جمع آوری و نگهداری حشرات

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام به همه گلای تالار:gol:

تو این تاپیک خلاصه ای از روش های جمع آوری و نگهداری حشرات رو براتون میذارم.
این خلاصه جزوه استادم مهندس دهقانی هست
همیشه مدیونشون هستم بابت زحماتی که کشیدن
خشک کردن حشرات رو جوری یاد دادن که هیچ وقت یادم نمیره
انشالا هر کجا که هستن سلامت باشن:gol:
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
این مطالب شامل چند بخش است:

بخش اول : جمع آوری و نگهداری حشرات

بخش دوم : لوازم مورد نیاز جهت جمع آوری حشرات

بخش سوم : طرز جمع آوری حشرات جهت دروس مختلف گیاهپزشکی و تهیه اسلاید
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بخش اول : جمع آوری و نگهداری حشرات

1- وسائل مورد لزوم جهت جمع آوری حشرات روز پرواز یا حشراتی که پرواز میکنند.

2- جمع آوری حشراتی که در خاک،زیر درختان و پای بوته ها به سر میبرند.

3- جمع آوری حشرات آبزی یا حشرات یکه در آب زندگی میکنند.

4- جمع آوری حشرات شب پرواز

5- جمع آوری حشراتی که در درون شاخه ها،میوه ها و اندامهای گیاهی به سر میبرند.

6- جمع آوری حشرات به وسیله دستگاه مکنده
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
وسائل مورد لزوم جهت جمع آوری حشرات روز پرواز یا حشراتی که پرواز میکنند.


اولین وسیله جهت گرفتن حشرات بالدار یا حشراتی که پرواز میکنند تور حشره گیری میباشد.این تور تشکیل شده از یک حلقه فلزی به قطر 30 تا 40 سانتیمتر که از مفتول سفید به قطر 5 میلیمتر درست شده و یک لوله فلزی سبک به طول 10 سانتیمتر که به حلقه پیچ و مهره یا جوش داده شده است.

بعد پارچه ای از جنس ململ یا نایلونی که برای پشه بند استفاده میشود،به شکل مخروطی به ارتفاع 90 سانتیمتر تهیه کرده و یه وسیله یک پارچه ضخیم مثل چلوار یا متقال به عرض 10 سانتیمتر به پارچه توری وصل کرده و به حلقه دوخته میشود.

چون تور حشره گیری که استفاده میشود ممکن است به شاخه درختان و بوته ها در باغها و مزارع برخورد کند و اگر تور به تنهایی دور میله فلزی باشد زود از بین میرود.
این پارجه ضخیم برای این است که استقامت بیشتری داشته باشد.

پس از آن یک دسته چوبی به قطر 1.5 تا 2 سانتیمتر و ارتفاع 90 تا 100 سانتیمتر به لوله دسته تور وصل میکنیم.این تور برای گرفتن حشرات در حال پرواز یا استراحت آماده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشراتی که در خاک،زیر درختان و پای بوته ها به سر میبرند.


برای جمع آوری این گونه حشرات ابتدا مقداری از خاک و برگهای ریخته شده اطراف درختان و بوته ها به عمق 20 تا 30 سانتیمتر را برداشته و آنهارا در کیسه پلاستیک ریخته و به آزمایشگاه میبریم.

خاک را در توری فلزی یا الک که در قیف برلیزی Berlese تعبیه شده ریخته و در زیر قیف یک شیشه دهان گشاد که حاوی الکل 70 درصد است را میگذاریم.

سپس بالای قیف روی توری فلزی که نمونه هارا ریخته ایم یک لامپ 100 تا 150 وات روشن کرده و درب قیف را میبندیم.

حشراتی که داخل این خاکها هستند با گرم شدن و آمدن یه طرف نور از توری فلزی به پایین قیف داخل شیشه الکلی میافتند.روز بعد شیشه را برداشته حشرات داخل الکل را بیرون آورده جدا کرده و در شیشه های جداگانه کوچل الکلی میریزیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قیف برلیزی Berlese

قیف برلیزی Berlese

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قیف برلیزی Berlese

قیف برلیزی Berlese

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قیف برلیزی Berlese

قیف برلیزی Berlese

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قیف برلیزی Berlese

قیف برلیزی Berlese

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش دیگری که میتوان برای جمع آوری حشرات خاکزی انجام داد به این صورت است که نمونه های خاک آلوده را جمع میکنیم سپس آنهارا روی توری فلزی که روی یک چهارپایه نصب شده میریزیم.

