حل مشکلات علمی و درخواست اطلاعات دانشجویان رشته ی مواد و متالورژی

reza_1364

مدیر بازنشسته
خوب فردا نمیام که بشه یه روز که نیومدن.

دعوام چرا میکنید؟؟؟

اخراجتون میکنما:)
 

reza_1364

مدیر بازنشسته
NDT

NDT

منشا بعضی عیوب که در مواد و قطعات یافت می‌شوند، عبارتند از :
- عیوبی که ممکن است طی ساخت مواد خام یا تولید قطعات ریختگی به وجود آیند (ناخالصیهای سرباره، حفره‌های گازی، حفره‌های انقباضی، ترکهای تنشی و ... )
- عیوبی که ممکن است طی تولید قطعات به وجود آیند (عیوب ماشینکاری، عیوب عملیات حرارتی، عیوب جوشکاری، ترکهای ناشی از تنشهای پسماند و ...)
- عیوبی که ممکن است طی مونتاژ قطعات به وجود آیند (کم شدن قطعات، مونتاژ نادرست، ترکهای ناشی از تنش اضافی و ...)
- عیوبی که در مدت کاربری و حمل و نقل به وجود می‌آیند (خستگی، خوردگی، سایش، خزش، ناپایداری حرارتی و ...)
روشهای مختلف آزمونهای غیرمخرب در عمل می‌توانند به راههای بسیار متفاوتی در عیب یابی به کار روند. اعتبار هر روش آزمون غیرمخرب سنجشی از کارایی آن روش در رابطه با آشکارسازی نوع و شکل و اندازه بخصوص عیبها است. بعد از آن که بازرسی تکمیل شد، احتمال معینی وجود دارد که یک قطعه عاری از یک نوع عیب با شکل و اندازه بخصوص باشد. هر قدر این احتمال بالاتر باشد اعتبار روش به کار رفته بیشتر خواهد بود. اما باید این واقعیت را به خاطر داشت که بازرسیهای غیرمخرب برای اغلب قطعات به وسیله انسان انجام می‌گیرد و در اصل دو نفر همیشه نمی‌توانند یک کار تکراری مشابه را بطور دقیق همانند یکدیگر انجام دهند. از این رو باید یک ضریب عدم یقین در برآورد اعتبار بازرسی به حساب آورده شود و ارزش تصمیماتی رد و یا قبول قطعه باید از رویدادهای آماری تخمین زده شود.
نقش بازرسی غیرمخرب این است که با میزان اطمینان معینی ضمانت نماید که در زمان بکارگیری قطعه برای بار طراحی، ترکهایی به اندازه بحرانی شکست در قطعه وجود ندارند. همچنین ممکن است لازم باشد که با اطمینان، عدم وجود ترکهای کوچکتر از حد بحرانی را نیز ضمانت کند. اما رشد ترکهای کوچکتر از حد بحرانی. بویژه در مورد قطعاتی که در معرض بارهای خستگی قرار دارند و یا در محیطهای خورنده کار می‌کنند، اهمیت دارد، بطوریکه این گونه قطعات، قبل از این که شکست ناگهانی در آنها اتفاق بیفتد، به یک حداقل عمر کار مفید برسند. در برخی حالتها، بازرسیهای مرتب و متناوب جهت اطمینان از نرسیدن ترکها به اندازه بحرانی ممکن است ضروری باشد.
بکارگیری ایده‌های مکانیک شکست در طراحی، برای توانایی روشهای مختلف آزمونهای غیرمخرب در آشکارسازی ترکهای کوچک، حد و مرز تعیین می‌کند. اختلاف بین کوچکترین ترک قابل آشکارسازی و اندازه بحرانی آن، میزان ایمنی یک قطعه است.
در هر برنامه خاص بازرسی، تعداد عیوب شناسایی شده (هر چند زیاد)، با تعداد واقعی آنها مطابقت پیدا نمی‌کند، بنابراین احتمال شناسایی یک قطعه سالم و بدون عیبهای با اندازه‌های گوناگون کاهش می‌یابد. اما هنگامی که قطعات بسیار مهم مورد نظر هستند، سعی بر این است تا حد امکان عیبهای بیشتری شناسایی شوند و تمایل به قبول تمام نشانه‌های وجود عیبها زیاد است. زیرا اگر قطعه‌ای در طی بازرسی مردود و غیرقابل مصرف معرفی شود، بهتر از آن است که هنگام استفاده منجر به شکست فاجعه آمیز شود. مسلم است مهندسی که ایده‌های مکانیک شکست را مورد استفاده قرار می‌دهد، علاقه‌مند است که بداند به چه اندازه عیبها را در هنگام بازرسی مورد نظر داشته باشد. انتخاب روش با این بررسی اولیه تعیین می‌شود و تمام پارامترهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند. برای مثال بازرسی ترکهای مربوط به خستگی قطعات فولادی به روش فراصوتی که نسبتاً
براحتی قابل اجرا است، در مقابل تجزیه و تحلیل به روش جریان گردابی برای آشکارسازی ترکهایی به طول 5/1 میلیمتر، کنار گذاشته می‌شود زیرا احتمال آشکارسازی این ترکها با فراصوتی 50 درصد و با جریان گردابی 80 درصد است.
یکی از فایده‌های بدیهی و روشن به کار بردن صحیح آزمونهای غیرمخرب، شناسایی عیوبی است که اگر بدون تشخیص در قطعه باقی بمانند، موجب شکست فاجعه آمیز قطعه و در نتیجه بروز خسارتهای مالی و جانی فراوان خواهند شد. استفاده از این روشهای آزمون می‌تواند فواید زیادی از این بابت ، در بر داشته باشد.
بکارگیری هر یک از سیستمهای بازرسی متحمل هزینه است، اما اغلب استفاده موثر از روشهای بازرسی مناسب موجب صرفه‌جویی‌های مالی قابل ملاحظه‌ای خواهد شد. نه فقط نوع بازرسی، بلکه مراحل بکارگیری آن نیز مهم است. بکارگیری روشهای آزمون غیرمخرب روی قطعات ریختگی و آهنگری کوچک بعد از آنکه کلیه عملیات ماشینکاری روی آنها انجام گرفت، معمولا بیهوده خواهد بود. در اینگونه موارد باید قبل از انجام عملیات ماشینکاری پرهزینه قطعات بدقت بازرسی شوند و قطعاتی که دارای عیوب غیرقابل قبول هستند، کنار گذاشته شوند. باید توجه داشت کلیه معایبی که در این مرحله تشخیص داده می‌شوند، نمی‌توانند موجب مردود شدن قطعه از نظر بازرسی باشند. ممکن است قطعه‌ای دارای ناپیوستگیها و ترکهای سطحی بسیار ریز باشد که در مراحل ماشینکاری از بین بروند.





