کمک کمک!!(در مورد طراحی بال و ایرفویل)

mr.rohalamin

اخراجی موقت
بچه ها:smile:
کسی اطلاعاتی در مورد طراحی ایرفویل و بال داره؟:smile:
تو سایت گشتم ولی اطلاعات زیادی پیدا نکردم.:(
اگه کسی داره بگه! حتی اگه ناچیز باشه! و لطفا اگه میشه فارسی باشه!:redface:
لطفا راجب طراحی باشه نه ساختنش.
:)

:heart::heart::heart::gol::gol::gol::que::que::que:
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
به کتاب آیرودینامیک اندرسون، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف مراجعه کن.
فعلا به جلد اول مراجعه کن.
کتاب طراحی هواپیما ، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع) ، قسمت طراحی بال رو بخون.

کتاب فرضیه های مقاطع بال همون کتاب ابوت ، THEORY OF WING SECTIONS ، کتاب ترجمه شده، ولی نمی دونم کدوم انتشارات بود.
 
آخرین ویرایش:

Skabirian

عضو جدید
به نظر من برای طراحی و انتخاب ایرفویل ابتدا به منابع ناکا و ناسا مراجعه کن البته انگلیسی هستن! اگه پیدا نکردی(احتمالش خیلی کمه)کتاب مقاطع ایرفویل ابوت که دوستمون هم گفتن بهترین گزینه است.
تو ضمیمه های راسکم هم میتونی دنبالشون بگردی
یه چیز کلی را بدون:
تو بیشتر کتابهای آیرودینامیک هواپیما یه سری جداول آخر کتاب از ایرفویلهای معروف کشیدن و میتونی ازشون استفاده کنی(مثلا:کتاب مبانی پرواز و آیرودینامیک هیوبرت اسمیت (مقدمه مهندسی هوافضا)انتشارات دانشگاه امام حسین.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
راستش رفقا
من روی یه طرحی کار میکنم به اسم طراحی نوین بال و ایرفویل.
می خواستم بدونم که اصلا منابعی برای طراحی بال و ایرفویل وجود داره.(منابع کامل)
بعد اگه وجود داشت تحقیق کنم که چطوری بال و ایرفویل طراحی می کنند.
بعد روی طرح خودم کار کنم.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
همه کتاب هایی که در بالا گفته شد خوب هستند.
برای طراحی بال باید به کتاب های طراحی هواپیما مراجعه کنید.
برای آشنایی با ایرفویل ها، کتاب های آیرودینامیک و کتاب مقاطع بال ابوت و همونطور که دوستمون گفته منابع ناکا پیشنهاد می شود.
در ضمن خوبه بدونی که برای پیدا کردن یک ایرفویل بهینه برای یک طراحی خاص تا حالا که هیچ فرمولی ارائه نشده است و اکثر کارهایی که انجام شده است کارهای تجربی Experimental می باشد. البته فرمول هایی برای رسم ایرفویل ارائه شده است ولی رسم ایرفویل به معنی طراحی یک ایرفویل خوب نمی باشد!!!
 

Skabirian

عضو جدید
برای اینکار که خودت ایرفویل طراحی کنی به یه تونل باد مناسب احتیاج داری
چون همونطور که
karkard گقتش تقریبا تمام ایرفویلهای بدست آمده تجربی هستن./

هنوز هم معتقدم ناکا و ناسا بهترین گزینه ها برای این طرح نو هستن.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
خیلی جالبه!
پس به صورت کامل نمیشه با ریاضیات بال و ایرفویل طراحی کرد؟
آخه چرا؟

با استفاده از ریاضیات فقط می توانید یک ایرفویل را رسم کنید شبیه به یک نقاشی. ولی نمی توانید بگویید که ایرفویل طراحی کرده اید. برای بدست آوردن خصوصیات ایرفویل حتما باید ایرفویل در تونل باد آزمایش شود. به همین خاطر معمولا طراحان از ایرفویل هایی که قبلا آزمایش شده اند و خصوصیات آنها در کتاب ها موجود است استفاده می کنند و اگر بخواهند از ایرفویل جدیدی که تا به حال آزمایش نشده استفاده کنند ، حتما با استفاده از تونل باد خواص این ایرفویل جدید را بدست می آورند. البته از روش های عددی نیز می توان برای بدست آوردن خواص ایرفویل استفاده کرد ولی معمولا نمی توان به نتایج عددی اعتماد کرد و حتما باید در کنار نتایج عددی از آزمایش نیز استفاده شود. معمولا روش های عددی برای طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرند و بعد از اینکه نتایج عددی بدست آمدند حتما باید از به صورت عملی آزمایش شود زیرا همانطور که گفتیم نتایج حل عددی غیر قابل اعتماد هستند.
البته اگر باز خیلی بر روی روشهای ریاضیاتی اصرار دارید، روش جریان پتانسیل وجود دارد ولی نتایج آن غیرقابل اعتماد است و باز هم به آزمایش تونل باد نیاز می باشد.

