::::::آقای حسين امانت
ايران – معماري- مدرنيته- سنت- معمار – آسمان-ستاره
تصور من اين است: معماري مدرن ايران كه در دوره اواسط قاجار و پهلوي اول سر برآورد از دل سنت آمده بود ودر آسمان معماري مدرن ايران آن زمان ستاره هايي چون .وارطان- گابريل گوركانيان –سيحون –فرمانفرمائيان- فروغي –و امانت و... را در خود جاي داده بود در ميان تمامي اين ستاره ها و انبوه ستاره هايي كه ذهن نگارنده د رحال حاضر خالي از اين نامي هاست يكي را مي توان يافت كه در عنفوان جواني به ستاره اي درخشان در معماري مدرن ايران بدل شد . او كسي نيست جز حسين امانت با هوش . در ميان همه اين نامها فقط امانت بود كه وقتي از ايران رفت توانست در خارج از ايران در ايالات متحده از جنوب تا شمال –خاورميانه– خاور دور – اروپا از خود معمارانهايي را به جاي بگذارد .
تمامي اين موفقيتها را امانت مديون هوش بي شاعبه خود است هوشي و دركي بالا از موقعيت و منطقه و زمان در حال زندگي خود. از جمله دلايلي هستند كه مي توان براي موفقيت شركت آرك ديزاين جناب مهندس امانت بر شمرد.
مهندس حسين امانت، آرچيتكت و هنرمند مقيم ونكوور كه از سوي كميته برگزاركننده جشن بزرگ دانشنامه ايرانيكا جايزه يك عمر فعاليت و خدمت به هنر معماري معاصر ايران را از آن خود كرده است، مي گويد: طراحان شهري و برنامه ريزي معماري در ايران بايد با بهره گيري از معماري سنتي و اصيل ايراني و الهام گرفتن از تكنولوژي مدرن غرب، سياست هاي شهرسازي خود را بازبيني نمايند. حسين امانت معتقد است: معماري مانند تبلور فرهنگ يك كشور است و همه همكاران من در ايران بايد در اين راستا حركت كنند، زيرا بخشي از معماري روحي است و اين راز معماري بزرگ ايران است. آقاي امانت مي گويد: در ايران به قدر كافي ارزش هاي سنتي را در كارهاي جديدي كه خيلي متاثر از معماري غرب است ادغام نمي كنند، زيرا پيشرفت فرهنگي و تكنيكي غرب آنقدر قوي است كه ما را از ديدن زيبايي هاي فرهنگ خودمان غافل كرد.
. مهندس حسين امانت شهروند كانادايي ايراني الاصل متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م) در تهران است در مدرسه عالي معماري سابق و مدرسه- دانشكده- معماري هنرهاي زيبا ي امروز معماري خوانده در سن 24 سالگي از مدرسه معماري هنرهاي زيباي تهران فارغ التحصيل مي شود و در همان سال بود كه مسابقه طراحي ياد بود آزادي شهياد-shahyad freedem monument - در تهران در مقياس ملي برگزار شد ستاره خوش اقبال اين مسابقه كسي نبود جز حسين امانت جوان . آري او براسيتي يك شبه ره چند ساله را پيمود. و سر انجام اين بناي ياد بود در سال 1350شمسي رسما در مراسمي با شكوه افتتاح شد .اما به راستي طراح اين بناي به ياد ماندني در آن سالها مي توانست متصور شود كه بعد ها كه او در ايران نيست چقدر مردم ايران از اين بناي او خاطره بر ذهن خود دارند .آن روزها را چه كسي مي تواند از ياد برد؟
. بناى مزبور در واقع از چهارستون عظيم تشكيل شده كه در بالا به هم متصل مى شوند و چهار طاق را تشكيل مى دهند. در قسمت پايه آن يك تالار وجود دارد و دو تالار ديگر هم در طبقات بالاتر هست. طاق هاى اين بنا به سبك معمارى دوره اسلامى ساخته شده اند. اما بناي ميدان آزادي نماد تهران قدرتمند است نشانه اي فضايي است كه اين شهر را تداعي ميكند ليكن از هيچ مفهوم ديگري برخوردار نيست .
