گشتی در دنیای وحش

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پرنده‌های بومی نادر جامائیکا و سنت‌لوسیا


در این مطلب تصاویری از پرندگان کمیاب و بومی جامائیکا و سنت‌لوسیا را می توانید مشاهده کنید. جامائیکا و سنت‌لوسیا دو جزیره هستند که در هند غربی در دریای کارائیب واقع شده اند.

Green-throated Carib


مرغ گردن سبز، نوعی مرغ مگس سبز رنگ که بومی کارائیب است.


Lesser Antillean Bullfinch


نوعی فنچ مخصوص جزایر آنتیل در دریای کرائیب


Purple-Throated Carib


مرغ گردن بنفش، نوعی مرغ مگس که بومی کارائیب است.


St. Lucia Parrot


طوطی بومی جزیره سنت‌لوسیا


Loggerhead Kingbird


مرغ بهشتی سرگُنده، گونه ای از پرندگان مگس‌خوار


Jamaican Blackbird


سیه‌پر جامائیکایی


Jamaican Pewee


مرغ مگس‌گیر جامائیکایی


Jamaican Spindalis

اسپیندالیس جامائیکایی


Jamaican Tody


تودی جامائیکایی، گونه ای از پرندگان حشره‌خوار بومی کارائیب


Ring-Tailed Pigeon


کبوتر دم رنگی (طوقی)


Rufous-Tailed Flycatcher


مرغ مگس‌گیر ریوفوس، بومی منطقه کارائیب


Vervain Hummingbird


مرغ مگس شاه‌پسند، بومی کارائیب


Yellow-Billed Parrot


طوطی زردمنقار


Yellow-Shouldered Grassquit


مرغ آواز خوان زرد شانه از خانواده سهره که دانه‌خوار هستند


Zenaida Dove


کبور زنائیدا، نوعی کبوتر وحشی کارائیب


Orangequit


اورنجکوئیت، نوعی تاناگر و بومی آمریکا


Jamaican Woodpecker


دارکوب جامائیکایی


Jamaican Euphonia


اوفونیا جامائیکایی، نوعی سهره (فنچ) بومی کارائیب است. فنچ نوعی از پرندگان دانه‌خوار و حشره‌خوار با منقاری کوتاه است


Black-Faced Grassquit


گراسکیت سیاه چُرده ، از خانواده سهره و بومی کارائیب


Red-billed Streamertail


دم‌جنبانک نوک قرمز، به این مرغ، دکترپرنده هم می گویند و بومی کارائیب است
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]5 حیوان منقرض شده که هنوز یافت می شوند![/h]
در طول تاریخ گونه های مختلف حیوانی وجود داشته اند که به دلایل مختلف از روی زمین و منقرض شده اند. این حیوانات هر کدام تبدیل به خاک و برای همیشه از روی زمین محو شده اند. این اتفاق نه تنها در گذشته بلکه هنوز هم برای بسیاری از حیوانات رخ می دهد.

روزانه اخبار مختلفی در مورد گونه های حیوانی در خطر انقراض به گوش می رسد و حتی برخی از آن ها به گفته دانشمندان منقرض شده و از روی زمین پاک می شوند اما در میان همه این خبرهای نا امید کننده می توان نمونه هایی از خبرهای خوب در دنیا حیوانات نیز مشاهده کرد از این روز به سراغ لیستی از 5 حیوان که دانشمندان آن ها را منقرض شده می دانستند اما هنوز روی زمین دیده می شوند خواهیم رفت:


موش هلندی

یکی از گونه های مختلف موش است که برای اولین بار در هلند دیده شد و برای اولین بار توسط تعدادی جانور شناس در سال 1843 مورد بررسی قرار گرفت. این موجود پس از آن دیگر روی زمین دیده نشد تا اینکه بالاخره تعدادی از آن ها از استرالیا سر در آورده و بار دیگر نمایان شدند. این بار در سال 1967 بود که این موجودات کشف شدند و نام آن ها همان موش هلندی باقی ماند. این روزها نیز عده ای اعتقاد دارند به علت آتش سوزی های جنگل استرالیا این موجود نابود شده است.
سقنقور وحشتناک

سقنقور نوعی سوسمار است که اندازه ای به نسبت کوچک دارد و البته در میان گونه های خاص این حیوان دسته بندی می شود. "سقنقور وحشتناک" سال ها به عنوان یک گونه منقرض شده شناخته می شد زیرا از سال 1876 که برای اولین بار دیده شد دیگر هیچ کس از آن خبری نداشت تا اینکه در سال 2003 تعدادی از آن ها در منطقه "کالدونیا" یافت شدند. این حیوان دندان های کشیده و تیزی دارد و طول آن نیز می تواند به 50 سانتی متر برسد.
کرم زمینی غول آسا

یکی از عجیب ترین گونه های کرم از سال 1980 به این طرف به عنوان گونه منقرض شده شناخته می شد تا این که در سال های اخیر چند نمونه از آن ها بار دیگر رویت شده است. این کرم که رنگی سفید و بدنی نرم دارد می تواند تا 90 سانتی متر رشد کرده و هنگامی که دست به آن زده می شود بوی گل نیلوفر می دهد. این کرم این روزها بیشتر مورد آزمایش قرار گرفته است تا اطلاعات بیشتری از آن بدست آید.
تاکاهه

تاکاهه یک پرنده نیوزلندی بدون بال است که توانایی پرواز کردن هم ندارد و از این لحاظ شبیه به مرغ و خروس شده است. در سال 1898 گونه این پرندگان منقرض شد و دیگر کسی به دنبال آن ها نبود تا اینکه در یک جستجوی ریز به ریز خاک نیوزلند بار دیگر جانورشناسان توانستند این موجود را یافت کنند. پس از کشف این پرندگان در سال 1948 تحت تدابیر خاصی نگه داری شدند اما مرگ و میر و بیماری ها باعث شد تا جمعیت آن ها بسیار کاهش یابد. این موجودات رژیم غذایی خاصی نیز دارند زیرا تنها ریشه و قسمت های نرم گیاهان را می خورند و باقی آن را استفاده نمی کنند.
گراسیلیدریس

مورچه هایی که همیشه به وفور دیده می شوند هم دارای گونه های منقرض شده هستند. " گراسیلیدریس" گونه ای از این موجودات است که تنها در فسیل های باقی مانده از دوره دایناسورها دیده می شد اما در سال 2006 چند نمونه از آن ها زنده بر روی زمین پیدا شدند. این مورچه ها که بدنی بزرگ دارند بسیار ناشناخته هستند و معمولا بسیار منزوی زندگی می کنند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جانورانی که تغییر [جنسی] می‌دهند!! + تصویر

جانورانی که تغییر [جنسی] می‌دهند!! + تصویر

انسان‌ها تاریخی طولانی از تغییر قیافه به صورت جنس مخالف دارند. اما این پدیده منحصر به انسان نیست و در میان حیوانات هم هستند آنهایی که از [ج ن س ی]ت خود راضی نباشند.

از تئاترهای یونان باستان تا برنامه‌های تلویزیونی دنیای امروز، انسان‌ها تاریخی طولانی از تغییر قیافه به صورت جنس مخالف دارند. اما ما تنها جاندارانی نیستیم که می‌توانیم نقش جنس مخالف را خوب ایفا کنیم. در دنیای جانوران هم مخلوقاتی وجود دارند که در تغییر ناگهانی به جنس مخالف خود بسیار توانا هستند.



ماهی مرکب

بیایید با خود صادق باشیم. رفتار ما بسته به آدمی که با او باشیم، تغییر می‌کند، این تغییر کم و زیاد دارد اما همیشه اتفاق می‌افتد. ماهی‌های مرکب نیز همین درد را دارند.
ماهی مرکب نر بسته به اینکه با چه گروهی باشد، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد، به ویژه اگر آن گروه مختلط باشد و از نظر [ج ن س ی] یک دست نباشد. تحقیقی در دانشگاه مک‌کوئری در سیدنی نشان داد که جنس نر می‌تواند دو نیمه بدن خود را چنان متفاوت از یکدیگر تغییر دهد که از یک سو ماده به نظر برسد و از سوی دیگر شبیه به دیگر ماهی‌های نر. وقتی یک ماهی مرکب نر، بین یک نر دیگر و یک ماهی ماده قرار بگیرد، ظاهر نر واقعی خود را به جنس ماده نشان خواهد داد تا توجه او را به خود جلب کند و سمت ماده‌نمای خود را به ماهی نر دیگر نشان می‌دهد. به این ترتیب ماهی نر دوم گمان می‌کند که درحال ملاقات با دو ماهی ماده است و هیچ گاه نخواهد فهمید که عاشقانه آرامی درست در مقابل چشمان او در جریان است.

مارهای بند جورابی




در بین همه تشریفات عاشقانه حیوانات، جفت‌گیری این مار از همه جالب‌تر است. در مینیتوبای کانادا که بیشترین تراکم این نوع مار در جهان را دارد، جنس‌های نر به آرامی و سستی، و بعد از هشت ماه آرامیدن در بستری سرد، از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. شاید این خواب طولانی موجب کرختی و سستی آنها شده باشد، اما همچنان در سطح بالایی از هوشیاری برای جفت‌گیری با جنس‌ ماده قرار دارند. ولی در این هنگام، برخی از نرها از رفتار ماده‌ها تقلید می‌کنند.

محققان فکر می‌کنند که شاید دلیل این کار این باشد که ماده‌ها به دو دلیل شانس بیشتری برای بقا دارند. زمانی که جنس ماده ظاهر می‌شود، انبوهی از خواستگاران نر به دور او (یا نر ماده‌نمایی که آنها را گول زده است)گرد می‌آیند. مارهایی که در مرکز این توپ جفت‌گیری قرار دارند، از دست شکارچیان (عموما پرنده‌هایی که در جستجوی نرهای بی‌حال هستند) در امان می‌مانند؛ ضمن آنکه گرمای بدن منتقل شده به این نرهای ماده نما اجازه می‌دهد تا به سرعت گرم شده و از تبدیل شدن به نهار پرندگان نجات یابند.


کفتار خالدار





این تنها نرها نیستند که ویژگی‌های جنس مخالف را اتخاذ می‌کنند. کفتارهای خالدار ماده به طور اجتماعی جنس برتر، بزرگ‌تر و تهاجمی‌تری نسبت به نرها هستند. اما تنها این رفتارشان‌ نیست که آنها را مردانه جلوه نمی‌دهد. به دلیل شباهت ظاهری دستگاه تناسلی نر و ماده این جانور، گاهی اوقات تشخیص نر از ماده کار ساده‌ای نیست.

