موسیقی غذای روح است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

وضعیت
موضوع بسته شده است.

vahid321

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسئلتن!
من وقتی این آهنگ رو میشنوم خیلی خوشم میاد و حالی به حولی میشوم! یعنی غناست؟

با صدای کویتی پور که البته بنا به جو یکم تغییرش دادم:


مرشاد نبودی ببینی باشگا آزاد گشته اسپمه بروبچ پر ثمر گشته! آه و واویلا! بگو!
کو مهرشاد53؟
 

maryam_th

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسئلتن!

من وقتی این آهنگ رو میشنوم خیلی خوشم میاد و حالی به حولی میشوم! یعنی غناست؟​

با صدای کویتی پور که البته بنا به جو یکم تغییرش دادم:​


مرشاد نبودی ببینی باشگا آزاد گشته اسپمه بروبچ پر ثمر گشته! آه و واویلا! بگو!
کو مهرشاد53؟​
وای خدا خفه ات نکنه...غشیدم از خنده
 

Orion neb

عضو جدید
والاتا دیروز ایشون مسلمون شیعه بودن دو از اسلام دفاع میکردند و نماینده مسلمونا بودند.
من نمیدونم حالا، ما به دید مسلمون نگا مکینم بهش

:gol:

به به،چه نماینده ی خوبی واقعا.:eek::surprised:
آدم منطقی تری موجود نبود؟!؟!؟ایشون احتمالا از عربستان قبل از اسلام دفاع می کنن.هنوز نرسیدن به .610
AD
گاهی اوقات باید بعضی چیزا رو ندید و نشنید.خودش خوب می شه!!!
شما لطفا سعی کنید بهشون به دید مبلغ جاهلیت نگاه کنید ، واقعا مسلمون های شیعه اینقدر وحشتناک نیستن.
:surprised:
:gol::gol:
 

YuMi

اخراجی موقت
به به،چه نماینده ی خوبی واقعا.:eek::surprised:
آدم منطقی تری موجود نبود؟!؟!؟ایشون احتمالا از عربستان قبل از اسلام دفاع می کنن.هنوز نرسیدن به .610
AD
گاهی اوقات باید بعضی چیزا رو ندید و نشنید.خودش خوب می شه!!!
شما لطفا سعی کنید بهشون به دید مبلغ جاهلیت نگاه کنید ، واقعا مسلمون های شیعه اینقدر وحشتناک نیستن.
:surprised:
:gol::gol:

آها:surprised:
مرسی:gol:
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
غذا وموسیقی

میگویند موسیقی غذای روح است
فرضاً این ادعا صحیح ودرست است ؛
میگویم طعام غذای جسم است خوب ما این دو غدای روح وجسم را با هم مقایسه میکنیم وبعد نتیجه را لازم بدست خواهیم آورد:
1 - درعلم تغذیه ؛ نخستین شرط مفید بودن غذا را طبیعی بودن آن است وکلیه غذاهای مصنوعی کم وبیش مضرودشمن سلامتی می شمارد .خوب اگر موسیقی عذای روح باشد ؛ فقط آهنگهای طبیعی مفید بوده وآهنگهای غیرطبیعی ومصنوعی مضر, خطرناک ودشمن سلامتی میباشد

آهنگهای طبیعی نظیر : نغمه های پرندگان{بلبل – قناری - ...) , صدای آبشارها وجوبیارها ؛ تلاطم موج ها به ساحل , چک چک قطره های باران و.و.و.و
درباره این مطلب باید عرض کنم که خلاف به عرضتان رسانده اند
امروزه برخی غذاهای طبیعی(حتی نان معمولی) برای بعضی افراد مضر میباشد و می بایست از غذاهای مصنوعی (نای تقویت شده با مواد آزمایشگاهی) استفاده کرد.
پس سریعا" یک مطلب رو به همه موارد بسط ندید دکتر جان :biggrin: و اطلاعاتتون رو بیشتر کنید.
ممنون
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
2 – غذا به باید به مقدارمعین واندازه باشد واکر از آن مقدار تجاوز کند عملاً مضر ونامناسب وسم برای بدن به میشود ؛ خوب این موضوع که شب وروز, موسیقی بخورد جوانان میدهند سوهان روح خواهد بود نه غذای روح است
دکتر جان
این قضیه در مورد همه چی صدق می کنه خب.(حتی در مورد عزاداری دائمی و تحت عناوین مختلف و تقلیل مراسم شادی و ولادت)
هیچ تا حالا فکر کردین چرا توی این مملکت باید روزهای عزاداری تعطیل باشه ولی اعیاد و تولدها نه؟ چرا این قضیه برعکس نباید باشه؟
بعدشم از قدیم گفتن نه افراط و نه تفریط.
آیا شما هم این مسائل رو رعایت می کنید ؟ البته در تمام امور زندگیتون؟(افراط و تفریط رو عرض می کنم)
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
3 – شرط دیگر مفید بودن غذا مغذّی بودن آنست وراه شناسائی آن آسان است . یک غذا وقتی میتواند مغذّی دانست که چون به مقدار مناسب وکم خوردیم سیر میشویم .خوب غذاهائی که انسان را سیر نمی کند وزیادی طلب هستند ؛ طعام مناسب انسان شناخته نمی شوند مثل مشروبات الکلی که اشتهاء را تحریک میکنند وذخایر بدن می سوزانند بدون آنکه خاصیت غذائی داشته باشند وچون موسیقی همانند مشروبات الکلی محرک وزیادی طلب میباشد نمی توان آن را خوراک مغذّی روح دانست.


هرچه فرد به موسیقی گوش فرا دهد باز بیشتر طالب آن است واین سیکل معیوب ادامه دارد

بهتر هست که دوباره به رساله مراجعه نموده و شرایط استماع موسیقی را مرور نمایید.:razz:
با این تفاسیری که شما مطرح کردین ، رادیو و تلویزیون که هیچی ، لالایی مادر هم برای بچه ضرر داره:biggrin:
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
4 – درعلم تغذیه ؛ ثابت شده است خوراکهای متراکم وتصفیه یا دستکاری شده {{{که از برکات تمدن مدرن وپست مدرنیته امروزه است}}} ؛ عامل مهم بسیاری از بیماری های جسمی وگوارشی وحتی روحی بشر شده است.

