به نظر میاد که احکام اسلام از نظر پزشکی مطابق باشند. ولی خیلی از احکام اسلامی ازنظر روانشناسی و جامعه شناسی کاملا نا سالم و اسیب رساننده هستند . دلیلشم اینه که روحیات انسان فرق میکنه ولی جسمش تغییر نمیکنه. یک حکمی در 1400 سال پیش شاید خیلی با حال بود ولی الان کاملا مضره.
مثل سنگسار
پایین بودن سن تکلیف برای دختران
نصف بودن ارثیه زنان
صیغه
و خیلی چیزای دیگه. دوستانی که میخواند این مسائل رو توجیه کنند همیشه بر میگردند به احادیث گذشته و میگن فلا ن امام اینو گفت ولی هیچگاه نمیان اسیب شناسی بکنند تا مضرات این احکام رو در عصر کنونی درک کنند.
شاد باشید
سلام رفیق
من بحث های شما رو در مورد احکام اسلام که در یک تاپیک دیگه هم بود خوندم اونجا بهتون جواب ندادم چون دیدم بحث کاملاً غیر اصولی هستش و فقط یه کپی برداری از یک مقاله هستش
برای اینکه بدونید می گم: احکام 2 دسته هستند یا تشریعی یا امضایی:
احکام تشریعی: احکامی که سابقه نداشتن ولی بعد از رسالت پیامبر ایجاد شدن مثل نماز و روزه
احکام امضایی: دستوراتی که قبل از رسالت پیامبر وجود داشتن و بعد از رسالت ایشون هم یا تایید شدن یا حکمی از جهت رد اونها به دست نیامده مثل ماههای حرام و نصف بودن ارث بانوان که هیچ ریشه ایی نتونستن براشون پیدا کنن
( اگر اطلاعات بیشتر خواستید به کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی نوشته دکتر محمدی انتشارات دانشگاه تهران مراجعه کنید)
خیلی از مسایلی که ما می بینیم مربوط به اسلام نیست و مربوط به قوم عرب میشه!!!!
در مورد صیغه گفتین باز هم باید به عرض برسونم که صیغه فقط در مذهب شیعه وجود داره و در دیگر مذاهب اسلام ما با صیغه مواجه نیستیم(مقدمه حقوق خانواده دکتر امامی انتشارات میزان)
امّا در مورد احکام جزایی مثل سنگسار که فرمودید( من به شخصه با این حکم مخالف هستم) از اونجایی که در ایران اصولاً همه در همه موارد متخصص هستن و همه به صورت کارشناسی در مورد همه چیز نظر می دن با احکام اسلام و به خصوص احکام جزایی آشنایی خیلی کمی داریم( علت این رو باید در یک زمان دیگه بحث کنیم) و معمولاً فقط در حد شرایط اجرای حکم که مثلاًباید سنگ ریزه باشه می دونیم امّا از خیلی از مسایلی که قبل از وارد شدن به احکام باید اول با آنها آشنایی جزیی داشته باشیم بعد بریم سراغ اصل مطلب که حکم اصلی هستش ولی اصولاً هیچ کس با اونها آشنایی نداره مثل قاعده ی قبح عقاب بلا بیان، قاعده درا ، قاعده ی اکراه ، قاعده ی حرمت اعانت بر اثم و......
بدبختی اینجاست که ما فقط با یک پوسته از اسلام آشنایی داریم ولا غیر
و ای کاش ما همین احکام که به نطر شما با روحیات بشر قرن 21 سازگار نیست رو اجرا می کردیم
می دونم که یک سری از احکام ما تند هستن اما همین احکام که در عربستان اجرا میشن ببنید چه کرده ( تعداد سرقتهای گزارش شده در عربستان در 5 سال فقط 3 مورد بوده!!!)
در مورد آسیب شناسی هم کاملاً با شما موافقم هیچ دارویی نیست که در تمامی جوامع درست عمل کنه