آرشيتكت جوان بعد از اين بود كه طراحي پروژه هاي مهمي را به دست گرفت تا اينجا فراموش نكنيد مهندس جوان فقط در ايران توانسته بود براي خود نام و آوازه اي دست و پا كند و نام او از مرزهاي ايران بيرون نرفته بود . كه از جمله آنها مى توان به پروژه دانشگاه آريا مهر سابق- صنعتى شريف امروز- آري دانشگاه صنعتي شريف امروز را كسي جز آرشيتكت با هوش طراحي نكرد دانشگاهي با آجر نماي قرمز كه هنوز به لحاظ كاركردي و سيستم به خوبي كار ميكند ولي متاسفانه بخش هايي از نماي اصلي دانشگاه امروز ديگر وجهه سابق خود را ندارند اما هنوز در اين دانشگاه مغزهاي ايراني همانند سابق در حال پرورش يافتن هستند و هنگام درو محصول اين ستارگان جوان ايراني ديگر در ايران نيستند و ديگراني از محصولات ذهني و استعدادي آنها استفاده ميكنند . نگارنده توصيه مي كند حتما سري به دانشگاه شريف بزنيد تا مفهوم نظام - سيستم -عملكرد را در يابيد نگاهي به درهاي اصلي و فرعي دانشگاه آريا مهر سابق بيندازيد . اما بازهم جوان با ذوق ايراني هنر نمايي خود را در دل هنر معمار فرانسوي طراح دانشگاه تهران مي برد و آنجا هنر خود را در ساختمان دانشكده مديريت دانشگاه تهران اين وصله چهل تكه به رخ ميكشد . از ديگر پروژه هاي تحصيلي-educational -او مي توان به ساختمان دبيرستان البرز تهران اشاره كرد دبيرستاني كه گويي تمامي بزرگان يا اشراف زادگان اين سرزمين در آن درس خوانده اند و درس ميخوانند گويي سر نوشت پروژه هاي تحصيلي اين معمار با هوش با هم سنخواني از خود او گره خورده است . از جمله ساختمانهاي دولتي كه او مي توان ،ساختمان سازمان ميراث فرهنگى ، ساختمان موزه پاسارگاد (شيراز) .
آرشيتكت جوان به شهرت جهاني مي رسد .
نسل اول طراحي سفارتخانها ي ايران در كشورهاي ميزبان در سراسر جهان در دوره پهلوي و معدودي در اواخر قاجار شروع شد و نسل دوم آن در دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي در جمهوري اسلامي آغاز شد و سوال اين است كه نسل سوم طراحي اين سفارتخانه ها را كي و از همه مهمتر چه كساني به عهده خواهند گرفت ؟. بايد باور كرد هم در دور اول و هم در دور دوم تمامي كساني كه بعنوان طراحان اين ساختمانها مطرح شدند تمامي بدون هيچ پيش داوري ستارگان بي بديل معماري ايران هستند . عده اي معتقدند اين ساختمانها ساختمانهايي بي هويت هستند ولي نگارنده از همه اين ساختمانها دفاع مي كند و بي هويتي را قبول ندارد ما به تمامي آنها به عنوان جستار و دستاوردي براي هويتي پايدار كه نسل سوم مي بايست به آن برسد و به نمايش بگذارد نگاه مي كنيم و از همه آنها درسهاي كرانمايه و پر ارزشي را ياد مي گيريم .
امانت وجهه بين المللى خود را اول بار بابت طراحى و اجراى ساختمان سفارت ايران در بيجنيگ چين) به دست آورد كه در سال 1983 كامل شد. اين بنا در حال حاضر يكى از متفاوت ترين و در عين حال زيباترين سفارتخانه هاى كشور چين است. او در اين ساختمان توانست سنت معمارى ايرانى را به شكل قابل قبولى پياده و اجرا كند. امانت در اين پروژه خود يك حياط بيرونى براى مراجعه كنندگان و يك حياط اندرونى براى اقامت اختصاصى سفير و نيز يك حوض و يك دفترخانه طراحى كرده است .