آزمایش پرتو نگاری و تفسیر فیلم Radiographic Testing and Film Interpretation

تابش الکترومغناطیسی با طول موجهای بسیار کوتاه، یعنی پرتو ایکس یا پرتو گاما از درون مواد جامد عبور می‌کند اما بخشی از آن، توسط محیط جذب می‌شود. مقدار جذب پرتو در هنگام عبور از ماده به چگالی و ضخامت ماده و همچنین ویژگیهای تابش بستگی دارد. تابش عبوری از درون ماده می‌تواند به وسیله یک فیلم یا کاغذ حساس آشکار شده و روی صفحه فلورسنت مشاهده شود، یا این که توسط دستگاههای حساس الکترونیکی نشان داده شود. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، عبارت پرتو نگاری به معنی فرایندی است که در نتیجه آن ، تصویری روی فیلم ایجاد شود، بررسی این فیلم را تفسیر می‌گوییم.
بعد از این که فیلم عکس گرفته شده پرتو نگاری ظاهر شد، تصویری سایه روشن با چگالی متفاوت مشاهده می‌شود. قسمتهایی از فیلم که بیشترین مقدار تابش را دریافت کرده‌اند، سیاهتر دیده می‌شوند. همچنانکه پیشتر گفته شد، مقدار تابش جذب شده توسط ماده، تابعی از چگالی و ضخامت آن خواهد بود. همچنین وجود عیوب خاص، مانند حفره‌ها و تخلخل درون ماده، بر مقدار تابش جذب شده تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین پرتو نگاری می‌تواند برای آشکار سازی انواع خاصی از عیوب در بازرسی مواد و قطعات به کار رود.
استفاده از پرتو نگاری و فرآینده‌های مربوط به آن باید به شدت کنترل شود، زیرا قرار گرفتن انسان در معرض پرتو می‌تواند منجر به آسیب بافت بدن شود.