بعد با شستن و ریختن آب روی آنها خاکها شسته شده و حشرات در روی توری باقی میمانند.سپس آنهارا جمع آوری کرده در شیشه های الکلی میریزیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشرات آبزی یا حشرات یکه در آب زندگی میکنند.


برای جمع آوری حشرات آبزی از توری فلزی استفاده میکنیم.این تورها که انواع مختلفی دارند و به صورت گرد یا مربعی میباشند جهت گرفتن حشراتی که داخل جوی ها،رودخانه ها و استخرها زندگی میکنندمورد استفاده قرار دارد.

این تورهای فلزی یک دسته چوبی که ارتفاع آن متغیر است از یک تا دو متر میتواند باشد.

توری فلزی گرد به قطر 20 تا 30 سانتیمتر و تور فلزی مربع 25 در 25 یا 30 در 30 میباشد.

برای گرفتن حشرات آبزی تور را به بدنه جویها،رودخانه ها و یا استخرها میکشیم بعد مواد جمع آوری شده که حاوی حشرات هم میباشند در یک شیشه دهن گشاد یا کیسه پلاستیکی میریزیم سپس آن را در آزمایشگاه یا منزل داخل یک الک میریزیم و با آب آن را شستشو میدهیم تا مواد اضافی از الک خارج شود و بعد حشراتی که در الک باقی مانده جمع آوری کرده در شیشه های الکلی میریزیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشرات شب پرواز


این روش به دو صورت و هر کدام برای حشرات خاص انجام میگیرد

جمع آوری حشرات شب پرواز به وسیله تله توری

این دستگاه تشکیل شده از یک قیف فلزی که در پایین دستگاه قرار دارد و به وسیله 3 یا 4 تسمه فلزی به صفحه گرد بالای قیف نصب شده و در وسط صفحه گرد یک سوراخ و یک حلقه قرار دارد.سوراخ وسط صفحه برای عبور سیم برق و حلقه جهت آویزان کردن قیف به پایه فلزی میباشد.

انتهای سیم برق یک لامپ گازی 150 یا 200 وات نصب شده و در وسط قیف آویزان میشود.یک پایه فلزی که به صورت L میباشد برای آویزان کردن تله نوری مورد استفاده قرار میگیرد.و در یک جا در باغ یا مزرعه ثابت نصب میشود.

در زیر قیف یک شیشه سیانور بسته میشود لامپ که روشن شد حشرات به نور جلب میشوند و به دور لامپ میگردند.گاز سیانور از دهانه قیف بالا آمده و باعث بیهوش شدن حشرات و در نتیحه افتادن آنها در شیشه سیانور میشود.

صبح روز بعد شیشه سیانور را باز کرده و حشرات را زا هم جدا میکنیم.حشراتی که قابل فرم دادن هستند را فرم میدهیم و حشرات کوچک هم در شیشه های الکلی میریزیم و برای تشخیص آماده میکنیم.

این روش جمع آوری خیلی به درد کلکسیون یا نمایشگاه حشرات نمیخورد چون تمام حشراتی که به تله می افتند از قبیل سوسکها،ملخها،سنها،زنجره ها،مگسها،زنبورها و پروانه ها به خاطر اینکه درب شیشه سیانور باز است مدتی طول میکشد تا حشرات بمیرند.

در این صورت همدیگر را از بین میبرند مخصوصا پروانه ها که ممکن است بال آنها پاره پاره شود.لذا حشرات مرغوبی باقی نمی مانند.فقط ممکن است برخی حشرات کوچک و سوسکها که بدنی محکم دارند سالم باقی بمانند.

