کاهش مصرف شیردر بین ایرانیها ادامه دارد/کوتاهی قد وپوکی استخوان درراه است!

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز



قدس انلاین گزارش میدهد


کاهش مصرف شیردر بین ایرانیها ادامه دارد/کوتاهی قد وپوکی استخوان درراه است!


قدس انلاین-قاآنی:براساس استانداردهای جهانی، برای تامین و جذب بخش اعظم کلسیم مورد نیاز بدن باید هر فرد روزانه حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر مصرف کند مساله ایی که درکشورماروند نگران کننده ای دارد.


به گزارش قدس انلاین، درشرایطی که درکشورهای پیشرفته سرانه مصرف شیر 480 لیتر ( 3 لیوان ) در روز است این میزان در کشور ما رعایت نمی شود وبه گفته کارشناسان بایستی با برنامه ریزی مدونشرایط را به گونه ای تنظیم کرد که حداقل روزانه 2 لیوان شیر در سبد غذایی مردم قرار گیرد.کاهش مصرف شیر در کشور تبعات زیادی به دنبال دارد که بخش زیادی از آن سنگینی بار دولت را بیشتر خواهد کرد. وزیر بهداشت سال گذشته بر کوتاه‌قد شدن ایرانی‌ها به دلیل مصرف کم شیر اشاره کرد. همچنین رئیس پیشین مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت گفته به دلیل کاهش سرانه مصرف شیر در ایران در طی یک دهه اخیر پوکی استخوان دوبرابر شده است. اما اینکه چرا روند مصرف شیر ومحصولات لبنی درکشورما شکل نزولی پیدا کرده عوامل مختلفی را می توان اشاره کرد.
*قیمت علت کاهش مصرف
در همین باره چندی پیش مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: علت پایین بودن مصرف شیر در کشور بالا بودن بهای آن است.
علی رومی به اشاره به اینکه به منظور کمک به قدرت خرید مردم، امسال قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش نیافت گفت: در کشورهای پیشرفته مصرف سرانه شیر هر نفر سالانه 400 کیلوگرم است در حالی که این میزان در ایران 75 کیلوگرم است که پایین بودن مصرف شیر در کشور باید به عنوان زنگ خطر مورد توجه قرار گیرد و برای تغییر این وضعیت اقدام اساسی به عمل آید.
رومی با اشاره به اینکه محصولات صنایع شیر ایران به 30 کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ارزش صادرات لبنیات کشور از مبلغ 130 میلیون دلار سال گذشته به 200 میلیون دلار در سالجاری افزایش خواهد یافت.