همین موضوع نیز در مورد موسیقی متراکم ؛ تصفیه وتغییریافته امروزه تطبیق وصدق میکند
با این حساب گوش کنیم دیگه:smile:
ولی متراکم نباشه
تصفیه نشده باشه( یعنی خالص باشه)
اصیل هم باشه
ممنون که اشارات شما مثمر ثمر شد;)
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
5 – بالاخره چرا مردمان به اصطلاح متمدن امروز آهنگهای طبیعی را کنارگذاشته وبسوی آهنگهای جاز ؛ پاپ و محرک مایل شده اند؟؟؟!!!!

باز ازراه علم تغذیه جواب میدهیم , درأثر ؛ فرسودگی زمین های کشاورزی واستعمال کودهای مصنوعی واستفاده نادرست از سموم دفع آفات وسوء تغذیه ، یک سلسله گرسنگی های نامعلوم وپنهان در ساکنان کره زمین پیدا شده است که یکه از عوارض آنها کم اشتهائی نسبت به غذاهای اصلی شده است .از اینرو عده ای از مردم مجبورند دهان ومعده خود ابا ادویه تند وتیز همچون فلفل وخردل وسس و مشروبات غیرالکلی وحتی الکلی تحریک کرده وبسوزانند تا تولید بزاق بصورت عکس العمل جاری حالت خوش أشتهائی کاذب ومصنوعی ومؤقت پیدا شود وچون این مطلب در موسیقی امروزه کاملاً صدق میکند , معلوم است که در أثرسوء تغذیه روحی نیز میل شنیدن آهنگهای تند وتیز روز به روز زیادتر میگردد
وهمانطور که افراط در خوردن ادویه جات زمینه ایجاد سرطان وکاهش عمرطبیعی فرد میگردد , موسیقیدانان هم بهمین دلیل , عمرشان کوتاه است
عدم پیش بینی درست ونبودن دوراندیشی صحیح ولاابا لیگری فزاینده که درمجموعه ای زیادی ازنسل جوان ؛ دیده میشود , دلیلی جز سوء تغذیه روحی وجسمی ندارد

والسلام
اینم انقدر متنش زیاد بود حال نکردم بخونمش
حتما" مثل قبلی ها کم محتوا بوده دیگه
پس ؛ نتیجتا"
به پست بعدی مراجعه کنید که لطیفه ای در این مورد است ;)
 

danielo

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر این سایت فدايي رهبر را نداشت .پس ما باید چکار میکردیم
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
4 – درعلم تغذیه ؛ ثابت شده است خوراکهای متراکم وتصفیه یا دستکاری شده {{{که از برکات تمدن مدرن وپست مدرنیته امروزه است}}} ؛ عامل مهم بسیاری از بیماری های جسمی وگوارشی وحتی روحی بشر شده است.
همین موضوع نیز در مورد موسیقی متراکم ؛ تصفیه وتغییریافته امروزه تطبیق وصدق میکند

منم حواس ندام ها!

شکار به این خوبی ندیده بودمش!

اولندش دکی جون دندانپزشکی صورت مدرن همون بیطاری است بنابراین حرام اندر حرام است!

همچنین استفاده از عامل منحوس تراکتور باعث کاهش برکت مزارع میشود!

این از این!

اینش من رو رسماً از نفس انداخت! پست مدرن؟

شما میدونی پست مدرن یعنی چی؟

جایگاه این جنبش هنری رو میتونی در صنایع غذایی تعریف کنی؟

پست مدرن؟ ربطش با مدرنیته رو میدونی؟ پست مدرن؟


بی خیال بخوام از این پستت بساط خنده را بندازم سوژه زیاد دارم!

غذای متراکم؟ اونقت با فشار چند کیلوپاسکال! منظورتون غنی شده بوده؟ بعد غذای غنی شده به روح اسیب میزنه؟

تصفیه شده؟ ای خدا من این دردو به کی بگم !

اخه دکی ادم عاقل که نباید به طور همزمان سر تو کار مهندسان صنایع غذایی و موسیقیدانان و هنرمندان و جک و جانوران و ... بگذارد و از چهچه گاو و ترنم دل انگیز شغال در شبانگاهان که از صدای بغبغوی خر گرسنه اکنده شده است به عنوان نوای طبیعت نام ببرد!


از عدم رعایت ادب و توهین به جانوران عزیز مکدریم ولی دیگر جایمان نگرفت زبان در کام گیریم!


بخشش شما مزید امتنان ماست!:gol:
 
آخرین ویرایش:

YuMi

اخراجی موقت
.......بخدا اگه پیامبر بود یه کشیده آبدار میزد تا یاد نگیری دینو تحریف کنیین.............;)

این همون پیامبر مهربون و رحمت للعالمین هست؟:surprised:
چرا اینقدر وحشی؟
خودی ها رو که همچین کنه با بقیه چیکار میکنه؟:cry:
 

T I T A N I U M

عضو جدید
این همون پیامبر مهربون و رحمت للعالمین هست؟:surprised:
چرا اینقدر وحشی؟
خودی ها رو که همچین کنه با بقیه چیکار میکنه؟:cry:

یکم ودب حرف بزن
شاید تو بهش اعتقاد نداری
ولی خیلی ها بیشتر از جونشون دوسش دارن
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
موضوع خوبی بود فدایی. با زیاده روی که گفتی موافقم و در هیچ چیز نباید زیاده روی کرد.
ولی موضوع موسیقی طبیعی و مصنوعی که گفتی بی معنیه. در زمان پیامبر هم دف بود . و اتفاقا خود پیامبر توی عروسی حضرت علی و فاطمه دستور میده دف بزنید و از دف خوشش میومد.حالا یا حرفای شما پیامبر باید دستور میداد همه ساکت شن تا یه بادی بوزه و مردم با صدای باد خوشحال میشدند.!!!!!
شاد باشی
 

YuMi

اخراجی موقت
بشین بینم بابا توم......میخوای از اب گل آلود ماهی بگیری:redface:
:D
:gol:

یکم ودب حرف بزن
شاید تو بهش اعتقاد نداری
ولی خیلی ها بیشتر از جونشون دوسش دارن

به من چه
خوب وقتی یکی محکم بزنه تو گوش پیروش یعنی وحشیه دیگه (فقط به دلیل اینکه حرف خودشو عینا تکرار کرده)
حالا هر کی میخواد باشه
عمه من باشه یا پیامبر فرقی نداره
 

farzan001

عضو جدید
بابا صاحب تاپیک کجاست؟ به علت تاپیک های این مدلی زدن تحت تعقیبه و هر از گاهی میاد و باز از این تاپیکا می زنه و در میره؟
کلی خندیدم دل بچه های باشگاه رو شاد میکنی مرسی.
 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات موسيقي بر درد و اضطرابواثرات رواني موسيقي


در سال 1983 آقاي wak تئوريي‏ را ارائه داد مبني بر اين كه عدم تمركز حواس بر روي درد مي‏تواند درد را كاهش دهد و بعدها براي انجام اين كار از موسيقي استفاده شد. هر چند كه موسيقي درماني علم جديدي است ولي تأثير موسيقي بر روح و جسم انسان قرنها پيش شناخته شده است.
گسترش روز افزون بيماريهاي تمدن كه عمدة آنها جنبه سايكولوژيك دارند سبب ظهور روشهاي درماني نويني شده است كه شايد ساختار آنها بكلي با درمان داروئي متفاوت باشد. از اين روشها مي‏توان به موسيقي درماني، يوگا درماني، نيرو درماني،هيپنوتيزم و … اشاره كرد، به طور كلي در علم پزشكي به اين روشها Alternative Medicine يا طب حاشيه گفته مي‏شود و پيشينه استفاده از موسيقي درماني به حدود 2500 سال قبل بر مي‏گردد.
يكي از آلات موسيقي كه در اين پروسه استفاده مي‏شود آلت چنگ است. موسيقي چنگ در شنونده ايجاد آرامشي فراگير مي‏كند كه باعث كاهش درد، كاهش فشارخون و … مي‏شود. بطور كلي موسيقي داراي يك نوع كيفيت آرام بخش و ديناميكي بالا مي‏باشد كه هم در اشخاصي كه بيماري سوماتيك دارند در تسكين درد مؤثر است و هم در بيماران رواني در تسريع و بهبود روند درمان مفيد است.
ـ موسيقي نه تنها در افراد بزرگسال بلكه در بچه‏ ها و حتي در جنين هم اثرگذار است. ابتكاري كه در اين زمينه صورت گرفته است شامل بررسي عكس ‏العملهاي جنين در هنگام شنيدن آواي آهنگين از قبيل صداي آواز خواندن مادر و … مي‏باشد. با استفاده از تكنيكهاي فيلمبرداري جنين در داخل رحم ديده شده است كه در هنگام صحبت كردن يا آواز خواندن مادر يكسري حركات خاص در جنين اتفاق مي‏افتد كه مبين اين واقعيت است كه جنين به آن محرك صوتي پاسخ مي‏دهد. اگرچه اين مطالعه به بررسي اثرات موسيقي در درد و اضطراب مي‏پردازد، اما جا دارد كه به اثر موسيقي در بهبودي بسياري از بيماريهاي آناتوميكي حركتي از قبيل اختلالات عضلاني اندامها و نارسائيهاي مغزي مثل آفازي هم اشاره كرد. فرد با شنيدن ريتم موسيقي، سعي مي‏كند حركات بدن خود را با آن هماهنگ نمايد و اين هماهنگي حاصل نمي‏شود مگر اينكه مراكز عصبي حركتي مثل هسته ‏هاي قاعده‏اي ـ مخچه و نرونهاي حركتي نخاع با همديگر تطابق و هماهنگي عملكرد داشته باشند كه خود اين امر در درمان بيماران مبتلا به اختلالات حركتي مفيد است.
متدولوژي:
اين مطالعه بصورت مروري (Review Article) انجام گرفته است كه تعداد 238 مقاله با استفاده از كلمات كليدي Music therapy و Pain و Anxiety بدست آمد و از اين ميان تعداد 20 مقاله بصورت راندوم انتخاب گرديد كه عنوان كلي اين مقالات در رابطه با درد و اضطراب و اثر موسيقي در كاهش آنها بود.

