خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حوضه مرزی غرب پربارش ترین حوضه فرعی کشور در هفته گذشته

حوضه مرزی غرب پربارش ترین حوضه فرعی کشور در هفته گذشته




با 20 میلی متر بارش لقب گرفت؛


حوضه مرزی غرب پربارش ترین حوضه فرعی کشور در هفته گذشته

حوضه مرزی غرب بیشترین میزان بارش را در میان حوضه های آبریز 30 گانه فرعی کشور در هفته گذشته به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حوضه مرزی غرب با بارش 20 میلی متری در هفته گذشته در جایگاه نخست حوضه های فرعی پربارش در کشور قرار گرفت.
با بارش های هفته گذشته در حوضه مرزی غرب حجم بارش های این حوضه فرعی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 89) تاکنون به 320 میلی متر رسید.
حوضه فرعی ارومیه نیز در هفته گذشته شاهد 18 میلی متر بارش باران بود.
این میزان بارندگی ارومیه را پس از حوضه مرزی غرب در جایگاه دوم حوضه های فرعی پربارش کشور قرار داد.
با این میزان بارش، حجم بارندگی های حوضه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 254 میلی متر رسید.
بر اساس این گزارش، حوضه فرعی تالش و بندر انزلی از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون با ثبت 604 میلی متر بیشترین بارش را در میان حوضه های آبریز 30 گانه فرعی کشور به خود اختصاص داده است.
این حوضه در هفته گذشته نزدیک به هفت میلی متر بارش را ثبت کرد. همچنین حوضه آبریز فرعی سفیدرود و هراز نیز با سه میلی متر بارش در هفته گذشته و مجموع بارش 484 میلی متر از ابتدای مهرماه 89 تاکنون در جایگاه بعدی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، 11 حوضه فرعی در کشور در هفته گذشته بدون بارش در مقایسه با هفته پیش از آن ثبت شدند.
گزارش بارش ها در حوضه های فرعی کشور همچنین نشان می دهد دریاچه بختگان و مهارلو با 310 میلی متر بارش بیشترین بارندگی را در حوضه اصلی مرکزی به خود اختصاص داده است.
حوضه فرعی کرخه 277 میلی متر و جراحی نیز 285 میلی متر بارش باران را از ابتدای سال آبی تاکنون تجربه کرده اند.
در حوضه های فرعی دریاچه نمک، گاوخونی و هامون در حوضه آبریز مرکزی نیز به ترتیب 192، 150 و 142 میلی متر بارندگی از ابتدای مهرماه 89 تاکنون صورت گرفته است.
در زمان حاضر حوضه آبریز فرعی سیاهکوه با ثبت 40 میلی متر بارش، عنوان کم بارش ترین حوضه فرعی کشور را به خود اختصاص داده است.

20 ارديبهشت 1390 ساعت 15:50
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گیلان پربارش ترین استان کشور

گیلان پربارش ترین استان کشور




از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شد؛


گیلان پربارش ترین استان کشور




استان گیلان به عنوان پربارش ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده است.
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، استان گیلان با ثبت 515 میلی متر پربارش ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده است.
این استان در هفته گذشته شاهد پنج میلی متر بارش بود.
براساس این گزارش، استان های آذربایجان غربی و خراسان شمالی با بارش 37 میلی متری در هفته گذشته در میان 31 استان کشور رتبه نخست را به لحاظ حجم بارش کسب کردند.
با این میزان بارش، حجم بارندگی های ثبت شده در این دو استان از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون به ترتیب 273 و 199 میلی متر گزارش شد.
این میزان بارش در استان آذربایجان غربی و خراسان شمالی در مقایسه با دوره درازمدت 43 ساله به ترتیب هفت و 13 درصد کاهش نشان می دهد.
گزارش بارش های کشور در هفته گذشته نشان می دهد که استان همدان با 28 میلی متر و هرمزگان با 26 میلی متر بارش در جایگاه های بعدی استان های پربارش قرار گرفتند.
بارش های استان های همدان و هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ترتیب 283 و 165 میلی متر ثبت شده است.
همچنین در هفته گذشته آسمان شش استان کشور شامل کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، بوشهر، خراسان جنوبی و سمنان بدون بارش گزارش شده است.
حجم بارش این استان ها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا مدت مورد بررسی به ترتیب 123، 475، 61، 208، 86 و 85 میلی متر ثبت شده است.
استان کهگیلویه و بویر احمد با ثبت 475 میلی متر بارش همچنان در جایگاه دوم استان های پرباران کشور در سال آبی جاری قرار دارد.
پس از این استان نیز مازندران با یک میلی متر بارش در هفته گذشته و ثبت 467 میلی متر بارش باران در سال آبی جاری در جایگاه سومین استان پربارش کشور جای گرفت.
همچنين از ابتداي سال آبی جاری تاکنون قزوین 267 میلی متر، لرستان 327 ميلي متر، چهارمحال و بختیاری 454 میلی متر و اصفهان 113 میلی متر بارش را به خود اختصاص دادند.
گزارش بارش های کشور نشان می دهد: در هفته گذشته در استان قزوین شش میلی متر، لرستان هشت میلی متر، چهارمحال و بختیاری 10 میلی متر و اصفهان نیز سه میلی متر بارش ثبت شده است.
گزارش بارندگي استان های كشور همچنین نشان مي دهد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون استان های آذربایجان شرقی و اردبیل به ترتیب 179 و 124 ميلي متر بارش را تجربه كرده اند.
استان های سمنان، زنجان، کرمانشاه، گلستان و قم نیز در سال آبی جاری به ترتیب 85، 181، 281، 260 و 98 میلی متر بارندگی داشته اند.
از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کمترین میزان بارش در میان 31 استان کشور به استان های یزد و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 61 و 71 میلی متر بارش اختصاص دارد.


20 ارديبهشت 1390 ساعت 13:39
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تفکیک بیش از 62 هزار دستگاه کنتور آب در کشور

تفکیک بیش از 62 هزار دستگاه کنتور آب در کشور




پارسال صورت گرفت؛
تفکیک بیش از 62 هزار دستگاه کنتور آب در کشور




مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو از تفکیک بیش از 62 هزار دستگاه کنتور آب در سال گذشته خبر داد.
مهندس "علی اکبر قبادی" امروز (سه شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، اظهار داشت: با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها، در سال 89 نزدیک به 62 هزار و 644 فقره تفکیک و جداسازی کنتور آب صورت گرفته است.
به گفته وی، با مطرح شدن هدفمندی یارانه ها در کشور استقبال مردم برای تفکیک کنتورها در سه ماهه پایانی سال افزون تر شد.
قبادی با تشریح عملکرد و نیز برنامه های وزارت نیرو در تفکیک کنتورهای آب، گفت: می بایست تا پایان دولت دهم در مجموع 574 هزار دستگاه کنتور در کشور ازجمله بیش از 362 هزار دستگاه کنتور مشترکان استان تهران جداسازی شود.
قبادی همچنین خاطر نشان کرد: تفکیک کنتورها بر اساس درخواست مشترکان و مردم اجرا می شود و به همین دلیل تا پیش از اجرای قانون هدفمندی تقاضا بسیار پایین بود.
وی با اشاره به افزایش تقاضا برای تفکیک و جداسازی کنتورهای آب در ماه های پایانی سال 89، عملکرد شرکت آب و فاضلاب شیراز را در سال گذشته مطلوب توصیف کرد و گفت: بر اساس پیش بینی ها باید نزدیک به سه هزار و 300 دستگاه فقره تفکیک در شیراز صورت می گرفت که با افزایش دو برابری به رقم هفت هزار و 809 فقره رسید.
قبادی ادامه داد: این عملکرد نشان می دهد که در سایر استان ها نیز می توان شتاب بیشتری به کارها داد و با قدرت عمل کرد.
قبادی مشکل تاسیسات درون ساختمان را یکی از موانع کنونی در راه جداسازی کنتورهای آب ذکر کرد و گفت: با وجود چنین مشکلی سرعت تفکیک کنتورها در کشور بهتر شده است.
قبادی با اشاره به اینکه تا پیش از این تصور می شد تعداد واحدهای تشکیل دهنده ساختمان ها در کشور بیش از پنج واحد است، بیان کرد: آمارها نشان می دهد ساختمان های دو واحدی و سه واحدی به ترتیب با 52 و 19 درصد بیشترین حجم واحدهای ساختمانی را در کشور به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: بر این اساس به نظر می رسد اجرای جداسازی کنتورهای آب در کشور شتاب و رشد بیشتری داشته باشد.
قبادی البته این میزان را در تهران متفاوت خواند و افزود: آمار تعداد واحدهای هر ساختمان در شهر تهران با توجه به رشد و توسعه فزاینده شهری در آن بالاتر از متوسط کشوری است.
مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو تفکیک کنتورهای آب را در کاهش مصرف موثر دانست و گفت: به طور قطع این عمل سبب کاهش مصرف آب در کشور به ویژه در سطح کلانشهرها خواهد شد.
به گفته قبادی، این مسئله در شهرها و در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود.


