شهر حشرات...!

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین آزادسازی پشه های دستکاری شده ژنتیکی در طبیعت

نخستین آزادسازی پشه های دستکاری شده ژنتیکی در طبیعت

برای اولین بار پشه هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، در طبیعت آزاد شدند.محققین امیدوارند بتوانند از این پشه ها برای کنترل بیماری هایی استفاده کنند که سالانه جان دو میلیون انسان را می گیرد. دستکاری ژنتیکی کم کم راه خود را به طبیعت باز می کند و انسان را به ابزاری تازه برای دستکاری طبیعت مجهز خواهد کرد. بسیاری از دانشمندان و محیط دوستان معتقدند اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است تاثیراتی بر اکوسیستم، موجودات و طبیعت داشته باشد که در حال حاضر برای ما شناخته شده نیست. با این حال مدافعان این اقدام هم دلایل خاص خود را دارند. محقیق برای اولین بار پشه هایی را در طبیعت آزاد کردند که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند.
یک شرکت تحقیقاتی در آکسفورد نتایج اولین دوره آزاد کردن پشه های نر با ژنتیک دستکاری شده در جزایر کی من را منتشر کرده که طبق آن، بین ماه های مه و اکتبر گذشته/ اردیبهشت تا مهرماه، سه نوبت در هفته این پشه ها در مساحتی ۱۶۰ هزار متر مربعی رها شده اند. این پشه های نر با دستکاری ژنتیکی عقیم شده بودند.بنابراین وقتی ماده ها با آن ها جفت گیری می کردند، دیگر خبری از تخمگذاری و تولیدمثل نبود. در ماه آگوست/ مرداد، تعداد پشه های منطقه تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود و محققین انتظار داشتند که این کاهش تعداد، کاهش انتقال بیماری هایی مانند تب استخوان شکن را به همراه داشته باشد، چون این بیماری از طریق پشه ها منتقل می شود.
از آن جا که بیماری ها اغلب توسط پشه های ماده منتقل می شوند، محققین در این طرح قصد دارند با کاهش تعداد پشه ها، احتمال انتقال را پایین بیاورند. اما این کار تاثیری روی اکوسیستم و چرخه های طبیعت و در نتیجه سایر موجودات زنده ندارد؟ مدافعین این طرح معتقدند از آن جا که ژن عقیمی از پشه های نر به نسل های بعدی منتقل نمی شود، در نتیجه اجرای این طرح تاثیر همیشگی نخواهد داشت.
در واقع آن ها معتقدند استفاده از پشه های اصلاح ژنتیکی شده برای کاهش تعداد پشه ها در یک منطقه، آن هم به طور موقت، نسبت به استفاده از مواد سمی خیلی بهتر است. با در نظر گرفتن این که در بسیاری از مناطق، پشه ها ناقل بیماری هایی مانند تب استخوان شکن، تب زرد و مالاریا هستند، کاهش تعداد پشه ها حتی برای دوره ای محدود، می تواند زمان بیشتری را در اختیار محققین قرار بدهد تا درمان یا واکسنی برای این بیماری ها پیدا کنند و به جمعیت هایی که به شدت از این بیماری ها رنج می برند کمک کنند.
در واقع با افزایش تعداد انسان هایی که بر اثر بیماری هایی که پشه ها ناقل آن هستند می میرند ( سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از ۷۰۰ میلیون نفری که به این بیماری ها مبتلا می شوند، جان خود را از دست می دهند)، علم انواع و اقسام روش ها را برای نجات جان انسان ها به کار برده است، از لیزرها گرفته تا مواد شیمیایی. استفاده از موجوداتی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده باشند، گام بسیار جدیدی در این راه است و باید دید در مقایسه با سایر روش ها، چه قدر موثر است.


منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تروریست های انتحاری در میان مورچه ها!

تروریست های انتحاری در میان مورچه ها!

مشکل تروریسم تنها در میان جوامع انسانی وجود ندارد زیرا به تازگی جانورشناسان مدارکی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهند جانورانی از قبیل مورچه‌ها نیز از این معضل در عذابند.

به گزارش مهر،مارک مافت اکولوژیستی در دانشگاه کالیفرنیا است که توضیح می‌دهد برخی از مورچه‌ها به چه شیوه وحشتناکی اقدام به ترور انتحاری می‌کنند. وی تصاویری از مورچه‌های قرمز کارگر به ثبت رسانده است که در آن مورچه ای بدن خود را برای آزاد سازی مایعی به شدت سمی شکاف می‌دهد، ماده‌ای که علاوه بر خود مورچه، دشمنانش را نیز در کسری از ثانیه از بین می‌برد.
وی مدارک این اقدام انتحاری مورچه‌ها را با ایجاد تله‌ای برای جذب انواع مختلف مورچه‌ها و سپس مشاهده رفتار آنها برای دستیابی به طعمه جمع آوری کرده است. در این تله که طعمه آن مقداری عسل بود، یک مورچه بافنده و یک مورچه نجار گرفتار شده و یکی از آنها بر سر تصاحب طعمه بدن خود را شکافته و خود و دیگری را از پا درآورد.



بر اساس گزارش دیسکاوری، مافت همچنین مطالعاتی بر روی گونه‌های برزیلی مورچه‌ها کرده است، گونه‌هایی که کل آشیانه را یکباره و به دلایلی ناشناخته که می‌تواند بیماری یا بالا بودن سن مورچه‌ها باشد نابود می‌کنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره پر موی وحشتناک!

حشره پر موی وحشتناک!

محققان در پی جستجوهای فراوان برای یافتن حشره‌ای که به "حشره پرموی وحشتناک" شهرت دارد این جاندار که یکی از کمیاب‌ترین و عجیب‌ترین حشرات جهان به شمار می‌رود را در کنیا یافتند

در ابتدا محققان این حشره زرد رنگ را در سال 1933 و سپس در سال 1948 مشاهده کردند و از آن زمان به بعد دهها برنامه اکتشافی برای یافتن این جاندار در منطقه‌ای میان شهرهای "تیکا" و "گاریسا" انجام گرفته است.
دانشمندان می‌گویند این جاندار با طول یک سانتیمتر در ارتفاعات 20 متری صخره‌ها زندگی کرده و "مورموتومیا هیرسوتا" نام داشته و بیشتر به یک عنکبوت با پاهای پوشیده از مو شباهت دارد.
این حشره که از توانایی پرواز برخوردار نبوده و در فضولات خفاش‌ها زاد و ولد می‌کند، تنها می‌تواند در محیط‌های سرد و مرطوب زندگی کرده و دارای بال‌های نمایشی است که هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌کند از این رو جا به جایی چندانی نداشته و زیاد حرکت نمی‌کند. به گفته محققان مرکز مطالعات فیزیولوژی و اکولوژی حشرات در نایروبی، ظاهر این حشره محققان را در تعیین جایگاه این جاندار در خانواده حشرات گمراه کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این حشره با وجود پاهای بلندی که دارد هرگز از شیوه سواری گرفتن از دیگر جانداران برای جا به جا شدن استفاده نمی‌کند و از این رو تنها حشره‌ای است که زیستگاه آن به صورت کامل در آفریقا محصور شده است.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
این هم یه عکس دیگه از این حشره خوشگل! ایشون به لحاظ جنسی نر تشریف دارن: Mormotomyia-hirsuta-male.jpg

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=40048&d=1293366296
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبورهای برچسبدار

زنبورهای برچسبدار

یکی از کارهایی که دانشمندان این روزها انجام می‌دهند برچسب زدن حیوانات است.

برچسب زدن یعنی هر کدام آنها را به روش‌های مخصوصی نام‌گذاری می‌کنند تا بتوانند رفتارهایشان را زیر نظر داشته باشند و در صورت نیاز به راحتی پیدایشان کنند؛ مثلاً به تازگی گروهی از زنبورها که به «زنبور پشمالو» معروف‌اند، به کمک ردیاب‌های رادیویی برچسب‌گذاری شده‌اند و اطلاعات جدیدی از زندگی آنها به دست آمده است. این زنبورها به طور منظم 12 ساعت در روز کار و 12 ساعت بعد را استراحت می‌کنند. محققان حدس می‌زنند که زنبورها به نور خورشید و دمای هوا حساس هستند و با تغییر آن می‌توانند زمان استراحتشان را تشخیص بدهند.
در آزمایش انجام‌شده دانشمندان نور شدیدی در نیمه‌های شب برای زنبورها به وجود آوردند تا ببینند که چه واکنشی نشان خواهند داد. در کمال تعجب زنبورها گول این نور را نخوردند و همچنان به خواب 12 ساعته‌شان ادامه دادند تا این که صبح واقعی از راه برسد و دوباره مشغول کار و فعالیت شوند. به نظر می‌رسد زنبورها بیشتر از ما فایده خواب منظم را می‌دانند، نه؟​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رمزگشایی بیومکانیک مورچه ها

رمزگشایی بیومکانیک مورچه ها

محققان راز توانایی مورچه‌ها در حمل اجسام بزرگ را کشف کردند

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان با استفاده از فیلم‌برداری پرسرعت دریافتند که این توانایی مورچه‌ها در کنترل کردن حرکت سر و گردن در آن‌ها نهفته است.
تاکنون دانشمندان به کاربردهای ناحیه گردن در بسیار از حشرات پی نبرده‌ بودند ولی مطالعات اخیر نشان می‌دهد این عضو در مورچه‌ها به آنها کمک می‌کند تا هنگام جابجا کردن اجسام بزرگ تعادل خود را حفظ کنند.
برای مثال خانواده‌ای از مورچه‌ها با نام Atta Vollenweideri که کارشان بریدن علف است، قطعه‌های علفی را حمل می‌کنند که بسیار سنگین‌تر و دراز تر از بدن آن‌هاست.
مسافتی که این مورچه‌ها برای بردن قطعات علف به لانه خود طی می‌کنند بعضی اوقات به 100 متر نیز می‌رسد.



