۩۩۩ سبحانک یا لا اله الا انت .... ۩۩۩ ویژه شب های قدر

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

photo_2016-06-24_20-11-28.jpg



«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری است و «تقدیر» نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است؛ اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن و به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیزی «قدر» نام دارد.

بنابر دیدگاه حکمت الهی، در نظام آفرینش، هر چیزی اندازه ای خاص دارد و هیچ چیزی بی حساب و کتاب نیست.
جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضی تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.


شب قدر، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت های انسان تقدیر می گردد. شب قدر یکی از شب های نیمه دوم ماه رمضان است که طبق روایات ما، یکی از شب های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

دراین شب - که شب نزول قرآن به شمار می آید - امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان واقع می شود، تقدیر می گردد. شب قدر، همیشه و هر سال تکرار می شود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و بهره برداری از آن در نیکویی سرنوشت یک ساله، بسیار مؤثر است. در این شب، تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه می شود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر می گردد.






لیلة القدر در نگاه علامه طباطبایی (رحمه الله)
تکرار شب قدر در هر سال:

شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار می شود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر می شود. دلیل بر این امر این است که:


اولا: نزول قرآن بطور یکپارچه در یکی از شب های قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده در آن شب بی معنی است.



ثانیا: کلمه «یفرق » در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم » . در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را می رساند و نیز کلمه «تنزل » در کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.



ثالثا: از ظاهر جمله «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن » چنین برمی آید که مادامی که ماه رمضان تکرار می شود آن شب نیز تکرار می شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه در هر سال در ماه رمضان تکرار می شود.


در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبی است که در عهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل می شده و چون از دنیا می رفتند نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ فرمود: «نه بلکه شب قدر تا قیامت هست »
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
برنامه های خداوند در شب قدر

برنامه های خداوند در شب قدر

1-نزول قرآن:

کتاب خداوند که راه و رسم زندگی سعادتمند و آرامش‌بخش را به انسان نشان می‌دهد و سرشار از اسرار و رموزی است که دانشمندان تا کنون از رسیدن به آنها عاجز مانده‌اند، هر روز که علم پیشرفت می‌کند رمزی از آن کشف می‌شود که بشر انگشت تعجب به دهان می‌گیرد، در شب قدر نازل شده است و خداوند می‌فرماید:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ [قدر/1] ما قرآن‏ را در شب قدر نازل كرديم».


نزول کتاب خدا که دارای برکات بسیار زیادی برای جهانیان است باید در شبی با برکت باشد که شب قدر مزین به خیر و برکت است و خداوند در قرآن کریم از مبارک بودن آن خبر داده و می‌فرماید:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ[دخان/3] كه ما آن را در شبى پر بركت نازل كرديم ما همواره انذاركننده بوده‏‌ايم!»

2- تقدیر امور:

قدر به تعبیر اهل لغت به معنای اندازه گیری است به طوری که راغب اصفهانی در این باره می‌گوید: «شب قدر یعنی شبی که خداوند برای تنظیم و تعیین امور مخصوصی آن را آماده و مقرر نموده است». [1]

در این شب نورانی و با برکت مقدرات يك سال همه انسان‏‌ها تعيين مى‏‌گردد، و ارزاق، و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن شب تفريق و تبيين مى‏‌شود. البته شكی نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است به دست خود ما است، ولى در بيرون از دايره تلاش و كوشش ما و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است، و آنچه به مقتضاى قانون عليت كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى‏‌شود مقدر شده است انجام‏ پذير خواهد بود.


خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
«فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ [دخان/4] در آن شب هر امرى بر اساس حكمت الهى تدبير و جدا مى‌‏گردد».

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«در شب قدر آنچه كه در سال واقع می‏‌شود، تقدیر و اندازه‌‏گیری می‏‌شود، از نیكی و بدی و سود و زیان و روزی و مرگ. به همین جهت نیز شب قدر شب اندازه‌گیری نامیده شده است».[2]

3- سند امامت:

امامت که همان رشته متصل به نبوت است و برای هدایت بشر به سوی قله‌های معنویت در نظر گرفته شده است، بعد از پیامبر دستخوش تغییر و تحول شد و بسیاری از افراد با ایجاد فضایی غبار آلود خود را امام معرفی کردند و با زور این مقام الهی را غصب نمودند، اما برای کسانی که به قرآن کریم تمسک کنند این غبارها برطرف می‌شود، و دیگر دلیل بر اثبات امامت و تداوم آن در تمام زمان‌ها، شب قدر است، چرا که در این شب فرشتگان نازل شده و مقدرات را بر امام زمان، عرضه می‌کنند، امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:

«به حقیقت شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می‏‌شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است. عرضه شد آنان چه كسانی هستند؟ فرمود: من و یازده امام از نسل من كه همه امامانی محدَّث می‌‏باشند».[3]