20 ارديبهشت 1390 ساعت 11:35
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سومین کنفرانس بین المللی مدیریت رودخانه ها در قرن بیست و یکم برگزار می شود

سومین کنفرانس بین المللی مدیریت رودخانه ها در قرن بیست و یکم برگزار می شود


سومین کنفرانس بین المللی مدیریت رودخانه ها
در قرن بیست و یکم برگزار می شود


سومین کنفرانس بین المللی مدیریت رودخانه ها در قرن بیست و یکم با موضوع:"راه حل های باثبات برای بحران های جهانی سیلاب، آلودگی و کمبود آب"، در روزهای 15 تا 18 آذرماه امسال در مالزی برگزار می شود.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، مرکز تحقیقات مهندسی رودخانه و زهکشی شهری(REDAC) دانشگاه ساینس مالزی (University Sains Malaysia)برگزار کننده این کنفرانس بین المللی است.
مدیریت به هم پیوسته سیلاب و آب باران؛ احیای رودخانه و کنترل کیفیت آب؛ مشکلات کمبود آب و ارزیابی آنها؛ تغییر اقلیم و اثرات نامطلوب گرم شدن جهان و قانون گذاری و سیاست ها، مهم ترین موضوع های مورد بحث در این کنفرانس هستند.
آخرین مهلت ارسال مقاله به این کنفرانس، 1 ژوئن 2011 (11 خرداد 1390) است.



1305090827orig.jpg


چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عملیات اجرایی شبکه آبیاری هفت هزار هکتار از اراضی ساحل راست رودخانه تالار قائم شهر آغاز شد

عملیات اجرایی شبکه آبیاری هفت هزار هکتار از اراضی ساحل راست رودخانه تالار قائم شهر آغاز شد

عملیات اجرایی شبکه آبیاری هفت هزار هکتار از اراضی ساحل راست رودخانه تالار قائم شهر آغاز شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران در مراسم آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری هفت هزار هکتار از اراضی ساحل راست رودخانه تالار قائم شهر گفت: با اجرای این طرح، مشکل کمبود آب هفت هزار هکتار از اراضی منطقه که با کمبود آب مواجه هستند، برطرف خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، مهندس مختاری با اشاره به اهمیت این طرح در تأمین و توزیع آب مورد نیاز اراضی شهرهای قائم شهر، کیاکلا و بهنمیر گفت: در این طرح علاوه بر اصلاح و بهسازی 5/8 کیلومتر کانال سنتی، حدود 11 کیلومتر کانال مدرن با ظرفیت 8 متر مکعب در ثانیه که آب آن از محل سد البرز و آب بهنگام رودخانه تالار تأمین می شود، احداث خواهد شد.
وی با اشاره به ویژگی های این طرح از جمله احداث 137 دستگاه ابنیه فنی در مسیر طرح، مدت زمان اجرای آن را 18 ماه و سرمایه گذاری مورد نیاز را حدود 95 میلیارد ریال اعلام کرد.
مختاری افزود: 75 درصد این رقم از محل تسهیلات بانک جهانی و 25 درصد آن از اعتبارات عمرانی شرکت آب منطقه ای مازندران تأمین می شود.



1305095776orig.jpg

چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرکت آب منطقه ای گیلان خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده های دعاوی آب شد

شرکت آب منطقه ای گیلان خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده های دعاوی آب شد

شرکت آب منطقه ای گیلان خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده های دعاوی آب شد



اولین نشست کمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی گیلان در خصوص حفاظت، تملک و احیای آب بندان های استان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، این نشست با حضور نمایندگانی از دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان، در شرکت آب منطقه ای گیلان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهندس آقابیگی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان، در ارتباط با تاریخچه، اهداف، برنامه های در دست اجرای این شرکت و نیز چشم انداز بیست ساله توسعه در بخش مدیریت منابع آب گیلان توضیحاتی داد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه بیست ساله توسعه کشور باید سالانه پنج میلیارد متر مکعب آب در استان گیلان مهار شود، گفت: در حال حاضر به دلیل تغییرات آب و هوایی، رودخانه سفیدرود با کاهش آبدهی روبرو شده و احیا و لایروبی آب بندان ها که پیش از احداث سد سفیدرود از اهمیت بسزایی در آبیاری مزارع گیلان برخوردار بوده، به عنوان یک منبع آب از ضروریات این استان است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: با وجود سد مخزنی سفیدرود و نیز سه سد در دست ساخت شهربیجار، پلرود و شفارود، در جهت مرتفع نمودن نیاز آبی گیلان و بر اساس مصوبه دور سوم سفر هیأت محترم دولت به این استان، شرکت آب منطقه ای گیلان الزام دارد تا ضمن پیگیری مطالعات و ساخت سدهای لاستیکی، طی دو سال، لایروبی و احیای هشت هزار هکتار آب بندان در سطح استان را به پایان برساند.
آقابیگی سپس با درخواست تسریع در امر رسیدگی به پرونده های دعاوی طرح شده، خواستار تشکیل شعب ویژه آب در دادگستری های استان گفت: ضمن قدردانی از تلاش قضات محترم در دادگستری، به لحاظ ضرورت موضوع و حفظ حقوق بیت المال و در راستای توسعه پایدار کشاورزی و محیط زیست، لازم است تا رسیدگی به پرونده های مربوط به آب بندان هایی که در سطح استان مورد تجاوز و تصرف و حتی تغییر کاربری قرار گرفته، توسط شعبه های ویژه آب و خارج از نوبت رسیدگی شده تا آب بندان ها به حالت اولیه خود بازگردند.



1305095776orig.jpg




1305095776orig.jpg




چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان​

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معاون هماهنگی حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد

معاون هماهنگی حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد

معاون هماهنگی حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد

مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در حکمی، مهندس نادعلی حاجیلری را به عنوان معاون هماهنگی حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب کرد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، در حکم مهندس محمد حاج رسولیها خطاب به مهندس حاجیلری آمده است:" نظر به مراتب تعهد، شایستگی و تجارب ارزنده جناب عالی به موجب این حکم به عنوان معاون هماهنگی حوضه‌های آبریز شرکت مدیریت منابع ایران منصوب می شوید.
انتظار می‌رود با بهره‌گیری گسترده از همکاری کارشناسان، همفکری صاحب‌نظران و مشارکت مدیران عامل شرکت‌های تابعه و سایر مدیران صنعت آب کشور، در انجام شرح وظایف و همچنین برنامه‌ریزی جهت تحقق بند «الف» ماده (140) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور مبنی بر اجرای نظام مدیریتی آب کشور جهت انجام مدیریت جامع (به هم پیوسته) و توسعه پایدار منابع آب کشور و دیگر وظایف محوله اهتمام نمایید.
توفیق روزافزون شما را در راه خدمت به میهن اسلامی از درگاه خداوند متعال خواستارم. "
حاجیلری پیش از این در سمت هایی چون: مدیر کل اداره آب استان گلستان و نیز مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان( از دی ماه 1384 تا تیرماه 1389) فعالیت کرده است.



1305095776orig.jpg


چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰​
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تشکیل کارگروه های تخصصی در دومین روز گردهمایی شرکت های آب منطقه ای کشور

تشکیل کارگروه های تخصصی در دومین روز گردهمایی شرکت های آب منطقه ای کشور

تشکیل کارگروه های تخصصی در دومین روز گردهمایی شرکت های آب منطقه ای کشور

در دومین روز از گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای در اهواز، کارگروه های فنی - تخصصی تشکیل جلسه دادند.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، در دومین روز از برگزاری گردهمایی مسئولان فنی شرکت های آب منطقه ای کشور، هشت کارگروه فنی - تخصصی، همزمان در سالن های مجزا تشکیل جلسه دادند.
جلسات این کارگروه ها که هر کدام از آنها 15 تا 20 نفر عضو دارد، هم اکنون در تالار اجتماعات سازمان آب و برق خوزستان در حال برگزاری است و تا عصر امروز ادامه دارد.
در این کارگروه ها مباحث فنی همچون: برنامه ریزی منابع آب، سازه و بدنه سد، سازه های هیدرولیک، هیدرومکانیکال و تجهیزات نیروگاهی، زمین شناسی، شبکه های آبیاری و زهکشی، مهندسی رودخانه، آبرسانی و ... مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
مباحث طرح شده در کارگروه های فنی - تخصصی در مراسم اختتامیه این گردهمایی که ساعت 17 امروز چهارشنبه برگزار می شود، جمع بندی و پس از آن نهایی خواهد شد.
فردا قرار است مدیران عامل، معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای، از سدهای شهید عباسپور، دز، کارون 3 و گتوند علیا در استان خوزستان بازدید کنند.
نخستین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان و همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران، از 20 تا 22 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار می شود.



