[گرافیک] - اینفوگرام یا اینفوگرافیک چیست؟

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=6]اینفوگرافیک، نمایش تصویری ساده، واضح و قابل هضم اطلاعات و داده‌ها است.[/h]

تقریباً همه ما در مواقعی مجبور شده‌ایم موضوعی را برای جمعی در محیط کار، تحصیل، خانواده و یا مکان‌های دیگری توضیح بدهیم. به طور سنتی برای این که بتوانیم به ابعاد مختلف موضوع بپردازیم، سرفصل‌ها و موارد مهم را در کاغذی می‌نویسیم و به تناسب در زمان مناسب به آن ها اشاره می‌کنیم. گاهی حتی کل متن صحبت‌هایمان را می‌نویسیم و برای دیگران قرائت می‌کنیم. برخی از سخنرانی‌ها حتی در بالاترین سطوح علمی و سیاسی به این صورت انجام می‌شود.


بسیاری از مواقع نیز برای ارائه صحنه‌ها و تصاویری ذهنی خود به مخاطب با مشکل مواجه می‌شویم و ارائه توضیحات کلامی برای ایجاد تصور در ذهن مخاطب کاری بس دشوار است، و مخاطب به زودی خسته و دلزده می‌شود، زیرا که اکثر مخاطبان از قدرت تصور و تخیل قوی برخوردار نیستند.


آموزشگران نیز برای انتقال داده‌های خود به قشرهای مختلف با این مشکل مواجه هستند که چطور مطالب آموزشی خود را به قشرهای انتقال دهند که علاوه بر دریافت آنی مطالب، بتوان از پایداری آن اطمینان حاصل کرد.


برای سهولت ارتباط با مخاطب روش جدیدی بنام اینفوگرافیک (Infographic) ابداع شده است. این کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphic) است. اینفوگرافیک ها در اصل نمایش دیداری از داده ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) می باشد. هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل هضم اطلاعاتی می باشد که ممکن است غیر ملموس و یا دارای حجم قابل توجهی باشند. اینفوگراف ها می توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند.


اینفوگراف ها در زمینه های مختلف از جمله فرهنگسازی، ترویج علوم، روزنامه نگاری، گزارش نویسی، رزومه نویسی، آموزش و… قابل استفاده هستند.


[h=1] تاریخچه اینفوگرافی[/h]

اگر بخواهیم به تاریخ واقعی اینفوگرافیک اشاره کنیم باید از انسان‌های اولیه یاد کنیم که برای رساندن منظور خود از اشکال و تصاویر استفاده می‌کردند. تصاویر به جای مانده در غارها با موضوعات شکار، جنگ و … نوعی اینفوگرافیک است. استفاده از اشکال و علایم در زبان‌های اولیه نیز اینفوگرافیک است.


تاریخ شروع استفاده از اینفوگرافیک به صورت علمی را باید از اواخر سال ۱۴۰۰ میلادی بدانیم، زمانی که لئوناردو داوینچی برای بیان ایده‌ها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود. در سال ۱۶۶۲ کریستوفر شینر منجم، برای به تصویر کشیدن نتایج تحقیقش درباره حرکت خورشید از تعداد زیادی نگاره گرافیکی استفاده کرد. همینطور از ویلیام سیلوستر باید نام ببریم که اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی، را در کتاب اطلس سیاسی و تجاری مورد استفاده قرار داد. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود.


در سال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی کرد که یک اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حرکت سربازان، مکان‌های توقف آن‌ها، تعداد نیروهای کشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود.


اما اوج محبوبیت اینفوگراف به دهه‌ی ۱۹۹۰ بازمی‌گردد،‌ زمانی که سازمان‌های خیری به اهمیت ارتباط بصری با مخاطبان خود پی بردند.



[h=1] ویژگی‌های اینفوگراف[/h]

اینفوگرافیک، نمایش تصویری ساده، واضح و قابل هضم اطلاعات و داده‌ها است. امروزه که با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستیم و در مواقع نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، اینفوگرافیک ابزاری بسیار مناسب و کارآمد می باشد.

استفاده از اینفوگرافیک باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه، حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالا یا پیچیده ای را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.


برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اینفوگرافیک عبارتند از:



  • سهولت ارائه اطلاعات
  • سرعت بالای ارائه اطلاعات
  • جذاب و جالب بودن برای مخاطب در تمامی سطوح سنی و تحصیلاتی
  • عدم خستگی مخاطب
  • ارائه اطلاعات زیاد در زمان اندک
  • امکان نمایش سریع، واضح و زیبای ایده‌های پیچیده
  • امکان برقراری آسان ارتباط بین اجزای ارائه شده موضوعامکان انتشار سریع و آسان از طریق بسترهای برخط و مبتنی بر شبکه های کاربر محور بدون نیاز به هزینه های غیرمتعارف
  • تنوع طراحی و امکان استفاده از متدهای تلفیقی عکس، انیمیشن و ساختارهای تعاملی



امروزه در کشور های خارجی، استفاده از اینفوگرافیک تقریباً در همه جا مشاهده می‌شود؛ علائم راهنمایی رانندگی، روزنامه‌ها و نشریات، تلویزیون، کتاب‌ها، سایت‌های اینترنتی، مراکز آموزشی و اجتماعی مملو از اینفوگراف هایی هستند که اطلاعات زیادی را در کم‌ترین زمان به مخاطبان خود منتقل می‌کنند.


تحقیقات نشان می دهد بطور متوسط اطلاعاتی که بصورت گرافیکی نمایش داده می شوند ۳۰ برابر بیشتر از متن ساده خوانده می شوند. همچنین از نظر فیزیولوژیک واکنش مغز به یادگیری داده های تصویری ۹۰% و متن ۱۰% می باشد. از آنجایی که مغز انسان علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات بصری دارد، اینفوگرافیک می تواند بهترین راه برای انتفال مفاهیم، اطلاعات و آمار مورد نظر به مخاطب باشد. همانطور که مطئمناً تجربه کرده اید، درک و یادگیری تصویری اطلاعات برای انسان بسیار ساده تر و جذاب تر از شکل نوشتاری آن ها است. از این رو امروزه اینفوگرافیک از برترین ابزارهای آموزشی مورد استفاده در سطح جهانی می باشد.


اینفوگرافیک (infographic) مخفف دو کلمه اطلاعات (information) و گرافیک (graphic) است. اینفوگرافیک ها در اصل نمایش دیداری از داده ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) می باشد. هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل هضم اطلاعاتی می باشد که ممکن است غیر ملموس و یا دارای حجم قابل توجهی باشند. اینفوگراف ها می توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند.


اینفوگراف ها در زمینه های مختلف از جمله فرهنگسازی، ترویج علوم، روزنامه نگاری، گزارش نویسی، رزومه نویسی، آموزش و… قابل استفاده هستند.


از آنجایی که مغز انسان علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات بصری دارد، اینفوگرافیک می تواند بهترین راه برای انتفال مفاهیم، اطلاعات و آمار مورد نظر به مخاطب باشد. همانطور که مطئمناً تجربه کرده اید، درک و یادگیری تصویری اطلاعات برای انسان بسیار ساده تر و جذاب تر از شکل نوشتاری آن ها است.


منبع : infogram.ir
 
بالا