آزمایش فراصوتی (Ultrasonic Testing)

در این روش، امواج صوتی با بسامد 5/0 تا 20 مگاهرتز به درون قطعه فرستاده می‌شود. این موج پس از برخورد به سطح مقابل قطعه باز تابیده می‌شود. با توجه به زمان رفت و برگشت این موج، می‌توان ضخامت قطعه را تعیین کرد. حال اگر یک عیب در مسیر رفت و برگشت موج باشد، از این محل هم موجی بازتابیده خواهد شد که اختلاف زمانی نسبت به مرحله اول، محل عیب را مشخص می‌کند.
روشهای فراصوتی به طور گسترده‌ای برای آشکارسازی عیوب داخلی مواد به کار می‌روند ولی می‌توان از آنها برای آشکارسازی ترکهای کوچک سطحی نیز استفاده کرد.



بازرسی با ذرات مغناطیسی (Magnetic Particle Testing)

بازرسی با ذرات مغناطیسی، روش حساسی برای ردیابی عیوب سطحی و برخی نقصهای زیر سطحی قطعات فرو مغناطیسی است. پارامترهای اساسی فرآیند به مفاهیم نسبتاً ساده‌ای بستگی دارد. هنگامی که یک قطعه فرومغناطیسی، مغناطیس می‌شود، ناپیوستگی مغناطیسی که تقریباً در راستای عمود بر جهت میدان مغناطیسی واقع است، موجب ایجاد یک میدان نشتی قوی می‌شود. این میدان نشتی در رو و بالای سطح قطعه مغناطیس شده حضور داشته و می‌تواند آشکارا توسط ذرات ریز مغناطیسی دیدپذیر شود. پاشیدن ذرات خشک یا ذرات مرطوب با یک مایع محلول بر روی سطح قطعه، موجب تجمع ذرات مغناطیسی روی خط گسل خواهد شد. بنابراین پل مغناطیسی تشکیل شده، موقعیت، اندازه و شکل ناپیوستگی را نشان می‌دهد.
یک قطعه را می‌توان با به کاربردن آهنرباهای دائم، آهنرباهای الکتریکی و یا عبور یک جریان قوی از درون یا برون قطعه، مغناطیس کرد. با توجه به این که با روش آخر می‌توان میدانهای مغناطیسی با شدت زیاد در داخل قطعه ایجاد کرد، این روش به صورت گسترده‌ای در کنترل کیفی محصول به کار می‌رود زیرا این روش حساسیت خوبی برای شناسایی عیوب قطعات و آشکارسازی آنها عرضه می‌دارد


آزمایش جریان گردابی (Eddy Current Testing)

اساس روشهای آزمون الکترومغناطیسی بر این است که وقتی یک سیم پیچ حامل جریان متناوب، نزدیک ماده‌ای تقریباً رسانا قرار داده شود، جریانهای گردابی یا ثانویه در آن ماده القا خواهد شد. جریانهای القایی، میدانی مغناطیسی ایجاد خواهند کرد که در جهت مخالف میدان مغناطیسی اولیه اطراف سیم پیچ است. تاثیر متقابل بین میدانها موجب ایجاد یک نیروی ضد محرکه الکتریکی در سیم پیچ شده و در نتیجه سبب تغییر مقدار مقاومت ظاهری سیم پیچ خواهد شد. اگر ماده از نظر ابعاد و ترکیب شیمیایی یکنواخت باشد. مقدار مقاومت ظاهری سیم پیچ کاوشگر نزدیک سطح قطعه در کلیه نقاط سطح قطعه یکسان خواهد بود، به غیر از تغییر اندکی که نزدیک لبه‌های نمونه مشاهده می‌شود. اگر ماده ناپیوستگی داشته باشد، توزیع و مقدار جریانهای گردابی مجاور آن تغییر می‌کند و در نتیجه کاهشی در میدان مغناطیسی در رابطه با جریانهای گردابی به وجود می‌آید، بنابراین مقدار مقاومت ظاهری سیم پیچ کاوشگر تغییر خواهد کرد.
از روی تحلیل این آثار می‌توان در مورد کیفیت و شرایط قطعه کار نتیجه‌گیری کرد. این روشها بسیار متنوع هستند و با وسیله و روش آزمون مناسب، می‌‌توان آنها را برای آشکارسازی عیوب سطحی و زیر سطحی قطعات و تعیین ضخامت پوشش فلزات به کار برد و اطلاعاتی در زمینه مشخصات ساختاری مانند اندازه دانه بندی و شرایط عملیات حرارتی به دست آورد.همچنین می‌توان خواص فیزیکی مانند رسانایی الکتریکی تراوایی مغناطیسی و سختی فیزیکی را تعیین کرد


