معرفی پروژه های شاخص معماری منظر

اصول طراحی باغ ایرانی

اصول طراحی باغ ایرانی

طراحی باغ ایزانی را می توان در اصول زیر خلاصه نمود.

الف ) سلسله مراتب

بر اساس این اصل فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت، ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار می گیرند. در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسه مراتب در باغ ها از سردرورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

ب)تقارن

تقارن یکی از اصول طراحی به شمار می رود که در دوران باستان در بسیاری از بناهای عمومی و مذهبی به کار رفته است. اصل تقارن را می توان کامل ترین شکل تعادل به شمار آورد که علاوه بر جنبه های زیبا شناسی از لحاظ ایستایی نیز همواره مورد توجه بوده است. در باغ های ایرانی به وفور از این اصل استفاده شده است. کوشک های ساخته شده متقارن بوده و بر روی محور یا مرکز تقارن واقع اند. اوج قرینه سازی را می توان در محورهای اصلی دید. در محور اصلی حتی درختان، درختچه ها و گل ها نیز قرینه کاشته شده اند. باغ های مستطیلی بسته به مکان قرار گیری کوشک، یک یا دو محور تقارن و پلان های مربع اغلب چهار محور تقارن دارند.

ج ) مرکزیت
یکی از امور مهم در ترکیب و سازمان دهی عناصر در بسیاری از فضاهای معماری مرکزیت است و غالبا برای تاکید به مهم ترین قسمت مجموعه مورد استفاده قرارمی گیرد. اصل مرکزیت بیشتر در کوشک ها دیده می‌شود. خصوصا کوشک هایی با طرح هشت بهشت. این اصل در پلان مربع با وجود کوشک در محل تقاطع محور ها، در اوج خود می باشد.

د) ریتم

به معنی تکرار موزون ساده یا پیچیده یک عنصر یا پدیده در یک اثر هنری است. منظور از تکرار موزون پیچیده، تکرار چند عنصر یا مجموعه به نحوی است که درک روابط و قانونمندی های حاکم بر آنها به مشاهده دقیق و عمیق نیاز دارد.
این اصل در مواردی جوابگوی نیاز عملکردی می باشد همچون حجره های یک مدرسه یا کاروانسرا ، وگاهی بر آورده کننده نیاز زیبایی شناختی است از لحاظ بصری منظری ظریف و خوشایند پدید آورد. (سلطان زاده 1378)

در باغ ایرانی این اصل را می توان در دیواره های حاشیه باغ، دیواره های صفحه بندی حاصل از زمینهای شیب دار و حتی در کفسازی ها مشاهده می شود.

ه) استقلال و تشخیص فضاها
در معماری ایرانی همه فضاها دارای استقلال و متشخص اند و هیچ فضایی منفی یا مانده از فضای دیگر نیست.

این ویژگی که به نظر می رسد گاهی با واقعیت های کارکردی در تعارض باشد از اصول مراعات شده در نمونه‌های ارزشمند معماری ایران است. درباغ ایرانی نیز همه فضاها اعم از ساخته و ساخته نشده ، از خود هویتی به نمایش می گذارند.بطوریکه حتی فاصله میان دو فضای مستقل، خود عرصه ای کامل به شمار می‌آیدکه واجد تعریف ، هویت و عملکرد مستقل می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
باغ ایرانی در شعر حافظ و ادبیات

باغ ایرانی در شعر حافظ و ادبیات

باغ ایرانی در شعر حافظ


در بخش اول این نوشتار با ویژگیهای شعر حافظ به صورت کلی و شیوه های مختلفی که او کلمه باغ را مورد استفاده قرار داده (از نظر لغوی) آشنا شدیم. در این بخش سایر فضاهای بیرونی از دیدگاه حافظ، عناصر سازنده باغ و رابطه آنها با حواس انسان و تغییر فصول مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان فهرست کامل ابیاتی که در آنها موضوعات مورد بحث بیان شده، به پیوست ارائه می شود.

ساير فضاهاي بيروني در شعر حافظبوستان (بستان) بوستان مرکب است از بو + ستان (پسوند مکان) و به معناي مکاني است پر از بوي خوش. بوستان يکي از واژه هايي است که در ادبيات فارسي به معناي باغ به کار مي رود.

ز روي ساقي مهوش گلي بچين امروز / که گرد عارض بستان خط بنفشه دميد
رونق عهد شباب است دگر بستان را / مي رسد مژده گل بلبل خوش الحان را
طرف چمن و طواف بستان / بي لاله عذار خوش نباشد
صحن بستان ذوق بخش و صحبت ياران خوشست / وقت گل خوش باد کز وي وقت ميخواران خوشست
مرا در خانه سروي هست کاندر سايه قدش / فراغ از سرو بستاني و شمشاد چمن دارم
سبزه خط تو ديديم و ز بستان بهشت / به طلب کاري اين مهر گياه آمده ايم
شکر ايزد که ز تاراج خزان رخنه نيافت / بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت
در بوستان حريفان مانند لاله و گل / هر يک گرفته جامي بر ياد روي ياري
به خلدم دعوت اي زاهد مفرما / که اين سيب زنخ زان بوستان به



چمن

چمن در ادبيات فارسي در دو معنا به کار مي رود: يکي راه ساخته شده در ميان بوستان و باغ (در ميان صف درختان ) و ديگري در معناي مطلق باغ. به نظر مي رسد حافظ چمن را در معناي دوم به کار برده است.

نثار روي تو هر برگ گل که در چمن است / فداي قد تو هر سرو بن که بر لب جوست
اي صبا گر به جوانان چمن بازرسي / خدمت ما برسان سرو و گل و ريحان را
تخت زمرد زده است گل به چمن / راح چون لعل آتشين درياب
جان فداي دهنش باد که در باغ نظر / چمن آراي جهان خوشتر از اين غنچه نبست
مرا و سرو چمن را به خاک راه نشاند / زمانه تا قصب نرگس قباي تو بست
دلت به وصل گل اي بلبل صبا خوش باد / که در چمن همه گلبانگ عاشقانه توست
در اين چمن چو درآيد خزان به يغمايي / رهش به سرو سهي قامت بلند مباد
سايه تا بازگرفتي ز چمن مرغ سحر / آشيان در شکن طره شمشاد نکرد
شکر آنرا که تو در عشرتي اي مرغ چمن / به اسيران قفس مژده گلزار بيار
گلعذاري ز گلستان جهان ما را بس / زين چمن سايه آن سرو روان ما را بس
کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود / بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

liya.s

عضو جدید

معماران ایتالیایی استودیوی 10، با همکاری گروهی از معماران منظر، یک باغ عمودی را در فضای داخلی بوتیک بارسلونا طراحی و اجرا کردند.



معماران ایتالیایی استودیوی 10، با همکاری گروهی از معماران منظر، یک باغ عمودی را در فضای داخلی بوتیک بارسلونا طراحی و اجرا کردند.
این طرح با هدف بازسازی فضای قدیمی بوتیک و ایجاد محیطی متفاوت، صورت گرفته است. از گیاهانی که معمولا در کنار آبشارها رشد می کنند، برای پوشش دیوارهای بوتیک استفاده شده است.
مانکن های لباس و عنکبوت های غول پیکر نیز در کنار این دیوار سبز جانمایی شده اند. در حال حاضر، این فروشگاه لباس میزبان یک باغ عمودی فرح بخش در یک فضای 100 مترمربعی می باشد، فضای داخلی با گیاهان مختلف، آبشار، مجسمه و مواد متضاد طراحی شده است.



نکته جالب توجه اینجاست که در حال حاضر، این بوتیک به عنوان یک مکان مناسب جهت مطالعه باغ های عمودی در شهر بارسلونا شناخته می شود و گیاهان مختلف با الگوهای گوناگون رشد در داخل این فضا موجود می باشد.
سرخس، گل شیپورچی آمریکایی، گیاهان مدیترانه ای مانند اسطوخودوس و بسیاری از گونه های مختلف گیاهی در این مکان موجود می باشد. این تفاوت در طراحی فضای داخلی، علاوه بر دل انگیز کردن محیط، باعث شهرت این بوتیک و استقبال گسترده شهروندان بارسلونایی از این مکان شده است.




















منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معماران: Lorenzo Noé Studio Di Architettura
مکان: Brienno، ایتالیا
کارفرما: شهر Brienno
سال اجرا: 2010
مساحت پروژه: 230 مترمربع
عکس: Marco Introini


اختصاصی معماری نیوز: Brienno همچنان ابعاد یک روستا در کنار دریاچه را دارد. علیرغم بسیاری از شهرک‌سازی‌ها، این منطقه تحت تأثیر رشد بی‌رویه جمعیت نبوده و توانسته هویت اصلی خود را حفظ نماید.

این سازه در شمال مرکز تاریخی، در سراشیبی کلیسا و قبرستان، جایی که دیوار سنگی با سه طاق شامل خاکریز شش متری بالاتر از سطح دریاچه بنا شده است. دیوار بازسازی نشده و فشارهای مضاعف را نمی‌تواند تحمل کند.

به منظور استفاده از سینه‌کش، این سازه بر روی دریاچه ساخته شد. بنا با پایه‌هایی به ستون‌ها تکیه کرده و برای استقامت بیشتر در زیر ساختمان تیرچه‌هایی قرار داده شده است.



این پروژه بخش‌های زیادی ندارد، راه پله سنگی، کف چوبی و سکوی ورود به خشکی. سطح این سازه به سمت شمال سرازیر است و حسی که آن فضا ایجاد می‌کند را تقویت و به بخش‌های کوچک منتقل می‌سازد که دیدگاه‌های جدیدی از مرکز تاریخی و ساحل مقابل القا می‌نماید.

در سمت جنوب، پارک شامل دو طبقه چوبی برای دستشویی و راهروی دسترسی به انبار تجهیزات و لنگرگاه قایق‌هاست. فضای میان صحن جدید و طبقه همکف قبلی با کابل‌های فولادی مرزبندی شده و همچنین تکیه‌گاهی برای گیاهان بالارونده است.

هزینه‌های محدود (بودجه و نگهداری)، چشم‌انداز مرتفع و وسیع، ارزش تاریخی محل و احترام به سازه موجود محدودیت به حساب نمی‌آیند بلکه بر طراحی پایدار تأثیرگذارند.




































 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
زمین بایر واقع درضلع شرقی رودخانه کامبرلند زیر پل خیابان “شلبیبه” پارک جالب آبی برای اعضای خانواده تبدیل شد. پارک کامبرلند 6.5 هکتاری در مجاورت پل مرکز شهر به مکانی جالب و سرگرم کننده برای ساکنان تبدیل شده است.

این زمین بازی آبی بسیار سرگرم‌کننده مناسب برای تمام سنین و به خصوص کودکان شامل تخته موج‌شکن مواج، محل شن‌بازی با فسیل‌های زیر خاک، تشک پرشی، مسیر پر پیچ و خم ساخته شده از گیاهان سبز، منشور رنگین کمان، استخر کودکان و دیگر سرگرمی‌های جالب است. این پارک شامل بخش‌های زیر است:

دره کوچک : مکانی برای بالا رفتن از دیوار سنگ‌نوردی، طناب و مسابقه تور و طناب، سرسره خاکریز 4 نفره ساخته شده از موادی که در خورشید خنک می‌مانند و فسیل‌های جاسازی شده. چمنزار و درختان زیاد با مسیر گذر سنگی که به توده مه مانندی سرازیر می‌شود که با سنسورهای حرکتی فعال می‌شوند.




جاده اکتشافی : مسیر پر پیچ و خمی که از میان بیشه‌زار و چمنزار پروانه‌ای می‌گذرد.



تراس: میزها و صندلی‌های مستقر در فضای باز زیر درختان و مجاور زمین بازی، سرویس بهداشتی به منظور نظارت بیشتر خانواده بر کودکانشان.





محوطه چمنی سایه‌بان‌دار : آمفی‌تئاتر در فضای باز محلی برای گردهمائی، رویدادها، فیلم‌ها و سکوی1550 فوت مربع ساخته شده از چوب جنگلی با ابزارها یا وسایل سهل‌الاستفاده، چمنزاری برای نشستن با ظرفیت 1200 نفر و همچنین نمایش پس‌زمینه‌های دیدنی و جذاب پل خیابان شلبی و مرکز شهر.



