با توجه به اون تاپیک جنجال برانگیز بر ان شدم که این تاپیک رو بزنم و این مسائل رو توش شحر بدم
این مطالب از سایتی که اطلاعاتش بیشار از من هست کپی شده
با تشکر و رضایت اون تالار گفتگو ان شاءالله
دیدن تمام بدن زن برای خواستگار جایز است
از آیتالله سید صادق روحانی پرسیده شده:
من با خواستگارم که هنوز او را ندیدم، ارتباط تلفنی و همچنین ایمیل دارم و به تازگی میخواهیم از طریق دوربین کامپیوتر همدیگر را ببینیم (ایشان در ایران نیستند) و ایشان میخواهند مرا بدون حجاب ببینند. آیا یک نظر اشکالی ندارد؟ و اینکه ایشان به ایران بیایند و بخواهند مرا برای لحظاتی بدون روسری ببینند گناه دارد؟
آیتالله سید صادق روحانی به این پرسش چنین پاسخ داده است:
اگر قصد واقعی طرفین ازدواج است و به قصد طرف مقابل یقین دارید (حتی دیدن تمام بدن هم برای یک نظر)، اشکال ندارد، ولی نه برای مدت زیاد، بلکه اسلام!!!فقط برای مدتی محدود که خواستگار تشخیص بدهد که شخص مورد نظر مطابق سلیقه او هست یا خیر را جایز میداند.
پرسش: می خواهم با دختری ازدواج کنم آیا می توانم به طور پنهانی به موها و گردن او نگاه کنم یا اینکه رضایت و اجازه او شرط است؟
حضرات آیات امام(ره)، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم، وحید، صافی:
اگر شرایط نگاه جایز را داشته باشد، رضایت دختر در آن شرط نیست.
پرسش:نگاه های جایز و حلال کدام است؟
1-نگاه به زن روستا نشین که نوعا خود را نمی پوشاند
2-نگاه به عکس بی حجاب زن ناشناس
3- نگاه به همجنس به همجنس (به جز عورت)
4-نگاه به زن به منظور ازدواج (شرایط خاص)
5-نگاه به زن بی حجاب که اگر سرزنش شود، تاثیر نمی پذیرد
6- نگاه به زن کهنسال که هیچ گونه رقبتی به ازدواج با او نیست
7-نگاه به زن غیر مسلمان بدون قصد شهوت، خواه اهل کتاب باشد یا نه
اگر به فتوا دقت کرده باشید گفته شده نگاه کردن برای مدتی کوتاه که البته این نگاه با استفاده از پوشش مناسب که اندام خانم را از نظر عیوب محرز ظاهری نشان دهد ونه اینکه.......و استفاده کردن از لباسهای نامناسب !!! مثلا" با پوشش کامل دیدن و دیدن موی سر در یک نگاه میباشد . که البته شرط ان قصد قطعی برای ازدواج است.
و قطعا" شرط دوم برای دوشیزه حتی در مقدمات ازدواج رضایت واجازه ی پدر هم میباشد زیرا پدر در تشخیص خیر و صلاح فرزندش اولاست.ودر غیر دوشیزه هم استفاده از نظر نزدیکان ومحارم بسیار موثر میباشد در عدم سوءاستفاده.
واما نزدیکتر به تقوا در این موارد استفاده از نظرات و رویت خواهر و مادر خواستگار میباشد تا رفع هر گونه شبهه شود همانطور که در سالهای قبل نیز چنین رفتار میکردند . واگر دلی بیمار نباشد به خانمهای خانواده ی خود در این موارد اعتماد میکند.
کتاب شرح لمعه ی دمشقیه « کتاب النکاح»
1- حتما" قصد ازدواج وخواستگاری در میان باشد نه اینکه خواستگاری بهانه باشد یعنی نباید به قصد لذت باشد
2- قبلا" در مورد سایر امور از قبیل شان خانوادگی و هم کفو بودن و.... سایر امور توافق شده باشد و این اخرین مرحله باشد.
