۷ گواهینامه ای که هر واحد صنعتی می تواند دریافت کند

imankholghi

عضو جدید
۷ گواهینامه ای که هر واحد صنعتی می تواند دریافت کند :)

آیا شما هم صاحب یک واحد صنعتی هستید؟ تولید کننده محصولاتی هستید و مایلید برای شرکت خود استانداردهای ایزو دریافت کنید.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که کدام یک از گواهینامه های ایزو و استانداردها برای تمامی واحدهای صنعتی کاربرد دارند.

برای سفارش فوری گواهینامه ایزو مورد نظر خود اینجا کلیک کنید.

استانداردهای ایزو تخصصی و عمومی چیست؟

همه استانداردهای ایزو برای تمام شرکت ها کاربرد ندارند. بلکه برخی استانداردها ایزو عمومی اند یعنی برای تمام شرکت ها و سازمان ها کاربرد دارند و برخی دیگر اختصاصی اند یعنی فقط برای یک صنعت و تولید خاص کاربرد دارند.

به عنوان مثال استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) برای تمام شرکت ها، سازمان ها و موسسات اعم از تولیدی-صنعتی، خدماتی، پیمانکاری، کشاورزی، فرهنگی، معدنی و … کاربرد دارد. تنها باید بندهای مورد نیاز برای هر شرکت و سازمان شناسایی شده و مابقی بندها استثنا شوند.

اما برخی استانداردها تخصصی بوده و صرفا برای یک تولید و یا خدمت خاص استفاده می شوند مثلا استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد ایزو کیفیت صنایع غذایی) ویژه شرکت هایی است که در زنجیزه تامین محصولات غذایی از مزرعه تا فروشگاه نقش دارند. یا استاندارد IATF 16949 ویژه شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز خودرو می باشد.


۷ گواهینامه ای که هر واحد صنعتی می تواند دریافت کند:



۱- گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت)


گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ جزو گواهینامه های عمومی بوده و تمام واحدهای صنعتی با هر تولیدی می توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به موضوع مدیریت کیفیت در صنایع تولیدی و خدماتی پرداخته و شرکت هایی که این گواهینامه را دریافت می کنند نشان می دهند که به صورت سیستماتیک به موضوع کیفیت در ارکان سازمان و تولید توجه دارند. در حال حاضر آخرین ورژن استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ آن با نام ISO 9001:2015 می باشد. در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری در مورد استاندارد ایزو ۹۰۰۱ کسب کنید حتما این صفحه را مطالعه کنید و در صورتی که مایل به دریافت این گواهینامه برای شرکت خود هستید اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان جهانی ایزو-ISO (سازمان بین المللی استانداردسازی)





۲- گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی)

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ از آن دست گواهینامه های عمومی است که اغلب زمانی که شرکت ها سری گواهینامه های سری IMS را درخواست می کنند صادر می گردد. این استاندارد جزو استانداردهای بسیار مهم و کاربردی با رویکرد حفظ و توجه به محیط زیست بوده و شرکت هایی که این گواهینامه را دریافت می کنند به مشتریان و ذی نفعان خود این پیام را می دهند که در پروسه تولیدات خود به حفظ محیط زیست توجه دارند. در حال حاضر آخرین ورژن استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ با نام ISO 14001:2015 می باشد. در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری در مورد استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ کسب کنید حتما این صفحه را مطالعه کنید و در صورتی که مایل به دریافت این گواهینامه برای شرکت خود هستید اینجا کلیک کنید.




۳- گواهینامه OHSAS 18001 (استاندارد مدیریت ایمنی شغلی)


استاندارد OHSAS 18001 جزو سری استانداردهایی است که توسط کمیته ای با نظارت و رهبری انیستیتو استاندارد بریتانیا (BSI) تدوین شده است. این استاندارد نیز جزو استانداردهای مهم و کلیدی بوده و مانند ایزو ۱۴۰۰۱ اغلب در هنگام اخذ سیستم یکپارچه مدیریت IMS ، اخذ می گردد. شرکت هایی که این استاندارد اخذ می کنند نشانگر این هستند که به موضوع ایمنی کارکنان خود توجه دارند.

البته با توجه به اینکه توسط سازمان بین المللی ISO استاندارد تخصصی ایزو ۴۵۰۰۱ در سال ۲۰۱۸ رونمایی و ابلاغ شد به زودی به جای اخذ استاندارد OHSAS 18001 شرکت ها باید استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ را دریافت نمایند. در صورتی که مایلید در مورد استاندارد OHSAS 18001 اطلاعات بیشتری کسب نمایید اینجا و در صورتی که مایل به اخذ اطلاعات در مورد OHSAS 18001 هستید اینجا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: پیش نویس جدید استاندارد ISO 50001 مدیریت انرژی





۴- گواهینامه HSE-MS (استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست)

گواهینامه HSE جزو گواهینامه های پرطرفدار بخش صنعت و تولید می باشد. این گواهینامه به صورت یک دستورالعمل بوده که تا حدی همان موارد استانداردهای ایزو ۱۴۰۰۱ و OHSAS 18001 را پوشش می دهد. اخذ گواهینامه HSE در یک شرکت به معنی توجه آن مجموعه به ایمنی و سلامت کارکنان و حفظ محیط زیست می باشد.

