پيش مقدمه و مصاحبه در مورد حجاب (مصاحبه ها رو بخونيد و نظر بدين)

shahedeh

عضو جدید
براي يافتن مفهوم درستي از بد حجابي چه بهتر كه مروري بر معني و مفهوم حجاب داشته باشيم كه حجاب در لغت به معناي پوشش است و زن محجبه يعني زني كه به گونه اي خود را پوشانيده است.
آنچه ميان دو چيز حائل شود نيز حجاب ناميده مي شود، همچنان كه در كلام خداوند آمده است : "ومن بيننا و بينك حجاب" و بين ما و شما فاصله اي وجود دارد.
فقها نيز در اصطلاح "ستر" را كه به معني پوشش است براي زنان بكار برده اند و همين امر موجب شده است عده اي گمان كنند كه اسلام خواسته است زنان پشت پرده و در خانه محبوس باشند و بيرون نروند در صورتي كه پوشش در اسلام بيانگر اين مطلب است كه زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و خودنمايي نكند.
استاد مطهري در اين فرمود: زينت هاي زن دو نوع است؛ يكي زينتي كه آشكار است، نوع ديگر زينتي كه مخفي است، مگر آنكه زن به عمد و قصد بخواهد آن را آشكار كند. پوشاندن زينت اول جايز نيست، اما پوشاندن زينت دوم واجب است.
از ديدگاه اسلام حجاب همچنين سبب تحكيم روابط افراد خانواده و بر قراري صميميت و همچنين موجب حفظ سلامتي اجتماع مي شود و آرامش رواني در برابر هيجانات و التهابات بنيان ساز ايجاد مي كند.
حجاب و نقش آن در استحكام خانواده از جمله اهداف متعالي اسلام است كه بايد در كانون خانواده ايجاد شود ، به طوري كه در اين فضاي صميمي خداوند زن را عامل تسكين و آرامش رواني و پيوند در خانواده معرفي مي كند.
حجاب پوششي است كه مردم را در برابر تهاجمات بيروني محفوظ مي دارد. جامعه اي كه فرهنگ پوشش در آن حاكم نباشد و برهنگي در آن رايج باشد، خانواده و كل جامعه را رو به نابودي مي كشاند.
اين مهم در جامعه ما كه ركن اصلي آن جمهوري اسلامي و دين مبين است نيز از جايگاهي مهم برخوردار بوده و همواره بر ضرورت رعايت آن تأكيد شده است.
اما در سال هاي اخير و به دليل برخي گسست هاي فرهنگي و هجوم غرب به مغز فرهنگي جامعه اسلامي ما، در برداشت از معني حجاب و چگونگي اجراي آن دو گانگي هاي بسياري را به وجود آورده به طوري كه مسؤولان مجبور به اجراي طرح هايي همچون مبارزه با بدحجابي شدند.
اصولاً در كمتر جامعه اسلامي واژه "بد حجابي" معنا و مفهوم داشته و در آنها "حجاب" يا "بي حجابي" معنا داشته است. كشورهاي اسلامي همچون امارات، كويت، لبنان و قطر دو واژه حجاب و بي حجاب را شناخته و مردم در اين دودسته حضور دارند و بد حجابي معنايي ندارد.
كشورهايي همچون عربستان سعودي و عراق نيز فقط واژه حجاب را شناخته و همه ملزم به رعايت كامل آن هستند.
جمهوري اسلامي ايران نيز از ابتداي تشكيل تاكنون از حجاب به معني پوششي كامل زنان در مقابل مردان حرف زده، اما نزديك به يك دهه است كه اين واژه در ميان بد حجابي و بي حجابي گنگ مانده و كفه ترازو را به سمت بدحجابي سنگين كرده است.
اما اينكه براشت عمومي جامعه از واژه حجاب چيست و اجراي طرح هاي ملزم كننده رعايت آن را تا چه حد مطلوب مي دانند، موضوعي است كه خبرنگار كانون انديشه جوان ميان دانشجويان و اقشار مختلف مردم رفت تا در اين خصوص به گپ و گفت با آنها بپردازد.

file:///C:/DOCUME%7E1/mersad17/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png