نگاهي به پروژهاي جناب مهندس امانت در سطح بين المللي
. اين بنا به شكل يك عمارت كلاه فرنگى شيشه اى طراحى شده كه مجاور درياچه اى قرار دارد و فرم هاى ارگانيك در آن پياده و اجرا شده اند. استفاده از سنگ سراميك و به كار بردن شيشه هاى مشجر از مشخصه هاى اين بنا است.. وقتي مي گويم اين جناب مهندس بسيار با هوش است درست مي گويم او طراحي مركز قضايى حيفا و كمى بعد با عهده دار شدن طراحى مجموعه اى از ساختمان ها در مونت كارمل اسرائيل، او با درك درست موقعيت و زمان براي پيشرفت خود از سبك معماري مدرن خود در ايران و بعد ها در ايالات متحده فاصله گرفت و به سمت سبك معماري يونان رفت كه مشخصه عمده آنها، هماهنگى و هارمونى شان با ساختمان ها و باغ هاى اطراف بود.
او خود درباره بناهايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده گفته است: «من ديدم چطور سبك كلاسيك مى تواند با باغ هاى اطراف اين جا (منطقه حيفا) تناسب و هماهنگى داشته باشد. منطق من اين است: ما در زندگى مدرن در شتاب و تحرك به سر مى بريم و زمانى براى دقت كردن به جزئيات يك ساختمان كلاسيك نداريم. اما سبك كلاسيك براى جامعه اى كه در آسودگى و رفاه به سر مى برد، معنا مى دهد، جامعه اى كه زمان كافى براى مراقبه و نيايش دارد. ساختمان هاى مدرن بعد از انقلاب صنعتى، رشد و گسترش پيدا كردند، دوره اى كه زندگى مادى بر معنويت غلبه پيدا كرد اما من فكر مى كنم زيبايى فاكتور مهمى در طراحى است، چون زيبايى براى روح انسان خيلى سودمند و مفيد است.»
اما پول سرشار يهودي ها در پروژه هايشان و وضعت بد اقتصادي شركت مهندس با هوش را در چنين اظهار نظري را از ياد نبريد . از ديگر كارهاي او مي توان به: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است.
اما تلاش مهندس حسين امانت در به كار گيري پيش از پيش اصول معمارى ايرانى را در بناهاى مدرن خود قابل تقدير است .
اينم كارنامه جناب مهندس حسين امانت به روايت سايت رسمي ايشون
ايران – معماري- مدرنيته- سنت- معمار – آسمان-ستاره
تصور من اين است: معماري مدرن ايران كه در دوره اواسط قاجار و پهلوي اول سر برآورد از دل سنت آمده بود ودر آسمان معماري مدرن ايران آن زمان ستاره هايي چون .وارطان- گابريل گوركانيان –سيحون –فرمانفرمائيان- فروغي –و امانت و... را در خود جاي داده بود در ميان تمامي اين ستاره ها و انبوه ستاره هايي كه ذهن نگارنده د رحال حاضر خالي از اين نامي هاست يكي را مي توان يافت كه در عنفوان جواني به ستاره اي درخشان در معماري مدرن ايران بدل شد . او كسي نيست جز حسين امانت با هوش . در ميان همه اين نامها فقط امانت بود كه وقتي از ايران رفت توانست در خارج از ايران در ايالات متحده از جنوب تا شمال –خاورميانه– خاور دور – اروپا از خود معمارانهايي را به جاي بگذارد .
تمامي اين موفقيتها را امانت مديون هوش بي شاعبه خود است هوشي و دركي بالا از موقعيت و منطقه و زمان در حال زندگي خود. از جمله دلايلي هستند كه مي توان براي موفقيت شركت آرك ديزاين جناب مهندس امانت بر شمرد.
مهندس حسين امانت، آرچيتكت و هنرمند مقيم ونكوور كه از سوي كميته برگزاركننده جشن بزرگ دانشنامه ايرانيكا جايزه يك عمر فعاليت و خدمت به هنر معماري معاصر ايران را از آن خود كرده است، مي گويد: طراحان شهري و برنامه ريزي معماري در ايران بايد با بهره گيري از معماري سنتي و اصيل ايراني و الهام گرفتن از تكنولوژي مدرن غرب، سياست هاي شهرسازي خود را بازبيني نمايند. حسين امانت معتقد است: معماري مانند تبلور فرهنگ يك كشور است و همه همكاران من در ايران بايد در اين راستا حركت كنند، زيرا بخشي از معماري روحي است و اين راز معماري بزرگ ايران است. آقاي امانت مي گويد: در ايران به قدر كافي ارزش هاي سنتي را در كارهاي جديدي كه خيلي متاثر از معماري غرب است ادغام نمي كنند، زيرا پيشرفت فرهنگي و تكنيكي غرب آنقدر قوي است كه ما را از ديدن زيبايي هاي فرهنگ خودمان غافل كرد.
