اصول چمن کاری - Lawning principles

hortilover

عضو جدید

مقدمه:
چمن کاری از سه جنبه حائز اهمیت است:
1.در مناطقی که منازل ، کارخانه ها ، مدارس وجود دارند به منظور تعدیل دما ، افزایش رطوبت محیط ، کاهش آلودگی هوا و... چمن کاری می شود.
2.برای استفاده در زمین های ورزشی مثل زمین گلف ، فوتبال، اسکی و... چمن می کارند.
3.استفاده تزئینی از چمن ؛ چرا که فضای سبز بدون چمن زیبایی و لطفی ندارد.
مهمترین مشکلی که در توسعه چمن کاری موجود است، گرانی بذر چمن ، هزینه به نسبت بالای احداث ، هزینه بالای نگهداری و همچنین مشکل کم آبی است.
بیشتر چمن ها از خانواده گندمیان (Gramineae) می باشند ( باریک برگ بودن ویژگی گیاهان این تیره است) ولی درخانواده های دیگر نیز چمن وجود دارد. مثلا چمن دایکوندرا (چمن شبدری) (Dichondra repens) از تیره نیلوفریان و شبدر (Trifolium sp) از خانواده لگومینوز می باشند.
Turf Grass
یک اصطلاح کلی در چمن کاری ، به معنای فضای سبز پوشیده از گیاهان علفی می باشد که قابلیت چمن زنی و توانایی تحمل پاخوری را دارا می باشند. Lawn ها نیز در این دسته قرار می گیرند.
کشت و کار چمن ها
به دو صورت می توانیم چمن کاری کنیم:
-
منظم
-
نامنظم
در روش کاشت نامنظم، جلوه چمن زیبا تر است و فضا را بزرگتر نشان می دهد ( خطای دید) ولیکن چمن زنی در روش کشت نامنظم ( مخصوصا در حاشیه ها ) دشوار است.
روش های کاشت چمن
بذری ( دستی یا ماشینی) :
معمول ترین و راحت ترین روش کاشت چمن است بذرها به راحتی انبار می شود و در روش کشت بذری ، گسترش ریشه های چمن بسیار خوب صورت می گیرد، به کارگر و هزینه کمتری نیاز دارد. اما عیبی که این روش دارد اینست که هر زمان از سال نمی توانیم بذر کاری کنیم.
روش نشایی:
یک مقدار از چمن را به همراه خاکش از جایی به جای دیگر، انتقال می دهیم . اگر بخواهیم در فصل رشد چمن ها را نشا کاری کنیم ، نیازی نیست که تمامی زمین را با نشا های چمن بپوشانیم چون نشا ها رشد می کنند و جاهای خالی زمین را پر می کنند. ولیکن در غیر فصل رشد باید تمامی فضای زمین ، با نشا پر شود. روش نشا کاری برای زمانی است که نیاز به کشت سریع داریم و در دنیا از این روش کمتر استفاده می شود .
روش های جدید چمن کاری در دنیا
دستک افشانی ( استولون افشانی) (Stolonizing)
در این روش تنها دستک ها را ( بدون در نظر گرفتن مکان مشخص برای آنها ) روی زمین به صورت مکانیکی همراه با خاک پخش می کنند . استولون ها از بذر ها نسبت به خشکی و کمبود مواد غذایی مقاوم تر هستند.
تکه کاری (Spriging)
در این روش دستک ها یا ریزوم ها را در حفره های کوچک می کارند. توجه داشته باشید که در این روش دستک ها جای مشخص دارند و معمولا به صورت ردیفی کشت می شوند.
کشت توپی (Plugging)
بیشتر برای ترمیم قسمت های آسیب دیده از این روش بهره گرفته می شود و در سطح وسیع استفاده نمی شود چون صرفه اقتصادی ندارد.

چمن های فرش ( رول ) (Sodding)
در این روش چمن در محلی خاص کشت می شود و هنگامی که به اندازه مناسبی برای فروش رسید، به همراه ریشه و ریزوم بریده و به محل اصلی کشت انتقال داده می شود .تفاوت عمده چمن فرش با چمن معمولی در اینست که در تولید چمن فرش ، عامل مهم، بخش زیر زمینی است ولی در چمن معمولی عامل مهم ، قسمت روزمینی می باشد. لذا در تولید چمن فرش استحکام و توسعه خوب ریزوم ها و ریشه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
مزایای استفاده از چمن فرش
-
ایجاد سریع چمن کاری.
-
ترمیم سریع و آسان بخش های آسیب دیده.
-
امکان چمن کاری در شیب های تند ( در شیب های تند بذر ها آبشویی می شوند و پائین می روند).
در کشورمان از سال 1377 در شهرداری تهران چمن رول به صورت آزمایشی کشت شد و امروزه شرکت های خصوصی این روش را توسعه می دهند.
برای برش چمن رول از دستگاه برش (Sod Cutter) بهره می گیرند که این وسیله چمن را بریده و لوله می کند. گونه هایی را برای چمن رول انتخاب کنید که دارای ریشه ها و یا ریزوم های خوبی باشند مثلا از چمن های فصل گرم ، چمن آفریقایی و از چمن های فصل سرد چمن پوا مناسب می باشد..
نکاتی که در هنگام کشت چمن رول باید به آنها توجه کرد عبارتند از:
-
صخره ای نبودن محل تولید ؛ مثلا سنگ های یزرگ در خاک نباشد تا دستگاه برش آسیب نبیند.
-
کود دهی مناسب ؛ به ویژه کود فسفر که ریشه ها خوب توسعه پیدا کنند.
-
تسطیح کامل زمین محل تولید چمن فرش.
-
استفاده از بذر سالم با زیوایی بالا.
-
استفاده از مقدار مناسب بذر برای چمن رول ( در روش معمول بذری به ازای هر متر مربع 40 گرم بذر نیاز است که در روش کشت چمن رول ، نصف این مقدار یعنی 20 گرم بذر به ازای هر متر مربع مورد نیاز است).
-
بیش از دو بار نباید از یک زمین چمن رول برداشت کنیم چون خاک آسیب می بیند.
چمن های فرش را به روش معمول به صورت بارانی آبیاری کنید و در هنگام چمن زنی ، دقت شود که چمن های رول را نباید زیاد کوتاه کرد چون ذخیره مواد گیاهی در اثر کاهش فتوسنتز تقلیل می یابد.
برداشت چمن فرش
بسته به رقم چمن و آب و هوا بعد از 4 تا 12 ماه از زمان کشت بذر ، برداشت انجام می شود.
اندازه استاندارد برش 46 سانتیمتر(عرض) در 180 سانتیمتر (طول) می باشد. البته برای زمین های ورزشی از اندازه های بزرگتر استفاده می شود.
بایستی تا حد امکان کمترین خاک با چمن برداشت شود. تا به خاک سطحی آسیب کمتری وارد شود و نیز چمن فرش سبک ترشود.
مشکلات چمن فرش
به دلیل تنفس چمن ها به هنگام لوله کردن ، گرمایی در وسط رول ها ایجاد می شود که وسط رول را زرد و بد رنگ می کند. برای جلوگیری از این امر ، چمن ها را سریع به محل کشت اصلی منتقل کنید . برای انتقال به محل های دور ، شب هنگام اقدام نمایید. چمن های زده شده یا Clippings را جمع آوری کنید.
نکته:
در چمن های معمولی نیز در فصل تابستان که احتمال آسیب چمن می رود ، Clippings را جمع آوری می کنند در غیر اینصورت چمن های زده شده را باقی می گذارند تا به کود تبدیل شود.

زمان کاشت چمن ها
چمن ها را در بهار و پاییز می کاریم. بهترین زمان کشت، پاییز است چون از گرمای هوای کاسته شده است و علف های هرز کمتر وجود دارند ( معمولا چمن های فصل سرد را در پاییز و چمن های فصل گرم را در بهار می کارند).
انواع چمن ها
در یک نوع از دسته بندی چمن ها به دو دسته تقسیم می شوند:
الف) چمن های فصل سرد
دمای بهینه برای رشد این دسته از چمن ها 15.5 تا 24 درجه سانتیگراد می باشد. گیاهانی مانند شبدر سفید نیز در این دسته قرار می گیرند. اغلب چمن های فصل خنک، باریک برگ هستند ولی شبدر سفید باریک برگ نیست. چند نمونه از چمن های فصل سرد درذیل آمده است.
لولیوم یا چمن یارندی(Lolium perenne):
دارای بذری درشت و بسیار سریع الرشد می باشد که بعد از 5 روز سبز می شود.رقم Barbal از این نوع، در ایران به خوبی جواب می دهد و دارای گل آذین سنبله خطی است.
پوا یا کنتاکی بلوگراس(Poa pratensis):
دارای بذری بسیار ریز و کند رشد تر از سایر فصل سرد ها می باشد ( پس از 14 روز سبز می شود) . اصولا هر چه بذر ریز تر باشد ، دیر تر سبز می شود. پوا به گرمای زیاد تا 40+ درجه سانتیگراد مقاوم استاین چمن یکساله دارای گل آذین سنبله باز چتری می باشد.از ارقام پوا، می توان بهMerion و Baron اشاره کرد.
فستوکا (Festuca spp):
بیشتر در نقاط سایه و مرطوب کشت می شود. رقم Festuca rubra معروف به فستوکای قرمز (چمانواش) دارای بذری درشت، بسیار کشت و کار می شود.
آگروستیس(Agrostis tenuis) ::
چمنی لوکس و بسیار ظریف می باشد که تحمل شرایط نامطلوب را ندارد.
ب) چمن های فصل گرم
دمای بهینه رشد این نوع چمن ها 26.5 تا 35 درجه سانتیگراد می باشد. چمن معروف دایکوندرا که در نقاط مرطوب و سایه کشت و کار می شود در همین گروه فصل گرم جای می گیرد.

