ASDNA
عضو جدید
درود بر دوستانی بسیار مشتاق این بحث هستند اما در بحث شرکت نمی کنند.
گاهی از ترکیب نقاط شروع مطالعه تیتر هایی به دست می آیند که خود بسیار گسترده اند مانند آموزش و معلولین : این تیتر از آنجا که بسیار گسترده است خود می تواند یک بخش جدا باشد و شامل مواردی چون تاریخچه آموزش و پرورش معلولین، تز های مختلف آموزشی ، و . . . باشد. همچنین مثال دیگر این نوع ترکیب ، آموزش و معماری مدرسه است که در ارتباط با آن می توانیم عنوان های کلی مانند آموزش در فضای بسته و آموزش در فضای باز و نیمه باز را مطرح کنیم و در هر یک از دو عنوان مطرح شده وارد جزئیات بشویم.
اما از این مثال ها که بگذریم در ادامه مطالعات موضوع طرح به ضوابط معماری مرتبط با موضوع بپردازیم و تمامی استاندارد های مربوط به این مقوله را استخراج و درک و ارائه کنیم . یک نکته بسیار مهم اینکه بسیاری از ضوابط یا نقد آنها را می بایست از طریق مطالعه میدانی بدست آوریم .
پس از اینکه تمام زوایای موضوع طرح را از نظر تاریخ ، مفاهیم ، اصطلاحات ، ترکیبات مفاهیم ، ضوابط و . . . مطالعه نمودیم حال دارای ذهن نسبتا بازی برای انتخاب ، معرفی و تحلیل مصادیق معماری مرتبط با موضوع هستیم
تلاش کنید هر یک از مصادیق از یک کشور مجزا باشد تا بتوانید تاثیر فرهنگ ها را بر نوع معماری بهتر درک کنید ، همچنین سعی کنید دست کم دو عدد از مصادیق ، بومی باشند یعنی اگر در شهری که پروژه شما در آن تعریف شده ، نمونه مشابه موفقی وجود دارد آن را بعنوان مصداق معماری در مطالعات خود بیاورید . و اگر در شهر ، نمونه مشابهی وجود ندارد سراغ استان ، منطقه آب و هوایی و کشور برای یافتن نمونه مشابه بروید . منظور این است که به آرامی میدان دید خود را برای یافتن نمونه های مشابه باز تر کنید.
البته در برخی موضوعات بیشتر لازم است که در پی مصادیق معماری داخلی باشیم ، مثل طراحی سرای محله دربند . اما توصیه می کنم در مواردی که موضوع اینگونه نیست حتما در پی نمونه هایی از جا های دیگر دنیا هم باشید.
پرسش : انتخاب ، معرفی و تحلیل مصادیق معماری چه سودی به طراح می رساند ؟
برای اینکه بتوانید به این پرسش ، پاسخ بدهید ، برای نمونه این کار را روی نمای یک پروژه معماری انجام بدهید و ببینیند که این کار چه اثری روی شما می گذارد.
گاهی از ترکیب نقاط شروع مطالعه تیتر هایی به دست می آیند که خود بسیار گسترده اند مانند آموزش و معلولین : این تیتر از آنجا که بسیار گسترده است خود می تواند یک بخش جدا باشد و شامل مواردی چون تاریخچه آموزش و پرورش معلولین، تز های مختلف آموزشی ، و . . . باشد. همچنین مثال دیگر این نوع ترکیب ، آموزش و معماری مدرسه است که در ارتباط با آن می توانیم عنوان های کلی مانند آموزش در فضای بسته و آموزش در فضای باز و نیمه باز را مطرح کنیم و در هر یک از دو عنوان مطرح شده وارد جزئیات بشویم.
اما از این مثال ها که بگذریم در ادامه مطالعات موضوع طرح به ضوابط معماری مرتبط با موضوع بپردازیم و تمامی استاندارد های مربوط به این مقوله را استخراج و درک و ارائه کنیم . یک نکته بسیار مهم اینکه بسیاری از ضوابط یا نقد آنها را می بایست از طریق مطالعه میدانی بدست آوریم .
پس از اینکه تمام زوایای موضوع طرح را از نظر تاریخ ، مفاهیم ، اصطلاحات ، ترکیبات مفاهیم ، ضوابط و . . . مطالعه نمودیم حال دارای ذهن نسبتا بازی برای انتخاب ، معرفی و تحلیل مصادیق معماری مرتبط با موضوع هستیم
تلاش کنید هر یک از مصادیق از یک کشور مجزا باشد تا بتوانید تاثیر فرهنگ ها را بر نوع معماری بهتر درک کنید ، همچنین سعی کنید دست کم دو عدد از مصادیق ، بومی باشند یعنی اگر در شهری که پروژه شما در آن تعریف شده ، نمونه مشابه موفقی وجود دارد آن را بعنوان مصداق معماری در مطالعات خود بیاورید . و اگر در شهر ، نمونه مشابهی وجود ندارد سراغ استان ، منطقه آب و هوایی و کشور برای یافتن نمونه مشابه بروید . منظور این است که به آرامی میدان دید خود را برای یافتن نمونه های مشابه باز تر کنید.
البته در برخی موضوعات بیشتر لازم است که در پی مصادیق معماری داخلی باشیم ، مثل طراحی سرای محله دربند . اما توصیه می کنم در مواردی که موضوع اینگونه نیست حتما در پی نمونه هایی از جا های دیگر دنیا هم باشید.
پرسش : انتخاب ، معرفی و تحلیل مصادیق معماری چه سودی به طراح می رساند ؟
برای اینکه بتوانید به این پرسش ، پاسخ بدهید ، برای نمونه این کار را روی نمای یک پروژه معماری انجام بدهید و ببینیند که این کار چه اثری روی شما می گذارد.
آخرین ویرایش:

ا این مشکل و تو خودمون میبینیم و راهکاری واسش پیدا نمیکنیم و اون علمی که لازمه تو بحث شرکت کنیم رو در این زمینه نداریم .
پس خواهشمندم از همه ی استادان گرامی این روند و ادامه بدین تا ما بتونیم به یه نتیجه و راهکار خوب دست پیدا کنیم. اما همینجا بگم که من این حرف و از جانب خودم میزنم و به بقیه دوستان نمیخوام جسارتی کرده باشم.
من از اول به صورت کامل همه ی صحبتها رو خوندم حتی هر جمله رو شده چندین بار تا بتونم از علم شما عزیزان که اینقدر در هدایت ما بچه ها راغبین استفاده کنم. یکی از دوستان یجایی فرمودند باید وقتی ایده ای داریم اون و با این روند دنبال کنیم اما استاد وقتی ایده ای نداریم مشکل و چطوری حل کنیم؟؟؟؟؟؟
در واقع میدونین مشکل بعضی از ماها همیشه اینه که باید حتمأ کسی مارو مجبور کنه که مثلأبا یه پروژه ای که استاد ازمون خواسته " خودمون و نشون بدیم. اما تا وقتی این پروژه نباشه دنبال انجام این کارا نیستیم. استاد یکی از این مشکلات همین ایده نداشتنه تا با توجه به اون ایده کارهای بعدی رو دنبال کنیم. البته میدونم در این زمینه علاقه حرف اول و میزنه. اما امیدوارم شما استادان راهکارای بیشتری برای این موضوع بهمون نشون بدین. مثلأ یکی از استادام همیشه میگفت یه دفتر طراحی کوچیک جیبی با خودتون همیشه و همه جا داشته باشین و سعی کنین حتی از یه دیقه وقتتون استفاده کنین و از خودتون طرح بزنین .حتی شده یه چیز عجیب غریب باشه مهم اینه که فکرتون باز میشه. این یه راهکار خوبه.مثلأ یکی از دوستان من از چوب بستنی الهام گرفت و یه طرح خیلی زیبا زد.
حالاراههای دیگرتقویته اینکه چطور میشه در زمینه ایده داشتن قوی شد چیست؟//// 

حالا هرچه قدرم خودمونو اونجا تصور کنیم ولی چون فضارو کامل ندیدیم و نمیتونیم ببینیم فقط در تصوره و تصور دقیقی نمیتونه باشه.. مخصوصا با این چنین عکسهایی که فضای کوچیک و فقط قسمتهای کوچیکی از کار رو نشون میدن..