:(PT)آزمون مایع نافذ

اصول

ترکهای سطحی و منافذی که با چشم عادی قابل رویت نمی باشند بوسیله آزمون مایع نافذ شناسایی میشوند.این روش در شناسایی منافذ جوش کاربرد فراوانی دارد .قابل ذکر است که فولادهای آستنیتیک و فلزات غیر آهنی که از روش ذرات مغناطیسی (MT) نمیتوان آنها را تست نمود از روش مایع نافذ ارزیابی میشوند.

آزمون مایع نافذ را به دو طریق ، با استفاده از رنگ مرئی و فلورسنت میتوان انجام داد.بدین صورت که ابتدا سطح قطعه مورد نظر را تمیز و خشک مینماییم (سطح باید عاری از هرگونه شی خارجی مثل براده ها باشد تا مایع نافذ بخوبی داخل ترکها نفوذ نماید.)

سپس بوسیله مایع نافذ(penetrant) سطح موردنظر را می پوشانیم که میتوان این عمل را با اسپری نمودن نافذ و یا غوطه ور ساختن قطعه درون نافذ انجام داد.بر اثر خاصیت مویینگی نافذ به درون ترکها نفوذ میکند و برای اینکه از نفوذ آن اطمینان حاصل نماییم مدتی را صبر کرده(حدود 30 دقیقه) و سپس ماده نافذ اضافی را از روی سطح پاک میکنیم.

ظاهر کننده (Developer) که پودر سفید رنگی میباشد را روی سطح فوق اسپری میکنیم . ظاهر کننده باعث میشود مایع نافذ از ترکها بیرون کشیده شود و درنتیجه رنگ بر روی سطح پس میزند.

سپس بوسیله بازرسی چشمی تحت نور سفید (در صورت استفاده از رنگ مرئی) و یا نور ماورابنفش (در صورت استفاده از رنگ فلورسنتی) نشانه های رنگی ایجاد شده را مشاهده نموده و محل عیوب و ترکها مشخص میگردد.

 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب فردا نمیام که بشه یه روز که نیومدن.

دعوام چرا میکنید؟؟؟

اخراجتون میکنما:)


نه بابا . بيا . يه روز نمياي و بهت خوش ميگذره بعدش ديگه به زور بايد بياريمت اينجا :w16::w16::w16:

شما همينجوري به اومدنتون ادامه بديد :w18::w18:

اخراج هم اكشالي نداره . من مي پذريم :cry::cry::cry:
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه میترسونی؟؟؟؟

یعنی حالا من بچه ی خوبیم؟؟؟؟

فکر کردی خیال کردی

يعني نميترسي ؟؟؟؟ :surprised::surprised: . من جاي شما بودم الان ايران نبودم :surprised::surprised:
يعني بچه خوبي نيستي ؟؟؟؟ :surprised::surprised: . بايد به ادمين بگيم يه بچه بد رو مدير كرده ها ....... ( Just Kidding )
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
05:05 شده :w18:

عصر دوباره ميام . :w16::w16:

فقط يكي بگرده فرهنگ خانم رو پيدا كنه ها .......... :cry::cry::cry:

كامپيوترش كه گفته بود درست شده . تازه قرار بود اين روزايي هم كه نبوده جبران كنه :w05::w05:

اگر نياد من ميدونم و شماها :w00::w00:

سحر بخير . من رفتم :w16:
 

REZAB

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
صبح همگی بخیر
ساعت 7:05 ...
پیشاپیش عید مبعث رو به همه دوستان موادی تبریک میگم....
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سلام Nimitzo جان!

نه بابا ، این حرفا چیه.... من فقط این چند روز خیلی درگیر بودم، اگه هم سری میزدم در حد چند ثانیه!!! بود که تو اون مدت هم پست های قشنگ شما و بقیه بچه ها رو می خوندم وفرصتی برای پست زدن نداشتم ... سعی می کنم از امروز فعالیت بیشتری داشته باشم...
به همه دوستان هم خسته نباشید میگم و از همشون ممنونم:heart:


امیدوارم درگیریها حل شده باشه و امیدوارم که با خودت درگیر نشده باشی;) اخه میدونی غیر قابل حله....:cool:

وای به حالت ازت فعالیت نبینیما.اتیشت میزنیم
امیدوارم پر انرژی و فعال بنیمت
اینم مال شما
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سلام ... من اومدم!
امروز رفتم سراغ کارای پروژه!

دانشگاه ما خیلی باحال شده ... کوره پلاسما رو که روشن می کنی فیوز میپره! بعد کارای بقیه هم مختل می شه!
wireless رو قطع کردن!
سایت تا ساعت2 کار می کنه از ساعت 1 هم اینترنتو قطع می کنه!
کتابخونه هم تا 12 کار می کنه!
در کمدم تو آزمایشگاه بازه به امون خدا!!!
از اول مرداد هم که تردد فقط با کارت انجامپذیره، البته اونم برای بچه های ارشد و دکترا!!! ما هم که ....

من نمیدونم این چه وضعیتیه؟

چنا ناراحت؟؟


چه داغونه
همیشه همینجوریه تابستون؟؟
ولی دانشکده ما زندگیه الان
خواستید تشریف بیارید
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
من از مدیریت تالار تشکر میکنم.من قبلا تو باشگاه می اومدم.اما بعد بدلیل اینکه مطالب بسیار بهم ریخته بود دیگه نیومدم.

سعی میکنم دوباره بیام


خواهش میکنم و میکنن
منتظرتون هستیم
موفق باشید
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
اميدوارم پروژه ات با مشكل جدي مواجه نشه :cry:

بالاخره هر كاري هم كه كنيم اينجا ايرانه ديگه . به اين زودي ها هم وضع درست بشو نيست . يكي دو نفري هم نميشه درستش كرد . در كل اينكه خانه از پاي بست ويران است ......... :w00::w00:



مثبت اندیش باش

ما برای انکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم

انشاالله مشکلت حمیده جونی زودتر حل بشه
راستی من پایه ام واسه دفاعت بیاما
یادت نره بهم بگی
 

ghardashali

عضو جدید
خوب فرق که بسیاره. من خلاصه میگم:

pt یا همون liquid penetrate testing یکی از روشهای NDT است که در آن مایع را روی سطح که می خواهند تست کنند می ریزند، سپس پودر رو میریزند. پودر باید به اندازه کافی ریز باشه تا بتونه مایع رو بالا بکشه.
برای مشاهده بهتر عیب می شه از مایعات رنگی استفاده کرد یا در مایع از فلوئورسنت اشتفاده بشه.
همه عیوبی که در این روش قابل تشخیصند باید به سطح راه داشته باشند یعنی surface opening باشن. تمام عیوب زیر سطح غیر قابل تشخیصند!
همه جنسها رو هم میشه با این روش تست کرد فقط باید تخلخل کم باشه تا قابل تست باشه.

اما ut یا ultrasonic testing هم یکی از روش های NDT هست که برای تشخیص عیوب
و تعیین ضخامت thickness measurment کاربرد داره. در این روش معمولا فرکانس مناسب بین 2-10 مگاهرتز هست.
نمیدونم آشنایی دارید یا نه؟
عمق، اندازه و حجم عیب در این روش قابل detect است عیوب باید عمود بر امواج باشن. امواج رو که به قطعه میفرستن یه سری پیک میده که مضربی از ضخامته! و اگر عیبی باشه بین اینا پیک روی صفحه نمایش بلند می شه که از روی ارتفاع پیک و مکانش می شه عمق اندازه و حجم عیب رو تشخیص داد. دیگه خوندنش و پیک گرفتن و کالیبره کردن و .... هم یه دوره 80 ساعته بود که 10 روز طول کشید برای ما!
فرقش معلوم شد یا تخصصی بحث کنیم؟
سلام خيلي ممنون
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
خب به استاد ها و مسئولا بگو . نميشه كه پروژه ات نيمه كاره بمونه ....... :cry:

برو باهشون دعوا كن :w00::w00:

دعوا نه
بچه ها ما بهتون اینجا دعوا یاد نداده بودیما;)
دعوا کار بچه های بده
با هم دیگه مهربون باشید


راستی بهت نمیاد (نمی دونم از کجا فهمیدم)اهل دعوا باشی.نکنه میخوای حمیده رو بندازی جلو؟؟;)
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
مهندس جان آخه شما هميشه هستي :w02:

مگه شده يه روز نياي ؟؟؟ :w20::w20: . اينجا ارور هم كه ميده شما حضور داريد :w16::w16::w16:

حالا امتحان خوب بود يا نه ؟؟؟ :w05:

افرین باهات موافقم
این رییسه همیشه اینجا هست.;)این شعره حکایت ایشونه
صبح و ظهر و عصرونه
تو مدرسه تو خونه

:redface:

البته ما خیلی ارادت داریما(اینم برای پاچه خواری)

________________________
دور از شوخی خیلی از حضورتون خوشحالیم.شوخی ما رو به دل نگیرید
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بسمه تعالي
فقط اومدم عيد مبعث رو تبريك بگم!

تا عيان از پرده شد حسن دل اراى محمد (ص )
شد جهان روشن زنور چهر زيباى محمد (ص )
تيرگيهاى ضلالت پاك شد از چهره گيتى
بر طرف شد گرد غم از يك تجلاى محمد (ص )






پرده از ديده اگر دست خدا بردارد
ديده بيند كه خدا هم غم حيدر دارد
دل اگر چشم خدا بين بخرد از بازار
فاش بيند كه خدا يوسف ديگر دارد
سر اگر شور دگر از سر خود باز كند
فكرش آن است كه دلشوره ي كو ثر دارد
دل عشاق اگر عارف لولاك شود
تازه فهمد كه خدا از چه پيمبر دارد
با رسولان اولوالعزم و رسولان مبين
گر اوالامر نيايد ره ابتر دارد
بي علي ذره اي از سوي نبي معجزه نيست
ورنه در ندبه سخن از شجر واحده نيست
پحال عشاق عوض مي شود از نام علي
عارف عاشفته الله شود از كام علي
مصطفي مي شود انذار به ان لم تفعل
گر به خم كام نگيرد ز لب جام علي
كاتب وحي اگر غير علي هست بگو
وحي منزل به نبي مي رسد از بام علي
سر بعثت نه كه اين مرتبه سر ازلي است
كه خدا سكه خلقت زده با نام علي
اول و آخر خلقت به علي ختم شود
همه اقدام فلك بسته به اقدام علي
جان پيغمبر اعظم به خدا جان علي است
مومنون سوره ي زيباي محبان علي است
به خليل آتش اگر برد و سلامش دادند
چونكه شد يار علي اذن قيامش دادند
بس بهم ريخته از عشق علي بود نبي
چون سرازير شد از غار سلامش دادند
آدم و نوح دو آزاده ي دست علي اند
هر كه دنبال علي رفت مقامش دادند
رتبه ي حضرت موسي كه كليم اللهي است
با تولاي علي ذكر و كلامش دادند
يا علي داشت به لب حضرت عيسي از مهد
اين چنين بود دم گرم به كامش دادند
علي آقاي دو دنياست خدا مي داند
كفو او حضرت زهراست خدا مي داند
از ازل حافظ سر ازلي بود علي
روح سر خفي و سر جلي بود علي
غير زهرا كه بود مادر خلقت بخدا
هيچ مخلوق نمي بود ولي بود علي
آن زماني كه پيمبر نه نبي بود و ولي
به دم قدسي لولاك ولي بود علي
در شب روشن معراج به هر غيب و شهود
همره يار به انوار جلي بود علي
آنچه در غار حرا بين چهل روز گذشت
مشق پيغمبر و سرمشق علي بود علي
دين و قر آن به تولاي علي مي نازد
حكم اسلام به امضاي علي مي نازد
گره از كار فلك شيعه اگر باز كند
فاش با غير نبايست كه اين راز كند
راز ما راز علي عقده گشا ناز علي است
چاره اش هديه ي جان است اگر ناز كند
ما به دستور علي ياور حزب اللهيم
مرد نيست آن كه به كس راز دل ابراز كند
بي علي راه كسي جز به تباهي نرود
كه تولاي علي اين همه اعجاز كند
راه اسلام علي بود و علي هست نه غير
كه محمد به علي بت شكني ساز كند
طائر قدس دل از پيك ازل مي خواند
اين قصيده است كه تركيب غزل مي خواند
اي دل و روح هراسان شب عيد است بيا
زائر ماه خراسان شب عيد است بيا
اين شب ليله محياست كه دل زنده شود
شب ميلادي قرآن شب عيد است بيا
كنج ايوان طلا يكشبه بيتوته خوش است
اي دل يكشبه مهمان شب عيد است بيا
صحن قدس است مهيّاي نماز پرواز
طائر روضه ي رضوان، شب عيد است بيا
ديده از پنجره فو لاد نمي گيرد چشم
كه شب حاجت و غفران شب عيد است بيا
شب رحمت شب ديدار شب يار خوش است
شب احيا شب دلبر شب دلدار خوش است
سروده محمود ژوليده