لاله‌ماهی، طوطی‌ماهی و بازماهی




برخی جانوران فقط به شبیه کردن ظاهر خود به جنس مخالف اکتفا نمی‌کنند و واقعا [ج ن س ی]ت خود را عوض می‌کنند. لاله‌ماهی دلقکی که از بدو تولد نر متولد شده را در نظر بگیرید؛ اگر ماده این جانور بمیرد، نر غالب می تواند [ج ن س ی]ت خود را عوض کرده و تبدیل به یک ماده شود. در این صورت یک نر دیگر به نر غالب تبدیل می‌شود.

طوطی‌ماهی می‌تواند هنگام تولد هر یک از دو [ج ن س ی]ت نر یا ماده را داشته باشد، اما اندام‌های [ج ن س ی] هر دو را در خود دارد و می‌تواند هر وقت بخواهد [ج ن س ی]ت خود را تغییر دهد. برخی از ماده‌ها حتی تبدیل به اَبَر‌نَر می‌شوند، یعنی نرهایی بزرگ‌تر با رنگ‌های زنده و درخشان.

از آن جالب‌تر، بازماهی است که توان تغییر [ج ن س ی]ت دوطرفه را دارد، به این معنی که می‌تواند از ماده به نر و دوباره به ماده تغییر [ج ن س ی]ت دهد.

در تعبیری شاعرانه می‌توان گفت که در اقیانوس، حتی [ج ن س ی]ت هم سیال می‌شود!
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]ترسناک‌ترین قاتلان ناشناخته دریا[/h]​
در میان حیوانات همیشه هستند گونه هایی که به شکارچی و قاتل معروف شده اند. این گونه ها به هم نوعان خود رحم نمی کند چه برسد به آنکه انسان ها را دوست داشته باشند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، دریا مملو از ماهی های مختلفی است که هر کدام با ویژگی های خاص خود دنیایی از شگفتی هستند اما دریا قاتلانی دارد که حتی به هم نوعان خودشان نیز رحم نمی کنند چه برسد که انسان وارد محیط زندگی شان شود. کوسه و نهنگ قاتل و ... قاتلان نام آشنای دریا هستنداین بار به سراغ دیگر ماهی های مرگبار می رویم:


** Pacu



یکی از ماهی های بسیار عجیبی که این روزها در برخی رودخانه های سراسر دنیا دیده می شود "Pacu" نام دارد. این ماهی عجیب از آمازون سر بیرون آورده است و حالا در آمریکای شنالی و در برخی از رودخانه های آسیا نیز دیده شده است. نکته جالب توجه در مورد این قاتل دریا دندان های آن است که کاملا مشابه با انسان است اما چند ردیفی بودن این دندان ها باعث افزایش قدرت و البته کشندگی شده است. این مایه با قد کوتاه و تقریبا 80 سانتی متری اش این روزها به یکی از درندگان اقیانوس تبدیل شده است زیرا کمتر کسی می تواند از دست آن فرار کند.

** Giant Sawfish



شاید مرگ در آب ها را با خورده شدن توسط یک کوسه یا نیش مار آبی تجسم کرده باشید اما یکی از متفاوت ترین قاتل های دریا "Giant Sawfish" یا اره ماهی غول پیکر نام دارد که بیشتر در اعماق اقیانوس زندگی می کند اما اگر کسی او را اذیت کند حتما پس از چند دقیقه به مانند سوسیس از وسط دونیم می شود. طول 7 متری این اره ماهی و البته بخش اره به تنهایی 3 متر است که دیگر کمتر کسی توانایی فرار از دست آن را دارد. این ماهی عظیم دیدی بسیار ضعیف دارد اما حس بویایی آن باورکردنی نیست.

** Surgeonfish



بیش از 100 نوع از این ماهی ها در اقیانوس زندگی می کنند و همیشه اولین درسی که به غواصان داده می شود دوری از آن است. این ماهی که تنها 4 سانتی متری که برخی گونه های آن به عنوان ماهی های تزئینی استفاده می شود قاتلی بی رحم است. در قسمت دم و دهان این ماهی تیغ هایی وجود دارد که به یک تماس کوچک هر انسانی را از بین می برد. این ماهی حتی برخی مواقع کوسه های بزرگ رانیز از پای در می آورد.

** Snakehead



یک ماهی از دل آب های گرم اقیانوس ها که سالانه انسان های زیادی را به دنیای باقی راهی می کند. این ماهی که نزدیک به 50 سانتی متر طول دارد با دندان های بسیار تیز و سمی فلج کننده مسلح شده است پس با هر ضربه ای که به انسان وارد کند او را ابتدا زخمی سپس فلج می کند و این رفتار نتیجه ای جز غرق شدن در پی ندارد. در بسیاری از موارد دیده شده است که برخی از بچه ها به طور کامل توسط این ماهی خورده شده اند.

** Goliath Grouper



یکی از ماهی هایی که چهره ای به مانند قاتلان واقعی دارد در اعماق اقیانوس ها زندگی می کند. " Goliath Grouper" با وزن 500 کیلوگرمی و طولی بیش از 4 متر میتواند با یک بار باز کردن دهانش یک انسان را به طور کامل قورت دهد. تا به حال غواصان زیادی بوده اند که قبل از آنکه متوجه حضور این ماهی شوند طمعه آن گشته و جانشان را از دست دادند. این ماهی یکی از معدود موجوداتی است که می تواند انسان را در یک حرکت کاملا قورت دهد.

** Atlantic Goosefish



یکی دیگر از قاتلان بی رحم دریا که البته در اقیانوس اطلس زندگی می کند با نام " Atlantic Goosefish" شناخته میشود. این ماهی 2 متر طول دارد و با توجه به رنگ بدنش میتواند در بسیاری از نقاط خاص دریا مانند لا به لای سنگ و مرجان ها پنهان شود. حمله های این ماهی ناگهانی است پس هر لحظه ممکن است یک ماهی را کاملا ببلعد. نزدیک به 90 درصد از بدن این ماهی از شکم تشکیل شده است پس می تواند با چند حرکت ساده یک انسان را بخورد.

** Payara



برخی ماهی ها هستند که از نظر ظاهر بسیار شباهت به قاتلان دارند پس نمیتوان از کنار آن ها به سادگی عبور کرد. " Payara" یکی از این ماهی هایی است که بدون تردید قاتل بی رحم آمریکای جنوبی و به خصوص جنگل های آمازون است. دندان های تیز این ماهی می تواند پوست و استخوان هر انسان یا ماهی بزرگی را نابود کند پس بهتر است به هر نحوی از آن دوری کرد. این ماهی ها از برادران پیراناهای قاتلی هستند که همان رودخانه زندگی می کنند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گزارشی تصویری از شگفت انگیزترین مادران در حیات وحش









در این گزارش به معرفی برخی از غیرعادی‌ترین مادران جهان حیوانات که مورد بررسی دقیق دانشمندان قرار گرفته‌اند، پرداخته شده است.

به گفته دانشمندان، دنیای حیوانات از مادرانی برخوردار است که سزاوار یادآوری هستند. اگرچه در میان این مادران، میتوان فداکار مطلق و حتی گاهی گمراه محض را هم مشاهده کرد.

1- کانگوروی مادرخوانده



گاهی اوقات کودکی که در کیسه کانگوروی مادر به اطراف حرکت می‌کند، فرزند وی نیست. کانگوروهای ماده برخی مواقع بچه‌کانگوروهای دیگر را به شکل تصادفی به فرزندی می‌گیرند. چنین کاری اغلب بطور تصادفی رخ نداده اما در آن زمان، کانگوروی مادر از این کودک عوض شده برای چندین ماه در طول مرحله نوپایی آن نگهداری کرده و آنرا تغذیه می‌کند. در حالیکه نمونه‌های کمی از جانوران کیسه دار وجود دارد که در اسارت به پرورش کودکان دیگر بپردازند،‌ اما هنوز بعضی حیوانات مانند شیرهایی دریایی به این رفتار فرزندخوانده گرفتن شناخته‌شده‌اند.

2- فاخته ای عاشق فرزند چاق



هنگامی که کار به پرورش کودکان می‌رسد، فاخته ماده، این وظیفه را به دیگران واگذار می‌کند. فاخته‌های مادر، تخمهای خود را در لانه پرندگان دیگر می‌گذارد تا ناخواسته آنها را پرورش دهند. اغلب این پرندگان دیگر از گونه‌های کوچک‌تر هستند و تخم فاخته اول شکسته، سریع‌تر رشد کرده و بقیه جوجه‌ها را از لانه بیرون می‌اندازد. جوجه‌های دیگر مرده و فاخته چاق همه توجه مادرخوانده‌اش را به خود جلب می‌کند.

3- مورچه‌هایی که خون نوزادش را می نوشد


مورچه‌های ریز در حال انقراض Adetomyrma از خون نوزاد خود می‌نوشند. پس از این که مورچه ملکه لاروها را بدنیا می‌آورد، به همراه سایر مورچه‌های کارگر بدن لاروها را سوراخ کرده و مایع درون سیستم گردش خون موسوم آنها به همولنف را که معادل خون در انسان است، می‌مکند. خوشبختانه بچه مورچه‌ها از این به اصطلاح همنوع‌خواری غیرمخرب نجات می‌یابند. به گفته دانشمندان هنوز دلیل این رفتار مشخص نشده اما شاید این انتقال خون نوعی رفتار اجتماعی در مورچه‌ها باشد.


4- قاتلان بچه میمون ها



برخی حیوانات از تجربه مادری پیش از آغاز آن شانه خالی می‌کنند تا از سختی بی‌مورد برای کودکانشان پس از تولد جلوگیری کنند. هنگامی که یک بابون گلادای نر بر گروهی از بابونهای ماده در حال تولیدمثل چیره می‌شود، معمولا تمام کودکان نر قبلی را می‌کشد. میمونهای ماده حامله برای جلوگیری از این خونریزی، اغلب خودبخود کودکشان را سقط می‌کنند. این پدیده ابتدا در سال 1959 توسط هیلدا بروس در موشها شناسایی شد و به عنوان تاثیر بروس شناخته شده است. این امر از آن پس در گونه‌های جونده دیگر نیز گزارش شده اما تا پیش از گلادها، دانشمندان مورد مشابهی را در خارج از آزمایشگاه مشاهده نکرده بودند.

