سوال خودرویی داری بپرس!!

parsa s

عضو جدید
سلام
ببخشید که یه کاره میپرم وسط حرهاتون
Adaptive Cruise Control به مجموعه ای اتلاق میشه که بنز اولین بار با ترکیب سیستم کروز کنترل و 2 رادار برد کوتاه و برد بلند اقدام به ایجاد تغییر رفتار در کروز کرد. توی این سیستم که کارهاش توی سالهای 2005 حدودا اولین بار عمومی شد با استفاده از یک جفت رادار پشت جلوپنجره اقدام به اسکن مسیر تا حدود 100 متر میشه. رادار برد بلند با محدودیت زاویه حدودا 10 تا 20 درجه ای موظف به جستجو در فواصل طولانی تر و رادار برد کوتاه تا فاصله حدودا 20 متری رو با زاویه ی نزدیک به 100 درجه در مسیر روبرو اسکن میکنه. در صورت تشخیص مانع و احتمال برخورد سرعت بوسیله ی سیستم کمکی ترمز (در صورت عدم واکنش راننده) یا Brake Assistant تا حد ایمنی کاسته میشه. این سیستم توی مدل های بهینه شده ی بعدی حتی توقف کامل رو هم به صورت خوبی ساپورت میکنه در حالی که توی مدلهای اولیه خیلی خوب نمیتونست از این قابلیت استفاده کنه. در ضمن سیستم ترمز کمکی امروز جزء سیستم های پایه ی مرسدس ها هست.
این رو هم اضافه کنم همزمان توی خودرو سازی های دیگه مثل ولوو به عنوان پیشرو ترین در صنعت ایمنی خودرو پروژه هایی انجام میشد که اسم کروز کنترل تطبیقی رو بنز به صورت تجاری در آورد ولی واقعیت اینه که ایده ی این کار اولین بار توی ولوو زده شد. البته امروز این سیستم توی بنز های اس کلاس و ای کلاس تقریبا حالت استاندارد پیدا کرده.
ببخشید از پرحرفی من


درسته دوست عزیز ... یادم رفته بود که کروز کنترل مرسدس بنزهای جدید از نوع تطبیقی هستش ... واقعا هم سیستم جالبیه مثلا روی مرسدس CL که این سیستم وجود داره و از نوع پیشرفته هست میشه چند هزار کیلومتر توی اتوبان رانندگی کرد بدون اینکه پدال گاز و یا حتی ترمز رو فشار داد ...
 

z.alavi

کاربر فعال
بابا هیچ کس نبود یه مقاله واسه ما بذاره؟!!!
مشروح کمک خواستنم صفحه قبل هست. دوستان یه نظر لطفی بندازن.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
اگه منظور از ادپتیو اینه که سرعت رو تحت هر شرایط ثابت نیگه داره مثلا در سرازیری ترمز کنه ... نه پارس چنین امکانی نداره
ولی کروزکنترل ادپتیو الان روی بسیاری از ماشین های جدید هست مثل مزدا 3 ، آزرا و ...
در ضمن SUV های فولکس واگن که تو ایران پلاک نمیشه ( کدوم مدل قیمتش 250 میلیونه ؟!! )


چرا پلاک نشه.شما پول بده همه کاری بکن.قیمت خود ماشین حدود 125میلیون تومانه. با گمرکی و ... میشه 250 میلیون تومان.مدلشو یاذم نیست.نقره ای بود.موتور 8 سیلندر وی شکل.گنجایش باک 120 لیتر.مصرف سوخت 25 لیتر در هر 100 کیلومتر.حداکثر سرعت 320 تا.فول فول بود.اتوماتیک نسل جدید و هوشمند.از معدود اس یو وی هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند.;)
 

msalimasadi

عضو جدید
sehteragh

sehteragh

سلام
من در مورد نحوه احتراق پراید مطلب میخوام میخوام بدونم آیا اتاق احتراق پراید چه مدلی و شکل احتراقش به چه نحوی است ؟