مهدي بيا كه عيد اعظم پيمبر است
اين بعثت محمد و تبريك حيدر است
در اهتزار پرچم قرآن هل اتي
تا موسم ظهور بدستان رهبر است
سروده محمود ژوليده







 

amin88

عضو جدید
درخواست كمك در مورد پوشش رنگ

درخواست كمك در مورد پوشش رنگ

لطفا اگر در موارد ذيل اطلاعاتي و يا جزوه اي يا مقاله و يا كتابي داريد لطفا ارسال نماييد:
آشنایی با رنگ و پوشش های صنعتی و بررسی انواع آنها ، مواد اولیه رنگ ها ، روشهای خشک شدن رزین ها/ رنگ ها ، کنترل شرایط محیطی ، اثرات شرایط محیطی بر فرصت کاربردی و نگهداری رنگ ، کنترل آلودگی سطح ، آماده سازی سطوح فلزی قبل از رنگ آمیزی ، اندازه گیری عمق پروفیل و زبری سطح ، آماده سازی شیمیایی ، استاندارد سازی کیفت آب شستشو در آماده سازی سطح ، نحوه کنترل و نظارت بر اجرای رنگ و پوشش های صنعتی اهمیت تر کنندگی سطوح پایه توسط رنگ اعمالی ، تعیین ضخامت فیلم رنگ ، محدوده ضخامت پوشش ، شناخت پیستوله ، عیوب رنک آمیزی ، رنگ آمبزی فولاد گالوانیزه ، اصول و مقررات ایمنی در صنایع رنگ و رزین
 

setayesh 88

عضو جدید
سلام.من اطلاعاتي درباره ي نرم افزارهاي مهندسي مواد ميخواستم. اين كه چه نرم افزار هايي هستند؟ بايد از كجا اونا رو تهيه كرد؟ حتما بايد زير نظر يه كارشناس اونا رو ياد گرفت يا ميشه با كمك كتاب تو خونه ياد گرفت؟ در واقع بايد از كجا شروع كنم؟

يعني هيچ كسي نيست كه جواب منو بده؟!!:eek::eek::eek::eek::eek:
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه میترسونی؟؟؟؟

یعنی حالا من بچه ی خوبیم؟؟؟؟

فکر کردی خیال کردی


دیگه این با خودتونه! :biggrin:
یا بدی یا خوب! می تونی ثابت کنی ...:cool:
تو رو خدا منو اخراج نکنیا خواستی ثابت کنی رو یکی دیگه مثال بزن!:cry:
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
05:05 شده :w18:

عصر دوباره ميام . :w16::w16:

فقط يكي بگرده فرهنگ خانم رو پيدا كنه ها .......... :cry::cry::cry:

كامپيوترش كه گفته بود درست شده . تازه قرار بود اين روزايي هم كه نبوده جبران كنه :w05::w05:

اگر نياد من ميدونم و شماها :w00::w00:

سحر بخير . من رفتم :w16:

فرهنگ جون قربونت خوب شد اومدی :(
:biggrin::biggrin:
 
بالا