3- با اذن پدر دختر و در مورد بانوان هم با اطلاع خانواده باشد
4- این رویت در حضور افراد خانواده باشد .
5- دختر از لحاظ پوشش در حد عرف پوشیده باشد ( با لباس پوشیده حاضر شود) وخواستگار فقط از بابت اطمینان بر عیوب ظاهری مثل لنگ بودن . ابتلا به امراضی مثل پیسی و ... که در ظاهر ملبس خانم قابل رویت است میتواند نگاه کند .
6- در مورد موی سر هم لازم نیست که پوشش کامل از سر برداشته شود
بلکه دختر برای یک نگاه خواستگار میتواند کمی ازادتر در حدی که خواستگار حدودی از چهره ی او را با موی سر ببیند.
در موارد ی که خواستگار بر توجه بیشتر بر محسنات دختر پافشاری میکند ، میتواند از افراد خانواده که به انها اعتماد دارد مثل خواهر مادر خاله عمه و...... بخواهد که در باره ی عیوب ظاهری تحقیق و رویت بنمایند .
اما انچه در اسلام به ان تاکید شده ابتدا سلامت ایمان دختر است .
چه کسی حاضر است با دختری که ملکه ای از زیبایی ظاهری است اما به زشت ترین رزایل اخلاقی پیراسته است اعتماد کند که عمری در کنارش بماند دختر زیبا وبی نقصی که تهمت زن باشد - فتنه گر باشد - زیبایی هایش به حراج کوی و بازار باشد - بد اخلاق وبی تربیت باشد فقط در بان در جهنم است . گول میزند که به انجا بکشاند .
جایز است نگاه کردن به صورت زنی که (مرد)قصد دارد با ازدواج نماید اگر چه از او اجازه نگیرد بلکه (برای مرد ) مستحب است (که به صورت زن نگاه کند )و جواز ان محدود است به صورت دو کف دست تا مچ و او می تواند او را در حالیکه ایستاده یا راه رفتن نگاه کند و روایت شده نگاه کردن به موها و محل های زینت (از قبیل گردن و دست وپا)زن نیز جایز است
لمعه دمشقیه .کتاب النکاح.فی المقدمات
------------------------------------------------------------------------
ويجوز النظر إلى وجه امراة يريد نكاحها بل وشعرها ومحاسنها ، بل وجميع بدنها وهيئتها من وراء الثياب وإن لم يستأذنها ، وفي الحديث : «إنّما يشتريها بأغلى
الثمن» ، وفي حديث آخر عن أبي عبد الله(عليه السلام) : «أنّه سئل عن رجل ينظر إلى المرأة يريد تزويجها وينظر إلى شعرها ومحاسنها ؟ قال : لا بأس بذلك إذا لم يكن متلذّذاً» ، ولكن الأولى أن يوكل الرجل أُمّه أو أُخته أو أحد الخواصّ من النساء
---------------------------------------------------------------------------------------------
وصحيحـة يونس بن يعقوب قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام : الرجل يريد أن يتزوج المرأة يجوز له أن ينظر إليها ؟ قـال : (( نعم وترقق له الثياب لأنه يريد أن يشتريها بأغلى الثمن ))
قـال العلامة المجلسي: " أجمع العلماء كافـة على أن من أراد نكاح امرأة يجوز له النظر إلى وجهها وكفيها مـن مفصل الزند واختلوا فيما عدا ذلك "
وقال صاحب الجواهر " لا خـلاف بين المسلمين في أنه ( يجوز أن ينظر إلى وجه امرأة يريد نكاحها وإن لم يستأذنها ) وكفيها ، بل الإجماع بقسميه عليه ، بل المحكي منهما مستفيض أو متواتر "
وعن السيد الرضي في : ( المجازات النبويـة ) عن النبي صلى الله عليه وآله أنه قال : للمغيرة بن شعبة وقـد خطب امرأة : (( لو نظرت إليها فإنه أحرى أن يُؤدَمَ ( يُودمُ خ ل ) بينكما ))
وعنه صلى الله عليه وآله ، أنه قال لرجل مـن أصحابه وقد خطب امـرأة : (( انظر إلى وجهها وكفيها ، فإنه أحـرى أن يُؤدَمَ بينكما المودة والألفة ))
) الوسائل كتاب النكاح باب 36 من أبواب مقدمات النكاح ح 11 . ) هامش الكافي ج 5 ص 365 .