ممنون
 

شيخ الرئيس

عضو جدید
با عرض سلام خدمت اساتيد خودرو.
به يك مقاله آموزشيpowerpoint در مورد مكانيك خودرو نياز دارم.
هر قسمتي از خودرو كه باشه مهم نيست
ممنون
 

dieas

عضو جدید
سلام به بكس مكانيك خودرو


يه كمك پژوهشي مي خوام
راجع به سنسور هاي دور موتور و كليه سنسور هاي كنترل كننده يه ماشين خاص ( ال90 يا مزدا يا ويتارا يا 206) مطلب مي خواستم در حد 12 صفحه
نوع سنسورا..قيمتشون..طريقه سنس كردنشون...طريق انتقال ديتا به اي سي يو و پشت صفحه كيلومتر...محل نصبشون..و هرچي تو اين مايه ها


من پروژه اي بي اس دارم هر كي خواست بگه..
رباتيكم دارم
چيلرم دارم
خواهشا كار مارو را بندازيد
 

dieas

عضو جدید
چی مخواهی از ال 90 ادرس ایمیل بده 20 صفحه واست بدم بیاد .

سلام دوست من اگه راجع به عملكرد(اي بي اس)ال90 و سنسورهاي تشخيص سرعت چرخ وخودرو وعملكردشون تو (اي بي اس) مطلب داري بفرست

اين مهمتره..سنسور دور موتور ..سنسور سرعت خودرو وسنسور هايه ديگه ..محل نصبشون..نوعشون .عملكردشون به چه شكله//انتقال ديتا چگونه انجام ميدن......در حالت هاي مختلف چجوري عمل ميكنن...آيا رو تيپهاي مختلف ال90 فرق ميكنه


دستت طلا
 

Sky Guard

عضو جدید
کسی اینجا هست که بدونه جنس سیلندر ماشین دقیقا چیه؟ مثلا اگه از الومینیومه آیا منظور الیاژ خاصیه یا فقط الومینیوم؟
سوال بعدی اینه که این عیب در سیلند یعنی چه؟مگه هر چی سطح سیلندر صاف تر باشه بهتر نیست؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدید

صیقلی شدن یا ائینه شدن سیلندر
در اثر کار مداوم رینگها در سیلندر و زمانی که روغنکاری سیلندرها به خوبی انجام نشود سطح
سیلندر کاملا صیقلی می شود این امر باعث خارج شدن کمپرس و وارد شدن روغن به اطاق احتراق
می شود باید سیلندر را هونیگ کرد تا در دیواره سیلندر خطوط هونیگ با زاویه 120 درجه ایجاد شود
ضمنا پس از تراش سیلندرها به وسیله دستگاه تراش عمل هونیگ به وسیله سنگ زنی انجام می شود
 

dieas

عضو جدید
سلام.این بدردت میخوره.


سلام
ممنون دادا ..خوب بود

بچها اگه زحمتي نيست واسه درس موتورهاي احتراق داخلي يه مطلب ميخوام..دندون گير باشه..مثلا تكنولوژي بكار رفته تو ميلنگ يا افزايش راندمان..زمانبندي متغيير سوپاپ رو دوستام دارن..به كارم نمياد تكراريه