"ساغر غلامپور" دانشجوي رشته كامپيوتر ريشه حجاب را در ارزش ها دانست و گفت: حجاب موجب مي شود تا زن امنيتي خاص در جامعه داشته باشد. كسي كه حجاب را رعايت مي كند، به امنيت خود در جامعه بها مي دهد و آن كس كه بد حجاب است، توجهي به امنيت خود در جامعه نمي كند و در حقيقت بدحجابي فقط به زن لطمه نمي زند، بلكه امنيت مردم و تمام جامعه را خدشه دار مي كند.
به گفته اين دختر دانشجو تهراني، عامل ديگر رواج بد حجابي در جامعه، توليدات البسه و نوع آن در جامعه است. هنگامي كه زن ايراني در اكثر مانتو فروشي ها، مانتوي مناسب خود را پيدا نمي كند، به ناچار براي حفظ پوشش از طرح و مدلي خريداري مي كند كه در اكثر فروشگاهها موجود است.
به عقيده وي، موضوع حجاب آنطور كه بايد به طور صحيح در جامعه بيان نشده و همواره به عنوان مانع فعاليت زن مطرح شده است.
"هدا چاووشي" از ديگر دانشجويان تهراني كه در رشته ادبيات تحصيل مي كند در باره حجاب گفت: دختران جوان حجاب را نوعي محدوديت و مانعي بر سر راه فعاليت هاي اجتماعي خود مي دانند.
وي كه مانتو و شلواري "فسفري" رنگ بر تن داشت ادامه داد: خيلي از دختران نيز براي استفاده از رنگ هاي روشن و شاد رو به بد حجابي مي آورند، در حالي كه استفاده از رنگ هاي شاد و روشن هيچ منافاتي با حجاب ندارد و مي توان پوششي مناسب با استفاده از رنگ هاي شاد و روشن داشت.
وي در تعريف حجاب گفت: عفت، پاكي، وقار و زن بودن زنان در حجاب است كه اين روزها بيش از هر زمان ديگري با هجوم تبليغات گسترده غرب مواجه شده است.
اين دختر جوان با اشاره به اينكه الگوهاي غلط بسياري در جامعه وجود دارد كه جوانان را به سمت بدحجابي سوق مي دهد تأكيد كرد: وقتي فيلم هاي ايراني يك زن را با آرايشي غليظ و مانتوي 60سانتي نمايش مي دهد، نبايد نتيجه اي جز بدحجابي در جامعه انتظار داشت و جوانان براي پيروي از مدهاي غربي تنها كافيست سريال ها و فيلم هاي ايراني را ببينند.
"مريم اصفهاني" دانشجوي رشته حقوق نيز كه پوشش چادر را براي خود انتخاب كرده در خصوص تدوين قانون براي رعايت حجاب در جامعه گفت: پيش از تصويب هر قانوني يا برخورد آمرانه اي، بايد آموزش دختران در خصوص الگوي حجاب مورد توجه قرار گيرد تا فرهنگ سازي و آموزش در خصوص حجاب به صورت هماهنگ در جامعه انجام شود.
وي تصريح كرد: قوانين اسلامي حكمي براي بد حجابي در جامعه در نظر نگرفته اند، اما بسياري تأكيد دارند كه بايد از شيوع آن در جامعه پيشگيري شود.
وي با تأكيد بر اينكه هرگونه برخورد فيزيكي براي القاي اين فرهنگ در جامعه تأثير منفي دارد خاطر نشان كرد: نبايد حركت ناپسند برخي از زنان در باره حجاب را با برخورد ناپسندتر در جامعه يعني برخورد هاي سخت و خشن پاسخ داد.
"الهه نظامي" ساكن خيابان ظفر كه خود مورد تذكر گشت ارشاد نيروي انتظامي نيز قرار گرفته در خصوص رواج بد حجابي در جامعه گفت: در هيچ جاي دنيا چيزي به عنوان بد حجابي وجود ندارد، ‌يا فرد با حجاب است يا بي حجاب. اما در كشور ما مشخص نيست كه بالاخره چرا عده اي با حجاب و عده اي بد حجاب اند و همين باعث شده تا مشكلات بد حجابي كه از بي حجابي نيز بدتر است زياد شود.
وي با نظر به اينكه برخورد نيروهاي انتظامي بسيار خوب و محترمانه است گفت: اگر هميشه به جاي جوسازي هاي بي مورد ، به آرامي با مردم سخن گفته شود بسياري از مشكلات بر طرف خواهد شد.
"مهري برازنده" از ديگر دختران تهراني نيز داشتن الگويي مناسب را عاملي مهم در راه مبارزه با بدحجابي و ترويج صحيح حجاب دانست و گفت: اگر جوانان ما الگوي مناسب براي پوشش داشته باشند، ديگر به دنبال مد هاي غربي كه سنخيتي با فرهنگ اسلامي ما ندارد نمي روند.
وي ادامه داد: بي بندوباري و ناامني اخلاقي و اجتماعي، تزلزل در بنيان خانواده را به همراه دارد و تا حد زيادي ريشه آن در بد حجابي است.

وي با اشاره به اينكه جوانان جامعه امروز ما درك درستي از مفهوم حجاب ندارند و خود را ملزم به رعايت آن نمي بينند، گفت: ريشه بدحجابي و عدم درك حجاب در از هم گسيختگي اعتقادات اجتماعي و عرفي مردم است.
برازنده ترويج فلسفه حجاب را نيازمند كار گسترده فرهنگي و نبود الگوهاي مناسب را عامل اصلي رواج بدحجابي دانست و افزود: علی رغم ارائه الگوهاي غربي در فروشگاهها، اگر طرح هاي جذاب و مناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي ارائه شود، مخاطب خود را به دست خواهد آورد.
وي خاطر نشان كرد: دركنار رعايت حجاب نبايد ميل به زيبايي و مورد توجه بودن جوانان را فراموش كرد.
به گفته برازنده نگاهي به تاريخ اسلام نشان مي دهد كه آراستگي و زيباپوشي همواره مورد تأكيد پيامبر (ص) ، ائمه و علماي ديني بوده است.
وي افزود: بايد بپذيريم كه با ايجاد محدوديت نمي توان جوانان را را سركوب كرد و بايد ريشه ناهنجاري ها را در جايي ديگر جست و كنيم.
"نسرين آذري" طراح لباس زنان نيز با اشاره به وضعيت پوشش و حجاب زنان در ايران گفت: متأسفانه برخورد هاي سليقه اي با مسأله حجاب مشكلات بسياري را در سال هاي اخير به دنبال داشته است. تأكيد بيش از حد بر استفاده از رنگ هاي تيره در لباس ها و بي مدل و بي فرم بودن مدل هاي داخلي، باعث گرايش مردم به خصوص قشر جوان به الگوهاي لباس هاي غربي شده است.
وي با بيان اينكه در روايتهاي تاريخي، بزرگان دين بر پوشيدن لباس هایي با رنگ روشن تأكيد کرده اند اظهارداشت: در دنيا رنگ هاي شاد را رنگ هاي شرقي معرفي مي كنند و لباس هایي با رنگ هاي شاد و زيبا را مختص فرهنگ شرقي مي دانند.
اين طراح لباس با بیان اينكه به جاي برخورد قهري با مظاهر بدحجابی بايد به سمت توليد لباس ملي رفت خاطرنشان كرد: جهت القاي فرهنگ ملي و ديني در پوشش اجتماعي لازم است توليدكنندگان پوشاك در الگوهاي خود فرهنگ ايراني و اسلامي را مد نظر قرار دهند.
كارشناسان اجتماعي در خصوص فلسفه حجاب و چگونگي اجراي آن در جامعه معتقدند علاوه بر آموزش و فرهنگ سازي، برخورد با تأثيرات نامطلوب فرهنگي، جلوگيري از ورود كالاها و پوشاك نامناسب و توقف توليدات نامطلوب داخلي، توجيه اصناف مرتبط با پوشاك نيز موضوع ديگري است كه لازم است مورد عنايت و توجه ويژه مسؤولان دست اندركار قرار گيرد.
"عليرضا رستمي" استاد دانشگاه در اين باره گفت: بايد به مقوله اجتماعي حجاب در جامعه كه به اخلاقيات جامعه مربوط مي شود اساسي تر انديشيد و در مورد آن برنامه ريزي كرد.
وي افزود: امور فرهنگي چون مقوله حجاب را كه بيشتر جنبه اجتماعي و فرهنگي دارد، نمي توان به تنهايي به دست دستگاههاي سياسي و نظامي سپرد.
وي با بيان اينكه دلايل روي آوردن جامعه به الگوهاي نامعقول حجاب بايد مورد بحث قرار گيرد، اظهار داشت: از آنجا كه توافق نظر در خصوص محدوده حجاب وجود ندارد و سليقه هاي مختلفي در مورد آن وجود دارد، بيان تعريف حجاب و بستر سازي براي رعايت آن ضروري است.
رستمي بي توجهي به ارزش هاي ديني را نيز مهمترين عامل از بين رفتن هنجارهاي اجتماعي و ايجاد كننده بستر مناسب براي كاهش انحرافات اجتماعي عنوان كرد.
آنچه مشخص است؛ حجاب در اسلام از يك مسأله كلي و اساسي ريشه مي گيرد و آن اين است كه اسلام مي خواهد انواع لذتهاي جنسي چه بصري و چه لمسي و چه انواع ديگر، به محيط خانوادگي و ازدواج قانوني اختصاص يابد و اجتماع منحصراً براي كار و فعاليت باشد.
اما امروز همانگونه كه از صحبت هاي گروههاي مختلف دختران و زنان تهراني بر مي آمد، ناداني نسل امروز از معني و ضرورت رعايت حجاب، تضاد هاي رفتاري موجود در اين زمينه و مشخص نبودن معني و تكليف جوانان در مورد حجاب است كه نوعي گنگي رفتار را در برابر حجاب موجب شده و هرچه زمان مي گذرد، با افزايش تأثيرات اين گنگي در جامعه شاهد بروز مشكلات عديده اجتماعي و فرهنگي هستیم كه بايد فکری عاجل براي اين مهم شود.

 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه پیشنهاد: اگه حوصله داشتید تیکه ها مهمش رو پر رنگ کنید چون زیاد حوصله نمی کنن بخونن..

ممنون از تاپیک های مفیدتون..
 

Similar threads

بالا