در روزهای پایانی سال 89، خبری روی خروجی خبرگزاریهای کشور قرار گرفت که کمتر به آن توجه شد.
براساس این خبر، شرکتهای مخابرات استانی هزینه سرویسدهی به شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت پرسرعت موسوم به ایدیاسال را بین 3 تا 14 برابر افزایش داده و خطوط آن دسته از شرکتهایی را که قادر به پرداخت هزینههای جدید نشدهاند، قطع کردهاند! بدین ترتیب برای این شرکتها که مستقیما با مشتریان در ارتباط هستند، در سال جدید هیچ راهی جز افزایش بهای سرویس اینترنت پر سرعت باقی نمیماند. این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این افزایش ناگهانی قیمت سرویسها از سوی شرکتهای مخابرات استانی با این انگیزه و هدف صورت گرفته که شرکتهای بخش خصوصی از دایره ارائه خدمات اینترنت حذف شده و خدمات اینترنت پرسرعت در انحصار شرکتهای مخابرات قرار گیرد.
هیچ کس انتظار ندارد که قیمت اینترنت در ایران ارزان شود اما افزایش 14 برابری قیمت آن نیز برای مشترکان این سرویس غیرقابلقبول است. این افزایش هزینه البته در حال حاضر به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت تحمیل شده و آنها مجبورند به تعهدات قبلی در قبال مشترکان خود عمل کنند اما بهنظر میرسد با توجه به این افزایش غیرمترقبه هزینهها از سوی مخابرات، بهزودی شرکتهای خدماتدهنده اینترنت در بخش خصوصی ناچار به اعمال تعرفههای جدیدی براساس هزینه تمام شده خود شوند؛ افزایش هزینهای که در نهایت به حلقه آخر این زنجیر یعنی مشترکان عزیز! منتقل خواهد شد.
در همین راستا، محمدحسن شانهساززاده، مدیر یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت از افزایش غیرمنطقی قیمت سرویسهایی که از سوی مخابرات به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت داده میشود، خبر داده و گفته: با خصوصیشدن مخابرات و واردشدن آن به حوزه اینترنت، این شرکت بهصورت غیرقانونی قیمت تمامشده سرویسها را برای رقبا افزایش میدهد تا خود به توسعه این سرویس و جذب مشتری بپردازد.
وی با بیان اینکه درصورتحسابهای شرکتهای خدماتدهنده اینترنت هر بار با افزایش هزینه در طراحی تجهیزات پسیو، پاور و فضا روبهرو هستیم، گفت: این افزایش چند برابری قیمت تمامشده صورتحسابهای ارائه شده از سوی مخابرات به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت، غیرقانونی است؛ چرا که باید تمامی تعرفهها از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ شود.
وی با تأکید بر توقف سرویسدهی به برخی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت بهدلیل عدمپرداخت این صورتحسابها اضافه کرد: در این رابطه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مکاتبه کردهایم و این سازمان نیز بهعنوان نهاد تنظیم مقررات در این بخش معتقد است که شرکتهای مخابرات استانی حق افزایش قیمت تمامشده این سرویس را ندارند. اما این شرکتها با بیتوجهی به دستورات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ما را مجبور میکنند که صورتحسابهای جدید را پرداخت کنیم.
شانهساززاده با اشاره به افزایش ۳ تا ۱۴ برابری بهای فضا، پاور و هزینه طراحی تجهیزات پسیو از سوی شرکتهای مخابرات استانی به مهر گفت: این شرکتها حتی اعلام نمیکنند که این افزایش قیمت بر چه اساسی است و تنها فاکتور کلی صادر میکنند که شامل هزینههای چند برابری است.
وی با تأکید بر اینکه این مشکل برای تمامی شرکتهای خدماتدهنده اینترنت از طرف همه شرکتهای مخابراتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها برخی استانها برای پرداخت با ما تعامل دارند و سرویسهای ما را متوقف نمیکنند اما برخی استانها مانند تهران، قم و فارس بدون توجه به حقوق کاربران شبکه درصورت عدمپرداخت این مبالغ، سرویسدهی را قطع میکنند.
مدیرعامل شاتل تصریح کرد که مخابرات ایران باید با دریافت مجوز از رگولاتوری، تعرفهها را تغییر دهد اما از آنجایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدامی قاطع در این مورد انجام نمیدهد، هر یک از شرکتهای مخابراتی نسبت به تغییر بهای تمامشده و افزایش آن اقدام کرده و بخش خصوصی را دچار ضرر و زیان میکنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به مشکلاتی همچون عدمتأمین پهنای باند برای توسعه خطوط و زیانهای ناشی از افزایش تعرفه خطوط1 E، افزایش چند برابری هزینه تمامشده سرویسها نیز اضافه شده است.