اما درباره طراحی بال یک سری فرمولهایی در کتاب های طراحی وجود دارد. البته پیش فرض این است که شما یک ایرفویل مناسب انتخاب کرده اید. با استفاده از خواص ایرفویل که به صورت تجربی محاسبه شده اند می توانید به صورت تقریبی تا یک حدودی بال را طراحی کنید که البته در نهایت بعد از تکمیل طراحی بال به صورت مقدماتی، باز باید با روشهای عددی نیز بررسی شود و در نهایت باید به صورت عملی آزمایش شود.

:gol:
:w20:
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
با استفاده از ریاضیات فقط می توانید یک ایرفویل را رسم کنید شبیه به یک نقاشی. ولی نمی توانید بگویید که ایرفویل طراحی کرده اید. برای بدست آوردن خصوصیات ایرفویل حتما باید ایرفویل در تونل باد آزمایش شود. به همین خاطر معمولا طراحان از ایرفویل هایی که قبلا آزمایش شده اند و خصوصیات آنها در کتاب ها موجود است استفاده می کنند و اگر بخواهند از ایرفویل جدیدی که تا به حال آزمایش نشده استفاده کنند ، حتما با استفاده از تونل باد خواص این ایرفویل جدید را بدست می آورند. البته از روش های عددی نیز می توان برای بدست آوردن خواص ایرفویل استفاده کرد ولی معمولا نمی توان به نتایج عددی اعتماد کرد و حتما باید در کنار نتایج عددی از آزمایش نیز استفاده شود. معمولا روش های عددی برای طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرند و بعد از اینکه نتایج عددی بدست آمدند حتما باید از به صورت عملی آزمایش شود زیرا همانطور که گفتیم نتایج حل عددی غیر قابل اعتماد هستند.
البته اگر باز خیلی بر روی روشهای ریاضیاتی اصرار دارید، روش جریان پتانسیل وجود دارد ولی نتایج آن غیرقابل اعتماد است و باز هم به آزمایش تونل باد نیاز می باشد.

اما درباره طراحی بال یک سری فرمولهایی در کتاب های طراحی وجود دارد. البته پیش فرض این است که شما یک ایرفویل مناسب انتخاب کرده اید. با استفاده از خواص ایرفویل که به صورت تجربی محاسبه شده اند می توانید به صورت تقریبی تا یک حدودی بال را طراحی کنید که البته در نهایت بعد از تکمیل طراحی بال به صورت مقدماتی، باز باید با روشهای عددی نیز بررسی شود و در نهایت باید به صورت عملی آزمایش شود.

:gol:
:w20:
آخه چرا؟
چرا نمیشه یه ایروفیل را بدون تونل باد طراحی کرد؟
این نکته قابل هضم نیست!
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
میشه بگین با روش عددی چطوری طراحی می کنن؟

آخه چرا؟
چرا نمیشه یه ایروفیل را بدون تونل باد طراحی کرد؟
این نکته قابل هضم نیست!
در حال حاضر با روش های CFD و با کمک نرم افزارهایی مثل Fluent تا حد زیادی میشه ایرفویل ها رو نزدیک به واقعیت طراحی کرد اما از اونجایی که شما هیچ وقت نمی تونید یک پدیده طبیعی رو به طور کامل شبیه سازی کنید، لازمه تا تست تونل باد بعد از طی تمام مراحل شبیه سازی انجام بشه. به چند دلیل، 1- در شبیه سازی همه چیز ایده آل در نظر گرفته میشه در صورتیکه در طبیعت اینطور نیست. ممکنه چگالی هوا، عدد رینولدز، سرعت و ... اون مقدار شبیه سازی شده نباشه یا مرتب تغییر کنه. 2- همیشه اختلافی بین نتیجه تست و نتیجه معادلات (تپناشی از ساده سازی مسائل) وجود داره. 3- شما یک ایرفویل رو بصورت کاملاً ایده آل شبیه سازی می کنید در صورتیکه در بهترین حالت هم نمیشه یک ایرفویل ایده آل ساخت.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
در حال حاضر با روش های CFD و با کمک نرم افزارهایی مثل Fluent تا حد زیادی میشه ایرفویل ها رو نزدیک به واقعیت طراحی کرد اما از اونجایی که شما هیچ وقت نمی تونید یک پدیده طبیعی رو به طور کامل شبیه سازی کنید، لازمه تا تست تونل باد بعد از طی تمام مراحل شبیه سازی انجام بشه. به چند دلیل، 1- در شبیه سازی همه چیز ایده آل در نظر گرفته میشه در صورتیکه در طبیعت اینطور نیست. ممکنه چگالی هوا، عدد رینولدز، سرعت و ... اون مقدار شبیه سازی شده نباشه یا مرتب تغییر کنه. 2- همیشه اختلافی بین نتیجه تست و نتیجه معادلات (تپناشی از ساده سازی مسائل) وجود داره. 3- شما یک ایرفویل رو بصورت کاملاً ایده آل شبیه سازی می کنید در صورتیکه در بهترین حالت هم نمیشه یک ایرفویل ایده آل ساخت.
1- به هر حال باید یه محاسباتی وجود داشته باشه تا قبل از تونل باد، بال و ایرفویل رو طراحی کرد.من اون محاسبات رو می خوام بشناسم. میشه بگین چه محاسباتی هستن؟
2- به نظر شما کتاب های موجود اطلاعات لازم رو برای طراحی در اختیار ما میذارن؟
(اگه نمی ذاره میشه بگین اون چه اطلاعاتی هستش؟)
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
1- به هر حال باید یه محاسباتی وجود داشته باشه تا قبل از تونل باد، بال و ایرفویل رو طراحی کرد.من اون محاسبات رو می خوام بشناسم. میشه بگین چه محاسباتی هستن؟
2- به نظر شما کتاب های موجود اطلاعات لازم رو برای طراحی در اختیار ما میذارن؟
(اگه نمی ذاره میشه بگین اون چه اطلاعاتی هستش؟)

به کتاب هایی که گفته شد مراجعه کن. یک سری محاسباتی وجود داره. آخرش هم به یک سری معادلات انتگرالی می رسی که احتمالا باید از روشهای عددی برای حل آنها استفاده کنی. در ضمن در این روشها باید معادله سطح بالایی و پایینی ایرفویل را داشته باشی. زیرا مشتقات جزیی این سطوح مورد نیاز می باشند. با داشتن معادلات سطوح بالایی و پایینی ایرفویل و مشتقات آن می توانید با استفاده از روابطی که در کتب آیرودینامیک موجود است به یک جاهایی برسی ولی درنهایت به یک سری انتگرالهای پیچیده می رسی یا به یک دستگاه چند معادله چند مجهول می رسی که برای جواب گرفتن مجبور هستی از روشهای عددی استفاده کنی. چون شما با کدنویسی آشنا نیستید می توانید از نرم افزارهای موجود برای بدست آوردن نتایج استفاده کنید. یعنی می بینید که در نهایت اگر از روشهای ریاضیاتی نیز استفاده کنید باز هم حل عددی مورد نیاز است. ولی در هر حال به این نتایج نمی توان اعتماد کرد و آزمایش حتما مورد نیاز است پس در هر حال نتایج تجربی موجود توصیه می شوند.
(به کتاب آیرودینامیک اندرسون جلد اول مراجعه کنید).

:gol::gol::gol:
ساده ترین و مطمئن ترین راه، مراجعه به نتایج تجربی موجود است.
منابع ناکا، کتاب ابوت ویا سایر نتایج تجربی که تا به حال آزمایش شده اند.
:gol::gol::gol:


برای طراحی ایرفویل های جدیدی که تا به حال طراحی نشده اند معمولا در ابتدا از روشهای عددی استفاده می شود و بعد به صورت تجربی آزمایش می شود.
در ضمن نرم افزارهایی مثل فلوئنت و یا مشابه آن نیز خودشان بر اساس روشهای عددی مساله را حل می کنند.
 
آخرین ویرایش:

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خیلی جالبه!
پس به صورت کامل نمیشه با ریاضیات بال و ایرفویل طراحی کرد؟

آخه چرا؟

دوستان کامل توضیح دادن
فقط این مطلب رو اضافه کنم
تو مبحث طراحی که شما میگی به روش ریاضیات
شما اگر یک منحنی رو با رابطه سهمی
یا بیضوی و یا خط شیب دار و یا خط انحنا دار یا درجه 3 که همه اینها شاید تو ظاهر کاملا شبیه هم باشن اما تو باطن و توی تست ها نشون داده بسیار بسیار بسیار با هم تفاوت دارن
به همین دلیل هستش با این همه دقت اگه بخوایم خطای شبیه سازی رو هم در نظر بگیریم حالت بهینه بدست اوردن واقعا مبحث بسیار سنگینی هستش
که شاید 10تا ابررایانه هم نتونه این معادلات رو حل کنه;)
 

roya yazdani

عضو جدید
به کتاب آیرودینامیک اندرسون، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف مراجعه کن.
فعلا به جلد اول مراجعه کن.
کتاب طراحی هواپیما ، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع) ، قسمت طراحی بال رو بخون.

کتاب فرضیه های مقاطع بال همون کتاب ابوت ، THEORY OF WING SECTIONS ، کتاب ترجمه شده، ولی نمی دونم کدوم انتشارات بود.
تازه وارد شدم از این رشته خیلی خوشم میاد واسه این که بیشتر بدونم به چه سایتی برم؟
 

roya yazdani

عضو جدید
دوستان کامل توضیح دادن
فقط این مطلب رو اضافه کنم
تو مبحث طراحی که شما میگی به روش ریاضیات
شما اگر یک منحنی رو با رابطه سهمی
یا بیضوی و یا خط شیب دار و یا خط انحنا دار یا درجه 3 که همه اینها شاید تو ظاهر کاملا شبیه هم باشن اما تو باطن و توی تست ها نشون داده بسیار بسیار بسیار با هم تفاوت دارن
به همین دلیل هستش با این همه دقت اگه بخوایم خطای شبیه سازی رو هم در نظر بگیریم حالت بهینه بدست اوردن واقعا مبحث بسیار سنگینی هستش
که شاید 10تا ابررایانه هم نتونه این معادلات رو حل کنه;)
سلام میشه به سوالم جواب بدی؟
:gol:
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
میگم کسی اطلاعاتی از یه هواپیما داره؟
مثل طول بال،عرض بال،نوع ایرفویل بال،وزن هواپیما بدون بال،وزن بال و ...
چون من یه روشی داشتم(برای طراحی بال)، می خواستم امتحانش کنم،ببینم درسته یا نه(هیچ هواپیمایی هم در دسترس ندارم)؟
فقط اطلاعات یه هواپیما رو به دلخواه مثال بزنید.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
میگم کسی اطلاعاتی از یه هواپیما داره؟
مثل طول بال،عرض بال،نوع ایرفویل بال،وزن هواپیما بدون بال،وزن بال و ...
چون من یه روشی داشتم(برای طراحی بال)، می خواستم امتحانش کنم،ببینم درسته یا نه(هیچ هواپیمایی هم در دسترس ندارم)؟
فقط اطلاعات یه هواپیما رو به دلخواه مثال بزنید.

تو کتاب Jane`s بگردید، پیدا میشه، مخصوصاً هواپیماهای سبک.
 

****parsa****

عضو جدید
موشک ابی

موشک ابی

ایر فویل چیه؟م
می خواستم درباره موشک ابی توضیح بدید ممنون میشم اگه کتابی هم نعرفی کنید
همچنین بگید از کجا تهیه اش کنم


ممنون
:w13:
 

Skabirian

عضو جدید
ایر فویل چیه؟م
می خواستم درباره موشک ابی توضیح بدید ممنون میشم اگه کتابی هم نعرفی کنید
همچنین بگید از کجا تهیه اش کنم


ممنون
:w13:
مقطع بال را که کل سازه آن را تشکیل میده میگن ایرفویل.
در مورد موشک های آبی هم اطلاعی ندارم
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
ایر فویل چیه؟م
می خواستم درباره موشک ابی توضیح بدید ممنون میشم اگه کتابی هم نعرفی کنید
همچنین بگید از کجا تهیه اش کنم


ممنون
:w13:

ایرفویل:




و

How to Build a "Water-Powered Bottle Rocket"
Using Two 2-Liter Soda Bottles



:w24:
 

mrbookani

عضو جدید
بچه ها:smile:
کسی اطلاعاتی در مورد طراحی ایرفویل و بال داره؟:smile:
تو سایت گشتم ولی اطلاعات زیادی پیدا نکردم.:(
اگه کسی داره بگه! حتی اگه ناچیز باشه! و لطفا اگه میشه فارسی باشه!:redface:
لطفا راجب طراحی باشه نه ساختنش.
:)

:heart::heart::heart::gol::gol::gol::que::que::que:

سلام دوست عزیز
برای طراحی ایرفویل می تونی از نرم افزار xfoil جهت تحلیل ایرفویل استفاده کنی و خیلی سریع جواب بگیری.نرم افزار دیگه ای هم به اسم XFLR5 هست که برای طراحی ایرفویل همون هسته تحلیل XFOIL رو داره ولی بصورت Visual هست و می تونی ایرفویل ها رو هم طراحی کنی و هم تحلیل البته قابلیتهای خوب دیگه ای هم داره.نکته مهم اینه که دقت تمام نرم افزارهای تجاری تا قبل از stall ایرفویل خوب هست ولی بعد از اون دقت شدیدا افت می کنه.این نرم افزار هم همین حالت رو داره و تا قبل از واماندگی ایرفویل دقت خیلی خوبی داره.
این نرم افزار کار دکتر mark drella ست که در زمینه ایرفویلها در اعداد رینولدز پایین تحقیقات زیادی کرده و چند کتاب در مورد اونها در اعداد رینولدز پایین تالیف کرده که خیلی عالیند.
امیدوارم که تونسته باشم کمک کنم.
 

Similar threads

بالا