر: D-900501-02
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سازمان آب، سازه آبي هخامنشي« برد بريده» را ويران کرد

سازمان آب، سازه آبي هخامنشي« برد بريده» را ويران کرد


سازمان آب، سازه آبي هخامنشي « برد بريده» را ويران کرد










سازه آبي «برد بريده» که قدمت آن به دوره هخامنشي مي رسيد، به دنبال اقدامات پيمانکار خط جديد آب رساني شيراز از سد درود زن براي هميشه با خاک يکسان شد. اين شرکت، بدون در نظر گرفتن قوانين و مقررات آثار ثبت شده، براي آب رساني به منطقه، لوله آب را درست از بخش جنوبي اين سازه باستاني عبور داده و آن را براي هميشه از ميراث کشور حذف کرد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ سازه آبي تاريخي برد بريده واقع در محوطه سد درود زن استان فارس، يکي از بي‌نظيرترين سازه‌هاي آبي بازمانده از دوران هخامنشيان که در فاصله حدود 100 کيلومتري شمال شرقي شهر شيراز و 60 کيلومتري شمال شرقي تخت‌جمشيد قرار دارد، براي هميشه بر اثر اقدامات سازمان آب فارس نابود شد.


سازمان آب، بدون هيچ گونه هراسي از سازمان ميراث فرهنگي براي پاک سازي محل رفت و آمد ماشين آلات و همچنين حفرترانشه براي لوله گذاري بخشهايي از تخت سنگ هاي برد بريده واقع در سطح زمين و کل سازه زيرين بخش جنوبي برد بريده را تخريب و جا به جا کرد.



بر اساس گفته کارشناسان ميراث، اين سازه جزو سازه هاي آبي هخامنشي در منطقه درودزن بود که زير پوشش سازمان ميراث فرهنگي قرار دارند و نگهبانان آثار تاريخي موظف هستند که به طور مرتب به اين سازه هاي آبي سر بزنند.



مازيار کاظمي، مدير سابق مجموعه تخت جمشيد با اعلام اين خبر، به chn گفت:« اقدامات سازمان آب باعث شد که ايران يکي از بي نظيرترين سازه هاي آبي هخامنشي را براي هميشه از دست بدهد درحالي که اين سازه آبي جزو سازه هاي آبي حفاظت شده بود.»


به گفته اين کارشناس مرمت، نخستين بار، کارل برگنر معمار آلماني در سال1314 هجري شمسي از اين اثر بازديد و گزارشي همراه با عکس و تصوير و نقشه تهيه و دو سال بعد در مجله ‌AMI به زبان آلماني منتشر کرد. در سال 1345 يک گروه25 نفره باستان شناس به سرپرستي دکتر موري نيکُل با حفر ترانشه باستان شناسي مطالعات دقيق باستان شناسي روي آن انجام دادند و به اين نتيجه رسيدن که اين سازه هخامنشي بخشي از يک پل و فراز راه واقع در يک جاده مهم منتهي به تخت جمشيد بوده و از اهميت زيادي برخوردار بوده است.بعد از وي ويليام سامنرنظرات برگنر و نيکل را تحليل کرد و خود نظريه اي شامل مجموعه نظرات آن دو ارائه کرد.


کاظمي با تاکيد بر اهميت اين سازه آبي و اينکه تحت نظارت سازمان ميراث بوده است، گفت:«وجود سازه‌هاي آبي دوران هخامنشي در اطراف مجموعه تخت‌جمشيد و پاسارگاد نشان از فن‌آوري ساخت اينگونه سازه در اين عصر است و بايد براي حفاظت از آن ها از به صورت ملي اقدام کرد.»

مطالعات و بررسي هاي کارشناسان ميراث گوياي آن است که سازه‌هاي آبي به ما نشان مي دهند که چگونه در عصر هخامنشيان بندهاي تنظيمي آب، جهت استفاده بهينه از آب رودخانه و انتقال آن به دوردستها، استفاده مي‌شده است.



