پنج اصل طراحی خیابان موفق

DDDIQ

مدیر ارشد
ترجمه و تألیف: مریم لسان - سپهر ژند
برگرفته شده ماهنامه تخصصی منظر ، شماره دوم ، آذز 1388 صفحه 28-31

مقدمه :
خیابان‌ها و معابر فضاهایی هستند که بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فضاها بین گستره‌ای از نیازهای شهری تعادل برقرار می‌کنند. وظیفة ارتباط و تبدیل خصوصیات محله‌ها، شهرها و روستا‌ها را بر‌عهده دارند. تداوم حیات خیابان در سده 21 منوط به توانایی آن در پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و شرایط اقلیمی است. قدر مسلم آن‌که خیابان‌ها افزون بر محدودة آسفالته میان پیاده‌راه‌ها، مکانی هستندکه تمرکز عبور و مرور در آن‌ها از ارجحیت برخوردار است.
رشد فزاینده توجه به خطرات موجود در مکان‌های عمومی، نشان از اهمیت طراحی صحیح خیابان‌ها دارد .نتایج غیر‌قابل پیش‌بینی و پیچیدة برچیدن موانع، بیان‌کنندة این امر است که بازنگری فرضیات گذشته درباره ایمنی و رفتار در خیابان‌ها باعث به‌وجود‌آمدن گزینه‌هایی برای خیابان‌هایی با کیفیت است. هرچند، نتایج تحقیقات و مطالعه نمونه‌های موردی نشان می‌دهد که نقش مهندسین راه سازی و حیطة قانون و مدیریت انتظام بخش به طور گسترده‌ای نادیده گرفته شده است.
چالش‌هایی که برای به‌دست آمدن خیابان‌های بهتر وجود دارند، صرفاً مسايل فنی و اجرایی نیستند. این گزارش به بیان اصولی می‌پردازد که به منظور داشتن خیابان‌های بهتر و مطلوب‌تر مستلزم رعایت می‌باشد. چالش‌های مطرح در خصوص خیابان‌های مطلوب تنها به مسايل ترافیکی محدود نمی‌شوند و خیابان را تنها به عنوان مسیر رفت و آمد نمی‌دانند. پنج اصل کلیدی به دست آمده به صورت زیر است:

چشم‌انداز - Vision
ایجاد چشم‌انداز کالبدی قوی و سازمان یافته و حل مشکلات در چارچوب چشم‌انداز کالبدی قوی آن و در نتیجه انطباق ساختارها و خدمات.
• همانند یک سازمان مطمئن و با برنامه عمل کنید.
• با فضا و زمان ارتباط برقرار کنید.
• فرضیات قدیمی را به چالش بکشید.
• چارچوب‌هایی برای ارتباط واضح و خلاق به‌وجود بیاورید.


بخش مرکزی خیابان کنسینگتون شهر لندن - گذرگاه‌های شطرنجی خیابان کنسینگتون​
التزامات - Commitment
تعهد به مقیاس طولانی زمان‌بندی تحویل و مدیریت و نگهداری پس از تحویل.
• برای یک راه طولانی خود را آماده کنید.
• برای مهارت‌ها و مصالح با کیفیت برنامه‌ریزی کنید.

یکپارچگی - Integration
تطبیق مردم با روش‌های مختلف حرکت در خیابان‌ها. متصل کردن شبکة خیابان‌ها به منظور کمک به مردم برای انتخاب حرکت پایدار.
• با گسترده‌ترین طیف مردم و فعالیت‌ها هماهنگی برقرار کنید.
• به ورای طراحی‌های متداول فکر کنید.


خیابان چند عملکردی، در شهر نیوکاسل انگلستان

سازگاری(انطباق) - Adaptation
در نظر گرفتن تغییرات آب و هوا و فرهنگ به منظور رسیدن به فضاهای پایدار که منطبق با اهداف قرن 21 باشند.
نیاز فوری و ضروری برای کاهش انتشار گاز کربن، طراحی خیابان‌ها در انگلستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از آنجايی‌که اهمیت این مسئله روشن است، از سرعت عبور و مرور گرفته تا نورپردازی و کاشتن درختان تا انتخاب جزئیات همچون مصالح سنگفرش در تصميم‌گيري موثر است. خیابان‌ها در آینده با میزان بارش بیشتر، طوفان‌ها و دمای بیشتر هوا رو‌به‌رو هستند. با این‌که درختان موجود در خیابان‌ها تا حد محدودی می‌توانند فرصت‌هایی برای خنثی‌کردن كربن منتشره از عبور و مرور و مصرف انرژی ایجاد کنند، اهمیت آن‌ها در ترکیب کلی، کیفیت و مقیاس خیابان‌ها با ایجاد سایه بان و لبه برای خیابان‌ها، فوق العاده است.
در ابتدای رسیدگی به بخشی از برنامة پیشگیری از سیل، اسکله "بیدفورد"نمونه خوبی از رویکرد جامع به طراحی اسکله، سازه های مهندسی حفاظت از سیل، ساختمان‌های جدید و عرصه عمومی می‌باشد.
پیوستگی و انسجام - Coherence

تحویل پروژه های درست ادراک شده، جايی‌که مباحث تکنیکی، سیاسی و سازمان یافته در یک طراحی منسجم حل شده‌اند.

• بین خواست‌ها و علايق سرمایه‌گذار تعادل برقرار کنید.

• سادگی ظاهری را انتخاب کنید.



خیابان اکنل شهر دوبلین، پیش از توسعه - خیابان اکنل شهر دوبلین، یک شریان مرکزی برای ترافیک شهر

 
بالا