من اين پروژه هارو دارم

مبدل حرارتي
2.برج خنك كن
3.مبدل صفحه اي جوشي
4.چيلر
5.رباتيك
6.طراحي مخازن
 

faudis8

عضو جدید
سلام
کسی اینجا هست که بدونه جنس سیلندر ماشین دقیقا چیه؟ مثلا اگه از الومینیومه آیا منظور الیاژ خاصیه یا فقط الومینیوم؟
سوال بعدی اینه که این عیب در سیلند یعنی چه؟مگه هر چی سطح سیلندر صاف تر باشه بهتر نیست؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدید
اولا اینکه وابسته به زمان تولید و سازنده بدنه سیلندر یا همون بلوک سیلندر متفات هست . هم از نظر مواد و هم از نظر فرایند تولید.زمانی بود که بدنه سیلندر چدنی بود. کم کم الیاژ الومینیم وارد کار شده. امروز خیلی از بلوک ها به فرم الیاژ الومینیم هست. البته با خلوص خیلی بالاتر و در ماشین های مدل بالاتر. نمونه بارز سیلندر الومینیم در ایران سمند های با موتور ملی هستن و بنز و ب ام و های وارداتی.
نکته جالب توجه اینه که ب ام و چند سال هست که هسته ی بلوک رو از الیاژ پتاسیم میریزه و بیرونش رو از الومینیم. مراجعه کنید به سری ultimate factories و قسمتی که در مورد ساخت ب ام و سری Z4 توضیح میده. اونجا نشون داده میشه که چطور توی خط تولید این 2 الیاژ طی 2 فرایند متفاوت تبدیل به یک حجم میشن!.
عیبی هم که گفتید یه اصطلاحه. در قدیم که دقت بالا نبود یه به اصطلاح بوش توی سیلندر قرار میدادن. وقتی برای بوش مشکلی پیش میومد که نمیزاشت کمپرس سیلندر به اندازه کافی باشه این یکی از عیوب رایج بود. فکر کنید که مکانیکی که تحصیل نکرده سیلندر رو باز میکنه و بوش رو بیرون میاره. میبینه که کاملا صیقلیه و مثل اینه است. ولی نمیبینه که ترکها یاخراشهای خیلی ریز باعث این مشکل شده. در نتیجه این اصطلاح رو استفاده میکنه. هر چند اظهار نظر من قطعی و کاملا درست نیست و ممکنه عیوب دیگری هم به این اصطلاح شناخته بشه ولی این چیزی بود که میدونستم.
بچها اگه زحمتي نيست واسه درس موتورهاي احتراق داخلي يه مطلب ميخوام..دندون گير باشه..مثلا تكنولوژي بكار رفته تو ميلنگ يا افزايش راندمان..زمانبندي متغيير سوپاپ رو دوستام دارن..به كارم نمياد تكراريه
پیشنهاد من:
بررسی تکنولوژی جدید ب ام و که در موتور های سری یک استفاده کرده. به این صورت که میل لنگ یه خورشیدی داره که با زنجیر به دو تا میل تعادل مانند وصله . در نتیجه اون دوتا هم فرکانس میل لنگ عمل میکنه. کافیه unbalancy رو طوری قرار بدید که نتیجه کاهش نیروهای وارده به یاتاقان های میل لنگ بشه. نتیجه نهایی: افزایش عمر یاتاقانها و قطعات دوار مرتبط.
منبع اصلی: فکر کنم فصل 15 یا 16 کتاب دینامیک ماشین نوشته norton . در مورد نیروهای primary و secondary بود که ناشی از جرم نامتعادل بود.
موفق باشید.
 

farhad67gh

عضو جدید
سلام
من ميخوام با برناطمه متلب بهينه سازي كنم, احتياج به جندتا قيد دارم
دارم روي ماشين ‏toyota-tercel‏ كار ميكنم(4زمانه و 4سيلندر)
1مصرف سوخت تا جقدر بايد باشه?
2بازده حجمي و بازده حرارتي تا جقدر?
3كشتاور ترمزي و قدرت ترمزي?
4مصرف ويزه سوخت و مقدار co,hcخروجي?
ممنون ميشم كمكم كنين
كسي نيست كمكم كن?
لااقل ميتونين بگين بازده حجمي, بازده ترمز حرارتي تعريفش جيه? فرمولش جيه?
 

johny1

عضو جدید
سوال

سوال

سلام ..یه سوال ..در یک احتراق چه نیرویی به پیستون وارد میشه(چند نیوتن؟)..در هر موتور متفاوت هستش ولی تو یه موتور متوسط و معمولی چقدر هست؟
 

parsa s

عضو جدید
سلام ..یه سوال ..در یک احتراق چه نیرویی به پیستون وارد میشه(چند نیوتن؟)..در هر موتور متفاوت هستش ولی تو یه موتور متوسط و معمولی چقدر هست؟