منبع: خبرگزاري ميراث فرهنگي
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در آمل افتتاح شد

مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در آمل افتتاح شد


مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در آمل افتتاح شد



آمل - خبرگزاری مهر: مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در بخش امامزاده عبدالله (ع) آمل با حضور استاندار مازندران افتتاح شد. به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا مازندران غروب چهارشنبه در این مراسم گفت: مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در روستای اسکو محله آمل با 14 میلیارد ریال اعتبار از سوی بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران افتتاح شد.
سرهنگ سعید رنجبر افزود: برای اجرای طرح آبرسانی به روستای اسکو محله آمل، 35 کیلومتر لوله گذاری انتقال آب انجام شد.
وی افزود: زمین هزار و 300 متری ساخت مخزن انتقال آب که در منطقه بالادست روستای اسکو محله واقع شده، توسط یکی از اهالی روستا اهداء شد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران ادامه داد: با بهره برداری از طرح انتقال آب به روستای اسکو محله بخش امامزاده عبدالله آمل هزار و231 خانوار با بیش از چهارهزار و200 نفر ازمزایای آب آشامیدنی سالم بهرمند شدند.
رنجبر ادامه داد: طرح توسعه انتقال آب از این مجتمع به روستاهای سهری، اپند و کاسمده با تامین اعتبار از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان آمل و سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران انجام خواهد شد.





۱۳۹۰/۰۷/۰۶

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وجود استخر و سونا در خانه‌ها با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری ندارد

وجود استخر و سونا در خانه‌ها با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری ندارد


وجود استخر و سونا در خانه‌ها با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری ندارد


یک کارشناس تأسیسات آبی با هشدار نسبت به وضعیت نامطلوب سفره های آب زیرزمینی گفت: با توجه به کمبود منابع تامین آب در تهران وجود استخر، سونا و جکوزی که امروز یکی از مصادیق لوکس و کامل بودن بناها در پایتخت است و حجم زیادی از منابع آب را هدر می دهند برای شرایط آب و هوایی ایران غیر ضروری است. بهرنگ ساکی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برداشت غیر مجاز آب، یکی از مشکلات قدیمی طبیعت ما است و امروزه اینگونه برداشت ها تا جایی پیش رفته است که دشتهای کشور دچار بحران شده و نشست کرده اند.
وی عوارض و خسارت های ناشی از برداشت سفره های آب زیرزمینی را بسیار بیشتر از مزایای آن عنوان کرد و ادامه داد: باید با تصویب قوانین همسو با منابع ارزشمند کشوردر جهت حفظ و احیای آنها تلاش کنیم نه اینکه با تصویب طرح هایی که فقط سود جویی اشخاص در آن مد نظر است دست به تخریب هر چه سریعتر منابع ملی زد.
ساکی با اشاره به کمبود منابع تامین آب در تهران وجود استخر، سونا و جکوزی را که امروز یکی از مصادیق لوکس وکامل بودن بناها در پایتخت هستند و حجم زیادی از منابع آب را هدر می دهند برای شرایط آب و هوایی ایران غیر ضروری عنوان کرد.
به اعتقاد وی، این امکانات برای کشورهای اروپایی که میزان بارندگی در آنجا زیاد و تابش آفتاب کم است ضروری است و در ایران نحوه انتخاب و به کارگیری چنین امکاناتی بایستی متناسب با شرایط آب وهوایی منطقه، سطح دسترسی به منابع آبی و رعایت چارچوبهای مدون الگوی مصرف آب در هر منطقه باشد.





۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زاینده رود جاری می‌شود

زاینده رود جاری می‌شود

زاینده رود جاری می‌شود

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: زاینده رود در اواسط آبان ماه سال جاری جهت کشت پاییزه و جاری شدن در رودخانه باز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی طرفه افزود: با توجه به خشکسالیهای شدید سه سال گذشته و کاهش 34 درصدی میزان بارندگی و میزان ورودی آب به سد زاینده رود در سال جاری، اهداف تأمین آب در بخشهای شرب، صنعت، باغات و حفظ ذخیره جهت تخصیص آب کشت پاییزه بر اساس برنامه تصویبی در حوضه زاینده رود مدیریت شد.​
وی در ادامه اظهار داشت: کل میزان ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی 90-89 حدود 900 میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با میانگین درازمدت نزدیک به 37 کاهش داشته اما با این وجود تأمین آب 40 شهر و 200 روستای استان اصفهان به صورت کامل انجام شد و آبرسانی به شهرستانهای کاشان، شهرهای استان یزد، صنایع بزرگ و استراتژیک و باغات غرب اصفهان با مقداری کاهش طبق برنامه مدیریت شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: در هر صورت با در نظر گرفتن حقوق کشاورزان، ذخیره سد زاینده رود جهت شروع کشت غله پاییزه کشاورزان شرق اصفهان نیز حفظ گردیده است.
به گزارش مهر، میزان بارندگی در سرشاخه های زاینده رود(چلگرد) در سال آبی 90-89 معادل 981 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 24 درصد و در مقایسهبا میانگین درازمدت 32 درصد کاهش داشته و ذخیره سد زاینده رود با 48 درصد کاهش نسبت به میانگین دراز مدت، در پایان سال آبی 90-89 معادل 444 میلیون مترمکعب است.




۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
83.3 درصد خاک زنجان درحوزه رودخانه قزل اوزن قرار دارد

83.3 درصد خاک زنجان درحوزه رودخانه قزل اوزن قرار دارد

83.3 درصد خاک زنجان درحوزه رودخانه قزل اوزن قرار دارد

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تشریح سیمای کلی منابع استان زنجان گفت: 83.3 درصد خاک استان درحوزه رودخانه قزل اوزن و 14.7 درصد در دریاچه نمک (حوزه مرکزی) و دو درصد آن در حوزه دریاچه ارومیه واقع شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر فهیمی در چهارمین کارگاه آموزشی مهندسی رودخانه - جایکا در زنجان افزود: تولیدی آب حوزه مرکزی، 313.9 میلیون مترمکعب، مصرف حوزه 117.8 میلیون مترمکعب و خروجی آب تولیدی استان 196 میلیون مترمکعب و از آب سطحی در دسترس حوزه فقط 38 درصد آن مصرف می شود و برنامه این شرکت جهت استفاده از پتانسیل 196 میلیون مترمکعب خروجی از استان است.
وی ادامه داد: بیلان آب سطحی حوزه قزل اوزن را دو میلیارد و900 میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: تولیدی حوزه دو میلیارد و 64 میلیون مترمکعب، مصرف حوزه یک میلیارد و 39 میلیون متر مکعب و خروجی از آب تولیدی استان یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب و خروجی ترانزیت دو میلیارد و 90 میلیون متر مکعب و مجموع خروجی از استان در ایستگاه گیلوان شهرستان طارم سه میلیارد و 34 میلیون مترمکعب است.
وی در خصوص بیلان آب زیر زمینی استان زنجان گفت: تغذیه سالانه 921 میلیون متر مکعب ، حجم مخزن هشت میلیار و 200 میلیون متر مکعب تخلیه سالانه یک میلیار و 23 میلیون متر مکعب و کسری مخزن سالانه 309 میلیون متر مکعب است برای حفظ کمی و کیفی سفره آب زیر زمینی و افزایش راندمان بهره برداری های موجود ناگزیز به استحصال و تنظیم توان آبهای استان هستیم .

فهیمی افزود: استان زنجان به لحاظ پتانسیل منابع خاک مناسب و با توجه به نزدیکی به تهران و مراکز مصرف و موقعیت ویژه حمل و نقل، مستعد توسعه آب و خاک است و با عنایت به مساحت اراضی کشاورزی آبی استان جهت دستیابی به استفاده عادلانه از پتانسیل مطابق نرم کشوری حداقل اراضی آب استا ن باید به 400 هزار هکتار ارتقاء یابد .




۱۳۹۰/۰۷/۰5

منبع : خبرگزاری مهر
 

Similar threads

بالا