1305095776orig.jpg



1305095776orig.jpg






چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش 261 میلیون مترمکعبی حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان

افزایش 261 میلیون مترمکعبی حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان




در هفته گذشته ثبت شد؛


افزایش 261 میلیون مترمکعبی حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان




حجم آب موجود در مخازن سدهای استان خوزستان در پایان هفته گذشته و در مقایسه با هفته پیش از آن نزدیک به 261 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نزدیک به چهار درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته افزایش یافت و به 13 میلیارد و 54 میلیون مترمکعب رسید.
این میزان در سال گذشته 12 میلیارد و 516 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.
بر اساس این گزارش، حجم آب ورودی به مخازن سدهای این استان در زمان کنونی به 10 میلیارد و 585 میلیون مترمکعب رسیده است که این میزان در مقایسه با زمان مشابه پارسال 23 درصد کمتر است.
حجم آب ورودی به مخازن سدهای استان خوزستان در سال آبی گذشته افزون بر 13 میلیارد و 721 میلیون مترمکعب ثبت شده بود.
همچنین در زمان کنونی 66 درصد حجم مخازن سدهای خوزستان از آب پر شده است.
بر اساس این گزارش، حجم آب موجود در مخازن سدهای کارون 4، مارون و جره در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش داشته است.
بر این اساس حجم آب موجود در مخزن این سه سد به ترتیب دو میلیارد و 54 میلیون مترمکعب، 933 میلیون مترمکعب و 53 میلیون متر مکعب ثبت شده است.
حجم آب موجود در مخازن سدهای مسجد سلیمان و کرخه در سال آبی جاری به ترتیب دو و 22 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش دارد.
همچنین حجم آب موجود در مخزن سدهای دز و شهید عباسپور هر کدام نزدیک به پنج درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش یافته است.
هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد "کارون 3" دو میلیارد و 857میلیون مترمکعب، سد دز دو میلیارد و 674 میلیون مترمکعب و سد کرخه نیز یک میلیارد و 930 میلیون مترمکعب گزارش شده است.


21 ارديبهشت 1390 ساعت 15:38
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتقال 300 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود به مزارع شالیکاری گیلان

انتقال 300 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود به مزارع شالیکاری گیلان





انتقال 300 میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود به مزارع شالیکاری گیلان




با گذشت 16 روز از زمان رهاسازی آب سد سفیدرود، تاکنون 300 میلیون متر مکعب آب از طریق کانال های اصلی شبکه آبیاری و زهکشی این سد و با حداکثر ظرفیت کانال ها وارد مزارع شالیکاری استان گیلان شده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، همزمان با رها سازی آب سد سفیدرود، فعالیت نیروگاه تولید برق این سد نیز آغاز و طی مدت یاد شده بیش از 32 مگاوات ساعت برق از طریق این نیروگاه وارد مدار سراسری برق کشور شده است.
سد سفیدرود با قدمت 40 ساله تنها سد مخزنی در دست بهره برداری استان گیلان است که بیش از 180 هزار هکتار از اراضی شالیکاری این استان را زیرپوشش دارد.

21 ارديبهشت 1390 ساعت 15:27
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش 20 درصدی حجم آب 30 سد کشور

کاهش 20 درصدی حجم آب 30 سد کشور




در پایان هفته گذشته ثبت شد؛
کاهش 20 درصدی حجم آب 30 سد کشور




حجم آب 30 سد کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته در مقایسه با زمان مشابه پارسال نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، هم اکنون 30 سد کشور با کاهش 20 درصدی حجم آب خود مواجه هستند که سدهای لار، خداآفرین، شهید رجایی، زاينده رود، 15 خرداد، ساوه و کرج از آن جمله محسوب می شوند.
بر اساس این گزارش، هم اکنون 16 سد کشور ازجمله سدهای لار، خداآفرین، ساوه، 15 خرداد و طرق كمتر از 20 درصد حجم خود ذخیره آب دارند.
همچنین در هفته گذشته 29 سد از جمله تهم (استان زنجان)، صلاح الدين كلا (استان مازندران)، مسجد سليمان (خوزستان)، سقزچي (استان اردبيل) و شهید قنبری (آذربایجان غربی) افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.
ميزان ورودي به مخازن سدهای کشور در هفته مورد بررسی در مقایسه با زمان مشابه پارسال 25 درصد كاهش يافته است.
از كل ورودي های آب به مخزن سدهای کشور در مدت مورد بررسی افزون بر 59 ميليارد مترمكعب (معادل 49 درصد) در حوضه سدهاي استان خوزستان ثبت شده است.


21 ارديبهشت 1390 ساعت 15:03
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


مدیرکل مطالعات پایه مدیریت منابع آب ایران پیش بینی کرد:


بارش های کشور 25 درصد زیر نرمال




مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران بارش های سال آبی جاری را نزدیک به 25 درصد زیر نرمال پیش بینی کرد.
مهندس "یعقوب همتی" امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، اظهار داشت: همانگونه که در ابتدای سال آبی جاری پیش بینی شده بود، بارش ها 20 تا 25 درصد کمتر از دوره بلند مدت 42 ساله است.
همتی با اشاره به اینکه دوره بارندگی های بهاره رو به پایان است، تصریح کرد: با روند بارش های موجود ممکن است این میزان به 30 درصد نیز برسد که وضعیت مناسبی برای بارش ها در کشور نیست.
به گفته وی، سقف بارش های کشور در سال آبی جاری در نهایت به 180 تا 185 میلی متر خواهد رسید.
همتی به پیش بینی این مرکز مبنی بر کاهش حدود 60 درصدی جریان های سطحی کشور در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود: در زمان کنونی نزدیک به 5/22 میلیارد مترمکعب جریان سطحی در کشور تولید شده است که این میزان می بایست به 55 میلیارد مترمکعب می رسید.
همتی همچنین از ثبت 170 میلی متر بارش تا روز گذشته (سه شنبه) در کشور خبر داد و افزود: این میزان بارش در کشور در مقایسه با زمان مشابه پارسال و دراز مدت به ترتیب 22 و 24 درصد کاهش نشان می دهد.
وی سپس اضافه کرد: در سه روز اخیر سه میلی متر بارش در کشور ثبت شده است.
همتی شاخص مناسب در مقایسه بارش های کشور را دوره درازمدت ذکر کرد و ادامه داد: این شاخص به دلیل بررسی بارش در سال های مختلف و در 42 سال اخیر بهتر می تواند تغییرات بارشی کشور را نشان دهد.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران با ذکر بارش های صورت گرفته در حوضه های آبریز اصلی کشور، گفت: حوضه دریای خزر با 18 درصد کاهش در مقایسه با دراز مدت به رقم بارش 266 میلی متر رسیده است.
همتی بارش های حوضه خلیج فارس را با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: این حوضه بزرگترین حوضه از نظر تولید حجم منابع آبی در کشور است و نزدیک به 50 درصد آن را تشکیل می دهد.
به گفته همتی، بارش ها در این حوضه با 28 درصد کاهش در مقایسه با دوره بلندمدت 254 میلی متر ثبت شده است.
همتی در ادامه وضعیت حوضه دریاچه ارومیه را در مقایسه با سایر حوضه های آبریز مناسب خواند و افزود: در این حوضه تاکنون 265 میلی متر بارش صورت گرفته که در مقایسه با دوره دراز مدت 9 درصد کمتر است.
همتی همچنین به بارش هایی که در هفته های اخیر در این حوضه صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: بر اساس اندازه گیری انجام شده، این بارش ها نزدیک به 15 سانتی متر سطح آب دریاچه ارومیه را افزایش داده است.
وی حوضه فلات مرکزی را وسیع ترین حوضه آبی در کشور معرفی کرد و گفت: در این حوضه نیز تاکنون 116 میلی متر بارش ثبت شده که در مقایسه با درازمدت 23 درصد کمتر است.
به گفته وی، حوضه مرزهای شرقی با 21 درصد کاهش و سرخس با 41 درصد کاهش به ترتیب شاهد 74 و 116 میلی متر بارندگی بوده اند.
مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران بررسی بارش در حوضه های فرعی کشور را مهم برشمرد و گفت: با بررسی این حوضه ها وضعیت بارش کشور به شکلی دقیق و علمی بیان می شود.
همتی به کاهش بارندگی در 27 حوضه از 30 حوضه فرعی کشور در سال آبی جاری اشاره کرد و افزود: در زمان کنونی تنها سه حوضه فرعی وضعیت مناسبی دارند و مابقی با کاهش بارش مواجه هستند.
همتی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که وضعیت بارشی کشور به سمت زیر نرمال و خشک گرایش داشته و توزیع خشکسالی در کشور گسترده است.
همتی با مقایسه دوره آبی 90 - 89 با 42 دوره آبی گذشته، اظهار داشت: بارندگی ها در مقایسه با دوره های مشابه 42 سال گذشته رتبه 37 را به خود اختصاص داده که نشان می دهد 36 سال وضعیت بارش و منابع آبی بهتر از سال جاری بوده است.
همتی با بیان اینکه حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل سال گذشته و به میزان 6/24 میلیارد مترمکعب است، گفت: این در شرایطی است که حجم ورودی آب هفت میلیارد مترمکعب و حجم خروجی نیز 5/2 میلیارد مترمکعب در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.
وی کاهش خروجی آب از سدهای کشور را نشان دهنده مدیریت معقول و مناسب وزرات نیرو بر منابع آبی در سال جاری عنوان کرد.
همتی بخش بزرگی از ذخایر آبی سدها را مربوط به سدهای خوزستان دانست و گفت: از این میزان 5/12 میلیارد مترمکعب در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان (خوزستان) اتفاق افتاده و مابقی مربوط به سدهای سایر نقاط کشور است.
به گفته همتی، حجم آب موجود در مخازن سدهای خوزستان در مدت مشابه سال آبی گذشته 13 میلیارد مترمکعب ثبت شده بود.


