سید سبحان
کاربر فعال
با سلام
یکی از راههای اثبات اینه که،یکی یکی فرضیات رو رد بکنیم.
اینایی رو که میگم از آقای عبدالجواد ابراهیمی هست
فرض چند خدایی از سه حالت خارج نیست:
1-هر یک از پدیده ها معلول همه انها فرض شوند
2-هر دسته از انها معلول یکی از خدایان مفروض به حساب آیند
3-همگی آفریده یکی باشند و بقیه کارگردان جهان فرض شوند
نقض فرض اول:نمیشه یه چیز رو، چند نفر بیافرینند
شما فرض کنید یک انسان رو نمیشه چند نفر بیافرینند
ممکنه شما بگید دستشو یکی،پاشو یکی،روحشو یکی و...
درسته ولی یک دست رو یک نفر میافرینه نه اینکه چند نفر یه دست رو بیافرینند
یک وجود را یک خدا می آفریند نه اینکه چند خدا
نقض فرض دوم:نمیشود چون خالق من باید تمام نیاز های من رو تامین بکنه،اگر به خدای دیگری نیاز پیدا کنم دیگر خدای من دیگر خدا نیست چون خود نیازمند دیگری است در حالی که میبینیم در دنیا چنین نیست. همه به هم نیاز دارند؛انسان به حیوان،حیوان به گیاه،گیاه به انسان و بالعکس.
نقض فرض سوم:نمیشود چون شرک در ربوبیت به وجود می اید
برای باز کردن این قسمت باید مقدمه ای بگویم؛
فرطتا انسان قبول میکنه که وقتی یکی،یه چیزی رو میسازه،مالک اون چیزه!
این میشه توحید در مالکیت
وقتی مالک اون چیز هست،سرپرستش هم باید باشه،چون خودش اون رو افریده!
این میشه توحید در ولایت
وقتی سرپرست اون چیز هست،مربیش هم هست؛چون مال کسی نیست که بخواد اون طرف پرورشش بده!
این میشه توحید در ربوبیت
در نتیجه فرض سوم هم نقض میشه چون باید کسی منو اداره کنه که مالک و سرپرست من باشه!
یکی از راههای اثبات اینه که،یکی یکی فرضیات رو رد بکنیم.
اینایی رو که میگم از آقای عبدالجواد ابراهیمی هست
فرض چند خدایی از سه حالت خارج نیست:
1-هر یک از پدیده ها معلول همه انها فرض شوند
2-هر دسته از انها معلول یکی از خدایان مفروض به حساب آیند
3-همگی آفریده یکی باشند و بقیه کارگردان جهان فرض شوند
نقض فرض اول:نمیشه یه چیز رو، چند نفر بیافرینند
شما فرض کنید یک انسان رو نمیشه چند نفر بیافرینند
ممکنه شما بگید دستشو یکی،پاشو یکی،روحشو یکی و...
درسته ولی یک دست رو یک نفر میافرینه نه اینکه چند نفر یه دست رو بیافرینند
یک وجود را یک خدا می آفریند نه اینکه چند خدا
نقض فرض دوم:نمیشود چون خالق من باید تمام نیاز های من رو تامین بکنه،اگر به خدای دیگری نیاز پیدا کنم دیگر خدای من دیگر خدا نیست چون خود نیازمند دیگری است در حالی که میبینیم در دنیا چنین نیست. همه به هم نیاز دارند؛انسان به حیوان،حیوان به گیاه،گیاه به انسان و بالعکس.
نقض فرض سوم:نمیشود چون شرک در ربوبیت به وجود می اید
برای باز کردن این قسمت باید مقدمه ای بگویم؛
فرطتا انسان قبول میکنه که وقتی یکی،یه چیزی رو میسازه،مالک اون چیزه!
این میشه توحید در مالکیت
وقتی مالک اون چیز هست،سرپرستش هم باید باشه،چون خودش اون رو افریده!
این میشه توحید در ولایت
وقتی سرپرست اون چیز هست،مربیش هم هست؛چون مال کسی نیست که بخواد اون طرف پرورشش بده!
این میشه توحید در ربوبیت
در نتیجه فرض سوم هم نقض میشه چون باید کسی منو اداره کنه که مالک و سرپرست من باشه!