این روش برای پایین آوردن جمعیت آفات در باغ یا مزرعه مفید است و از نظر شناسایی که مثلا در این مزرعه چه آفت یا آفاتی وجود دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشرات شب پرواز


جمع آوری حشرات شب پرواز به وسیله پرده پارچه ای


این نوع جمع آوری که جنبه علمی دارد از سال 1356 به وسیله استاد ارجمند مرحوم آقای دکتر علی اصغری احمدی استاد حشره شناسی بخش گیاهپزشکی دانشگده کشاورزی دانشگاه شیراز که روانش شاد و یادش گرامی باد برای اولین مرتبه در ایران مورد استفاده قرار گرفت.
قبل از آن به همان روش تله نوری فلزی استفاده میشد.

این روش که بسیار متداول و مورد استفاده تمام کشورهای پیشرفته است به این صورت است که دو عدد پایه فلزی به فاصله 2 تا 2.5 متر نصب میکنیم و بعد یک عدد پارچه از جنس چلواری سفید با فاصله 20 سانتیمتر از پایه فلزی به پایه نصب میکنیم.

به وسیله 3 عدد نخ یکی در بالا یکی در وسط یکی در پایین به پایه فلزی میبندیم و محکم میکشیم تا پرده ما صاف و محکم شود و بعد یک پایه فلزی هم که یک حلقه دارد در وسط پرده به فاصله 40 تا 50 سانتیمتر دور از پرده نصب میکنیم و لامپ گازی قوی به این پایه میبندیم تا نور روی پرده افتاده و تمام سطح پرده را روشن کند.

یک عدد لامپ گازی هم به یکی از پایه های پرده نصب میکنیم تا کاملا پرده ما به نور سفید منور گردد.پس از آن حشرات به نور جلب میشوند و روی پرده مینشینند و ما بدون اینکه دست به حشرات بزنیم شیشه سیانور که تعداد آن زیاد است یکی یکی روی حشرات گذاشته حشرات وارد شیشه سیانور شده و پس از چند دقیقه از بین میروند.این روش بسیار جالب است چون در مورد پروانه ها پولک انها ریخته نمیشود و در مورد حشرات دیگر پاها و شاخک آنها از بین نمیرود.بعد میتوانیم آنها را به دلخواه خود فرم دهیم.این حشرات برای کلکسیون شخصی،نمایشگاه ها،موزه ها و درسهای حشره شناسی و آفات مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشراتی که در درون شاخه ها،میوه ها و اندامهای گیاهی به سر میبرند.


برای جمع آوری و مطالعه بر روی این گونه حشرات ابتدا باید شاخه،برگ یا میوه آلوده را جمع آوری کرده و بعد آنها را در یک ظرف پلاستیکی بزرگ قرار دهیم.ابتدا باید مقداری خاک کف ظرف بریزیم ارتفاع این خاک بین 5 تا 10 سانتیمتر میباشد.خاک برای این است که اکثر حشرات دوره شفیرگی را درون خاک میگذرانند و پس از آن شاخه،برگ یا میوه آلوده را روی خاک میگذاریم.

در مورد بعضی از حشرات که لارو آنها از برگ تغذیه میکنند باید مقداری از همان برگ که لارو را از روی آن جمع آوری کرده ایم قرار دهیم و هر دو تا سه روز این برگهارا عوض کرده و برگ تازه برای خوراک لاروها بریزیم ولی در مورد شاخه و میوه دیگر احتیاجی به تعویض آنها نمی باشد.از این طریق میتوانیم سیکل آفات مختلف را جمع آوری کنیم که عبارتند از تخم،لارو در سنین مختلف،شفیره،حشره کامل و همچنین نمونه آفت زده از این طریق میتوانیم سیکل کامل از زندگی حشرات را جمع آوری کنیم.

باید توجه داشت که چوبهای آلوده مانند شاخه آفت زده سوسک شاخک بلند رزاسه یا سوسکهای چوبخوار و پوستخواران احتیاجی به خاک کف جعبه ها ندارد.چون دوران شفیرگی این آفت ها درون خود چوب میگذرانند.

درب ظرف ها یا جعبه ها حتما باید با پارچه های توری مسدود کنیم چون اگر درب مخصوص که هیچ گونه روزنه و هواکشی نداشته باشد روی جعبه یا ظرف قرار دهیم میوه یا برگهای درون جعبه ها پس از مدتی حالت طعفن گرفته و لاروها و شفیره های داخل آنها از بین میروند.