کنار رود و گردشگاه : گردشگاه مشرف به جایگاه‌های ساحلی بازسازی شده، راه باریکی برای تماشای عبور قایق‌ها و منبع ذخیره آب باران که سالانه 1000000 گالون آب باران و طوفان را در خود جمع می‌کند که برای شستشو و آبیاری پارک مجدداً استفاده می‌شود.



ساختمان پل: گوین مک‌میلان، معمار منظر این پروژه اظهار داشت:«این ساختمان تاریخی بازسازی شده شامل سرویس‌های بهداشتی عمومی، تهیه غذا، ایستگاه اجاره دوچرخه و رستوران‌هایی که در حال راه‌اندازی هستند می‌باشد. با الهام از زمین‌شناسی تنسی، چشم‌انداز این پارک دارای انواع سرگرمی‌های آبی، نوری، سنگی، چمن، درختان، پشته‌ها و دره‌ها است. تصورات و خلاقیت کودکان بقیه مسائل را حل می‌کند و همین تجهیزات معمولی برای زمین بازی کافی است.خانواده می‌تواند یک روز شاد و سرگرم‌کننده را در این پارک سپری کند.»




علیرغم مزایای جسمی و روحی، خانواده‌ها کمتر برای تفریح به بیرون و فضای باز می‌روند.

پارک کامبرلند نه تنها نسبت به فرزندان نشویل تعهد دارد بلکه نسبت به پایداریش در استفاده مجدد انطباقی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر ژئوحرارتی، استفاده بهینه از روشنایی، حفظ و ذخیره‌سازی دشت سیلابی،بازسازی Brownfield، استفاده از آب ذخیره برای آبیاری، بهبود تنوع زیستی و تفسیر هر دو منابع طبیعی و فرهنگی نیز متعهد است.


بنا به گفته کارل دین (شهردار)، در پارک کامبرلند شما به بازی و فعالیت‌های فیزیکی آمیخته با زیبایی طبیعی کنار رودخانه تشویق می‌شوید.

این پارک تفریحی با دیگر پارک‌های “نشویل” متفاوت است و پیش‌بینی می‌شود که به جذابیت اصلی شهر و محلی برای گردهمائی خانواده‌ها تبدیل شود.

مدیر اجرایی MDHA، فیل ریان، اظهار داشت: «پارک کامبرلند سالیان سال مکانی خواهد بود که کودکان از سراسر جامعه به اینجا آمده و با هم بازی می‌کنند و خاطرات خوشی خواهند داشت. این پروژه بسیار پیچیده و آمیخته با مسائل مبتکرانه زیادی بود و من بسیار خوشوقتم که برای این کار وقت گذاشتیم و مکانی ساختیم که مشابهی در کشور ندارد.»





















 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفی و تحلیل پروژه حرفه ای معماری منظر - حیاط مجتمع خرید"ریو"/مارتا شوارتز

چکیده

در چند دهه اخیر در کنار تحولات عظیم در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در سطح جهان، مفهوم معماری منظر نیز به صورت چشمگیری دچار تغییر و دگرگونی شده است.
اصول و مرزهای محدود کننده ی معماری منظر از هم گسسته شده است. در کنار آن گروه متخصصان دخیل در رشته افزایش یافته و میدان عمل آنها نیز گستره تر شده است. "امروزه منابع و موضوع معماری منظر را می توان در برنامه ریزی شهری، احیاء اراضی بزرگ بلا استفاده، طراحی فضاهای جمعی کوچک و بزرگ، پارک ها و باغ های خصوصی کوچک، در هنر زمین سار (Land Art) و حتی عکاسی سراغ گرفت." (Pierluigi Nicoline، صفحه 11 )
این روند با افزوده شدن مفاهیم و موضوعات جدیدی چون "پایداری"، "باز زنده سازی منظر و محیط" و ... زمینه و محیط کاری جدیدی را در این رشته شکل داده است. با تثبیت رویکرد و آرامش نسبی در انتهای قرن بیستم، دهه اخیر جولانگاه تجربیات جدید در زمینه های مختلف است. مرزها و قواعد محدود کننده رشته ها برداشته شده و زمینه جستجو در فضاهای مختلف مهیا گشته است. در این بین مفهوم معماری منظر به عنوان یک رشته میان رشته ای ( Interdisciplinary )، که مرز آن بین معمار، مهندس، هنرمند، باغبان و متخصص محیط در نوسان است، گشوده شده است.
دستاورد های جدید و متنوع و گاه متضاد با هم حاصل این تغییرات بوده است : "از باغ های مینی مالیست"پیتر والکر"، که راه به تجربیات مردم گرایانه "مارتا شوارتز" و دیکانستراکشنیسم بومی"جورج هارگریوز" و اقتباسات نوین "کاترین گوستاوسن" داشت، در حالی که به طور هم زمان "ریچارد هاگ" با موضوع احیاء محیطی اراضی و "والتر هود" با نوسازی منظر شهری از دید اجتماعی دست و پنجه نرم می کردند." (Pierluigi Nicoline، صفحه 13 )
تمایلات هنرمندانه ای که در زمینه منظر ابراز شده بود، به سمت الگو، بافت، عناصر و ترکیب هایی پیچیده گرایش پیدا کرد.
مینی مالیسم، هنر زمینی، آبسترکشن، هنر مردمی (Pop Art ) و ارگانیسم در جهت شکل دهی به هنری خاص، که در آن رنگ ها، مصالح، فرمها بر سطح پخش می شوند تا طبیعت و شکل مکان ها را آشکار ساخته و تغییر دهند، در هم می آمیزند.
در این بین مارتا شوارتز با استفاده از تجربیات هنرمندانی چون "نانسی هولت"، "رابرت اسمیتسن"، "مایکل هایزر"در زمینه هنر -زمین سار، - که برای بسیاری از معماران منظر نیز نقطه آغازی برای فرم دادن به زمین بوده است - به ساخت فضاهایی متفاوت دست می زند و گامی جدید در از بین بردن جدایی بین هنرها و همکاری میان رشته ای بر می دارد. حیاط مجتمع تجاری ریو در آتلانتا از نمونه های بحث برانگیز کارهای شوارتز در سال های 1980 است. در این چند سطر تلاش می شود با نقد و بررسی این نمونه ویژگی های حاکم بر طراحی منظر آن معرفی گردد.



تصویر 1 : مارتا شوارتز معمار منظر و هنرمند

ماخذ: کتابDictionary Of Today’s Landscape Designers،2003

مقدمه
مارتا شوارتز با پیشینه تحصیل در رشته هنرهای تجسمی و معماری منظر در دانشگاه میشیگان و مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد، در سال 1979 با طراحی "باغ بگل" در بوستون توجه منتقدان را به خود جلب کرد.
"کارهای منظری که توسط مارتا شوارتز شکل گرفته است، نوعی گردآوری از مواد و مصالح روزمره و پیش پاافتاده ای است که در بیشتر انبار ها می توان یافت، شامل :کوزه های سفالی، شن ها و سنگریزه های رنگی، گیاهان پلاستیکی، چمن مصنوعی، مجسمه های گچی، تابلو ها و علائم ترافیکی و سایر عناصری است که با مصالح با دوام و جدی ای که در معماری منظر آن دوره اصل بود، مغایرت دارند." ( H.Landecket,E.K.Meyer، صفحه 6 )
در کنار استفاده از عناصر ساده و بی ارزش در منظره پردازی هایش، شوارتز با انتخاب مکان های پیش پاافتاده و به نوعی مبتذل شهری برای اجرای پروژه هایش، خشم و غضب سایر اعضاء حرفه را برانگیخته است.
"کارهای "شوارتز" به خصوص آنها که در سال های 1980 اجرا شدند به عنوان نوعی تخطی از آنچه برای معماری منظر درخور و مناسب تلقی می شد و حتی بدتر، به عنوان توصیفی طعنه آمیز بر نظم حاکم تفسیر می شود." ( H.Landecket,E.K.Meyer،صفحه 8 )
در واقع "مارتا شوارتز" در آن واحد عناصر و فرم های معمول و موجود و مرزها و موضوعات محدودکننده معماری منظر را به مبارزه می طلبد و در عین حال دنیای جدید منظرینی را برای جایگزینی نمونه های قدیمی تصویر می نماید.
کارها و پروژه های کوچک خصوصی و عمومی بی شمار مارتا شوارتز به وی شهرتی به عنوان متخصص در مصالح غیرمعمول، طرح های بدیع و بیانی کنایه آمیز داده است.
از جمله پروژه های مشهور"مارتا شوارتز" در مقیاس های کوچک و بزرگ به موارد زیر می توان اشاره کرد :
Bagel Garden, Boston, 1979
Splice Garden, Whitehead Institute, Cambridge, Massachusetts, 1986
Rio Shopping Centre Plaza, Atlanta, 1988
Jacob Javits Plaza, New York City, 1992-96
Federal Courthouse Plaza, Minneapolis, 1997
Hud Plaza, Washington,1998
Exchange Square, Manchester, Great Britain, 2000

"منظر یک تصویر فرهنگی است، راهی مصور برای ارائه، ساختن یا سمبل نمایی محیط اطراف. این تصویر با گروه وسیعی از مصالح و بر بسیاری از سطوح - در نقاشی بر روی بوم و در نوشتن بر روی کاغذ- بر زمین، سنگ، آب و گیاهان روی خاک، قابل نمایش است. من برای تصویر آن بر مرز بین هنر معاصر و معماری منظر گام بر می دارم. مارتا شوارتز" (Pierluigi Nicoline ، صفحه 296 )

معرفی پروژه
نام پروژه : حیاط مجتمع خرید ریو
کارفرما : شرکت آ کرمن و همکاران
مکان : آتلانتا، جورجیا، آمریکا
تاریخ افتتاح : 1988
گروه طراحی : مارتا شوارتز و دفتر طراحی پیتر والکر
کن اسمیت، دیوید مه یر، مارتین پویرایر، داج فاندلی، دیوید والکر
معمار : شرکت بین المللی آرکوتکتونیکا
"مارتا شوارتز حیاط مجتمع خرید ریو را در سال 1988 برای ارتقاء سطح کیفی مرکز تجاری در منطقه ای مرده و خاموش در مرکز شهر آتلانتا، با همکاری معمار "برناردو فورد برسکا" از شرکت "آرکیتکتونیکا" طراحی کرد. ساختمان تجاری U شکل در دو لول طراحی شده است و طبقه زیرین آن 3 متر از سطح خیابان پایین تر قرار گرفته است." (Sutherland Lyall ، صفحه 100 )
شوارتز حیاط مرکزی ساختمان را که از سطح خیابان پایین تر قرار گرفته است به سه بخش تقسیم و طراحی نمود. اولین قسمت رمپ و سراشیبی قسمت جلویی حیاط است با پله هایی برای دسترسی عمومی در دو سمتش که از سطح حیاط تا سطح تراز خیابان بالا می رود. "شوارتز کره ژئودوزیک مجوفی از استیل به قطر 12 متر را در نیمه مسیر این سراشیبی قرار داده است .این کره مجهز به منبع تولید مه مصنوعی در قسمت تکیه گاهش می باشد که با توده ای سرخس احاطه گشته است و از سمت خیابان به صورت نشانه ای برجسته برای مرکز تجاری عمل می کند.
سراشیبی ای که حیاط و خیابان را به هم متصل می کند با نوارهای متناوبی از چمن و خورده سنگ های رنگ شده پوشیده شده است. بر روی این سطح چمن و خورده سنگ و در طول استخر شبکه ای از قورباغه های گچی مطلا قرار گرفته است. همه آنها که گویی در حال پرستش اند رو به کره مه آلود دارند.
در بخش دوم که شامل استخری عظیم است ردیف قورباغه ها، که از ابتدا تا انتهای طرح ادامه می یابند، بر روی پایه هایی ایستاده اند و چنین به نظر می آید که بر سطح آب نشسته اند. استخر سیاه رنگ است با خطوط موازی سفید در جهت طولی استخر، که در حقیقت نوارهای فیبرنوری هستند که در هنگام شب در زیر آب می درخشند. در این قسمت مسیر سیاه و سفید نواری هم تراز با سطح استخر و مسیر ( پل ) پیاده ای به رنگ قرمز روشن بر بالای آن در دو جهت متفاوت به صورت قطری چهار ضلعی استخر را طی می کند و هندسه حاکم بر خطوط موازی را می شکند. پل قرمز رنگ با ستون های حجیم سیاه رنگ، تزئین شده با خطوط مارپیچ، که پایه هایشان در استخر سیاه رنگ فرو می رود، حمل و حمایت می شوند. " (Sutherland Lyall ، صفحه 100 )
سومین قسمت حیاط بزرگ در انتها مسقف شده، فضایی نیمه باز با ارتفاع مضاعف را برای سرو و صرف غذا مهیا ساخته است."در زیر سایبان بلند کف پلازا که در جهتی اریب و نامتوازن نسبت به چهارضلعی و هندسه استخر قرار گرفته است مانند چهاروجهی معلقی است که نقطه اتکایش را شکسته و از موقعیت اصلی اش در انتهای محوطه خارج شده است. کف این قسمت با مربع ها و دوایری تزئین شده است. یکی پر شده از گیاه، دیگری بوفه ی دایره ای شکلی برای سرو نوشیدنی و آن یکی دیگر همچون بیشه ای کوچک از بامبو، که از داخل سوراخ دایره ای در سقف رشد کرده و به بیرون می روند. این پلازا در اصل فضای مکث و ملاقاتی برای طرح است. در این فضا بالابری با یک صفحه ویدئویی کار "دارا بیرن باوم" نیز کار گذاشته شده است." (Sutherland Lyall ، صفحه 100 )
به طور خلاصه هدف شوارتز از طراحی این محوطه، ساخت فضایی با طراوت با سطح بالایی از خوانایی، هیجان و فعالیت بود که باید توجه عابرین را از خیابان به سمت حیاط مجتمع جلب می کرد و ارتباط و گذر بین سطوح مختلف خیابان و حیاط را برقرار می ساخت.

