چرا بستن كمربند ايمني خودرو لازم است؟(زمان بندی جالب یک تصادف)

fatiostad

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چرا بستن كمربند ايمني خودرو لازم است؟(زمان بندی جالب یک تصادف)

وقتي اتومبيلي با سرعت هشتاد کيلومتر در ساعت به مانعي برخورد مي‌کند:


در 2 صدم ثانيه: سپر در هم مي‌شکند. اتومبيل فشاري برابر سي برابر وزن خود را تحمل مي‌کند.
در 4 صدم ثانيه: راننده و سرنشينان هر کدام با فشاري برابر 2 تن به جلو پرتاب مي‌شوند.
در 5 صدم ثانيه: بدن راننده با همان نيروي 2 تني با فرمان اتومبيل برخورد مي‌کند.
در 7 صدم ثانيه: سرنشين جلوئي به داشبورد مي خورد
در 9 صدم ثانيه: سر سرنشينان به شيشه اتومبيل برخورد مي‌کند
در يک دهم ثانيه: سرنشينان عقب نيز به سرنشينان جلو مي‌پيوندند!

يادتان باشد که هنوز 90 درصد ثانيه اول باقي مانده....
کمربند ايمني را ببنديد چه در جلو نشسته‌ايد و چه در عقب ماشين، چه در مسافت‌هاي کوتاه درون شهري، و چه در مسافرت‌هاي بلند جاده‌اي.







 

fatiostad

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خداییش چند نفر تو ایران اگه نبستن کمربند ایمنی جریمه نداشت ، اون رو استفاده میکردن؟
 

vergilangleos

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اول کوبیدنه پا روی ترمز الزلمیست
بعد باد شدن کیسه هوا
بعد کمربند ایمنی!
 

atish pare

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمربند که ببندی وقتی تصادف کردی گیر میکنی...نمیتونی بیای بیرون...
 

fatiostad

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کمربند که ببندی وقتی تصادف کردی گیر میکنی...نمیتونی بیای بیرون...
اگه نبندی و با این شدتی که شما در نظر گرفتی تصادف کنی،

از ماشین پرت میشی بیرون چیزی ازت باقی نمیمونه...
 

salvador

کاربر فعال ادبیات
کاربر ممتاز
کمربند که ببندی وقتی تصادف کردی گیر میکنی...نمیتونی بیای بیرون...

یه برنامه مستندی شبکه چهار در مورد کمربند ایمنی نشون میداد که در دو حالت بستن کمربند خطری بود و کارشناس ها هم به این موضوع اذعان داشتن. وقتی خودرو در حین تصادف آتیش بگیره و موقعی که خودرو تویه آب - رودخونه و دریا - بیفته. البته خونسرد بودن تو این شرایط میتونه
کمک کنه.
 

fatiostad

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یه برنامه مستندی شبکه چهار در مورد کمربند ایمنی نشون میداد که در دو حالت بستن کمربند خطری بود و کارشناس ها هم به این موضوع اذعان داشتن. وقتی خودرو در حین تصادف آتیش بگیره و موقعی که خودرو تویه آب - رودخونه و دریا - بیفته. البته خونسرد بودن تو این شرایط میتونه
کمک کنه.
مرسی از اطلاعات مفیدتون
 

hitech

عضو جدید

در 4 صدم ثانيه: راننده و سرنشينان هر کدام با فشاري برابر 2 تن به جلو پرتاب مي‌شوند.


فشاره برابر 2 تن؟! واحدش اشتباهه!
در اینجا اگه نیرو بود باز شاید درست میشد چون جرم سرنشینها رو داریم تقسیم بر 2 تن نیرو میکردیم شتابشون بدست میومد ولی اگه به طور تقریبی وزن هر سرنشین 75 کیلوگرم وزن درنظر گرفته بشه میشه حدود 7.6 کیلو گرم جرم پس 20000 تقسیم بر 7.6 میدهد 2631.58 متر بر مجذور ثانیه شتاب! که یعنی اگر فاصله سر کمک راننده از شیشه جلو ماشین نیم متر باشد و سرعت اولیه را صفر در نظر بگیریم ( چون شروع شتاب رو در لحظه ای در نظر میگیریم که ترمز ای بی اس گرفتیم و اتوموبیل ساکن شده است! پس شروع حرکت سرنشین جلو وقتی است که اتوموبیل ساکن است در این لحظه t = 0 است. البته با تقریبی مناسب) داریم فاصله زمانی که کمک راننده به شیشه جلو برخورد میکند 0.01949 ثانیه است. پس سرعت وی در لحظه برخورد 51.29 متر بر ثانیه است!

حال اینجا یک مشکلی بوجود میاد اون هم اینکه از اونجایی که شما گفتین در 9 صدم ثانیه سر کمک راننده به شیشه میخوره یا نیرو غلطه یا زمان چون طبق محاسبات بالا در 0.01949 ثانیه سرش میخوره به شیشه! یعنی حدودا 2 صدم ثانیه
 

Similar threads

بالا