در آزمایشگاه های حشره شناسی جعبه های مخصوصی برای این منظور درست کرده اند که کف و سر جعبه ها چوبی یا فلزی و چهار طرف آن از تور سیمی میباشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جمع آوری حشرات به وسیله دستگاه مکنده یا Aspirator


این وسیله تشکیل شده از یک لوله شیشه ای یا پلاستیکی شفاف با درب لاستیکی یا چوب پنبه ای روی این درب دو سوراخ به قطر 5 مییلمتر تعبیه شده که دو لوله شیشه ای یا مسی به قطر 5 میلیمتر از آن عبور داده شده.این دو لوله یکی 15 و دیگری 20 سامتیمتر طول دارد و به صورت زاویه دار میباشد.

یکی از این لوله ها برای مکیدن هوای داخل شیشه آسپراتور به دهان میباشد که در نتیجه خلا حاصله در داخل محفظه آسپراتور و با قرار دادن لوله دیگر روی حشرات ریز و کوچک که به دام انداختن آنها کار آسانی نیست وارد مخزن آسپراتور شده (مانند تریپس ها،ککها،زنجره ها،بعضی از سوسکهای پوستخوار و حشرات ریز دیگر) به انتهای لوله ای که هوا از آن مکیده میشود پارچه توری نازک یا تور سیمی میچسبانیم تا حشرات داخل آسپراتور به دهان وارد نشود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بخش دوم : لوازم مورد نیاز جهت جمع آوری حشرات


لوازم و ابزاری که لازم است :

الف- ساک دستی حاوی تعدادی شیشه های کوچک از الکل 70% ، پنس نوک تیز یا پنس پهن و نرم ، قیچی باغبانی ، قیچی کوچک ، تعدادی کیسه پلاستیک ، چند عدد شیشه دهان گشاد ، ذره بین جیبی ، چاقوی کوچک ، قلم مو ، خودکار ، مداد و چند برگ کاغذ
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ب- شیشه های لاروی :

این شیشه ها را در اندازه های مختلف میتوان تهیه نمود.این شیشه ها باید درب محکمی داشته باشند که الکل از آنها نفوذ نکند.چون به دست آوردن این گونه شیشه ها کمی مشکل است بهترین نوع آن برای دانشجویان همان شیشه های خالی پنسیلین میباشد که در انها مقداری الکل 70% میریزیم و حشرات کوچک و ریز را در این شیشه ها نگهداری میکنیم.


 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرز تهیه الکل 70% از الکل 95% :

درصد الکل مورد لزوم
مقدار الکل 95%
مقدار آب مقطر

90%
940 cc
60 cc

80%
836 cc
164 cc

70%
730 cc
270 cc

50%
520 cc
840 cc
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ج- طرز تهیه محلول نگهداری نمونه های آفت زده از قبیل شاخه،میوه و برگ :

فرمالین 25cc ، الکل سفید 150 cc ، آب مقطر 825 cc که روی هم میشود یک لیتر یا 1000 cc برای نگهداری نمونه های آفت زده از شیشه های دهان گشاد مانند شیشه های مربایی یا خیارشوری استفاده کنیم.
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
2- شیشه سیانور یا شیشه کشنده حشرات :

این شیشه ها باید دهان گشاد باشد که به آسانی بتوان حشرات مختلف را در آن جای داد و آنها را سریع بکشد.میتوان از شیشه های مربایی خالی استفاده کنیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرز ساختن سیانور با گچ :

ابتدا به اندازه یک قاشق غذاخوری گچ خشک در ته شیشه ریخته 8 تا 10 گرم سیانور روی آن میریزیم و در آخر کمی دوغاب گچ که مخلوطی از گچ خشک و آب میباشد درست کرده و روی آن میریزیم.پس از چند دقیقه گچ داخل شیشه خشک شده و میتوانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم.بهتر است که یک برگ کاغذ خشک کن یا یک برگ دستمال کاغذی درون شیشه بیاندازیم تا رطوبت گچ گرفته شود تا حشراتی که داخل شیشه سیانور است خیس نشوند.

از این شیشه ها در صورتی که درب آن واشر لاستیکی داشته باشد و محکم بسته شود میتوانیم بین 3 تا 4 ماه از آن استفاده کنیم.بهتر است درب شیشه سیانور را در هوای آزاد و دور از صورت و بینی خود باز کنیم تا خدای ناکرده برای خود و اطرافیان مسمومیتی به وجود نیاید.