5- عنکبوت فداکار با فرزندان بی‌مهر


عنکبوت ماده Stegodyphus فداکارترین مادر است. او از پیله تخمهای خود تا زمان بدنیا آمدن فرزندانش مراقبت می‌کند و پس از آن تمام غذاهای خود را برای تغذیه آنها برمی‌گرداند. هنگامی که این بچه‌ها یک ماهه شدند، عنکبوت مادر آنها را بر پشت خود سوار می‌کند. درحالیکه کودکان سوار بر پشت عنکبوت مادر، سم و آنزیمهای گوارشی خود را در بدن مادرشان فرو کرده و او را می‌کشند و می‌خورند. پیش از ترک لانه، برخی از کودکان گرسنه، حتی یکدیگر را نیز می‌خورند.


6- شامپانزه‌هایی که به خواستگاری میروند


شامپانزه کوتوله یا بونوبوی نر هنگامی که به دنبال یافتن جفت هستند،‌ مادر خود را همراه خود می‌برند. برای بونوبوهای رتبه‌های متوسط یا پائین زمانی که مادر آنها حضور دارد، فرصت بهتری برای جفت‌یابی است؛ چرا که این مادران، فرزندانشان را به ماده‌های حاضر در حلقه‌های اجتماعی خود معرفی کرده و رقبای نر دیگر را دور می‌کنند. به گفته محققان، این مادران با این کار به انتشار ژن خود به نسلهای بعدی کمک می‌کنند.


7- تاکسی سرویس قورباغه


قورباغه سمی نیزه‌ای توت‌فرنگی تمام سدها را در زمان نگهداری از کودکانش پشت سر می‌گذارد. این موجود تا پنج تخم گذاشته و پس از به دنیا آمدن کودکانش آنها را یکی یکی بر روی پشت خود از سطح زمین تا بالای درختانی با ارتفاع 30 متر می‌برد. در این ارتفاع این قورباغه مادر مهدکودکهای امن و دارای استخر آبی را در هر برگ برای نوزادانش فراهم می‌کند و این نوزادان سپس از تخم‌های غیربارور شده مادر در شش تا هشت هفته بعدی تغذیه می‌کند تا به یک قورباغه کامل تبدیل شوند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خفاش گورخری، جدیدترین گونه پرشمارترین پستاندار روی زمین



محققان در جنوب سودان موفق به کشف گونه‌ای خفاش جدید شده‌اند، که به خاطر داشتن خال‌های زرد کمرنگ و نوارهایی روی پوست مشکی‌اش گونه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود. این گونه حدید Niumbaha Superba نام گرفته است.








این خفاش با نقش‌های زیبای بدنش، خال‌های زرد کمرنگ و نوارهایی روی پوست مشکی تیره خود، در چمنزارهای سودان جنوبی زندگی می‌کند و باعث شگفتی محققان شده است.
دی‌آن ریدر از دانشگاه باکنل لوییزبورگ پنسیلوانیا این خفاش را در ذخیرگاه طبیعی Bangangai Game و در حین همکاری با وزارت گردشگری و حفاظت از حیات‌وحش سودان جنوبی کشف کرده است. یک روز عصر که وی مشغول تماشای خفاش‌ها در چمنزارهای صخره‌ای کنار برکه‌ای راکد بود، ناگهان متوجه این خفاش منحصر به فرد شد. وی می گوید: «من بلافاصله متوجه شدم که این خفاش می‌تواند کشف تمام عمر من باشد.»
در بازگشت به آمریکا، ریدر دریافت که موزه‌های این کشور چند گونه خفاش دارند، که در یک گونه شناخته شده مربوط به منطقه جنوب صحرای آفریقا قرار می‌گیرند. اما این خفاش‌ها از سایر خفاش‌های این گونه بزرگ‌تر و دارای جمجه‌ای کشیده و نقش‌های نواری زیبایی روی بدن خود هستند.
ریدر و همکارانش تشخیص داده‌اند که این خفاش‌ها متعلق به گونه‌ای خاص خود هستند، و آن را Niumbaha Superbaنامیده‌اند. در زبان زاندی، زبان مردم آزاندی جنوب سودان که در نزدیکی جایی‌که این خفاش‌ها کشف شده‌اند زندگی می‌کنند، Niumbaha به معنای «نادر» یا «غیرعادی» است. برای مطالعه جزئیات بیشتر این کشف می‎توانید به مقاله ریدر مراجعه کنید.




 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حیوانات چگونه خود را گرم می‌کنند؟
سرمای هوا ذخایر انرژی حیوانات را از طریق جذب گرمای بدنشان تحلیل می‌برد اما این موجودات برای مقابله با سرما از مهارت‌ها و قابلیت‌های شگفت‌انگیز و کارآمدی بهره‌مند هستند که به مرور زمان و با تکامل یافتن تدریجی به این قابلیت‌ها دست یافته‌اند.
به گزارش شفقنا به نقل از ایسنا، از جمله مهارت‌های حیرت‌آور حیوانات برای گرم نگه داشتن خود در فصل سرما می‌توان به خون ضدیخ و یا پرسه زدن در چشمه‌های آب گرم اشاره کرد.
مجله آنلاین دیسکاوری نیوز در این مقاله به شرح مختصر برخی از عجیب‌ترین این مهارت‌های خاص حیوانات پرداخته که به قرار زیر است:

پنگوئن امپراتور
پنگوئن امپراتور ساکن قطب جنوب با حفظ سرمای بدنش خود را در برابر هوای سرد در امان نگه می‌دارد به گونه‌ای که سطح خارجی پرهای این پرنده به درجه حرارت پایین‌تری از محیط اطراف می‌رسد. یک گروه از زیست‌شناسان با استفاده از دوربین‌های حساس به گرما دریافتند که پرهای سرد به این حیوانات کمک می‌کند تا در روزهای غیرابری از طریق فرایند فیزیکی به نام همرفت یا کنوکسیون یکی از روش‌های انتقال گرما است، خود را گرم نگه دارند. هرچند پاهای پنگوئن‌ها با این شیوه گرم نمی‌شود.


ماهی یخی
ماهی یخی نیز از جمله گونه‌های حیوانی است که در آب‌های عمیق دریاهای قطب جنوب و در دمای منفی 2 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کند. همچنین آب این منطقه به دلیل فشار شدید آب در قسمت‌های بالایی آن، یخ نمی‌زند. این گونه حیوانی با تولید پروتئین ضدیخ و جاری ساختن آن در خون و بافت‌های بدن خود از یخ زدن در امان می‌ماند. علاوه بر این در منطقه دیگری از کره زمین، یک گونه ماهی روغنی نیز با تولید این نوع پروتئین ضدیخ همچون ماهی یخی از سرمای شدید جان سالم به در می‌برد.


مارمولک‌های شمالی
بر خلاف ماهی یخی و ماهی روغنی بسیاری از حیوانات خونسرد به دلیل آن که آب موجود در خونشان به یخ تبدیل می‌شود در درجه حرارت زیر صفر جان خود را از دست می‌دهند. کریستال‌های یخ، سلول‌های بدن حیوانات را همچون میلیون‌ها تیغ‌ کوچک برنده سوراخ می‌کند. برخی از خزندگان و دوزیستان نیز برای حفاظت از خود در برابر یخ‌زدگی به شیوه‌های خاص روی می‌آورند و برای آن که از این کریستال‌های یخ خود را حفظ کنند، میزان گلوکز خون خود را افزایش می‌دهند تا از تولید این کریستال‌ها پیشگیری شود. مارمولک‌های شمالی تنها حیواناتی نیستند که به مقابله با سرما نیاز دارند. حتی در منطقه استوایی ملایم نیز خزندگان به شیوه‌هایی روی می‌آورند تا به عنوان موجودات خونسرد با سرما و یخ‌زدگی مقابله کنند.


پیتون برمه‌ای
پیتون برمه‌ای می‌تواند با بدن خود تخم‌هایش را گرم نگه دارد. اگرچه بیشتر مارها از محیط اطراف برای گرم کردن استفاده می‌کنند اما مارهای پیتون به شیوه‌ای متوسل می‌شوند که درجه حرارت لانه‌شان را افزایش دهند. پیتون ماده با پوشاندن خود در اطراف تخم‌هایش ماهیچه‌هایش را برای تولید حرارت بدن و افزایش چند درجه‌ای دمای لانه منقبض می‌کند.


موش خرمای کوهی آلپ
برخی حیوانات در فصل زمستان به خواب زمستانی می‌روند. موش خرمای کوهی آلپ، هشت ماه از سال را به خواب می‌رود و در چهار ماه دیگر با جفتگیری و پُر کردن شکم خود با مواد خوراکی برای خواب زمستانی، چربی ذخیره می‌کند. در حالی‌ که بیشتر پرندگان که با سرما ناسازگاری دارند مهاجرت می‌کنند، پرنده «کامن پورویل» از غرب آمریکای شمالی وارد حالت کاهلی و خواب زمستانی می‌شود. این پرنده با پنهان کردن خود زیر صخره‌ها به خواب زمستانی می‌رود. همچنین سمور کوتوله «Fat tailed» ساکن ماداگاسکار در طول زمستان و حتی زمانی که دمای هوا به بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد به خواب طولانی می‌رود. خواب زمستانی به سمورها کمک می‌کند در طول فصل خشک که میوه و سایر مواد خوراکی اندکی در دسترس است، انرژی خود را حفظ کنند.


مار گارتر
خوابیدن در فصل زمستان یکی از امور اجتماعی برخی از مارها نیز به حساب می‌آید. گروهی از گونه مار «گارتر» با همدیگر به خواب زمستانی می‌روند و پس از آن که سرما تمام می‌شود با یک انگیزه و میل درونی از خواب بلند می‌شوند. همچنین برخی از گونه‌های نر در این گونه با فریب دادن مارهای نر دیگر خود را ماده وانمود می‌کنند تا دمای بدن خود را گرم نگه دارند.


میمون‌های ماکاکو ژاپنی
میمون‌های ماکاکو ژاپنی با یادگیری استفاده از آبگیرهای چشمه آب گرم و ساخت دست بشر در طول زمستان خود را گرم می‌کنند. استفاده از چشمه‌های آب گرم رفتارهای اجتماعی است که میمون‌ها به یکدیگر آموزش می‌دهند. نتایج یک مطالعه 23 ساله روی این میمون‌ها نشان می‌دهد یک سوم از ماکاکوها محلی از چشمه‌های آب گرم بر حسب عادت استفاده می‌کنند.


گاومیش‌ها و گوزن‌ها
چشمه‌های آب گرم برای گاومیش‌ها و گوزن‌های ساکن در پارک ملی «یلوستون»، چاره‌ای برای نجات از سرمای زمستان به حساب می‌آیند. این حیوانات با جمع شدن در نزدیکی چشمه‌های آب گرم از گرمای آن بهره‌مند می‌شوند. هرچند گاهی اوقات این آب به شدت برای آب‌تنی کردن داغ است. در واقع گرمای ناشی از این چشمه‌ها حیوانات را از سوزاندن کالری‌شان برای گرم نگه داشتن بدن خود بی‌نیاز می‌کند.


