کتب مهندسی it تا چه حد درایران به روز هستند..

samira 71

عضو جدید
سلام دوستان من در سایتی خوندم که در ایران در هر دانشگاه متناسب با سطح سواد استاد این رشته تدریس میشود و اینکه منابع درسی موجود در ایران با توجه به پیشرفت سریع فناوری از منابع درسی روز دنیا عقب هست این 2 ویژگی باعث میشود تا فارغ التحصیلان از هر دانشگاه با سطح سواد متمایز فارغ التحصیل شوند و اگر شخصی تمایل به ادامه تحصیل در خارج کشور داشته باشد از سطح دانش پایین و قدیم برخوردار است
تا چه حد با گفته من موافق هستید؟ اطلاعاتی درباره آنچه ذکر کردم شنیده اید؟ اگر اطلاعات بیشتری دارید لطفا به اشتراک بگذارید
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام دوستان من در سایتی خوندم که در ایران در هر دانشگاه متناسب با سطح سواد استاد این رشته تدریس میشود و اینکه منابع درسی موجود در ایران با توجه به پیشرفت سریع فناوری از منابع درسی روز دنیا عقب هست این 2 ویژگی باعث میشود تا فارغ التحصیلان از هر دانشگاه با سطح سواد متمایز فارغ التحصیل شوند و اگر شخصی تمایل به ادامه تحصیل در خارج کشور داشته باشد از سطح دانش پایین و قدیم برخوردار است
تا چه حد با گفته من موافق هستید؟ اطلاعاتی درباره آنچه ذکر کردم شنیده اید؟ اگر اطلاعات بیشتری دارید لطفا به اشتراک بگذارید
توی چه سایتی اینو خوندید؟ یه نکته ای هست که میگه "هرچه در اینترنت میخوانید باور نکنید" البته منظورش این نیست که هیچیو باور نکنی،منظورش اینه که اگه کاربری به اسم دراگو بیاد توی این باشگاه بنویسه "قضیه فیثاغورث اشتباهات منطقی داره اما به طور عمومی پذیرفته است" دلیل نمیشه شما باورش کنید.باید با خوندن استدلال ها و مطالب بی طرف به نتیجه برسی.

منابع درسی تقریبا استاندارد هستن.یعنی به فرض درس ساختمان داده در تمام دانشگاه ها سرفصلش یکیه و عموما منبعش هم مشترکه،ممکنه از این همه دانشگاه ۵ تاشون منبع دیگه ای رو به کار ببرن که اون هم باز سرفصلاش همینه و ربطی به سواد یا استعداد استاد نداره.سواد و تجربه استعداد جزء فاکتورهای کیفیت آموزش حساب میشه که در دانشگاه های معتبر و بهتر مسلما بالاتره و در دانشگاه های پولی و با اعتبار کمتر هم طبیعتا پایین تره و این ربطی به منبعی که توسط دانشگاه انتخاب میشه نداره.

منابع درسی موجود در ایران از بقیه دنیا عقب هستن؟ یعنی مثلا ساختمان گسسته ای که ما میخونیم با ساختمان گسسته اتحادیه اروپا فرق میکنه؟ در مورد درسهای تخصصی هم حتی اینطور نیست،کتابهایی مثل نرم افزار پرسمن،شبکه تننباوم،گرافیک کامپیوتری هیرن(Hearn)،یا حتی کتابهای تخصصی تر مثل "فناوری اطلاعات در مدیریت : دگرگونی سازمانها در اقتصاد دیجیتال" (نوشته افرایم توربان و همکاران) در خیلی جاها منبع حساب میشه.
این کتابهایی که اسم بردم مشتی از خروار هست و حتی با به روز شدن نسخه های کتابهای اصلی ترجمه ها هم به روز میشه.

در مورد اینکه افرادی که قصد ادامه تحصیل خارج از کشور رو داشته باشند هم احساس بیسوادی یا قدیمی بودن اطلاعات میکنن هم کاملا مخالفم.از کسانی که الان خارج دانشجو هستن بپرسید.تجربه من چیز دیگه ای میگه.
 

samira 71

عضو جدید
دکتر علی‌اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می‌گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می‌شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت‌های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می‌شود. این مسئله سبب می‌شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.
شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته‌هایی دانست که به‌علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به‌شدت در فقر به‌سر می‌برد. این رشته در حالی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.
کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می‌تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به‌سرعت در حال تغییر و تکامل است.

دوست عزیز این قسمتی از اون مقاله ای هست که توی چندتا از سایت های متفرقه خوندم .من دانشجو ترم 3 مهندسی هسته ای هستم و تمایل دارم توی رشته it ادامه تحصیل بدم به همین دلیل خواستم ببینم بچه های دانشجو یا فارغ التحصیل این رشته این موضوع رو تایید میکنند یا خیر..
مرسی از راهمنمایی تون
اگر امکان داره راجع به آینده کاری این رشته در مقطع لیسانس بهم مشاوره بدید..
من شنیدم اگر در مقطع لیسانس نرم افزار بخونم و برای فوق آی تی بزنم بهتره چون آی تی میان رشته ایست و بعد فارغ التحصیلی باید خود دانشجو برنامه نویسیشو قوی کنه تا بتونه کار کنه و این حرفا..
راستش از هر دری سخنی شده.. من it دوست دارم اما به جهت نوپا بودن این رشته تو ایران و اون مقاله ای که عرض کردم میترسم انتخابش کنم از طرفی میگن الان تو ایران به تکنیسین it یعنی کاردانی این رشته بیشتر نیازه تا مهندسی..!!
 
آخرین ویرایش:

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
ببین میگم دقت نمیکنید به این مطالب اینترنتی همینه دیگه.
پاراگراف اول نقل قول از دکتر جلالی هست.اما پاراگراف دوم نظر شخصی نویسنده است.ممکنه هم درست باشه،اما اگه شما ترم ۳ مهندسی هسته ای هستی من ۹ ترم IT خوندم و منابع رو هم خواسته یا ناخواسته مجبور بودم مطالعه کنم! نکته دیگه اینه که تکرار شدن یه مطلب در جاهای مختلف دلیل درست یا غلط بودنش نیست.


آینده کاری؟ آینده خاصی وجود نداره.مثل هر رشته دیگه ایه.الان بچه هایی رو داریم که پارسال فارغ التحصیل شدن (اولین خروجی های IT شهر!) و الان یا بیکارن یا منشی شدن و ... (کارهایی که نیازی به مدرک کارشناسی IT نداره).و کسایی رو هم داریم که ۲ ترم قبل از فارغ التحصیلی توی شرکت های بزرگ پذیرش شدن و الان هم که هنوز فارغ التحصیل نشدن ماهی ۹۰۰ تومن درآمد دارن (با مدرک دیپلم).پس : همه اش به سطح سواد،اطلاعات و دانش خودت بستگی داره.عامل شانس و پارتی هم نقش مهمی ایفا میکنه.

اینکه کارشناسی نرم افزار بخونی بعد ‌فوق بری IT نمیتونم بگم "بهتر"ه.یه روشه اما الزاما بهتر نیست.

نکته بعدی : نه تنها IT که حتی مهندسی نرم افزار هم ربطی به برنامه نویسی نداره.برنامه نویسی کار کارگریه.نه اینکه بد باشه ها،درآمد معقولی میتونی ازش داشته باشی اما هیچ نیازی نیست بری دانشگاه کامپیوتر (و مشتقاتش) بخونی تا برنامه نویس بشی.

مشکلت همینه.نه میدونی به چی علاقه داری،نه میتونی به چیزی که داری علاقه مند بشی.صرفا دنبال اینی که ببینی پول ازش در میاد یا نه.پول میخوای برو توی بازار نه دانشگاه.
 

danialfx

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته من نمیدونم دقیقا تو دانشگاه های جهان کتابهای جدیدی که چاپ میشه به سرعت جایگزین منابع قبلی میشه یا خیر و به نظرم تو دانشگاه ها اینکه مراجع چی باشه اونقدر اهمیت نداره.

احیانا به جز پیام نور که جای دیگه یه کتاب مرجع رو نمیدن دست دانشجو و بگن بخون؟ !!
نقش بیشتر رو اساتید میتونن داشته باشن که دانشی به روز داشته باشن و و کتاب ها و مقالات روز رو دنبال کنن و از دانشجو ها مطالب روز رو بخواهند.

به طور کلی میشه گفت کتاب های این رشته به نسبت جدید هستن ولی نمیشه ادعا کرد دقیقا کتابهای به روزی داریم. مثلا پرسمن ما که ویراست پنجمه برای سال 2001 هست و الان فکر میکنم ویراست هفتمش چاپ شده.
ولی مثال های دیگه ای میشه زد.
مثلا clrs ویراست سوم که سال 2009 چاپ شده تو ایران سال 2011 ترجمه شده و در دسترس عموم قرار گرفته.
یا کتاب شبکه, گارسیا و راس که باید کتاب های جدید باشن.
کتاب ویراست چهارم تنن بام هم مربوط به سال 2005 هست.
از اون طرف کتابهای ذخیره و پایگاه روحانی رانکوهی کتابهایی قدیمی هستن و نیاز به بروز رسانی دارند.
و ...

ولی این ها به کنار. به نظر شما چند درصد از دانشجو ها این کتاب ها که هر کدوم 600 تا 1000 صفحه دارند رو میخونند و یاد میگیرن و ادامه میدن و ... ؟؟

اصلا کسی که میخواد بعد مقطع لیسانس بره دنبال کار چه نیازی به خوندن کل این کتاب ها و تئوری ها داره ؟؟ خیلی با صراحت میتونم بگم کتابی که تو سال 2001 چاپ شده با کتابی که تو سال 2012 چاپ شده برای چنین شخصی 1 درصد هم فرقی نداره.

اگه شخصی میخواد دنبال کار باشه مطمئنا خود دانشگاه یا این کتاب ها زیاد نمیتونه بهش کمکی کنه و خودش باید تلاش خارج دانشگاهی داشته باشه.
حرف امیر کاملا تایید میشه که در کارهای دولتی پارتی نقش بسیار مهمی ایفا میکنه.
و در کارهای غیر دولتی هم که همش به سطح سواد . اطلاعات و دانش و تخصص خودت بستگی داره.

-------------------

بازار کار ایتی و نرم افزار هم در دوره کارشناسی فرق زیادی باهم نداره و خیلی فرق نمیکنه شخص چی بخونه .
 

samira 71

عضو جدید
البته من با قطع و یقین نگفتم که اون مقاله درست بوده . اطلاعات شما که ترم 9 این رشته هستید با من که ترم3 یه رشته ای کاملا متفاوت هستم فرق داره..
هدف منم این بود که از افرادی مثل شما که آشنایی کامل دارن مشاوره بگیرم
واینکه من آینده شغلی مدنظرم بود یعنی گستردگی حوزه هایی که این رشته شاملش میشه چقدره؟ که برای همه مهمه فکرکنم
منظورتون از کلمه بازار...

راهنمایی های شما دو دوست عزیز کاملا مفید بود برام خیلی ممنون از پاسخ های کاملتون
 
آخرین ویرایش:

l-mohajeri

عضو جدید
دانشگاههای دیگه رو نمیدونم.ولی توی دانشگاه پیام نور یک کتاب نسل به نسل منتقل میشه حتی اگه ایراداتی داشته باشه و هزار نفر هم برای اصلاحش دست به دست هم داده باشن باز هم کتاب در نسخه بعدی به همون شکل چاپ میشه.
متاسفانه هیچ بهایی به سواد دانشجویان داده نمیشه.و فک میکنم این یه دلیلی میتونه باشه برای اینکه رفته رفته سطح سواد جامعه هم پایینتر بیاد.
 

Similar threads

بالا