سلام ... در موتورهای مختلف متفاوته و همچنین در یک موتور و دورهای مختلف متفاوته ... مثلا تو فایل زیر فشار سر پیستون یه موتور بنزینی در دور 4000 rpm داده شده که حداکثرش حدود 5000 کیلوپاسکاله و اگه در مساحت پیستون ضربش کنید میشه حدود 27 کیلونیوتن ... با توجه به قطر 83 میلیمتر و کورس 93 میلیمتر این یه موتور متوسطه ... ( قطر و کورس سیلندر موتور سمند XU7 به ترتیب 83 و 81.4 میلیمتره )

http://www.google.com/url?sa=t&sour...sg=AFQjCNHgH61cVVVPvhbNZ_JQpEiyPTQBdg&cad=rja
 

faudis8

عضو جدید
1مصرف سوخت تا جقدر بايد باشه?
2بازده حجمي و بازده حرارتي تا جقدر?
3كشتاور ترمزي و قدرت ترمزي?
4مصرف ويزه سوخت و مقدار co,hcخروجي?
ممنون ميشم كمكم كنين
كسي نيست كمكم كن?
لااقل ميتونين بگين بازده حجمي, بازده ترمز حرارتي تعريفش جيه? فرمولش جيه?
سلام
اولا مصرف سوخت وابسته به حجم و تکنولوژی موتور داره
برای این مورد میتونید به مشخصات فنی خودرو توی اینترنت مراجعه کنید. کافیه سرچ کنید
بازده حجمی و بازده حرارتی وابسته به میزان ضریب کمپرس موتور و میزان کار خروجی داره. عموما بین 20 تا نهایتا30 درصد هست و نه بیشتر
گشتاور ترمزی غلطه! break HP همون ماکس توان موتور هست.
در مورد میزان مصرف ویژه ی سوخت به نمودار توان بر حسب دور موتور مراجعه کنید. عدد ندارم که بگم . در مورد آلایندگی هم همینطور ولی حدود 200 گرم در صد کیلومتر عدد بدی نیست
برای امروزی ها
یه کلام
سرچ
موفق باشید
 

farhad67gh

عضو جدید
faudis8مرسي
دستت درد نكنه كه حداقل باز شما يه خرده كمكم كردين
كتابي جيزي نيست كه بهم معرفي كني
كل اينترنت رو كشتم جيزي نبود
 

faudis8

عضو جدید
farhad67gh
کتاب جامع و مناسب برای مرحله اولیه کار شما:
Automotive Engineering Fundamentals
by: richard stone & jeffery k. ball
*sa*ba*
میزاری دنده عقب بعد میری! منظورتون چیه؟
دنده ها با توجه به نوع تراشیده شدنشون و نحوه قرار گیریشون روی همدیگه جهت دوران خروجی رو میتونن به جهات مختلف بچرخونن.
ساده ترین نوع دنده spur هست. دنده ها صاف تراشیده میشن. محور دوران دو دنده از این مدل که درگیر باشن باید موازی باشن. نتیجه اینکه جهت دوران خلاف همدیگه میشه.
نوع بعدی که تراش با زاویه انجام میشه helical هست. این دنده ها هم وضعیت مشابهی با اسپور دارن ولی انحراف شفت و همینطور انتقال در محور های متنافر رو هم ساپورت میکنه.بعلاوه اینکه با جفت شدن های متفاوت جهات چرخش متفاوت رو میتونن بدن.
بقیه اش فعلا لازم نیست.
دنده های جلو ماشین همگی هلیکال هستن و دنده عقب اسپور . به همین سادگی. برای همین هم وقتی دنده عقب میخاید بزارید باید کاملا متوفق بشید وگرنه آبهویج میگیرید. و البته وقتی دنده عقب میرید ماشین میگه قیــــــــــژ قیــــــــــژ:))))))
موفق باشید
 

