پر و بال پیدا کردن آیین عاشورا در ایران حاصل تبدیل تشیع به ایدئولوژی حکومت از زمان صفویه به این سوست. آیت الله خمینی میگفت «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» آیین عاشورا نقشی مهم در تودهای کردن تشیع در جامعهای با اکثریت سنی داشته است. عموم مردم نه اهل تحقیقاند نه یارای سنجشگری دارند. با آیینهاست که عقائدِ خاصی درونی میشوند. علما و پادشاهان صفوی، تشیع را با آیین عاشورا و زیارت و امامزادهسازی و گنبدبرافرازی وارد زندگی و مناسبات اجتماعی کردند.
امروزه، نقد آیینهای مذهبی شیعی بیتردید کنشی سیاسی است. اما درافتادن با تودهی مردم نیز هست؛ مردمی که گذشته را به صورت اسطورهها به یاد میآورند نه تاریخ. گمان میکنند آیین عاشورا به قدمتِ واقعهی عاشوراست و میتوان مخالف سلطهی فقیه بود و در عین حال همان تصورات اسطورهای یا عوامانه (صورت مبتذلشدهی اسطوره) را نگاه داشت.
امروزه، نقد آیینهای مذهبی شیعی بیتردید کنشی سیاسی است. اما درافتادن با تودهی مردم نیز هست؛ مردمی که گذشته را به صورت اسطورهها به یاد میآورند نه تاریخ. گمان میکنند آیین عاشورا به قدمتِ واقعهی عاشوراست و میتوان مخالف سلطهی فقیه بود و در عین حال همان تصورات اسطورهای یا عوامانه (صورت مبتذلشدهی اسطوره) را نگاه داشت.