21 ارديبهشت 1390 ساعت 12:13
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
243 روستای خوزستان از آب برخوردار می شوند

243 روستای خوزستان از آب برخوردار می شوند

243 روستای خوزستان از آب برخوردار می شوند

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: 243 روستای استان خوزستان در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان امسال از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر در اهواز، غلامعلی خلیف‌پور اظهار داشت: با اجرای 31 پروژه آبرسانی در سه سال گذشته، عملیات اجرایی آبرسانی به این تعداد روستا انجام شده و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز سال 90 از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.
وی افزود: اعتبار هزینه شده این پروژه‌های آبرسانی تا پایان سال 89 افزون بر 471 میلیارد و 873 میلیون ریال بوده و اعتبار مورد نیاز سال های بعد 346 میلیارد و 500 میلیون ریال است.

خلیف پور جمعیت ساکن در این روستاها را بیش از 143 هزار و 840 نفر در قالب 23 هزار و 970 خانوار ذکر کرد.

وی افزود: این پروژه ها در تمام شهرستان های خوزستان اجرا شده اند که از بزرگترین آنها می توان به فاز دوم مجتمع آبرسانی محمد غاصبان در شهرستان شوش، فاز دوم مجتمع آبرسانی جایزان در امیدیه، مجتمع آبرسانی جنگیه و آبرسانی شعیمیط و ملچ در شهرستان اهواز، مجتمع آبرسانی شهید کشتکار در آبادان، آبرسانی به مناطق سخت گذر اندیکا و لالی، مجتمع آبرسانی شیهون در دزفول، آبرسانی یکمهه در رامهرمز و فاز اول مجتمع آبرسانی گرگر شهرستان شوشتر اشاره کرد.

خلیف پور با بیان اینکه در سال 89 از سوی این شرکت 139 پروژه آبرسانی شامل تعمیر و تجهیز و مطالعاتی در دست اقدام بود، گفت: برای سال 90 شرکت 150 پروژه پیشنهاد داده که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها یک هزار و 146 میلیارد و 600 میلیون ریال است.

21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاسیس اداره آب و فاضلاب شهر جدید هشتگرد

تاسیس اداره آب و فاضلاب شهر جدید هشتگرد

تاسیس اداره آب و فاضلاب شهر جدید هشتگرد

کرج - خبرگزاری مهر: مدیر آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ از تاسیس اداره آب و فاضلاب شهر جدید هشتگرد خبر داد و این امر را در کاهش مشکلات آبفا بسیار موثر دانست. علی مجدی نسب در گفتگو با خبرنگار مهر در هشتگرد افزود: خدمات آبرسانی به شهر جدید هشتگرد از اواخر سال گذشته از شرکت عمران جدا و به شرکت آبفای استان البرز واگذار شد.

وی ادامه داد: آب مصرفی در شهر جدید هشتگرد از 12 حلقه چاه تامین می شود.

این مسئول عنوان کرد:97 کیلومتر شبکه توزیع آب با قدمت حدود 13 سال و هفت واحد مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت 42 هزار مترمکعب از دیگر تاسیسات آبرسانی شهر جدید هشتگرد است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ افزود: این شهر همچنین دارای سه هزار رشته انشعاب آب با جمعیتی در حدود 44 هزار نفر است.


21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طرح مدیریت نوار ساحلی SMP در جزیره قشم اجرا می شود

طرح مدیریت نوار ساحلی SMP در جزیره قشم اجرا می شود

طرح مدیریت نوار ساحلی SMP در جزیره قشم اجرا می شود

بندرعباس - خبرگزاری مهر: طرح مدیریت نوار ساحلی SMP که مطالعات آن توسط موسسه آب وابسته به دانشگاه تهران و به سفارش سازمان منطقه آزاد قشم انجام شده است در این جزیره اجرا می شود. به گزارش خبرگزاری مهر از قشم، سید رضا موسوی بیان کرد: با توجه به فقدان اطلاعات و مطالعات پایه ای در خصوص نوار ساحلی جزیره قشم و نیاز به اهتمام و حفظ محیط زیست سواحل این جزیره که یکی از مهمترین منابع طبیعی محسوب می شود زمینه های اجرای این طرح مورد بررسی قرار گرفت و با همکاری موسسه آب وابسته به دانشگاه تهران تا 2 ماه آینده به اتمام می رسد.
وی افزود: این طرح با هدف ارایه برنامه متوازن توسعه ای در جزیره قشم به دلیلی مجاورت با دریا بوده و با استفاده از راهکارهای هوشمندانه به عنوان یک طرح بالادستی در انجام پروژه های توریستی و ورزش آبی که در نوار ساحلی ایجاد می شود مورد استفاده قرار می گیرد و با ارایه اطلاعات دقیق جریانات دریایی مکان یابی برای این پروژه ها را آسان تر می نماید.
موسوی تاکید کرد: با توجه به لزوم حفظ محیط زیست این طرح زمینه های مطالعات هیدرودینامیک و مورفو دینامیک را در بخشهای نوارساحلی جزیره مورد بررسی قرار داده است.
وی اظهارداشت: در این راستا، با استفاده از تصاویر ماهواره ایRIS با کیفیت 2.5 متر وQuickbird با کیفیت 60 سانتیمتر اطلاعات مربوط به نوار ساحلی در سراسر جزیره قشم تهیه و پردازش شده است.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم تاکید کرد: با استفاده از این مطالعات و نقشه های تهیه شده، اطلاعات لازم نوار ساحلی در سراسر جزیره تهیه شده که این امر در بحث توسعه شهر سازی، واگذاری زمین، تهیه بانک اطلاعاتی املاک و مکان یابی جهت ساخت و ساز اماکن اقامتی و توریستی با رعایت الزامات زیست محیطی تاثیر گذار است.
موسوی میزان هزینه اجرای این پروژه را که از سوی سازمان منطقه آزاد قشم اختصاص یافته چهار میلیارد ریال عنوان کرد.