4- بخشش گناهان:

گناهان که همچون لکه سیاهی صفحه سفید و زیبای دل را زشت می‌کنند اگر با درمان توبه و استغفار از بین نروند روز به روز گسترش پیدا کرده و تمام دل انسان را می‌گیرند که نتیجه آن ظلم و فساد در زمین و خسران دنیا و آخرت است، شب قدر فرصتی مناسب برای زدودن زنگار گناه از صفحه دل است، شبی است که رحمت الهی بیشتر صفحه زمین را فرا می‌گیرد و قطرات اشک و استغفار اثر فوق العاده‌ای دارد، لذا کسانی که در این شب مبارک بیدار باشند و خالصانه طلب بخشش کنند قطعا مورد بخشش واقع می‌شوند.

رسول خدا می‌فرماید:
«كسی كه در شب قدر به پاخیزد و آن شب را از روی ایمان و محاسبه و اخلاص ‏بیدار باشد، گناهان گذشته‌‏اش بخشیده می‏‌شود». [4]





shb_qdr.jpg





پی نوشت‌ها:
[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، انتشارات دفتر نشر کتاب، ص 395.
[2]. «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِْبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَ عِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلاميه، تهران، ج ‏55، ص 377.
[3]. «إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ مِنْ بَعْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ مَنْ هُمْ قَالَ أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي أَئِمَّةٌ مُحَدَّثُونَ» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلاميه، تهران، ج 25، ص 79.
[4]. «مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَاناً وَ احْتِسَاباً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ» فتال نیشابوری، محمد بن حسن، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، چاپ اول، انتشارات رضی، بی تا، ج ‏2، ص 350.
کانال رسمی سایت رهروان ولایت
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
عظمت شب قدر:

در سوره قدر می خوانیم: «انا انزلناه فی لیلة القدر وما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر» . خداوند متعال برای بیان عظمت شب قدر با این که ممکن بود بفرماید: «وما ادریک ما هی هی خیر من الف شهر»
یعنی با این که می توانست در آیه دوم و سوم به جای کلمه «لیلة القدر» ضمیر بیاورد، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند.
و با آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» عظمت این شب را بیان کرد به این که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.


از امام صادق علیه السلام سؤال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ (با اینکه در آن هزار ماه در هر دوازده ماهش یک شب قدر است) .
حضرت فرمود: «عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.» .




 

nazanin1991

دستیار مدیر تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
براي درک بهتر شب قدر چه بايد کرد؟

براي درک بهتر شب قدر چه بايد کرد؟

براي درک بهتر شب قدر چه بايد کرد؟

شب قدر، شب قداست نفس است و پاكي روح؛ براي حضورقلب ودرك بامعنويت اين شب، مقدماتي لازم است ولي دراين فرصت باقيمانده ! شايد بتوان كاري كرد ! به مطالب زير توجه كنيد:

هنگامه عشق

ليالي قدر هنگام بزم است و عطا، و زمان عشق است و دعا. شب هاي قدر، فرصتي است تا انسان به خود آيد، قفس تن را بگشايد و روح را در عالمي غير از عالم حقير و محدود ماده، در فضايي معطر و نوراني به پرواز درآورد و با نگاهي ديگر و لطيف تر به خود و جهان اطراف بنگرد؛ حجاب جان را به كناري بزند، تا ببيند كه كيست و چيست و از كجا مي آيد و در كجا تمام دارد و به كجا خواهد رفت؟ ليالي قدر، فرصتي است تا آدمي آينده خويش را بشناسد و سراي جاودان خود را با چشم دل ببيند و قبل از اين كه جسم او به مقام حسرت و ندامت برسد، روح خويش را روانه آن ديار كند و آن مقامات و منازل را بشناسد نمايد تا خواب غفلت او را نربايد و چرب و شيرين و زر و زيورِ آن، چشم دلش را كور نكند.

شب قدر و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

دعاهاي ائمه(ع) معمولاً همراه با صلوات است. اين ويژگي در تمام ادعيه امام سجاد(ع) در صحيفه سجاديه ـ كه از آن به «زبور آل محمد(ص)» ياد مي كنند ـ به چشم مي خورد. چه نيكوست ما هم كه دعا و نيايش را از آن بزرگواران آموخته و از طريق آنان با خدا و مكتب انسان ساز اسلام آشنا شده ايم، در ليالي مبارك قدر خواسته هاي خود را با حمد و ستايش الهي و صلوات و درود بر اين عزيزان قرين سازيم و از اين رهگذر به حوايج مشروع خويشتن دست يابيم.



دعاي سحر

بهترين فرصت براي نيايش، وقت ملكوتي سحر است. امامان معصوم(ع) در سحرهاي ماه مبارك رمضان به راز و نياز با بي نياز مطلق مي پرداختند كه در اين باره مي توان به دعاي پر رمز و راز «سحر» از امام باقر(ع) و دعاي عارفانه ابوحمزه ثمالي از امام سجاد(ع) اشاره كرد. امام باقر(ع) در مورد اهميت دعاي سحر مي فرمايد: «اگر مردم عظمت اين دعا را نزد خدا بدانند و از اجابت سريعِ آن آگاه باشند، خود را براي آن به كشتن مي دهند، گرچه با شمشير باشد». آن حضرت، اسم اعظم خدا را در اين دعا مي داند و از آن به عنوان «رمز بزرگ» ياد كرد، و خواستار كتمانش از نامحرماني چون منافقان، دروغگويان و منكران شده است.



شب زنده داري علما در ماه رمضان

علماي رباني به پيروي از معصومين(ع) سحرهاي ماه رمضان را غنيمت شمرده، آن را با دعا و نماز و ياد خدا سپري مي كردند. مرحوم آيت اللّه سيد محمدباقر دُرْچه اي، استاد آيت اللّه بروجردي، در قنوت نماز شب خود دعاي ابوحمزه ثمالي را ايستاده مي خواندند. فرزند امام خميني(ره) مي گويد: شبي در ماه رمضان، بر پشت بام خوابيده بودم. خانه ايشان در همسايگي ما بود. ديدم كه صدايي مي آيد. بلند شدم و متوجه شدم كه آقاست كه در تاريكي نماز مي خواند. دست هايش را به آسمان دراز كرده و گريه مي كند. برنامه عبادي ايشان در ماه رمضان اين بود كه شب تا صبح نماز و دعا مي خواندند و بعد از نماز صبح مقداري استراحت مي كردند و صبح زود براي كارهايشان آماده بودند. علامه طباطبايي(ره) نيز شب هاي ماه رمضان را تا صبح بيدار بود. مقداري مطالعه مي كرد و بقيه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و اذكار مشغول بود.



اعتكاف رسول خدا(ص) براي درك شب قدر

شب قدر، به تعبير امام صادق(ع) قلب ماه رمضان است. اين ماه در طول سال جايگاه خاصي دارد. رسول خدا(ص) مي فرمايد: «خداوند از ميان روزها، روز جمعه، از ميان ماه ها، ماه رمضان و از ميان شب ها، شب قدر را برگزيد». پيامبر اكرم(ص) دهه آخرماه رمضان را اعتكاف مي كردند و آن را مقدمه درك شب قدر قرار مي دادند. امام صادق(ع) مي فرمايد: «رسول خدا يك سال، در دهه اول ماه رمضان و سال دوم، در دهه دوم و سال سوم، در دهه سوم ماه مبارك رمضان اعتكاف مي كردند و اين سنت را تا آخر ادامه مي دادند».



احياي شب قدر در سيره معصومين(ع)

سيره معصومين(ع)، تاكيد بر احياي شب قدر، تشويق به دعا و راز و نياز و نكوهش از بهره نبردن از شب قدر بوده است. يكي از زنان پيامبر مي گويد: «كوششي كه رسول خدا(ص) در دهه آخر ماه رمضان انجام مي داد، در هيچ وقت ديگري انجام نمي داد». امام علي(ع) مي فرمايد: «رسول خدا(ص) شب بيست و سوم ماه رمضان، به صورت افراد آب مي ريخت تا خوابشان نگيرد». حضرت فاطمه(س) هم اعضاي خانواده را وادار مي كرد كه روز بخوابند و شب غذاي كمي بخورند تا بتوانند شب بيست و سوم را بيدار بمانند و مي فرمودند: «محروم، كسي است كه از خير و فضيلت اين شب محروم بماند».



تلاش براي درك شب قدر

درك شب قدر توفيق بزرگي است كه نصيب همه كس نمي شود. از اين رو بزرگاني كه عاشق درك شب قدر بودند، تلاش هاي مستمر و طاقت فرسايي براي درك آن مي كردند؛ نمونه اش عبادت يك ساله عالم بزرگوار «حاج ابراهيم كلباسي» است. او شب قدر را با عبادت درك كرد؛ زيرا به مدت يك سال، شب تا صبح عبادت كرد.
عارفان را به حقيقت شب ظلماني نيست شبِ مردانِ خدا روزِ جهانْ افروز است
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
عمر یکساله ام را براندازمی کنم، هیچ نقطه ی روشنی برای دریافت کرامتت نمی بینم. اما مهربانی یکساله ات را مرور می کنم ، دلم به لیله القدر رمضانت گرم می شود

سال هاست که رسم میان منو تو همین بود....

من یکسال را خراب کردمو تو ، سال بعد را به نیکوترین نوشته ای.... باز هم بهترین را رقم زدی.....

چه رازی است میان تو و اسم رحمانت که از هرچه بگذری، مهر پاشیدن بندگانت را رها نمی کنی...

سیاه دل تر از همیشه و شکسته تر از هر سال چشم به راه لیله القدرت نشسته ام تابرایم رقم بزنی بهترین ها را، با حالی ناب که تو را در سطر سطرش ببینم....

مهربانم دفتر تقدیرم را از هرچه خالی می کنی خیالی نیست...اما تقدیر مرا از لمس وجودت خالی نکن

تو تنها ثروت قابل شمارش منی و من به انتظار سهم بیشتری از تو، گوشه ی سفره ی رمضانت را رها نکرده ام....


..
...
....
.....

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بهانه است این شبهای قدر؛
دلش بی تابِ بخشیدنمان بوده،
بی تابِ قَدَر کردنِ بهترین ها برایمان...
شب قدر را آفریده تا با یک نیم نگاه به سمت و سویش، همه چیز را فراموش کند
و دوباره از نو الفبای خوبی و خوب بودن را یادمان دهد...

التماس دعا ...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
نکاتی مهم درباب استجابت دعا در شبهای قدر]
استاد فاطمی نیا:

شب قدر، ابتدا بايد از گناهانمان استغفار كنيم وتصميم بر جبران بگيريم.

بعضي از گناهان مانع اجابت دعا ميشود.
اما نكته اين است كه به هرحال خيلي از گناهان را انجام داده ایم و درحال حاضر نميتوانيم جبران كنيم!

مثل اینکه الان برويم در فلان شهرستان و دلي را كه شكسته بوديم ، بدست آوريم ، يا بخواهيم دوسه سال نماز قضاء را به جا آوريم ، یا بخواهیم حق الناس هایی که به گردن داریم جبران کنیم. اینها را که فی المجلس نمیتوانیم انجام دهیم.
پس چه بايد كرد؟!

در اين شرايط ميگويم به خدا عرض كنيد :
"خدايا من با تو عهد ميبندم كه از اين مجلس كه بيرون رفتم در اولين فرصت ممكن اين قدم ها را بردارم و جبران گذشته كنم و تو هم به لطف و كرم بي انتهايت لطفي كن تا اين گناهان مانع اجابت دعاي من نشود."

يقين بدانيد اين كار موثر است، خدا از دلها آگاه است ، خدا كريمتر از آن است كه بخواهد اينجا با من تسويه حساب كند! وقتي ميبيند بنده اش واقعا پشيمان است و الان دستش به جايي نميرسد، حتما مهلت جبران ميدهد.
اصلا اگر همچون حالي داشته باشد و با تمام وجود از گذشته اش ناراحت باشد ،قطعا خداوند كريم او را میبخشد.

#شب_قدر
#استجابت_دعا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
🔹 ادعيه ي اهل بيت (ع)مملوء از معارف است🔹

استاد فاطمي نيا:
متأسفانه در جامعه اينطور رايج شده است كه دعاهايي كه از اهل بیت(علیهم السلام) روایت شده ، تنها براي ثواب خوانده ميشود و در مضامين عرشي آنها تامل نميشود!

عزيزان دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) دریای معارف است؛ نباید با اینها برخورد عوامانه داشت؛ به طور مثال دعای ابو حمزه ثمالی از جمله ادعيه اي است که بزرگان عرفاي ما هنوز در معاني آن سرگردان هستند!

این دعاها کلماتی عرشی در باب خدا شناسی هستند و بايد در آنها تعميق و
تامل كرد.

#دعا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
قلب قرآنی و آفات نسیان و عذاب

مرحوم امین الاسلام طبرسی در ذیل این آیه که خدای سبحان برخی را در دوران سالمندی به نسیان مبتلا می کند، «مِنْکمْ مَنْ یرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً»؛ «برخی از شما تا حد پست عمر برده می شوند تا اینکه بعد از دانستن، دیگر چیزی نمی دانند. » این حدیث نورانی را نقل کرد: «اِلاَّ قَلبْاً قَدْ رَاَی الْقُرْآنَ؛ مگر قلبی که قرآن را دیده باشد. » مگر قلبی که ظرف قرآن باشد، در دوران پیری به نسیان مبتلا نمی شود و خدا چنین قلبی را هم عذاب نمی کند.

بنابراین آمرزش گناهان یکی از فوائد جزئی این ادعیه است. عمده، گسترش اسلام است و ظهور ولی ماست، عمده، رفع نفاق و حضور و حصول نفاق است و صدها خیر و برکت و مانند آن.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام دائمی ملائکه بر مؤمنان روزه دار

«قدر» هم به معنای شرف و فضیلت است و هم به معنای تدبیر امور. شرف و فضیلت در این است که فرشتگان، مرتب به صائمین و صائمات سلام عرض می کنند. از اول شب تا مطلع الفجر ملائکه می آیند، سلام می کنند. این سلام ملائکه را اگر کسی بشنود، معلوم می شود لیلةقدر را درک کرده است. گفتند: آیا برای شب قدر علامتی هست؟ گفتند: آری، هوای لطیف و ملایمی دارد. گاهی انسان احساس می کند یک نسیمی دارد می وزد، نسیم بهاره. خواه تابستان باشد، خواه پائیز و زمستان، آن نسیم ملایم بهاری را در شب قدر احساس می کند، می گویند: اینها همه نفحه رحمانی لیلةقدر است، اینها اثر سلام ملائکه است.

این سلام کردن تنها مخصوص وجود مبارک ولی عصر نیست. آنچه مخصوص آن حضرت است، آن است که حقائق و مقدرات را به حضور آن حضرت تقدیم می کنند؛ اما فرشتگانی که نازل می شوند، به هر مؤمن روزه دار سلام می کنند. اگر سلام می کنند، برای آن است که یا سلام خدا را می رسانند، یا سلام ملائکه حامل عرش. در سوره مبارکه احزاب فرمود:
«هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیکمْ وَ مَلائِکتُهُ لِیخْرِجَکمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»؛ «او کسی است که بر شما صلوات می فرستد و ملائکه اش هم همینطور [بر شما صلوات می فرستند] تا شما را از تاریکها به روشنایی در آورد. »
خدای سبحان همانطوری که نسبت به رسولش تصلیه و سلام دارد، نسبت به مؤمنین و مؤمنات هم تسلیم دارد.

فرمود:
«هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیکمْ وَ مَلائِکتُهُ». خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائکة خدا هم بر شما صلوات می فرستند تا شما را از ظلمت به در آورند و نورانی کنند.

پس چه کمالی برتر از آن است که انسان خود را به جائی برساند که خدا به او سلام بفرستد، ملائکه خدا به او سلام بفرستد! شب قدر به ما این قدر و شرف را خواهد داد که مخاطبان سلام و صلوات خدا و حمله عرش و ملائکه الهی باشیم. تا کدام مرتبه، نصیب مخاطب بشود، چه سلامی، او را دریافت کند.

پس قدر، هم به معنای شرف و فضیلت است، هم به معنای تقدیر امور. هم ما مقدرات جوامع انسانی، اسلامی و شیعی را از خدای سبحان مسئلت کنیم، هم شرف و منزلتمان را در این شب از ذات اقدس اله درخواست کنیم که ما را با آبرومندی در دنیا و آخرت اداره کند و به غیر خود واگذار نکند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
توصیه حاج آقا قرهی بمناسبت شبهای قدر:

ذکر «افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» را هم خیلی بگویید. بگویید: خدایا! من خودم را به تو سپردم تا بهترین مطلب برایم رقم بخورد و إلّا خودم که هیچ نمی‌دانم.

التماس دعا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
🔹 استاد فاطمی نیا :

در حدیث داریم
از پیامبر اکرم ﷺ پرسیدند:
در شب قدر از خداوند چه بخواهیم؟
پیامبر اکرم ﷺ فرمودند: « عافیت بخواهید»

🔹بیماری ضد عافیت است
🔹داشتن فرزند ناصالح ضد عافیت است
🔹همسایه بد ضد عافیت است
🔹قرض و گرفتاری ضد عافیت است
🔹بی آبرویی ضد عافیت است
هر چیز بدی ضد عافیت است،
پس در عافیت خواستن همه چیز هست

بهترین دعا برای خود و دیگران
در شب‌های قدر طلب عافیت است
همه دعاها را به همراه عافیت بخواهید
"اَلّلهُمَّ عافِنا فِی جَمیعِ الاُمُور"
خدایا در همه کارها به ما عافیت بده
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
خدایا ما را برگردان به روزهایی که سلامتی اینقدر گریزپا نبود، که می‌شد لابه‌لای همین مشکلات و دغدغه‌های ریز و درشت، با خیالی آسوده فنجانی برداشت، چایی ریخت کنار پنجره‌ای ایستاد و در کمال اطمینان و آرامش، نفسی عمیق کشید. که میشد کسی را به آغوش کشید و آرام شد، میشد دستان کسی را گرفت و بدون هراس، تمام شهر را قدم زد و غصه‌ها را فراموش کرد.
دلمان لک زده برای یک لبخند، یک خیال تخت
دلمان لک زده برای یک زندگی آرام و معمولی
خدایا در آغوشمان بگیر
خودت حال زمین را خوب کن 💖
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
برایِ حالِ خوب هم دعا کنیم
حالِ خوب یک سری ها
در گرو بردنِ اسمشان
به وقت الغوث گفتن ماست
برای آرزوهایِ نرسیده یِ هم دعا کنیم
لمس کردنی میشود
بعید ترین آرزویشان
اگر موقع چشم بستن و
از ته دل صدا زدن اسمِ بلند مرتبه اش
اسمش را زیر لب زمزمه کنیم
برایِ قرارِ دلهایِ بی قرار هم دعا کنیم
آرامش میشود
سهم دلهایشان
اگر دانه تسبیح چرخاندنی
آرامش طلب کنیم
برای تشویش هایشان
برایِ بدی هایِ تمام نشده یِ هم دعا کنیم
موقع باز شدن لبهایمان
به خواندنِ حروفِ العفو؛
بخشیدگیشان حتمیست
در حق هم دعا کنیم
دعا از زبانِ دیگری که باشد
دستِ رد به سینه اش نمیخورد...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
🌺جامع ترين دعا در شب قدر🌺

استاد فاطمي نيا:

👈"از پيامبر اكرم (ص) سوال كردند شب قدر چه چيزي از خدا بخواهيم؟

👈حضرت فرمودند : عافيت طلب كنيد"

👈در عافيت همه چيز وجود دارد،

⭐بيماري ضد عافيت است ،
⭐قرض و گرفتاري ضد عافيت است ،
⭐فرزند ناصالح ضد عافيت است،
⭐بي آبرويي ضد عافيت است
⭐همه ي حوائج خود را همراه عافيت بخواه...

" اللهم عافنا في جميع الامور"

#شب_قدر
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
🌺اعمال مخصوص شب نوزدهم🌺

⭐این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است که در طول
سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود.
⭐عمل در این شب از عمل در طول
هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می گیرد و فرشتگان و روح که
اعظم فرشتگان الهى است،
⭐در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می آیند و به محضر امام زمان(عج) مى رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می دارند.

✅اعمال این شب:

👈اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتوب إِلَيْه

👈دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ

👈سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ
الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِي الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ
حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ
سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ فِي رِزْقِي وَ تَفْعَلَ
بِي كَذَا وَ كَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

👈چهارم: این دعاروبخون:

يا ذَاالَّذی كانَ قَبْلَ كُلِّشَيْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّشَيْءٍ
ثُمَّ يَبْقي وَيَفْني كُلُّشَيْءٍ يا ذَا الَّذی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ
وَيا ذَاالَّذی لَيْسَ فِي السَّماواتِ الْعُلي وَلا فِي الْارَضينَ السُفْلي
وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَيْنَهُنَّ اِلهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ
لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لا يَقْوی عَلي اِحْصاَّئِهِ اِلّا اَنْتَ
فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا يَقْوی عَلي اِحْصاَّئِها اِلّا اَنْتَ.


#شب_قدر
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
🌙نحوه دعا در شب قدر 🤲

🔸(در دعا) هم خیرات دنیوی را بخواهید، هم خیرات اخروی را ، هم از شرور دنیوی به خدا پناه ببرید هم اخروی، تنبلی هم نکنید! ...

🔺... (یعنی) دستور است که نگویید:
“ خدایا ! تو می دانی من چه می خواهم ”

خدا می داند، اما آن باز کردن ریز ریز خواسته ها و به زبان آوردن و خواستن آنها از خدا ، این دستور است.

🔹حوائج تان را باز کنید و ریز به ریز بشمارید و در محضر خدا بخواهید ، چه آنجا که خیر دنیا و آخرت را می خواهید و چه آنجا که دفع شر را می خواهید ، ریز به ریز باز کنید و به زبان بیاورید و بخواهید ...

📖کتاب ضیافت حقیقی ص ۱۲۱

#ماه_رمضان
#شب_قدر
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
#مهم

یکی از اعمال مشترک این سه شب :


دو‌رکعت نماز
در هر رکعت بعد از سوره حمد هفت مرتبه سوره توحید

بعداز نماز هفتاد مرتبه «استغفراللّٰه ربّی و اتوب الیه»

نیّت : نماز شب قدر

پیامبر فرمودند که هر کس این نمازو بخونه قبل از اینکه از جاش بلند بشه خداوند گناهان خودش و پدر و مادرش رو میبخشه و عاقبتش رو ختم به خیر می کنه♥️
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
#اعمال_مشترک_شبهای_قدر

💎شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان می نویسد:

شب نوزدهم، اوّل شب هاي قدر است و شب قدر همان شبي است كه در تمام سال شبي به خوبي و فضيلت آن نمي رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدير امور سال مي شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب به اذن پروردگار به زمين نازل مي شوند و به خدمت امام زمان عليه السلام مشرّف مي شوند و آنچه براي هركس مقدّر شده است از امام زمان(عليه السلام) اخذ مي كنند،
و اعمال شب هاي قدر بر دو نوع است يكي آنكه در هر سه شب بايد كرد و ديگر آنكه مخصوص است به هر شبي.
امّا اوّل: پس آن چند چيز است:

اوّل: #غسل است علاّمه مجلسي فرموده كه: غسل اين شب ها را مقارن غروب آفتاب كردن بهتر است كه نماز شام را با غسل بكند.

دوّم: #دو ركعت نماز است در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه توحيد بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه
اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ بگويد.
در روايت نبوي صلي الله عليه وآله است كه از جاي خود برنخيزد تا حقّ تعالي او را و پدر و مادرش را بيآمرزد.

سوم:قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد:
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ الاَْكْبَرُ، وَاَسْمآؤُكَ الْحُسْني، وَما يُخافُ وَيُرْجي اَنْ تَجْعَلَني مِنْ عُتَقآئِكَ مِنَ النّارِ،
پس هر حاجت كه دارد بخواهد.

چهارم:آنكه مُصحَف شريف را بگيرد وبر سر بگذارد وبگويد:
اَللَّـهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ، وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
پس ده مرتبه بگويد:بِكَ يا اَللهُ
و ده مرتبه:بِمُحَمَّد
و ده مرتبه:بِعَليٍّ
و ده مرتبه:بِفاطِمَةَ
و ده مرتبه:بِالْحَسَنِ
و ده مرتبه:بِالْحُسَيْنِ
و ده مرتبه:بِعَلِيّ بْنِ الْحُسَيْنِ
و ده مرتبه:بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ
و ده مرتبه:بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد
و ده مرتبه:بِمُوسَي بْنِ جَعْفَر
و ده مرتبه:بِعَلِيِّ بْنِ مُوسي
و ده مرتبه:بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِيٍّ
و ده مرتبه:بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّد
و ده مرتبه:بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ
و ده مرتبه:بِالْحُجَّةِ
پس هر حاجت كه داري طلب كن.

پنجم:زيارت كند امام حسين عليه السلام را در خبر است كه چون شب قدر مي شود منادي از آسمان هفتم ندا مي كند از بُطنان عرش كه حقّ تعالي آمرزيده هر كه را كه به زيارت قبر حُسين (عليه السلام) آمده.

ششم:احيا بدارد اين شب ها را همانا روايت شده هركه احيا كند شب قدر را گناهان او آمرزيده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگيني كوه ها و كف درياها باشد.

هفتم:صد ركعت نماز كند كه فضيلت بسيار دارد و افضل آنست كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه توحيد بخواند.

هشتم:بخواند:اَللّهُمَّ اِنّي اَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً،لا اَمْلِكُ لِنَفْسي نَفْعاً وَلا ضَرّاً، وَلااَصْرِفُ عَنْها سُوءاً، اَشْهَدُ بِذلِكَ عَلي نَفْسي، وَاَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتي، وَقِلَّةِ حيلَتي، فَصَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد، وَاَنْجِزْ لي ماوَعَدْتَني، وَجَميعَ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ، وَاَتْمِمْ عَلَيَّ ما اتَيْتَني فَاِنّي عَبْدُكَ الْمِسْكينُ الْمُسْتَكينُ، الضَّعيفُ الْفَقيرُ الْمَهينُ، اَللَّـهُمَّ لا تَجْعَلْني ناسِياً لِذِكْرِكَ فيـما اَوْلَيْتَني، وَلا] غافِلاً لاِِحْسانِكَ فيـما اَعْطَيْتَني، وَلا ايِساً مِنْ اِجابَتِكَ، وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّي، في سَرّآءَ اَوْ ضَرّآءَ، اَوْ شِدَّة اَوْ رَخآء، اَوْ عافِيَة اَوْ بَلاء، اَوْ بُؤْس اَوْ نَعْمآءَ، اِنَّكَ سَميعُ الدُّعآءِ.
و اين دعا را كفعمي از امام زين العابدين(عليه السلام)روايت كرده كه در اين شب ها مي خوانده در حال قيام و قعود و ركوع و سجود و علاّمه مجلسي(ره) فرموده كه:بهترين اعمال در اين شب ها طلب آمرزش و دعا از براي مطالب دنيا و آخرت خود و پدر و مادر و خويشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ايشان است و اَذْكار و صلوات بر محمد و آل محمد(عليهم السلام) آنچه مقدور شود و در بعضي از روايات وارد شده است كه دعاء جوشن كبير را در اين سه شب بخوانند،و روايت شده كه خدمت حضرت رسول(صلي الله عليه وآله)عرض شد كه اگر من درك كنم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم فرمود عافيت را.


📖مفاتیح الجنان،باب اعمال
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
✍️ چند توصیه از استاد الهی برای شبهای قدر:

✨ توسل به امام زمان علیه السلام [داشته باشید]. همه چیز به دستان مبارک امام زمان علیه السلام است، بهترین مقدّرات را از حضرت بخواهید.
دعای عهد بخوانید.