. مهندس حسين امانت شهروند كانادايي ايراني الاصل متولد سال ۱۳۲۱ شمسى (۱۹۴۲ م) در تهران است در مدرسه عالي معماري سابق و مدرسه- دانشكده- معماري هنرهاي زيبا ي امروز معماري خوانده در سن 24 سالگي از مدرسه معماري هنرهاي زيباي تهران فارغ التحصيل مي شود و در همان سال بود كه مسابقه طراحي ياد بود آزادي شهياد-shahyad freedem monument - در تهران در مقياس ملي برگزار شد ستاره خوش اقبال اين مسابقه كسي نبود جز حسين امانت جوان . آري او براسيتي يك شبه ره چند ساله را پيمود. و سر انجام اين بناي ياد بود در سال 1350شمسي رسما در مراسمي با شكوه افتتاح شد .اما به راستي طراح اين بناي به ياد ماندني در آن سالها مي توانست متصور شود كه بعد ها كه او در ايران نيست چقدر مردم ايران از اين بناي او خاطره بر ذهن خود دارند .آن روزها را چه كسي مي تواند از ياد برد؟
. بناى مزبور در واقع از چهارستون عظيم تشكيل شده كه در بالا به هم متصل مى شوند و چهار طاق را تشكيل مى دهند. در قسمت پايه آن يك تالار وجود دارد و دو تالار ديگر هم در طبقات بالاتر هست. طاق هاى اين بنا به سبك معمارى دوره اسلامى ساخته شده اند. اما بناي ميدان آزادي نماد تهران قدرتمند است نشانه اي فضايي است كه اين شهر را تداعي ميكند ليكن از هيچ مفهوم ديگري برخوردار نيست .
آرشيتكت جوان بعد از اين بود كه طراحي پروژه هاي مهمي را به دست گرفت تا اينجا فراموش نكنيد مهندس جوان فقط در ايران توانسته بود براي خود نام و آوازه اي دست و پا كند و نام او از مرزهاي ايران بيرون نرفته بود . كه از جمله آنها مى توان به پروژه دانشگاه آريا مهر سابق- صنعتى شريف امروز- آري دانشگاه صنعتي شريف امروز را كسي جز آرشيتكت با هوش طراحي نكرد دانشگاهي با آجر نماي قرمز كه هنوز به لحاظ كاركردي و سيستم به خوبي كار ميكند ولي متاسفانه بخش هايي از نماي اصلي دانشگاه امروز ديگر وجهه سابق خود را ندارند اما هنوز در اين دانشگاه مغزهاي ايراني همانند سابق در حال پرورش يافتن هستند و هنگام درو محصول اين ستارگان جوان ايراني ديگر در ايران نيستند و ديگراني از محصولات ذهني و استعدادي آنها استفاده ميكنند . نگارنده توصيه مي كند حتما سري به دانشگاه شريف بزنيد تا مفهوم نظام - سيستم -عملكرد را در يابيد نگاهي به درهاي اصلي و فرعي دانشگاه آريا مهر سابق بيندازيد . اما بازهم جوان با ذوق ايراني هنر نمايي خود را در دل هنر معمار فرانسوي طراح دانشگاه تهران مي برد و آنجا هنر خود را در ساختمان دانشكده مديريت دانشگاه تهران اين وصله چهل تكه به رخ ميكشد . از ديگر پروژه هاي تحصيلي-educational -او مي توان به ساختمان دبيرستان البرز تهران اشاره كرد دبيرستاني كه گويي تمامي بزرگان يا اشراف زادگان اين سرزمين در آن درس خوانده اند و درس ميخوانند گويي سر نوشت پروژه هاي تحصيلي اين معمار با هوش با هم سنخواني از خود او گره خورده است . از جمله ساختمانهاي دولتي كه او مي توان ،ساختمان سازمان ميراث فرهنگى ، ساختمان موزه پاسارگاد (شيراز) .
آرشيتكت جوان به شهرت جهاني مي رسد .
نسل اول طراحي سفارتخانها ي ايران در كشورهاي ميزبان در سراسر جهان در دوره پهلوي و معدودي در اواخر قاجار شروع شد و نسل دوم آن در دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي در جمهوري اسلامي آغاز شد و سوال اين است كه نسل سوم طراحي اين سفارتخانه ها را كي و از همه مهمتر چه كساني به عهده خواهند گرفت ؟. بايد باور كرد هم در دور اول و هم در دور دوم تمامي كساني كه بعنوان طراحان اين ساختمانها مطرح شدند تمامي بدون هيچ پيش داوري ستارگان بي بديل معماري ايران هستند . عده اي معتقدند اين ساختمانها ساختمانهايي بي هويت هستند ولي نگارنده از همه اين ساختمانها دفاع مي كند و بي هويتي را قبول ندارد ما به تمامي آنها به عنوان جستار و دستاوردي براي هويتي پايدار كه نسل سوم مي بايست به آن برسد و به نمايش بگذارد نگاه مي كنيم و از همه آنها درسهاي كرانمايه و پر ارزشي را ياد مي گيريم .
امانت وجهه بين المللى خود را اول بار بابت طراحى و اجراى ساختمان سفارت ايران در بيجنيگ چين) به دست آورد كه در سال 1983 كامل شد. اين بنا در حال حاضر يكى از متفاوت ترين و در عين حال زيباترين سفارتخانه هاى كشور چين است. او در اين ساختمان توانست سنت معمارى ايرانى را به شكل قابل قبولى پياده و اجرا كند. امانت در اين پروژه خود يك حياط بيرونى براى مراجعه كنندگان و يك حياط اندرونى براى اقامت اختصاصى سفير و نيز يك حوض و يك دفترخانه طراحى كرده است .
نگاهي به پروژهاي جناب مهندس امانت در سطح بين المللي
Central Library Communication Univeristy of China Beijing, China
. اين بنا به شكل يك عمارت كلاه فرنگى شيشه اى طراحى شده كه مجاور درياچه اى قرار دارد و فرم هاى ارگانيك در آن پياده و اجرا شده اند. استفاده از سنگ سراميك و به كار بردن شيشه هاى مشجر از مشخصه هاى اين بنا است.. وقتي مي گويم اين جناب مهندس بسيار با هوش است درست مي گويم او طراحي مركز قضايى حيفا و كمى بعد با عهده دار شدن طراحى مجموعه اى از ساختمان ها در مونت كارمل اسرائيل، او با درك درست موقعيت و زمان براي پيشرفت خود از سبك معماري مدرن خود در ايران و بعد ها در ايالات متحده فاصله گرفت و به سمت سبك معماري يونان رفت كه مشخصه عمده آنها، هماهنگى و هارمونى شان با ساختمان ها و باغ هاى اطراف بود.
او خود درباره بناهايى كه به سبك معمارى كلاسيك يونان طراحى كرده گفته است: «من ديدم چطور سبك كلاسيك مى تواند با باغ هاى اطراف اين جا (منطقه حيفا) تناسب و هماهنگى داشته باشد. منطق من اين است: ما در زندگى مدرن در شتاب و تحرك به سر مى بريم و زمانى براى دقت كردن به جزئيات يك ساختمان كلاسيك نداريم. اما سبك كلاسيك براى جامعه اى كه در آسودگى و رفاه به سر مى برد، معنا مى دهد، جامعه اى كه زمان كافى براى مراقبه و نيايش دارد. ساختمان هاى مدرن بعد از انقلاب صنعتى، رشد و گسترش پيدا كردند، دوره اى كه زندگى مادى بر معنويت غلبه پيدا كرد اما من فكر مى كنم زيبايى فاكتور مهمى در طراحى است، چون زيبايى براى روح انسان خيلى سودمند و مفيد است.»
اما پول سرشار يهودي ها در پروژه هايشان و وضعت بد اقتصادي شركت مهندس با هوش را در چنين اظهار نظري را از ياد نبريد . از ديگر كارهاي او مي توان به: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند كارخانه در داليان چين و ساخت چندين مجتمع آپارتمانى در سانتامونيكاى كاليفرنيا و بلوك شهرى با دو برج مسكونى در سن ديه گوى كاليفرنيا. امانت در تمام اين پروژه ها، مهارت ويژه اى در به كار بردن و تركيب درون مايه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است.
اما تلاش مهندس حسين امانت در به كار گيري پيش از پيش اصول معمارى ايرانى را در بناهاى مدرن خود قابل تقدير است .
اينم كارنامه جناب مهندس حسين امانت به روايت سايت رسمي ايشون