21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تمامی روستاهای مازندران از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند

تمامی روستاهای مازندران از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند

تمامی روستاهای مازندران از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند

ساری - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آبفا مازندران از بهره مندی تمامی روستاهای استان تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد. به گزار خبرنگار مهر، محمد حسین برزگر پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای اداری آمل افزود: در سال گذشته با تسریع در روند اجرای پروژه ها، زمان عملیاتی طرح ها کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل وجود پروژه های زیاد در سطح استان نیاز به تحول جدید در حوزه آبرسانی در مازندران احساس شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران افزود: با تخصیص اعتبارات و سرعت بخشی در اجرای پروژه ها و کاهش هزینه ها، در سال جهاد اقتصادی نقش مهمی را ایفاء خواهیم کرد.
برزگر افزود: روستاهای مازندران از حیث تامین آب آشامیدنی سالم فقیر بوده و باید در این زمینه اعتبارات بیشتری را در تخصیص دهد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران اظهار داشت: در شهرستان آمل 21 پروژه روستایی با اعتبار بالغ بر 31 میلیارد و 485 میلیون ریال در سال 89 در دست اجرا است.
برزگر با اشاره به اینکه شش مجتمع برزگ آبرسانی در این شهرستان در حال اجرا است افزود: مجتمع آبرسانی دشت سر از پروژه های برزگ روستایی مازندران بوده و با اجرای این شش پروژه به بیش از 80 روستا شهرستان آبرسانی می شود.



21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حق روستاییان بعد از آبگیری سد گتوند ضایع نشود

حق روستاییان بعد از آبگیری سد گتوند ضایع نشود

حق روستاییان بعد از آبگیری سد گتوند ضایع نشود

اهواز - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: به منظور حفظ حق و حقوق مردم روستاهای مناطق در معرض آبگیری سد گتوند باید بگونه ای برنامه ریزی کرد که حق آنها ضایع نشود. به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، خیراله خادمی پیش ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت روستاهای پشت دریاچه سد گتوند، با اشاره به ملی بودن پروژه آبگیری سد مذکور و صرف هزینه های سنگین از سوی دولت، از مسئولان آب نیرو و اهالی روستاها خواست با تعامل بیشتری در راستای اجرای آن گام بردارند.
خادمی، اجرای این پروژه را گامی موثر برای تامین مخازن آبی استان برشمرد و افزود: خشکسالی های اخیر برضرورت اجرای این پروژه افزوده و فرمانداری ها و مسئولان آب نیرو باید هرچه سریعتر با اعمال نظرات کارشناسانه برای حمایت از روستائیانی که با اجرای آن متضرر خواهند شد وارد عمل شوند.

وی خطاب به فرمانداران لالی و مسجدسلیمان اظهار داشت: با توجه به اینکه تصمیم نهایی دادگاه برای اثبات اینکه کدام خانه های روستایی قبل و بعد از انتشار آگهی آبگیری سد و خرید خانه ها و اراضی ساخته شده اند بر اساس نظر نهایی فرمانداران است لازم است نهایت دقت خود را به کار گیرند.

معاون عمرانی استاندار هماهنگی های لازم قبل از آبگیری سد را مهمترین امر در اجرای این پروژه دانست و بیان داشت: اعمال نظر کارشناسانه برای نتیجه گیری سریع در مورد خریداری خانه های روستایی در راس تمام امور بوده و اگر لازم است کارشناسان خارجی نیز به کار گرفته شوند.

وی بر تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان آب نیرو و مالکین متضرر به منظور بررسی نهایی وضعیت خرید و انتقال خانه هایشان تاکید کرد و گفت: این جلسه با نگاه به حمایت همه جانبه دولت به قشر محروم و متضرر برگزار شود و در صورت عدم حضور یکی از طرفین، فرماندار مختار به اتخاذ تصمیم بر اساس نظر کارشناس است.

در این جلسه عبدالرضا لامی زاده فرماندار شهرستان لالی نیز با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه هزینه ای تحت عنوان خسارت به این روستائیان داده نشده گفت: مسئولان آب نیرو تنها هزینه ای با نظر کارشناسانه خود که بعضا زیر قیمت نیز است اقدام به خرید منازل و اراضی روستائیان کرده در صورتی که این روستائیان با اجرای این پروژه متضرر و مجبور به ترک تمام تعلقات خود شده اند.

فرماندار لالی افزود: این فرمانداری سال گذشته آمادگی خود برای اعطای منازل مسکن مهر به منظور اسکان این روستاییان را مطرح کرده که تا کنون منتظر اتمام کار آب نیرو در این مناطق هستیم.

لامی زاده اظهار داشت: در حال حاضر روستاهای شمس، چمن لمه، کبودگرد وآب مایک گلزاری با مسئولان آب نیرو در مورد زمان ساخت منازل مبنی بر قبل و بعد از آگهی آبگیری و خریداری منازل به توافق نرسیده اند و با وجود تنها یک ماه به اجرای پروژه مذکور لازم است طرفین با عنایت و بررسی معاونت امور عمرانی استانداری نسبت به رفع موانع موجود تلاش بیشتری به عمل آورند.


نمایندگان روستاهای فوق نیز گزارش هایی مبنی بر اینکه زمان ساخت منازل قبل از آگهی بوده و از سویی مسئولان آب نیرو حاضر به پذیرفتن آنها نیستند، ارائه کردند.


21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پروژه منارید در پنج استان اجرایی می شود

پروژه منارید در پنج استان اجرایی می شود

پروژه منارید در پنج استان اجرایی می شود

بیرجند - خبرگزاری مهر: کارشناس برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران گفت: پروژه منارید تحت عنوان مدیریت پایدار منابع آب و خاک در پنج استان کشور اجرایی می شود. به گزارش خبرنگار مهر در بیرجند، سعید فردوسی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: پروژه بزرگی در بخشی از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال اجرا است که این پروژه تحت عنوان منارید در استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمانشاه نیز اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن سربیشه انگیزه ای برای برنامه عمران ملل متحد شده است، بیان داشت: موفقیت این پروژه سبب شد تا نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در سایر استان ها پروژه هایی طراحی و اجرا شود.
فردوسی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را به عنوان شریک اصلی دفتر برنامه عمران ملل متحد در ایران دانست و از همکاری با وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و ... خبر داد.
وی از اجرای پروژه مشترک دیگری با همکاری سازمان جنگل ها خبر داد و گفت: این پروژه نیز تحت عنوان مدیریت منابع آب و خاک در حوزه حبله رود از سال های پیش در دست اجرا است و هم اکنون فاز دوم آن اجرایی می شود.
مدیرطرح های توسعه گروه انرژی محیط زیست و مدیریت سوانح دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: از منابع GEF بررسی پروژه جدیدی با عنوان مدیریت و توسعه جنگل ها در مناطق خشک آغاز شده که به صورت متمرکز در استان ایلام و در حوزه آبخیز آن اجرا می شود.
فردوسی از تدوین سند اجرایی پروژه فوق خبر داد و گفت: امید است با تدوین این سند پروژه ظرف چند ماه آینده تصویب و اجرایی شود.
وی شیوه نگاه نو در این پروژه ها را مهم دانست و افزود: این پروژه ها از طریق سازمان مراتع در کشور با عنوان نگاه مشارکتی به حفظ منافع منابع طبیعی اجرایی می شود که آینده این همکاری ها بسیار گسترده است.
فردوسی از اختصاص اعتباری برای اجرای پروژه دیگری در استان کرمان خبر داد و بیان داشت: بحث های مقدماتی برای تدوین استراتژی این پروژه مطرح شده است.
وی همچنین گفت: پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب شده با تاکید ویژه بر اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی و اراضی شور با عنوان RFLDL درسه قلعه سرایان نیز همزمان با استان کرمان اجرایی می شود.