نتايج:
در پژوهشي كه در كالج پزشكي yale آمريكا انجام شد بيماران بالغي كه تحت بيهوشي و عمل جراحي قرار مي‏گرفتند بررسي شدند. 48 نفر از اين افراد در گروه مداخله قرار گرفتند و به مدت 30دقيقه موزيكي را كه خودشان انتخاب كرده بودند گوش دادند. گروه دوم شامل 45 نفر بودند كه به موزيك گوش ندادند و فرآيند‏هاي روتين بخش براي آنها انجام شد. قبل و بعد از مداخله ميزان اضطراب آنها توسط آزمون (State- trait Anexity Inventory) و نيز بخش فيزيولوژيك اضطراب از طريق سنجش HR (ضربان قلب) BP(فشارخون) و كورتيزول، اپي‏نفرين و نوراپي‏نفرين سرم اندازه‏گيري شد.
در گروه تحت موزيك درماني سطح اضطراب به طور قابل ملاحظه‏اي كمتر از گروه كنترل بود (001/0P=) اضطراب در گروه مداخله بعد از موزيك در مقايسه با قبل از موزيك 16% كاهش يافته بود ولي از نظر شاخصهاي خوني ارتباط معني‏داري يافت نشد.
در مطالعه ديگري اثرات موزيك بر اضطراب را در بيماراني كه در انتظار كاتتريزاسيون قلبي بودند مورد بررسي قرار دادند. اين مطالعه شبه experimental طراحي گرديد. كه در آن يك Pretest و يك Post test از 101 نفر انجام شد كه 63 نفر از آنها مرد و 38 نفر زن بودند. اين افراد در دو گروه مداخله و كنترل قرار گرفتند و گروه مداخله به مدت20 دقيقه به موزيك گوش دادند: در گروه مداخله كاهش اضطراب به صورت معني‏داري (003/0P=) مشاهده شد و در مقايسه با گروه كنترل نيز با (004/0P=) ارتباط معني‏داري بين موسيقي و كاهش اضطراب يافت شد. HR و BP در گروه مداخله كاهش يافته بود (در صورتي كه در گروه كنترل هر دوي آنها افزايش داشتند)
مطالعات ديگري نيز در زمينه كاهش اضطراب ناشي از موسيقي در بيماريها و شرايط مختلف انجام شده است كه باز همگي تأييدكننده تأثير بسزاي موسيقي بر كاهش اضطراب هستند. در يك مطالعه كه در آمريكا انجام شد اثرات موزيك بركاهش اضطراب در20 بيمار كه منتظر انجام بيوپسي پستان بودند بررسي گرديد. اين افراد به صورت يك در ميان در گروه مداخله يا كنترل قرار گرفتند و هر فرد در گروه مداخله در اتاق انتظار اتاق عمل َ20 دقيقه موزيك گوش داد. و گروه كنترل نيز به صورت روتين به اتاق عمل فرستاده شدند. در نتيجه اين مداخله RR و HR و فشارخون بعد از مداخله در گروه مداخله كاهش عمده‎اي نسبت به گروه كنترل داشتند. شبيه چنين مطالعه‏اي نيز در مرداني كه منتظر رزكشن اورترال پروستات بودند انجام شد كه نتايج جالبي در پي داشت.
موزيك درماني همچنين بر كاهش اضطراب و درد ناشي از زايمان در زنان بسيار مؤثر بوده است و در تحقيقات انجام شده اين مسأله به اثبات رسيده است.
تأثير موزيك درماني بر افرادي كه ناتواني يادگيري دارند نيز جالب بوده است. در پژوهشي كه در دانشكده پرستاري دانشگاه‎هاي انگليس انجام شد موزيك درماني در بيماراني كه ناتواني يادگيري داشتند باعث كاهش رفتارهاي آسيب به خود و نيز پرخاشگري شد و همچنين باعث افزايش ارتباط اجتماعي آنها و نيز بهبود نسبي در وضعيت سايكولوژيك آنان گرديد. در بررسي تحقيقات انجام شده، موزيك درماني بر مشكلات رفتاري نيز تأثير داشته است.
در مطالعه ديگري نيز كه در اوهايوي آمريكا انجام شد محققان دريافتند كه موسيقي مي‏تواند در كودكان ناآرام باعث بهترشدن رفتار اجتماعي، پاسخهاي احساسي و تواناييهاي گفتاري شود.


 

shadmehrbaz

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات موسيقي بر درد:
طبق تحقيقات انجام شده موسيقي مي‏تواند درد را كاهش دهد. در يك مطالعه، خانمي 56 ساله مبتلا به MS و درد شديد به صورت داوطلبانه تحت موزيك درماني قرار گرفت. در اين موزيك كلماتي كه بيمار را تشويق به بهبودي و داشتن اعتقاد به بهبودي مي‏كرد گنجانده شد و بيمار در حالت استراحت 30 دقيقه به آن گوش مي‏كرد. بيمار بعد از شنيدن موسيقي اظهار مي‏داشت كه خواب راحتي داشته و دردش كمتر شده است.
اثرات موسيقي درماني در كودكان مبتلا به سرطان نيز در بخش روانشناسي بيمارستان كودكان دانشگاه تورنتو كانادا مورد پژوهش قرار گرفت آنها از اين پژوهش نتيجه گرفتند كه موسيقي درماني موجب بهتر شدن احساسات كودكان و بهبود فعاليتهاي روز مره آنان مي‏شود. اين تأثير در كودكان پيش دبستاني و بالغين وجود داشت اما در كودكان سنين مدرسه اين تأثير مشاهده نشد. محققان پيشنهاد كردند كه مطالعات كاملتري به صورت RCT انجام شود.
در بخش انكولوژي بيمارستان مشترك چين و ژاپن نيز پژوهشي درمورد تأثير موسيقي درماني در درمان بيماران مبتلا به تومور انجام شد. در اين مطالعه 162 بيمار مبتلا به تومور مورد بررسي قرار گرفتند كه سنجش و ارزيابي آنان براساس Self Rating Depression Scale (SDS) ، (SAS) Self Rating Anxiety Scale و سنجش ايمونوهيستوشيميايي لنفوسيتهاي T و فعاليت NKC ضد تومور انجام گرفت. در ميان اين بيماران 46 نفر تحت موسيقي درماني قرار نگرفتند و بعنوان گروه كنترل در نظر گرفته شدند. در نتيجه اين مداخله ميزان SDS, SAS در گروه درمان شده، بعد از درمان واضحاً از گروه كنترل كمتر بود. (01/0P< و 05/0P<).
در ايران نيز تحقيقاتي در اين زمينه انجام شده است كه يك نمونة آن به بررسي تأثير موسيقي بر ميزان دردهاي مزمن بيماران مبتلا به سرطان بستري در بيمارستان سانترال تهران مي‏پردازد كه توسط آقاي علي يوسفي‏نژاد نوشته شده است، در اين مقاله 40 بيمار مبتلا به سرطان در سنين 70-18 سال قرار داشتند كه به دو گروه الف و ب تقسيم شدند. روند كار اين بود كه ميزان درد در سه روز اول صبح و عصر تعيين گرديد و در سه روز دوم موسيقي براي گروه الف و در سه روز سوم موسيقي براي گروه ب پخش گرديد، آنگاه طي سه روز چهارم ميزان درد تعيين گرديده و با ميزان درد قبل از ارائه موسيقي مقايسه گرديد. يافته‏ها با آزمون تي و ويلكاكسون بررسي شدند، نتايج دال بر اين بود كه ميزان درد و تعداد مسكن قبل و بعد از پخش موسيقي اختلاف معني‏داري دارد. (645/1Z= و 021/2T=).
12 مقاله بصورت Clinical Trial و 8 مقاله به صورت مروري تأليف شده بودند.