وال‌ها
وال‌ها نیز با استفاده از یک لایه چربی خود را در عمق یخی اقیانوس‌های قطبی گرم نگه می‌دارند. این لایه چربی، عایقی برای وال‌ها است و از ورود گرمای بدنشان به آب‌های سرد جلوگیری می‌کند. بدون این لایه، این گونه حیوانی مجبور می‌شود برای گرم کردن خود، کالری بیشتری بسوزاند.


خرس‌های قطبی
خرس‌های قطبی نیز در قسمت زیرین موهای خود لایه‌ای از چربی دارند که بدن آنها را گرم نگه می‌دارد. همچنین سطح بدن این حیوانات از موهای بلند و ضخیمی پوشیده شده که ساختار پیچیده‌ای دارد. این موها دارای حفره‌هایی هستند که در زمان جمع شدن حرارت در زیر لایه کرکی مانند سطح پوستشان به دفع کردن آب کمک می‌کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به همان اندازه که جنین انسان به یاد ماندنی و زیباست جنین حیوانات نیز شگفت انگیز و دیدنی است.در این تصاویر جنین فیل، خرس قطبی، مار، دلفین، صاریغ، کوسه ببر، یوزپلنگ، کوسه لیمویی، پنگوئن، خفاش و اسب را مشاهده می‌کنید.
























 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یخ زدگی ماهی ها در دریا



در نروژ پدیده ای جالب در اثر برودت هوا و کاهش کم سابقه دمای هوا اتفاق افتاده است.

در منطقه " نورد لند" نروژ به دلیل افت دما به زیر 10 درجه زیر صفر قسمتی از ساحل دریا منجمد شده و ماهی ها در آب ها یخ زده اند.







 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]بزرگترین کرم خاکی دنیا[/h]
چندی پیش در شرق استرالیا و در منطقه ای به نام "Gippsland" کرمی پیدا شد که بیشتر شبیه به یک مار است ولی اندام های کرم را در اختیار دارد و رفتارش به مانند کرم های ریز خاکی است.

کرم های خاکی از جمله موجوداتی هستند که به ریز بودن و کوچکی معروف شده اند ولی گاهی اوقات این کرم های کوچک نیز می توانند به موجوداتی غول پیکر و ترسناک تبدیل شده و باعث شگفتی همگان شوند.

چندی پیش در شرق استرالیا و در منطقه ای به نام "Gippsland" کرمی پیدا شد که بیشتر شبیه به یک مار است ولی اندام های کرم را در اختیار دارد و رفتارش به مانند کرم های ریز خاکی است. این کرم طولش می تواند به 70 سانتی متر هم برسد که برای یک کرم عددی شگفت انگیز است.




این کرم ها بسیار آرام هستند و با توجه به رنگشان به سختی قابل شناسایی هستند. به گفته دانشمندان بسیاری از عمر این کرم ها در عمق 30 یا 40 سانتی متری زمین سپری می شود و تنها در مواقع بارش باران و سفت شدن خاک است که بیرون می آیند.

این کرم های خاکی غول پیکر بسیار شکننده هستند و نباید گول ظاهر تپل آن ها را خورد زیرا با دست زدن کوچک و البته نا مناسب رفتار کردن با آن ها به راحتی شکسته و کشته می شوند. بدن نرم این کرم ها برای حرکت در زیر خاک طراحی شده است.





 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]5 گربه شگفت انگیز در دنیا[/h]
حیوانات بسیاری در جنگل وجود دارند و گربه سانان نیز از جمله این حیوانات هستند که البته در جنگل قلمروی خودشان را دارند برخی از آن ها می توانند بسیار خطرناک باشند.

خانواده گربه ها در طول سال های مختلف و در طی تاریخ بسیار عوض شده اند و پیشرفت و حتی تغییراتی در ظاهر داشته اند. در این مطلب نگاهی به متفاوت ترین گربه های تمام تاریخ داریم.

پلنگ کبیر



این روزها بسیاری از پلنگ ها تنها 60 تا 100 کیلوگرم وزن دارند اما در گذشته پلنگ کبیر نزدیک به 150 کیلوگرم وزن داشته است و به نسبت توانایی بیشتری در کشتار داشته است. این پلنگ تا به حال دانشمندان زیادی را در طول تاریخ به خود جذب کرده است و تحقیقات گسترده ای روی آن انجام شده است. پنجه های آن توانایی آن را داشته است که انسان را با یک ضربه از پا اندازد و اصلی ترین محل زندگی اش را در شمال امریکا می دانند. این گربه 11 هزار سال پیش منقرض شده است.

باب کت



یکی از گربه هایی که زیستگاهی در آمریکای شمالی دارد و به عنوان یک شکارچی حرفه ای شناخته می شود. این گربه در مناطقی که چوب باشد بیشتر دیده می شود اما در صحراها نیز می تواند زنده بماند. این گربه از خرگوش و موجوداتی با جثه متوسط را شکار می کند. این گربه از نظر اندازه دو برابر گربه هایی است که در خیابان ها دیده می شوند ولی در دسته گربه های بزرگ قرار دارد.

اوسلات



"اوسلات" یا " اوکلات" یکی از گربه های بسیار معروف است چرا که شبیه ترین چهره را در میان گربه های بزرگ به گربه های خیابانی دارد. پوست بدن آن ترکیبی از ببر و پلنگ است که آن را قیمتی و زیبا کرده. این گربه در دهه 80 میلادی به علت شکار بی رویه در مرحله نابودی قرار گرفتن ولی به مرور با مراقبت های ویژه تعداد آن ها افزایش یافت. خوراک این گربه نیز به مانند باب کت موجودات متوسط مانند قورباغه و خرگوش است. این گربه بهترین دید در شب را در میان گربه ها دارد.

شیر غارها



یکی از بزرگترین شکارچیانی که به مانند او دیگر در میان گربه ها نبوده است شیرغار نام دارد. این شیر در اروپا زندگی می کرده است و وزنش نزدیک به 300 کیلوگرم بوده است. اندازه بی نهایت بزرگ آن باعث می شده تا به راحتی حرکت کند و شکارهای بزرگ را با یک ضربه از بین ببرد. بسیاری از نقش هایی که روی غارها پیدا شده است نشان دهنده این حیوان است که به همه حمله می کرده است.

ماربل



یکی از گربه های شگفت انگیز آسیای به خاطر رنگ و البته حالت خاص پوستی که دارد به نام "ماربل" شناخته می شود. "ماربل" در لغت به معنای سنگ مرمری است. این گربه بسیار سخت دیده می شود چرا که کمتر از 10 هزار عدد از آن ها در طبیعت وجود دارد و همچنین بسیار خوب نیز استتار می کنند. این کربه ها در اندازه گربه های خیابانی هستند و از جمله شکارچیان هند و آسیا شناخته می شوند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]7 پرنده ای که گینسی شدند [/h]
هر روز پرنده ها را در آسمان می بینیم که آزادانه در آسمان می چرخند. این موجودات شگفت انگیز سیستم بدنی جالبی دارند به طوری که سال ها انسان ها آرزو داشتند دقایقی مانند پرندگان در آسمان پرواز کنند اما دنیای این موجودات شگفت انگیز پیچیده تر از آن چیزی است که ما می توانیم حدس بزنیم.

دسته های مختلفی از پرندگان در آسمان پرواز می کنند و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. پرندگان به مانند انسان ها رکوردهای خاصی را در اختیار دارند که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. این رکوردها گاهی جالب و گاهی عجیب هستند. دانستن برخی از رکوردهای جالب و شگفت انگیز خالی از لطف نخواهد بود.

** بدلکارترین پرنده



بدلکاری با هواپیما را حتما دیده اید که در طی آن خلبان پرواز های حیرت آوری انجام میدهد و چندین بار با جانش بازی می کند اما شاید این نکته را ندانید که تمام این کارها از روی پرنده ای به نام "رولر اروپایی" گرفته شده است. این پرنده به عنوان بدلکارترین پرنده دنیا شناخته می شود. حرکات جالب این پرنده از دورهای 360 درجه در حال پرواز تشکیل می شود همچنین در جنگل سعی می کند با سرعت از میان شاخه های درختان عبور کند. این پرنده قادر است هر مانور خاص و خطرناکی را انجام دهد.

**قوی ترین پرنده



با توجه به اینکه پرنده های قدرتمند بسیاری در دنیا زندگی می کنند اما "عقاب هارپی" لقب قوی ترین را به خود اختصاص داده است. این عقاب اهل آمریکای جنوبی بوده و در سن بلوغ نزدیک به 10 کیلوگرم وزن دارد. این عقاب می تواند فشاری معادل با 200 کیلوگرم بر متر مربع را با پنجه هایش وارد کند. این نیرو به تنهایی می تواند بازوی انسان را مانند چوب خشک خرد کند. "عقاب هارپی" همچنین توانایی کشتن حیوانات بزرگی مانند میمون را نیز دارد. کارشناسان می گویند این پرنده از گونه های مختلف پرندگان کوچک تر از حفاظت می کند.

** قدیمی ترین گونه پرندگان زنده



معمولا با شنیدن کلمه ابتدایی ترین به یاد موجوداتی می افتیم که چهره ای به مانند دایناسورها داشته باشند اما در میان پرندگان "هوآتزین" قدیمی ترین گونه پرنده ای است که هنوز هم بر روی زمین زندگی می کند. این پرندگان از اقوام دایناسورهای پرنده هستند که در زمان دایناسورها منقرض شدند. "هوآتزین" دارای چهره ای به مانند دایناسورهاست و نکته جالب در مورد آن این است که دستگاه گوارشی به مانند گاوها دارد.

** کوچکترین پرنده



از دل جنگل های کوبا پرنده ای به نام "هامنگبرد" بیرون آمده است که سال هاست رکورد کوچکترین پرنده دنیا را در اختیار دارد. این پرنده تنها 2 سانتی متر طول دارد و به راحتی بر روی شاخه ای به باریکی مداد زندگی کند. از جمله نکات جالب در مورد این پرنده رکورد بال زدن آن در ثانیه است. این پرنده توانایی ان را دارد که 80 بار در ثانیه بال های خود را تکان دهد. این پرنده با توجه به جثه کوچکی که دارد خیلی کم شکار می شود و معمولا به عنوان دوست تمام پرنده ها شناخته میشود.

** عمقترین شناگر



پنگوئن ها به خاطر ظاهری که مشابه با انسان ها در خارج از آب دارند و البته سبک بامزه راه رفتنشان بسیار محبوب هستند. این پرنده ها در آب کمی متفاوت اند زیرا برخلاف انسان ها توانایی های بسیار عجیبی دارند. بیشترین عمقی که انسان ها توانسته اندبدون دستگاه به آن برسند بیش از 70 متر نیست ولی پنگوئن ها به طور شگفت انگیزی می توانند تا عمق 500 متری از اقیانوس ها پایین بروند.

**بلند پرواز ترین
کرکس بلند پروازترین پرنده دنیا است البته کرکس‌ها به تیزپروازی، دوربینی و درازی عمر نیز معروفند. کرکس‌ها در همه قاره‌ها یافت می‌شوند به‌جز در اقیانوسیه و جنوبگان. این پرنده می تواند تا ارتفاع 11274 متری از زمین پرواز کند.
**سریع ترین پرنده
سریعترین پرنده در دنیا نوعی شاهین با نام (peregrine) است که بنا بر اندازه گیری منابع مختلف در زمان پرواز سرعتی 320 کیلومتری پیدا می کند. شاهین جثه‌ای بزرگ به اندازهٔ کلاغ دارد. طول بدنش ۳۴ تا ۵۸ سانتی‌متر و طول بال‌های باز آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است. و در هر ۵ قارهٔ جهان زندگی می کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دریاچه ای معلق در فضا


دریاچه اسوورونینکن در مجمع الجزایر فارو در نزدیکی شبه جزیره اسکاندیناوی، شرایطی خاص دارد، چرا که ارتفاع این دریاچه نسبت به منطقه مجاورش بالا بوده و راهی برای گریز آب از این دریاچه دیده نمی شود و به همین دلیل اهالی منطقه به دریاچه فوق نام دریاچه معلق را اعطا کرده اند.








 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف ردپای دایناسورها در استرالیا


به تازگی باستان شناسان موفق شده‌اند، رد پای دایناسورها را در استرالیا کشف کنند.


به تازگی باستان شناسان موفق شده‌اند، رد پای دایناسورها را در جنوب سواحل کیبل استرالیا روی صخره‌های به ارتفاع متر از سطح دریا کشف کنند.
باستان شناسان تاریخ این ردپاها را از آن 130 میلیون سال قبل می‌دانند و آثار آنها در مسافتی به طول 80 کیلومتر در سواحل کیبل مشاهده شده است.
دانشمندان می‌گویند، در 130 میلیون سال قبل این منطقه دست‌کم 9 نوع از دایناسورها را در خود جای می‌داده و در این منطقه زندگی می‌کردند.
همچنین آنها کشف کردند که برخی از این دایناسورها گوشتخوار و برخی گیاه خوار بوده‌اند.











 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آی-آی، زشت ترین میمون دنیا


آی - آی نوعی میمون بومی ماداگاسکار است که در سواحل شرقی این جزیره زندگی می کند. این جاندار همانند جوندگان دندان های بلندی دارد .

آی - آی در ابتدا به تنه ی درختان ضربه ی آهسته ای می زند و بعد از پیدا کردن جایی مناسب با دندان آن قسمت را جویده و با انگشت میانه درازش آن غذا که می تواند لارو حشرات یا چیز دیگری باشد را بیرون می کشد.آی - آی ها تنها جنس از خانواده ی خیس‌بینیان می باشند و این جاندار تنها گونه باقی مانده از آن جنس است و گونه ی دیگر که ( Daubentonia robusta ) نام دارد، حدود ۱۰۰۰ سال پیش منقرض شده است.

آی - آی در جنگل های بارانی واقع در ماداگاسکار زندگی می کند، این جاندار حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد. ی - این جاندار نیم ساعت قبل از غروب آفتاب یا ۳ ساعت بعد از آن شروع به جستجوی غذا می کند و ۸۰ ٪ شب را به این کار میپردازد به گونه ای که آنها هر شب حدود ۴ کیلومتر در بین درختان حرکت می کنند. غذای آنها معمولا آجیل است ولی لارو، میوه، شهد گل، دانه ی میوه و قارچ نیز می خورد.









 

*E.Kh*

عضو جدید
مادرشدن پیرترین پرنده وحشی دنیا

مادرشدن پیرترین پرنده وحشی دنیا

پیر ترین پرنده آزادجهان همچنان به رکورد شکنی خود ادامه می دهد.
این پرنده که 63 سال سن دارد، برای سی و پنجمین بار صاحب جوجه شد.



به گزارش پایگاه خبری دیلی میل، این پرنده که یک آلباتروس است و ویسدوم (Wisdom) نام دارد و آخرین جوجه خود را در یک جزیره مرجانی که پناهگاه حیات وحش در اقیانوس آرام بین هاوایی و ژاپن است، به دنیا آورده است.

آلباتروس پرنده ای از راسته کبوتردریایی سانان (Procellariiformes)، خانواده مرغان آبی است .
زیستگاه آنها بیشتر در اقیانوس منجمد جنوبی و اقیانوس آرام شمالی است.
آلباتروس ها بزرگ ترین پرندگان دریایی پروازگر هستند و بال های بلند و باریک و منقار قلاب دار دارند.
ویسدوم به طور رسمی توسط دانشمندان در سال 1956 شناسایی شد.این پرنده در آن زمان پنج ساله بود و از آن زمان تا کنون بیش از 3 میلیون مایل در اطراف سواحل هاوایی و فراتر از آن پرواز کرده است.
به گفته کارشناسان آمریکایی، این پرنده قدیمی ترین پرنده در تاریخ 90 ساله حیات وحش این منطقه است که همواره در طول سه دهه گذشته، تخم گذاری داشته است.
 

*E.Kh*

عضو جدید
6 چهره عجیب میان حیوانات

6 چهره عجیب میان حیوانات

دنیای حیوانات مملو از شگفتی های بسیار زیاد است.
این شگفتی ها گاها در شکل و نوع به دنیا آمدن حیوانات است اما گاهی در رنگ پوست آن ها است.


حیوانات هر کدام دارای رنگ های مشخصی هستند ولی برخی از آن ها ممکن است دچار مشکلاتی مانند انواع بیماری ها شوند که این موضوع نیز در نوع رنگ آن ها تاثیر خواهد گذاشت.


سوسمار نارنجی




این سوسمار نارنجی دریکی از مناطق ونیز زندگی می کرده است که توسط یک خان 70 ساله پیدا شد. این خانم عکس هایی را به ایستگاه های خبری شهر فرستاد و باعث شد تا توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که باکتری های آب زندگی این سوسمار باعث شده است تا تغییر رنگ دهد.

خرس قطبی بنفش



چند سال پیش یک خرس قطبی در باغ وحش ملی ارژانتین ناگهان به رنگ بنفش درآمد. این خرس که ابتدا سفید رنگ بود اما به خاطر شرایط خاصی پوستی که داشت به این رنگ در آمد. این خرس البته تحت درمان های مختلف قرار گرفت و بار دیگر رنگ خودش بازگشت.

مارمولک عنکبوتی



این مارمولک به طور بومی درکنیا دیده شده است و البته بدنش شباهت خاصی به لباس اسپایدرمن دارد. بدن این مارمولک به زنگ های آبی و قرمز است و این ترکیب رنگ باعث شگفت انگیز بودن آن شده است. این مارمولک به تازگی کشف شده است و این رنگ نیز بر اثر بیماری روی آن ایجاد نشده و کاملا طبیعی است.

ملخ های صورتی




گاهی اوقات رنگ های خاصی که بر روی بدن حیوانات نقش می بندد باعث می شود تا خیلی زود نیز منقرض شوند. یک از این موجودات بسیار نادر ملخ صورتی است که کمتر کسی زادگاه اصلی آن را می داند. این ملخ ها در آمریکا بیشتر دیده شده اند و البته تعداد آن ها به نظر می رسد بسیار کم باشد. بسیاری اعتقاد دارند این رنگ صورتی به خاطر بیماری های ژنتیکی گونه خاصی از این حشره ها است.

ملکه اردک ها



ملکه اردک ها که به اتصار از آن با نام ملکه نیز یاد می شود یک نوع خاصی از اردک است که تقریبا به ورت بومی در شمال آمریکا دیده می شود. این اردک بسیار زیبا است و بدنش از ترکیب زیباترین رنگ ها درست شده است. بر روی بدن این اردک رنگ های نارنجی، بنفش و قرمز دیده می شود.

قورباغه دلقک



یکی از گونه های بسیار نادر قورباغه که بیشتر در پاناما و کاستاریکا دیده می شود قورباغه دلقک است. این قورباغه بدنی بسیار شگفت انگیز دارد به گونه ای که حتما از دیدن آن شگفت زده خواهید شد. این قورباغه همچنین به تازگی به عنوان یکی از جانوران در معرض انقراض اعلام شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]7 درختی که به زودی از بین می‌روند +عکس[/h]
درختان بسیاری در دنیا هستند و البته انواع و گونه های مختلفی دارند که هر کدام در شرایط های خاصی قادر به ادامه حیات هستند البته برخی از آن ها این روزها در شرایط سختی هستند و ممکن است از بین بروند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، انقراض درختان موضوعی است که این روزها بسیار مطرح شده است چرا که دلایل مختلفی هستند که حیات این درختان را در خطر قرار داده اند و این خطر در آینده حتی حیات کره زمین را نیز ممکن است از بین ببرد. در اینجا به تعدادی از درختانی اشاره می کنیم که این روزها به دلایل مختلف در حال انقراض هستند:

** بلک وود



یکی از درختانی که این روزها در خطر قرار گرفته است "بلک وود" نام دارد. این درخت آفریقایی طی چند سال اخیر بسیار نادر شده است و مهم ترین دلیل آن نیز رشد بسیار کند این درخت است. این درخت بین 70 تا 200 سال طول می کشد تا رشد کند و نهایتا می تواند 4 متر طول داشته باشد. ساخت مبلمان و قطع کردن بی رویه این درخت مهم ترین از بین رفتن آن بود ولی این روزها هر لحظه دوست داران محیط زیست در فکر نجات این درخت هستند.

** لو لو




یکی از درختان بسیار قدیمی که روی زمین قرار دارد "لو لو" نام دارد. این درخت از 40 هزار سال پیش تا به حال در جزایر هاوایی می زیسته است. این روزها این درخت که بومی این منطقه است در خطر انقراض قرار دارد چرا مه تنها 300 عدد از آن ها در طبیعت باقی مانده اند. البته این درخت را می توان در باغچه خانه ها نیز پیدا کرد ولی آن ها به طور کامل رشد نخواهند کرد و آن زیبایی را ندارند.

** هینتون



مکزیک زیست گاه یکی از درخت های بسیار زیبا و عجیب و همچنین در معرض خطر به نام "هینتون" است. این درخت ها بیشتر در جنوب مکزیک رشد می کنند و البته برگ های عجیبی دارند چرا که آن ها در بهار قرمز هستند و در پاییز سبز می شوند و می ریزند. این درخت برای مکزیکی ها بسیار پر کاربرد است چرا که از چوب آن همه وسایل خود را درست می کنند. این احساس نیاز و قطع بی رویه باعث شده است که این درخت بسیار نایاب شود و همچنین این روزها بسیاری از دانشگاه های محیط زیست به دنبال سامان دادن به وضع آن هستند.

** معمای میمون



یکی از درختانی که بسیار زیبا و البته کاربردی است "معمای میمون" نام دارد. این درخت در شیلی به عنوان یک نماد خاص شناخته می شود و البته در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نمونه های از آن وجود داشت. این درخت برای ساختمان سازی استفاده می شود و البته دانه های خاص و خوردنی دارد که طرفداران زیادی دارد. به علت استفاده نادرست و نگهداری بد بسیاری از جنگل های این درخت از بین رفتند به طوری که در معرض نابودی کامل قرار گرفت اما به تازگی طرح های برای کاشت 10 میلیون اصله از این درخت ریخته شده است تا شاید بتوان آن را از مرز انقراض نجات داد.

** سرو کلان ویلیام



یکی از درختانی که از زیبایی خاصی برخوردار است و البته عمر طولانی نیز دارد را می توانید در آفریقای جنوبی ببینید." سرو کلان ویلیام" می تواند نزدیک به 1000 سال عمر کند و به همین علت به درخت جادوی نیز معروف شده است. این درخت نیز چوب بسیار محکم وخاصی دارد که باعث شده در قرن 18 به تعدادی بسیاری از آن ها مورد استفاده قرار گیرد. درسال 2000 نیز در حالی که بسیار در خطر بودند دچار حریق شدند و 200 اصله دیگر نیز از بین رفت. این درخت این روزها تحت شرایط خاصی نگهداری می شود تا شاید در آینده بتوان آن را تکثیر کرد.

** بائوباب آفریقایی



یکی دیگر از درختان آفریقایی در این لیست قرار دارد و می توان آن را یکی از درخطرترین درختان دنیا دانست. این درخت از نظر اندازه بسیار بزرگ است به طوری که 40 متر طول و همچنین 9 متر قطر دارد. این درخت همچنین میوه های دارد که می توان از آن ها برای درمان و یا غذا استفاده کرد. یکی از دلایل اصلی از بین رفتن این درخت خشکسالی های پیاپی هست که برای منطقه آن در افریقا اتفاق می افتد و این باعث شده است که تعداد بسیاری از آن ها از بین بروند. به تازگی تعدادی از فعالان محیط زیست در حال پرورش این درخت در نقاط مختلف هستند تا شاید از نابودی آن جلوگیری شود.

** درخت اژدها



یکی از درخت های عجیب که برگ های بسیار جالب دارد را می توان در مراکش پیدا کرد. این درخت که به "درخت اژدها" معروف است بدنه ای بسیار باریک و البته شاخه های چتری مانندی دارد. این درخت در چند جزیزه مراکش می زیسته است که این روزها دو جزیره اعلام انقراض کردند و تنها تعداد کمی در یکی از جزایر این کشور باقی مانده است. دلیل اصلی انقراض آن ها نیز نگهداری نامناسب است و البته حیوانات نیز آن ها را خراب می کنند. متاسفانه با اینکه این درخت در شرایط خاصی قرار دارد اما هیچگونه اقدامی برای نجات آن نشده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]6 دریاچه باورنکردنی در دنیا[/h]
دریاچه های بسیاری در دنیا وجود دارند اما همه آن ها به نوعی متفاوت و زیبا نیستند و تفاوت های کمی با هم دارند. در میان دریاچه های مختلف دنیا برخی بسیار عجیب و باورنکردنی هستند.
وقتی محیط بزرگ از آب با خشکی محاصره شود دریاچه ایجاد می شود. دریاچه های مختلفی در دنیا وجود دارند که بزرگترین آن ها در شمال کشور ما قرار دارد. بسیاری از دریاچه های هستند که ویژگی های خاصی و منحصر به فردی دارند که به آن ها اشاره می کنیم.

** دریاچه پلیتوایس



یکی از شگفت انگیزترین دریاچه های دنیا را می توان در کرواسی پیدا کرد. این دریاچه مجموعه ای از 16 دریاچه متفاوت است که با آبشارهای بسیار زیبا به یکدیگر متصل شده اند. این منطقه زیستگاه موجودات بسیاری زیادی است که برخی از آن ها از جمله نادرترین موجودات دنیا به حساب می روند. این دریاچه همچنین یکی از پاک ترین آب ها را دارد و گاهی بر اثر تغییر فصل رنگی دریاچه ها متفاوت می شود.

** دریاچه جوشان



در جمهوری دومنیک دریاچه ای نه چندان بزرگ اما جالب وجود دارد. این دریاچه همیشه مملو از بخارهای زیاد و حباب های داغ است چرا که آب دریاچه بسیار جوشان و غیرقابل تحمل است. این دریاچه در نزدکی کارائیب قرار دارد و اندازه آن نزدیک به 60 تا 100 متر است ولی هر ساله افراد زیادی را به سمت خود می کشاند.

** دریاچه 5 گل



چین میزبان یکی از شگفت انگیزترین دریاچه های دنیا به نام دریاچه پنج گل است. نام این دریاچه به این علت پنج گل گذاشته شده است که رنگ های مختلفی مانند زرد، سبز و آبی را می توان در ان به راحتی دید. همچنین درخت هایی با قدمت های طولانی در بستر این دریاچه هستند که به علت شفافت بی اندازه آب کاملا قابل دیدن اند. این دریاچه به عنوان یکی از نمادهای اصلی پارک ملی چین شناخته می شود.

** دریاچه بایکال



روسیه کشوری است که از قدیمی ترین و البته عمیق ترین دریاچه دنیا محافظت می کند. این دریاچه در بیشترین حالت 1637 متر عمق دارد و به چشم آبی سیبری شهرت پیدا کرده است. این دریاچه همچنین 20 درصد اب شیرین دنیا را در خود جای داده است و در آن بیش از 1700 گونه جانوری زندگی می کند. این دریاچه نزدیک به 25 میلیون سال سن دارد و به عنوان قدیمی ترین دریاچه دنیا شناخته می شود. همچنین میزان آبی که در آن جای دارد نزدیک به یک سوم از آب دریای مازندران است.

** دریاچه تی تی کاکا



در مرز بین بولیوی و پرو دریاچه ای وجود دارد که به عنوان بلندترین دریاچه دنیا شناخته می شود. این دریاچه در ارتفاع 3812 متری از سطح زمین قرار دارد و با توجه به حجم آبش بلندترین دریاچه دنیا است که قابلیت دسترسی آسان دارد. این دریاچه همچنین عنوان بزرگترین دریاچه آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است.

** دریاچه کراچی



روسیه همانطور که دیدید میزبان خوبی برای دریاچه بایکال بوده است اما در این کشور دریاچه دیگری نیز به نام کراچی وجود دارد که به عنوان یکی از آلوده ترین نقاط زمین شناخته می شود. این دریاچه از سال 1951 محلی برای دفن پسماندهای رادیواکتیو بوده است و آب آن به هر ماده شیمیایی آلوده است به طوری که تا چندین کیلومتر اطراف ان حق تردد به کسی داده نمی شود. این دریاچه به تنهایی نزدیک به فاجعه چرنوبیل آلودگی ایجاد می کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]سیستم های دفاعی باورنکردنی در طبیعت[/h]
حیوانات دنیای بزرگی دارند و هر کدام از اعضای این دنیا ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث می شود تا در حیات وحش به راحتی زندگی کنند و مشکلی نداشته باشند.
یکی از ویژگی هایی که به موجودات مختلف قدرت رویارویی با مشکلات را می دهد سیستم دفاعی است. سم های مختلف و یا پنجه های کشنده از جمله مهمترین سیستم های دفاعی هستند. در میان حیوانات البته برخی سیستم های بسیار ساده و یا عجیبی دارند که بد نیست با آن ها آشنا شوید:

** مورچه انفجاری



یکی از شیوه های بسیار عجیب برای دفاع شخصی در میان حیوانات مخصوص مورچه انفجاری است که بیشتر در مالزی دیده می شود. این مورچه بدنی بزرگ همراه با دانه های انفجاری دارد که باعث می شود با احساس کردن خطر خودش را منفجر کند. این انفجار البته همراه با خارج شدن ماده ای سمی است که می تواند انسان ها را کمی گیج و البته حیوانات کوچک را بکشد.

** سمندر آبی مراکش



سمندر آبی مراکش سیستمی بسیار ساده اما خطرناک و عجیب دارد. او با احساس کردن کمترین خطری تمام استخوان های بدنش را از پوستش عبور می دهد و همه آن ها را وارد بدن دشمن می کند. این استخون ها بسیار تیز و کشنده هستند درحالی که سمندر خودش دردی را احساس نمی کند. در طبیعت تا به حال حیوانات بسیاری بوده اند که به دست این سمندر آبی کشته شده اند.

** اختاپوس جاپتلا



در اعماق 1000 تا 600 متری اقیانوس ها اختاپوسی کوچک زندگی می کند که سیستم دفاعی جالبی دارد. او می تواند در عرض یک ثانیه و با احساس خطر خود را نامرئی کند. نامرئی شدن اختاپوس باعث می شود تا دیگر دیده نشود و حتی ماهی هایی که از خود نور تولید می کنند نیز او را نمی بینند. این اختاپوس البته اگر بازهم دیده شود سریع خود را به رنگ های مختلف در می آورد تا بار دیگر بتواند در دل دریا ناپدید شود.

** کرکس ترکیه



یکی از بدترین و البته کثیف ترین سیستم های دفاعی در بدن کرکس ترکیه قرار دارد. او هر گاه احساس کند مورد حمله قرار گرفته است تمامی موادی که در بدن و شکمش وجود دارد روی شکارچی خارج می کند. این کار هم باعث بهم خوردن حال شکارچی می شود و هم اینکه وزن کرکس سبک تر و پرواز آن سریع تر می شود. در برخی از مواقع دیده شده است که کثیفی های این کرکس خیلی سریع زیر نور خورشید آتش هم می گیرند.

** خیار دریایی



بسیاری از جانورشناسان بر این اعتقاد هستند که بدترین و حال بهم زن ترین سیستم دفاعی را خیار دریایی دارد. این موجود کوک هنگامی که خطر را احساس کند سریع تمامی اعضای داخلی بدنش را به سمت دشمن پرتاب می کند. این درحالی است که بدن او سمی نیز به همراه دارد که ممکن است هر موجودی را از پا بیاندازد. البته او بعد از این حرکت زنده می ماند و 6 ماه طول می کشد تا بار دیگر بدنش قسمت های از دست رفته را بازسازی کند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماری که به دام یک عنکبوت افتاد


این تصاویر نشان می‌دهند که چگونه یک عنکبوت، مار را در تور خود گرفتار کرده، کشته و آن را به عنوان غذا به تدریج میل می‌کند، عنکبوت قبل از این‌که مار را بخورد، دو روز را به تنیدن تور در اطراف آن صرف کرد.









 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زحمت کش ترین موجودات آبزی اقیانوسها

زحمت کش ترین موجودات آبزی اقیانوسها





دانشمندان موجوداتی کوچک و حباب مانند را به عنوان زحمت کش ترین و پاکیزه ترین موجودات آبزی دریاها معرفی کردند که مانند یک جاروبرقی به پاکسازی آب دریا می پردازند.به گزارش مهر ، سالپ ، ارگانیزم آبزی 13 سانتیمتری و خمره ای شکل است که کمی به عروس دریایی شباهت دارد و در میانه آبهای اقیانوسی، جایی که آب دریا را برای جمع آوری ذرات غذایی فیلتر می کند، ساکن است.مطالعات جدید نشان می دهند

این جانداران دریایی می توانند ذرات غذایی ریز و درشت را به همراه هم از آب جدا سازند، ذراتی از چند میکرومتر تا چند میلیمتر که می توان تفاوت این ابعاد را به تفاوت ابعاد یک موش با یک اسب تشبیه کرد.بر اساس این یافته ها محققان MIT اعلام کردند «سالپ»ها در واقع جاروبرقی هایی هستند.

که به شیوه ای موثر آب دریاها را تمیز می کنند.«سالپ»ها به شکل یک تک حباب یا خوشه ای از هزاران ساختار حبابی، طول عمری برابر چند هفته تا چند ماه دارند و در قالب پالسهای ریتم داری شنا کرده و غذا می خورند که هر یک از این حرکات نبض مانند، آب دریا را از میان بدن جاندار عبور می دهد.سپس شبکه ای مخاطی در ابعاد یک نانومتر ذرات غذایی را که اغلب پلانکتونها هستند به خود جذب کرده و هضم می کند. عملکرد این شبکه مخاطی دقیقا مانند کیسه درون جاروهای برقی است و از این رو به این جانداران جاروبرقی های دریایی می گویند.

به حال محققان بر این باور بودند حفره های 1.5 میکرونی بر روی این شبکه به این معنی است که تنها ذرات بزرگتر از ابعاد حفره ها توسط جاندار جذب می شوند و ذرات ریزتر از میان حفره ها رد شده و دوباره به آب باز می گردند اما یک مدل ریاضی نشان داد «سالپ»ها به گونه ای می توانند ذرات غذایی ریزتر، هم اندازه و بزرگتر از حفره های موجود بر روی شبکه مخاطی را ببلعند.این یافته می تواند راز بقای «سالپ»ها در اقیانوس های باز، جایی که منابع ذرات غذایی بزرگتر بسیار محدود است را افشا کند.

از سویی دیگر اهمیت این جانداران در چرخه کربنی به واسطه این مطالعات آشکار می شود زیرا به گفته دانشمندان مواد زائدی که از این جاندار در آبهای دریا دفع می شود می تواند در زدودن دی اکسید کربن در لایه های بالاتر اقیانوس ها و اتمسفر موثر واقع شود.هرچه مقدار جذب دی اکسید کربن در این ذرات دفع شده بیشتر باشد، آنها سریعتر به اعماق دریا غرق می شوند و این روند می تواند دی اکسید آب دریا را از سطح به عمق ببرد.



منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شکار یک خرچنگ دو رنگ!

یک صیاد اهل ایالت «مین» آمریکا یک لابستر (خرچنگ دریایی) نادر صید کرد.
این لابستر نادر در سواحل جزیره «مونگان» صید شده است. کارشناسان شانس یافتن سخت‌پوستی با این جهش (موتاسیون) را یک در 50 میلیون تخمین می‌زنند. یکی از شاهدانِ صید این لابستر می‌گوید: پیش از این شاهد لابسترهای آبی رنگ یا نقش‌دار بودیم اما تاکنون چنین چیزی مشاهده نکرده بودیم. «آلن لیشنس»‌، کارشناس مرکز تحقیقاتی «خلیج مین» درباره این لابستر می‌گوید:‌ انگار که یک نفر با استفاده از یک نوار چسب از شاخک تا دم این لابستر را به دو قسمت تقسیم کرده و نیمی از بدن آن را با اسپری رنگ کرده است. نیمی از بدن این لابستر نارنجی و نیمی دیگر قهوه‌ای است. این در حالی است که لابسترهای آمریکایی عمدتا به رنگ سبز و قهوه‌ای دیده می‌شوند. به نقل از خبرگزاری رویترز، این لابستر نادر پس از عکسبرداری به مرکز تحقیقاتی خلیج مین اهدا شد تا در یک آکواریوم به منظور نمایش برای کودکان و برنامه‌های مطالعاتی نگهداری شود. به گفته «لیشنس»، همچنین مشاهده لابسترهای دو رنگ از وجود لابسترهای زرد و آبی نیز نادرتر است.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
زئوس با چشمان آسمانی

زئوس با چشمان آسمانی

جغد زخمی توسط اریک به مرکز دوستداران حیوانات در جنوب کالیفرنیا منتقل می شود و در آنجا تحت مراقبت قرار می گیرد. پس از بررسی جغد زخمی با آن چشم های عجیب که شبیه ستاره های آسمان بود، مشخص می شود این جغد نابینا است.

چندی پیش در جنوب کالیفرنیا(آمریکا) جغدی زخمی توسط یکی از شهروندان پیدا شد که وضعیت چندان مناسبی نداشت. اریک اهل کالیفرنیا در این رابطه می گوید: در حال طی مسیر به سمت محل کار خود بودم که ناگهان حرکت برگ ها در گوشه ای از پیاده رو نظرم را جلب کرد. زمانی که خود را به آنجا رساندم با جغدی زخمی مواجه شدم. چشم های این جغد حالت بسیار عجیبی داشت و مشابه آن را تا کنون ندیده بودم. جغد زخمی توسط اریک به مرکز دوستداران حیوانات در جنوب کالیفرنیا منتقل می شود و در آنجا تحت مراقبت قرار می گیرد. پس از بررسی جغد زخمی با آن چشم های عجیب که شبیه ستاره های آسمان بود، مشخص می شود این جغد نابینا است.

حالت عجیب چشم های این جغد موجب می شود تا آن را زئوس نامگذاری کنند. در اساطیر یونانی زئوس خدای آسمان رخشان و سلاح او آذرخش بود.
زئوس پس از بهبودی در مرکز مطالعات حیات وحش کالیفرنیا زندگی می کند و قطعا هیچگاه لطف اریک را فراموش نخواهد کرد. مهربانی با حیوانات فرهنگی بسیار پسندیده و قابل احترام است. اریک که آن روز بدون مرخصی نتوانست در محل کار خود حاضر شود و حتی ممکن است گرفتار عواقب غیبت غیرموجه خود نیز شده باشد اما کمک به یک حیوان آسیب دیده را مقدم دانسته و از این کار خود بسیار خشنود است.








 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
زندگی عجیب قورباغه‌ها

زندگی عجیب قورباغه‌ها




قورباغه ها در زمره عجیب ترین جانوران جهان قرار دارند و جالب این که از معدود حیواناتی هستند که مردم جهان نگاه متفاوتی نسبت به آنها دارند. با این حال زندگی این حیوان ناشناخته های زیادی دارد. به گزارش مهر، از این که قورباغه با چشمانش غذا را می‌بلعد تا انبوهی از نکات عجیب دیگر، زندگی این جانور مملو از ناشناخته‌های خواندنی است.

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند “چشمانش بزرگ‌تر از معده‌اش است”. اما در برخی موارد چشمان بزرگ کارایی خاصی پیدا می کنند. حقیقت این است که بسیاری از قورباغه‌ها با چشمانشان غذا را می‌بلعند.

کریستوفر راکسوورتی خزنده‌شناسی از موزه تاریخ طبیعی آمریکا می‌گوید: واقعیت این است که به محض وارد شدن غذا در دهان، طی یک فرآیند شگفت‌انگیز کره چشم قورباغه پایین آمده و به فرآیند بلع غذا کمک اصلی را می‌کند.

بیشتر قورباغه‌ها تخم گذارند اما حیرت‌آور آن است که برخی گونه‌های این حیوان قورباغه زنده به دنیا می‌آورند.

مطالعه جدیدی در این زمینه نشان می‌دهد گونه‌ای قورباغه در اندونزی شناسایی شده که به جای تخم‌گذاری، بچه قورباغه زنده به دنیا می‌آورد.

محققان دو گونه خاص از قورباغه را نیز شناسایی کرده‌اند که نحوه تخم‌گذاری و بارورسازی آنها بسیار عجیب است.

جنس ماده این قورباغه‌ها که بومی استرالیاهستند به طور طبیعی تخم‌گذاری می‌کند و در ادامه قورباغه نر با ریختن اسپرم‌ها بر روی تخم‌ها به باروری آنها کمک می‌کند. اما قسمت عجیب‌تر داستان تازه از این‌جا آغاز می‌شود.

از این مرحله به بعد قورباغه ماده تخم‌های بارور شده را می‌بلعد. جالب این که برای حفظ تخم‌ها آنزیم‌های هضم‌کننده غذا از کار می‌افتند. پس از مدتی که بچه قرباغه‌ها به دنیا می‌آیند از دهان مادر خارج می‌شوند.

بارورسازی تخم‌ها در دنیای قورباغه‌ها مدل‌های عجیب دیگری هم دارد.

گونه‌ای از این حیوان به نام Pipa pipa وجود دارد که می‌توان آن را یکی از عجیب‌ترین قورباغه‌های دنیا به شمار آورد. این حیوان که شبیه یک پنکیک است تمام عمر خود را در آب سپری می‌کند. پس از جفت‌گیری نر و ماده، قورباغه ماده تخم‌هایش را در آب رها کرده و از این لحظه به بعد وظیفه قورباغه نر آغاز می‌شود. حیوان شروع به جمع‌آوری تخم‌ها کرده آن را بارور می‌کند. پس از این مرحله تخم‌های بارور شده بر روی بافت اسفنجی شکل پشت حیوان ماده قرار می‌گیرند تا در آنجا رشد کنند.

موزه تاریخ طبیعی آمریکا اعلام کرده که قورباغه‌ها اندازه‌های متنوعی هم دارند. بزرگ‌ترین قورباغه جهان در غرب آفریقا زندگی می‌کند و 38 سانتی‌متر طول و جالب این که 3.2 کیلوگرم هم وزن دارد.




 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
نهنگ قطبی، بهترین آوازه خوان اعماق اقیانوس

نهنگ قطبی، بهترین آوازه خوان اعماق اقیانوس



بخشی از زیبا ترین و جذاب ترین صداهای طبیعت از حنجره جانداران آوازه خوان خارج می شود، آوازهایی که به خاطر تنوع طیف صوتی و کیفیت بالا بسیار زیبا بوده و به خاطر پیچیدگی دلایلی که خوانده می شوند، جذاب هستند. براساس گزارش BBC، اما شاید آواز هیچ جانداری به زیبایی آواز نهنگ‌های بزرگ نباشد. مشهورترین این آوازها به وال‌های گوژپشت و وال‌های آبی تعلق دارند، اما اکنون تحقیقی جدید نشان می‌دهد در میان تمامی این گونه‌های نهنگ، آوازه‌خوانی قابل‌تر از بقیه نهنگ‌ها در اقیانوس‌ها شنا می‌کند.

نهنگ قطبی یا نهنگ سرکمانی نسبت به دیگر وال‌ها از تنوع آوازهای بیشتری برخوردار است و دانشمندان به تازگی توانسته‌اند تنها 12 آواز منحصر به فرد را که این وال‌ها در فصل مهاجرت خود می‌خوانند، ضبط کنند.

این کشف جزئیات بیشتری را درباره چگونگی برقراری ارتباط این جانداران اسرارآمیز که بیشتر عمر خود را درحال شنا کردن زیر آبهای قطبی هستند، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

در این مطالعه جدید محققان بر یکی از بزرگترین گله‌های نهنگ‌های قطبی در حین مهاجرت بهاره آنها در مسیر سواحل غربی آلاسکا متمرکز شده‌اند. طی دوره مهاجرت دانشمندان توانستند برخلاف آنچه تاکنون در میان گله‌های دیگر نهنگ‌ها مشاهده شده بود، بیش از یک آواز را ضبط کنند.

دانشمندان همچنین دریافتند دست کم 6 آواز از میان آواز‌های ضبط شده در میان اعضای مهاجر گله به اشتراک گذاشته می‌شود. این صداها با استفاده از میکروفون‌های زیر‌آبی که هیدروفون نامیده می‌شوند ضبط شده‌اند و دانشمندان توانستند از 32 نهنگ 12 آواز منحصر‌به‌فرد را به ثبت برسانند.

پیش از این محققان توانسته بودند بیش از 66 نوع آواز را از نهنگ‌ها ضبط کنند، اما این تعداد در دوره زمانی بیشتر از یک سال جمع‌آوری شده‌بود. به نظر می‌آید نهنگ‌های قطبی نسبت به دیگر انواع نهنگ‌ها از تنوع آوازی بیشتری برخوردارند، درواقع تنوع گونه‌های آوازی در میان این نهنگ‌ها بیشترین تعداد را دارد.

مطالعه روی این نهنگ‌ها به دلیل منجمد بودن زیستگاهشان، بسیار دشوار بوده و به ندرت انجام می‌گیرد. همچنین نهنگ‌های قطبی به این شهرت دارند که تن صدای خود را سال به سال تغییر می‌دهند، ویژگی که منحصر به این گونه خاص است، اما تعداد تنوع آوازهای آنها و دلیل تغییر تن صدا توسط آنها هنوز ناشناخته است. معماییکه محققان دانشگاه واشنگتن امیدوارند بتوانند آن را حل کنند.

به نظر می‌آید آواز نهنگ‌های قطبی آواهای اجتماعی یا نوعی اعلام آمادگی برای یافتن جفت باشد. نکته آشکار این است که وال‌ها می‌توانند این آوازها را از یکدیگر بیاموزند. همچنین تنوع آوازهای نهنگ‌های قطبی به بزرگی جمعیت آنها نسبت داده می‌شود.

اکنون که امکان استفاده مداوم از هیدروفون‌ها در زیر آب به وجود آمده‌است و می‌توان آنها را برای یک سال زیر آب رها کرد، محققان تصمیم دارند تعداد بیشتری از آوازهای نهنگ‌های قطبی را شنود کنند.
 

el-nino68

عضو جدید
[h=2]اژدهایی کوچک در اندونزی کشف شد[/h]ded5d31c00cb92d26fa9976415df5a00_L.jpg

چندی پیش تصویر جالبی از کشور اندونزی مخابره شد که در آن یک اژدها، البته در ابعاد کوچک دیده می‌شود.این موجود ناشناخته و عجیب صورت و ظاهری کاملا شبیه اژده‌های افسانه‌ای دارد ولی از نظر ظاهر بسیار کوچک است.
وجود جدید کشف شده در اندونزی که دراکو وُلانز (Draco volans) یا اژدهای پرنده نام دارد از دسته مارمولک‌های اژدهایی بالدار است. بال‌های این خزنده به قفسه سینه‌اش متصل است که به کمک آن می‌پرد، اما مانند سایر خزندگان از توانایی پرواز محروم است و فقط به جهیدن اکتفا می‌کند. بال‌های این جانور معمولا به رنگ نارنجی روشن همراه با خال‌های قرمز و آبی است تا هنگامی که بال‌ها بسته‌اند شرایط را برای استتار و مخفی شدن فراهم کند.
flying-lizard-draco-gular-flap-wings-extended_24699_600x450.jpg

ال‌های این موجود کمک می‌کند تا بتواند به راحتی از درختی به درختی دیگر پریده و از چنگ شکارچیان فرار کرده، غذا و حشره‌ای را برای تغذیه پیدا کند. این موجودات دارای قابلیتی هستند که می‌توانند تقریبا تا ۹ متر به راحتی بپرند. بال‌های آن‌ها از لحاظ ظاهری متفاوت‌تر از بال‌های پرندگان است، این موجودات می‌توانند بال‌ها را باز و بسته کنند اما از توانایی پرواز محرومند. خوشبختانه این موجودات خطرناک نبوده و نمی‌توانند مشکلی را برای دیگر موجودات ایجاد کنند؛ طول آن‌ها به ۲۰ سانتی متر می‌رسد و قابلیت تولید آتش از دهان خود را ندارند!دراکو ولانزها بیشتر عمر خود را در درختان صرف کرده و حتی غذای خود را که شامل مورچه‌ها است نیز در آن جا یافت می‌کنند. اژده‌های پرنده تخم‌های خود را از درخت پایین آورده و در سطح زمین تنها تا ۲۴ ساعت آن‌ها را نگه می‌دارند، پس از آن به بالای درخت بازگشته و تخم‌های خود را به دست سرنوشت می‌سپارند.
 

el-nino68

عضو جدید
[h=1]عامل کشتار بیرحمانه ۲۵۴ پرنده زنبورخوار بوسیله طعمه آغشته به سم بازداشت شد[/h]ایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: صبح روز جمعه ۹۴/۱/۲۸ محیط بانان منطقه حفاظت شده میشداغ حین گشت و کنترل در مناطق آزاد، متوجه تعدادی لاشه پرنده زنبورخوار شدند که به دلیل نامعلومی تلف شده بودند.
رئیس اداره پارک ملی کرخه و مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ در مورد این حادثه گفت: پس از این اتفاق محیط بانان در تمام منطقه به جستجو پرداخته و هر لحظه بر تعداد لاشه های مشاهده شده افزوده میشد.
مهرشاد احمدوند اظهار داشت: در نهایت ۲۵۴ عدد لاشه زنبورخوار سبز و زنبورخوار معمولی در قسمت های مختلف مناطق آزاد مشاهده و توسط محیط بانان جمع آوری به اداره محیط زیست منتقل گردید.
پس از آن تحقیقات در مورد علت حادثه آغاز شده و بررسی ها نشان می داد یکی از زنبورداران با استفاده از مواد سمی موجب مسمومیت و تلف شدن زنبورخوارها شده است.
940130_mishdaagh.jpg


.تصویر: ۲۵۴ لاشه زنبورخوار سبز و زنبورخوار معمولی جمع آوری شده که با استفاده از سم تلف شده اند
مسئول منطقه حفاظت شده میشداغ گفت: متهم بلافاصله توسط نیروهای یگان محیط زیست دستگیر و با دستور مقام قضایی روانه زندان شده و همچنان در بازداشت بسر می برد.
مهرشاد احمدوند افزود: عامل مرگ پرندگان زنبورخوار از بومیان منطقه نبوده و صرفا در این زمان از سال به جهت استفاده از پوشش گیاهی و دمای مناسب کندوهای خود را از استانی دیگر به این منطقه انتقال داده است.
متاسفانه این زنبوردار از استانی دیگر وارد محل زندگی و زیستگاه طبیعی این پرندگان شده و با این وجود بازهم تحمل آنکه تعدادی از زنبورهایش توسط این زنبورخوارها خورده شوند را نداشته و با خودخواهی نسبت به قتل عام آنها اقدام کرده است.
این زنبوردار در جریان بازجویی ها اعتراف نمود که برای کاهش خسارت پرنده زنبورخوار به زنبورهایش با شگردی خاص این پرندگان را مسموم نموده است.
وی در اعترافات خود گفت: با آغشته نمودند قسمتی از دهانه ورودی کندوها به نوعی سم، زنبورها هنگام ورود و خروج به کندو به ماده سمی آغشته شده و پس از آنکه پرنده زنبورخوار هر کدام از زنبورها را بخورد دچار مسمومیت شده و تلف می شود.
بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران در حال حاضر نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر پرنده زنبورخوار معادل ۴۰۰ هزار ریال تعیین شده است اما با توجه به اینکه احتمال دارد لاشه های بیشتری از زنبورخوارها درون منطقه وجود داشته باشد مبلغ نهایی ضرر و زیان قابل پرداخت هنوز مطالبه نشده است.
 

Similar threads

بالا