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استاندارد و گواهینامه بین المللی HSE هستید اینجا کلیک کنید.




۵- گواهینامه CE (نشان صادراتی محصولات)

گواهینامه CE ، یک گواهینامه ایزو نیست بلکه گواهینامه محصول است. این گواهینامه برای محصول یا محصولات مشخصی که یک شرکت تولید می کند صادر می گردد. تنها شرکت های تولیدی هستند که می توانند این گواهینامه را برای محصولات خود دریافت کنند. گواهینامه CE توسط کمیسیون اروپا با رویکرد صادرات به کشورهای عضو اتحادیه تعریف شد اما به سرعت اکثر کشورهای غیر اروپایی نیز در صدد اخذ این گواهینامه بر آمدند. تمام محصولات امکان اخذ گواهینامه CE را ندارند مثلا به هیچ عنوان نمی توان برای محصولات غذایی و دارویی گواهینامه CE صادر کرد. و برای برخی دیگر از محصولات که در اسکوپ های اصلی تعریف شده کمیسیون اروپا قرار ندارند عموما گواهینامه خود اظهاری صادر می گردد. می توانید در این صفحه اطلاعات کامل و جامعی در خصوص گواهینامه CE به دست آوردید.




۶- گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۴ (گواهینامه ایزو رضایتمندی مشتریان)

در قرن ۲۱ و رقابتی شدن هر چه بیشتر صنایع و خدمات مگر می توان به خواست و رضایت مشتریان بی تفاوت بود. امروز اهمیت رضایت مشتری در بقای یک کسب و کار اثبات شده و جای هیچ اما و اگری نمی ماند. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ یک راهنمای تکمیلی در ادامه ایزو ۹۰۰۱ با رویکرد تامین رضایت مشتریان یک شرکت است. به شرکت های تولیدی توصیه میکنیم که اگر تا کنون به اخذ این گواهینامه توجه نداشته اید از حالا جدی تر به فکر اجرای الزامات و اخذ گواهینامه این استاندارد باشند.

بیشتر بخوانید: شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها ( مراحل اخذ گواهینامه ایزو )


برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ این صفحه را مطالعه کنید.




۷- گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ (گواهینامه ایزو رسیدگی به شکایت مشتریان)

همانطور که در بند ۶ توضیح دادیم امروز در دنیای تجارت رضایت مشتریان حرف اول را می زند. یک مشتری ناراضی زنجیروار بیش از ۱۰ مشتری دیگر را، از شرکت شما فراری می دهد. توجه به شکایت مشتریان مهم است چون یک شکایت یعنی موضوعی که برای مشتری مهم است ولی شرکت شما به آن توجه نکرده است. این شکایت ها همچون تیغی دو لبه عمل می کند اگر که به آن ها توجه کنید و سیستم را اصلاح کنید، پاشنه آشیل شرکت شده و باعث تقویت و رشد مجموعه می شود و از سوی دیگر اگر بی تفاوت از کنار نارضایتی ها و شکایت های مشتریان بگذرید دیری نمی پاید که مشتریان شما را رها کرده و نیاز خود را از رقبای شما تامین خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ این صفحه را مطالعه کنید.



برای سفارش فوری گواهینامه ایزو مورد نظر خود اینجا کلیک کنید.

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است. نگارنده ایمان خلقی
 

smms1350

عضو جدید
مراقب باشید گواهینامه فیک یا نامعتبر اخذ نکنید!


چنانکه در سایت سازمان بین المللی استانداردسازی یا ISO به آدرس www.iso.org ملاحظه می شود، با کلیک روی
Read more about certification and how to find a certification body.میتوان نحوه اخذ گواهینامه معتبر را مطالعه کرد. در اینجا به صراحت اشاره شده که برای اخذ یک گواهینامه معتبر یا accredited، باید سراغ نهادهای گواهی دهنده (CB)ای رفت که از طرف یکی از نهادهای اعتباردهنده (AB) عضو IAF، تأیید صلاحیت شده و ممیزی را مطابق استاندارد ایزو 17021 انجام میدهند. (www.iaf.nu) بنابراین گواهینامه صادرشده از طرف CBهایی که دارای اکردیت از ABهای عضو IAF نیستند، نامعتبر یا non-accredited محسوب میشوند.

یادآور می گردد، طبق الزامات ISO 17021، انجام فعالیت مشاوره پیاده سازی ایزو توسط شرکت گواهی دهنده تخلف محسوب می شود.

خوشبختانه مرکز تایید صلاحیت ملی ایران یا NACI تحت نظر سازمان ملی استاندارد ایران، فهرستی از CBهای اکردیت خارجی دارای نمایندگی در ایران تهیه نموده که برای نمونه شرکت TUO آلمان دارای اکردیت DAKKS جزو این فهرست می باشد (www.tueo.com) و یا نهاد گواهی دهنده Equal Assurance استرالیا (www.equalassurance.com) دارای اکردیت JAS-ANZ. برای اطلاع به لینک زیر رجوع شود:
https://goo.gl/NskDEc
 
آخرین ویرایش:
بالا