بحث:
موسيقي درماني پروسه‏اي است كه نحوة عملكرد آن در تخفيف درد و اضطراب محل بحث و مطالعه است. اگرچه توجيهاتي منطقي در اين خصوص وجود دارد ولي تا بحال دليلي قطعي براي آن ارائه نشد ه است. اما آنچه مسلم است اين است كه موسيقي تأثيري مثبت در كاهش درد و اضطراب دارد كه طبق تحقيقات انجام شده اين اثر مثبت هم در بيماريهاي سو ماتيك و هم سايكولوژيك مشاهده مي‏شود. اينكه چه ملوديهايي با چه ريتم و آهنگ خاصي استفاده شود امري سليقه‏اي است و تاكنون در تمام مطالعات استاندارد مشخصي را بكار نگرفته‏اند، اما عمدتاً از موسيقي‏هاي بي‏كلام استفاده شده است. نكته جالبي كه طي برخي مطالعات مشخص شده اين است كه موسيقي درماني فعال (Active music therapy) يعني اينكه خود فرد با يك آلت موسيقي آهنگي هر چند غير اصولي و غير حرفه‏اي بزند، از دريافت غيرفعال موسيقي بصورت شنيداري اثر بهتري دارد همانطور كه اشاره شد. يكي از آلاتي كه تقريباً در بسياري از مطالعات استفاده شده آلت چنگ مي‏باشد، كه تاكنون هيچ توجيه علمي خاصي براي اين استفاده مطرح نشده است و منحصراً از طريق مشاهدات تجربي اين نتيجه حاصل شده است.
تئوريهائي كه در مورد فيزيولوژي اثر موسيقي مطرح است شامل موارد زير مي‏باشد:
- برخي روانپزشكان معتقدند كه گوش دادن به موزيك باعث ترشح اندورفين‏ها در بدن مي‏شود كه اين مولكولها باعث تسكين درد مي‏شوند. همچنين موزيك با انرژي‏زائي در بدن از طريق تأثير بر نرونهاي مغزي مي‏تواند بر تعداد تنفس و ضربان قلب كه خود نمودي فيزيولوژيك از آرامش يا استرس هستند اثر بگذارد.
- در سال 1983 ، دو محقق به نامهاي Melzain و Wall در تئوري خود اعلام كردند كه احساس درد و پردازش آن يك روند پيچيده از ارسال و پردازش سيگنال‌هايي است كه در طي يكسري نرون خاص به مغز مي‏رسند. آنها اين مسير را تحت عنوان دروازه درد ناميدند، حال اگر اين دروازه باز باشد، يك محرك دردآور مي‏تواند باعث ايجاد احساس درد شود، اما يكسري مكانيسمها وجود دارند كه با اين مسير پردازش تداخل پيدا مي‏كنند و در اصطلاح دروازه درد را به صورت كامل يا ناقص مي‏بندند و موسيقي هم با اين مكانيسم باعث ساپرشن درد مي‏شود.
-موسيقي در طرف چپ مغز يعني همانجايي كه محل پردازش زبان است، درك مي‏شود. موزيك با اثر بر روي سيستم ليمبيك باعث تنظيم و اداره احساسات فردي مي‏شود و به علاوه بعضي از مسائل فيزيولوژيك غيرارادي از قبيل يأس، احساس درد، فشارخون، را هم تنظيم مي‏كند.
اين تئوري كه به نظر قانع كننده ‏تر است براساس Centry Fugal Control استوار است يعني تمركزي كه از CNS به يك امر خاص مي‏شود سبب مهار اطلاعات رسيده از محركهاي ديگر و تشديد ايمپالسهاي آن محرك مورد توجه مي‏گردد. افرادي كه درد دارند اگر بر روي درد خود تمركز كنند، گذر زمان را كمتر احساس ميكنند و به نظر آنها زمان ايستاده است كه اين امر در تشديد درد آنها فوق ‏العاده مؤثر است. موسيقي با جلب كردن حواس فرد به خود، و خود فرد نيز با تمركز ارادي و عمدي روي موسيقي مي‏تواند با توجه به مكانيسم ذكر شده سبب كاهش درد شود.
با توجه به مسائل ذكر شده، پيشرفت سريع موسيقي درماني در دو دهه اخير امري دور از ذهن نيست و توجه بيشتر به اين شاخه طب حاشيه مي‏تواند نتايج بسيار خوبي داشته باشد.
دانشجويان سال چهارم پزشكي
نقل از فصلنامه علمی زانکو ( کمیته تحقیقات دانشجویی)


اثرات رواني موسيقي
موسيقي، سواي تأثيرات فيزيولوژيايي، روي روحيه نيز اثر مي‎گذارد كه از جمله مي‎توان به هراس و افسردگي اشاره كرد. معمولاً بيشتر اشخاص به تأثير موسيقي بر روي خود اشاره مي‎كنند.