چمن آفریقایی) Cynodon dactylon(:
اصولا این نوع چمن ها به شوری ، خشکی و گرما بسیار مقاوم می باشند.اغلب نشا کاری می شود و در بین فصل گرم ها سریع الرشد ترین است. و کلا نیاز آبی کمی دارد
زویسیا (Zoysia spp):
از چمن های بسیارریزو کند رشد در میان فصل گرم هاست که به دلیل ظرافت ، بیشتر برای زمین های گلف استفاده می شود و مقاوم به گرما و خشکی است.
نکته مهم:
برای تولید چمن رول بیشتر از چمن های فصل گرم استفاده می کنیم چون اکثرا ریزوم های خوبی دارند که به خوبی در هم تنیده می شوند.
مقایسه چمن های مختلف:
از لحاظ نیاز کودی ( کم <زیاد):
Agrostis > Poa > Lolium > Festuca
Cynodon > Zoysia

حساسیت به بیماری ها ( کم < زیاد):
Agrostis > Festuca > Poa > Lolium
Cynodon > Zoysia

مقاومت به پاخوری ( کم <زیاد):
Lolium > Poa > Festuca > Agrostis
Zoysia > Cynodon
نکته :
کلا چمن های فصل گرم از باالا ترین قدرت پاخوری برخوردار می باشند.
نکته:
گاهی از آمیخته های بذری استفاده می شود تا چمن در تمامی فصول سال سبز باقی بماند. Mixture آمیخته ای بذری، شامل دو یا چند نوع چمن است که با ایجاد تنوع، مقاومت و قدرت پاخوری چمن را بهبود می بخشد. Blend نیز آمیخته بذری ، شامل دو یا چند رقم از یک نوع بذر است که نسبت به Mixture تنوع کمتری دارد . اصولا آمیخته Blend چمن یکنواخت تی به ما می دهد.

تحمل سرما ( کم <زیاد):
Agrostis > Poa > Festuca > Lolium
Zoysia > Cynodon
سرعت استقرار ( کند رشد < سریع الرشد):
Lolium > Festuca > Agrostis > Poa
Cynodon > Zoysia

بافت چمن ( ظریف < خشن):
Lolium > Poa > Agrostis > Festuca
Zoysia > Cynodon

تحمل خشکی ( کم < زیاد):
Festuca > Poa > Lolium > Agrostis
Cynodon > Zoysia

تحمل سایه ( کم < زیاد):
Festuca > Agrostis > Poa > Lolium
Zoysia > Cynodon

تحمل شرایط اسیدی( کم < زیاد):
Festuca > Agrostis > Lolium > Poa
Cynodon > Zoysia

تحمل حالت غرقاب ( کم < زیاد):
Agrostis > Poa > Lolium > Festuca
Cynodon > Zoysia

تحمل شوری ( کم < زیاد) :
Lolium > Festuca > Agrostis > Poa
Zoysia > Cynodon

ادامه در پست بعدی ......
 

hortilover

عضو جدید


کاشت بذری چمن
همانطور که قبلا اشاره شد بذر چمن ها را دربهار یا پاییز در خاکی مناسب و حاصلخیز بکارید. بهتر است در فصل رشد قبلی به زمین مقداری کود دامی پوسیده داده باشید.
ابتدا زمین را شخم بزنید و پس از چند روز، سنگریزه ها و دیگر مواد زاید را خارج کنید و نسبت به تسطیح زمین ( توسط یک بوم غلطان سبک) اقدام نمایید. توجه داشته باشید که قبل از بذر پاشی باید زمین کاملا غلطک خورده باشد و سپس نیمی از مقدار بذورتان ( ترجیحا آمیخته با خاک اره) در یک جهت و نیمی دیگر از مقداربذور را عمود بر جهت پاشش قبلی ، بپاشید. حال یک لایه کود دامی پوسیده بر روی سطح زمین پخش کنید. این لایه کود دامی پوسیده نباید آنقدر زیاد باشد که جلوی روئیدن بذر را بگیرد . بلافاصله پس از کود پاشی ، آبیاری صورت می گیرد. ( در روز اول چندین بار و سپس روزی یکی دو آب دهید)
لازم به ذکر است که مقدار بذر های درشت برای هر متر مربع 40 گرم و مقدار بذور ریز در هر متر مربع 25 تا 30 گرم مورد نیازمی باشد . ( در مورد چمن آفریقایی 10 گرم در هر متر مربع نیاز است).
در صورتی که بذور را به مقدار زیاد و متراکم پخش کنید ، احتمال مرگ گیاهچه زیاد می شود .از طرفی دیگر با توجه به گرانی بذر ، این کار به صرفه نیست!
چمن زنی بیشتر حد فاصل بهار تا پاییز صورت می گیرد و برای اولین بار از موقع 6 سانتیمتر شدن چمن انجام می گیرد. ( چمن ها را بزنید تا به گل نروند) بسته به نوع استفاده ، ارتفاع چمن ها مشخص می شود.
اگر هوا خیلی گرم باشد . باید بریده های چمن ( Clippings ) را جمع آوری کرد وگرنه باقی بگذارید تا تبدیل به کود شود.
بهتر است چمن هایتان را هنگام غروب آبیاری کنید. چمن ها نیاز به کود دهی به ویژه نیتروژن دارند . البته در سال اول نمی خواهد چون پیش از کاشت کود داده ایم و برای سال دوم به بعد 200 کیلوگرم در هکتار کود اوره حاوی نیتروژن بدهید. کود های NPK و آهن را نیز از سال دوم به بعد به زمین اضافه کنید.
بازسازی چمن قبلی یا تعویض آن (Renovation)
چمن هایی که مدت زمان زیادی از کاشت آنها می گذرد را با این روش تعویض می کنند . بدین ترتیب که چمن پیر (15- 10ساله ) را به همراه ریزوم ها و خاک زیرش را از خاک خارج می کنند و پس از تعویض خاک چمن جدیدی می کارند.
بذر افشانی (Over Seeding)
هنگامی که روی چمن کشت شده ، بذر رقم دیگری بپاشند ، این اصطلاح را بکار می برند. مثلا در پاییز لولیوم را کشت می کنند سپس در بهار بر روی لولیوم ، چمن آفریقایی می پاشند. این روش بیشتر برای حفظ حالت سرسبزی چمن و ترمیم بخش های آسیب دیده کاربرد دارد.Over Seeding به ویژه با کاربرد یکساله هایی مثل پوا صورت می گیرد.

آفات و بیماری های چمن
در کشورمان خیلی روی این مسئله کار نشده است. از بیماری های چمن می توانیم بوته میری و زنگ چمن را یاد کنیم. راه حل رفع زنگ چمن اینست که بعد از چمن زنی آبیاری و کود اوره اضافه کنیم تا قسمت تغییر رنگ یافته حذف شود و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست. از آفات مهم نیز می توان به کرم ریشه خوار اشاره کرد که بایستی با آفت کشی مناسب آن را از بین برد. معمولا در نواحی گرم آفات بیشتر از بیماری ها دردسر ساز می شوند.
علف های هرز
با توجه به اینکه اکثر چمن ها باریک برگ هستند ، علف های هرز پهن برگ میان آنها براحتی قابل تشخیص هستند که این علف های هرز پهن برگ را می توان با 2.4.D یا ترکیبات مشابه از بین برد.
برای مبارزه با علف های هرز باریک برگ از کنترل مکانیکی ( کندن با دست) بهره می گیریم و از روش های شیمیایی کمتر استفاده می شود چون با توجه به اینکه خودِ چمن باریک برگ است، استعمال علفکش به چمن آسیب می رساند.
در هنگام استعمال علفکش ها بایستی خاک کاملا مرطوب باشد، در بها ر و یا پاییز سم پاشی می کنیم. دقت شود که چمن باید یک سال از عمرش گذشته باشد تا بتوانیم سم پاشی کنیم.
یکی از مشکلات چمن ایجاد Thatch (لایه کاهبرگ) می باشد که بین قسمت سز و خاک زیر چمن دیده می شود. و مجموعه ای از ساقه و ریشه های مرده و زنده بهم فشرده می باشد. در صورتی که این لایه کم باشد موجب مقاومت به پاخوری می شود ولی اگر این لایه ضخیم شود ، موجب به جای ماندن رد پا بر روی چمن ، کاهش مقاومت چمن به گرما ، سرما یا خشکی ، زردی یا خشکیدگی چمن و مشکلات آفات می شود. اصولا ضخامت لایه کاهبرگ نباید از نیم تا یک سانتیمتر تجاوز نماید. با روش هایی مثل ایجاد برش های عمودی در چمن ، ایجاد فشار نسبتا کم به چمن با غلطک ، می توان ضخامت این لایه را کاهش داد و تهویه خاک را بالا برد.