✨ در شب قدر بیش از اینکه به حالتان توجه کنید باید دنبال این باشید که به معرفتتان اضافه شود.

✨ جوان‌ها! ، گوشِتان به دهانِ پدرتان باشد! ، بنده به عنوان کارشناس دینی می‌گویم اگر پدرتان از شما راضی بود چهارده معصوم از شما راضی می‌شوند.

✨ در شب قدر همه شیعیان امیرالمومنین علیه السلام را حلال کنید و هیچ کدورتی از آنها در دلتان نداشته باشید. و برایشان استغفار کنید.

✨ امشب شب صدقه است. اگر می‌خواهید وضع مالی‌تان خوب شود صدقه بدهید.

✨ خمس بدهکار نباشید. اگر هم الان نمی‌دهید، حداقل حساب کنید و به عهده بگیرید، و بعدا پرداخت کنید.

✨ امانت را به صاحبش برگردانید.

✨ امشب نیت کنید تا فردا همه قرض هایی را که بدهکارید، پرداخت کنید یا لااقل از آنها فرصت بگیرید.

✨ با یقین وارد شب قدر شوید، خودِ خدا دعوت کرده، می خواهد ببخشد پس شک نکنید.

✨ بیدار بودن در شب قدر بسیار توصیه شده است

✨ مهمترین عمل نماز خواندن است، حتی در حال راه رفتن نماز بخوانید.

#شب_قدر
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
✨ طواف فرشتگان در شب قدر به دور امام زمان (عج)

🌙 در شب قدر که شب تقدیر آجال (=وقت‌های معین، مرگ ها) و آمال (=امیدها، آرزوها) در طول سال است، این مقدرات بر امام عصر نازل می‌شوند. شبی که مقدرات یک سال؛ تولدها، مرگ‌ها، نعمت‌ها، نقمت‌ها (=سختی، عقوبت)، حوادث تلخ و شیرین و... یک سال تقدیر، ابرام (=تایید یک حکم) و امضا می‌شود.
💫 این مقدرات را فرشتگان در شب قدر بر حضرت نازل می‌کنند،
📜 تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیهٰا.
✳️ در نصوص آمده که نزول فرشتگان بر امام عصر است،
📜 تنزل الملائکه و روح القدس علی امام الزمان و یدفعون الیه ما قد کتبوه من هذه الامور. (۱)
📃 «فرشتگان و روح القدس بر امام زمان نازل می‌شوند و آنچه از مقدرات را نگاشته‌اند به محضر ایشان تقدیم می‌کنند».
✅ از امام باقر علیه السلام پرسیدند:
🔹 شب قدر بر شما معلوم است؟
▫️ فرمود:
🔸 چگونه معلوم نباشد در حالی که فرشتگان به دور ما طواف می‌دهند؟
📜 کیف لا نعرف لیله القدر و الملائکه یطوفون بنا فیها. (۲)
▫️ در بیان آیه
📜 مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاٰمٌ‌
نیز آمده که نخست این سلام و تحیت به امام عصر است تا طلوع فجر،
📜 تحیه یحی بها الامام الی ان یطلع الفجر. (۳)
💡 این نکته مهم دست‌آورد این نصوص است که مقدرات یک سال را فرشتگان و روح القدس بر امام زمان می‌آورند و امام زمان محل هبوط و نزول فرشتگان در شب قدر است.
🕯 امام عصر در محو و اثبات و مقررات نقش تکوینی ایفا می‌کند. مقدرات یک سال را به نزد وی می‌آورند. به همین خاطر از اعمال شب قدر یعنی شب ۲۳ رمضان همان‌گونه که تکرار قرائت سوره قدر تا هزار مرتبه سفارش شده (۴)، خواندن دعای سلامتی امام عصر و تکرار آن نیز سفارش شده است. این دو با هم هماهنگ و نقش محوری دارند. دعای سلامتی امام عصر در منابع این‌گونه آمده است،
📜 اللّٰهم کن لولیک محمد بن الحسن المهدی ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً. (۵)
✳️ ملاحظه کردید در این دعا نام حضرت شفاف برده شده است. نه لقب حجه بن الحسن.

⬅️ امام مهدی علیه السلام امید زندگی جلد ۱، صفحه ۱۷۳
(۱) تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۳۲. البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۳۴۴، نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۳۹.
(۲) همان.
(۳) همان.
(۴) اقبال الاعمال، ص ۵۰۳.
(۵) مصباح کفعمی، ص ۷۷۹، اقبال الاعمال، ص ۸۵، ص ۱۹۱، بحار، ج ۹۴، ص ۳۴۹.
🏷 #امام_زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) #سوره_قدر #شب_قدر
 

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سبْحانک یا لا اله الاّ انْت الْغوْث الْغوْث خلّصْنا من النّار یا ربّ
 
بالا