دستگاه مغز و به خصوص هيپوتالاموس، جايگاه نرون‎هايي است كه وقتي از ناحيه ‎ي حس شنوايي تحريك شدند، مي‎توانند روحيه و احساسات شخص را تغيير بدهند. در حالي كه اشخاص، معمولاً در سطح ذهن هشيار به تأثير موسيقي روي روحيه پي مي‎برند، محرك شنوايي مي‎تواند بر ذهن ناهشيار نيز نفوذ كرده به سهم خود، روي روحيه ‎ي اشخاص تأثير گذارد. براي اندازه‎ گيري تأثير موسيقي پس زمينه روي كساني كه در سوپرماركت‎ها خريد مي‎كنند، مشخص گرديد كه خريداران، وقتي موسيقي ملايمي پخش مي‎شود، بيشتر در راهروهاي بين قفسه ‎هاي اقلام فروشگاه وقت صرف مي‎كنند و در نتيجه ميزان فروش افزايش مي‎يابد. در ضمن، ثابت شده كه پخش موسيقي ملايم در مطب پزشكان و دندان‎پزشكان تأثيرات آرام كننده ‎ي فراوان دارد.
موسيقي مي‎تواند احساسات توأم با استرس را تخفيف بدهد. در زماني كه سينما هنوز صامت بود، در سالن‎هاي سينما براي بالا بردن احساسات تماشاچيان، در صحنه ‎هاي عاشقانه، از نوازندگان پيانو استفاده مي‎كردند. به اين شكل كه وقتي تصوير يك صحنه‎ ي عاشقانه روي پرده نمايش داده مي‎شد، يك نوازنده ‎ي پيانو آهنگ خوشايندي را در لحظه مي‎نواخت. بعد از آن و با صدادار شدن فيلم‎هاي سينمايي، از موسيقي به ميزان وسيعي در فيلم‎ها استفاده شد.
در حالي كه امروزه، پخش موسيقي در فروشگاه‎ها و آسانسورها بسيار رايج است، در اتاق‎هاي عمل نيز موسيقي پخش مي‎شود تا بر سرعت التيام بيفزايد. براي اندازه ‎گيري تأثير موسيقي روي بيماران مشوش بيمارستان‎ها، دكتر «هلن بوني»، موسيقي درمانگر، نوارهايي از موسيقي تهيه كرد تا در بخش مراقبت‎هاي ويژه‎ي بيمارستان جفرسون در پورت تاون سند ايالت واشينگتن و بيمارستان ديگري در بالتيمور پخش شوند. معلوم شد كه پخش موسيقي، روي فشار خون، ضربان قلب، تنفس و تنش‎هاي عضلاتي تأثير آرام‎بخش دارد. پخش موسيقي، به افزايش خواب بيماران كمك مي‎كرد و از شدت اضطراب و افسردگي آن‎ها مي‎‏كاست.
موسيقي، روي احساس و انديشه ‎ي انسان تأثيراتي بر جاي مي‎‏گذارد كه از عهده ‎ي زبان و كلام ساخته نيست. موسيقي مي‎تواند دفاع‎هاي قدرت‎مند احساس را درهم فرو ريخته و ابراز احساسات را ميسر سازد. به همين دليل، روان‎شناسان و روان‎پزشكان براي تخليه ‎ي بسياري از هيجانات پنهان هم چون خشم، از موسيقي استفاده مي‎كنند.
ترديدي نيست كه موسيقي، روي احساسات در سطح هشيار و ناهشيار تأثير فراوان دارد. انواع مختلف موسيقي، مي‎تواند روي برافروختگي و نيز آرامش انسان تأثير گذارد. در جريان يك بررسي و به منظور ارزيابي رابطه ميان انواع موسيقي، انتخاب موسيقي و لذت و شادي و حالات آرميدگي، والري استراتون و آنتوني زالانوسكي (1984) به اين نتيجه رسيدند كه يك موسيقي خاص روي همه ‎ي اشخاص توليد آرميدگي نمي‎كند، بلكه ميزان علاقه ‎‎ي اشخاص به موسيقي انتخاب شده، در ايجاد آرميدگي مؤثر است. در جريان يك بررسي ديگر، ويليام ديويس و ميشل توت (1989) بر آن شدند كه ببينند در نظر اشخاص مختلف كدام موسيقي آرامش بخش ارزيابي مي‎شود. در اين بررسي مشخص گرديد كه نواهاي مختلف، روي اشخاص مختلف، اثرات متفاوت بر جاي مي‎گذارد.
http://www.falahisocialworker.blogfa.com
 

*mana

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاملا حرفت درسته ولی ما ایرانی ها تا کشورهای خارجی علمی رو تائید نکنن حرف مکتب خودمونو قبول نمی کنیم
:redface:
 

فدايي رهبر

عضو جدید
حکم موسیقى از نظر مراجع و علّت تحریم آن و اثرات گوش دادن به آن چیست؟

براساس نظریه اکثر مراجع فعلی موسیقی بر دو قسم است:
1 ـ موسیقى مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشی.
2 ـ موسیقى غیر مطرب و معمولى که انسان را به هیجان شهوى وا دار نمی‌کند .
‌تمامى فقهاى عظام قسم اول را حرام می‌دانند؛ هم نواختن آن و هم یادگیرى و یاد دادن آن و هم گوش کردن‌به آن را، ولى قسم دوم را حرام نمی‌دانند، مگر آیات عظام: گلپایگانى (‌ره) و صافى گلپایگانى (‌دام عزه).
‌علت تحریم موسیقى قسم اوّل واضح است، زیرا موسیقی‌های شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عیّاشى و‌بى و بند و بارى سوق می‌دهد و باعث تزلزل اعتقادات مذهبی می شود لذا از رسول گرامی اسلام نقل شده: «‌سه چیز قلب انسان را پر قساوت می‌گرداند: شنیدن و گوش دادن به‌صداها و گفتارهاى لهو؛ دنبال صید رفتن براى خوشگذرانی؛ به دربار شاهان رفت و آمد کردن.»[1]
‌باز فرمود: «‌چهار چیز قلب را فاسد می‌کند و موجب نفاق قلبى می‌شود: گوش دادن به لهویات؛ فحّاشی‌کردن؛ به دربار سلاطین رفت و آمد کردن و دنبال صید رفتن».[2]
‌امام صادق(ع) فرمود: «‌زن آوازه خوان (‌مغنیّه) ملعون است و هرکس او را به منزل دعوت کند و به او پول‌بدهد، ملعون است».[3]
‌علی(ع) فرمود: «‌پولى که به آوازه خوان هرزه داده می‌شود، حرام است».[4]
‌یکى از اصحاب رسول خدا از جایى عبور می‌کرد. صدای موسیقى شنید. انگشت‌هایش را در گوشش کرد تا‌صدا را نشنود و سپس گفت: با پیامبر از جایى می‌گذشتیم که این چنین بود. پیامبر با دست‌هایش گوشش را‌گرفت تا صدا را نشنود».(5)
‌باز رسول الله فرمود: «‌غنا و آوازهاى لهوى (‌ترانه) باعث نفاق در قلب می‌شود(6)و فرمود: «‌از شنیدن‌چنگ و غنا دورى کنید. آن‌ها در قلب شما نفاق ایجاد می‌کند(7) ؛ یعنى کم کم طورى می‌شوید که ظاهراً مسلمان‌هستید، ولى در عمل و کردار اسلام را قبول ندارید.
‌آثار بد موسیقى بر فرد و جامعه:
1 ـ اعتیاد به موسیقی: یکى از آثار سوء موسیقى این است که نوازنده یا شنونده را معتاد می‌کند و این اعتیاد‌عواقب بدى به دنبال دارد.
2 ـ سر و صداى زیاد براى دستگاه شنوایى زیان آور است.
3ـ تأثیر سر و صداى زیاد بر روح و روان انسان نیز یکى از آثار بد موسیقى قلمداد می‌شود.
‌سر و صداى زیاد حساسیت را نسبت به حمله ویروس‌ها زیاد می‌کند و ناراحتی‌های کلیوی، زخم معده و‌فساد دندان‌ها از آثار بد سر و صدا محسوب می‌شود(8)
4 ـ تأثیر موسیقى بر معده: براساس آزمایش‌هایى که پرفسور «‌لودویگ دوملینگ» درباره موسیقی‌هاى شب‌کوتاه، موزارت، سمفونی، سرنوشت بتهون، موزیک بیت، آوازهاى پاپ یعنى موزیک مدرن نسل جوان انجام‌داده و آزمایشهای مکررّ انجام گرفته، ترشح عصاره گوارشى معده و اسید کلریدریک در کسانى که به موزیک‌پاپ گوش کرده بودند، بیش از سائرین تقلیل و کاهش یافته بود(9)
5 ـ تأثیر منفى موسیقى در عمر: در بررسی‌هایى که محققّان کرده‌اند، از بین 46 نفر موسیقی‌دان و نوازندگان‌ایتالیایی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانى و غیره، متوسط عمر آنان 47 سال بوده است.
‌بنابراین موسیقى مخصوصاً موسیقی‌هاى هیجان آور باعث بروز مفاسدى در افراد و جامعه می‌شود که قابل‌چشم‌پوشى نیست و زمینه‌ساز مفاسدی از قبیل فسادهاى اخلاقی، بزهکاری، لاابالی‌گری، شهوت رانی‌های‌مضرّ مانند استمناو همجنس بازى می‌شود. لذا اگر مختصر نفعى داشته باشد، باید به خاطر مضارّ عمده‌اش از آن‌چشم پوشى کرد
 