- منابع:
جزوه کلاسی / دکتر صالحی ( استاد دانشگاه شیراز)
گلکاری: پرورش گیاهان زینتی ایران/ احمد خلیقی
 

z_kahdouei

عضو جدید
چمن عروس

چمن عروس

سلام.
من توي نمايشگاه گل و گياه يه چمني ديدم، بهم گفتن اسمش چمن عروسه. اما هرچي توي اينترنت مي گردم چيزي پيدا نمي كنم. شما اطلاعاتي راجع به اون داريد؟ يا مي دونيد اسم انگليسيش چيه؟
سوال دوم اينكه آيا من مي تونم چمن رو توي گلدون توي بالكن نگه دارم؟ آخه علاقه زيادي به چمن دارم. به خصوص چمن عروس و آفريقايي.
 

hortilover

عضو جدید
سلام.
من توي نمايشگاه گل و گياه يه چمني ديدم، بهم گفتن اسمش چمن عروسه. اما هرچي توي اينترنت مي گردم چيزي پيدا نمي كنم. شما اطلاعاتي راجع به اون داريد؟ يا مي دونيد اسم انگليسيش چيه؟
سوال دوم اينكه آيا من مي تونم چمن رو توي گلدون توي بالكن نگه دارم؟ آخه علاقه زيادي به چمن دارم. به خصوص چمن عروس و آفريقايي.

دوست خوبم... من چمن عروس را نشنیدم... چه شکلی بوده؟ و راجع به سئوال دومت ... چمن ها را توبالکن خونت تو گلدون بکاری... اشکالی نداره... ولی این کار متداول نیست... ولی امکان پذیره... مثلا می تونی چمن دایکوندرا بکاری که سایه دوست هم هست و به درد نقاط سایه و یا نقاط شمالی ساختمون که آفتاب کمه می خوره....
 
آخرین ویرایش:

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصول چمن کاری - Lawning principles

منبع اصلی :

کتاب اصول چمن کاری ........ تالیف سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران

و سایر منابع .......................
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه چمن

تاریخچه چمن


تاریخچه چمن


احداث چمن اولین بار در ایران و سپس در باغات یونان و رم در زمان قبل از میلام مسیح بوده است.



قدیمی ترین تصویر چمن کاری مربوط به سال 1300 میلادی می باشد.



در کتاب « ادرانتاج آواکنتری لیونگ » درباره احداث چمن در صدها سال پیش به اختصار آمده است.

در کتاب « گلهای سرخ رومی » مربوط به قرون وسطی توضیحاتی در زمینه چمن آمده است.



نکته : اینطور که از منابع بر می آید چمن در ترکیب با گیاهان قد کوتا مثل پیچ تلگرافی ، پامچال ، گل میخک و غیره کشت می شده است.



با ورود چمن به زمین های ورزشی چمن زینتی و چمن ورزشی از هم جدا شدند.



با پیشرفت جامعه بشری و به وجود آمدن شهرها لزوم ایجاد فضای سبز شهری به وجود آمد و کشت های وسیع چمن صورت گرفت.



اولین ماشین چمن زنی اولین بار توسط یک انگلیسی به نام « ادوین بادیتگ » در یکی از شهرهای انگلستان در سال 1390 میلادی ساخته شد.



اولین تحقیقات در زمینه چمن :

1- آقای Jhon rea در سال 1665 میلادی در زمینه انتخاب بهترین رقم چمن و طرز سرزنی آن تحقیقاتی انجام داد.



2- آقای W.j.bed در سال 1880 میلادی در ایالت میشیگان آمریکا تحقیقاتی در مورد انواع چمن گرامینه انجام داد.



3- در ایستگاه Rod Island در سال 1890 م. آقای Kingsion در زمینه ارقام چمن تحقیقاتی انجام داد.



4- در بخش کشاورزی آمریکا در سال 1908 م. در زمینه بررسی و شناسایی چندین رقم چمن و معرفی بهترین ارقام چمن برای محیط های ورزشی انجام شد.



5- در دانشگاه کالیفرنیا در سال 1921 م. مجموعه پلات های آزمایشی جهت بررسی خصوصیات کمی و کیفی چند رقم چمن طراحی و به مرحله اجرا درآمد.



در ایران با ورود اولین بذرهای چمن خارجی تحول عظیمی در کاشت و نگهداری و کاربرد چمن در کشور به وجود آمد.

اولین بار در منطقه یارند در استان مرکزی اقدام به کشت و بذرگیری از یک نوع چمن از خانواده گندمیان و از جنس لولیوم گردید و به تدریج این چمن به « چمن یارندی » مشهور شد.​
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقدمه

جایگاه گیاهان باریک برگ در سلسله گیاهی :

گیاهان باریک برگ که به عنوان چمن کاشته می شوند ، از زیر رده تک لپه ، خانواده گرامینه یا غلات می باشند.

·[FONT=&quot] [/FONT]جایگاه تیره گندمیان در سلسله گیاهی

سلسله ( Kingdom ) .................................................. گیاهان ( Planta )
زیر سلسله ( sub Kingdom ) ................................. ریسه داران ( Embryophyta )
شاخه ( phylum ) ................................................. گیاهان آوندی ( Traceophyta )
زیرشاخه (phylum sub) ............................... گیاهان برگ بزرگ ( Petropesida )
بالارده ( super class ) ...................................... گیاهان گلدار ( Spermatophyta )
رده ( class ) ......................................................... نهاندانگان ( Angiospermae )
زیر رده ( sub class ) ............................ گیاهان تک لپه ایی ( monocotyledonae )
راسته ( Order ) ..................................................... گل پوشینه ها ( Graminales )
تیره ( Family ) ........................................... گندمیان (Gramineae = Poaceae )

ویژگی های گیاهان تک لپه :

1-[FONT=&quot] [/FONT]سیستم آوندی در قسمت وسط ساقه و در تمام حجم آن پراکنده است.
2-[FONT=&quot] [/FONT]معمولا فاقد لایه زاینده است.
3-[FONT=&quot] [/FONT]برگها دارای دستجات آوندی موازی است. ( رگبرگ های موازی )
4-[FONT=&quot] [/FONT]اجزای گل ضریبی از 3 است.
5-[FONT=&quot] [/FONT]ساقه اغلب علفی است. ( گرچه درختان تک لپه ایی هم وجود داد مثل نخل )
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریخت شناسی گیاهان تیره گندمیان :

الف – اندام های رویشی :

·[FONT=&quot] [/FONT]ریشه :

ریشه افشان است.
ریشه اولیه از روی ریشه چه ( قسمت انتهایی محور رویان ) پدید آمده و معمولا رشد زیادی نکرده و دیر یا زود از بین می رود و جای خود را به یک سیستم ریشه ایی افشان نابجا داده که از نخستین گره ساقه اولیه یا پنجه ها به وجود می آید.

·[FONT=&quot] [/FONT]ساقه ( کلش یا ماشوره ) :

ساقه اغلب تو خالی و بند بند بوده .
بندها در ته ساقه کوتاه و فشرده و در راس آن بلندتر و باریک ترند.
ساقه هایشان بدون کرک بوده ، اما در برخی از گونه ها در محل گره ها دارای زائده های مو مانندی هستند.
شاخه های جانبی همیشه از محا گره ها رشد نموده و از جوانه هایی که بین غلاف برگ و ساقه قرار دارند منشا می گیرند.
ساقه ممکن است راست یا زانویی باشد.

نکته :
پنجه زنی : ایجاد ساقه های جدید از گره های قاعده یا قسمت انتهایی ساقه که به گیاهان تیره گندمیان حالت علفی و بوته ایی می دهد را پنجه زنی گویند.

·[FONT=&quot] [/FONT]برگ :

برگ باریک و دارای رگبرگ های موازی و فاقد دمبرگ می باشد.

اجزای برگ :

-[FONT=&quot] [/FONT]غلاف برگ یا پوشبرگ ( sheath ) :
قسمت تغییر شکل یافته برگ است که از محل گره ساقه روییده و به صورت غلافی باز و شکافدار دور ساقه قرار گرفته است.
لبه های غلاف در قسمت فوقانی معمولا آزاد و باز ، ولی در قسمت تحتانی بر روی یکدیگر قرار می گیرند.

-[FONT=&quot] [/FONT]زبانک ( Ligule ) :
زائده نازک و غشایی است که در حدفاصل بین پهنک و غلاف برگ رشد کرده و به دور ساقه می پیچد و معمولا در گیاهان این تیره از لحاظ رنگ ، شکل ، اندازه و وجود یا عدم وجود با هم تفاوت دارند.
زبانک ممکن است صاف و غشایی و یا به شکل یک دسته کرک مانند بوده و یا اصلا وجو نداشته باشد.