این مورچه‌ها برای اینکه ظرفیت حمل خود را به حداکثر برسانند، قطعات درازتر را انتخاب می‌کنند. همین امر باعث شده که آن‌ها دقت شگفت‌انگیزی در برقراری تعادل این بارها از خود به خرج دهند.
کرین مول از دانشگاه کمبریج که این تحقیق را همراه با دو محقق دیگر از دانشگاه کمبریج و دانشگاه وورزبرگ آلمان انجام داده می‌گوید: "در این مطالعه به طور آزمایشی می‌توانستیم نشان دهیم مورچه‌ها کارگری که علف‌ها را جابجا می‌کنند، معمولاً می‌افتند."
این محققین برای اینکه راز حمل علف توسط مورچه‌ها را دریابند از فیلم‌برداری سریع برای مشاهده دقیق حرکات سر مورچه‌ها استفاده کردند.
مول می‌گوید: "برای اینکه تعادل مورچه حفظ شود، مرکز ثقل ترکیبی مورچه و بار آن باید بالاتر از سطح پاهای پشتیبان آن باقی بماند."
در ادامه مطالعه آن‌ها دریافتند که مورچه‌ها اجسام درازتر را نسبت به اجسام کوتاه با جرم مشابه، با زاویه بیشتری حمل می‌کنند.
ابزار اصلی مورچه‌ها در تغییر دادن این زاویه گردن آن‌هاست. این عضو به آن‌ها کمک می‌کند تا زمانی در که در سرپایینی با سربالایی حرکت می‌کنند زاویه بار خود را تغییر دهند تا تعادلشان حفظ شود.
این مطالعه همچنین به حقایق بیشتری در مورد بیومکانیک مورچه‌ها دست یافته‌ و در ژورنال Comparative Physiology A منتشر شده‌است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بد نیست تا از دنیای مورچه ها فاصله نگرفتیم تصویری ببینید از یک مورچه که وزنه‌ای 100 برابر جرم بدن خود را در هوا نگه داشته. این عکس برنده یک مسابقه عکاسی علمی شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تصویر مورچه آسیایی را نشان می‌دهد که از یک سطح شیشه مانند آویزان شده و وزنه‌ای 500 میلی‌گرمی را با دهانش نگه داشته‌است.

این تصویر توسط دکتر توماس اندلین از دانشگاه کمبریج زمانی که وی و همکارانش برروی پاهای چسبناک مورچه‌ها تحقیق می‌کردند ثبت شده‌است.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات بجای موش آزمایشگاهی

حشرات بجای موش آزمایشگاهی

محققان می‌گویند می‌توان از پروانه‌ها به جای موش‌ها در آزمایش‌های زیست‌شناسی و پزشکی استفاده کرد

به گزارش رویترز، محققان دریافته‌اند که تعدادی از سلول‌های مهم در بین پستانداران و حشرات مشترک هستند که در واکنش به مواد شیمیایی و عفونت‌ها، رفتار مشابهی دارند.
این امر به معنی عدم نیاز به استفاده از 80 درصد موش‌هایی است که همه ساله برای آزمایش‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کیوین کاواناگ از دانشگاه ملی ایرلند می‌گوید: "هم‌اکنون پزشکان برای تست داروهای جدید از حشرات استفاده می کنند و تنها برای تأیید نهایی به سراغ موش‌ها می‌روند."
وی می‌افزاید: "این روش تست دارو سریع‌تر است چرا که نتیجه آزمایش‌ در موش‌ها بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشد و این در حالی است که می‌توان نتیجه مشابه را در حشرات در 48 ساعت مشاهده کرد."
تحقیقات کاواناگ و همکارانش نشان می‌دهد که نتروفیل‌های پستان‌داران یا همان گلبول‌های سفید خون و هماتوسیت‌های حشرات در واکنش به عفونت‌های میکروبی رفتار‌های مشابهی دارند.
این دو سلول، در زمان عفونت ساختار مشابهی تولید می‌کنند که بر روی سلول یک سطح محافظ تشکیل می‌دهد. سپس سلول‌های ایمنی میکروب را به دام می‌اندازند و با ترشح آنزیم مخصوص آن را تجزیه می‌کنند.
کاواناگ می‌گوید در آزمایش میزان بیماری‌زایی باکتری‌ها و قارچ‌ها، نتایج بدست آمده همبستگی زیادی داشتند. وی علت این امر را شباهت 90 درصدی ساختار سیستم ایمنی بدن پستان‌داران و حشرات می‌داند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دفترچه خاطرات مگس!

دفترچه خاطرات مگس!

محققان انگلیسی موفق شدند با استفاده از لیزر، بخشی از مغز و خاطرات مگس را کنترل کنند



به گزارش بی‌بی‌سی، با استفاده از این روش می‌توان بخشی از حافظه مگس را با خاطرات پر کرد. به این ترتیب می‌توان سلول‌های مغزی که محل ذخیره خاطرات بد هستند را شناسایی کرد.
محققان دانشگاه آکسفورد که این مطالعه را انجام داده‌اند می‌گویند که تنها 12 سلول در مغز مگس‌ها وظیفه انجام یادگیری شرکت پذیر را دارند.
خاطرات تولید شده از یادگیری شرکت پذیر زمانی ایجاد می‌شود که مگس یک سری فاکتورها را به نتیجه‌گیری یا رخداد خاصی ارتباط می‌دهد. برای مثال مگس با احساس نوع خاصی از بو، متوجه می‌شود که یک شکارچی در نزدیکی اوست.
پیشتر دانشمندان کشف کرده بودند که سلول‌های دخیل در این نوع فراگیری، همان سلول‌های تولید کننده دوپامین در مغز هستند. دوپامین ماده شیمیایی است که می‌تواند به عنوان یک نوع سیگنال بین سلولی در مغز عمل کند.
پرفسور میزنباک که رهبری این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد می‌گوید که تیمش با شناسایی مکانیزم این سلول‌ها موفق به استفاده از لیزر برای برنامه ریزی آن‌ها شده‌است.
آن‌ها در مغز مگس، هر عصب را با یک کلید یا گیرنده مجهز کردند. سپس با استفاده از یک ماده به نام ATP، آن‌ها را فعال کردند.
ATP‌ مورد استفاده در این آزمایش به تنهایی غیر فعال است و برای فعال ساختن آن نیاز به تابش نور لیزر به آن است.
پرفسور میزنباک می‌گوید مغز مگس‌ها بدون این ماده مانند مگس‌های عادی کار می‌کند ولی به محض تابش نور لیزر به آن‌ها رفتار مگس متفاوت می‌شود.
از طرفی محققان واکنش‌های مگس به نور لیزر را به یک نوع بوی خاص مرتبط کردند تا نتیجه آزمایش بهتر مشخص شود.
آن‌ها به مگسی که در طول یک مسیر حرکت می‌کرد حق انتخاب بین دو بوی مختلف را دادند. برای این منظور مگس را پیش از آزمایش با یکی از دو بوی خاص آشنا ساختند.
سرانجام در مگس همزمان با مواجهه با بوی خاصی که با نور لیزر مرتبط بود و همچنین مشاهده نور لیزر، از آن دوری کرد.
به این ترتیب مگس بدون اینکه از پیش خاطره بدی از بوی خاص داشته باشد و تنها با دیدن نور لیزر نوعی خاطره بد را به خاطر آورد.
با مطالعه دقیق‌تر فرآیندهای مغز مگس در زمان این آزمایش آن‌ها موفق به شناسایی 12 عصب مرتبط با این تجربه شدند.
پرفسور میزنباک می‌گوید مطالعات تیمش نشان می‌دهد که چگونه موجودات از تجربیات ناموفق پیشین خود برای فراگیری نتیجه اعمال استفاده می‌کنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هیس... مورچه ها دارن حرف میزنن!

هیس... مورچه ها دارن حرف میزنن!