فدايي رهبر

عضو جدید
قبل از اينكه به بحث اثرات مخرب موسيقي بپردازيم لازم است كه در اول معنائي از كلمة موسيقي و موارد جواز آن ذكر شود و بعد در مورد حُرمت موسيقي از قرآن (آيات) و روايات شواهدي آورده شود و در پايان نظرات دانشمندان در اين زمينه يادآوري شود.
تعريف موسيقي: كلمه اي است يوناني كه با كمي تغييرات وارد لغت عرب شده است و به فن و تركيبات صداها به نحوي كه به گوش خوشايند باشد. برخي گفته اند: «ان الموسيقي تعني الغناء» يعني موسيقي همان غنا است كه موسيقي مربوط به آهنگ است و غنا مربوط به خواندن است.
[1] به خاطر اين تعريف غنا بايد تعريف شود تا مطلب روشن شود.[2]
غنا به معناي عام: به صوتي گفته مي شود كه قواي شهواني را در انسان تحريك مي نمايد و زمينه طغيان نفس و وسوسه شيطان را فراهم مي آورد به گونه اي كه گاهي انسان درآن حال احساس مي كند كه اگر در كنار آن صدا، شراب و فساد جنسي و... نيز باشد كاملاً مناسب است.
اين قسم غنا حرام است و مذمت شده است كه ادامه بحث به ضررهاي دنيوي و اخروي آن مي پردازيم.
غنا به معناي خاص: صداي زيبا و خوشي است كه مفسده انگيز نباشد و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد اين قسم حلال است خواندن قرآن، مراثي، مداحي، اذان و... از اين قسم است. اين نوع برخلاف نوع اول موجب آرامش روح، تعادل اعصاب، نشاط، تقويت اراده و... مي گردد.
حرمت موسيقي از طريق برخي آيات: در آيه 6 سوره لقمان از لَهو الحديث تعبير به غنا كرده اند. و دليل بر حرمت آن آخر آيه است كه مي فرمايد: «عذاب مهين» يعني عذابي خواركننده در انتظار او است. غنا لهوي خود حرام است و كسي كه به خاطر اين كار مزد و پولي دريافت كند آن مزد و يا پول حرام است.
امام صادق در روايتي فرمودند: چيزي كه براي خوانندگي گرفته مي شود حرام است البته روايت در مورد زن مغنيه است.
[3]
برخي از عواقب دنيوي موسيقي از احاديث:
[4]
1. بي تفاوت شدن نسبت به ناموس:
امام صادق فرمودند: زماني كه در خانة كسي به وسيلة موسيقي زنان و مردان گرد هم آيند شيطان نَفَسي شيطاني در او مي دمد كه بعد از آن غيرت را از دست مي دهد.
2. مرگ ناگهاني و قبول نشدن دعا:
امام صادق فرمودند: خانه اي كه در آن غنا باشد، از مرگ و معصيت دردناك ايمن نيست و دعا در آن به اجابت نمي رسد و فرشتگان وارد آن نمي شوند.
3. نفاق: امام صادق ـ عليه‎ السلام ـ فرمودند: نواختن موسيقي نفاق را در دل مي روياند همان طوري كه آب سبزه را مي روياند.
4. رفتن بركت: حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: فرشتگان به خانه اي كه شراب و وسائل موسيقي و قمار در آن باشد وارد نمي شوند. دعاي اهل خانه مستجاب نمي گردد خيره بركت هم از آنها مي رود.
برخي از عواقب اخروي: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: كسي كه اهل غنا و موسيقي است از قبرش بيرون مي آيد در حالي كه نابينا و گنگ و كر خواهد بود.
ضررهاي موسيقي از ديدگاه برخي دانشمندان جهان:
[5]
1. يكي از دانشمندان اسلامي: علامه محمدتقي جعفري (ره) در تحقيقي كه به عمل آورده اند فرموده اند كه موسيقي ضررهاي زيادي دارد از جمله ايجاد عدم تعادل بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك، مرض ماني (نوعي جنون است) كوتاهي عمر، ضعف اعصاب، بيماري فشار خون، عامل فحشاء، هيجان، سلب اراده، سلب غيرت، عامل جنايت، تهييج عشق. شكست عمر و جوانمرگي، افسردگي و خمودگي.
2. يكي از دانشمندان غربي:
[6]
دكتر ولف آدلر: موسيقي علاوه بر اينكه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن سخت خسته مي كند. عمل ارتعاش صوتي كه در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جلد مي نمايد كه بسيار مضر است.
كانت: موسيقي اگر از همه هنرها مطبوعتر باشد، ولي چون به بشر چيزي نمي آموزد از تمام هنرها پست تر است.
دكتر اوريزن اسوت مارون:
[7]
هيجان بزرگترين عامل سكته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سكتة قلبي درگذشته اند پس هيجان كه محصول موسيقي است چقدر خطرناك است.