-[FONT=&quot] [/FONT]پهنک ( Blade ) :
قسمت اصلی و آزاد برگ و معمولا نوک تیز که ممکن است در قاعده دارای زوائدی به نام گوشوارک باشد.
اشکال برگ :
1-[FONT=&quot] [/FONT]شمشیری
2-[FONT=&quot] [/FONT]نوک تیز
3-[FONT=&quot] [/FONT]باریک و راست
4-[FONT=&quot] [/FONT]نیزه ایی ( تسمه ایی )
5-[FONT=&quot] [/FONT]تخم مرغی

نحوه قرارگیری برگ بر روی ساقه :
1-[FONT=&quot] [/FONT]راست
2-[FONT=&quot] [/FONT]افراشته
3-[FONT=&quot] [/FONT]پیچ خورده
4-[FONT=&quot] [/FONT]افتاده

سطح مقطع جوانترین برگ می تواند گرد یا لوله ایی و ناودانی یا تاخورده باشد.
سطح پهنک برگ می تواند رگه رگه یا صاف باشد.

ب – اندام زایشی

·[FONT=&quot] [/FONT]گل آذین :

گل آذین از چندین سنبلچه تشکیل شده است.
معمولا گل آذین منفر دیده نمی شود.
اجزای گل آذین :
1-[FONT=&quot] [/FONT]پایه گل آذین
2-[FONT=&quot] [/FONT]محور اصلی
3-[FONT=&quot] [/FONT]شاخه های اصلی و فرعی
4-[FONT=&quot] [/FONT]سنبلچه و پایه سنبلچه
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اهمیت چمن

به طور کلی چمن ها از نظر نوع استفاده و کابرد به دو دسته تقسیم می شوند :

دسته اول : به این دسته Lawn ( لون ) گفته می شود.
چمن هایی که در فضای سبز ، منازل ، پارک ها ، مناطق تجاری و صنعتی و مکان های تفریحی و غیره به کار می روند.
جهت تولید سطوحی مناسب جهت انجام فعالیت های ورزشی از قبیل فوتبال ، گلف و تنیس و غیره از آنها استفاده می شد. مهمترین استفاده چمن ها در زمین های ورزشی است.

دسته دوم : به این دسته Turfgrass ( تورفگراس ) گفته می شود.
چمن هایی که برای کاشت در چمنزارها ، مرغزارها ، اطراف جاده ها و مکان های بایر به کار می روند.
این چمن ها بیشتر برای تولید علوفه ، به منظور تغذیه دام ها به کار می روند.
برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتورهای هواپیما اطراف باند فرودگاها را چمن کاری می کنند.
چمن ها می توانند برای جلوگیری از فرسایش و افزایش پایداری خاک موثر باشند.

زیبایی که چمن ها برای فضای سبز ایجاد می کنند ، در روح و روان انسان تاثیر بسیار زیادی داشته و باعث شادابی و طراوت آنها می شوند.

بیشترین تحقیقات اصلاح نژادی در جهت و راستای افزایش میزان مقاومت گیاهان به پاخوری ، مقاومت آنها در برابر دماهای بسیار سرد و گرم و همچنین مقاومت آنها در برابر آفات صورت می گیرد.

با وجود اینکه گیاهان پوششی ( ground covers ) در ایجاد فضای سبز بکار می روند و چمن های مصنوعی در ایجاد فضای سبز تولید شده اند اما این دو هیچگاه نتوانسته اند جای چمن را بگیرند. زیرا این دو به اندازه چمن کارایی ندارند ، چرا که حتی بریده های چمن در اثر سربرداری ایجاد می شوند ، به عنوان خاکپوش ( Mulch ) یا در تولید کمپوست استفاده می شود.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
چمن ها وسیله عالی برای کنترل فسایش است.

در ازمایشات انجام گرفته مشخص شده که :

یک چمن متراکم 6 برابر بهتر از یک مزرعه و 4 برابر بهتر از مزرعه برنج در جذب باران تاثیر دارد.
رسوبات ناشی از یک زمین چمن کاری شده 8 تا 15 برابر کمتر از مواد کنترل فرسایش که ساخته دست بشر بوده و مورد آزمایش قرار گرفته و نیز 10 برابر کمتر از منطقه از منطقه پوشیده از کاه خواهد بود.
ایجاد رواناب از یک منطقه چمن کاری شده ، 28 تا 46 بار از 5 ماده کنترل فرسایش مناسب ، طولانی تر زمان می برد.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتخاب چمن

در انتخاب بهترین نوع چمن باید به عوامل زیر توجه کرد :

آب و هوا :
بسیاری از واریته های چمن ، گرما یا سرمای بیش از حد را تحمل نمی کننو یا ممکن است در یکی از شرایط مرطوب یا خشک بتوانند رشد کنند.

میزان نور محیط :
اکثر واریته های چمن نیاز به نور کامل دارند ، تا سبز و پرپشت بمانند و اگر سطحی که قرار است چمن کاری شود کمتر از 4 ساعت در روز آفتاب دریافت می کند ، باید از واریته هایی که مناسب سایه هستند ، استفاده نمود.

میزان رفت و آمد یا پاخوری چمن :
بعضی چمن ها از بقیه با دوام تر هستند ، بنابراین در مناطقی که تردد زیاد است بهتر است از واریته های مقاوم استفاده کرد.

خصوصیات خاص و عوارض محل :
مناطق دارای شیب تند ، سایه بیش از حد ، مناطق صخره ایی و پیاده روها که مراقبت از آنها مشکل است ، نمونه ایی از مناطق دارای ویژگی های خاص می باشد.


مشکلاتی که اغلب برای چمن کاران مبتدی پیش می آید به این دلایل است :

1-چمن انتخابی آنها ، با محیط منطقه مورد کشت سازگار نبوده است. که مهمترین عامل می باشد.
2-عدم کشت صحیح چمن
3-نیازهای زراعی چمن به طور مناسب تهیه نمی گردد.







 
آخرین ویرایش:

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
مورفورلوژی ( ریخت شناسی ) چمن ها

مورفورلوژی ( ریخت شناسی ) چمن ها

مورفورلوژی ( ریخت شناسی ) چمن ها :


عموما یک چمن بالغ از ریشه های فیبری به علاوه ساقه هایی کوتاه یا بلند دارای برگ های طویل و باریک تشکیل شده است که عموما این ساقه ها و برگ ها از جوانه های موجود بر روی ساقه و جوانه انتهایی ساقه به وجود می آید.



عادت رشد چمن ها سه تیپ است :

1-عادت رشد کپه ایی

2-عادت رشد ریزومی

3-عادت رشد استولونی







عادت رشد کپه ایی



گسترش جانبی این نوع چمن ها از طریق پنجه زنی انجام می گیرد.

بدین صورت که شاخه های جدیدی از جوانه های رویشی موجود در محل گره های شاخه های قدیمی تربه وجود آمده و هنگامی که غلاف احاطه کننده برگ رو به زوال می گذارد ، این جوانه ها توسعه یافته ظاهر می شوند.

چنین چمن هایی با این سیستم رشد در برابر آسیب های وارده ، قدرت بهبود کمی داشته و به همین دلیل است که اغلب برای چبران آسیب های وارده به چنین چمن هایی ، لکه های خالی را دوبار بذرپاشی می کنند.



انواع چمن ها با این سیستم رشد :

بلوگراس یکساله – بنت گراس کلونیال – فسکویه چیونگ – فسکویه بلند – ریگراس ها





عادت رشد ریزومی



این نوع چمن ها علاوه بر پنجه رنی می توانند از طریق رشد ساقه های زیرزمینی جانبی خود ، که ریزوم نامیده می شود ، به طور جانبی گسترش یابند.

اگر ریزوم جدید از محل غلاف احاطه کننده برگ ، شکسته شود ، جوانه آن رشد کرده و از خاک بیرون می آید و یک گیاه جدید را به وجود می آورد.



این نوع عادت رشد باعث پر شدن لکه های خالی چمن که در اثر آسیب های ناشی از بیماری ها ، حشرات ، ساییدگی در اثر رفت و آمد و دیگر موارد ایجاد می شود ، می گردد و میتوان گفت که ترمیم مناطق آسیب دیده در این نوع عادت رشد ، بسیار سریع است.



انواع چمن ها با این سیستم رشد :



کنتاکی بلو گراس – بلوگراس کانادایی – فسکویه قرمز خزنده.





عادت رشد استولونی



این نوع عادت رشد در اثر رشد و توسعه استولون ها به ایجاد میشود.



استولون یا دستک همانند ریزوم ساقه هایی هستند که به صورت افقی بر سطح زمین رشد کرده ( ریزوم ساقه زیر زمینی است ) و از محل گره های آنها ریشه خارج می شود و اگر از محل غلاف احاطه کننده برگ جدا شوند ، یک گیاه جدید را تشکیل می

دهند.

وقتی این چمن ها با دیگر چمن ها به صورت مخلوط کاشته شوند ، چمن های استولون دار تمایل دارند که از چمن های دیگر جدا شوند و لکه های متمایزی را ایجاد کنند که بدین طریق یکپارچگی و یکدستگی چمن را بهم می زنند ، بنابراین بهتر است از آنها به صورت خالص و در محل های مورد نظر متناسب با شرایط محیطی و موارد استفاده خاص آن محل استفاده شود.