) جواهر الكلام ج 29 ص 63 مع متن الشرائع .
) الوسائل كتاب النكاح باب 36 من أبواب مقدمات النكاح ح 13 ، والجامع الصحيح للترمذي كتاب النكاح ح1087 ، وسنن ابن ماجه ح1865 و1866 ، والسنن الكبرى للبيهقي ح13488 ، وكنز العمال ح44526 و 44572 .
) جواهر الكلام ج 29 ص 64 .
در فقه شیعه، سه نظریه مهم در اینباره وجوددارد:
1ـ نگاه به همه بدن
2ـ نگاه به صورت و دستها
3ـنگاه به سر و صورت و همه مواضعی که درحالت عادی پوشش ندارد.
مستند هر يك از نظريات فوق رواياتي است كه در يك بحث تخصصي به جهت دلالت روايت ، قابل بررسي و البته نقداست و هر يك از فقها بر اساس اعتبار و دلالت محكم روايتي ، حكمي متناسب با آن را استخراج نموده اند .
اما بطور كلي بايد گفت كه نگاه خواستگار مشروط به شروطي است كه بايد محقق باشد :
1- به قصد ريبه و لذت نباشد .
2- براي اطلاع از وضعيت جسمي دختر باشد – يعني اگر از وضع او از طريق ديگري مطلع است نگاه جايز نيست –
3- مانعي براي ازدواج با دختر در ميان نباشد
4- احتمال بدهد دختر او را رد نميكند
در موارد ی که خواستگار بر توجه بیشتر بر محسنات دختر پافشاری میکند ، میتواند از افراد خانواده که به انها اعتماد دارد مثل خواهر مادر خاله عمه و...... بخواهد که در باره ی عیوب ظاهری تحقیق و رویت بنمایند .
امیدوارم مفید واقع شود


این مطالب از سایتی که اطلاعاتش بیشار از من هست کپی شده
با تشکر و رضایت اون تالار گفتگو ان شاءالله
دیدن تمام بدن زن برای خواستگار جایز است
از آیتالله سید صادق روحانی پرسیده شده:
من با خواستگارم که هنوز او را ندیدم، ارتباط تلفنی و همچنین ایمیل دارم و به تازگی میخواهیم از طریق دوربین کامپیوتر همدیگر را ببینیم (ایشان در ایران نیستند) و ایشان میخواهند مرا بدون حجاب ببینند. آیا یک نظر اشکالی ندارد؟ و اینکه ایشان به ایران بیایند و بخواهند مرا برای لحظاتی بدون روسری ببینند گناه دارد؟
آیتالله سید صادق روحانی به این پرسش چنین پاسخ داده است:
اگر قصد واقعی طرفین ازدواج است و به قصد طرف مقابل یقین دارید (حتی دیدن تمام بدن هم برای یک نظر)، اشکال ندارد، ولی نه برای مدت زیاد، بلکه اسلام!!!فقط برای مدتی محدود که خواستگار تشخیص بدهد که شخص مورد نظر مطابق سلیقه او هست یا خیر را جایز میداند.
پرسش: می خواهم با دختری ازدواج کنم آیا می توانم به طور پنهانی به موها و گردن او نگاه کنم یا اینکه رضایت و اجازه او شرط است؟
حضرات آیات امام(ره)، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم، وحید، صافی:
اگر شرایط نگاه جایز را داشته باشد، رضایت دختر در آن شرط نیست.