براساس این خبر، شرکتهای مخابرات استانی هزینه سرویسدهی به شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت پرسرعت موسوم به ایدیاسال را بین 3 تا 14 برابر افزایش داده و خطوط آن دسته از شرکتهایی را که قادر به پرداخت هزینههای جدید نشدهاند، قطع کردهاند! بدین ترتیب برای این شرکتها که مستقیما با مشتریان در ارتباط هستند، در سال جدید هیچ راهی جز افزایش بهای سرویس اینترنت پر سرعت باقی نمیماند. این در حالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این افزایش ناگهانی قیمت سرویسها از سوی شرکتهای مخابرات استانی با این انگیزه و هدف صورت گرفته که شرکتهای بخش خصوصی از دایره ارائه خدمات اینترنت حذف شده و خدمات اینترنت پرسرعت در انحصار شرکتهای مخابرات قرار گیرد.
هیچ کس انتظار ندارد که قیمت اینترنت در ایران ارزان شود اما افزایش 14 برابری قیمت آن نیز برای مشترکان این سرویس غیرقابلقبول است. این افزایش هزینه البته در حال حاضر به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت تحمیل شده و آنها مجبورند به تعهدات قبلی در قبال مشترکان خود عمل کنند اما بهنظر میرسد با توجه به این افزایش غیرمترقبه هزینهها از سوی مخابرات، بهزودی شرکتهای خدماتدهنده اینترنت در بخش خصوصی ناچار به اعمال تعرفههای جدیدی براساس هزینه تمام شده خود شوند؛ افزایش هزینهای که در نهایت به حلقه آخر این زنجیر یعنی مشترکان عزیز! منتقل خواهد شد.
در همین راستا، محمدحسن شانهساززاده، مدیر یکی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت از افزایش غیرمنطقی قیمت سرویسهایی که از سوی مخابرات به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت داده میشود، خبر داده و گفته: با خصوصیشدن مخابرات و واردشدن آن به حوزه اینترنت، این شرکت بهصورت غیرقانونی قیمت تمامشده سرویسها را برای رقبا افزایش میدهد تا خود به توسعه این سرویس و جذب مشتری بپردازد.
وی با بیان اینکه درصورتحسابهای شرکتهای خدماتدهنده اینترنت هر بار با افزایش هزینه در طراحی تجهیزات پسیو، پاور و فضا روبهرو هستیم، گفت: این افزایش چند برابری قیمت تمامشده صورتحسابهای ارائه شده از سوی مخابرات به شرکتهای خدماتدهنده اینترنت، غیرقانونی است؛ چرا که باید تمامی تعرفهها از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ شود.
وی با تأکید بر توقف سرویسدهی به برخی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت بهدلیل عدمپرداخت این صورتحسابها اضافه کرد: در این رابطه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مکاتبه کردهایم و این سازمان نیز بهعنوان نهاد تنظیم مقررات در این بخش معتقد است که شرکتهای مخابرات استانی حق افزایش قیمت تمامشده این سرویس را ندارند. اما این شرکتها با بیتوجهی به دستورات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ما را مجبور میکنند که صورتحسابهای جدید را پرداخت کنیم.
شانهساززاده با اشاره به افزایش ۳ تا ۱۴ برابری بهای فضا، پاور و هزینه طراحی تجهیزات پسیو از سوی شرکتهای مخابرات استانی به مهر گفت: این شرکتها حتی اعلام نمیکنند که این افزایش قیمت بر چه اساسی است و تنها فاکتور کلی صادر میکنند که شامل هزینههای چند برابری است.
وی با تأکید بر اینکه این مشکل برای تمامی شرکتهای خدماتدهنده اینترنت از طرف همه شرکتهای مخابراتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنها برخی استانها برای پرداخت با ما تعامل دارند و سرویسهای ما را متوقف نمیکنند اما برخی استانها مانند تهران، قم و فارس بدون توجه به حقوق کاربران شبکه درصورت عدمپرداخت این مبالغ، سرویسدهی را قطع میکنند.
مدیرعامل شاتل تصریح کرد که مخابرات ایران باید با دریافت مجوز از رگولاتوری، تعرفهها را تغییر دهد اما از آنجایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدامی قاطع در این مورد انجام نمیدهد، هر یک از شرکتهای مخابراتی نسبت به تغییر بهای تمامشده و افزایش آن اقدام کرده و بخش خصوصی را دچار ضرر و زیان میکنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به مشکلاتی همچون عدمتأمین پهنای باند برای توسعه خطوط و زیانهای ناشی از افزایش تعرفه خطوط1 E، افزایش چند برابری هزینه تمامشده سرویسها نیز اضافه شده است.