*کاهش مصرف لبنیات در کشور بعد از ماجرای پالم
از سوی دیگررییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشورنیزدراین باره اظهار داشت:بعد از جریان وجود پالم در لبنیات، از مصرف و تولید آن 15درصد کم شد. اگر ما بتوانیم به مردم اطمینان بدهیم که شیر سالم در اختیارشان قرار می‌دهیم و مردم هم به جای نوشابه سر سفره‌هایشان لبنیات بگذارند، حداقل 50درصد نیازشان به کلسیم تامین می‌شود.حاجی فرجی همچنین درباره شایعاتی که باعث کاهش مصرف لبنیات در کشور می‌شود گفت: تامین کلسیم ارتباط مستقیمی با دریافت لبنیات دارد. اکنون نیازی به غنی‌سازی با کلسیم در شرایط عام جامعه نمی‌بینیم. طی سه دهه گذشته کارهای خوبی در این زمینه شده است. گاهی مردم زیر یک سوم نیاز روزانه کلسیم دریافت می‌کنند. زمانی این میزان به یک‌دوم رسیده بود و به نتایج خوبی هم دست یافته بودیم. اما زمانی به دلیل ایجاد نگرانی درباره آلوده شدن شیرها به وایتکس و برخی میکروب‌ها و قارچ‌ها به خاطر مصرف نان خشک کپک‌زده توسط گاوها، مصرف شیر کاهش یافت.دکتر مجید حاجی فرجی ادامه داد: در موضوع وایتکس نیز بزرگ‌نمایی بی‌موردی اتفاق افتاده بود که بعدها در این خصوص بررسی و نظارت صورت گرفت. دوباره نیز بحث مواد افزودنی به شیرها و لبنیات مطرح شد که ما تلاش کردیم آن را از ذهن جامعه پاکسازی کنیم؛ زیرا در شیر پاستوریزه و استرلیزه پروسه‌ای ایجاد می‌شود و برای باکتری‌زدایی، ماده افزودنی به آن اضافه نمی‌شود؛ در حالی که حتی گفته می‌شد که شیرهای ماندگار نیز دارای مواد افزودنی هستند.
*سلامت‌مردم فدای رشدبی وقفه نرخ شیر می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه رشد بی وقفه نرخ شیر نارضایتی عمده مردم را رقم زده است، گفت: رویکرد جامعه به ویژه قشر ضیعف آن در مقابل رشد نرخ ها دوری از مصرف محصولات گران و به خطر افتادن سلامتشان است. محمدرضا امیری کهنوج با اشاره به انتقادهای پی درپی مردم در تیجه رشد بی وقفه نرخ شیر و محصولات لبنی، گفت: رشد بی رویه نرخ محصولات لبنی به افزایش هزینه های درمان در نتیجه کاهش تمایل مردم به مصرف منجر می شود.این نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه صنایع لبنی و دامداری های کشور محق ترین تولیدکنندگان برای دریافت یارانه تولید هستند،افزود: درحال حاضر بی صرفه بودن تولید درنتیجه افزایش هزینه‌های آن به تعطیلی بسیاری از دامداری ها منجر شده اما با این حال نباید تمام هزینه ها بر دوش مصرف کننده تحمیل شود.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه شیر و محصولات لبنی ازجمله مایحتاج ضروری مردم برای ادامه زندگی هستند، تصریح کرد: دولت در زمینه تامین مایحتاج جامعه درخصوص محصولات لبنی علاوه بر توجه به تولیدکننده و تامین منابع مالی مورد نیاز آن ها باید به حمایت ازمصرف کننده با ایجاد ثبات قیمتی در بازار اقدام کند.وی با بیان اینکه سلامت جامعه در گرو مصرف لبنیات است،گفت: برای کاهش هزینه‌های درمان و تامین سلامت جامعه دولت باید هزینه‌هایی از جمله تامین شیر ارزان را برای مردم متقبل شود.امیری کهنوج با تاکید براینکه متاسفانه درحال حاضر هربهانه به افزایش نرخ شیر منجر می شود،افزود: دولت با ارایه یارانه به تولیدکننده و مصرف کننده در باب مصرف شیر باید به ایجاد ثبات قیمتی در بازار اقدام کند.وی لازمه رسیدن به ثبات قیمتی دربازار محصولات لبنی را نظارت بر تولید و عرضه آن دانست و تصریح کرد: درصورتی که نظارت بر بازار کافی باشد می توان به کاهش واسطه ها و در نتیجه ثبات نرخ ها امیدوار بود.این نماینده مردم درمجلس نهم، با اشاره به تلاش مجلس برای برگزاری نشست‌های مستمری با مسئولان حوزه تنظیم بازار، تاکید کرد: تاکنون جلسات بی شماری برای ایجاد ثبات در نرخ ها برگزار شده،اما متاسفانه بی توجهی دستگاه های مسئول به انجام وظایفشان باز هم رشد قیمت ها را رقم زده است.عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ شیر باید به قیمتی همسو با توان اقشار ضعیف جامعه نزدیک شود،تصریح کرد: دولت از هیچ نوع حمایتی برای ایجاد ثبات در نرخ محصولات لبنی نباید فروگذار باشد.
 

Similar threads

بالا