کسی میتونه گیربکس کامیون رو تشریح کنه؟نیم دنده...
کامیون ها در هنگام حمل بار و هنگام حرکت بدون بار فشار بسیار متفاوتی رو تحمل میکنند!
اکثر کامیون ها دارای 6 یا 8دنده می باشند (در اصطلاح)
اما در واقعیت دارای 12 یا 16 دنده (حالت خروجی) می باشند
بدین صورت که در انتهای گیربکس 2 چرخ دنده وجود دارند که یکی همان نیرویی که در یافت کرده انتقال میدهد و دیگری کمی با تغیر(با تغیر در تعداد دندانه چرخ دنده) که این همان نیم دنده است که فکر می کنم موجب کاهش سرعت و افزایش توان میشود ( یا برعکس ، نمیدونم)
یعنی فکر کن یه گیربکس معمولی که انتهاش دوباره نیروی خروجی به دو صورت با اختلاف جزئی تقسین میشه
در حال حرکت بدون بار نیاز به استفاده از نیم دنده یا اصطلاحا( اور over) نیست اما هنگام حرکت با بار استفاده از اون تاثیر زیادی داره ، چون در دنده های از 3 یا 4 به بعد فاصله بین نیروی خروجی گیربکس زیاده و با تغیر دنده دور موتور زیاد تغیر می کنه ......................که حتی در سر بالایی ها موتور نمیتونه این تغیر رو به علت فشار زیاد جبران کنه اکثرا کامیون های با برند مطرح دارای نیم دنده هستن ولی برخی ماشین های چینی این حالت رو ندارن! هوو
این حالت به کمک یک کلید بادی امکان پذیره
نقش باد
1-گیربکس کامیون به مراتب بزرگتر از یه گیربکس سواری هست و سنگین تر و سفت تر2-سردنده نیروی دست رو به کمک چنده انتقال و اهرم بندی به گیربکس میرسونه که موجب کاهش بازدهی نیرو میشه
نتیجه
استفاده از سیستم پنوماتیکی(باد) برای تولید نیروی کافی جهت تعویض دنده
برخی کامیون ها مثل ماک ها آمریکایی نیم دنده رو با کمک یک اهرم دیگر به کار می اندازند که حتی ، توان خروجی گیر بکس را میتوانند به 4 حالت تغییر دهند
نتیجه ماک ها 10دنده 2*5 5دنده اصلی و 2 تغیر در انتهای گیر بکس موجب تولید 10 دنده میشود
یا ماک های 20دنده 4*5 5دنده اصلی و 4تغیر در انتهای گیربکس موجب تولید 20دنده می شود
تمام کامیون های ماک دارای 2 دسته جهت تعویض دنده می باشند
البته در حالت خالی و بدون بار انها از تمام دنده استفاده نمی کنند
مثلا 20دنده 4 8 12 15 18 20
که برای این کامیون ها از اصطلاح نیم دنده یا over استفاده نمیشود
به کمک اطلاعات شخصی که امکان اشکال وجود داره ؛ اما تلاش کردم که ساده صحیح و قابل اعتماد باشه
امیدوارم مفید باشه