تجزیه و تحلیل پروژه
اولین نکته قابل توجه درمورد طراحی حیاط مرکز خرید "ریو"، مکان و موضوعی است که "شوارتز" برای طراحی انتخاب می کند، مجتمع خرید که نماد مصرف گرایی و اوج حضور مردم در اواخر قرن است. در این جا دیگر مرزهای جدا کننده منظر، مردم و کاربری های مختلف در شهر برداشته شده است. شوارتز فضایی به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده در میان توده U شکل مجتمع تجاری را موضوع قرار داده است ولی در واقع با این کار معماری منظر را به میان مردم و شهر آورده است ...



تصویر 2: نقشه حیاط مجتمع تجاری"ریو"در آتلانتا، ماخذ: کتاب
1997، Martha Swartz: Transfiguration of the Commonplace

هندسه حاکم بر طرح، چنانچه در تصویر شماره" 2" نیز مشخص است، هندسه ای است که دائم با تغییر جهات، چرخش ها و خطوط مورب حالتی پویا به خود می گیرد و از هندسه راست خط مدرنیستی تخطی می کند. به واقع "شوارتز" تعمداً با استفاده از عناصر مختلفی از جمله: دو پل مورب و قطری بر روی استخر مستطیل شکل، چرخش های متوالی درمربع ها و سایر اشکال هندسی ترسیم شده برکف و همچنین چیدمان اتفاقی باغچه ها ، دوایر ، کره ها و ... که به ظاهر به صورت اتفاقی با یکدیگر هم پوشانی دارند، هندسه و شبکه راست خطی که خود در پس زمینه ترسیم کرده است، خطوط موازی در کف استخر به همراه شبکه موازی از قرباغه های طلایی، را می شکند و از آن تخطی می کند.


تصویر 3: ردیف قورباغه های گچی مطلا نشسته بر سطح استخر سیاه رنگ، همگی رو به گنبد مجوف از سراشیبی بالا می روند، گویی به سمت معبود در حرکت و عبادت اند. بیان نمادین و روایت گر" شوارتز" در این تصویر نمایان است.
ماخذ: کتاب Designing The New Landscape , 1998

علاوه بر هندسه جابجا شده، طرح تعمداً بیان های مبهم، رازآلود و گاه نمادین را به کار گرفته است. استخر سیاه مرموز راه راه با صدها قورباغه طلایی که از آن سر بر اورده به خطی مستقیم به سمت کره مشبک مه آلوده رو کرده گویی به عبادت مشغول اند.
"ساترلند لیال"شبکه ثابت قورباغه ها را دارای طنینی تاریخی از واقعه حوضچه "دلاتون" (De Latone) در "ورسیالس" (Versailles) می داند. (Sutherland Lyall ، 1998)
در جای دیگر "آن ویستون اسپیرن" نه تنها این ها را یک قرباغه ساده نمی داند، بلکه نماد بالقوه ای می داند که برای مسیحیان معنایی از حرص و چنگ زدن به لذت های دنیوی است. آیا این در مکانی که برای خرید اختصاص یافته و در دوران اوج مصرف گرایی پیغامی کنایه آمیز برای مخاطبین نیست؟ ( اسپیرن، آن ویستون، 1384)
در شرایط عادی این قورباغه های گچی تزئینات پیش پا افتاده ای هستند اما در طرح شوارتز با رنگ طلایی که شده اند، زمینه سیاه رنگ مرموزی که بر آن قرار گرفته اند و جهت گیری خاصی که دارند، معنایی طعنه آمیزی و بیانی تاریخی و فرهنگ پیدا کرده اند. این بیان ابهام آمیز و دو پهلو در قسمت های دیگر طرح نیز دیده می شود. از جمله در سقف پلازا که در دو قسمت به صورت دایره شکل سوراخ شده است، یکی برای بامبو های بلند و دیگری ظاهراً برای هیچ ...


تصویر 4: پلازای مسقف انتهای حیاط، شوارتز تعمداً با به کاربردن اتفاقی و هم پوشان اشکال هندسی مخاطبین را سردرگم می سازد.در کنار اتفاقاتی که در کف افتاده است، در سقف نیز "شوارتز"در دو قسمت سوراخ دایره ای شکل ایجاد کرده است. یکی برای درختان بامبو و دیگری به ظاهر برای هیچ... گریز عمدی از یک هندسه نظم دهنده در این تصویر مشخص است. ماخذ: کتاب Designing The New Landscape , 1998

در اینجا "شوارتز" منظر را به مثابه ظرفی برای بیان روایات تاریخی و فرهنگی به کار گرفته است، مخاطب را به سخره گرفته و سردرگم می کند.
در اینجا تزئین یکی از ابزار های اساسی دست طراح است و پیش زمینه طراح در هنرهای تجسمی و همچنین استفاده او از تجربیات سایر هنرمندان در این زمینه راه گشا است. "شوارتز" با استفاده از آرایه هایی شامل مجسمه های گچی، رنگ های روشن و تند، طرح های مختلف هم پوشان چهارخانه و راه راه در کف، به همراه فرم های ساده دایره، کره، مکعب و مربع دست به تزئین زده، حتی ستون های سیاه حمل کننده پل قرمز را با خطوط ساده مارپیچ تزئین نموده، سعی در ایجاد محیطی پر زرق و برق، مردمی و از نظر بصری دلپذیر را دارد. در این راه از به کاربردن ساده ترین، پیش پا افتاده ترین، ارزان ترین و حتی کم دوام ترین عناصر مانند مجسمه های گچی، بلوک های سیمانی، کاشی های رنگی، چمن مصنوعی، سنگ های رنگی و ... به عنوان عناصر منظر ابایی ندارد.
به واقع ابزار دست معمار برای تزئین توده درختان، بوته ها، گل ها یا سایر مصالح با دوام و جا افتاده در معماری منظر نیست. "شوارتز" آنچه را خود می پسندد و می خواهد بدون در نظر گرفتن عرف حرفه و جامعه به کار گرفته است.


تصویر 5: کف سازی پلازای انتهای حیاط، تنوع فراوان در طرح، رنگ و مصالح در محوطه ای کوچک دست مایه طراح در تزئین و مبهوت ساختن مخاطبین اش است. ماخذ: کتاب Designing The New Landscape، 1998


تصویر 6: چمن مصنوعی، خورده سنگ های سفید رنگ و مجسمه های گچی، تزئین دهنده سطح سراشیبی ورودی مجموعه اند. ماخذ: کتاب Martha Swartz: Transfiguration of the Commonplace، 1997

نکته دیگر تکنولوژی و زیبایی شناسی مبتنی بر آن است که "شوارتز" در سطحی وسیع آن را به کار می گیرد. کره ژئودوزیک مجوف با منبع مه مصنوعی در قسمت تکیه گاهش، نوار های فیبر نوری در کف استخر که در شب در زیر آب می درخشند به همراه صفحه نمایش ویدئویی و سقف سبک پلازا در انتهای حیاط، نمونه هایی از تکنولوژی روز است که در این حیاط کوچک گرد آمده است.


تصویر 7: قورباغه های گچی بر روی پایه هایی بر سطح استخر سیاه نشسته. ماخذ: کتاب Designing The New Landscape , 1998



تصویر 8: آنچه از بیرون جلب توجه می کند نه توده درختان، گل ها یا بوته هاست بلکه گنبد ژئودوزیک مجوف، پل قرمز رنگ سبک و سقف سازه ای پلازا در انتها است. ماخذ: کتاب

1997، Martha Swartz: Transfiguration of the Commonplace

جمع بندی

در یک طبقه بندی کلی حیاط مجتمع تجاری "ریو" در آتلانتا کار "مارتا شوارتز"در سه سطح پیش فرض ها و مرزهای محدودکننده مدرنیستی حاکم بر معماری منظر را زیر سوال برده از آنها تخطی می کند.
سطح نخست مقیاس خرد و مردمی ای است که موضوع معماری منظر قرار گرفته است. دیگر آن نگاه مدرنیستی طبقه بندی کننده و ارزش گذار که موضوع هایی خاص را برای معماری منظر درخور و مناسب می دانست، کنار گذاشته شده است. در این جا دیگر مرزهای جداکننده وجود ندارد، طراحی در مرکز یک مجتمع تجاری انجام شده تا خیابان پیش می رود و مردم خارج از محوطه را به داخل دعوت می کند.
در مقیاس بعدی طراح تعمداً با استفاده از خطوط مورب و قطری (در دو پل که به صورت عرضی استخر را طی می کنند)، چرخش، هم پوشانی و ترکیب های غیر متوازن و اتفاقی فرم های ساده هندسی، شبکه راست خطی که خود در پس زمینه ترسیم کرده است را نفی می کند و نوعی تضاد را به نمایش می گذارد.
در گام سوم با به کار بردن عناصری به ظاهر کم ارزش برای منظره پردازی اصول و مرزهای موجود را می شکند. در اینجا به جای به کار بردن عناصر معمول، "شوارتز" آن عینک ارزش گذار بر عناصر را کنار گذاشته به سراغ پیش پا افتاده ترین و ساده ترین عناصر به ظاهر بی ارزشی می رود که در هر جایی یافت می شوند.
در کنار همه اینها آنچه قابل ذکر می باشد بیان نمادین و تاریخی ای است که "شوارتز" با استفاده از عناصر ساده و پیش پا افتاده، رنگ ها و ... (سطح تیره استخر و ردیف قورباغه های طلایی رنگ) به پروژه داده است و منظر را برای بیانی فرهنگی و تاریخی به کار گرفته است و در این راه از هنر و معماری به صورت هم زمان استفاده نموده است.
حیاط مجتمع تجاری "ریو" پروژه ای است پر زرق و برق، مردمی با رنگ هایی شاد و تند و عناصر تزئینی و ساده که با تمام توان سعی در جذب مردم به داخل مجموعه را دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز


نگاهي به منظر سازي موفق در ايالات متحده امريكا






پارك هزارهMillennium Park (شيكاگو)

در دنياي صنعتي امروز نياز ارتباط ميان انسان و طبيعت بيش از پيش احساس ميشود گسترش شهرها كه با تخريب بستر خود همراه بوده است موجب كشيده شدن طبيعت به حومه شهرهاشده است .
هر چندكوشيده شده است تا با ايجاد پاركها و ايجاد انواع فضاهاي سبز اين ارتباط برقرار شود . اما انچه در اين مورد اهميت دارد اين است كه نميتوان تنها ساخت يك پارك و يا مانند انرا به مثابه برقراري اين ارتباط دانست بلكه بايد با يك تفكر قوي و شناخت موانع و نواقص و پس زمينه هاي فكري-فرهنگي –تاريخي ارتباط ميان محيط مصنوع شهري و منظر ايجاد شده را به بهترين شكل به وجود اورد.كي از اين نمونه هاي موفق كه نشان دهنده نقش معماري در ايجاد منظر طبيعي و يك مكان عمومي فوق العاده است پارك هزاره در شيكاگو است كه از يك پارك فراتر رفته و اكنون به يك محيط خاطره انگيز و يك اثر شاخص در بافت شهري تبديل شده است.پارك هزاره علاوه بر انكه يكي از اثار منتخب مركز هنر- معماري – موسيقي و طراحي منظر است يك نمونه بي نظيردر ايجاد فضاي عمومي طبيعي در بافت شهري است كه معروفترين معماران -طراحان و هنرمندان در قالب تيم هاي جداگانه قسمتهاي مختلف انرا طراحي كرده اند.

از اين ميان مي توان به Jay Pritzker Pavilion شاهكار فرانك گهري-Crown Fountainجمي پلانزا-Lurie Garden طراحي تيم كاترين گوستافسون-ادولف و رابرت اسراييل-و يك اثرفوق العاده از انيش كاپور از معروفترين مجسمه سازان جهان اشاره كرد. از زمان افتتاح پارك هزاره در جولاي 2004 اين پارك تبديل به يكي از محبوبترين مكانهاي شهرشيكاگو شده است.
جايي كه امروزه اين پارك در ان قرار دارد از سال 1850 وتا اوايل قرن 20 در اختيار مركز راه اهن ايلونويز قرار داشت. در طرحي كه در سال 1909 دانيال برهم براي شهر شيكاگو در نظرگرفت تصميم بر ان شد تا منطقه راه اهن و تجهيزات مرتبط با ان به نوعي از منظر و ديد شهری پنهان شوند به همين دليل برهمز قرار گيري يك پارك((Grant Park را در اطراف ان به عنوان قسمتي از طرح خود در نظر گرفت كه ساخت ان از سال 1917 اغاز شد. محوطه اوليه به شكل يك نوار باريك بين خيابان ميشيگان و راه اهن از خيابان راندولف تا خيابان يازدهم قرار داشت و هسته اوليه در همين زمان در گوشه خيابان ميشيگان و راندولف شكل گرفت.در سال 1977 چهار گروه شهري يك پارك به منظور اجراهاي هنري كه شامل يك كنسرت هال نيز بود را پيشنهاد كردند. اما اين طرح به خاطر عدم پشتيباني مالي و حمايت نهاد هاي دولتي اجرا نشد و در نهايت فقط به ساخت يك سالن اجراي موسيقي منجر شد .
در سال 1997يك گروه به سرپرستي ماير ريچارد دالي مسئول ساخت يك مكان اجراي موسيقي جديد بر روي شبكه هاي حركتي وسايل نقليه و محل توقف خودروها شد.در واقع پارك هزاره كنوني با همين انديشه ساخت يك پارك جديد در Grant Park كه پاسخگوي نيازهاي شيكاگوي كنوني باشد و تغيير مسير راه اهن به يك شبكه حركتي پنهان از چشم در سال 1998 شكل گرفت.
در تمام اين زمان معمار مشهور فرانك گهري نيز در كنار تيم طراحي دالي به طور جداگانه بر روي پروژه كار مي كرد. قرار گرفتن انديشه هاي دالي و مهارت گهري در كنار يكديگر پروژه ساخت پارك هزاره را به بهترين و توانا ترين پروژه عمومي تاريخ شيكاگو تبديل كرد.

اكنون اين تلفيق از معماري – مجسمه سازي- و طراحي منظر به يك پارك 24.5 اكري تبديل شده و پارك هزاره به اعتقاد سازندگانش به يك موفقيت بزرگ و شاهكار معماري براي شيكاگو تبديل شده است. اين موفقيت به اين خاطر است كه طراحان از مرحله طراحي فراتر رفته اند و با درك شرايط پروژه و واطلاع از نيازهاو خواسته هاي شهر پيشرفته و كاملا ماشيني شيكاگو وساكنان ان وپرداختن به ارتباط طبيعت – شهر – انسان و نهايتا معماري به عنوان يك عامل تعيين كننده دراين ارتباط به طرحي رسيده اند كه به عنوان يك شاخص خود نمايي ميكند. براي درك اين موضوع به جاست كه به انديشه و ايده اين سازندگان كه اثر هر كدام به تنهايي نيز بسيار با ارزش است اشاره كرد.

Crown Fountain
در ضلع جنوبغربي اين مجموعه ( خيابان ميشيگان و خيابان مونرو) دو برج 50 فوتي شيشه اي كه بر روي انها تصاويرساكنان شهر ويدئويي پخش مي شودو از ميان هر كدام از انها اب مانند يك ابشار كوچك فواره ميشود ديده مي شوند. در روزها ي گرم تابستاني جوانان و كودكان در ميان اب كم عمق روي سطح زمين به بازي مي پردازند. علاوه بر اين كه در فضاي سبز كنار ان محل هايي براي مطالعه افراد در نظر گرفته شده است.به اعتقاد جمي پلانزا مجسمه ساز اسپانيايي و طراح اين دو برج كه در سال 2004 تكميل شد اين اثر بازخواني طبيعت در محيط شهري است و ايده جاري شدن اب در محيط كوهستاني منجر به شكل گيري اين ساختار شده است.






Cloud Gate
در مركز پارك هزاره يك مجسمه بيضي شكل با 33 فوت ارتفاع و 66 فوت عرض كه از شكل يك قطره جيوه الهام گرفته است قرار دارد. در رويه فلزي اين مجسمه اسمان و ساختمانهاي بلند شهر و بر قسمت پاييني ان منظري از پارك و افرادي كه در ان هستند منعكس ميشود. بازديد كنندگان پارك مي توانند در تمام اطراف و زير اين مجسمه 110 تني حركت كنند. انيش كاپور مجسمه سازمعروف بريتانيايي تصميم داشته تا اسمان شهر و ابرهايي كه در ان حركت ميكنند را به نوعي دراثر خود منعكس كند علاوه بر اين فرم دروازه اي اين مجسمه اين امكان را فراهم كند تا مردم وارد ان شوند. اين اثر خواسته است تا محيط شهري شيكاگو و فضاي اطراف پارك را در محيط داخل پارك منعكس كند.






Great Lawn & Jay Pritzker Pavilion
اين مركز اجراي موسيقي 95 هزار فوت مربعي يك فضاي روباز با 4000 صندلي ثابت است كه بادر نظر گرفتن فضاي گسترده مقابل ان مي تواند 7000 نفرديگر را نيز در خود جاي دهددر بالاي اين محوطه سازه اي فلزي قرار گرفته كه بلندگوها بر روي ان تعبيه شده اند تا يك محيط با كيفيت صوتي فوق العاده در تمام فضا ايجاد شود. Jay Pritzker Pavilion به محبوبترين محل اجراي موسيقي در ايالات متحده تبديل شده است.
فرانك گهري معمار صاحب سبك هدف خود را ايجاد فضايي متفاوت عنوان كرده تا مردم را به حضور در ان دعوت كند و اين احساس را در انها به وجود اورد كه خود انها نيز جزئي از اجراي موسيقي هستند به همين منظور پيشرفته ترين سيستم هاي صوتي را در خدمت طرح خود دراورده است.






BP Pedestrian Bridge
اين مسير پياده 925 فوتي در قسمت شرقي پارك هزاره از پشت Great Lawn تا انتهاي شمالي پارك به صورت يك نوار امتداد يافته است و با حركت خود ديدهاي خوبي را براي عابريني كه بر روي ان حركت مي كنند ايجاد مي كند.علاوه بر اينكه گهري از ان به عنوان تكميل كننده Jay Pritzker Pavilion استفاده كرده است تا كيفيت صداي بهتري را به وجود اورد و صداهاي مزاحم را به وسيله ان مهار كندشيب 5 درصدي مسير را براي معلولين نيز قابل استفاده كرده است.
در پارك هزاره علاوه بر فضاهاي فوق كه كيفيتي متفاوت به ان بخشيده اند يك فضاي 16000 فوت مربعي كه در فصول سرد از ان براي پاتيناژ استفاده ميشود – مسير هاي دوچرخه سواري و محل پارك دوچرخه - يك مسير پياده مخصوص نمايشگاهها فستيوالها و كارناوالها – رستورانهاي متعدد وچندين مجموعه متفاوت از درختان وفضا سازي ها (Lurie Garden-Wrigley Squre &…) نيزديده مي شوند.




 

liya.s

عضو جدید

رونمایی از باغ چرخشی مشبکی در کانادا
حالت چرخشی این پنل‌های گیاهی در جذب نور خورشید و تأمین تغذیه گیاهان مذکور نیز بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

باغ چرخشی مشبکی به منظور افزایش جذابیت چشم‌انداز خارجی در فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی منطقه Quebec کشور کانادا طراحی شده است که گروه معماری asensio-mah این کشور توانسته با پذیرفتن مسئولیت این پروژه سبز به موفقیت‌های بزرگی در این زمینه دست یابد.

این باغ چرخشی با استفاده از پنل‌های بی‌شماری در قالب‌های مکعب مستطیلی طراحی شده که بدنه این پنل‌ها به صورت مشبکی و چرخشی به نمایش درآمده‌اند. داخل پنل‌های مکعب مستطیلی این باغ، انبوه گیاهان طبیعی و مصنوعی به کار گرفته شده‌اند تا علاوه بر پاکسازی محیط اطراف باغ مذکور به جذابیت منطقه مورد نظر نیز بیفزایند.

پنل‌های مسطح مشبکی باغ چرخشی کانادا با وجود اینکه به صورت عمودی بر سطح زمین نصب شده‌اند، اما به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که توازن لازم را برقرار کرده و می‌توانند امنیت لازم را برای رهگذران به ارمغان آورند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که تراکم گیاهان طبیعی در داخل بدنه این باغ چرخشی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. حالت چرخشی این پنل‌های گیاهی در جذب نور خورشید و تأمین تغذیه گیاهان مذکور نیز بسیار تأثیرگذار خواهند بود.













 

مـصطفی

عضو جدید
کوشک ها و باغ ها

کوشک ها و باغ ها

ویژگی باغها :


- در باغها ۴ عنصر مرتبط با آب داریم :

۱- جوی ها ۲- آب نماها ( در مقاطع جوی ها ) ۳- آبفشان یا فواره ۴ - آبشار یا آبشره



- همه کوشک های دو طبقه هستند


- باغ ایرانی ، باغ پرسپکتیو یک نقطه ای است


- باغ ماهان کرمان شاهکار بازی با آب است ، شیب آن از باغ فین و دولت آباد بیشتر است


- آب و حرکت عناصر اصلی باغسازی هستند


- تَریشه : گذرگاه های باغها


- کهن ترین باغ ایرانی باغ پاسارگاد ( باغ کوروش ) می باشد

ویژگیهای کلی باغ:




۱- دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن


۲- هندسی بودن ساماندهی فضایی آن => باغها همه هندسی هستند – باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند.


۳- وجود سر در بصورت ساختمان => المانهای ورودی : پیش خان – پیش طاق – آستانه یا پای در – پِلَنگ ( درگاه میان یک دیوار ستبر ، از آستانه تا پایان پهنای دیوار ) –دالان درون باغ – در اغلب باغها ساختمانهای ورودی ۲ طبقه هستند


۴- دارای برج


۵- شبکه خیابان بندی راست


۶- شبکه آب نماها و آبیاری راست


۷- ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی و … )


۸- باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها

نقشه های باغهای ایرانی :




۱- باغهای تخت و کم شیب => باغ فین کاشان ، باغ دولت آباد یزد




۲- باغهای شیبدار و سکوبندی شده =>باغ تخت شیراز




۳- باغهای ساخته شده بر روی زمینهای دارای پستی و بلندی و کمتر دست خورده => باغ عباس آباد بهشهر




الگوی ۱ : کوشک ( باغ فین کاشان )


- ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.


- ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد




الگوی ۲ : کوشک باغ ( باغ شاهزاده کرمان )


- کوشک در یک سوم میانی قرار می گیرد ، به این صورت که اگر طول مستطیل را به سه قسمت تقسیم کنیم ، کوشک در تقاطع یکی از یک سوم قرار می گیرد

تقسیم بندی باغها در جهان:




۱- باغ هندسی : آمیختگی اندامها ، بخش بندی و آراستگی کالبد آن ، چهار چوبی هندسی دارد و برگرفته از سازمان هندسی می باشد => خطوط راست ، گوشه های راست ، اندازه های پیراسته ، راسته راهنما ، دیدهای ویژه ، شبکه بسامان آب و آبیاری => باغهای ایرانی و هندی




۲- باغ دورنمایی ( ضد هندسی ) : آمیخته ای از اندامهای چشم نواز با کالبدی آزاد => نرمش خطوط ، راه های اریب ، گوناگونی رویه ها ( گوناگونی سطوح ) ، پرهیز از راسته سازی => باغهای ژاپنی و چینی




۳- باغ هندسی – دورنمایی : آمیخته ای از نوع اول و دوم =>باغهای فرانسه و انگلیس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
در سال 2005، دولت چین اعلام کرد که مصرف انرژی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی تا سال 2010، 20% کاهش خواهد داد.

بنابراین برای حصول این شرایط، 300 میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته شد و برنامه ای پنج ساله طرح ریزی شد. برنامه حفاظت از محیط زیست کشور چین با هدف افزایش بهره وری انرژی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ترویج صرفه جویی انرژی و کاهش آلاینده ها صورت گرفت.




شهر آینده ی طراحی شده توسط گروه معماری و شهرسازی SBA، یکی از بخش های این برنامه ریزی کلان است. این شهر با هدف مصرف و تولید پایین کربن، بهره وری انرژی و رسیدن به توسعه پایدار طراحی شده است.



این شهر جدید به صورت سه جزیره گردشگری در نزدیکی ساحل اجرا خواهد شد. این سه جزیره در فضایی به مساحتsqkm 176 تعبیه شده است. تز اصلی "شهر کم کربن" ذخیره سازی و تولید انرژی تجدید پذیر و توزیع آن برای استفاده با توجه به نیاز ساکنین می باشد.

این شهر با رعایت اصول سازگار با محیط زیست به یک شهر هوشمند تبدیل خواهد شد. در این شهر هر شهروند مسئولیت های مشخص شده ای دارد و تمامی زیرساخت ها و مسائل روبنایی با توجه به زندگی، کار، خرید، فراغت و تفریح شهروندان طراحی و آماده شده است.



فضاهای سبز عمومی، پارک ها، حاشیه های سبز شهری، شبکه حمل و نقل عمومی، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری با توجه به اصول معماری پایدار و توسعه پایدار شهری طراحی شده است.

بهره گیری از انرژی خورشید با استفاده از سلول های فتوولتائیک، استفاده از انرژی باد و انرژی آب، بهبود منابع آب و تولید انرژی از ضایعات زیست محیطی، همگی از برنامه ریزی های طراحان این شهر در حوزه انرژی می باشد. این شهر در طول سال دارای 300 روز آفتابی است، بنابراین بخش عمده ای از انرژی برق در این شهر توسط سلول های فتوولتائیک تامین می شود. با توجه به این ویژگی ها، در آینده نزدیک، شهری پایدار و مدرن در این منطقه ایجاد خواهد شد.




منبع:نقش-نگار





 

lamsoo

عضو جدید
استخر های زیبای منازل

استخر های زیبای منازل

لینک دانلود
 

پیوست ها

  • استخر.rar
    2.5 مگایابت · بازدیدها: 0

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری نیوز :هدف این طراحی نمایش ماهیت معماری بومی جنوب تایلند از طریق اصول معماری معاصر می باشد. دروازه پوکت به عنوان یک فضای عمومی مطرح است که حالت دعوت کنندگی و پذیرش برای بازدیدکنندگان از این استان ایجاد می کند.

این منطقه خوش منظره، مخلوطی از فرهنگ های مختلف بوده و شیوه های معماری متنوعی از بومیان جنوب، چینی ها، مسلمانان و چینی- پرتغالی ها را به نمایش می گذارد.
با این حال، در این پروژه ویژگی هیچ کدام از این فرهنگ ها به تنهایی ارائه نمی شود اما با استفاده از الگوها و مصالح بومی این ارزشها در معماری معاصر نمود می یابند.

دروازه پوکت همانند سایر دروازه های متداول که در همه نقاط تایلند به چشم می خورند نمی باشد و ویژگی منحصر بفردی دارد که آن را تبدیل به یک فضای عمومی با قابلیت پذیرش ساختمان و محوطه می نماید. ساختمان به صورت خطی و رو به ورودی منطقه با استفاده از کانتر اصلی موجود در سایت قرار گرفته است.





نیاز پروژه تبدیل نمودن دروازه به یک نشانه در منطقه می باشد، به همین منظور از مفهوم " نماد (تندیس) زنده" که بیانگر پیشینه تاریخی دروازه پوکت به بازدیدکنندگان می باشد، استفاده گردید. زمانی که بازدیدکنندگان در این محدوده قدم می زنند، مطالعه می کنند و عکس می گیرند، ارتباط مورد نظر بین بازدید کننده و نماد (تندیس) برقرار می شود و از این رو می توان صفت زنده بودن را به کار برد و این گونه فلسفه طراحی معمار تکمیل می گردد.

تندیس ها شامل ستون های بتنی می باشند که در یک خط و به طول 100 متر قرار گرفته و ایوانی نظیر آنچه در ورودی ساختمان های چینی – پرتغالی وجود دارد و مسیرها را تفکیک می کند، ایجاد می کنند. ستونها به یک ستون بزرگ که با سنگ گرانیت پوشانده شده منتهی می شوند، استفاده از گرانیت نشان دهنده یک باور قدیمی است که بر اساس آن پیدایش گرانیت هدیه ای از سوی طبیعت برای افزایش ثروت بومیان تلقی می شود.



هر تکه از سنگ گرانیت به کار رفته نماد تنوع فرهنگی موجود در منطقه است که در اینجا یکپارچه شده است. وجود ستونهایی با این ارتفاع هنوز هم به عنوان راهنما و علامت برای بازدیدکنندگان در طول روز و شب به کار می رود.

بخش عملکردی در پشت ایوان و درخت ها پنهان شده است. فضای داخلی از بخش خدمات نظیر مرکز اطلاعات توریستی، ادارات دولتی، ایستگاه پلیس، رستوران، سالن اجتماعات و مکانی برای انجام فرایض دینی، تشکیل شده است.

این فضاها در یک محدوده بزرگ واقع شده و توسط پارتیشن های کوچک از هم جدا شده اند که امکان بهره مندی از نور طبیعی را فراهم می کند. بازدیدکنندگان به محض ورود به داخل سالن، صمیمت و پویایی فضا را لمس خواهند کرد به گونه ای که حس تجربه تک تک فعالیت های موجود را خواهند داشت. هم چنین برای ایجاد ارتباط بین ساختمان با اقلیم منطقه، طراح این امکان را فراهم نموده است تا در بغضی نقاط برای انتقال مفهوم زندگی در شرایط طبیعی ،آب باران و نور خورشید به داخل راه یابد.


















منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری
 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری نیوز : با تاکید بر حضور پیوسته و ثابت بلگراد در جنبش مدرن، که موجب ساخت دهها ساختمان یادمان در نیمه دوم قرن بیستم گردید، پایتخت صربستان مفتخر است تا از شاهکار معماری معاصر، معمار برجسته ظاها حدید پرده برداری نماید.



این پروژه همه گیر و چندبعدی مطابق با توپوگرافی سایت کارخانه نساجی BEKO تنظیم و طراحی شده است که بیانگر شیوه خاص و متمایز ظاها حدید در طراحی پارامتریک می باشد. با تاکید بر نوسازی شهری، این پروژه منطقه suo fujimoto را به اسکله مجاور متصل نموده و محورهای فرهنگی بلگراد را احیا خواهند نمود. هدف این طرح جامع انتقال و اتصال سایت کارخانه که اکنون دسترسی به شهر ندارد، به هسته فرهنگی پیش بینی شده برای بلگراد، می باشد.



با اختصاص کل فضای زیرزمین به فضای شهری، مجموعه 94 هزار متر مربع شامل فضاهای مسکونی و تجاری، به همراه یک سالن کنفرانس بزرگ و یک هتل 5 ستاره لوکس خواهد بود. فضاهای عمومی، خصوصی، داخلی و خارجی توسط «خطوط مواج» به یکدیگر متصل شده اند، به نحوی که به نظر می رسد این فضاها در ارتباط باهم می باشند.



محوطه تاریخی که در حراج عمومی در سال 2007 توسط موسسه یونانی Lamda به ارزش 55l8 میلیون یورو خریداری شد، چشم انداز بسیار زیبایی به رودخانه بلگراد و دامنه های کوه که قلعه kalemegden در آن واقع است، دارد. این سایت در فاصله 500 متری از مرکز شهر واقع شده است و در راس محورهای فرهنگی که بعضی از آثار تاریخی مهم و برجسته ی بلگراد را بهم مرتبط می کند، قرار دارد.

انتظار می رود که عملیات ساخت به زودی آغاز گردد و بودجه ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده است، چیزی حدود 200 میلیون یورو می باشد.

ظاها حدید معتقد است: " از اینکه پروژه طراحی برای کمپانی Beko به ما واگذار شده است بسیار خرسندیم. پروژه بر اصول بازسازی شهری محوطه های با اهمیت و آثار فرهنگی باارزش، تاکید بسیار دارد.

طرح جامع به دنبال تاریخچه غنی و قوی مناطق بوده و ایده ها و روشهای نوینی را که بیانگر برنامه های پیش بینی شده برای محوطه هستند، به کار می برد و ترکیب ساختمان ها با ظرافت و انسجام که مجموعه الگوهای زیستی قرن 21 را مخاطب قرار می دهد، تعریف می کند. طراحی برای پروژه beko در محوطه محور فرهنگی بلگراد تعریف شده است و فضاهای عمومی اصلی را بهم مرتبط می کند. دخالت در این مکان عمومی بسیار سخت و دشوار می باشد، چراکه با بافت شهری درآمیخته اند. این فضاها قلب تپنده زندگی شهری بوده و بافت شهری و شهر را یکپارچه می کنند."















منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز


باغ بوچارت (butchart) شاهکار معماری سبز از سحر‌انگیز‌ترین سازه‌های بشری می‌باشد که در جزیره ونکور کانادا و در فاصله‌ی ۲۱ کیلومتری از شهر ویکتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به ۱۹۰۴ میلادی می‌رسد. یک باغ کاملاً رؤیایی با حدود ۲۰ هکتار وسعت که حقیقتاً میتوان آنرا شاهکار معماری سبز نامید.از این باغ پرشکوه و بی‌مانند سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید می‌کنند و دولت کانادا همزمان با یکصدمین سال تولد این باغ بهشتی، آن را به عنوان یک سند ملی، تاریخی به ثبت رساند.خانم و آقای بوچارت در بیش از یکصد سال پیش کاربری کارخانه سیمان خود را به زیباترین باغ جهان تغییر دادند.لازم به یاد آوری است که اکثر کشور های جهان حتی مناطقی بسیار دور و کم بنیه (از نظر تاریخی و اجتماعی) هم در این مجموعه باغی نمونه از سرزمین خودشان را دارند و در ابتدای ورودی باغ؛ پرچم کشور آنها بر سر در قرار داده شده اما نام و نشانی از ایران که زیباترین باغها با خصوصیات و مشخصات خودش را در طول تاریخ داشته نیست.اگر انسان بخواهد می‌تواند بزرگترین و زیباترین شعر را در ستایش طبیعت بیافریند، باغ بوچارت یکی از سحرانگیز‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.




























 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


معمار انگليسي، زاها حديد در همكاري با كارخانه سنگ مرمر ايتاليايي چيتكو، طرح " باغ مخفي " را در هفته طراحي ميلان ارائه نموده است. اين پاويون از سه سطح عمودي تشكيل گشته است. در ساخت اين ديوارها از دستگاه هاي برش رايج استفاده نشده است و به منظور ايجاد يك طرح سه بعدي از تكرار الگويي استفاده شده است كه توسط تراش هاي چند سويه اين كمپاني حاصل گشته اند.
آهنگ اين شكست ها، انحناها و فرورفتگي ها، شخصيت منحصربفردي به اين سازه بخشيده است. اين معماري، گفتگويي ست ميان هندسه و طبيعت كه به تكامل زباني ميان فرآيند طراحي ديجيتال و تكنيك هاي توليد و تراش مرمر دست يافته است.
تركيب اين سطوح مرمرين از زيبايي هاي پيچيده در الگوهاي سازمان يافته جهان طبيعت گرفته شده اند. اين الگوهاي جذاب در هنگام تركيب انرژي و لايه هاي زمين شناسي حاصل مي گردند و دنباله هايي هندسي از چرخه هاي مكرر رشد و فرسايش را به صورت لايه هايي بر هم در اين مرمرهاي خالص جمع مي گردانند.
زاها حديد مي گويد : " هر قطعه، يك تركيب ساختاري ست كه مستلزم است از لحاظ پيچيدگي هاي فرمي، تكرارها و خطوط تشكيل دهنده، مورد بررسي قرار گيرد و هر يك تقديسي ست از فرايندهاي پر جزئيات و سياليت سيستم هاي طبيعي و اين يك مانيفست متقاعد كننده از هماهنگي ها و منطق بي همتاي طبيعت مي باشد. اين سازمان خواستار، ساختار يكپارچه و سيستم دقتمند طبيعي، همگي الهام بخش زباني غني در معماري مي باشند كه ظرفيتي ذاتي براي برنامه ريزي هاي پيچيده را داراست. "​
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden
The Secret Garden



مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 
آخرین ویرایش:

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز


پروژه Il giardino dei passi perduti يا " باغ گام هاي از دست رفته " در محوطه موزه كاستلوِچيو در شهر ورونا در ايتاليا، توسط گروه معماري پيتر آيزنمن انجام گرفته است. موفقيت اين طرح، بي شك بدون تحقيقات و دست آوردهاي آيزنمن از پروژه اي كه پيش از اين در بخش كانارجيو در ونيز داشته است، غير قابل تصور مي باشد.​
وي در سال 2004 ، در حدود 26 سال پس از پروژه ونيز، به ورونا آمد و بسياري از نكات به دست آمده از اين مسير تحقيقاتي ِ كهنه را در اين پروژه توسعه بخشيد. اين معمار بزرگ، به جاي استفاده از طريقي براي نمايش خود و كارهايش به بياني متواضع تر و در عين حال جاه طلبانه به ايده هايش پرداخته است.​
وي بارها گفته است : " مي خواهم به خاطر ايده هايم مرا به ياد بياورند. " فضاها، فاصله ها، سازماندهي ها و قطعات اين پروژه، نشانگرهايي از تفكر وي مي باشند كه در برش ها و پلان ها پديدار گشته اند ؛ از كانارجيو تا سانتياگو د كامپوستلا . در اين باغ نيز، شبكه ها و بيان تاريخي لايه بندي ها، الفباي شكل گيري پلان را تشكيل مي دهند ؛ اما در جلوه اي متفاوت و با شهودي خالصانه و تقريبا خفيف در ميان عناصر اين باغ وضوح مي يابند.​
از طرفي ديگر، اين پروژه، يكي از قوي ترين نمادهاي باورها و اعتقادات آيزنمن مي باشد. براي او، معماري همچون عملي حياتي و بحراني ست. در واقع، منشا مفهومي اين طرح، نهفته در آگاهي از باريكي ديوارهايي ست كه با عتيقه هاي دروغين در 1920 پوشانده شده اند و فضاي نمايشگاهي بزرگِ اسكارپا در طبقه همكف موزه را از باغ جدا مي سازند.
اين ديوار كه توسط آيزنمن همچون ديافراگمي غير مادي و جزئي ديده شده است ؛ به وي اجازه داده است تا فضاهاي نمايشگاهي داخلي را با پلازاهاي نمايشگاهي خارجي اي كه در باغ قرار داده است، در ارتباط بشمارد. به اين طريق، پنج فضاي نمايشگاهي داخلي و به همين تعداد، پلازاهاي خارجي ديالكتيكي ميان منفي و مثبت، برون و درون و فرورفتگي ها و بيرون آمدگي ها به وجود مي آورند.​
در تعاملي ميان آيزنمن و تالار اسكارپا، " معماري منتقدانه " ي آيزنمن با ريشه هاي قوي و بنيادي اش ، با شبكه هاي نازك، نوراني و تاثير گذار از " معماري شاعرانه " پوشانده مي شود. آيزنمن عنصر جزئي و ظاهرا پيش پا افتاده اي را از تالار اسكارپا انتخاب مي كند : خطوط باريكي از معماري ونيزي كه در سراسر مسير بازديدكنندگان كشيده مي شود و به شكلي پويا، توالي رويدادهاي موزه را ريتم مي بخشد.​
آيزنمن به درستي، ماهيت اين خطوط سفيد بر روي كف ِ موزه را احساس كرده است : اين ها ايده اند ؛ تلويحي از اسكارپا ؛ بياني ضمني از آن كه، موزه به پايان نرسيده است ؛ محصور در ديوارهايي خشك ؛ بلكه به بيرون از پوسته ي خود گسترش يافته ؛ به درون شهر ؛ در ميان جو ؛ به سمت تاريخ.​
آيزنمن هوشمندانه به انتقاد و بالاتر از آن به احساس ِ درك ِ قدرت و اهميت اين نشانه ها رسيده است و از آن ها در بسط پلان طرح خود استفاده جسته است.وي اين خطوط را در پلان و برش ها به حركت درآورده است تا به مفصل بندي باغ بپردازد ؛ تپه هاي كوچك و گذرهايي كه شاهراه اصلي را مي سازند و در عين حال از اسكارپا مي گويند ، از معمار و از امكان احتمالات بزرگ در معماري جهان.​



Il giardino dei passi perduti


Il giardino dei passi perduti




Il giardino dei passi perduti



Il giardino dei passi perduti



Il giardino dei passi perduti



Il giardino dei passi perduti


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


در هفته طراحي ميلان 2013، ايده هاي شهري كنگو كوما، مفهومي جديد از چشم انداز رو به رشد طراحي منظر در آسمانخراش را ارائه نموده است. طرح " فرار طبيعي براي سطح هاي شهري " به معرفي فضاهاي نوين زندگي در ميان توسعه شهري در ميان مركز طراحي مي پردازد.
اين " سطوح شهري "، معلق ميان منظر و معماري تنديس گون ، انتزاعي از لايه هاي باغ هاي ژاپني ست؛ متشكل از سنگ هاي خاكستري، بامبو، آب و شن. طرح هاي توپوگرافي پروژه، پستي و بلندي هايي را در زمينه ايجاد نموده اند كه مسيرهاي حركتي و تجمع آب را به وجود آورده اند.
قدرت شكل دهندگي آب در تضاد با سختي مواد سنگي قرار مي گيرد؛ در حالي كه ظرافت و سبكي سنگ هاي خاكستري، به افشاي توانايي آب مي پردازند. اين طرح، قابليت تبديل محيط هاي شهري را به فضاهايي قابل زيستن و در ارتباطي تنگاتنگ با معماري اصلي زمين، نشان مي دهد.​
محل هاي تجمع آب و كاشت درختان از طريق خطوط منحني جدا گشته اند
طرح، بازنمايي از سكون و آرامش باغ هاي ژاپني ست
اين طرح، مجموعه اي از متريال هاي زميني ست
سطوح سنگي با تناليته هاي متفاوت و فرم هاي منحني، فضايي پويا ساخته اند
استخر ميانه ي طرح
ريزبيني هاي طراحي به بيان فضا پرداخته اند
كاشت انبوهي از بامبو در قسمت هاي سبز طرح
مبلمان فضا در آن يكپارچه گشته است.
مبلمان فضا
مبلمان فضا
مبلمان فضا
در اين طرح، تفاوت بيرون و درون محو گشته است.
جزئيات فضا
جزئيات فضا
جزئيات فضا
جزئيات فضا
جزئيات فضا
اسكچ اوليه كنگو كوما

مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
سنسیشنال پارک یک فضای عمومی جدید درهمسایگی لاتنزیو در Prosinone – ایتالیا – می باشد که توسط معماران بارسلونا nabito طراحی شده . پارک با هدف ارائه یک فضای ارتباطی به وجود آمده که خلاء اجتماع موجود را در یک شیوه سر زنده ، حسی و تعاملی پر می کند و یک نقطه شروع برای طرح اصلی باز سازی این محله مسکونی است . پارک ویژگی های عناصر طبیعی و مصنوعی را داراست که باعث تحریک شدن حس پنجگانه انسان به شیوه ای ترتیبی می باشد . باغ با انواع مختلف پوشش گیاهی پوشیده شده که مربوط به استعاره ای از فضا است . سطوح دارای ارتفاعات مختلف با شبکه ای از مسیر پیچ در پیچ که ترتیب برآمدگی مخروطی را تعریف می کند . مسیر پیاده روی بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا حس کشف را به تجربه پیوند دهند .
سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک

سنسیشنال پارک
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
این پروژه که در غرب منهتن (Manhattan) در شهر نیویورک واقع است محصول همکاری سه دفتر مجزا می‌باشد که در سال ۲۰۰۴ میلادی برندهٔ مسابقه‌اش اعلام شدند. دفتر معماران منظر جیمز کرنر (James Corner Field Operations)، دفتر معماری دیللر سکوفیدیو + رنفرو (Diller Scofidio + Renfro) و پیه اودلف (Piet Oudolf) مهندس کشاورزی به هم پیوستند که این پارک ۱/۵ کیلومتری را بر فراز خط راه آهنی متروکه در شهر نیو یورک طرّاحی و احداث کنند. این خط آهن ۲۲ بلوک شهری را می گذراند و در ارتفاع حدود ۲/۵ متر بالاتر از سطح زمین بر پهنای این منطقه صنعتی که روزگاری چرخش می‌گردیده کشیده شده است. تاره از زیبایی‌ به نوعی مالیخولیایی این منطقه الهام گرفته است. طرحی که در آن طبیعت تکّه‌ای از بافت انسان ساخت شهر را دوباره از آن خود می‌کند.
سطح پهنه این پل پارک با استفاده از لطایف الحیل معماران و کشاورزی به دو بخش نرم و سخت تقسیم شده که در برخی‌ قسمت‌ها به ۱۰۰% نرم تا ۱۰۰% سخت می‌رسد.کفسازی آن از قالبهای پیش ساخته بتن ساخته شده که با فواصل کمی‌ از هم اجرا شده اند تا قابلیت رشد گیاهانه سبز را بین خود ایجاد کنند.
فضای آرام و طولانیه این ٔپل پارک مردم را از سطح آشفتهٔ خیابان بلند کرده و از تعجیل و استرس آنها میخواهد ، سرعتشان را آرام می‌کند با فضاهایی برای تامل و لذت بردن از مناظر.
این پروژه گیاه، انسان و شهر را با هم آشتی‌ داده، و مردم را دعوت به تعامل اجتماعی و آرامش می‌کند.
فاز ۱ آن در ساله ۲۰۰۹ و فاز دو آن در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسیده است.


















منبع:تاپ ناپ
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز





محیط اطراف و باغی که خانه را احاطه کرده










فضای رویایی در شب













دهلیز پیچ در پیچ ورودی







فضای شاعرانه ی پذیرایی





















هال خصوصی صدف







اتاق تماشای تلویزیون






حمام عجیب و غریب






آشپزخانه با امکانات مدرن







اتـــاق خواب






یک سرداب خیال انگیز








 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
این باغ حاصل تلاش مبتکرانه شخصی است بنام چارلز جنکس .

چارلز معماری است توانمند و ساکن لندن که برای گذراندن تعطیلات و استراحت به اقامتگاه خود در اسکاتلند میرفته . زمانی که فرزندان وی کوچک بودند همسرش به وی پیشنهاد میدهد که برای آب تنی بچه ها یک حوضچه در باغ ایجاد کنند .
چارلز شروع به طراحی می نماید و با همسرش حوضچه ای را در باغ ایجاد می کنند . نتیجه تلاش آنها را در عکس زیر می بینید .

خلاصه این زن زوج خوشبخت بعد از ایجاد این حوضچه تصمیم می گیرند اشکال را با الهام گرفتن از امواج در فضای اطراف حوضچه خود ایجاد کنند و بدین صورت باغ طبیعت خودشان را پایه گذاری کردند .

تمامی اشکال اطراف حوضچه که به شکل مواج می باشد حاصل تلاش و خلاقیت این زوج است . مرد با استفاده از دانش خود در زمینه معماری و بهره گیری از اساتید علم فیزیک و دانشمندان نامی ساکن در بریتانیا و زن با الهام از دانش شرق شناسی و بواسطه آشنایی با سبک هنر چینی و زندگی زمان تجرد که همراه پدرش که بازرگان معروفی بوده و در شرق زندگی میکرده ، دست به ابتکار بی نظیری می زنند .


















منبع :ArturArch.com
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
یك زمین در كنار آزادراه شهر Bat-Yam سرزمین اشغالی ، با یك طراحی معماری زیبا و جالب تبدیل به یك مكان عمومی شد.

این زمین كه به یك پارچه سوراخ سوراخ شباهت دارد، پارك عمومی جدید حالت ناهنجار حدی را كمی تخفیف داد كه انجام فعالیت‌های خاص در مكانی عمومی را ممكن می‌سازد.
معمولاً شرایط حدی در شهرهای مدنی منجر به ایجاد فضاهای عمومی می‌شود كه اصولاً توجهی به آنها نمی‌شود در حالی كه انواع مختلف فعالیت‌ها را برای طیف گسترده‌ای از مردم جذب می‌كند.

پروژه ” REAL estate” شامل نمادشناسی جدید برای مكان‌های عمومی است كه مرزهای بین محدوده خصوصی و عمومی در چشم‌انداز شهری را بررسی می‌كند.

این زمین در شهر مدیترانه‌ای Bat-Yam، یكی از پرجمعیت‌ترین شهرهای سرزمین اشغالی قرار دارد.
اكثر ساكنان این شهر در خانه‌های مدرنی زندگی می‌كنند كه در دهه پنجاه برای مهاجران ساخته شداین پروژه در انتهای یك خیابان مسكونی عریض متجدد قرار دارد كه به دیوار بتنی منتهی می‌شود كه به صورت یك مانع آكوستیك برای بزرگراه عمل می‌كند.

از آنجا كه این مكان بلااستفاده محلی برای زباله‌های ساكنان محل، آتش‌بازی برای تعطیلات و استفاده از مواد مخدر، زندگی سگ‌ها و دیگر كارهای ممنوع شده بود،‌ این پروژه را در آنجا اجرا كردند تا مانع از این فعالیت‌ها شوند.
این پروژه در انتهای یك خیابان مسكونی عریض متجدد قرار دارد كه به دیوار بتنی منتهی می‌شود كه به صورت یك مانع آكوستیك برای بزرگراه عمل می‌كند.
از آنجا كه این مكان بلااستفاده محلی برای زباله‌های ساكنان محل، آتش‌بازی برای تعطیلات و استفاده از مواد مخدر، زندگی سگ‌ها و دیگر كارهای ممنوع شده بود،‌ این پروژه را در آنجا اجرا كردند تا مانع از این فعالیت‌ها شوند.
نمای اصلی پروژه شامل دیواری به سمت خیابان مسكونی است كه آن سویش پیداست و در ورودیش چوبی است و زمین بازی بین این دیوار چوبی و دیوار بتنی قرار دارد.

ارتفاع هر دو دیوار یكی است اما یكی بازدارنده و دیگری جذب كننده است. نوشته صورتی رنگ نئونی "the REAL estate" بیانگر این است كه این مكان برای عموم قابل استفاده است.

سطح این زمین از یك پارچه یك سَره به شكل پتوی بتنی است كه تا دور دیوار بتنی آكوستیك كشیده شده است.
سطح پیوسته از چشم‌انداز افقی ساخته بشر آغاز شده و به تدریج به سمت دیوار شیب‌دار عمودی می‌رود.

در این سطح هفت تو رفتگی چوبی قرار دارد حالت فضای خصوصی را در این چشم‌انداز شهری به خود گرفته‌اند. هركدام از این تورفتگی‌ها شكل بدن را به صورت فردی، دو نفره و گروهی به خودمی‌گیرند.










منبع :ArturArch.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


شاید وقتی نام زیباترین باغهای جهان را می شنوید نخستین چیزی که ذهن شما را درگیر می کند این است که چه چیزی می تواند یک باغ را نسبت به دیگری زیباتر کند. شاید بعضی ملاک اشیاء و امکانات آن را در نظر داشته باشند ولی کارشناسان در انتخاب زیباترین باغهای جهان بیشتر به طبیعت و نوع مواد طبیعی به کار رفته در باغ توجه دارند.
به طور کلی زیباترین باغ از نظر طبیعت شناسان نزدیک بودن باغ به طبیعت بکر و دست نخورده است. مکان های زیر بیشترین خصوصیت را از این نظر دارند.

باغ گیتی در جنوب غربی اسکاتلند



باغ اکسبری در انگلیس



باغ کاکن با هفت میلیون گونه گل و گیاه در جنوب غرب آمستردام هلند



باغ سون نونگ در چین



باغ ورسای در غرب کاخ ورسای فرانسه



باغ ژاردیم بوتانیکو در پرتغال



باغ یویان در شانگهای



باغ مینپولیس در مینسوتا آمریکا



باغ آبراهام لینکلن در آمریکا



باغ ریکوگن درژاپن


منبع :ArturArch.com

باغ گیاه شناسی ملی کریستن بوش، آفریقای جنوبی



باغ بابولی، ایتالیا



باغ گیاه شناسی هانتینگتون، ایالات متحده آمریکا



باغ گیاه شناسی نونگ، تایلند



باغ یو یوان، چین



باغ رویای کیهانی، اسکاتلند



باغ کاکنهوف، هلند



باغ اکسباری، بریتانیا



باغ ریوآن، ژاپن



باغ میرابل، اتریش



باغ عمودی موزه برانلی، فرانسه


منبع : مجله اینترنتی Bartarinha.ir
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
باغ های گمشده هلیگان که در قلب انگلستان واقع شده است متعلق به ۴۰۰ سال پیش است. این باغ زیبا به خاطر مجسمه های غول پیکری که در آن وجود دارد بسیار عجیب و رمزآلود است.









































منبع : naghsh-negar.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


در ميان شهرهاي زيبا و بزرگ مراكش همچون رباط، شهر مراكش، اقادير، طنجه، فاس، بصره، دارالبيضا يا كازابلاكا و بندر سلا؛ شهر شفشاون مقصد عمومی بیشتر اسپانیایی ها و فرانسوی هایی است که وارد مراکش می شوند. مهمترین دلیلی که این شهر این همه مورد توجه قرار گرفته، رنگ آبی بسیار شفافی است که سرتاسر شهر را فرا گرفته است.
شفشاون يا شاون كه نام خود را از شكل ظاهري كوه برافراشته بر آن گرفته است؛ به زبان عبري به معناي شاخ ها و بز مي باشد. علاوه بر رنگ زيباي اين شهر، صنايع دستي آن نيز كه در ساير نقاط مراكش يافت نمي شوند، مورد توجه صنعت توريسم قرار گرفته است.
شفشاون از شهرهای مراکش است که در شمال این کشور، بر کرانه ساحل مدیترانه و جنوب تنگه جبل الطارق، با جمعیتی در حدود ۳۵ هزار كه در جنوب تطوان در کوههای ریف قرار دارد. این شهر در حدود 876 ه-ق بعنوان مرکزی برای مقاومت در برابر پرتغالیها به وسیله حسن ابن محمد ساخته و در 1920 اسپانیا آن را متصرف شد. اما در سال 1924 محمد ابن عبدالکریم ریفی آن را از چنگال اسپانیا بیرون آورد.
ابن جماعه (الشریف الحسن) آن را برافراشت. از لحاظ تجارت، صنعت و آردسازی اهمیت دارد. شهر در درون دیوار قدیمی 11دروازه و 12مسجد و عده‌ی زیادی زاویه ضریح و دژ داشت.
اين شهر رويايي که سالانه پذیرای هزاران جهانگرد از سراسر دنیياست داراي بيش از دويس هتل مي باشد. عمده شهرت این شهر مدیون رنگ آمیزی آبی خانه ها و ساختمان هایش می باشد. این شهر با قدمتی بیش از ۶۰۰ سال، دیدنی های زیادی از جمله عمیق ترین غار آفریقا را در خود جای داده است.

آنجا دیوار ها، درها، پنجره ها و حتی زمین و جاده ها با رنگ آبی تازه ای رنگ آمیزی شده اند و فقط بعضی دیوارها از نیمه به بالا سفید هستند. آنقدر این آبی تازه و آرام است که فکر میکنی هر روز صبح به صبح، فرشته ای می آید و از بالا روی تمام شهر، پودر آبی می پاشد. آنقدر آبی که وقتی دو سه دقیقه در کوچه های این شهر راه می روی چشمانت چنان برنگ آبی عادت می کند که اگر حتی لحظه ای نگاهت به آسمان بیافتد آبی آسمان به نظرت چندان واقعی بنظر نمی آید.




































منبع : etoood.com

































 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


ساختار زنده ی ارکیدئوراما توسط معماران Plan B Architects + JPRCR شکاف بین معماری و ارگانیسم زنده, مصنوعی, طبیعی و دست ساخت انسان را از میان برد. ساختار لانه زنبوری فلز و چوب از ترسیمات 14 ارکیده که بر ستون ها شکل گرفتند, مشتق شده است. هدف در محو کردن هر گونه تمایز میان این دو جهان و پذیرفتن آنها به عنوان یک واحد است.که ممکن می سازد, معماری در قامت یک سازماندهی فضایی و محیطی و بسیار مرتبط به فرایندهای زندگی تصور شود.


پروژه ی این باغ گیاه شناسی در مدلین کلمبیا شرایط " فرم ارگانیک" را از وجوه مختلف و مقیاس های متفاوت با نگاهداشت اصول سازماندهی مصالح بررسی می کند. و الگوهای هندسی دقیق که در پیکربندی ساختارهای زنده ریشه دارند – مقیاس های بصری دائمی - را تعریف می کند. و بازدیدکنندگان را در ارتباط پدیدارشناسانه و محیطی در محیط و در جهان به عنوان یک کل با یکدیگر مواجه می سازد. سازه ی "ارکیدئوراما" به شکل خود به خودی جانبداری می کند از – سازماندهی ساختاری سیستم به شکلی که ممکن می سازد, سیستم رشد کند, و به هر تردیدی به عنوان تصمیمات سیاسی, بودجه یا تغییرات آینده پاسخگو باشد.


ساختار شش ضلعی در مرکز تهی است و یک ایوان کوچک – مدول یک گل که به شکل سیستماتیکی تکرار شده را شکل می دهد, بنابراین اصول در حال رشد, تکامل ساختار و انعطاف پذیری را تعریف می کند. با توجه به هندسه ی داده شده بازدید کننده ها یک ارکیدئوراما را به عنوان یک جنگل توسعه یافته, و یا یک سایبان باغ مانند مشاهده می کنند. ساختار سرزنده ی این تجربه ی گیاه شناسی منحصر به فرد در تمام جهات شاخه بندی شده, و ما را وادار به تفکری بسط یافته, شناخته شده و معمول می کند.














منبع :etoood.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
شرکت معماری Hampton Rivoira برنده مسابقه از یک برنامه خاص برای طراحی یک پارک بیونیک در آرژانتین بوده است.هدف از این مسابقه توسعه یک پارک طبیعی با پرندگان از سرتاسر جهان باشد.کانسپت این برنامه تأکید بر تعلیق در فضای این مجموعه است.فن آوری یکی از چالش های خوب و خاص این پروژه بوده است.تقاضای کارفرما با توجه به این طرح بر روی یک سیستم قوسی شکل بوده که زیستگاه مناسبی برای پرندگان باشد.از وظایف این سیستم تنش و انتقال بار بوده است که از عناصر سبک صنعتی با هندسه ی پیچیده تشکیل شده است.

بیش از 250 گونه پرنده در سطح این قفس وجود دارد.ابعاد مختلف قفس بر اساس ویژه گیها،روابط بین مناطق،اماکن عمومی و تنظیم اکوسیستم تعریف شده است.

