سلام. دلیل بسته شدن شیر برقی به هیچ وجه راه اندازی کمپرسور با جریان راه اندازی کمتر نیست!!
مهمترین دلیل آن جلوگیری از کف کردن روغن در اثر کاهش فشار اشباع در کارتر و.. و ورود مبرد به کارتر و صدمه دیدن کمپرسور است که از سیستم های پمپ دان و پمپ اوت استفاده می کنند
سلام. دلیل بسته شدن شیر برقی به هیچ وجه راه اندازی کمپرسور با جریان راه اندازی کمتر نیست!!
مهمترین دلیل آن جلوگیری از کف کردن روغن در اثر کاهش فشار اشباع در کارتر و.. و ورود مبرد به کارتر و صدمه دیدن کمپرسور است که از سیستم های پمپ دان و پمپ اوت استفاده می کنند
دوست عزیز شما که میگین تازه به سیلندر سوپاپ فشار وارد میشه خوب چرا استدلال نمی اورید ؟اصلا منطق این حرف بر چه اصولی پایه ریزی شده؟انگاری این قضیه شیر برقی الکی داره پیچیده میشه!!!
قبلا"هم گفتم با بسته شدن شیر برقی خط مایع به هیچ وجه جریان راه اندازی کاهش پیدا نمیکنه چون که اصلا" ربطی نداره و نه تنها فشاری از روی پیستون برداشته نمیشه بلکه فشار بیشتر هم میشه. در ضمن درسته کاهش جریان راه اندازی با بی بار کردن سیلندرها و عمل آنلود به وسیله شیر بر قی انجام میشه اما نه با شیر برقی خط مایع.
در رابطه با دلیل وجود وجود شیر برقی توضیحات مفصلی خدمتتون میدم که امیدوارم کاملا" متوجه شید:
دوستان همانطور که میدونید کمپرسور های ضربه ای دارای سیلند رو پیستون هستند یعنی حرکت دورانی الکترو موتور توسط میل لنگ به حرکت رفت وبرگشتی تبدیل میشه وگاز مبرد داخل سیلندر متراکم میشه . الکترو موتور و اجزای مکانیکی داخل یک مجموعه سر بسته هستند که به این نوع کمپرسور کمپرسور های نیمه بسته میگویند. الکتورو موتور توسط گاز خروجی از اواپراتور خنک می شود. قسمت های مکانیکی کمپرسور هم طبیعتا" نیاز به روغن کاری دارند که توسط پمپ روغن که روغن را از محفظه روغن (کارتر) که در قسمت پایین کمپرسور دارد مکش میکند انجام میشود. چون روغن کمپرسور همیشه با گاز مبرد در تماس است مقداری از مبرد را در داخل خود حل میکند و در نتیجه رقیق میشود که علاوه بر مختل کردن عمل روغنکاری اگر بدون خارج کردن مبر از روغن کمپرسور را خاموش کنیم مبرد که تمایل به تبخیر شدن دارد گرمای نهای تبخیر خود را از روغن گرفته وتبخیر میشود و به همین دلیل کف میکند و با لا می آید و هنگام روشن شدن کمپرسور وارد سوپاپ مکش شده وچون مایعات قابل تراکم نیستند باعث شکستگی سوپاپ مکش و میلنگ و... میشود . برای رفع این مشکل از روش پمپ دان و پمپ اوت برای خاموشی کمپرسور استفاده میکنند:
پمپ دان : یکی از معمول ترین روش های خاموش کردن کمپرسور استفاده از روش پمپ دان است که در آن کمپرسور به وسیله لو پرشر خاموش وه به وسیله ترموستات روشن میشود .
همان طور که دوستمون گفته درخط مایع بعد از ***** درایر شیر برقی وجود داره که به شیر برقی خط مایع مشهوره و از ترموستات فرمان می گیره . وقتی که دمای آب پایین آمد ترموستات به شیر برقی فرمان میده و شیر برقی جلو ورود مایع به اواپراتور را میگیرد اما هنوز کمپرسور کار میکند و تمام سطح اواپراتور را جارو میکند و فشار را پایین می آورد در نتیجه فشاربالای سطح روغن نیز کاهش پیدا میکند .نقطه قطع لو پرشر نقطه ای است که دمای متناظر با آن فشار در حالت اشباع پایین تر از دمای متوسط محیط کمپرسور باشد یعنی از محیط اطراف به داخل کمپرسور انتقال حرارت وجود داشته باشد. بااین عمل اولا" پس از پایان هر سیکل خاموشی مقداری از مبرد حل شده داخل روغن تبخیر شده و از رقیق شدن آن جلوگیری می شود ثانیا"عمل تبخیر پس از رسیدن فشار روی سطح روغن به حالت اشباع متوقف میشود.