منابع كمكي:
1. هشت گفتار پيرامون حقيقت موسيقي غنائي، ايراني قمي، اكبر، نشر سازمان تبليغات اسلامي، 1370.
2. غنا، موسيقي، مختاري، رضا، نشر مرصاد، بي تا.
3. غنا و موسيقي در فقه اسلامي، حسينيان، روح الله، نشر تهران، 1374.
4. موسيقي از نظر دين و دانش، جوهري زاده، محمدرضا، نشر تهران، مؤسسه مطبوعاتي اسلامي، بي تا
 

فدايي رهبر

عضو جدید
اثرات مخرب موسیقی) پیش از بحث از اثرات مخرب موسيقي لازم است كه در ابتدا معنائي كلمة موسيقي و موارد جواز آن ذكر شود و بعد در مورد حُرمت موسيقي از قرآن و روايات شواهدي آورده شود و در پايان نظرات بزرگان در اين زمينه ذکر می گردد.
تعريف موسيقي: كلمه اي است يوناني كه با كمي تغييرات وارد لغت عرب شده است و به فن و تركيبات صداها به نحوي كه به گوش خوشايند باشد. برخي گفته اند: «ان الموسيقي تعني الغناء» يعني موسيقي همان غنا است كه موسيقي مربوط به آهنگ است و غنا مربوط به خواندن است.[1]
تعریف غنا به معناي عام: به صوتي گفته مي شود كه قواي شهواني را در انسان تحريك مي نمايد و زمينه طغيان نفس و وسوسه شيطان را فراهم مي آورد به گونه اي كه گاهي انسان درآن حال احساس مي كند كه اگر در كنار آن صدا، شراب و فساد جنسي و... نيز باشد كاملاً مناسب است.
اين قسم غنا حرام است و مذمت شده است كه ادامه بحث به ضررهاي دنيوي و اخروي آن مي پردازيم.
تعریف غنا به معناي خاص: صداي زيبا و خوشي است كه مفسده انگيز نباشد و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد اين قسم حلال است خواندن قرآن، مراثي، مداحي، اذان و... از اين قسم است.
اين نوع برخلاف نوع اول موجب آرامش روح، تعادل اعصاب، نشاط، تقويت اراده و... مي گردد.
حرمت موسيقي از طريق برخي آيات: در آيه 6 سوره لقمان از لَهو الحديث تعبير به غنا كرده اند. و دليل بر حرمت آن آخر آيه است كه مي فرمايد: «عذاب مهين» يعني عذابي خواركننده در انتظار او است. غنا لهوي خود حرام است و كسي كه به خاطر اين كار مزد و پولي دريافت كند آن مزد و يا پول حرام است.
امام صادق در روايتي فرمودند: چيزي كه براي خوانندگي گرفته مي شود حرام است البته روايت در مورد زن مغنيه است.[2]
برخي از عواقب دنيوي موسيقي: از احاديث:[3]
1. بي تفاوت شدن نسبت به ناموس:
امام صادق فرمودند: زماني كه در خانة كسي به وسيلة موسيقي زنان و مردان گرد هم آيند شيطان نَفَسي شيطاني در او مي دمد كه بعد از آن غيرت را از دست مي دهد.

2. مرگ ناگهاني و قبول نشدن دعا:
امام صادق فرمودند: خانه اي كه در آن غنا باشد، از مرگ و معصيت دردناك ايمن نيست و دعا در آن به اجابت نمي رسد و فرشتگان وارد آن نمي شوند.

3. نفاق: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: نواختن موسيقي نفاق را در دل مي روياند همان طوري كه آب سبزه را مي روياند.
4. رفتن بركت: حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: فرشتگان به خانه اي كه شراب و وسائل موسيقي و قمار در آن باشد وارد نمي شوند. دعاي اهل خانه مستجاب نمي گردد خيره بركت هم از آنها مي رود.
برخي از عواقب اخروي: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: كسي كه اهل غنا و موسيقي است از قبرش بيرون مي آيد در حالي كه نابينا و گنگ و كر خواهد بود.
ضررهاي موسيقي از ديدگاه برخي دانشمندان جهان:[4]
1. علامه محمدتقي جعفري (ره) در تحقيقي كه به عمل آورده اند فرموده اند كه موسيقي ضررهاي زيادي دارد از جمله ايجاد عدم تعادل بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك، مرض ماني (نوعي جنون است) كوتاهي عمر، ضعف اعصاب، بيماري فشار خون، عامل فحشاء، هيجان، سلب اراده، سلب غيرت، عامل جنايت، تهييج عشق. شكست عمر و جوانمرگي، افسردگي و خمودگي.
2. دكتر ولف آدلر[5]: موسيقي علاوه بر اينكه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن سخت خسته مي كند. عمل ارتعاش صوتي كه در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جلد مي نمايد كه بسيار مضر است.
كانت: موسيقي اگر از همه هنرها مطبوعتر باشد، ولي چون به بشر چيزي نمي آموزد از تمام هنرها پست تر است.
دكتر اوريزن اسوت مارون:[6] هيجان بزرگترين عامل سكته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سكتة قلبي درگذشته اند پس هيجان كه محصول موسيقي است چقدر خطرناك است.

برگرفته از کتب ذیل:
----------------------------------
[1] . بهشت جوانان، اسدالله محمدي نيا، نشر نصايح، چاپ 1378، ص 349.
[2] . شيخ عباس قمي، سفينة البحار، نشر دارالاسوه، چاپ دوم، 1416، ج 2، ص 338.
[3] . كليني، اصول كافي، نشر انتشارات اسوه، چاپ اعتماد،1372، ج 6، ص 432.
[4] . بهشت جوانان، اسدالله محمدي نيا، نشر نصايح، چاپ 1378، ص 356.
[5] . همان، ص 356.
[6] . همان، ص
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا