
مصاحبه با دكتر قویدل
1- قبل از هرچیز، از اینكه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید تشكر میكنیم.
به عنوان اولین سوال خودتان را معرفی كنید.
من اسمم محمد ،فالیم قویدل سیولكی فارغ التحصیل از دانشگاه ایالتی میشیگان آمریكا هستم.لیسانس را از دانشگاه تهران گرفتم، فوق لیسانس و PHDرا از دانشگاه ایالتی میشیگان گرفتم.
من یكی از مسئولین اكتشاف هستم،مشغول مطالعات و تحقیقات زمین شناسی و ژئوشیمی هستم.محل كارم در مدیریت اكتشاف تهران است ، اما در دانشگاههای فردوسی مشهد،اصفهان،شهید بهشتی،دانشگاه تهران،دانشگاه امیركبیر در سطوح فوق لیسانس و دكترا تدریس می كنم و در دانشگاه صنعت نفت در سطح لیسانس تدریس می كنم و در هیچ دانشگاه دیگری من این كار را نكرده ام. علت این قضیه این بوده كه دانشجویان خیلی توانایی در دانشگاه صنعت نفت مشغول تحصیل میباشند و من از كار كردن با این دانشجویان لذت می برم و این گفته را اساتید دیگری همچون دكتر رضایی و دكتر امینی نیز تایید می كنند.
2- آقای دكتر، فعالیتهای شما در زمینه های مختلف چهقدر در پیشرفت علم اكتشاف موثر بوده است؟
البته بنده قادر به پاسخگویی به این سئوال نیستم اما همین قدر می دانم كه افقهایی كه امروزه در مناطق مختلف زاگرس و و به خصوص در دوران پالئوزویك وجود دارد تلاشهایی است كه در حدود سی سال كه من در مملكت انجام داده ام و شاید اغراق آمیز نباشد كه بگویم پالئوزویك ایران را به اصطلاح كامل كرده ام.
تا قبل از تلاشها و فعالیتهای من شاید تصویر روشنی از پالئوزویك ایران نبود،البته در ایران مركزی و البرز تحقیقات زیر بنایی و بزرگی در البرز غربی،شرقی،مركزی و ایران مركزی انجام شده است.
در اینجا لازم به ذكر است كه به دانشجویان عزیز و اساتید محترم یاد آوری كنم كه به خودشان متكی باشند و خود باوری خویش را حفظ كرده تا بتوانند ایران اسلامی را به جایگاه واقعی خود در جهان برسانند و به دنیا نشان دهند كه ایرانیها اگر بهتر آنها نباشند، كمتر هم نیستند.
در هر حال من به عنوان یك ایرانی وظیفه ی خود می دانستم كه این كارها را هر چند كوچك انجام دهم تا سكوی پرتابی باشد برای آینده ای روشنتر.
3- آقای دكتر یك توضیح كلی در مورد بخشهای مختلف مدیریت اكتشاف بفرمایید؟
مدیریت یكی از بخش های خیلی اساسی و عمده در وزارت نتف است كه قبلا شامل اكتشاف و تولید بوده، كه چند سال پیش به دو بخش مجزا تفكیك شده است.
مدیریت اكتشاف در حال حاضر شامل واحدهای متعددی است ،كه هر واحد وظیفه ی خاصی را انجام می دهد، كه شامل اداره ی مطالعات و تحقیقات زمین شناسی و ژئوشیمی ، اداره ی ژئوفیزیك ،اداره ی نقشه برداری ، اداره ی زمین شناسی سطح الارضی و اداره ی زمن شناسی تحت الارضی، قسمت حفاری و بخش معاونت خدمات و پشتیبانی می باشد.
4- آقای دكتر با توجه به اینكه اكتشاف رشته ی جدیدی است و در مقطع لیسانس گسترده و كلی است ،در مورد جایگاه رشته ی اكتشاف توضیح دهید؟
در دوره ی لیسانس معمولا یك سری سرفصلها كلی بیان می شود كه در مقطع فوق لیسانس این سرفصلها تخصصی تر دنبال خواهد شد، به عنوان مثال این سرفصل ها در ژئوفیزیك ، ژئوشیمی، پتروفیزیك وارزیابی مخازن به طور كامل تری تدریس خواهد .