انگاری این قضیه شیر برقی الکی داره پیچیده میشه!!!
قبلا"هم گفتم با بسته شدن شیر برقی خط مایع به هیچ وجه جریان راه اندازی کاهش پیدا نمیکنه چون که اصلا" ربطی نداره و نه تنها فشاری از روی پیستون برداشته نمیشه بلکه فشار بیشتر هم میشه. در ضمن درسته کاهش جریان راه اندازی با بی بار کردن سیلندرها و عمل آنلود به وسیله شیر بر قی انجام میشه اما نه با شیر برقی خط مایع.
در رابطه با دلیل وجود وجود شیر برقی توضیحات مفصلی خدمتتون میدم که امیدوارم کاملا" متوجه شید:
دوستان همانطور که میدونید کمپرسور های ضربه ای دارای سیلند رو پیستون هستند یعنی حرکت دورانی الکترو موتور توسط میل لنگ به حرکت رفت وبرگشتی تبدیل میشه وگاز مبرد داخل سیلندر متراکم میشه . الکترو موتور و اجزای مکانیکی داخل یک مجموعه سر بسته هستند که به این نوع کمپرسور کمپرسور های نیمه بسته میگویند. الکتورو موتور توسط گاز خروجی از اواپراتور خنک می شود. قسمت های مکانیکی کمپرسور هم طبیعتا" نیاز به روغن کاری دارند که توسط پمپ روغن که روغن را از محفظه روغن (کارتر) که در قسمت پایین کمپرسور دارد مکش میکند انجام میشود. چون روغن کمپرسور همیشه با گاز مبرد در تماس است مقداری از مبرد را در داخل خود حل میکند و در نتیجه رقیق میشود که علاوه بر مختل کردن عمل روغنکاری اگر بدون خارج کردن مبر از روغن کمپرسور را خاموش کنیم مبرد که تمایل به تبخیر شدن دارد گرمای نهای تبخیر خود را از روغن گرفته وتبخیر میشود و به همین دلیل کف میکند و با لا می آید و هنگام روشن شدن کمپرسور وارد سوپاپ مکش شده وچون مایعات قابل تراکم نیستند باعث شکستگی سوپاپ مکش و میلنگ و... میشود . برای رفع این مشکل از روش پمپ دان و پمپ اوت برای خاموشی کمپرسور استفاده میکنند:
پمپ دان : یکی از معمول ترین روش های خاموش کردن کمپرسور استفاده از روش پمپ دان است که در آن کمپرسور به وسیله لو پرشر خاموش وه به وسیله ترموستات روشن میشود .
همان طور که دوستمون گفته درخط مایع بعد از ***** درایر شیر برقی وجود داره که به شیر برقی خط مایع مشهوره و از ترموستات فرمان می گیره . وقتی که دمای آب پایین آمد ترموستات به شیر برقی فرمان میده و شیر برقی جلو ورود مایع به اواپراتور را میگیرد اما هنوز کمپرسور کار میکند و تمام سطح اواپراتور را جارو میکند و فشار را پایین می آورد در نتیجه فشاربالای سطح روغن نیز کاهش پیدا میکند .نقطه قطع لو پرشر نقطه ای است که دمای متناظر با آن فشار در حالت اشباع پایین تر از دمای متوسط محیط کمپرسور باشد یعنی از محیط اطراف به داخل کمپرسور انتقال حرارت وجود داشته باشد. بااین عمل اولا" پس از پایان هر سیکل خاموشی مقداری از مبرد حل شده داخل روغن تبخیر شده و از رقیق شدن آن جلوگیری می شود ثانیا"عمل تبخیر پس از رسیدن فشار روی سطح روغن به حالت اشباع متوقف میشود.
سلام اقا رضا اگه امكانش هست نقشه مدار سيستم تبريدي به عنوان نمونه كه شير برقي بعد از ***** نصب شده باشد را برام بفرستيد چون فكر مي كنم نحوه سوال غلط باشدسلام کسی اطلاع داره که در سیستم ها تبرید بعد از ف ی ل ت ر چرا شیر برقی میگذارند؟![]()