کاربرد رله ضربه و شاستی رو کسی میدونه؟

milad40

عضو جدید
کاربرد رله ضربه و شاستی رو کسی میدونه؟
رله های ضربه همانند رله های معمولی هستند با این تفاوت که در رله های معمولی با برقدارشدن بوبین تیغه های باز بسته می شوند و تیغه های بسته باز می شوند وبا قطع برق تیعه ها به حالت اول برمیگردند اما در رله ضربه باتحریک بوبین کنتاکتهای باز بسته شده و کنتاکتهای بسته باز میشود ودر همان حالت باقی می ماند (حتی با قطع برق) و در صورت تحریک مجدد بوبین جای کنتاکتهای باز و بسته حالت قبل با هم عوض می شود
شاستی ها نیز اغلب برای قطع و وصل مدارات الکتریکی از راه دور استفاده میشوند.و تفاوت انها با کلیدها دراین است که با برداشتن انگشت یا نیروی محرک به حالت اولیه باز میگردند برخلاف کلیدها که با اعمال نیروی محرک تغییرحالت داده ودرهمان حالت باقی می مانند.
 

قدرت power

عضو جدید
همانطور که دوستان هم اشاره کردند ، رله ضربه ای : با هر بار وصل کردن شستی فشاری (push button)، یکبار کنتاکتهایش عمل میکنند(بصورت پالسی). یعنی در این مدار نیازی به استوپ نیست. با فشردن استارت ، کنتاکتها وصل میشوند و دوباره با فشردن همان شستی استارت ، کنتاکتها قطع میشوند. البته معمولا کاربرد خیلی خاص و مهمی ندارد. بیشتر در روشنایی مسکونی و برجها استفاده میشود. برای اینکه کاربر فقط با یک شستی سروکار دارد.
 
بالا