با وجودی كه تمام در آمد آینده مملكت بوسیله ی اكتشاف تامین می شود ، متاسفانه این رشته هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.به عنوان مثال پخش فراورده های نفتی كه از محولات فرعی می باشد در اكتشاف انجام می شود، اما نیروی كه در اكتشاف مشغول تحقیق و مطالعه می باشد فرصت اینكه تبلیغ كنند را ندارند.
جایگاه اكتشاف در داخل مملكت ما در مراحل اولیه می باشد و به نظر من باید تعداد نیروی كارشناس ،كارشناس ارشد و دكترا افزایش یابد تا پتانسیل های هیدروكربوری ایران را نه تنها در داخل فقط در داخل زاگرس و البرز، بلكه در كپه داغ و حتی ایران مركز ی كشف شود.مثلا میدانها ی بید گل و آرام اخیرا توسط متخصصین كشف شده است و انشاا... اگر در این مناطق ، مخازن بیشتری كشف شود خیلی از نابسامانی ها در كشور حل خواهد شد.
5- دلیل اضافه شدن رشته ی offshore engineering ( اكتشافات دریایی) كه گفته می شود در سالهای آتی خواهد آمد چیست؟
از این پیشنهادها زیاد است،البته هر چه گرایشها ریز تر و تخصصی تر شوند كارآیی بهتری خواهند داشت،منتها هر موضوعی كه گفته شد پذیرفته نمی شودو اینها همه در حد گفته است و خیلی راحت نمی توانیم بگوییم كه مثلا یك چیزی اضافه یا كم كنیم.اما به نظر من اگر سرفصلهای قانع كننده ای در این رشته وجود داشته باشد با توجه به اینكه هرچه تخصصی تر شویم ، كارآیی بهتری خواهیم داشت، احتمال راه اندازی این گرایش وجود خواهد داشت.
6- آقای دكتر در مورد وضعیت اشتغال داتشجویان اكتشاف توضیح دهید؟
خدمت شما عرض كنم كه وقتی رشته ی اكتشاف را ایجاد می كردند حتما اول فكئ شغل آینده ی شما بوده اند. به نظر من اكتشاف دركشور ما بسیار ناقص انجام شده و نیاز به یك سری نیروی جوان و متخصص دارد. در حال حاضر یك ساختار فرسوده د ر داخل كشور وجود دارد كه به نیروی جوان در كنار نیروی باتجربه نیاز داریم تا اینها دست به دست هم دهند و مشكلات مملكت را حل كنند.
این فكر ها در برنامه ریزی 20 ساله انجام شده است، اما كی ابلاغ شود و كی اجرا مشخص نیست.ما امیدواریم تمام نیروی كه جذب می شود حساب شده باشدكه به محض فارغ التحصیلی مشغول كار شوید.
7- رشته ی اكتشاف كه در خارج از كشور تدریس می شود با آنچه در داخل تدریس می شود چه تفاوتهایی دارد؟
اگر دانشجو بخواهد تنها به آنچه اساتید تدریس می كنند اكتفا كند مسلما تفاوت زیادی بین این تدریس و علم روز وجود دارد.یكی از بهترین شیوه ها به روز بودن و استفاده از اینترنت برای برداشتن این تفاوتهاست.
8- در پایان اگر توصیه ای به دانشجویان دارید بفرمایید.
در پایان امیدوارم آینده ی درخشانی در پیش رو داشته باشید و هیچ وقت دلسرد نشوید، بیشتر عملی باشید تا تئوری. و انشاا... پرچم این مملكت را از دست محققین و مسئولین گذشته با اقتدار به جلو ببرید و من دلم می خواهد كه همه ی شما موفق و پیروز باشید.