[ گفتگوی معماری داخلی ] - برای بزرگتر نشان دادن فضا چه کنیم ؟

Eshagh.M

عضو جدید
سلام با عرض خسته نباشيد به همه عزيزان.

با چه عواملي ميتوان فضاي موررد نظر را بزرگتر نشان دهيم؟
بزرگي فضا به كمك رنگها:رنگ ها می توانند بر احساس ما از محیط تاثیر بسزایی داشته باشند و شرایط محیطی را برای ما متفاوت القا کنند.با جادوی رنگ ها می توان معایب یك خانه را برطرف كرد، فضای اتاق را بزرگتر یا كوچكتر نشان داد، سقف خانه را كوتاه یا بلند كرد و یا راهروها را پهن و باریك جلوه داد.رنگ های روشن حتی از خانواده رنگ های گرم، فضا را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهند و درست برعکس رنگ های تیره اگرچه از میان رنگ های سرد انتخاب شوند، فضا را کوچکتر می نمایانند و با جذب درصدی از نور آن محیط، از روشنایی موجود نیز می کاهند.
كافیست سقف خانه را تیره كرده، ناخودآگاه احساس می كنید پایین تر آمده است دلیل آن ویژگی رنگ های تیره است برعكس اگر می خواهید سقف بلندتر دیده شود، از رنگ های روشن، ترجیحا سفید استفاده كنید.
این مسئله به سادگی در مورد دیوارها هم صادق است. اگر مایلید دیوارها به شما نزدیك شوند، آنها را تیره و اگر می خواهید به عقب برگردند از یك رنگ روشن استفاده كنید.
اگر اتاقی مستطیل دارید و می خواهید مربع به نظر آید، دیوارهای كوچكتر را تیره و دیوارهای بزرگ را روشن كنیم. این كار باعث می شود دیوارهای انتهایی نزدیك آمده و اتاق متقارن تر شود.

اگر بخواهید اتاق بزرگ، جادار و دلباز به نظر برسد، رنگ سفید (یا حتی الامكان روشن) بهترین گزینه است. چون رنگ سفید نور را منعكس كرده در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر می رسد.


با اين گفته هاي ناچيز به نظر شما عزيزان چه عواملي ديگر در اين مورد اثر گذار ميباشد؟


 

rainy day

عضو جدید
بنظر من علاوه بر رنگ، دما هم ميتونه از لحاظ رواني در كوچك يا بزرگ بودن فضا تاثير گذار باشه.
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استفاده از آینه به عنوان در کمد ها هم باعث می شه فضا بزرگتر جلوه کنه
 

renato1939

عضو جدید
با فرم ها هم میشه فضا رو بزرگتر و کوچیکتر نشون داد.
مثلا اگر سقف را میخواهید بلندتر جلوه بدید، میتونید روی دیوارها از خطوط عمودی یا مستطیلهای طولی (چه به صورت بافت روی دیوار، چه به صورت نقش و چه با اجسام دکوراتیو) استفاده کنید. بر عکس این موضوع با استفاده از خطوط افقی روی دیواره. وجود خطوط افقی روی دیوار باعث شکست حرکت چشم در عمود شده و سقف رو کوتاهتر نشون میدن.
برای بزرگتر یا کوچکتر نشون دادن فضا هم از همین روش میشه در کف استفاده کرد.
 

renato1939

عضو جدید
رنگ های روشن حتی از خانواده رنگ های گرم، فضا را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهندو درست برعکس رنگ های تیره اگرچه از میان رنگ های سرد انتخاب شوند، فضا را کوچکتر می نمایانند و با جذب درصدی از نور آن محیط، از روشنایی موجود نیز می کاهند.
اگر مایلید دیوارها به شما نزدیك شوند، آنها را تیره و اگر می خواهید به عقب برگردند از یك رنگ روشن استفاده كنید.
اگر اتاقی مستطیل دارید و می خواهید مربع به نظر آید، دیوارهای كوچكتر را تیره و دیوارهای بزرگ را روشن كنیم. این كار باعث می شود دیوارهای انتهایی نزدیك آمده و اتاق متقارن تر شود.

اگر بخواهید اتاق بزرگ، جادار و دلباز به نظر برسد، رنگ سفید (یا حتی الامكان روشن) بهترین گزینه است. چون رنگ سفید نور را منعكس كرده در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر می رسد.


خوب دوست عزیز فکر کنم شما اشتباه میکنید... تا جایی که من میدونم رنگهای تیره رنگهای دور شونده (عقب رونده) هستند. مثلا در یک اتاق، اگر دیوار روبرو رو تیره کنیم اون دیوار به نظر برای ما دورتر به نظر میرسه و باعث بزرگتر جلوه دادن فضا میشه.

البته بازم تحقیق میکنم و نتیجه رو میگم. اما احتمال 90% همین طور بود
 

Hojjat.66

عضو جدید
دوست خوبم.
جهت بزرگتر نشان دادن فضا بهترین مورد رنگ محیط هستش.
کتاب زبان رنگها نوشته :دولتی الما
کتاب کم حجمی ولی خوبه.
 

elissa_astro

عضو جدید
خوب دوست عزیز فکر کنم شما اشتباه میکنید... تا جایی که من میدونم رنگهای تیره رنگهای دور شونده (عقب رونده) هستند. مثلا در یک اتاق، اگر دیوار روبرو رو تیره کنیم اون دیوار به نظر برای ما دورتر به نظر میرسه و باعث بزرگتر جلوه دادن فضا میشه.البته بازم تحقیق میکنم و نتیجه رو میگم. اما احتمال 90% همین طور بود
دوست خوبم فکر کنم شما اشتباه فکر میکنید.همیشه رنگهای روشن فضا رو بزرگتر میکنن.استفاده از مبلمان اسپورت و کم با رنگ روشن استفاده از پرده ی ساده ترجیحا اونم رنگ روشن و دیوار با رنگ روشن فضا رو بزرگتر نشون میده.اگه بخاید میتونم براتون عکس هم بذارم برای اثبات حرفم/از رنگهای تیره باری محدود کردن یا نشون دادن بعضی چزییات میتونیم استفاده کنیم عدم استفاده از فرش هم فضا رو بزرگتر نشون میده در ضمن نور هم به نظر من عامل مهمی هست از نور نباید غافل شد نور زیاد سفید رنگ که در فضا به نسبتهای مشخص و مساوی تقسیم بندی شده خیلی روی فضا موثره.
 

شقایق0

عضو جدید
سلام به نظر من اگر وسیله خونه خیتی زیاد باشه خونه کوچک به نظر میاد پس خونه نباید خیلی شلوغ باشه
 

f zakeri

عضو جدید
vali doooste aziz b nazare man shoma dorost migi vali inam ghabele tavajohe k vasile hayei ba ranghaye roshan mitoone faza ro bozorgtar neshoon dad
 
بالا