21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایش آب شرب 500 بوستان شهر تهران در سال 89

پایش آب شرب 500 بوستان شهر تهران در سال 89

پایش آب شرب 500 بوستان شهر تهران در سال 89
شهرستانهای تهران - خبرگزاری مهر: کارشناسان بهداشت در راستای اجرای وظایف نظارتی خود در برنامه های بخش خدمات بوستانها و فضاهای سبز، آب شرب 523 بوستان شهر تهران را مورد بررسی و پایش قرار دادند. مدیرعامل شرکت شهرسالم تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در استان تهران با اشاره به پایشهای دوره ای و موردی آب شرب بوستانها، گفت: این بررسی ها شامل بررسی بهداشتی منابع تامین آب در بوستان ها و فضاهای سبز، تابلوهای اطلاع رسانی ، ایمنی و بازدارنده، چاه های تامین آب، استخرها، آبنماها و آبخوری های عمومی است که در آن جزئیات و نکات بهداشتی و ایمنی جزء به جزء بررسی می شوند.
حسن علی غفاری خاطرنشان کرد: در بررسی های به عمل آمده از 1879 نمونه آب برداشته شده از 523 بوستان و فضای سبز شهر تهران که دارای آب آشامیدنی هستند، در طی چهار دوره سال 89 ، مشخص شد که تنها 8 مورد در معرض خطر آلودگی قرار داشته و دو مورد نیز آلوده بوده اند که در همین راستا نتایج بررسی ها به صورت کتبی به اطلاع شهردارن مناطق مورد نظر رسیده تا در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
وی با اشاره به مراجعه روزانه بیش از 850 هزار نفر به 1263 بوستان و فضای سبز در 22 منطقه شهر تهران، تأکید کرد: با توجه به شیوع انواع بیماریهای روده ای و انگلی از جمله وبا و حصبه از طریق استفاده از آب آلوده و تعداد بسیار زیاد استفاده کنندگان از بوستان ها و متعاقب آن استفاده کنندگان از شیرهای آب آشامیدنی ، پایش آب آشامیدنی موجود در این بوستان ها را بیش از پیش ضروری و مهم می نماید.
این مسئول گفت: در بررسی نتایج پایش آب شرب بوستان های شهر تهران در سال 89 مشخص شد که بیشترین نمونه برداری مربوط به منطقه 5 شهرداری با 233 مورد نمونه و کمترین میزان نمونه برداری نیز متعلق به منطقه 19 شهرداری با 37 مورد بوده است.




21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سد رئیسعلی دلواری کسب و کار کشاورزان ریگ را از رونق انداخت

سد رئیسعلی دلواری کسب و کار کشاورزان ریگ را از رونق انداخت

سد رئیسعلی دلواری کسب و کار کشاورزان ریگ را از رونق انداخت

بوشهر - خبرگزاری مهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه گفت: با احداث سد رئیسعلی دلواری، آب رودخانه حله که تنها منبع تامین آب کشاورزی در جنوب شهرستان گناوه بشمار می رود به حداقل رسیده و کسب وکار کشاورزی از رونق افتاده است.
به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، سیدحسن موسوی شامگاه سه شنبه در جمع کشاورزان این شهرستان با بیان اینکه این امر موجب نگرانی کشاورزان این منطقه شده است، اظهار داشت: باتوجه به وجود اراضی مستعد زراعی، باغی و دامی دربخش ریگ و به رغم اینکه مسئولان همکاری لازم را در رها سازی آب سد رئیسعلی دلواری در بستر رودخانه حله داشته اند اما آبی که به منطقه رودحله شمالی واقع در بخش ریگ شهرستان گناوه می رسد، محدود و پاسخگوی اراضی کشاورزی این منطقه نیست.
وی اضافه کرد: اگر در زمینه تامین آب مورد نیاز این منطقه از سد رئیسعلی دلواری و سدهای درحال ساخت دالکی و نرگسی توجهی نشود آینده شغلی کشاورزان رودحله شمالی با خطر جدی مواجه می شود.
مدیرجهاد کشاورزی گناوه گفت: باتوجه به وجود شش هزار و 200 هکتار اراضی مستعد آبی، 45 هزار اصله نخل، 20 هزار راس دام با شش پارچه آبادی ساکن و دو آبادی غیرساکن در منطقه رودحله شمالی بخش ریگ نباید اجازه داده شود که کشاورزی این منطقه بی رونق شود و مشکل اشتغال مردم را ناچار به مهاجرت کند.
موسوی خواستار چاره اندیشی مسئولان ذیربط برای تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی این مناطق رودحله شمالی شد.




21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
22 میلیارد مترمکعب آب سطحی در اردبیل هدر می رود

22 میلیارد مترمکعب آب سطحی در اردبیل هدر می رود

22 میلیارد مترمکعب آب سطحی در اردبیل هدر می رود

اردبیل - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل از هدر رفت 22 میلیارد متر مکعب آب سطحی در منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد. نایبعلی رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در اردبیل اظهار داشت: این اتفاق در این استان نگران کننده است و باید از هدر رفتن آبها با روشهای مختلف جلوگیری شود.
رحیمی ازآغاز طرح‌های آبخیزداری در استان به صورت پایلوت خبر داد و بیان کرد: این طرح در حفاظت و حراست از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح آبخیزداری تاکنون در جلوگیری از قطع و نابودی اشجار 70 درصد موثر بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل خواستار توجیه مردم فرهنگ‌سازی در این باره شد و بیان کرد: برای تولید غذا، وجود آب و خاک و گیاه ضروری است و در این حوزه انسان نقش مهمی را دارد.
رحیمی با بیان اینکه حفاظت و حراست از منابع طبیعی با مسائل حاکمیتی امکان پذیر نیست متذکر شد: باید مردم را با فرهنگ‌سازی قانع کرده و مزایای منابع طبیعی را در باور آنها گنجاند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر 55 سد احداث شده و در دست اجرا در استان وجود دارد از استحصال 2 هزار و 81 میلیارد مترمکعب آب در این سدها خبر داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین با بیان اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید سه و نیم تن محصولات کشاورزی در استان تولید شود یاد آور شد: این مقدار محصولات کشاورزی نیازمند وجود دو و نیم میلیارد متر مکعب آب است.
اردبیل در تهیه مواد غذایی با کمبود آب مواجه است
رحیمی متذکر شد: تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز باید 12 میلیون تن مواد غذایی در استان تولید شود، در حالیکه حداکثر 1/4 میلیارد متر مکعب آب در اختیار داریم و در بهره‌برداری از آن نیز با محدودیت مواجه هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان داشت: برای داشتن منابع آب پایدار کنترل رسوب و هرز آب‌های سریع، بهره‌وری در تولید آب و بهره‌وری در مصرف آب لازم است.
رحیمی همچنین هدف از اجرای سد در بالادست را کنترل هرز آبها دانست و اظهار داشت: این امر منجر به کنترل سیلاب می‌شود و در تقویت پوشش گیاهی نیز موثر است.
وی یاد آور شد: دراین خصوص ایجاد باغات در حاشیه رود ارس نیز به مساحت 36 کیلومتر آغاز شده و از درختانی که زایش‌های زیادی دارند، استفاده می‌شود.




21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولویت کشاورزی در خراسان رضوی اصلاح شیوه های آبیاری است

اولویت کشاورزی در خراسان رضوی اصلاح شیوه های آبیاری است

اولویت کشاورزی در خراسان رضوی اصلاح شیوه های آبیاری است

مشهد - خبرگزاری مهر: استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به مصرف 92 درصدی آب توسط بخش کشاورزی، اصلاح شیوه های آبیاری مهم ترین اولویت در این حوزه است. به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمود صلاحی عصر سه شنبه در نشست مشترک با اعضای ستاد ارتقای بهره وری آب کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: مکانیزه کردن آبیاری که با کاهش قابل توجه مصرف آب و افزایش کمیت و کیفیت محصولات همراه است، باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
وی با اشاره به 800 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت آبی در استان، بیان کرد: از این میزان تاکنون 80 هزار هکتار تحت پوشش آبیاری مکانیزه قرار گرفته که باید در آن جهش ایجاد شود.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سالانه باید در 150 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان عملیات اصلاح شیوه های آبیاری صورت بگیرد، افزود: برای رسیدن به این هدف باید پیگیر اعتبارات ملی که در گذشته به تصویب رسیده است، باشیم.
صلاحی بیان کرد: مزایای قابل توجه آبیاری مکانیزه در مقایسه با شیوه های سنتی باید به کشاورزان آموزش داده شود تا برای ایجاد تغییر انگیزه داشته باشند.
وی ادامه داد: بدین منظور طراحی و چاپ بروشورهای اطلاع رسانی حاوی اطلاعات مفید در این خصوص و توزیع آن در مساجد و مدارس سراسر استان پیشنهاد می شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد تغییر در نگرش مردم و اصلاح سیستم های سنتی آبیاری مخصوص مسئولان بخش کشاورزی نیست، عنوان داشت: فرهنگ سازی در این زمینه همت تمام اقشار جامعه را می طلبد.
صلاحی با اشاره به ظرفیتهای بالای استان در زمینه های مختلف، گفت: خراسان رضوی باید در اجرای مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی در کشور سرآمد دیگر استان ها باشد.
وی ادامه داد: در این خصوص باید با توجه به نیاز و توانمندی های استان برنامه ریزی و برای جذب اعتبارات پیگیری های لازم را انجام دهیم.
سید محمد طباطبایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی طرح های آبیاری مکانیزه در استان از سال 73 تاکنون روند صعودی داشته است.
وی استقبال از این طرح ها را خوب ارزیابی کرد و افزود: اعمال سیاست های تشویقی و ایجاد انگیزه برای کشاورزان در افزایش تمایل به سمت استفاده از شیوه های نوین کشاورزی مؤثر خواهد بود.
طباطبایی گفت: برای سال جاری 57 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی در استان برای اجرای طرح های سامانه های نوین آبیاری تعیین شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: 50 درصد از هزینه اجرای این طرح ها وام بلاعوض خواهد بود که برای آن اعتباری معادل 142 میلیارد تومان نیاز است.



