چرا توسل؟؟؟؟

phalagh

مدیر بازنشسته
چرا ما توسل می کنیم؟
ایا اصلا توسل به اولیا الله صحیح ومشروع است و ریشه در کتاب وسنت دارد؟

در ابتدا باید دید معنای توسل چیست تا بتوان به سوال جواب داد. توسل در لغت به معنای مدد جستن از «وسیله» برای رسیدن به هدف است.
ودر اصطلاح مسلمانان منظور تمسک جستن به اولیای الهی در درگاه خداوند به منظور بر امدن نیازها و گرفتن حاجات می باشد که قران وروایات اسلامی مومنین را به این کاردعوت و تشویق کرده اند وان را موجب تقرب ونزدیکی انسان به خداوند و رستگار شدن انسان بیان کرده اند.

«یا ایها الذین امنوا اتقوالله و ابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون:ای کسانیکه ایمان اورده اید! تقوای الهی داشته باشید و برای رسیدن به اووسیله ای فراهم اورید(توسل جوئید)و در راهش جهاد کنید باشد تا رستگار شوید.»(مائده، ایه 35)

باتوجه به اینکه درایه کلمه وسیله به طور مطلق و بدون هیچ قید اورده شده است شامل هر چیزی که صلاحیت نزدیک کردن انسان به خداوند را داشته باشد می شود.مانند:انجام فرائض وواجبات ،توسل به اسمها و صفات خداوند و قران کریم و توسل به پیامبران و اولیای الهی که در این نوع توسل شخص خداوند را به حق ایشان قسم می دهد و یا اینکه از ایشان می خواهد تا در حق او دعا کنند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:«خداوندعزوجل می فرماید: ای بندگان من!گرامی ترین خلق و پر فضیلت ترین انان نزد من،محمدوبرادرش علی و امامان بعد از وی هستند. اینان «وسیله»ها به سوی من می باشند. هرکس حاجتی دارد و نفعی را طالب است و یا دچار حادثه ای سخت و زیان بار گشته و برطرف شدن ان را می خواهد،مرا به محمد وآل طاهرینش بخواند تا به نیکوترین وجه حاجت اورابرآورم.»(بحارالانوار،ج94 ص22 ح20)
ویا خداوند در سوره نساء ایه 24 خطاب به پیامبر می فرمایند:«اگر انان وقتی که به خود ستم کردند،نزد تو می امدند و از خدا امرزش می خواستند و تو برای انان طلب امرزش می کردی ،قطعاخدا را توبه پذیر می یافتند.»


حکمت توسل
به طور خلاصه می توان حکمت توسل را این دانست که خداوند خواسته است با اعطای این نقش به اولیای خود جایگاه و مقام معنوی ایشان را به مردم نشان دهد وبدین وسیله بر حقانیت واسوه بودن ایشان تاکید داشته باشد تا مردم با مراجعه وبا برقرارکردن ارتباط عاطفی و معنوی با انان و الگوگیری از ایشان به عنوان انسان کامل،به طریق هدایت و سعادت دست یابند.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پاسخ به یک شبهه:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بعضی از اهل تسنن و وهابی ها این شبهه را وارد می کنند که توسل و وسیله قرار دادن مقام انسان صالحی در پیشگاه خداوند شرک و برخلاف ایات قران است؟[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]جواب:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این اشخاص یا معنای توسل را نفهمیده اند یا معنای شرک را. چون اشتباه این افراد از اینجا سرچشمه می گیرد که تصور می کنند توسل به پیامبرو امام مفهومش این است که شخص توسل کننده اعتقاد دارد که پیامبر وامام قدرتی مستقل و جدا از خداوند دارند و می توانند بدون اجازه و اراده و قدرت خداوند خیری را به کسی برسانند و یا شری از او دفع کنند،بله این شرک است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ولی معنای توسل این است که شخص با این عقیده که پیامبر وامام از خود دارای اراده و قدرتی نیستند و هر انچه انجام می دهند با اذن و اراده خداوند است از ایشان چیزی را درخواست می کند، این نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید ویکتاپرستی است زیرا با این اعتقاد قائل به وجود تنها یک خالق و اراده مستقل در عالم خواهد بودکه ان خداوند است دقیقا مانند زمانی که افراد از اپیامبران مانند حضرت موسی وعیسی معجزه می خواستند و ایشان با اذن خداوند مرده را زنده می کردند و یا مریضان را شفا می دادند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]علاوه بر این ایات متعددی در قران دلالت برتوسل می کند،از جمله:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در سوره یوسف ایه 97 می خوانیم وقتی که برادران یوسف از گناه خود پشیمان شدند پیش حضرت یعقوب امدند و از وی خواستند تا برای گناهانشان از خداوند طلب امرزش کند وایشان در جوابشان فرمود:بزودی از درگاه خدا برای شما امرزش می طلبم. پس اگر این کارشرک بودهرگز حضرت یعقوب درخواست ایشان را قبول نمی کرد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ویا همانطورکه در قبل امد خداوند در ایه 24 سوره نساء می فرماید : اگر انان وقتی که به خود ستم کردند نزد پیامبر می امدندوپیامبر(ص)برای ایشان طلب امرزش می کرد خداوند توبه اشان را می پذیرفت. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]طبق این ایه خداوند رسما توسل به پیامبر را موجب امرزش گناهان بیان کرده است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] ونکته جالب این جاست که در خود کتب ومنابع اهل سنت به قدری روایات فراوانی مبنی بر توسل وجود دارد که دیگر هیچ جایی را برای انکار و رد ان باقی نمی گذارد.که در زیر فقط به ذکر چند مورد اکتفا می کنیم:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1-درکتاب وفاءالوفاء تالیف دانشمند معروف سنی سمهودی چنین امده است که: « مدد گرفتن و شفاعت خواستن در پیشگاه خداوند از پیامبر(ص)و از مقام و شخصیت او هم پیش از خلقت اومجاز است وهم بعد از تولد و هم بعد از رحلتش هم در عالم برزخ و هم در روز رستاخیز.سپس روایت معروف توسل ادم را به پیامبر اسلام (ص)ازعمربن خطاب نقل کرده که:ادم روی اطلاعی که از افرینش پیامبر اسلام در اینده داشت به پیشگاه خدا چنین عرض کرد:«یارب اسئلک بحق محمد لما غفرت لی:خداوندا به حق محمد(ص)از تو تقاضا می کنم تا مرا ببخشی.» سپس در مورد جایز بودن توسل به پیامبر (ص) بعد از وفات ایشان چنین نقل می کند که مرد حاجتمندی در زمان عثمان کنار قبر پیامبر (ص) امد و نماز خواند و چنین دعا کرد:«خداوندا من از تو تقاضا می کنم و بوسیله پیامبر ما محمد (ص)پیغمبر رحمت به سوی تو متوجه می شوم . ای محمد من بوسیله تو متوجه پروردگار می شوم تا مشکلم حل شود.» وبعد اضافه می کند چیزی نگذشت که مشکل او حل شد.(مستدرک صحیحین ج2 ص615)[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2- در کتابها و مدارک معتبراهل سنت امده است : هرگاه قحطی و خشکسالی پیش می امد،عمر از طریق توسل به عباس عموی پیامبر،طلب باران می کرد.(اسدالغابه،ج3 ص165- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج7 ص274- صحیح بخاری ج2 ص16)[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3- نویسنده کتاب التوصل الی حقیقه التوصل 26 حدیث از کتب و منابع مختلف نقل کرده که جایز بودن توسل در لابلای انها منعکس است. (برای مطالعه بیشتر به تفسیر نمونه جلد 4 مراجعه نمایید.)[/FONT]
 
بالا