بزرگ ترین ساختار این مجموعه از الحاقات بزرگ تشکیل شده است.این مجموعه دارای دو قوس در بخش مرکزی است که دارای 12 متر ارتفاع می باشد.همچنین این قوس کم به ایجاد 3 حوزه کرده که هر کدام دارای 900 متر مربع مساحت میباشد.محوطه این مجموعه از جنس استیل ضدزنگ است که به صورت سیمی بافته شده است.کل این مجموعه در یک شیب به سمت مرکز دریاچه ساخته شده است.بنابراین مسیر گذر بازدیدکنندگان با توجه به صعود و فرود توپوگرافی زمین صورت گرفته است که محیط های مختلف بصری تا دریاچه تشکیل داده است.

در این مجموعه می توانید نمایش سیستم های عامل،مناطق آبزی،پل ها،آبشارها،و حتی قسمتی برای صرف انواع نوشیدنی ها مشاهده کنید.برای جلوگیری از جابه جایی پرندگان در این 3 قسمت مجزا،از استوانه های(سیلندر)چوبی که به صورت زنجیروار به هم متصل شده اند استفاده شده است.

نکته ای که میتوان از چنین طرح هایی آموخت این است که طراحی و ساخت و ساز،تقاضا،فن آوری و برنامه ریزی،همگی پیچیده و آزمون و خطا به حساب می آیند.به همبن دلیل است که یک فرآیند موفق همیشه همکاری و هماهنگی بین متخصصان،طراحان و سازندگان را می طلبد.




















































منبع :سایت مرجع معماران
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پارک آرامش و خیال

طراح : نیما قاسمی سعادتی

دانشــــــــــــگاه : حافظ شیراز

نــــوع کاربـــــری : تفريحي



ایده های طراحی :


آرامش – خیال – الگوهای طراحی ایرانی (استفاده از عدد چهار).


و ایده اولیه:

خلق فضای موسیقی کیتارو از طریق معماری منظر مراحل رسیدن به آرامش و تبدیل آن به گرافیک پلان و فرم رسیدن به آرامش و آرامش اصلی در گرو طبیعت ، تفکر ، دور شدن از محیط نا بهنجار و… صورت می گیرد و با توجه به این عوامل به ایده زیر میرسیم.



.

پرسپکتیو دید پرنده از باغ ایرانی ، سایت نظرگاه و پلان

کافی شاپ ، المان زون خانواده ، المان زون انتزاع ، المان بادی موجود در زون صداهای طبیعی ، مقطع مسیر زون موسیقی ابعاد شیت : 70*75 تکنیک رندر :

اکولین-ماژیک



.
مراحل رسیدن به آرامش در طراحی و گرافیک خط پلان نشان داده شده است:


1- جدا شدن از محیط نابهنجار بیرون:

پس از وارد شدن و عبور از ورودی به فضای محصوری میرسیم که کارکردی همانند جلو خان در بناهای ایرانی دارد و توسط آبنما و گیاه محصور شده است.



2- پخش شدن فکر:

وقتی انسان فکر می کند ابتدا موضوعات مختلفی در ذهن او شکل میگرد و مروری کلی بر کل موضوعات دارد . این موضوع با مسیرهای ورودی چهارگانه و همچنین حوض هایی که بین آنها وجود دارد نشان داده شده است.



3- تمرکز :

پس از فکر کردن و مرور موضوعات مختلف به یک نتیجه میرسیم -یک موضوع خاص برای فکر کردن- و سپس بر روی آن موضوع تمرکز مکنیم. این ایده به شکل یک فضای چهار باغی درونگرا پس از مسیرهای ورودی قرار گرفته که به عنوان یک فضای تقسیم عمل میکند .


4- رسیدن به آرامش :

پس از تمرکز است که انسان به آرامش میرسد . راههای متعددی برای رسیدن به آرامش وجود دارد مانند طبیعت ، موسیقی ، صداهای طبیعی و … که این تعدد موضوع توسط خط هایی که از فضای چهارباغی به داخل فضای پارک منشعب شده ، نشان داد شده است.




اسکیس های اولیه – طرح پارک


2سایت به هفت زون کلی تقسیم میشود:

2-1زون صوتی و موسیقی:

که در ترکیب با فضای ورودی به شکل لابیرنت گوش انسان است و دارای بخشهای زیر است :



1-باغ پرندگان :

که در مرکزیت این فرم قرار دارد و دارای مسیرهای اسپیرال در اطراف است که محیطی جنگل مانند توأم با صدای پرندگان و همچنین صدای آبشار و جویبار بوجود می آورد.



2- مجموعه تالارها :

شامل چهار تالار به شرح زیر است:

– تالار موسیقی سه بعدی : پخش موسیقی لایت سه بعدی در سبک های Newage و Classic

– تالار بیشه : (تأکید بر حواس شنوایی و بویایی) سالنی دارای طراحی فضای سبز همانند محیط های ارگانیک، دارای چشمه ، جویبار ، ایجاد باران مصنوعی و صدای حشرات و آبزیان (شنیداری) و بوی گیاه (بویایی).

– تالار راز آب (موسیقی آب) : سالن مرمر سفید که در آن از المانی به نام Bodhisatva که یک المان آبی ژاپنی است در ابعاد مختلف – جهت تولید صداهای متفاوت- ، آبشارهای کوچک و جویبار و همچنین انواع فواره و … با ریتمهای متفاوت تنظیم شده و منجر به تولید نوعی موسیقی طبیعی با آب می شود.



پرسپکتیو دید پرنده از سایت ، پرسپکتیو از بالای دریاچه ، مقطع مسیر کنار دریاچه(اسکله) بزرگنمایی محدوده برکه زون خانواده
انجمن موسیقی :

انجمن موسیقی ایرانی (به علت لطافت و غنا موسیقی ایران) و اجراهای زنده تکنوازی گروهی در سایت. 2-2 زون شگفتی که شامل سه تالار به شرح زیر است:

1-تالار اکسیژن : تنفس سالم و رفع خستگی . در این تالار گاز اکسیژن به علاوه هوای خنک پخش میشود که موجب شاداب شدن افراد میگردد.



2- تالار آیینه : فضایی است که بدنه و سقف آن متشکل از انواع آیینه با زاویه های مختلف است .


3- تالار رقص خورشید: فضایی است که سقف آن از انواع شیشه ، آیینه و عدسی تشکیل شده و پرتوهای نور با رنگها و زاویه های متفاوت تولید میکند. همچنین در شب از نور پردازی مصنوعی استفاده میشود.


2-3 باغ ایرانی : که با توجه به ایده های معماری ایرنی مانند باغ سازی ایرانی و همچنین استفاده از الگوی چهار طراحی شده است و شامل یک چهار باغ است که با الهام از حیاط مدرسه آقا بزرگ کاشان در دو سطح طراحی شده.


همچنین در چهار طرف آن چهار عنصر وجود دارد که چهار عنصر نمادین زندگی و مقدس هستند که در زیر آمد:


1- آب : به شکل آبشاری که از دریاچه سرازیر میشود.


2-باد : طراحی موزه باد که به دو بخش نمایشگاه صوتی و نمایشگاه لمسی باد تقسیم میشود.


3- خاک: طراحی موزه خاک که نمایشگاه سفال است و دارای دالانهای (راهرو) سفالی با فرمی سیال است و هم چنین استفاده از حس بویایی(بوی خاک نم خورده ، کاهگل و …) .


4- آتش: استفاده از بنای چهار طاقی برای نمایش این عنصر (استفاده از الگوی چهار برای طراحی) .




پرسپکتیو دید پرنده از حجم سایت(بدون توپوگرافی) * پایین ترین نقطه سایت ورودی اصلی با ارتفاع +15 و مرتفعترین نقطه سایت ،نظرگاه با ارتفاع +48 * مبنای ارتفاع ،بلوار چمران(+-0.0) مکان سایت : پشت هتل چمران


.
2-4 زون ورزش های آرامشبخش متشکل از حوضچه های آب گرم ، سالن ماساژ و سالن یوگا است که به علت کمبود وقت وگستردگی طرح، طراحی نشد ، اما مکان آن تعیین شده است.


2-5 زون صداهای طبیعی در این زون صداهای طبیعی شنیده میشود و از بخشهای زیر تشکیل شده است:

– برج باد : نوعی المان بادی است که تولید صدای باد میکند. – آبشار :

استفاده از آبشارهای متعدد با فرمهای متفاوت.

– جویبارها – برکه های کوچک : استفاده از صدای آبزیان و حشرات مانند: قورباغه ، ملخ ، جیرجیرک و… .

– المان چتر آب :

ایجاد صدای باران و تجربه خیس شدن زیر باران . – غرفه عرضه نوشیدنی های آرامش بخش :

در این مکان نوشیدنی های آرامش بخش طبیعی همانند انواع عرقیات ، نوشدنیها و جوشانده هایی که بر سیستم اعصاب تأثیر مثبت میگذارند ( مثلا عرق گل گاوزبان ، جوشانده بابونه و …) عرضه میشوند.

– المان های آبی : تولید صدای ریتمیک توسط المانی آبی به نام Bodhisatva که در باغ سازی ژاپنی استفاده میشود.



2-6 زون خانواده با توجه اینکه فضای حاکم بر طرح با ایده آرامش وخیال طراحی شده است اما نمیتوان نقش خانواده را از لیست کاربری ها حذف کرد.


سایت پلان طرح


.
از این رو طراحی مکانی امن و دارای امکانات رفاهی- تفریحی جهت استفاده خانواده دارای اهمیت ویژه ای است.


1- آمفی تأتر روباز :

طراحی آمف تأتری روباز دارای سنی به شکل دایره در مرکز آب که ایده آن از نمایشهایی که در قدیم به آن رو حوضی گفته میشده گرفته شده است و دارای دیوار آبی در پشت سن است که جهت بستن فضای پشت سن و همچنین بحث آکوستیک قرار داده شده است.



2- طراحی نشیمن هایی با دیواره های گیاهی و آلاچیق .


3-رستوران ، فست فود و کافی شاپ .


4-زمین بازی برای بچه ها .


5-لوازم ورزش و بدن سازی .


6-طراحی رمپی که به عنوان نظرگاه عمل میکند .

.
2-7زون انتزاع استفاده از المان های انتزاعی (مفهومی) برای به وجود آوردن حالتهای تفکر ، تعجب و استفاده از تخیل افراد .

اسکیس های اولیه – طرح پارک

.

مکان سایت:

سایت پروژه در استان فارس و مرکز این استان شهر شیراز قرار دارد. که محل دقیق این سایت در بولوار چمران پشت هتل چمران است. این سایت هم اکنون متعلق به دانشگاه شیراز است و مردم از آن به عنوان یک محیط طبیعی جهت کوه نوردی ، پیاده روی و دوچرخه سواری استفاده می کنند.

دلایل انتخاب سایت:


1-این مکان بر روی دامنه کوه قرار دارد و جهت استفاده از شیب طبیعی زمین در طراحی.


2-مردم از آن به عنوان یک محیط طبیعی جهت کوه نوردی ، پیاده روی و دوچرخه سواری استفاده می کنند و یک منطقه آرامش بخش است.


3- در این منطقه پارکی وجود ندارد.


4-پتانسیل منطقه، زیرا بلوار چمران به به علت حاشیه سازی اش به عنوان مکانی برای تفریح ، استفاده میشود و همچنین رودخانه خشک که بر جذابیت این مکان می افزاید.


5-آرامش منطقه و مبحث آکوستیک بودن، زیرا مسأله صوت امری مهم در انتخاب سایت است از یک طرف منتهی به کوه و از طرفی باغهای اطراف سایت. از رو این منطقه کاملا ساکت است و به واسطه وجود باغ های متعدد بین کوه و خیابان صدای ترافیک بلوار شنیده نمیشود. با توجه به دلایل بالا این سایت مکان مناسبی برای احداث یک پارک با موضوع آرامش است.

* پایین ترین نقطه سایت ورودی اصلی با ارتفاع +15 و مرتفعترین نقطه سایت ،نظرگاه با ارتفاع +48

* مبنای ارتفاع ،بلوار چمران(+-0.0) مکان سایت :بلوار چمران ، پشت هتل چمران


اسکیس های اولیه – طرح پارک
منبع: farsicad.com
 
آخرین ویرایش:
Similar threads

Similar threads

بالا