21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبیاری مدرن برای 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران

آبیاری مدرن برای 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران

آبیاری مدرن برای 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران
شهرستانهای تهران – خبرگزاری مهر: استاندار تهران گفت: امسال 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، تحت آبیاری مدرن قرار می گیرد که این امر، یک انقلاب بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می شود. به گزارش خبرنگار مهر در استان تهران، مرتضی تمدن ظهر امروز در جمع مدیران و فعالان بخش کشاورزی استان در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، افزود: استفاده از روشها و شیوه هایی که منجر به کاهش هزینه های تولید در کشاورزی شود، امری بسیار ضروری و حیاتی است.
وی افزود: با حذف یارانه ها در قانون هدفمندسازی یارانه ها، کشاورزان و دامداران باید قیمتهای تولید شده محصولات خود را کاهش داده و خود را در عرصه رقابت توانمند کنند.
امسال سال تحول کشاورزی استان تهران خواهد بود
رئیس کارگروه کشاورزی استان تهران گفت: تحول در بخش کشاورزی استان تهران یک امر ضروری است و امسال، سال تحول در کشاورزی استان خواهد بود.
وی با تأکید بر آموزشهای کاربردی به کشاورزان و دامداران از سوی مسئولان بخش کشاورزی، با هدف ارائه راهکارهای عملی کاهش هزینه ها و صرفه جویی هر چه بیشتر و توانمندسازی آنان در عرصه رقابت، تصریح کرد: باید هر چه زودتر از مصرف بی حساب انرژی و سوء مدیریت در برخی از مجتمع های کشاورزی، گلخانه ای، دامداریها و مرغداریها جلوگیری کرد.
باید کشاورزان و دامداران را از عادت وابستگی سالهای طولانی به یارانه ها جدا کرد
تمدن تأکید کرد: باید با کشاورزان و دامداران در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها به زبان واقعیت سخن گفت و آنان را از عادت وابستگی سالهای طولانی به یارانه ها، جدا کرد.
وی با اشاره به اینکه با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در فضای کشور یک فرهنگ و نگاه جدید حاکم شده و این فرهنگ، تغییرات جدی در کشور به وجود آورده، گفت: همه مسئولان باید خود را منطبق با این فرهنگ جدید کرده و همگام و همنوا با آن حرکت کنند.
استاندار تهران، وجود مدیران و کارشناسان لایق، انقلابی و توانمند در بخش کشاورزی استان را یک سرمایه بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با وجود چنین سرمایه ای، پیاده کردن این فرهنگ جدید، کار چندان مشکلی نیست.
چهار هزار واحد تولیدی کشاورزی از مصرف سوخت نفت گاز به سوخت گاز تغییر می کند
وی ادامه داد: امسال چهار هزار واحد تولیدی کشاورزی از مصرف سوخت نفت گاز به سوخت گاز تغییر خواهد یافت.
تمدن با ذکر اینکه این اقدام با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال صورت می گیرد، گفت: با اجرای این طرح 70 درصد میزان مصرف انرژی در بخش کشاورزی کاهش خواهد داشت.
تشکیل ستاد اجرایی ارتقای بهره وری مصرف آب و توسعه سامانه های نوین آبیاری در شهرستانها
وی بیان داشت: ستاد اجرایی ارتقای بهره وری مصرف آب و توسعه سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، در همه شهرستانهای استان تهران تشکیل می شود.
رئیس شورای اداری استان تهران تصریح کرد: این ستاد به مسئولیت فرمانداران و با دبیری مدیر جهاد کشاورزی و با عضویت رؤسای ادارات آب، برق، اوقاف و بانک کشاورزی شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه استان تهران رتبه پنجم تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و دارای دو هزار و 376 هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای است، افزود: جهاد تولید محصول سالم کشاورزی در سال جاری آغاز می شود.
در این جلسه، برنامه ها و راهبردهای بخش کشاورزی استان در سال جاری مطرح شده و استاندار تهران نیز دستورهای لازم را در این خصوص صادر کرد.


21 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پنجمین آزمون طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار

پنجمین آزمون طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار


پنجمین آزمون طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار


پنجمین آزمون طراحی و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در روزهای پنجشنبه و جمعه، 5 و 6 خرداد ماه سال جاری، برگزار می شود.
به گزارش معاونت آموزشی، فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور این آزمون در 14 حوزه امتحانی؛ ارومیه، تبریز، اصفهان، تهران، قم، اهواز، مشهد، شهرکرد، زنجان، شیراز، کرمان، کرمانشاه، ساری و همدان با حضور 824 داوطلب برگزار خواهد شد.
بنا بر این گزارش، برای تمامی کسانی که موفق به کسب امتیاز حدنصاب در دروس طراحی و اجرا شوند، گواهی قبولی صادر خواهد شد و نتایج این آزمون نیز حداکثر دو ماه پس از برگزاری اعلام می شود.

لازم به ذکر است، داوطلبان جهت اطلاع از آدرس محل برگزاری آزمون بایستی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مربوطه تماس حاصل نمایند.
گفتنی است نمونه سوالات دوره های قبلی این آزمون در سایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به آدرس www.agri-eng.org (منوی معاونت آموزشی، فنی و پژوهشی) قابل دسترسی می باشد.





سه شنبه 13 اردیبهشت 1390
 

pomht

عضو جدید
ا موزش کلیه مراحل ابیاری تحت فشار

ا موزش کلیه مراحل ابیاری تحت فشار

سلام
اگه کسی مرکز یا کتاب خوبی برای آموزش مراحل اجرای آبیاری تحت فشار سراغ داره به مامعرفی کند
با تشکر ازهمه دوستان سبز
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتخاب مدیر حراست شرکت آب منطقه ای قزوین

انتخاب مدیر حراست شرکت آب منطقه ای قزوین

انتخاب مدیر حراست شرکت آب منطقه ای قزوین به عنوان مدیر موفق در بین مدیران حراست آب کشور پنجشنبه

مدیر دفتر حراست شرکت آب منطقه ای قزوین به عنوان مدیر موفق در بین مدیران حراست آب کشور برگزیده شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، دکتر علی ذبیحی، قائم مقام وزیر نیرو، با ارسال لوح تقدیری از خدمات و تلاش های بی شائبه مدیر دفتر حراست این شرکت قدردانی کرد.
در متن این لوح آمده است: "بنابه پیشنهاد مدیر کل دفتر مرکزی حراست، جناب عالی به عنوان مدیر موفق در بین مدیران حراست آب کشور در سال 1389 برگزیده شده اید، لذا بدینوسیله از خدمات و تلاش های بی شائبه آن برادر گرامی در انجام وظایف محوله تقدیر و تشکر می گردد.
از خداوند متعال برای جناب عالی و همکاران آن دفتر، بهروزی و توفیق خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج) خواستارم. "



1305181698orig.jpg

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لوح فشرده چند رسانه‌ای پویانمایی نجات آب در خراسان شمالی منتشر شد