انواع چمن ها با این سیستم رشد :

بلوگراس خشن – بنت گراس خزنده و ...



:warn: نکته :warn:

چمن هایی که هم استولون و هم ریزوم دارند ، دو گونه فصل گرم شامل برموداگراس و زویسیاگراس می باشند که مانند چمن های استولون داربهتر است به تنهایی کشت شوند.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمان برگ گیاهان چمنی

برگ گیاهان چمنی از یک قسمت صاف و پهن فوقانی به نام پهنک و یک قسمت لوله مانند به نام غلاف تشکیل شده که در
در محل اتصال پهنک به غلاف ، لیگول ( زبانک ) ، یقه و گاهی گوشوارک وجود دارد.

مشخصات زیر در تشخیص گونه های مختلف چمن کاربرد دارند:

1-[FONT=&quot] [/FONT]زبانک ( Ligule )
2-[FONT=&quot] [/FONT]یقه ( Collar )
3-[FONT=&quot] [/FONT]گوشوارک ( Auricle )

 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبانک ( Ligule )

زبانک ( Ligule )

زبانک ( Ligule )

قسمتی که رشد بیش از حد کرده و شکل زبان مانند دارد.


:w21:برخی گونه ها مانند برموداگراس و زویسیاگراس ، زبانک ، ردیفی از پرز و یا بصورت ساختاری نازک در اندازه و شکلی بخصوص می باشند.


:w21:کنتاکی گراس یک زبانک نازک بسیار کوچک و صاف دارد.


:w21:بنت گراس خزنده طویل ، زبانک ، نازک و نوک تیز است.


:w21:در چمن نوک قرمز ( red top ) لبه بالایی زبانک صاف است.


:w21:بنت گراس کلونیال لبه بالایی زبانک مضرس یا دندانه دندانه است.


 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز

یقه ( Collar ) :



نواری باریک به رنگ سبز روشن در قسمت قاعده پهنک برگ می باشد که با توجه به گونه از نظر شکل و اندازه متفاوت است.

کنتاکی بلوگراس یقه ای باریک و پیوسته دارد ، در حالی که فسکویه دارای یقه ایی پهن و تقسیم شده ( بوسیله رگبرگ میانی دارد.















 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
گوشوارک ( Auricle )

عضو ضمیمه ایی که از دو طرف یقه خارج شده

گوشوارک ممکن است طویل و نازک باشد ...... مثل ریگراس یکساله
گوشوارک ممکن است کوتاه و کند باشد .......... مثل فسکویه بلند
یا ممکن است اصلا وجود نداشته باشد ............ مثل کنتاکی بلوگراس










 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورناسیون ( Vernation )

ورناسیون ( Vernation )

ورناسیون ( Vernation )

نحوه آرایش برگ های احاطه شده توسط غلاف برگهای پیر و قدیمی می باشد.

این ویژگی در ریگراس ها به خوبی مشخص است :
ریگراس چندساله ............ یک ورناسیون تاخورده داشته و لبه برگ های آن به هم رسیده ، ولی بر روی یک دیگر قرار نمی گیرند.
ریگراس یکساله ............ ورناسیون لوله ای شده داشته و دارای لبه هایی است که روی هم قرار می گیرند.












 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
پهنک Blade

پهنک Blade

پهنک Blade


پهنک برگ به طور قابل ملاحظه ایی در انواع چمن ها متفاوت است.
مثال :
بلوگراس دارای برگی با پهنک صاف است.
ریگراس ها ، فسکویه ها و بنت گراس ها ، در قسمت فوقانی برگ خود رگبرگ های برجسته و برآمده دارند.
کنتاکی بلوگراس و فسکویه قرمز ، تحت تنش رطوبتی ، ممکن است در پاسخ به تغییرات فشار تورژسانس از قسمت سلول های محرک ( سلولهای اپیدرمی بزرگ که در لایه فوقانی برگ واقع شده اند ) تابخورد.

شکل نوک برگ ، این ویژگی نیز یک خصوصیت مهم برای تشخیص بلوگراس ها از سایر گونه های چمن است. چون برگ هایی با نوک قایق مانند دارند در حالی که نوک اکثر چمن ها صاف و نوک تیز است.

شکل برگ به طرف نوک برگ در تشخیص کنتاکی بلوگراس و بلوگراس یکساله که لبه برگ های آن به صورت موازی نسبت به هم حرکت می کنند.

در مقابل بلوگراس کانادایی و بلوگراس خشن که ضمن حرکت به سمت نوک برگ ، پهنک باریکتر می شود ، کمک می کند.


سلول های محرک

این سلولها داری دیواره نازکی هستند ، بسرعت آب خود را از دست داده و مجددا آب جذب می کند.
وقتی برگ ها در آب و هوای خشک قرار می گیرند ، بخاطر اینکه این سلولها محرک شل و انعطاف پذیر می گردند ، تاخورده و یا لوله می شوند.
زمانی که شرایط آب و هوایی مرطوب می شود ، همان سلول های محرک متورم شده و در نتیجه برگ ها شاداب می شوند.
این سلولها به صورت خطوطی به رنگ سبز کمرنگ می باشند که به علت عبور نور از خود ، قابل روئیت اند.
این خصوصیت عاملی ارزشمند برای تشخیص گونه های مختلف چمن از هم می باشد.
وقتی یک پهنک برگ کنتاکی بلوگراس را در مقابل نور نگه می داریم به دلیل وجود گروهی از سلول های محرک که در دو طرف رگبرگ اصلی برگ وجود دارند ، دو خط نیمه شفاف مشاهده می شود که درواقع ردیفی از سلولهای محرک است.


رنگ پهنک

رنگ پهنک برگ چمن بسته به شدت نور ، نوع خاک و سن گیه متفاوت است.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
چمن های فصل سرد

چمن های فصل سرد

چمن های فصل سرد



این چمن ها در فصول سرد سال بهتر رشد می کنند و معمولا در طول گرما به خواب می روند.

عادت رشد اغلب چمن های فصل سرد کپه ای هست و این یعنی رشد جانبی کمتری دارد و عموما لکه های لخت در این چمن ها باید با عمل بذرکاری بازسازی گردد.





انوان چمن های فصل سرد در ادامه ذکر خواهند شد.
:gol::gol:
:gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
چمن های فصل سرد - Agropyron spp.( wheatgrass )

چمن های فصل سرد - Agropyron spp.( wheatgrass )




Agropyron spp.( wheatgrass



این جنس دارای سه گونه می باشد که در ادامه با شرح تفصیلی ذکر خواهند شد.



نام علمی :

Agropyron repens

نام انگلیسی :

Couch grass , Quack grass

نام فارسی :

بید گیاه





نام علمی :

Agropyron smithii Rybd

نام انگلیسی :

Western wheatgrass

نام فارسی :

علف گندمی غربی





نام علمی :

Agropyron cristatum

نام انگلیسی :

Fairway wheatgrass

نام فارسی :

علف گندمی فروی



 
آخرین ویرایش:

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند در مورد چمنکاری



چـمن بیـشترین نقش را در تصفـیه هوا وکـاهـش آلــودگی هوا را در مـحـیط های
شـهری بـر عـهـده دارد. چـمــن را هــر 15روز یـکبار کـوتاه کرده . گرد وخاک
و ذرات مـعلـق بـر روی سـطـح بـرگ چـمن ها نـشـسته و با چمن زنی از محیط
خـارج مـی شـود.
چمـن را به عنـوان بوم نقاشـی در کاشـت فضـای سـبز اسـتفاده می کنند یعنی به
عنـوان زمـینه ی فضـای سـبز اسـتفاده می شود . برای طـراحی فضای سبز ابتدا
محـل گـل و درختـان را مشـخص مـی کنند سـپس چمن کاری را در مناطق خالی
انجام می دهننند .

باید در کاشت چمن به چند نکته توجه داشت:
1- موقعیت جغرافیایی : سـطح شـیب دار زیر درختان ، منـاطق آفـتاب گیر و ...
2- آب و هوا : نـوع آب وهوا بـرای پـیدا نـوع بذر منـاسب مورد نـیاز مـی باشد
3- دمـا
4- رطـوبت
5- خـاک

انواع چمن : چمن ها با رنگ های مختلف در محیط های مختلف کاشته می شود
مثل چمن هایی با رنگ های نقره ای ، آبی و ...
در هـر اقـلیم چـمن منـاسب بـا آن اقـلیم بـاید کاشته شود . برای کاشت چمن نوع
بـهره بـرداری چمن بـاید مـشخص شـود مـثل باغ ، ویـلا ، زمـین فـوتبال ، پارک
چـمن را یـکبـار در مـحـیط کـاشـته مـی شـود و بـا مـراقـبـت مـناسـب و خـوب تـا
هـفـت سـال در محـیط بـاقی مـی مـاند .