شیشه ها باید دور از دسترسی اطفال نگهداری شوند.بعضی از مایعات را که بخار یا گاز سمی تولید میکنند میتوان در کشتن حشرات مورد استفاده قرار داد ولی بهترین همان سیانور است.

این مایعات عبارتند از :
آمونیاک،بنزن،کلروفرم و تترا کلرو کربن
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
3- سنجاق های مخصوص حشره شناسی :

این سنجاق ها در اندازه های مختلف ساخته شده و با ضخامت های مختلف از شماره سه صفر تا شماره 7 وجود دارد که از آنها برای سنجاق کردن حشرات استفاده میکنند.این سنجاقها از سنجاق های معمولی ارتفاع بیشتری دارند.فولادی و ضد زنگ میباشند.چون قیمت این سنجاق ها که از خارج وارد میشوند و به راحتی در دسترس نیست لذا به خاطر گران بودن آن فقط مورد استفاده آزمایشگاه های حشره شناسی که جنبه علمی دارند و برای کلکسیون حشرات،موزه ها و نمایشگاه های حشرات مورد استفاده قرار میگیرند.

یک نوع سنجاق بلند دیگر موجود است که برای دانشجویان مناسب بوده این سنجاقها از نظر ارتفاع انداهز همان سنجاق های فولادی بوده ولی قطر بیشتری دارند و ضد زنگ نمیباشند.سنجاقهای معمولی چون ارتفاع کمی دارند به درد سنجاق کردن حشرات نمیخورند.



 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
4- دستگاه فرم دادن حشرات یا تخته اتالوور Spreaing Bords

اتالوور تشکیل شده از دو صفحه تخته ای که در روی ان چوب پنبه نصب شده و در امتداد طول صفحه پایه نصب شده است.فاصله بین این دو صفحه شیاری تعبیه شده است که این شیار اندازه های مختلف دارد برای حشراتی که شکم باریک یا شکم پهن دارند چون سرسینه و شکم حشرات در این شیارها برای فرم دادن آنها استفاده میکنیم.

بعضی از این اتالوورها یک صفحه ثابت و یک صفحه متحرک دارند که به وسیله صفحه متحرک میتوانیم شیار اتالوور را باریک یا پهن کنیم.چوب پنبه روی صفحه چوبی برای این است که سنجاق به راحتی در آن فرو رود برای فرم دادن حشراتی که باید بال آنها را باز کنیم.

ابتدا سنجاق را در جای مخصوص حشره (گردن) فرو میکنیم و بعد بدن حشره را در شیار اتالوور قرار میدهیم سپس به کمک یه سنجاق باریک در لبه بال جلو پروانه فرو کرده و آن را به طرف بالا آورده تا عقب بال جلو عمود بر سینه حشره قرار گیرد و بعد سنجاق را روی چوب پنبه فرو میکنیم.پس از آن بال عقب هم به همین صورت یک سنجاق باریک در لبه بال قرار میدهیم و بال را بالا می آوریم تا بال عقب در زیر بال جلو قرار گیرد باید توجه داشت که لبه بال عقب و جلو در امتداد هم قرار گیرد.

پس از آن یک نوار کاغذی سفید یا کاغذ روغنی شفاف روی بال سمت راست و سمت چپ حشره گذاشته و سنجاق را در نوار کاغذی بالا و پایین فرو میکنیم پس از آن سنجاق های داخل بال پروانه را به آرامی که بال حشره تکان نخورد و جابجا نشود بیرون می آوریم.

اگر شاخک حشره در زیر بدن قرار دارد آن را به آرامی بیرون آورده و توسط یک یا دو عدد سنجاق آن را به جلو هدایت میکنیم و سنجاق را به چوب پنبه فرو میبریم تا همان طور که میخواهیم فرم داده و خشک شود.

پس از 12 تا 24 ساعت حشره خشک میشود و میتوانیم با برداشتن نوار کاغذی و سنجاق های شاخک آن را برداشته و برای کارهای بعد مورد استفاده قرار دهیم.


 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
eliot -esf روش جمع اوری کنه ها گیاه پزشکی 3

Similar threads

بالا