لوح فشرده چند رسانه‌ای پویانمایی نجات آب در خراسان شمالی منتشر شد

لوح فشرده چند رسانه‌ای پویانمایی نجات آب در خراسان شمالی منتشر شد

اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از تهیه و انتشار پنج هزار حلقه لوح فشرده حاوی پویانمایی چندرسانه‌ای با هدف اطلاع رسانی برای نجات منابع آب زیرزمینی استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، استان خراسان شمالی با ترکیب و تنوع اقوام، گنجینه‌ای از فرهنگ‌های غنی است و برای فراگیری اطلاع‌رسانی در این استان استفاده از رمزهای زبانی و فرهنگی اقوام ساکن در آن بسیار ضروری است.
این اداره در همین راستا اقدام به برگردان پویانمایی نجات منابع آب زیرزمینی به دو زبان "کرمانجی" و "ترکی" محلی این استان نمود که سال گذشته با همکاری سیمای محلی استان از تلویزیون پخش شد.
براساس این گزارش؛ در ادامه کار اطلاع رسانی برای واسطه‌های انتقال افکار عمومی نظیر شوراهای اسلامی و معتمدان روستاها، مدارس و آموزشگاهها و مسوولان استان، لوح فشرده حاوی پویانمایی یاد شده به همراه چند پویانمایی برگزیده برای حفاظت از منابع آب در شمارگان پنج هزار حلقه توسط اداره روابط عمومی این شرکت تهیه شده است.
به گفته سخنگوی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از 11 دشت و یک زیر حوضه موجود در استان خراسان شمالی به علت برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی توسط کشاورزان، توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی هفت دشت جاجرم، سملقان، شیروان ، بجنورد، شوقان، اسفراین و صفی آباد ممنوع است.
بابک بهادری افزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت های شیروان، جاجرم و اسفراین به علت برداشت بی‌رویه بحرانی است به طوریکه سطح آب زیرزمینی در دشت اسفراین در 20 سال اخیر 15 متر و در دشت های شیروان و صفی آباد نیز در دو دهه اخیر به ترتیب بیش از 11 و هشت متر پایین تر رفته است.
وی اظهار داشت: اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه و برداشت غیرمجاز آب از چاه های بدون پروانه، معضل اصلی منابع آب زیرزمینی استان است و خسارت زیادی به این منابع وارد کرده است.







1305181781orig.jpg


۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالیhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/pencil.png
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سد شمیل و نیان در هرمزگان آماده بهره برداری است

سد شمیل و نیان در هرمزگان آماده بهره برداری است

سد شمیل و نیان در هرمزگان آماده بهره برداری است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: سد شمیل و نیان با 99 درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و آماده تحویل موقت است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان، مهندس جعفر زیرراهی افزود: اگرچه آبگیری این سد در آذرماه سال 88 آغاز شد، اما به دلیل عدم نصب تجهیزات هیدرومکانیکال این سد آماده بهره برداری نبود .
وی افزود: با پیگیری های این شرکت در سال گذشته، تجهیزات سد شمیل تکمیل و آماده بهره برداری شد و نوید تامین آب اراضی کشاورزی شمال دشت میناب به کشاورزان داده شد.
به گفته وی، از اوایل شهریورماه سال گذشته حدود یک هزار لیتر بر ثانیه آب از سد شمیل و نیان با خط انتقال 22 کیلومتری برای تامین آب اراضی کشاورزی به وسعت دو هزارو 500 هکتار تحویل شد.
زیرراهی با بیان اینکه سد شمیل و نیان تاکنون در سه نوبت آبگیری شده، بیان داشت: در سال گذشته حدود 12 میلیون متر مکعب از آب پشت سد صرف اراضی کشاورزی دشت میناب و بخشی دیگر نیز صرف محیط زیست، تغذیه آبخوان پایین دست سد و حقابه کشاورزی دشت شمیل شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز ذخیره آب پشت سد حدود 35 میلیون متر مکعب است که از این آب در شهریورماه سال جاری برای آبیاری اراضی کشاورزی شمال دشت میناب استفاده می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان اضافه کرد: از اوایل سال گذشته آب سد شمیل و نیان در دو مرحله استفاده شده است. مرحله نخست آن انتقال آب به اراضی شمال میناب به میزان یک هزار لیتر برثانیه بود که تا دی ماه ادامه داشت و مرحله دوم، انتقال 200 لیتر بر ثانیه جهت کشت پیاز در اراضی میناب تا پایان فروردین ماه بود. در حال حاضر نیز آب ذخیره شده صرف تغذیه آبخوان پایین دست سد می شود.
وی اهداف احداث سد شمیل و نیان را تامین بخشی از آب شرب بندرعباس، جزیره قشم، بندرخمیر و صنایع غرب بندرعباس عنوان کرد و افزود: تامین حقابه جریان پایه رودخانه های شمیل و زندان برای حفظ محیط زیست، تامین حقابه آبیاری دشت شمیل- تخت و کنترل سیلاب و تامین حقابه تغذیه آبخوان دشت شمیل- تخت از دیگر اهداف احداث این سد است.
زیرراهی با اشاره به مشخصات سد شمیل و نیان بیان داشت: سد خاکی شمیل با هسته رسی به ارتفاع 32 متر و طول تاج 1200 متر و سد نیان با هسته رسی به ارتفاع 27 متر و طول تاج 510 متر و سرریز سد نیان با 4 دریچه قطاعی با ظرفیت تخلیه 4 هزارو 630 متر مکعب در ثانیه در شرق بندرعباس قرار دارد.
وی تصریح کرد: این سد شامل سیستم آبگیر سطحی و تخلیه کننده تحتانی و ایستگاه پمپاژ آب زیرزمینی در بالا دست سد شمیل و سیستم آبگیر تغذیه مصنوعی و تخلیه کننده نیمه تحتانی در سد نیان و راه دسترسی آسفالتی اختصاصی به سد به طول 12 کیلومتر است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه گفت: عملیات احداث سد شمیل و نیان قرار بود در سال 80 آغاز شود، اما به دلیل عدم استملاک اراضی واقع در مخزن سدهای شمیل و نیان و ممانعت روستاییان، زمان زیادی صرف خرید اراضی شد و پس از رفع معارض، عملیات اجرایی سد از سال 82 آغاز شد که با گذشت نزدیک به 9 سال از زمان شروع، پروژه مراحل پایانی خود را سپری می کند.
وی خاطر نشان ساخت: تکمیل پروژه سدهای شمیل و نیان به دلیل تاخیر در استملاک اراضی، سیلابی بودن رودخانه در برخی از فصول سال و گرمای بسیار زیاد هوا، به تأخیر افتاد که تاکنون برای احداث آن حدود 820 میلیارد ریال هزینه شده است.
زیرراهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه های در دست احداث گفت: در حال حاضر سدهای سرنی و گابریک آماده اجرا هستند که عملیات احداث آنها به زودی آغاز می شود.




1305182147orig.jpg


۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتقال 300 میلیون متر مکعب آب به مزارع شالیکاری گیلان

انتقال 300 میلیون متر مکعب آب به مزارع شالیکاری گیلان

انتقال 300 میلیون متر مکعب آب به مزارع شالیکاری گیلان

با گذشت 16 روز از زمان رهاسازی آب سد سفیدرود، تاکنون 300 میلیون متر مکعب آب از طریق کانال های اصلی شبکه آبیاری و زهکشی این سد و با حداکثر ظرفیت کانال ها، وارد مزارع شالیکاری استان گیلان شده است.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، همزمان با رهاسازی آب این سد، فعالیت نیروگاه تولید برق این سد نیز آغاز شده و طی مدت یاد شده بیش از 32 مگاوات ساعت برق از طریق این نیروگاه وارد مدار سراسری برق کشور شد.
سد سفیدرود با قدمت 40 ساله تنها سد مخزنی در دست بهره برداری استان گیلان است که بیش از 180 هزار هکتار از اراضی شالیکاری این استان را تحت پوشش دارد.



1305182147orig.jpg


۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب سد مخزنی سلیمانشاه(شهدای سنقر) سرریز شد

آب سد مخزنی سلیمانشاه(شهدای سنقر) سرریز شد

آب سد مخزنی سلیمانشاه(شهدای سنقر) سرریز شد

برای اولین بار و به دنبال بارندگی های مناسب در فصل بهار، سد مخزنی سلیمانشاه(شهدای سنقر)سرریز شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، سد مخزنی شهدا(سلیمانشاه)در 15 کیلومتری شهر سنقر بر روی رودخانه گاوه رود با حجم مخزن 52 میلیون متر مکعب ساخته شده است که از زمان آبگیری تاکنون این مخزن به حجم حداکثر خود نرسیده بود.
خوشبختانه به لطف پرودگار متعال و بارندگی و جریان های مناسب سطحی در فصل بهار، هم اکنون آب دریاچه به سطح 90 هکتار با مقدار 52 میلیون متر مکعب رسیده است.
با اتمام پروژه آبرسانی، از این حجم مخزن مقدار 5 میلیون متر مکعب در سال برای آب شرب شهر سنقر برداشت شده و مابقی به مصرف 5300 هکتار از اراضی زیردست اختصاص خواهد یافت.



1305182147orig.jpg


۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه
 

Similar threads

بالا