چـمن در پـارک : چـمن کـاری در پـارک بـرای بـهره بـرداری تـفـریـحی مـی بـاشد
در این نـوع چـمـن کـاری بـعـد از مشـخـص شـدن مـکـان مـناسـب بـرای درخـتان
و درختـچـه ها و کـاشـت گـل هـا چـمن مـنـاسـب را پـیدا کـرده و چـمـن کـاری را
درآن محل انجام می دهنند .
زیـر سـاخت هـای‍ی کـه بـرای کـاشـت چـمن اسـتـفاده مـی شـود مـتـفاوت می باشد
مـانـنـد زه کـشـی مـنـاسـب خـاک و ...
خـاک رس بـعـد از آبــیـاری ســفـت شـده وآب را در داخـل خـود نـگـه مـی دارد
خـاک مـنـاسـب بـرای کـاشـت چـمن بـایـد دارای خـاک رس به هـمراه ماسه و کود
مـنـاسـب باشد . بـرای چـمـن کـاری خـاک رس 70 درصـد ، مـاسـه 15 درصـد
و کـود 15 درصـد بـاشـد .
کود مـناسـب بـرای چمـن کـاری بـایـد خالی از تـخـم عـلـف هـرز یا مـواد مـانـنـد
آهـک ، مـواد اضـافـی واری شـده بـه آن مـانـنـد خـورده شـیـشـه ، کـاغـذ و مـواد
آلـوده بـه بـیـماری هـا مـانـنـد قـارچ بـاشـد .
کـود مـنـاسـب بـرای چـمـن کـاری کـود حـیـوانـی ، از حـیـوانـاتـی مـانـنـد اسـب ،
وگـوسـفـنـد مـی باشـد کـه بـعد از کاشـت بـذر چـمـن بـه انـدازه 2-3 بـرابـر قطر
بـذر کـود بـر روی آن الـک مـی کـنـنـد .
زمـان مـنـاسـب بـرای دادن کـود بـه چـمـن در فـصـول رشـد چـمـن مـانـنـد بـهـار
و پـایـیـز مـی بـاشـد در فـصـل تـابـسـتـان اگـر بـه چـمن کـود داده شـود چون در
ایـن فـصـل نـیـاز گـیـاه بـه آب زیـاد اسـت در نـتـیـجـه کود در آب به مـیزان زیاد
حـل شـده وبـاعـث مـی شـود ریـشـه چـمـن بـسـوزد .
خـاک زیـر چمـن را غـلـتـک کـاری مـی کــنـنــد تا زمـیـن را صـاف کـرده و بـرای
کاشـت چـمن منـاسـب کـنند این کار برای سـطوح شیـب دار نـیز باید انجام شود.

مـیـزان بـذر مـورد نـیـاز در مـتـر مـربـع مـتـفـاوت مـی بـاشـد . در هـر متر مربع
50 الـ‍ی 70 گـرم بـذر اسـتـفـاده مـی شـود اگـر ایـن مـیـزان بـذر بـیـشـتر از حد
مـجـاز بـاشد رنـگ بـذر هـا زرد مـی شـود اگـر مـیـزان بـذر کـمتر از مجاز باشد
در میـان چـمـن لـکـه لـکـه هـای خـالـی قـرار مـی گـیـرد .
فـصـول کـاشـت چـمـن در تـهران در فـصـل بـهـار از اوایـل فـروردیـن تـا اواسـط
خـرداد مـاه و در فـصـل پـایـیـز از اوایـل مـهـر تـا اواسـط آبـان مـاه برای کاشت
چـمـن مـنـاسـب مـی بـاشـد . ( بـذر چـمـن هـای کـاشـتـه شـده بـعـد از 5 – 10
روز جـوانـه مـی زنـد )
بـعـد از کـاشـت بـذر بـایـد بـه چـمـن ها آب داده شـود . آب پـاشـی بـر روی بـذر
چـمـن هـا بـا اسـتـفـاده از آب پـاش هـای‍ی کـه آب را به صـورت ریـز و پودر در
بیـاورنـد آب را بـر روی بـذر هـا مـی پـاشـنـد .
پـس از سـبـز شـدن بـحث نـگه داری از چـمن مـطـرح اسـت اولین بـحث آبیاری
چمن است درتـهران آب مـورد نـیـاز بـرای چـمـن 9 لـیـتـر بـر مـتـر مـربـع است
اگـر مـقـدار آب بـیـشـتـری بـه چـمـن داده شـود یـعـنـی بـیـشـتر از 9لیتر بر متر
مـربـع بـاعث پـوسیدگـی ریـشه وبـروز بـیمـاری هـای قـارچـی چـمـن مـی شــود
اگــر مـقــدار آب کـمـتـری بــه چـمـن بـدهـنـد یـعنـی کـمـتـر از 9 لـیـتـر بـر مـتـر
مـربـع بــاعـث پــ‍‍‍ژمـوردگـی و خــشــک شـدن چــمـن و هـمـچـنـیـن تـرک خـوردن
خـاک چــمـن مـی شـود .
مـنـابـع آب مـورد نـیـاز چـمـن از چـاه هـا ، رودخـانـه هـای مـحـلـی ، جمع آوری
آب های سـطـحـی و فـاضـلاب هـا تـهـیـه مـی شـود .
بــرای جــمـع کــردن آب ها چــاه های عــمـیـق زده شــده تـا آب را از عـمـق بـه
سـطـح مـنـطـقـل کـنـنـد و وارد شـبـکـه آب رسـانـی تـحـت فـشـار قـرار گـیـرد . :twisted::victory:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
چمن:
از آن جایی که مسائل مربوط به چمن مثل چمن زنی، آبیاری و مبارزه با علف های سبز در پارک ها دارای اهمیت زیادی می باشند، در ادامه به توضیحاتی راجع به آن می پردازم.

چمن را هم می توان از طریق کاشت بذر در محل مورد نظر، و هم از طریق جا به جا کردن قطعات چمن کشت شده در محلی دیگر و یا خرید از مؤسساتی که به کشت و پرورش چمن به منظور فروش می پردازند و قطعات چمن را با ریشه و چند سانتی متر خاک یک جا از زمین بریده و در اختیار خریداران قرار می دهند تهیه نمود.


http://www.agriculture.mihanblog.com/


- عملیات کشت و کار چمن:


چمن را در خاکی نه چندان سنگین و نه خیلی سبک کشت می کنند. یک خاک عمیق و حاصل خیز و عاری از بذر علف هرز برای چمن کاری مناسب است. جهت کاشت چمن ابتدا خاک را بیل زده، بعد از چند روز کلوخ ها را خرد و سنگ ریزه ها و باقی مانده های گیاهی را از خاک خارج می کنیم تا سطح خاک کاملاً صاف شود. این کار را با کمک یک تخته و یا آسان تر با گرداندن یک بوم غلطان سبک روی خاک انجام می دهیم. در تهران بهترین فصل بذر کاری چمن ها در اواخر شهریور ماه است، اما می توان چمن ها را در اردیبهشت ماه نیز کشت و کار کرد. میزان بذر در هر متر مربع بسته به نوع چمن متفاوت است. چمن های درشت مثل لولیوم را باید 50 گرم و چمن های ریز مثل پوآ را 20 تا 30 گرم برای هر متر مربع در نظر گرفت. بذر را باید یکنواخت در سطح خاک پخش کنیم و به کمک یک شن کش کمی سطح خاک کشت شده را زیر و رو کنیم، به طوری که فقط چند میلی متر خاک روی بذر ها را بپوشاند و بذر چمن با سطح خاک مخلوط شود، سپس روی آن حدود 1 تا 2 سانتی متر کود پوسیده دامی سرند شده و یا خاک برگ سرند شده می پاشیم. البته باید در نظر داشته باشیم که اگر خاک یا کود زیادی روی بذر چمن بپاشیم، سبز شدن چمن به تأخیر خواهد افتاد و یا چمن اصلاً سبز نخواهد شد. بحرانی ترین دوران چمن کاری بعد از کشت بذر و قبل از سبز شدن آن است. در این دوره باید چمن را هر روز آبیاری کنیم و در هنگام آبیاری مراقب باشیم تا خاک سفت نشود و بذر نیز شسته نشود. در مراحل بعدی نیز چون چمن به آبیاری منظم نیاز دارد آن را روزانه آبیاری می کنیم زیرا آبیاری روزانه چمن باعث می شود تا برگ ها طراوت بیشتری یابند. میزان آب مورد نیاز چمن بستگی به عوامل متعددی از قبیل: نوع خاک، میزان رطوبت هوا، میزان بارندگی، حرارت محیط، نوع چمن و ... دارد.


معمولاً چمن ها را در هنگامی که از شدت گرمای روز کاسته می شد و یا اوائل صبح آبیاری می نمودند. پس از چند روز که چمن ها سبز شدند و ارتفاع آن ها به سه الی چهار سانتی متر رسید بار دیگر غلطک سبکی روی آن می زنیم تا ریشه گیاه جوان کاملاً با خاک تماس پیدا کرده و تولید ریشه های زیاد تری نماید. پس از این که چمن تا اندازه ای رشد کرد و ارتفاع آن به 5 الی 6 سانتی متر رسید، چمن را کوتاه می کنیم. چیدن چمن ها به منظور جلوگیری از به گل رفتن و یکنواخت و پر پشت شدن آن ها صورت می گیرد. چمن ها را با قیچی یا ماشین چمن زنی به کرات کوتاه می نمایند. ماشین های چمن زنی که در منطقه استفاده می شدند از نوع موتوری بودند. آن چه که در چمن کاری حائز اهمیت است جلوگیری از تراکم خاک می باشدکه نفوذپذیری آن در چمن کاری مسطح، در شیب ملایم و شیب تند متفاوت می باشد.


در فصل پائیز یا در فصل بهار، چمن را کود پاشی می نمایند. میزان ازت مورد نیاز سالیانة چمن حدود 30 گرم در متر مربع، میزان فسفر و پتاسیم به میزان هر یک 15 گرم در متر مربع می باشد. از آن جایی که کود های مختلف از نظر در صد عناصر کودی با هم دیگر متفاوت می باشند، با در نظر گرفتن درصد این عناصر در کود ها مقادیر آن ها حساب شده و به زمین چمن کاری داده می شوند.


برای کاشت قطعات چمن بریده شده، قبل از کاشت، زمین مورد نظر را همانند زمینی که برای بذر کاری آماده می کنیم، تهیه می نماییم. برای آن که ریشه ها بتوانند در آغاز با خاک تماس بیشتری یافته و در خاک نفوذ کنند یک لایه از سطح فوقانی خاک را به وسیله شن کش یا هر وسیلة دیگر نرم و آماده می کنیم. سپس قطعات چمن آماده را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، به گونه ای که بین قطعات فاصله ای وجود نداشته باشد و یا به عبارت دیگر همانند آجر چینی در یک ساختمان که آجر ها در یکدیگر قفل و بست می شوند انجام می دهیم. نحوة قرار دادن قطعات در کنار هم را به گونه ای در نظر می گیریم که ارتفاع آن ها در همه سطوح یکسان، و از شیب معین و مشخصی بر خوردار باشند. برای این که قطعات کاملاً به هم بچسبند به کمک لبة بیل آن ها را کمی فشار داده به هم نزدیک تر می کنیم.


هنگامی که قسمتی از سطح زمین پوشیده از چمن شد به وسیله یک غلطک سبک، کمی آن ها را کوبیده و آبیاری می کنیم. روز بعد، پس از کاهش رطوبت، مقداری خاک غربال شده و نرم روی چمن می پاشیم تا اگر شکاف هایی وجود داشته باشد آن ها را پر نماید. گاهی یک یا دو بار عمل غلطک زدن را در چند هفتة اول انجام می دهیم.


چمن علاوه بر ایجاد پوشش سبز، در انواع تزئینات داخل پارک ها و فضاهای سبز منطقه به صورت قسمتی از طرح های تزئیناتی به کار می رود. لذا متخصصین بر حسب نوع طرح، سلیقه و همچنین وضع درختان یا سطح چمن کاری شده، از سنگ ها یا تخته سنگ هایی برای ایجاد محل عبور در فضای چمن استفاده کرده اند.


گاهی هم در سطوح وسیع چمن کاری، بر حسب خصوصیات طرح در قسمت هایی از چمن، باغچه های همراه به گیاهان زینتی پا کوتاه و دائمی چون گل های رز،شمعدانی و ... احداث کرده اند. همچنین در سطوح وسیع با ایجاد تپه ها یا برجستگی هائی، اشکال کوچکی از طبیعت سبز را پدید آورده اند و در روی آن به طور پراکنده تک بوته هائی غرس نموده اند.





عمل مبارزه با علف های هرز چمن از زمان تهیة زمین آغاز می شد، بدین معنی که در موقع تهیة زمین، کلیة ریشه های گیاهان هرز را هنگام شخم یا بیل زدن و سایر عملیات تهیة زمین به هر ترتیبی که ممکن بود از خاک خارج می نمودند و پس از سبز شدن چمن، دو تا سه مرتبه علف های هرز را وجین می نمودند. به طور کلی بذور علف های هرز و خودرو، توسط آب، کودهای دامی، باد و آلوده بودن بذر چمن انتشار میابند و پس از مدت کوتاهی گاهی هم زمان با رشد بذور چمن موجب تخریب و نابودی چمن می شوند.


علف های هرز چمن بر دو نوع می باشند:


1- گیاهان هرزی که یک ساله بوده و اگر از دانه بستن آن ها جلوگیری می شد از بین می رفتند. چیدن مکرر چمن ها از دانه بستن علف های مزبور جلوگیری می نمود.


2- نباتات هرز دائمی بر دو نوع بودند:


- نباتاتی با ریشه های عمقی مانند گل قاصد که حتماً باید با دست کنده می شدند و یا به وسیلة مواد شیمیایی از بین می رفتند.


- نوع دیگر، دارای ریشه های افشان بودند(مانند مینا چمنی) که با آن ها با علف کش های انتخابی مبارزه می نمودیم.


اما بعضی از گیاهان خانوادة گرامینه از گیاهان هرز محسوب می شدند و آن ها را با چاقو ریشه کن می نمودیم و یا چمن ها را کوتاه چین می کردیم تا مرکز نموی این گیاهان قطع شده و از بین می رفتند.


در کل در برنامة مسؤلین در نظر گرفته شده بود که علف های هرز موجود در چمن و پارک ها و فضاهای سبز منطقه قبل از به گل نشستن از زمین خارج و ریشه کن شوند. زیرا پس از گل و تخم بستن، تخم های رسیده مجدداً پراکنده شده و آلودگی مجدد را پدید می آوردند.


عمده ترین بیماری چمن نوعی قارچ به نام زنگ است که معمولاً در روزهای گرم تابستان و هنگامی که رطوبت خاک زیاد است بروز می نماید، بیماری مزبور موجب می شود چمن قطعه قطعه به رنگ زرد در آمده و سوخته جلوه نماید، همچنین برخی از بیماری های قارچی خاکزی در اثر رطوبت زیاد خاک، آبیاری زیاده از حد، یا فقدان زه کشی موجب پوسیدگی و زردی و خشکیدگی چمن می گردند. برای مبارزه با زنگ چمن از علف کش زینب استفاده می شود که خوشبختانه به علت رسیدگی و تدبیر صحیح مسؤلین، گیاهان و چمن های منطقه دچار هیچ بیماری و مشکلی نمی باشند.
 

tara96

عضو جدید
چمن رل

چمن رل

سلام به علاقمندان فضاي سبز

لينك زير راجع به توليد چمن رل هستش.بخونيدش خوبه فكر مي كنم:gol:
 

پیوست ها

  • چمن رل.pdf
    42 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاربرد چمن در فضای سبز

کاربرد چمن در فضای سبز

کاربرد چمن در فضای سبز
 

پیوست ها

  • چمن.pdf
    111.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

tara96

عضو جدید
هوادهي چمن

هوادهي چمن

سلام به دوستان عزيز
مشكل ارسال فايل ضميمه من برطرف شد.الان مطلب كامل بحث هوادهي رو واستون ميذارم.
اميدوارم مفيد باشه
 

پیوست ها

  • هوادهي+چمن.pdf
    47.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آقات و امراض چمن