پرسش:نگاه های جایز و حلال کدام است؟
1-نگاه به زن روستا نشین که نوعا خود را نمی پوشاند
2-نگاه به عکس بی حجاب زن ناشناس
3- نگاه به همجنس به همجنس (به جز عورت)
4-نگاه به زن به منظور ازدواج (شرایط خاص)
5-نگاه به زن بی حجاب که اگر سرزنش شود، تاثیر نمی پذیرد
6- نگاه به زن کهنسال که هیچ گونه رقبتی به ازدواج با او نیست
7-نگاه به زن غیر مسلمان بدون قصد شهوت، خواه اهل کتاب باشد یا نه
اگر به فتوا دقت کرده باشید گفته شده نگاه کردن برای مدتی کوتاه که البته این نگاه با استفاده از پوشش مناسب که اندام خانم را از نظر عیوب محرز ظاهری نشان دهد ونه اینکه.......و استفاده کردن از لباسهای نامناسب !!! مثلا" با پوشش کامل دیدن و دیدن موی سر در یک نگاه میباشد . که البته شرط ان قصد قطعی برای ازدواج است.
و قطعا" شرط دوم برای دوشیزه حتی در مقدمات ازدواج رضایت واجازه ی پدر هم میباشد زیرا پدر در تشخیص خیر و صلاح فرزندش اولاست.ودر غیر دوشیزه هم استفاده از نظر نزدیکان ومحارم بسیار موثر میباشد در عدم سوءاستفاده.
واما نزدیکتر به تقوا در این موارد استفاده از نظرات و رویت خواهر و مادر خواستگار میباشد تا رفع هر گونه شبهه شود همانطور که در سالهای قبل نیز چنین رفتار میکردند . واگر دلی بیمار نباشد به خانمهای خانواده ی خود در این موارد اعتماد میکند.
کتاب شرح لمعه ی دمشقیه « کتاب النکاح»
1- حتما" قصد ازدواج وخواستگاری در میان باشد نه اینکه خواستگاری بهانه باشد یعنی نباید به قصد لذت باشد
2- قبلا" در مورد سایر امور از قبیل شان خانوادگی و هم کفو بودن و.... سایر امور توافق شده باشد و این اخرین مرحله باشد.
3- با اذن پدر دختر و در مورد بانوان هم با اطلاع خانواده باشد
4- این رویت در حضور افراد خانواده باشد .
5- دختر از لحاظ پوشش در حد عرف پوشیده باشد ( با لباس پوشیده حاضر شود) وخواستگار فقط از بابت اطمینان بر عیوب ظاهری مثل لنگ بودن . ابتلا به امراضی مثل پیسی و ... که در ظاهر ملبس خانم قابل رویت است میتواند نگاه کند .
6- در مورد موی سر هم لازم نیست که پوشش کامل از سر برداشته شود
بلکه دختر برای یک نگاه خواستگار میتواند کمی ازادتر در حدی که خواستگار حدودی از چهره ی او را با موی سر ببیند.
در موارد ی که خواستگار بر توجه بیشتر بر محسنات دختر پافشاری میکند ، میتواند از افراد خانواده که به انها اعتماد دارد مثل خواهر مادر خاله عمه و...... بخواهد که در باره ی عیوب ظاهری تحقیق و رویت بنمایند .
اما انچه در اسلام به ان تاکید شده ابتدا سلامت ایمان دختر است .
چه کسی حاضر است با دختری که ملکه ای از زیبایی ظاهری است اما به زشت ترین رزایل اخلاقی پیراسته است اعتماد کند که عمری در کنارش بماند دختر زیبا وبی نقصی که تهمت زن باشد - فتنه گر باشد - زیبایی هایش به حراج کوی و بازار باشد - بد اخلاق وبی تربیت باشد فقط در بان در جهنم است . گول میزند که به انجا بکشاند .