پژوهشگران با استفاده از فناوری‌های پیشرفته صوتی موفق شدند صدای گفتگوی مورچه‌ها را ضبط کنند

تایمز آنلاین گزارش داد محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از میکروفن‌ها و بلندگوهای بسیار مینیاتوری که بدون ایجاد مزاحمت در لانه‌های آنها نصب شده بود، موفق شدند صداهای تولید شده در لانه مورچه‌ها را ضبط و بررسی کنند.
آن‌ها پی بردند که دامنه واژگانی مورچه‌ها بیشتر از آنچه است که قبلا تصور می‌‌شد
به گفته این محققان ملکه مورچه‌ها (queen ant) به این طریق دستوراتی را به مورچه‌های کارگر می‌دهد.
در این پژوهش حیرت آور مشخص شد دیگر حشرات می‌توانند با تقلید صدای ملکه مورچه‌ها آنها را به خدمت بگیرند.
نوعی پروانه آبی از جمله این حشرات است. این پروانه با تقلید صدا و پیام‌های شیمیایی مورچه‌ها، آنها را وادار می‌کند کرم پروانه را به لانه‌‌های خود ببرند و آنها را تغذیه کنند.
محققان چند دهه قبل دریافتند که مورچه‌ها قادرند با ایجاد صوت، به یکدیگر هشدار دهند اما فقط در پی بررسی اخیر محققان دانشگاه آکسفورد بود که مشخص شد این پیام‌های مبادله شده در این ارتباط به حدی گسترده است که می‌تواند مبین نوعی "‌گفتگو" بین مورچه‌ها باشد.
این پژوهشگران از طریق بلندگوهای بسیار ریزی که در لانه مورچه‌ها کار گذاشته بودند، با تقلید صدای ملکه توانستند توجه مورچه‌ها را جلب کنند.
در این حالت مورچه بی حرکت می‌ایستد و منتظر شنیدن دستورات ملکه می‌شود
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
باز هم مورچه ها...

باز هم مورچه ها...

امروزه پیشرفت‌های فن‌آوری صوتی به دانشمندان اجازه بررسی رفتار، زندگی و از همه جالب‌تر صحبت کردن مورچه‌ها در لانه‌هایشان را داده است

مورچه‌ها در شکم خود ابزار عاج‌داری دارند که با حرکت دادن اندامی مانند مضراب بر روی آن صداهایی را با فرکانس‌های مختلف تولید می‌کنند.
محققان با قرار دادن میکروفون‌ها و بلندگوهای مینیاتوری در درون لانه مورچه‌ها دریافتند که ملکه مورچه‌ها دقیقاً از همین روش برای فرمان دادن به مورچه‌ها استفاده می‌کند.
محققان این تیم که از یافته‌های خود شگفت‌زده‌ هستند همچنین متوجه شدند که گاهی حشرات دیگر برای تحت کنترل گرفتن مورچه‌های کارگر به تقلید صدای ملکه مورچه‌ها متوسل می‌شوند.



پروانه آبی یکی از 10هزار حشره‌ای است که رابطه انگلی با مورچه‌ها دارد و از پیغام‌های شیمیایی و صوتی برای سوء استفاده از آن‌ها بهره می‌گیرد.
به این ترتیب پروانه مورچه‌های کارگر را مجبور به بردن پیله‌هایش به درون لانه و نگه‌داری از آن می‌کند. در هنگام وجود خطر در لانه، مورچه‌های کارگر پیله‌ها را قبل از تخم‌های خود نجات می‌دهند.
در دهه‌های گذشته نتایج تحقیقات پژوهشگران قابلیت ارتباط برقرار کردن مورچه‌ها با استفاده از صوت را اثبات می‌کرد ولی محققان دانشگاه آکسفورد به تازگی دریافته‌اند که واژگان مورد استفاده مورچه‌ها به اندازه‌ای است که آن‌ها به سادگی با یکدیگر صحبت می‌کنند.
پرفسور جرمی توماس از دانشگاه آکسفورد می‌گوید که پیشرفت‌های فن‌آوری اجازه کاوش بیشتر در زندگی مورچه‌ها را می‌دهد چراکه می‌توان بدون اینکه مزاحمتی برای مورچه‌ها ایجاد کرد، صدای آن‌ها را ضبط و پخش کرد.
به این ترتیب دانشمندان با بکارگیری میکروفون‌ها و بلندگوهای بسیار ریز توانستند صدای ملکه مورچه‌ها را ضبط و برای کارگران پخش کنند.
پرفسور توماس در این مورد می‌گوید: "وقتی که صدای ضبط شده از ملکه را برای مورچه‌های کارگر پخش کردیم، آن‌ها رفتار دفاعی از خود نشان دادند. مورچه‌های کارگر با شنیدن این صدا به صورت آماده باش با شاخک‌های راست و آرواره‌های باز آماده حمله به مزاحمان می‌شدند."

وی در ادامه توضیح می‌دهد که مورچه‌ها شاخک‌هایشان را به حالت احترام و احوال پرسی با مورچه‌های دیگر به بلندگو می‌چسباندند. البته پرفسور توماس می‌گوید معلوم نیست چه میزان از ارتباط بین مورچه‌ها با استفاده از صوت انجام می‌شود ولی محققان در آینده به واژگان بیشتری از ارتباط مورچه‌ها پی خواهند برد.
توماس می‌افزاید: "مهم‌ترین یافته این تحقیقات این است که در جامعه مورچه‌ها، صداهای متفاوت عکس‌العمل‌ها مختلفی را در بر دارد و جای تعجب دارد اگر برای هرکدام از فرمان‌ها صدای خاصی وجود نداشته‌باشد. یکی از قدرت‌های مورچه‌ها تولید صداهای مختلف با مالیدن شکم خود با ریتم‌های متفاوت است."
پرفسور توماس می‌گوید که مطالعه صدا در حشرات آخرین اسرار چگونگی زنده ماندن پروانه‌های آبی در لانه مورچه‌ها را آشکار می‌سازد و این یافته‌ها می‌تواند کمک برای دوستداران محیط زیستی باشد که به دنبال حفاطت از گونه‌های در معرض خطر در کوهستان‌ها اروپا هستند.
فرانچسکا باربئو از دانشگاه تورین در این مورد می‌گوید: "یافته‌های جدید ما نشان می‌دهد که نقش صدا در برقرار ارتباط در جامعه مورچه‌ها دست کم گرفته شده‌است."
کارستن شونروگ از مرکز اکولوژی و آب‌شناسی آکسفوردشایر نیز معتقد است که تقلید صدا توسط پروانه‌ها دانشمندان را مطمئن ساخت که مورچه‌ها به پیله پروانه‌ها آنقدر اهمیت می‌دهند که حتی حاضرند تخم‌های خود را برای رساندن غذا به آن‌ها قربانی کنند.
نتایج کامل این تحقیق در ژورنال Science منتشر شده‌است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه ها... تولید مثل و ...

مورچه ها... تولید مثل و ...

محققان آمریکایی به یافته‌های عجیبی در مورد تولید مثل و جنیست مورچه‌های آمازونی برخورد‌ه‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی این گونه از مورچه‌های آمازونی تنها دارای جنس ماده هستند و مورچه ملکه برای تولید مثل خود را به صورت همسان شبیه‌سازی می‌کند.
این اولین باری است که چنین گونه‌ای در مورچه‌ها یافت شده‌است. گفتنی‌است که این مورچه‌ها همچنین یک نوع قارچ را کشت می‌دهند که آن نیز بدون تولید مثل تشکیل می‌شود.
آنا هیملر از دانشگاه آریزونا که رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته است در گفتگو با بی‌بی‌سی یافته‌های تیمش را توضیح داده‌است.
وی می‌گوید که با شناسایی و تحلیل DNA این گونه از مورچه که Mycocepurus Smithii نام دارد، ثابت شد که تمام مورچه‌ها، گونه شبیه‌سازی شده همسان مورچه ملکه هستند.
دکتر هیملر در ادامه تحقیقاتش دریافته است که مورچه‌های ماده این گونه توانایی تولید مثل جنسی ندارند و اندام تناسلی آن‌ها در پی تکامل ژن‌ها از بین رفته است.
مقاله تحقیقاتی این تیم که در ژورنال Royal Society B منتشر شده‌است توضیح می‌دهد که تکثیر بدون تولید مثل در جنس نر در بعضی از حشرات رایج است ولی این امر در مورچه‌های ماده کاملاً نادر می‌باشد.
دکتر هیملر در این‌باره می‌گوید: "مورچه‌ها انواع مختلف تولید مثل دارند ولی روش این گونه تکامل نادری داشته‌است."
وی در ادامه می‌افزاید که دلیل تکامل این روش را می‌توان در فواید آن برای مورچه‌های ماده یافت.
" با این روش در انرژی و غدا صرفه‌جویی می‌شود و به همین دلیل هم تعداد جنس ماده از 50درصد در پایان فصل تولید مثل به 100درصد افزایش یافته است."
البته فواید گوناگونی جنسیتی بیشتر از فواید تولید تک جنسی است. به این ترتیب که جنس نر در مقابل تعدادی از مخاطرات طبیعی مقاوم‌تر است یا برعکس. همین امر احتمال بقای گونه‌ها در طبیعت را افزایش می‌دهد.
و یا اگر در همین گونه مورچه، ملکه به نوعی بیماری یا نقص عضو گرفتار شود تمام مورچه‌های تولید شده نیز همین بیماری یا نقص عضو را به ارث می‌برند.
خاصیت اصلی این مورچه‌ها که دکتر هیملر و تیمش را به مطالعه این گونه از مورچه علاقه‌مند کرده‌است، توانایی بالای آن‌ها در کشت قارچ و ذخیره آن است.
وی می‌گوید که مورچه‌ها کشت و زراعت را سال‌ها قبل از انسان‌ها کشف کردند؛ حدوداً 80 میلیون سال پیش. این مورچه‌ها همه چیز از جمله برگ درختان، اجساد حشرات و موجودات زنده را از سطح جنگل جمع آوری می‌کنند و از قارچ‌ها تولید شده‌ آن‌ها به عنوان غدا استفاده می‌کنند.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بحث پیرامون مورچه بود گفتم اینو من بگم چون به رشته ما هم ربط داره