آقات و امراض چمن

۱-) زردی چمن .
نام علمی : Lawn Chlorosis
در اثر کمبود مواد غذایی به خصوص نیتروژن و اهن برگ ها سبز کم رنگ متمایل به زرد میشوند . البته باید به این نکته توجه داشت که در اغلب چمن های ورزشی این عمل به صورت عمدی و به شیوه کاملا دستی انجام میپذیرد . به عتوان مثال شاید به خط های راه راه چمن زمین فوتبال ورزشگاه های خارجی و یا زمین چمن بازی گلف دقت کرده باشید . معمولا در این مورد چند روز قبل از اغاز مسابقات نقاطی از زمین را به صورت کاملا از پیش تعیین شده با کاورهای مخصوص میپوشانند تا از رسیدت نور افتاب به ان نقاط خودداری نمایند و در نهایت بعد از برداشتن کاورها . چمن زیر انها به رنگ زرد درامده و با محیط سبز اطرافش دارای جلوه خاصی میشود .
اما در نوع بیماری ان . معمولا با استفاده از کودهای حاوی نیتروژن و اهن به خصوص الی ترمیم میگردد البته طی یک دوره متوالی و کاملا برنامه ریزی شده .
۲-) لدر ژاکت
نام علمی :Leather jackets
عامل ان لارو هایی پابلند هستند که در صورت رشد کامل و بدون پیشگیری به چمن اسیب میرسانند و قسمتی از چمن را زرد یا قهوه ای مینمایند و در ان سوراخ ها و یا فرورفتگی هایی ایجاد مینمایند . با سموم شیمیایی از قبیل لیندین و پریمفوس متیل کنترل میگردد . کنترل بیولوژیکی با استفاده از teinemema Carpocapsa
برای لاروهای مسن تر در خاک های مرطوب و گرم مفید واقع میگردد این مشکل عمدتا در اواسط تاستان به وجود میاید .
۳-) کرم سایشگر .
نام علمی : Chafer Grubs
کرم هایی کرم رنگ و سفید رنگ گوشتی با سرهایی قهوه ای و ۳ جفت پا بوده که بیشتر در اوایل پاییز تا اوایل بهار دیده میشود . باعث جدا شدن ریشه های چمن از هم میگردد . در اواسط تابستان لاروهای جوان با دو سم شیمیایی لیندین یا پریمیفوس متیل کنترل میشوند .
۴-) کپک برفی .
نام علمی : Snow Mould
در این بیماری قطعه هایی از چمن قهوه ای شده و پس از ان چمن پوسیده و صورتی رنگ گردیده و با رشد قارچ کرکی میگردد . این عارضه بیشتر در پاییز و زمستان دیده میشود . عامل این بیماری قارچی به نام Monigrapbella Niralis میباشد . استفاده از هر روشی برای هوا دهی و تهویه چمن و جلوگیری از راه رفتن روی چمن در دوره هوای سرد و مرطوب . و همچنین قارچ کش کاربندازیم برای کنترل بیماری موثر است .
۵-) مورچه ها . Ants
مورچه ها باعث ایجاد توده های خاک بر روی سطح چمن میگردند که این پشته ها ی خاک در مسیر ماشین چمن زنی قرار گرفته و باعث ناهمواری سطح چمن ها میگردد . این عوارض در اواخر بهار تا اوایل پاییز دیده میشوند . با استفاده از بوراکس و بند یوکارب یا تری کلروفن کنترل میگردد .
۶-) لکه چمن دلاری .
نام علمی : Turf Dollar Spot
قطعه هایی از چمن زرد کمرنگ شده و از بین میروند . این بیماری بیشتر در اوایل پاییز شیوع یافته و قابل مشاهده است عامل این نوع بیماری قارچ Sclerotinia Bomeocarpa میباشد . اصلاح و بهبود بخشیدن به سیستم زهکشی چمن در پاییز کمک به کنترل این بیماری مینماید . کاربرد قارچ کش مناسب مانند کاربندازیم مفید میباشد
۷-) قارچ میلیسیوم
نام علمی : Turf Thatch
قطعه ای از چمن زرد رنگ یا متمایل به قرمز گردیده و توده سفید رنگ از رشد قارچ در اطراف ریشه چمن ظاهر میگردد . در تمام سال این مشکل مشاهده میگردد برای کنترل این مشکل باید نسبت به جمع اوری چمن های چیده شده و همچنین علف های هرز و خزه ها از محل اقدام نمود و در مناطقی که چمن کاملا از بین رفته نسبت به چمن کاری اقدام نمود .
۸-) موش کور .
نام علمی : Moles
موش کور باعث ایجاد شبکه های تونل مانند در خاک زیرین چمن گردیده و وقتی این شبکه فرو بریزد یک سطح ناهمواری را در سطح چمن ایجاد می نماید . این عارضه بیشتر در اواخر تابستان و پاییز مشاهده میگردد . استفاده از طعمه مسموم مفید واقع میگردد
۹-) گلسنگ .
نام علمی : Dog Lichens
گلسنگ ها به صورت کوچک و ناهموار و خاکستری رنگ که توسعه انها مخصوصا زمانی که چمن ها ضعیف و تنک میشوند مشاهده میگردد . گلسنگ یک افت یا بیماری نیست بلکه مشابه یک علف هرز رفتار کرده و در تمام فصول دیده میشود . استفاده از کود به صورت دوره ای و پیگیر مسمر ثمر میباشد .

منبع
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چمن و چمن کاری

چمن و چمن کاری

دید کلی

چمن بیشتر در طراحی پارکهای عمومی ، باغات گیاه شناسی ، استادیومهای ورزشی و زمینهای بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته چمن جهت پر نمودن جاهای خالی ، باغچه‌های بزرگ منازل هم در نظر گرفته می‌شود. چمن‌ها را به دو دسته چمنهای گرمسیری و سردسیری طبقه بندی می‌کنند چمنهای سرد سیری که به چمنهای فصل خنک هم مشهورند ویژه مناطق سردسیری و یخبندان می‌باشد. چمنهای گرمسیری بهترین رشد و نمو خود را در هوای گرم (بالای30درجه سانتیگراد) دارند. چمنهای سردسیری در دو زمان کاشته می شوند یکی اوایل بهار و اوایل پائیز در مورد چمنهای گرمسیری به جزء زمانهای بسیار گرم یا بسیار سرد در هر موقعی از سال می‌توان اقدام به کشت نمود.



مراحل مختلف چمن کاری

آماده کردن زمین چمن

اگر زمین چمن پستی و بلندی داشته باشد احتیاج به تسطیح دارد. زیرا در صورت عدم تسطیح در قسمتهای گود آب جمع شده که موجب خفگی چمن می‌شود و در قسمتهای بلند تیز به علت نرسیدن آب ، چمن کاملاً خشک می‌شود. پس از تسطیح اضافه کردن کودههای حیوانی بسیار مناسب است. در مناطق سرد سیر در اواسط پائیز به زمین کود داده می‌شود و در مناطق گرمسیر در هر موقعی از سال به جز ماههای بسیار گرم سال می‌توان کود دهی کرد.

نحوه کاشت بذر چمن

هنگام کاشت بذر باید توجه کرد که توزیع آن به صورت یکنواخت باشد تا چمن یکدست سبز شود. کاشت بذر نباید در روز طوفانی صورت گیرد. کاشت بذر به دو صورت می‌باشد. کاشت با دستگاه بذرپاش و کاشت دستی به صورت پاشش بذر. ابتدا زمین باید به چند قطعه مساوی تقسیم شود و بذر را نیز متناسب با قطعات تقسیم و هر قطعه بذرپاشی می‌شود. عمق کاشت بذر نیم تا یک سانتیمتر است و یا اینکه بذر را به دو قسمت تقسیم کرده ، نیمی از آن را در یک جهت و نیم دیگر را عمود بر جهت اول کشت می‌کنند. بعد از کاشت ، با شن کش بذر را به زیر خاک قرار می‌دهیم و پس از اینکار روی بذر را با کود دامی پوسیده می‌پوشانیم.

مراقبت‌های زراعی چمن

آبیاری: بعد از بذر پاشی آبیاری بارانی صورت می‌گیرد. و در آبیاری باید تا عمق 15 - 10 سانتیمتری کاملاً خیس شود.



کوتاه کردن چمن: چمن‌های کوتاه رنگ سبز تیره بخود می‌گیرند ولی چمن‌های بلند رنگ قهوه‌ای مایل به زرد دارند. چمن زنی باید از ارتفاع 5 - 3 سانتیمتری صورت گیرد. اگر کوتاه کردن بیش از روی سطح خاک باشد باعث غلبه علفهای هرز می‌شود.

مبارزه با علفهای هرز و بیماریها

غلطک زدن چمن: اصولأ غلطک زنی بعد از فصل زمستان صورت می‌گیرد چون یخبندان در مناطق سردسیر باعث بالا آمدن چمن از خاک شده و ریشه‌های آن از خاک جدا می‌گردند. غلطک زدن باعث ایجاد تماس مجدد و تثبیت چمن می‌گردد.



زردی چمن: زردی چمن ممکن است در اثر کمبود ازت باشد.

کاربردچمن

به عنوان زمینه در برنامه فضای سبز استفاده از رنگ سبز چمن که باعث بهتر دیده شدن سایر گیاهان می‌شود.

چمن مکان مناسبی برای بازی بچه‌ها می‌باشد.

چمن در زمین‌های ورزشی استفاده می‌شود.

چمن به عنوان یک جز از گیاهان زینتی فضاهای سبز محسوب می‌گردد.


منبع:http://ake.blogfa.com/
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
sod چمن رول

sod چمن رول

رایجترین شیوه کاشت چمن یا پوشش های چمنی کاشت و تکثیر آنها از طریق بذر میباشد سایر روشهای کاشت یعنی کاشت بوته ها PLUG و کاشت پنجه ها sprigsنیز ندرتا مورد استفاده قرار میگیرد . کاشت چمن رول را نمیتوان بخودی خود یک شیوه تکثیر محسوب کرد این شیوه را شاید بتوان صرفاtransplantingتلقی نمود که محصول ان را بنام های متعددی از جمله چمن رول یا رولی ، چمن فرشی ، چمن اماده و نام عمومی مرسوم آن sod در حقیقت همان روشهای کاشت بذر seeding می باشد.لیکن بواسطه کاهش حجم خاک روش اجرایی و نگهداری ان دستخوش تغییراتی به فراخور محیط ، تقاضا و کاربری ان گشته است . این شیوه در حال حاضر مورد استفاده جهانی قرار گرفته و رو به توسعه و بهود است . جهت کاهش تنش های مورد انتظار طی انتقال و استقرار در محل نهائی معمولا sodرا از نزدیک ترین محل به موقعیت مصرف انتخاب می کنند و با اینکار بر کاهش اثرات و عوارض انتقال هزینه حمل و نقل را نیز به حداقل ممکن کاهش خواهند داد. مزایای چمنکاری از طریق sod:تسریعدر اجرای عملیات 2- تسریع در تثبیت خاک 3- اجرای عملیات بدون توجه به فصول و محدودیتهای زمان 4- قابلیت ترمیم سریع 5- حذف واکاری6- کاهش طول مدت استقرار7- کاهش آسیب های ناشی از تردد ، آبشویی ، بادروبی و .......:gol:
 

Similar threads

بالا