جایز است نگاه کردن به صورت زنی که (مرد)قصد دارد با ازدواج نماید اگر چه از او اجازه نگیرد بلکه (برای مرد ) مستحب است (که به صورت زن نگاه کند )و جواز ان محدود است به صورت دو کف دست تا مچ و او می تواند او را در حالیکه ایستاده یا راه رفتن نگاه کند و روایت شده نگاه کردن به موها و محل های زینت (از قبیل گردن و دست وپا)زن نیز جایز است
لمعه دمشقیه .کتاب النکاح.فی المقدمات
------------------------------------------------------------------------
ويجوز النظر إلى وجه امراة يريد نكاحها بل وشعرها ومحاسنها ، بل وجميع بدنها وهيئتها من وراء الثياب وإن لم يستأذنها ، وفي الحديث : «إنّما يشتريها بأغلى
الثمن» ، وفي حديث آخر عن أبي عبد الله(عليه السلام) : «أنّه سئل عن رجل ينظر إلى المرأة يريد تزويجها وينظر إلى شعرها ومحاسنها ؟ قال : لا بأس بذلك إذا لم يكن متلذّذاً» ، ولكن الأولى أن يوكل الرجل أُمّه أو أُخته أو أحد الخواصّ من النساء
---------------------------------------------------------------------------------------------
وصحيحـة يونس بن يعقوب قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام : الرجل يريد أن يتزوج المرأة يجوز له أن ينظر إليها ؟ قـال : (( نعم وترقق له الثياب لأنه يريد أن يشتريها بأغلى الثمن ))
قـال العلامة المجلسي: " أجمع العلماء كافـة على أن من أراد نكاح امرأة يجوز له النظر إلى وجهها وكفيها مـن مفصل الزند واختلوا فيما عدا ذلك "
وقال صاحب الجواهر " لا خـلاف بين المسلمين في أنه ( يجوز أن ينظر إلى وجه امرأة يريد نكاحها وإن لم يستأذنها ) وكفيها ، بل الإجماع بقسميه عليه ، بل المحكي منهما مستفيض أو متواتر "
وعن السيد الرضي في : ( المجازات النبويـة ) عن النبي صلى الله عليه وآله أنه قال : للمغيرة بن شعبة وقـد خطب امرأة : (( لو نظرت إليها فإنه أحرى أن يُؤدَمَ ( يُودمُ خ ل ) بينكما ))
وعنه صلى الله عليه وآله ، أنه قال لرجل مـن أصحابه وقد خطب امـرأة : (( انظر إلى وجهها وكفيها ، فإنه أحـرى أن يُؤدَمَ بينكما المودة والألفة ))
) الوسائل كتاب النكاح باب 36 من أبواب مقدمات النكاح ح 11 . ) هامش الكافي ج 5 ص 365 .
) جواهر الكلام ج 29 ص 63 مع متن الشرائع .
) الوسائل كتاب النكاح باب 36 من أبواب مقدمات النكاح ح 13 ، والجامع الصحيح للترمذي كتاب النكاح ح1087 ، وسنن ابن ماجه ح1865 و1866 ، والسنن الكبرى للبيهقي ح13488 ، وكنز العمال ح44526 و 44572 .
) جواهر الكلام ج 29 ص 64 .
در فقه شیعه، سه نظریه مهم در اینباره وجوددارد:
1ـ نگاه به همه بدن
2ـ نگاه به صورت و دستها
3ـنگاه به سر و صورت و همه مواضعی که درحالت عادی پوشش ندارد.
مستند هر يك از نظريات فوق رواياتي است كه در يك بحث تخصصي به جهت دلالت روايت ، قابل بررسي و البته نقداست و هر يك از فقها بر اساس اعتبار و دلالت محكم روايتي ، حكمي متناسب با آن را استخراج نموده اند .
اما بطور كلي بايد گفت كه نگاه خواستگار مشروط به شروطي است كه بايد محقق باشد :
1- به قصد ريبه و لذت نباشد .
2- براي اطلاع از وضعيت جسمي دختر باشد – يعني اگر از وضع او از طريق ديگري مطلع است نگاه جايز نيست –
3- مانعي براي ازدواج با دختر در ميان نباشد
4- احتمال بدهد دختر او را رد نميكند
در موارد ی که خواستگار بر توجه بیشتر بر محسنات دختر پافشاری میکند ، میتواند از افراد خانواده که به انها اعتماد دارد مثل خواهر مادر خاله عمه و...... بخواهد که در باره ی عیوب ظاهری تحقیق و رویت بنمایند .
امیدوارم مفید واقع شود