مورچه ها متخصص در کشاورزی


[FONT=&quot]
کشف جدید دانشمندان مشخص کرده است که مورچه ها میلیونها سال پیش از انسانها بر روی زمین کشاورزی می کرده اند. البته این پایان داستان نیست چون گونه ای از آنها به عنوان قدرتمندترین گیاه خوار تاریخ زمین شناخته شده است. [/FONT]
[FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مهمترین تحولات در تاریخ تمدن بشر، کشاورزی و توسعه آن بوده است اما بی شک دانستن این نکته خالی از لطف نیست که انسان نخستین کشاورز روی زمین نبوده است بلکه مورچه ها برای بیش از 50 میلیون سال است که مشغول کشاورزی بر روی زمین هستند![/FONT]
[FONT=&quot]در حالی که کشاورزی در طول دورانهای گذشته به انسان کمک کرده است تا به عنوان گونه غالب بر روی زمین حکمرانی کند، این مهارت (کشاورزی) به مورچه های گیاهخوار این امکان را داده است تا خود را به عنوان گیاهخوار غالب در تاریخ پیدایش زمین معرفی کند. در کنار این خصایص نباید فراموش کرد که مورچه ها و حیات جمعی آنها یکی از عالی ترین نمونه های موفق حیات اجتماعی حشرات در طبیعت به حساب می آید. [/FONT]
[FONT=&quot]به تازگی گزارشی نیز در نشریه "زیست شناسی امروز" منتشر شده است که در آن مورچه های برگخوار مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش جالب توجه، این مورچه ها سیستمی را در خود توسعه داده اند که بر اساس آن تلاش می شود اراضی گیاهی اطراف محل آشیانه خود را عاری از هرگونه آفت نگاه دارند. نکته قابل توجه این است که در میان کشاورزان انسانی نیز این نگرش به عنوان یکی از راههای اساسی برای غلبه بر چالشی همچون آفات کشاورزی در نظر گرفته شده است.[/FONT]
[FONT=&quot]بر اساس گزارش مهر، این مورچه ها برگهای تازه جمع آوری شده را که مملو از آب هستند در باغها و اراضی اطراف محل زندگی خود پخش می کنند تا بدین وسیله مقدمات رشد نوعی گیاه قارچی ارزشمند فراهم شود. مورچه ها از این گیاه قارچی به عنوان ماده ای مغذی مصرف می کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]مورچه ها برای بیش از 50 میلیون سال است که مشغول کشاورزی بر روی زمین هستند. اما نکته حیرت آور اینجاست که مورچه ها برای رشد بهتر و درحقیقت انجام کشاورزی با راندمان بالا، برگهای کهنه شده را با برگهای تازه جایگزین می کنند اما این هم پایان داستان نیست. برگهای کهنه می تواند تهدیدی برای اجتماع مورچه ها باشد. از این رو برگهای کهنه به عنوان ماده ای دورریز در نقطه ای به دور از محل اصلی زندگی مورچه ها انباشته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]به گزارش مهر، این مورچه‌ها قابلیتهای دیگری نیز دارند. آنها به محض شناسایی نشانه هایی از آفات در باغ و اراضی اطراف به سرعت وارد عمل شده و با انجام فعالیتی موسوم به "شانه کشی" که دقیقا همان شخم زدن در کشاورزی انسانی است موجبات از بین رفتن آفات مخرب را فراهم می کنند. زمانی که تخم آفات نیز پیدا می شوند، بلافاصله به نقطه ای دورتر منتقل شده و در محلی مناسب انباشته می شود.
[/FONT]
[FONT=&quot]منبع: خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین[/FONT]
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
کشف راز سختی شکار مگس :surprised:



به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آمریکایی دریافته اند توانایی بالای مگسها در فرار در برابر ضربات شکارچیان خود به دلیل عملکرد فوق العاده سریع مغز آنهاست. همچنین محققان دریافته اند مگسها حتی این توانایی را دارند تا چند لحظه پیش از انجام کاری نظیر جا خالی دادن برای آن برنامه ریزی کنند. بر اساس گزارش بی.بی.سی، این محققان با استفاده از ضبط ویدئویی با سرعت بالا و وضوح تصویری با کیفیت فاش کردند مگسها به هنگام احساس نزدیک شدن خطری بالقوه به سرعت خود را برای فرار از محیط آماده می کنند.
این مطالعه تحقیقاتی پیشنهاد می کند که بهترین راه برای شکار مگسها، نزدیک شدن بسیار آهسته به آنها وارد کردن ضربه سریع در امتداد مکانی است که در آنجا قرار دارند. محققان انستیتو فناوری کالیفرنیا همچنین دریافته اند مگسها خیلی زودتر از آنکه از جای خود بگریزند، مکان عامل مهاجم را محاسبه می کنند و بر اساس آن طرح فرار را ترسیم می کنند. نتایج و جزئیات دقیق این بررسی در شماره اخیر نشریه " Current Biology" منتشر شده است.










رضا یاد بگیر برات خوبه :biggrin:
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مگس

مگس

رضا یاد بگیر برات خوبه :biggrin:

دست کم گرفتی؟ من مگسو تو هوا نعل میکنم! رو زمین که دیگه گرفنش آب خوردنه! اتفاقا همین امروز یه مگس مزاحم تو خونه ول میچرخید منم پاشدم وسط زمین و آسمون گرفتمش بردم تو حیاط ولش کردم...

حالا که بحث مگس داغه بذارید چنتا مطلب در مورد مگس بگم حال کنید:

اول اینو داشته باشید از ویکی پدیا:
مَگَس یا به لهجه اصفهانی مِگِز و یا به لهجه نیشابوری مَگَز به دسته‌ای از حشرات از راسته دوبالان گفته می‌شود. این دسته یکی از بزرگترین گروه‌های حشرات هستند که در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰۰۰ نوع از آن‌ها وجود دارد.
مگس‌ها دارای دو جفت بال جلویی مشخص هستند. دو جفت بال عقبی آنها تبدیل به بالچه چاقوشکل به نام توازنگر (هالتر یا بالانسیـِر) شده‌است.
مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکانهای مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه‌ها، وزغ‌­ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می‌­شوند. مگس‌ها بطور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند.
مگس‌ها از عوامل گرده‌­افشانی گیاهان در طبیعت بوده و یکی از مهمترین زنجیره‌های چرخه‌­ی غذایی می‌­باشند؛ برخی از این حشرات پوسیده‌خوار هستند و باعث تسریع تجزیه‌­ی لاشه‌­ی جانوران، مدفوع حیوانات و اجزای گیاهی گوناگون شده و در پاکسازی محیط زیست انسان را یاری می‌کنند. برخی گوشتخوار بوده و به عنوان دشمن دیگر حشرات در اکوسیستم نقش ایفا می‌کنند. در حدود ۵۰۰۰ گونه از مگس‌­ها از دیگر حشرات به عنوان طعمه استفاده می‌­کنند به نحوی که گاهی از آنها به عنوان عامل کنترل بیولوژیکی یاد می‌گردد. برخی نیز گیاهخوار بوده و به عنوان آفت گیاهان شناخته می‌شوند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فرمانرو:جانوران
شاخه:بندپایان
رده:حشرات
زیررده:بالداران Pterygota
فُرورده:نوبالان Neoptera
بالاراسته:درون‌بالداران Endopterygota
راسته:دوبالان Diptera


سر مگس:



پای مگس:

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دور کردن مگس

دور کردن مگس

مگس های مختلف ذائقه های مختلفی دارند. مگس ها از شیره گیاهان، میوه ها، سایر حشرات، خون جانوران و انسان و ... تغذیه می کنند. مگس هایی که از خون تغدیه می کنند مگس های ماده هستند که محتویات خون را برای تخمگذاری مورد استفاده قرار می دهند.
مگس ها دارای قدرت بویایی و بینایی بسیار قوی هستند. رادارهای بویایی آنها تا 3 کیلومتر بو را تشخیص میدهند. پس با این قدرت مخفی کردن مواد غذایی از دید آنها کار بیهوده ای است . در زمانی کمتر از ثانیه قادر به شناسایی مکان جدید خواهند بود. در زیر به پاره ای از روشهای دور نگه داشتن این موجودات در ظاهر مزاحم را بازگو خواهم کرد.
زمان فعالیت مگس ها از آغاز سپیده دم تا غروب آفتاب است.یکی از روشهای کارا در دور نگهداشتن مگس استفاده از یک کیسه فریزر پر از آب است که در برابر نور خورشید قرار گرفته باشد. تشعشعات ناشی از برخورد نور خورشید به کیسه و آب درون آن باعث فراری دادن مگس ها خواهد شد. اگر درون کیسه مقداری شیشه خورد شده و یا سکه ای قرار گیرد که شدت تشعشعات خورشید را افزایش دهد کارایی آن دوچندان خوهد شد.
روش دیگری برای دور کردن مگس ها توجه به ذائقه غذایی آنهاست. مگس ها نیز مانند انسان و سایر جانوران علاقه خاصی به بعضی از غذا ها دارند. قرار دادن این نوع غذاها در نزدیکی مکان کمپ باعث می شود که آنها به سمت آن بروند و دیگر مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند. عسل، موز، الکل سفید که حاوی شکر باشد، تمشک، و انواع مربا منوی مورد علاقه مگس ها هستند. یک روش مناسب پهن کردن مربا بر روی یک سطح صاف است که باعث جذب مگس ها می شود. آنها پس از صرف مربا به علت چسبندگی قابلیت پرواز را از دست خواهند داد.
از روشهای متداول استفاده از بوهایی است که مگس ها از آن فرار می کنند.بوی سرکه باعث دور نگه داشتن مگس ها می شود. سرکه را در کاسه های کوچک قرار داده و آنرا در اطراف خود بگذارید تا نتیجه آنرا ببینید.
در صورتی که حشره کش دارای دیت به همراه دارید مقداری از آن را بر روی لباس خود اسپری کنید . ( به خاطر داشته باشید که حشره کش را بر روی پوست خود اسپری نکنید چون می تواند باعث حساسیت های پوستی گردد . حشره کشها دارای مواد شیمیایی از جمله "دیت" هستند. دیت باعث مرگ سریع سلولهای خاکستری مغز می شود و فراموشی زودرس را به همراه خواهد داشت . همچنین باعث تغییر در دی ان ای حیوانات از جمله موشها می شود و صدمات جبرا ناپذیری به طبیعت و شخص شما وارد می کند. دیت مهمترین عامل دفع و از بین بردن مگس است . بوی دیت باعث گمراه کردن مگس در فاصله نزدیک می شود . استفاده از حشره کشهای حاوی دیت در مقدار خیلی جزئی کافیست و استفاده در حجم زیاد از آنها تغییری در دفع مگس ایجاد نمی کند. )
روشن کردن آتش باعث فراری دادن مگس ها خواهد شد. علاوه بر این پاره ای از گیاهان مانند اسطوخودوس باعث فراری دادن مگس و پشه می شوند. در مناطق کویری می توانید در نزدیکی تاغزارها کمپ بزنید. بوی درخت تاغ مگس ها را فراری می دهد.

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پادزهر مگسی!

پادزهر مگسی!

از اوایل قرن بیستم تلاش هایی جهت به دست آوردن پادزهر های گوناگون از حشرات آغاز شد.

خانم دکتر جوآن کلارک در استرالیا متوجه شد در سطح خارجی بدن مگس پادزهر هایی وجود دارد که برخی امراض و بیماری ها را درمان می کند! بنا بر این اذعان داشت که در مگس شفا وجود دارد!

هر کسی در این زمینه نظری ارائه کرد ؛ اما کسب تجربه همچنان ادامه داشت تا اینکه تعدادی از اندیش مندان بحث هایی در این زمینه مطرح کردند و متوجه شدند که مگسی که بیماری های بیشتری را حمل می کند، پادزهر های بیشتری را نیز حمل می کند که می تواند منجر به درمان بیماری های بیشتری نیز بشود. به گونه ای که مگس ناقل بیماری هایی که حمل می کند نیست.

محققان از اینکه بیماری و درمان را با هم در یک مخلوق - آن هم مگس- پیدا کردند بسیار متعجب شدند. آن ها به این نتیجه رسیدند که بهترین راه آزاد سازی این پاد زهر ها فرو بردن مگس در آب است.

طی چند ماه محققان دانشگاه آبرن به وجود پروتئینی در بزاق مگس پی برده اند . این پروتئین ممکن است که التیام زخمها و شکافهای پوستی مزمن را تسریع کند.

امروز پزشکان روسیه تلاش می کنند تا درمان جدید با مگس را توسعه دهند؛ زیرا دریافتند مگس حامل مواد شفا دهنده بسیاری است که بیشتر از دارو های سنتی به درمان بیماری ها کمک می کنند. آن ها می گویند این درمان جدید در دنیای پزشکی انقلابی به پا خواهد کرد.

حال این دو حقیقت علمی جدید که چیزی از کشف آن نمی گذرد ( 1-وجود پادزهر در سطح بدن مگس 2- آزاد سازی پادزهر ها از طریق فرو بردن مگس در آب) را با حدیث شریف نبوی (که پیامبر اکرم(ص) قرن ها پیش فرمودند) مقایسه کنید:

إذا وقع الذباب فی شراب أحدکم فلیغمسه ثم لینزعه، فإن فی أحد جناحیه داء وفی الآخر شفاء

هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد، آنرا در آب فروبرید سپس از آن نوشیدنی استفاده کنید؛ زیرا در یکی از بالهای مگس درد و در دیگری درمان است.

این حدیث در کتاب ((بخاری)) آمده است.


در این قبیل موارد ما مسلمانان معمولاً فقط به حدیث و دستور عمل می کنیم ولی در آن فکر و تحقیق نمی کنیم. در صورتی که بسیاری از مسیر های طولانی تحقیق و تجربه برای ما در قرآن مجید و سخنان بزرگان دین کوتاه شده.
منبع
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم حشرات چه رنگهایی را می بیند

چشم حشرات چه رنگهایی را می بیند

محققان امپریال کالج و دانشگاه کوئین مری لندن بانک اطلاعاتی با نام the Floral Reflectance Database (FReD) طراحی کرده اند که با استفاده از آن می توان دریافت که چشم حشرات گرده افشان چگونه می بیند. مکانیسم تکامل بینایی در این حشرات با آنچه که درانسان به وقوع پیوسته متفاوت است. این حشرات رنگهایی را در طیف فرابنفش درک می کنند که سیستم بینایی ما از مشاهده آنها عاجزاست به همین دلیل آنچه که ما می بینیم متفاوت از آن چیزی است که سایر جانوران از دنیا در می یابند.

در این تحقیق که به وسیله پروفسور لارس چیتکا راهبری شده داده های حاصل از انعکاس طیفی بیش از 2000 گونه گیاهی جمع آوری شده است. این اطلاعات اثبات می کنند که تغییر رنگ گیاهان با گذشت زمان وسیله ای است برای ارتباط با حشرات گرده افشان.

شیوه کار به این ترتیب است که به نمونه گیاه مورد مطالعه نوری تابانده شده، سپس با استفاده از یک اسپکتروفتومتر نور بازتابیده از گیاه را در طول موجهای مختلف مورد اندازه گیری قرار میدهند. آنگاه داده ها در بانک اطلاعاتی MYSQL ذخیره سازی می شود.

این اطلاعات از طریق وبسایت پروژه قابل دسترسی است. به منظور تسهیل دسترسی امکانات لازم برای همخوانی سایت با برازر های مختلفی چون نت اسکیپ، اینترنت اکسپلورر و فایر فاکس در نظر گرفته شده است. البته به کاربران توصیه می شود از برازر موتزیلا فایر فاکس استفاده نمایند. به همین منظور امکانات داون لود این برازر به صورت رایگان از طریق سایت پروژه فراهم آمده است. همچنین گفتنی است کاربران اپرا و سافاری ممکن است در برخی قسمتهای سایت با مشکل مواجه شوند.



عکس فوق تصویر گیاه Sanvitalia procumbens است که با استفاده از ***** فرابنفش گرفته شده و بیانگر رنگهایی است که چشم ما از مشاهده آن ناتوان است.


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مغز زنبورها سریعتر از رایانه

مغز زنبورها سریعتر از رایانه

مغز زنبورها می تواند مسئله های ریاضی پیچیده ای را حل کند که رایانه ها برای حل آنها به چند روز زمان نیاز دارند.
روزنامه گاردین نوشت : محققان موسسه رویال هالووی دانشگاه لندن می گویند این حشرات یاد می گیرند کوتاه ترین مسیر را برای پرواز بین گل ها بیابند. به این ترتیب در کمترین زمان ممکن به گل هایی که قرار است از شهد آنها استفاده کنند، دست می یابند.
رایانه ها برای چنین محاسبه ای باید طول همه مسیرهای احتمالی را اندازه گیری و سپس یکی را به عنوان کوتاه ترین راه انتخاب کنند. زنبورها برای حل کردن این معما از مغزی استفاده می کنند که به اندازه یک دانه علف است.
دکتر نیگل راین از مدرسه علوم زیست شناختی موسسه رویال هالووی گفت: "زنبوهای جستجوگر هر روز مشکل جستجوی خود را سریعا حل می کنند. آنها از گل ها در محل های مختلف بازدید می کنند و از آنجائیکه پرواز انرژی زیادی می طلبد، آنها راهی را می یابند که به کمترین پرواز نیاز داشته باشد.
این محققان مصمم اند از این شیوه عمل زنبورها برای کمک به زندگی انسان معاصر که به شبکه هایی نظیر جریان ترافیک، اطلاعات اینترنت و زنجیره های تامین خدمات بازرگانی متکی است، در یافتن اهداف مورد نظر خود کمک کنند.


[FONT=&quot]منبع
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حربه ای برای مبارزه با مالاریا؛ شیوه ای که پشه ها به ما می آموزند

حربه ای برای مبارزه با مالاریا؛ شیوه ای که پشه ها به ما می آموزند

پشه ها در اثر تغذیه از خون افراد مبتلا به مالاریا به این انگل آلوده می شوند. انگلهای راه یافته به بدن آنها ظرف مدت دو هفته رشد و نموکرده و پس از آن از طریق بزاق پشه ها و طی تغذیه از بدن فرد سالم به آن تزریق می شوند. با این حال بسیاری از انگلهای مالاریا بلافاصله پس از ورود به جریان خون حشره در اثر فعالیت سیستم ایمنی پشه ها از میان می روند مگر یکی دو مورد که از مهلکه می گریزند و پس از تقسیم و تکثیر می توانند فرد دیگری را آلوده نمایند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که 90-80 درصد انگلها در اثر فعالیت سیستم ایمنی بدن پشه از میان می روند. محققان دریافته اند که انگلها توسط یک زوج پروتئین به نامهای LRIM1 و APL1C که مربوط به سیستم سوروالانس عفونت در بدن پشه هستند مورد شناسایی قرار می گیرند. فعالیت این دو پروتئین مهاجم شناس موجب می شود که پروتئین سومی به نام TEP1 فعال شده و پس از یافتن پاتوژن مهاجم به سطح آن بچسبد و در دیواره سلولی آن سوراخهایی را ایجاد نماید. تیم کاالج سلطنتی لندن معتقد است این کشف تازه موجب توسعه روشهای جدید ژنتیکی و شیمیایی با هدف افزودن بر میزان موفقیت کشف انگل در بدن پشه ها خواهد شد به این ترتیب سیستم ایمنی بدن پشه ها خواهد توانست 100 درصد انگلها را از میان ببرد و از انتقال بیماری به انسان جلوگیری نماید.
دکتر جورج کریستوفیدس از دپارتمان علوم زیستی کالج سلطنتی لندن می گوید: "ما پشه ها را به عنوان موجودات بدی که موجب انتقال بیماری مالاریا می شوند می شناسیم غافل از اینکه آنها حاملان ناخواسته بیماری هستند و سیستم ایمنی آنها نیز مثل سیستم ایمنی بدن ما تلاش می کند که با عفونت بجنگد. حالا که بخوبی می دانیم سیستم ایمنی پشه ها چگونه به انگلهای مالاریا حمله می کند باید دریابیم که چگونه تعداد کمی از انگلها می توانند از دید این سیستم پنهان شوند. تنها تعداد کمی از انگلها از گزند سیستم ایمنی حشره در امان می مانند اما همین تعداد کم می تواند انگل لازم برای آلوده کردن انسان تازه ای را بوجود آورد با در نظر داشتن این موضوع اگر بتوانیم بفهمیم این تعداد ناچیز از انگلها چگونه می توانند از گزندسیستم ایمنی بدن پشه مخفی بمانند آنوقت می توانیم سیستم ایمنی آنها را ترغیب کنیم که همگی آنها را از میان ببرند."
مخارج این تحقیق توسط ولکام تراست، شورای تحقیقات علوم زیستی و زیست فن آوری(BBSRC) و انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی وابسته به موسسه ملی بهداشت ایالات متحده تامین شده است و در آن از انگلی استفاده شده است که موجد مالاریا در جوندگان است.
نیمی از جمعیت دنیا در معرض ابتلای به مالاریا هستند و همه ساله بیش از نیم میلیارد عفونت جدید ثبت می شود. همه ساله بین 1 تا 3 میلیون نفر در اثر ابتلای به مالاریا از بین می روند که اکثر آنها کودکان ساکن در بخش تحت صحرایی افریقا هستند.
صرفنظر از مالاریا، پشه ها می توانند بیماریهای دیگری مثل دنگ، تب زرد، فیلاریازیس و انسفالیتهای مختلف را بوجود آورند. دکتر کریستوفیدس و همکارانش در امپریال کالج لندن دریافته اند که پروتئین های LRIM1 و APL1C متعلق به گروهی از پروتئین های کاشف عفونت هستند که بطور اختصاصی در پشه ها عمل می کنند. محققان باور دارند که این گروه از پروتئینها نقش حساسی در دفاع از سایر عفونتها نیز می توانند ایفا کنند بدین لحاظ در حال بررسی این موضوع هستند که عملکرد این پروتئینها در صورت آلودگی پشه به پاتوژنهای خطرناک انسانی چگونه خواهد بود.

منبع
 
  • Like
واکنش ها: fgni

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نخستین آزادسازی پشه های دستکاری شده ژنتیکی در طبیعت

نخستین آزادسازی پشه های دستکاری شده ژنتیکی در طبیعت

برای اولین بار پشه هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، در طبیعت آزاد شدند.محققین امیدوارند بتوانند از این پشه ها برای کنترل بیماری هایی استفاده کنند که سالانه جان دو میلیون انسان را می گیرد. دستکاری ژنتیکی کم کم راه خود را به طبیعت باز می کند و انسان را به ابزاری تازه برای دستکاری طبیعت مجهز خواهد کرد. بسیاری از دانشمندان و محیط دوستان معتقدند اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است تاثیراتی بر اکوسیستم، موجودات و طبیعت داشته باشد که در حال حاضر برای ما شناخته شده نیست. با این حال مدافعان این اقدام هم دلایل خاص خود را دارند. محقیق برای اولین بار پشه هایی را در طبیعت آزاد کردند که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند.
یک شرکت تحقیقاتی در آکسفورد نتایج اولین دوره آزاد کردن پشه های نر با ژنتیک دستکاری شده در جزایر کی من را منتشر کرده که طبق آن، بین ماه های مه و اکتبر گذشته/ اردیبهشت تا مهرماه، سه نوبت در هفته این پشه ها در مساحتی ۱۶۰ هزار متر مربعی رها شده اند. این پشه های نر با دستکاری ژنتیکی عقیم شده بودند.بنابراین وقتی ماده ها با آن ها جفت گیری می کردند، دیگر خبری از تخمگذاری و تولیدمثل نبود. در ماه آگوست/ مرداد، تعداد پشه های منطقه تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود و محققین انتظار داشتند که این کاهش تعداد، کاهش انتقال بیماری هایی مانند تب استخوان شکن را به همراه داشته باشد، چون این بیماری از طریق پشه ها منتقل می شود.
از آن جا که بیماری ها اغلب توسط پشه های ماده منتقل می شوند، محققین در این طرح قصد دارند با کاهش تعداد پشه ها، احتمال انتقال را پایین بیاورند. اما این کار تاثیری روی اکوسیستم و چرخه های طبیعت و در نتیجه سایر موجودات زنده ندارد؟ مدافعین این طرح معتقدند از آن جا که ژن عقیمی از پشه های نر به نسل های بعدی منتقل نمی شود، در نتیجه اجرای این طرح تاثیر همیشگی نخواهد داشت.
در واقع آن ها معتقدند استفاده از پشه های اصلاح ژنتیکی شده برای کاهش تعداد پشه ها در یک منطقه، آن هم به طور موقت، نسبت به استفاده از مواد سمی خیلی بهتر است. با در نظر گرفتن این که در بسیاری از مناطق، پشه ها ناقل بیماری هایی مانند تب استخوان شکن، تب زرد و مالاریا هستند، کاهش تعداد پشه ها حتی برای دوره ای محدود، می تواند زمان بیشتری را در اختیار محققین قرار بدهد تا درمان یا واکسنی برای این بیماری ها پیدا کنند و به جمعیت هایی که به شدت از این بیماری ها رنج می برند کمک کنند.
در واقع با افزایش تعداد انسان هایی که بر اثر بیماری هایی که پشه ها ناقل آن هستند می میرند ( سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از ۷۰۰ میلیون نفری که به این بیماری ها مبتلا می شوند، جان خود را از دست می دهند)، علم انواع و اقسام روش ها را برای نجات جان انسان ها به کار برده است، از لیزرها گرفته تا مواد شیمیایی. استفاده از موجوداتی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده باشند، گام بسیار جدیدی در این راه است و باید دید در مقایسه با سایر روش ها، چه قدر موثر است.


منبع
 
  • Like
واکنش ها: fgni

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوءاستفاده از صدای مورچه ها

سوءاستفاده از صدای مورچه ها

پژوهشگران با بهره گیری از فناوری های پیشرفته صوتی موفق شدند صدای گفت وگوی مورچه ها را ضبط کنند.
محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از میکروفن ها و بلندگوهای بسیار مینیاتوری که بدون ایجاد مزاحمت در لانه های آنها نصب شده بود، موفق شدند صداهای تولیدشده در لانه مورچه ها را ضبط و بررسی کنند.
به گفته این محققان، ملکه مورچه ها به این طریق دستوراتی را به مورچه های کارگر می دهد. در این پژوهش حیرت آور مشخص شد دیگر حشرات می توانند با تقلید صدای ملکه مورچه ها آنها را به خدمت بگیرند.
نوعی پروانه آبی از جمله این حشرات است. این پروانه با تقلید صدا و پیام های شیمیایی مورچه ها، آنها را وادار می کند کرم های پروانه را به لانه های خود ببرند و آنها را تغذیه کنند.
محققان چند دهه قبل دریافتند مورچه ها قادرند با ایجاد صوت، به یکدیگر هشدار دهند اما فقط در پی بررسی اخیر محققان دانشگاه آکسفورد بود که مشخص شد پیام های مبادله شده در این ارتباط به حدی گسترده است که می تواند مبین نوعی گفت وگو بین مورچه ها باشد.
پژوهشگران از طریق بلندگوهای بسیار ریزی که در لانه مورچه ها کار گذاشته بودند، با تقلید صدای ملکه توانستند توجه مورچه ها را جلب کنند. در این حالت مورچه ها بی حرکت ایستادند و منتظر شنیدن دستورات ملکه شدند.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چشم حشرات چه رنگهایی را می بیند

چشم حشرات چه رنگهایی را می بیند

محققان امپریال کالج و دانشگاه کوئین مری لندن بانک اطلاعاتی با نام the Floral Reflectance Database (FReD) طراحی کرده اند که با استفاده از آن می توان دریافت که چشم حشرات گرده افشان چگونه می بیند. مکانیسم تکامل بینایی در این حشرات با آنچه که درانسان به وقوع پیوسته متفاوت است. این حشرات رنگهایی را در طیف فرابنفش درک می کنند که سیستم بینایی ما از مشاهده آنها عاجزاست به همین دلیل آنچه که ما می بینیم متفاوت از آن چیزی است که سایر جانوران از دنیا در می یابند.
در این تحقیق که به وسیله پروفسور لارس چیتکا راهبری شده داده های حاصل از انعکاس طیفی بیش از 2000 گونه گیاهی جمع آوری شده است. این اطلاعات اثبات می کنند که تغییر رنگ گیاهان با گذشت زمان وسیله ای است برای ارتباط با حشرات گرده افشان.
شیوه کار به این ترتیب است که به نمونه گیاه مورد مطالعه نوری تابانده شده، سپس با ا
ستفاده از یک اسپکتروفتومتر نور بازتابیده از گیاه را در طول موجهای مختلف مورد اندازه گیری قرار میدهند. آنگاه داده ها در بانک اطلاعاتی MYSQL ذخیره سازی می شود.
این اطلاعات از طریق وبسایت پروژه قابل دسترسی است. به منظور تسهیل دسترسی امکانات لازم برای همخوانی سایت با برازر های مختلفی چون نت اسکیپ، اینترنت اکسپلورر و فایر فاکس در نظر گرفته شده است. البته به کاربران توصیه می شود از برازر موتزیلا فایر فاکس استفاده نمایند. به همین منظور امکانات داون لود این برازر به صورت رایگان از طریق سایت پروژه فراهم آمده است. همچنین گفتنی است کاربران اپرا و سافاری ممکن است در برخی قسمتهای سایت با مشکل مواجه شوند.
عکس فوق تصویر گیاه Sanvitalia procumbens است که با استفاده از ***** فرابنفش گرفته شده و بیانگر رنگهایی است که چشم ما از مشاهده آن ناتوان است.


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
“پشـه” ، خطرناکترین و کشنده ترین موجود روی زمین است !

“پشـه” ، خطرناکترین و کشنده ترین موجود روی زمین است !

“پشـه” افزون بر مزاحمت و نیش های ناراحت کننده، می تواند عامل مرگ انسان باشد.
تنها حیوانی که باعث بیشترین میزان مرگ و میر در جهان است پشه می باشد. تنها پشه مالاریا سالیانه بیش از دو میلیون انسان را به کام مرگ می کشاند در حالی که حیوانی مانند خرس تنها بین ده تا پنج نفر را در طول سال می کشد . و صد نفر در طول یک سال از حمله کوسه کشته می شوند .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این حشره کوچک با وجود نداشتن اعضای مرگبار حیوانات دیگر همچون چنگال های قوی، دندان های تیز و یا نیش زهراگین، اما همچنان می تواند برای انسان، خطرهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.
نیش پشـه ماده می تواند بسیار کشنده باشد، به طوری که این نوع از پشه ها با نیش های به ظاهر بی خطر، بیماری های گوناگون و خطرناکی همچون تب دنگی و مالاریا به انسان منتقل می کنند. به گفته محققان، فقط سه درصد از انواع پشــه، خون انسان را می مکند.
پشه ها تقریبا از ۲۰۰ میلیون سال پیش در زمین زندگی می کنند. عمر این حشره بین سه تا شش هفته است و با سرعت و تعداد بسیار زیادی زاد و ولد می کند.


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پیری برای مورچه ها آخر کار نیست

پیری برای مورچه ها آخر کار نیست

محققان کشف کرده​اند که مورچه​های برگ چین [برگ بُر]، مورچه هایی که برای ادامه بقا برگ گیاهان را بریده و بعد در فرآیند تهیه آذوقه از آنها استفاده می کنند، با از کار افتادن دندانشان، به اصطلاح "بازنشسته" میشوند. اما این بازنشستگان به کار دیگری گمارده میشوند. محققان دانشگاه اورگون در آمریکا، کشف کرده اند که این نوع مورچه ها در دوران پیری کمتر برگ می چینند و بیشتر حمل و نقل انجام می دهند.
مورچه های برگ بر، کشاورزان دنیای حشرات قلمداد می شوند.
برگی که هر یک از این مورچه های سخت کوش، قادر است ببرند و با خود حمل کند، پنچاه برابر وزنش است. آنها صف می کشند و دسته جمعی محصولاتی را که بریده اند به خانه می برند.
این مورچه ها، به محل سکونتشان که رسیدند از برگ ها به عنوان سطحی برای پرورش قارچ استفاده می کنند؛ قارچی که کل جمعیت کلنی از آن تغذیه می کند. اما وقتی در اثر پیری آرواره های تیز و برنده این مورچه ها مستهلک می شود، سرعت کار گروهی جالب توجه آنها نیز پایین می آید.
محققان آمریکایی کشف کرده اند که جویدن و بریدن برگ ها برای مورچه های پیر دشوار است. اما وقتی دقیق تر رفتار آنها را مورد مطالعه قرار داده اند متوجه شده اند که مورچه هایی که آرواره هایشان کارایی و برندگی خود را کاملا از دست داده است، وظیفه کاری خود را عوض می کنند.
مورچه های پیر کار بریدن برگ را به مورچه های جوانتر می سپارند و به جای آن کار حمل و نقل برگ ها و طی مسافت طولانی تا خانه را بر عهده می گیرند.
این گروه محقق می گوید در جوامع سازمان یافته مورچه ها، تمامی مورچه ها قدرت تطبیق با تغییر شرایط را دارند که این باعث می شود حتی وقتی مورچه ای توان جسمی سابق خود را ندارد، برای کلنی اش مفید باشد.

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راز 170 هزار ساله پوشش انسان در DNA شپش!

راز 170 هزار ساله پوشش انسان در DNA شپش!

[FONT=&quot]یک پژوهش جدید در دانشگاه فلوریدا درباره تکامل شپش ها نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن از 170 هزار سال پیش شروع به پوشیدن لباس کرده و با این فناوری توانسته‌اند از آفریقا مهاجرت کنند. [/FONT][FONT=&quot]به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید رید، محقق اصلی این پژوهش در بررسی‌های پنج ساله خود از توالی دی.ان.ای برای برآورد زمان انشعاب ژنتیکی شپش لباس از شپش سر انسان استفاده کرد.
[/FONT] [FONT=&quot]بر اساس این تحقیق، شپش بدن یا لباس زمانی به وجود آمده که لباس وجود داشته، بنابراین محققان از آن برای تعیین زمان اولیه پوشش انسان استفاده کردند.
[/FONT] [FONT=&quot]اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که انسان‌ها حدود 70 هزار سال پیش از مهاجرت به مناطق سردسیرتر و ارتفاعات بالا که در 100 هزار سال پیش آغاز شد پوشش داشته‌اند.
[/FONT] [FONT=&quot]این اطلاعات پوششی را نمی‌توان با استفاده از داده‌های باستان‌شناسی بدست آورد چرا که لباس در طول سال‌ها از بین می‌رود.
[/FONT] [FONT=&quot]همچنین طبق این پژوهش انسان‌ها پس از از دست دادن موی بدن خود که طبق تحقیقات رنگ پوست ژنتیکی به یک میلیون سال پیش برمی‌گردد، لباس می‌پوشیدند که این مساله بدین معنی است که انسان‌ها زمان بسیار زیادی را بدون پوشش موی بدن و لباس زندگی می‌کردند.
[/FONT]
[FONT=&quot]منبع
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور عسل جهان را سریعتر از انسان می‌بیند

زنبور عسل جهان را سریعتر از انسان می‌بیند

دانشمندان دانشگاه لندن طی تحقیقاتی جدید توانسته اند پرده از توانایی دیگری از زنبورها بردارند که بر اساس آن این حشرات سودمند، جهان را با سرعتی پنج برابر بیشتر از انسان مشاهده می کنند. به گزارش زی نیوز، این توانایی می تواند زنبورهای عسل را به جاندارانی تبدیل کند که قادرند سریعتر از همه جانداران، جهان را به شکل رنگی مشاهده کند. توانایی که با فراهم آوردن امکان ردیابی دشت ها و علفزارهایی که در تاریکی قرار گرفته اند شانس یافتن غذا را برای زنبورها افزایش خواهد داد.
قدرت مشاهده اطراف در سرعت بالا در حشره هایی که با سرعت پرواز می کنند امری رایج است زیرا به این شکل می توانند به راحتی از شکارچیان خود فرار کرده و حین پرواز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با این حال تا به حال مشخص نبود آیا سرعت بالای پرواز زنبورها بر روی دید قدرتمند و تمام رنگی آنها تاثیر دارد یا خیر.
تحقیقات اخیر توانسته است اطلاعات جدیدی را در رابطه با این موضوع آشکار کند، دانشمندان بر اساس یافته های خود اعلام کردند سرعت دید این حشرات در کندترین حالت نیز دو برابر دید انسان است. شاهد این فرایند نیز در زندگی روزانه انسانها بارها تجربه شده است. انسانها قادر نیستند به راحتی مسیر پرواز یک حشره که با سرعت در حال پرواز است را دنبال کنند اما حشرات خود می توانند مسیر حرکت یکدیگر را به خوبی دنبال کنند.
به گفته دانشمندان سرعت دید در جانداران به سرعت عملکرد سلول های ردیاب نور در چشمهای جاندار بستگی دارد. به بیانی دیگر هر چه این سلول ها با سرعت بالاتری تصویر بخشی از جهان را به ثبت رسانده و آن را به مغز انتقال دهند، سرعت دید جاندار نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
زنبورهای عسل از قدرت بینایی رنگی خود به شیوه های مختلفی استفاده می کنند. این حشرات اولین جاندارانی هستند که رنگی بودن قدرت دید آنها به اثبات رسیده و از آن زمان تا به حال زنبورها نشان داده اند از این توانایی خود به خوبی استفاده می کنند. ردیابی نورهای ضعیف و منطقه های تاریک، شناسایی اشکالی مانند ورودی کندو و مهمتر از همه توانایی شناسایی رنگ گلهایی که شهد دارند از قابلیت هایی است که دید رنگی زنبورها به آنها بخشیده است.


منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک‌های با هوش



چرا سوسک ها شب ها پیدایشان می شود؟
دانشمندان و زیست شناسان در پی تحقیقاتی که داشته اند به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند. این تحقیقات زمینه سازی برای شناخت و بررسی دیگر موجودات نیز می باشد.
تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد فقط انسان‌ها نیستند که‌ بیدار شدن‌ و فعالیت‌ صبحگاهی‌ برایشان‌ مشکل‌ است‌ بلکه‌ سوسک‌ها هم‌ مانند انسانها با این‌ مشکل‌ مواجه‌ هستند‌.
در تحقیقاتی‌ که‌ دانشمندان‌ زیست‌ شناسی‌ انجام‌ داده اند مشخص‌ شد توان‌ یادگیری‌ سوسک ها در طول‌ روز متفاوت‌ است.‌‌
این‌ تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد که‌ سوسک‌ها در صبح‌ نمی‌توانند چیزی‌ یاد بگیرند اما در بعد از ظهر، وضع فرق‌ می‌کند‌.
تری‌ بیگ‌ استاد زیست‌ شناسی‌ می‌گوید: این‌ اولین‌ نمونه‌ از حشرات‌ است‌ که‌ توان‌ یادگیری‌ آن‌ محدود به‌ ساعت‌ زیستی‌ این‌ جانور است‌‌.
در این‌ تحقیقات‌ آمده‌ است‌‌ در حقیقت‌ سوسک‌ها می‌توانند یاد بگیرند حتی‌ با وجود اینکه‌ نمی‌توان‌ گفت‌ این‌ حشرات‌ دارای‌ میانگین‌ هوشی‌ بالایی‌ هستند اما ساعات‌ مختلف‌ جسمی ‌این‌ موجودات‌ بر توان‌ یادگیری‌ آنها تاثیر دارد‌‌.
محققان‌ در این‌ بررسی‌ که‌ دو سال‌ به‌ طول‌ انجامید، به این نتیجه رسیدند که سوسک‌ها از بوی‌ فلفل‌ بیزارند اما بوی‌ وانیل‌ را دوست‌ دارند.
محققان‌ در این‌ بررسی‌ صدها سوسک‌ را در ساعت‌های‌ مختلف‌ روز آموزش‌ دادند و آنها را آزمایش‌ کردند تا دریابند که‌ زمان‌ چه‌ تاثیری‌ بر روی‌ یادگیری‌ آنها دارد.

‌سوسک‌هایی‌ که‌ در بعد از ظهر و در شب‌ آموزش‌ دیده‌ بودند تمایل‌ داشتند که‌ از آموخته‌ خود تا چند روز استفاده‌ کنند اما سوسک‌هایی‌ که‌ در صبح‌ آموزش‌ دیده‌ بودند نمی‌توانستند چیز جدیدی‌ یاد بگیرند و آن‌ را به‌ خاطر بسپارند‌.
استاد بیگ‌ که‌ این‌ تحقیقات‌ را رهبری‌ کرده‌ است‌ می‌گوید: ما از اینکه‌ سوسک‌ها در صبح‌ تا این‌ مقدار از یادگیری‌ عاجزند تعجب‌ کردیم‌ و این‌ سوال‌ برای‌ ما به‌ وجود آمد که‌ چرا این‌ جانور در این‌ ساعت‌ از روز نمی‌تواند یاد بگیرد، ما این‌ را نمی‌دانیم‌‌‌.
این‌ تحقیقات‌ می‌تواند شناخت‌ درباره‌ ارتباط بین‌ ساعت‌های‌ زیستی‌ و حافظه‌ و یادگیری‌ دیگر جانواران‌ و انسان‌ را افزایش‌ دهد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه های بازنشسته



پیری برای مورچه ها آخر کار نیست



محققان کشف کرده اند که مورچه های برگ چین (برگ بُر)، مورچه هایی که برای ادامه بقا برگ گیاهان را بریده و بعد در فرآیند تهیه آذوقه از آن ها استفاده می کنند، با از کار افتادن دندان شان، به اصطلاح "بازنشسته" می شوند.

اما این بازنشستگان به کار دیگری مشغول به کار می شوند. محققان دانشگاه کشف کرده اند که این نوع مورچه ها در دوران پیری کمتر برگ می چینند و بیشتر حمل و نقل انجام می دهند. به این صورت از دندان های شان کار نمی کشند.
برگی که هر یک از این مورچه های سخت کوش، قادرند ببرند و با خود حمل کنند، پنچاه برابر وزنش است. آن ها صف می کشند و دسته جمعی محصولاتی را که بریده اند را به خانه می برند.


این مورچه ها، به خانه یشان که رسیدند، از برگ ها به عنوان سطحی برای پرورش قارچ استفاده می کنند؛ قارچی که کل جمعیت مورچه های ساکن در لانه از آن تغذیه می کنند. اما وقتی در اثر پیری آرواره های تیز و برنده این مورچه ها از بین می رود، سرعت کار گروهی جالب توجه آن ها نیز پایین می آید.
محققان کشف کرده اند که جویدن و بریدن برگ ها برای مورچه های پیر دشوار است. اما وقتی دقیق تر رفتار آنها را مورد مطالعه قرار داده اند متوجه شده اند که مورچه هایی که آرواره های شان کارایی و برندگی خود را کاملاً از دست داده است، وظیفه کاری خود را عوض می کنند.


مورچه های پیر کار بریدن برگ را به مورچه های جوان تر می سپارند و به جای آن کار حمل و نقل برگ ها و طی مسافت طولانی تا خانه را بر عهده می گیرند.
این گروه محقق می گوید در جوامع سازمان یافته مورچه ها، تمامی مورچه ها قدرت سازگاری با تغییر شرایط را دارند که این باعث می شود حتی وقتی مورچه ای توان جسمی سابق خود را ندارد، برای جمعیت مورچه ها و خانواده ی خود مفید باشد.
 

Similar threads

بالا