tak1366

عضو جدید
دوستان من میخواهم یک خودرو تا سقف 14.5 میلیون تومن بخرم این مشخصات هم داشته باشه شما بفرمایید چه خودرویی بخرم :
-ترمز abs
- ایربگ
-دوگانه سوز
-مصرف کمتر از هفت لیتر
 

faudis8

عضو جدید
سلام
جناب تک1366 بستگی به انتخاب و اولویت های دیگه شما داره
اگه قیافه خیلی براتون مهم نباشه انتخاب ایده آل با این مشخصات ال 90 ای 1 یا ای 2 هست
فکر نمیکنم 206 تیپ 2 رو ترجیح بدید
نظر شخصی بود. پس قابل رد هست:))
 

parsa s

عضو جدید
دوستان من میخواهم یک خودرو تا سقف 14.5 میلیون تومن بخرم این مشخصات هم داشته باشه شما بفرمایید چه خودرویی بخرم :
-ترمز abs
- ایربگ
-دوگانه سوز
-مصرف کمتر از هفت لیتر

اگه درست حضور ذهن داشته باشم 2 خودرو با ویژگیهایی که می خواین وجود داره تندر 90 E2 دوگانه سوز با قیمت 14.5 و پژو 206 SD V10 با قیمت 16 میلیون تومن که با توجه به بودجه تون فک می کنم بهترین و احتمالا تنها گزینه شما تندر دوگانه سوز باشه .

موفق باشید .
 

masoodjoon009

عضو جدید
دوستان من میخواهم یک خودرو تا سقف 14.5 میلیون تومن بخرم این مشخصات هم داشته باشه شما بفرمایید چه خودرویی بخرم :
-ترمز abs
- ایربگ
-دوگانه سوز
-مصرف کمتر از هفت لیتر

پیشنهادم اینه که اگه ریوهای جدید ایربگ داره حتما ریو بخر و خودت دوگانه سوزش کن
مصرف ریو بسیار پایینه
صدی 6 میسوزونه
(ترکیبی 7

ولی تندر هم گزینه خوبیه
 

parsa s

عضو جدید
پیشنهادم اینه که اگه ریوهای جدید ایربگ داره حتما ریو بخر و خودت دوگانه سوزش کن
مصرف ریو بسیار پایینه
صدی 6 میسوزونه
(ترکیبی 7

ولی تندر هم گزینه خوبیه

فقط ریوهای اتوماتیک ایربگ راننده دارن و حدود 16 میلیون تومن قیمتشونه
 

m.s.shiravi

عضو جدید
چرا بازده موتورهای احتراقی درون سوز در خودروها حول و حوش37%هستش؟

چرا بازده موتورهای احتراقی درون سوز در خودروها حول و حوش37%هستش؟

سلام دوستان.کسی میتونه بگه چرا بازده موتورهای احتراقی درون سوز خودروها حول و حوش37%هستش؟چرا اینقدر پایین.آیا دلیل خاصی داره؟
ممنون میشم:)
 

omokri

عضو جدید
سلام دوستان.کسی میتونه بگه چرا بازده موتورهای احتراقی درون سوز خودروها حول و حوش37%هستش؟چرا اینقدر پایین.آیا دلیل خاصی داره؟
ممنون میشم:)
دوست عزیز، مقدار زیادی از انرژی سوخت به شکل حرارت، از طریق گازهای خروجی و سامانه خنک کاری موتور، یعنی همان رادیاتور، به هدر می رود که عاملی مهم در پایین بودن راندمان موتورهای احتراقی درونسوز میباشد (غیر از اصطکاک بین قطعات). در صورت بازیافت این حرارت، راندمان به شکل قابل توحهی افزایش می یابد. اخیرا در بحث CHP این مسئله مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر سیکل های ترکیبی که عمدتا در نیروگاه ها استفاده می شوند نمونه ای برای این مورد است که شاید شنیده باشید.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا